غذاهایی که نباید با هم خورد چه چیزهایی هستند؟ آیا شما در مورد تداخل غذایی خطرناک چیزی شنیده اید و اطلاعاتی در این زمینه دارید؟ ما در این مقاله قصد داریم در مورد این که کدام غذاها را نباید با هم خورد مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم و شما را از جدول غذاهای ناسازگار مطلع سازیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید. به طور کلی هضم غذا یکی از مهمترین پارامترهایی است که بر عهده سیستم گوارش قرار داد و معمولا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت زمان نیاز است تا فرایند هضم کامل شود. اما برخی از غذاها در کنار هم ترکیبات ناسازگاری هستند و مصرف آنها نه تنها برای سیستم گوارش، بلکه برای سایر قسمت های بدن نیز مشکلاتی به همراه می آورد.

بسیاری از بیماری ها و دردهایی که انسان ها در معده و سیستم گوارش خود احساس می کنند در اثر مصرف غذاهای ناسازگار با همدیگر است. این امر در سیستم گوارش باعث ایجاد سوء هاضمه، پوسیدگی، تخمیر و ایجاد گاز می گردد و البته در برخی از موارد ممکن است در جسم شما مسمومیت به وجود آورد. بنابراین بسیار لازم و ضروری است که بدانیم کدام غذاها را نباید با هم خورد و از مصرف آنها با همدیگر اجتناب کرد. در این قسمت به صورت کامل و دقیق در مورد این ترکیب ها سخن می گوییم و به نکات مهمی اشاره می کنیم.

غذاهایی که نباید با هم خورد
غذاهایی که نباید با هم خورد

میوه هایی که نباید با هم خورد

ترکیب میوه ها و سبزیجات با همدیگر ممکن است بسیار وسوسه انگیز به نظر برسد و ارزش غذایی بالایی داشته باشد، اما باید بدانید که ترکیب برخی از آنها با همدیگر ممکن است برای سیستم گوارش و به خصوص معده مضراتی به همراه داشته باشد، بنابراین باید در مصرف آنها جانب احتیاط را رعایت کرد. در این قسمت به برخی از میوه هایی که نباید با هم خورد اشاره می کنیم تا شما نیز با آنها آشنا شوید:

میوه ها و سبزیجات: به طور کلی دستگاه گوارش ما نمی تواند میوه ها و سبزیجات را با همدیگر هضم کند، بنابراین سعی کنید آنها را به صورت جداگانه مصرف کنید. به عنوان مثال خوردن هویج و پرتقال با همدیگر به هیچ عنوان توصیه نمی شود، زیرا ترکیب آنها با همدیگر باعث رفلاکس معده و سوزش سر دل می شود.

میوه های اسیدی و شیرین: یکی دیگر از ترکیباتی که مصرف آنها با همدیگر پیشنهاد نمی شود میوه های اسیدی مانند توت فرنگی، گریپ فروت با میوه های شیرین مانند سیب، هلو، انار و موز می باشد که باعث ایجاد حالت تهوع و اختلال در هضم می گردد.

میوه های نشاسته ای با میوه های پروتئین دار: از جمله میوه هایی که نباید با هم خورد میوه های دارای نشاسته ماند سیب، موز، شاه بلوط، ذرت و نخود فرنگی هستند که نباید آنها را با میوه ها و سبزیجات پروتئین دار مانند اسفناج و کلم بروکلی مصرف نمود.

خربزه با میوه های دیگر: اگر بخواهیم به میوه ها و غذاهای ناسازگار با خربزه اشاره کنیم باید بگوییم که تمامی میوه ها با خربزه ناسازگار هستند و بهتر است که آن را به تنهایی مصرف کنید.

مقاله پیشنهادی: غذاهای مضر برای زنان در سنین مختلف چه هستند؟!!!!!!

غذاهای ناسازگار با خربزه

خربزه از آن دسته میوه هایی است که هضم بسیار آسان و سریعی دارد و به همین سبب نباید آن را با سایر میوه ها و مواد غذایی مصرف نمود، زیرا معده به سرعت آن را هضم نموده و در مورد سایر میوه ها و مواد غذایی ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. ترکیب خربزه با ماست و سایر مواد غذایی چرب نیز چندان پیشنهاد نمی شود، زیرا سیستم گوارش در هضم آنها به مشکل برخورده و اختلالاتی در عملکرد آن به وجود می آید. به خصوص اگر شما معده بسیار حساسی دارید باید در هنگام خوردن خربزه جانب احتیاط را رعایت کرده و اگر می خواهید آن را پس از غذا مصرف کنید، باید حتما دو ساعت صبر کنید تا غذای شما به خوبی هضم شده و سپس آن را میل کنید. یکی دیگر از غذاهای ناسازگار با خربزه عسل است و ترکیب این دو با هم باعث ایجاد درد در معده و سیستم گوارش، حالت تهوع و مسمومیت می گردد.

غذاهای ناسازگار با شیر

شیر یکی از نوشیدنی های بسیار خوشمزه و دلچسبی است که بسیاری از ما انسان ها به آن علاقه فراوانی داشته و توسط آن کلسیم و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز جسم خود را تامین می کنیم. اما ترکیب این نوشیدنی با برخی از مواد غذایی ممکن است برای سیستم گوارش ما مشکلاتی به وجود آورد. برخی از غذاهای ناسازگار با شیر عبارتند از ماهی، انواع سبزیجات، تربچه و ترشی. همچنین شیر را نباید با مواد غذایی که نمک دارند مصرف نمایید؛ به همین سبب مصرف بیسکویت های ترد یا نان هایی که بر روی آنها کره نمکی وجود دارد به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود و تداخل غذایی خطرناکی به وجود می آورد و ممکن است باعث مشکلات آلرژیک، سوء هاضمه و بیماری های پوستی گردد.

یکی دیگر از ترکیب نوشیدنی ها و غذاهایی که نباید با هم خورد چای و شیر است، زیرا چای حاوی مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدان است که موجب درمان بسیاری از التهابات در جسم می گردد، اما پروتئین های موجود در شیر از جذب آنتی اکسیدان های چای جلوگیری به عمل می آورند. البته آنتی اکسیدان های موجود در چای باعث می شوند که جسم ما نتواند کلسیم موجود در شیر را جذب کرده و از آن برای سلامت استخوان ها و دندان ها استفاده نماید، به همین سبب سعی کنید چای و شیر را به صورت جداگانه میل کنید. یکی دیگر از غذاهای ناسازگار با شیر تخم مرغ است، که هر دو دارای پروتئین هستند و مصرف آن ها با همدیگر باعث ایجاد احساس سنگینی برای معده شده و فرایند هضم را با اختلال مواجه می کند.

غذاهایی که نباید با هم خورد
غذاهایی که نباید با هم خورد

غذاهای ناسازگار با ماست

ماست یکی از چاشنی های خوشمزه ای است که بسیاری از ما علاقه فراوانی به مصرف آن داریم. به همین سبب برای بسیاری از ما ممکن است این سوال به وجود آید که ماست را نباید با چیا خورد؟ مصرف ماست به همراه تخم مرغ ترکیبی بسیار ناسازگار است و ممکن است برای شما حالت تهوع به وجود آورده و به طور کامل سیستم گوارش شما را به هم بریزد.

یکی دیگر از نکاتی که می توانیم در پاسخ به سوال(ماست را نباید با چیا خورد؟) اشاره کنیم، منع مصرف آن با میوه هاست، زیرا ماست هرگز با هیچ میوه ای سازگاری ندارد و استفاده از آن مشکلات متعددی برای معده شما به وجود می آورد. لوبیا، گوجه فرنگی، خیار و لیمو نیز از آن دسته غذاهایی که نباید با هم خورد هستند و برای بهبود عملکرد سیستم گوارش خود همواره سعی کنید به این موارد دقت کرده و ماست را با این مواد ترکیب نکنید. ماست به همراه میوه ها نیز می تواند یک تداخل غذایی خطرناک به شمار رود، زیرا اسید موجود در میوه ها با پروتئینی که در ماست وجود دارد با هم ناسازگار هستند و می تواند باعث ایجاد سمومی در بدن انسان گردد. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که اگر شما از سیستم گوارشی بسیار حساسی برخوردار هستید، حتما در مورد ماست و این که ماست را نباید با چیا خورد؟ با پزشک خود مشورت کرده و سپس استفاده از آن را آغاز کنید.

ماهی را با چه غذاهایی نباید خورد؟

ماهی یکی از بهترین غذاهای دریایی است که همواره پزشکان و متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند که در طول هفته یک یا دو بار از وعده های غذایی خود را به آن اختصاص دهید، زیرا درون آن سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد و سلامتی جسم را با خود به همراه می آورد. اما اگر انواع ماهی ها را به همراه برخی از غذاها مصرف کنید، ممکن است برای سیستم جسم مشکلاتی به وجود آورد؛ به همین سبب یکی از مهمترین سوالاتی که برای طرفداران غذاهای دریایی و به خصوص ماهی به وجود می آید این است که ماهی را با چه غذاهایی نباید بخوریم؟ در این قسمت به برخی از مهمترین غذاهایی که نباید به همراه ماهی مصرف کرد اشاره می کنیم:

ماهی و ماست: مصرف ماست به همراه ماهی باعث ایجاد مشکلات جدی برای جسم انسان می گردد که مهمترین آنها شامل بروز سکته قلبی، درد و ناراحتی در قسمت معده، ایجاد لکه های قهوه ای و سیاه بر روی پوست و حساسیت غذایی می شود.

ماهی و دوغ: یکی از مهمترین پاسخ هایی که می توان به سوال(ماهی را با چه غذاهایی نباید خورد) می توان داد دوغ است؛ زیرا دوغ نیز از نظر ساختار و ترکیبات مواد اولیه شباهت فراوانی به ماست دارد و مصرف آن با ماهی می تواند مشکلات گوارشی، قلبی و آلرژیکی به وجود آورد.

ماهی و تخم مرغ: این دو ماده هر دو پروتئین دار هستند و مصرف همزمان آنها باعث ایجاد احساس سنگینی برای معده شده و امر گوارش را با اختلالاتی مواجه می کند. فراموش نکنید که ماهی دارای طبیعت سردی می باشد و نباید با غذاهای سرد مصرف شود، بنابراین سعی کنید در هنگام مصرف ماهی آن را به همراه ادویه جات و مواد غذایی که طبیعت گرمی دارند استفاده کنید تا تعادل لازم در جسم شما برقرار شود.

خرید انواع کرم دور چشم با کیفیت بالا و قیمت مناسب

دوغ را با چی نخوریم؟

دوغ یکی از محصولات جانبی شیر است که دارای طعم ترش و عالی بوده و همواره به عنوان یک نوشیدنی عالی در کنار غذاهای ما وجود دارد و از آن استفاده می کنیم. اما دوغ نیز مانند سایر مواد غذایی که به آنها اشاره کردیم با برخی از مواد غذایی ناسازگار است و اگر شما به جدول غذاهای ناسازگار مراجعه کنید، در لیست غذاهایی که نباید با هم خورد، نام دوغ را در کنار بسیاری از مواد غذایی مشاهده خواهید. ما در این بخش تلاش می کنیم به سوال دوغ را با چی نخوریم؟ پاسخ داده و اطلاعات و آگاهی های کافی را در اختیار شما قرار دهیم. شما هرگز نباید دوغ را با ماهی و غذاهای دریایی میل کنید، زیرا طبیعت سرد آن ها باعث ایجاد مشکلات متعددی در جسم شما می شوند، به خصوص اگر طبع شما نیز سرد باشد.

هرگز دوغ را با ترشی مصرف نکنید، زیرا سرکه ای که درون ترشی وجود دارد باعث منجمد شدن دوغ در معده شده و دردها و ناراحتی های گوارشی فراوانی به همراه می آورد. همچنین تحقیقات و بررسی ها نشان دهنده آن است که مصرف دوغ با ترشی باعث ایجاد لکه و تیرگی بر روی پوست می گردد. همچنین در کنار غذاهایی که با استفاده از گوشت قرمز تهیه شده اند، نباید از دوغ استفاده نمود، زیرا ترکیبات موجود در آن باعث عدم جذب آهن موجود در گوشت شده و آن را بی تاثیر می نماید.

کدام میوه بعد از غذا نباید مصرف شود؟

در پاسخ به سوال کدام دو خوراکی را نباید با هم خورد؟ می توان به میوه و غذا اشاره نمود. یکی از عادت های غذایی که برخی از انسان ها دارند این است که بلافاصله پس از این که غذای خود را میل کردند، شروع به مصرف میوه می نمایند. در صورتی که میوه ها دارای آب بسیاری زیادی هستند و به سرعت در سیستم گوارش ما هضم می شوند، اما غذاها باقی مانده و معده مجبور است دقایق و ساعت های زیادی را به هضم آنها اختصاص دهد و این امر برای معده مشکلات و ناراحتی هایی را به وجود خواهد آورد.

بررسی ها نشان دهنده آن است که غذاهای دارای نشاسته مانند نان و ماکارونی حدود دو ساعت و غذاهای دارای پروتئین مانند گوشت، تخم مرغ و لبنیات حدود ۳ ساعت برای هضم به زمان نیاز دارند و اگر شما در طول این فرایند شروع به مصرف میوه نمایید نه تنها باعث ایجاد نفخ می شود، بلکه خواص غذاها را نیز از بین می برد. بسیاری از مواد مغذی موجود در میوه های نیز در این فرایند تخمیر می شوند.(تخمیر به معنای عمل باکتریایی است که منجر به تجزیه آن می گردد.) بنابراین پس از صرف هر وعده غذایی، برای مصرف میوه حداقل ۲ تا ۳ ساعت صبر نمایید.

چی با هم نخوریم
غذاهایی که نباید با هم خورد

موز و شیر

اگر به لیست میوه ها و غذاهای ناسازگار با شیر نگاهی کنیم متوجه خواهیم شد که شیر و موز با همدیگر ناسازگار هستند، در حالی که اغلب انسان ها آن دو را همواره با هم استفاده می کنند! اما باید بدانید که شیر و موز دارای تضادهای بسیار زیادی هستند و این امر برای سیستم گوارش مشکلاتی به وجود می آورد و روده را از تعادل خارج کرده و حتی ممکن است موجب تولید سمومی در جسم گردد. احتمال بروز بیماری هایی مانند احتقان، سرماخوردگی، سرفه، آلرژی و کهیر پس از خوردن این دو ترکیب وجود دارد. مصرف شیر و موز با همدیگر نه تنها جسم را بی حال و بی انرژی می نماید، بلکه به مرور زمان باعث کند شدن ذهن می شود.

حتی مصرف شیر و موز در کنار همدیگر هورمون هایی که مسئول ذخیره چربی در بدن هستند را فعال کرده و اگر این روند ادامه پیدا کند، مشاهده خواهید کرد که بسیاری از مواد غذایی که میل می کنید به جای این که تبدیل به انرژی شود، به عنوان چربی ذخیره می شود و این امر باعث بروز بیماری چاقی می گردد. بنابراین اگر در رژیم غذایی برای کاهش وزن هستید، از این دو ترکیب به هیچ عنوان استفاده نکنید. البته اگر هر از گاهی تصمیم گرفتید یک نوشیدنی شیر موز نوشیده و از مصرف آن لذت ببرید، حتما به آن پودر هل، پودر دارچین یا جوز هندی اضافه کنید، زیرا این مواد باعث هضم هر چه بهتر شیر موز در سیستم گوارش می شود.

لوبیا و پنیر

در میان لیست غذاهایی که نباید با هم خورد، نام لوبیا و پنیر نیز به چشم می خورد. این دو ماده غذایی بسیار سنگین هستند و هضم آنها غالبا برای معده دشوار است. لوبیا قابض و شیرین است و دارای یک اثر تند گوارشی است، اما پنیر دارای طعم ترشی است، بنابراین اثر گوارشی آن ترش است. تاثیر این دو ماده بر روی همدیگر زمانی اتفاق می افتد که غذا به داخل روده بزرگ منتقل می شود و اگر این دو را با همدیگر ترکیب نموده باشید، می تواند باعث ایجاد بیماری برای بافت معده گردد و یا بر روی ادرار و مدفوع تاثیرات ناخوشایند بر جای بگذارد. مصرف لوبیا و پنیر با همدیگر علاوه بر این که روده بزرگ را دچار مشکلات فراوانی می نماید، بر روی معده نیز تاثیر گذاشته و باعث هضم ضعیف و طولانی مدت آنها می شود. به همین سبب است که در جدول غذاهایی که نباید با هم خورد همواره شاهد نام لوبیا و پنیر در کنار همدیگر هستیم.

مقاله پیشنهادی: معرفی +۱۸ محصول از برند ایچون بیوتی

سایر ترکیبات غذایی ناسازگار

در مطالب بالا به انواع غذاهایی که نباید با هم خورد به صورت مفصل اشاره کرده و در مورد آنها توضیحاتی ارائه کردیم. در این قسمت به برخی دیگر از ترکیبات غذایی ناسازگار به صورت کوتاه می پردازیم:

آب به همراه غذا: شاید شما نیز شنیده باشید که نباید آب را به همراه غذا مصرف نمود، زیرا آب باعث رقیق شدن اسیدهای معده می گردد و هضم درست غذا برای معده بسیار سخت می شود.

تخم مرغ و گوشت سرخ کرده: این دو ماده نیز در گروه غذاهایی که نباید با هم خورد قرار می گیرند، زیرا هضم آنها در کنار هم سخت و طولانی است.

پروتئین و پروتئین: پزشکان می گویند در وعده های غذایی خود از دو ماده پروتئین دار نباید به صورت همزمان استفاده کنید، زیرا برای معده دشوار است که هر دو را کنترل نماید.

لوبیا و پنیر: در برخی از غذاها شاهد ترکیب لوبیا و پنیر هستیم، اما آن دو نیز در جدول غذاهایی که نباید با هم خورد قرار می گیرند، زیرا این دو در معده ایجاد نفخ و گاز می نمایند.

میوه ها و سبزیجات: این دو ماده غذایی با هم تفاوت های زیادی دارند، زیرا میوه ها قند بیشتری دارند و زود هضم می شوند و این امر می تواند روند هضم سبزیجات را به تاخیر اندازد.

نان و مربا: نان سرشار از کربوهیدرات و مربا دارای قند فراوانی است؛ مصرف این دو با هم موجب می شود که سطح قند خون افزایش پیدا کرده و مازاد آن به عنوان چربی ذخیره شود. در واقع کربوهیدرات ها مانع از تصفیه و هضم قند شده و موجب می شوند آنها به صورت چربی در بدن ذخیره شوند.

گوشت گوسفند و میگو: هر چند کمتر پیش می آید که ما غذاهای دریایی را با گوشت قرمز مصرف کنیم، اما ممکن است در مهمانی ها وسوسه شویم که از هر دو نوع این غذاها امتحان کنیم. اما فراموش نکنید که هضم دو نوع گوشت برای معده سخت است و مشکلات گوارشی فراوانی با خود به همراه می آورد.

چی با هم نخوریم
غذاهایی که نباید با هم خورد

نکته پایانی در کورد غذاهایی که نباید با هم خورد

اگر شما به جدول غذاهای ناسازگار مراجعه کنید متوجه خواهید شد که چه غذاهایی را نباید با هم خورد؟ کدام دو خوراکی را نباید با هم خورد؟ دوغ را با چی نخوریم و ترکیبات غذایی خطرناک کدام هستند؟ شاید در ابتدا فکر کنید که رعایت این امر کاری سخت و دشوار است، اما باید به شما بگوییم که شاید در ابتدا رعایت این موضوع کار سختی باشد، اما به مرور زمان جسم شما به آن عادت کرده و پس از گذشت مدتی مشاهده خواهید نمود که خود به خود به تمامی مواردی که در جدول غذاهای ناسازگار به آن اشاره شده بود دقت کرده و آنها را به خوبی رعایت می کنید.

برای این که توجه به غذاهایی که نباید با هم خورد برای شما به یک عادت روزانه و روتین تبدیل شود، نیاز به صبر و زمان زیادی وجود دارد و این که باید در این امر مداومت داشته باشید و به صورت منظم پیش بروید. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که برخی از غذاهایی که لیست آنها در جدول غذاهای ناسازگار ذکر نشده بود نیز می تواند برای جسم شما مشکل ساز شود. بنابراین باید با صبر و حوصله به پیام های جسم خود توجه کنید، عادت های و نیازهای اصلی آن را به خوبی شناسایی کرده و مشاهده کنید که کدام غذاها را نباید با هم خورد؟ جسم هر کدام از ما به صورت کاملا هوشمند عمل می کند و اگر به آن به خوبی توجه کنیم متوجه خواهیم شد که در چه زمانی از روز و چه مقدار غذا مصرف کنیم و خیلی زود به پاسخ این سوال که (کدام دو خوراکی را نباید با هم خورد؟) خواهیم رسید.

منابع

banyanbotanicals.com
theactivetimes.com
parenting.firstcry.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

هفت − 6 =