غذاهای مضر برای زنان چه چیزهایی هستند؟ و زنان در برنامه غذایی خود باید از چه موادی استفاده نمایند؟ قبل از این که به این سوال پاسخ دهیم باید به این نکته اشاره کنیم که در این دنیا غذای خوب یا بد وجود ندارد و ما باید از تمام مواد غذایی مناسب به اندازه کافی و در حد معتدل استفاده کنیم، زیرا جسم ما به تمام مواد غذایی نیاز دارد. اما با این وجود برخی از خانم ها در شرایط خاصی از زندگی خود قرار دارند و ممکن است پزشک به آنها توصیه کند که از برخی مواد غذایی استفاده نکنند. به عنوان مثال خانم هایی که قصد بارداری در ماه های آینده را دارند، یا در دوران بارداری به سر می برند و یا در حال شیر دادن به نوزاد خود هستند مسلما باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کنند.

همچنین زنانی که تعادل هورمون ها در جسم آنها به هم خورده و یا از یک بیماری مزمن رنج می برند نیز جزو کسانی هستند که ممکن است پزشک مصرف برخی از غذاها را برای آنها ممنوع نماید. چرا که برخی از غذاها ممکن است تعادل جسم زنان را به هم ریخته و باعث تشدید شدن علائم بیماری گردند، بنابراین غذاهای مضر برای چنین زنانی مطرح می شود و از اهمیت خاصی برخوردار است.

معرفی برخی از غذاهای مضر برای زنان

اگر شما نیز جزو زنانی هستید که در قسمت مقدمه به آنها اشاره نمودیم و در دوران آمادگی برای بارداری، بارداری، شیردهی و یا بیماری به سر می برید، باید از مصرف غذاهای مضر برای زنان به جهت حفظ سلامت خود جدا خودداری نمایید:

  • الکل یکی از نوشیدنی هایی است که برای خانم ها در دوران بارداری ممنوع است. حتی برخی از پژوهش ها نشان دهنده آن است که خانم هایی که قبل از بارداری اقدام به نوشیدن حداقل یک نوشیدنی الکلی در طول روز می نمایند، ۵۰ درصد بیشتر از سایر خانم ها در معرض ناباروری قرار دارند.
  • خانم هایی که قصد باردار شدن دارند باید مصرف گوشت قرمز را به حداقل خود برسانند، زیرا مصرف آن می تواند بر روی توانایی باروری تاثیرات منفی قرار دهد. در چنین شرایطی بهترین انتخاب استفاده از گوشت سفید و پروتئین های گیاهی است.
  • شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که اره ماهی نیز یکی از غذاهای مضر برای زنان است. زیرا درون آن مقادیر فراوانی از جیوه وجود دارد که می تواند رشد مغز و سیستم عصبی نوزاد را تحت تاثیر قرار داده و برای او مشکلاتی به وجود آورد.
  • ماست بدون چربی: ماست های کم چرب که این روزها در بسیاری از مراکز فروش مواد غذایی ارائه می شوند، دارای طرفداران بی شماری هستند. اما استفاده از آنها به خصوص ماست های طعم دار می تواند سطح قند خون و همچنین انسولین را به میزان فراوانی افزایش دهد و همچنین بر روی قدرت باروری خانم ها تاثیرات منفی بگذارد.
  • نان سفید: این ماده غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده است که هیچ نوع فیبری درون آن وجود ندارد و علاوه بر افزایش قند خون بدن، باعث ایجاد کیست تخمدان برای خانم ها شده و دردسرهای زیادی به وجود می آورد. به جای نان سفید سعی کنید از نان های سبوس دار مانند نان جو استفاده کنید.
غذاهای مضر برای زنان
غذاهای مضر برای زنان

میوه های ممنوعه در بارداری

برخی از افراد با شنیدن جمله میوه های ممنوعه در بارداری ممکن است بسیار تعجب کنند، زیرا همواره پزشکان و متخصصان به تمامی افراد و به خصوص خانم های باردار توصیه می کنند که حتما در برنامه غذایی خود از میوه ها و سبزیجات استفاده نموده و به این صورت سلامت نوزاد خود را تامین نمایند. اما این حقیقت را نیز نباید نادیده گرفت که برخی میوه های ممنوعه در بارداری وجود دارند و در این دوران باید از مصرف آنها اجتناب کرد که ما در این قسمت به نام آنها اشاره می کنیم:

  1. آناناس: آناناس دارای بروملین است که دهانه رحم را نرم نموده و اگر خانم ها در دوران بارداری بیش از اندازه از آن استفاده نمایند ممکن است منجر به زایمان زودرس شود. با وجود این که درون این میوه خواص فراوانی وجود دارد، اما تا حد امکان در سه ماه ابتدایی بارداری از مصرف آن خودداری نمایید.
  2. پاپایا: بررسی ها نشان دهنده آن است که اگر مادران باردار از میوه رسیده پاپایا استفاده کنند، برای آنها هیچ خطری به وجود نمی آید، اما درون ترکیبات پاپایای نارس ماده ای به نام لاتکس وجود دارد که باعث ایجاد انقباض برای رحم می گردد و ممکن است خطر زایمان زودرس را برای خانم ها ایجاد کند.
  3. انگور: پزشکان معمولا به زنان باردار توصیه می کنند که در این دوران از مصرف انگور نیز خودداری کنند، زیرا درون آن ترکیباتی به نام رزوراترول وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد مسمومیت گردد. به خصوص خانم ها باید در سه ماهه آخر بارداری از مصرف انگور خودداری نمایند، زیرا در بدن باعث ایجاد گرما می شود و عوارضی برای مادر و کودک به همراه می آورد.

مقاله پیشنهادی: آموزش درمان خانگی شل شدن پوست پس از لاغری به طور کامل

غذاهای ممنوعه در سن بلوغ

بلوغ یکی از دوره های حساس و مهم زندگی ما انسان هاست، در این دوران نوجوانان با تغییرات عظیمی در جسم و روان خود مواجه می شوند، بنابراین باید از مواد غذایی سالم استفاده نمایند تا بدن آنها به عالی ترین شکل ممکن فرایند رشد خود را ادامه دهد و از قرار گرفتن در معرض انواع آسیب ها دور بماند. یکی از مهمترین سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آید این است که غذاها و میوه های ممنوعه در سن بلوغ چیست؟ و ما باید از چه مواد غذایی برای نوجوان خود استفاده کنیم؟ در پاسخ به سوال «میوه های ممنوعه در سن بلوغ چیست؟» باید بگوییم خوشبختانه در این سن هیچ میوه ای برای نوجوانان ممنوع نیست و اگر هر کدام از آنها در حد تعادل استفاده شوند، می توانند بسیاری از نیازهای جسمی نوجوانان را برآورده نمایند.

اما غذاهایی که در این دوران نباید استفاده شوند شامل غذاهای فرآوری شده، فست فود، مواد سرخ شده و سایر نوشیدنی ها و خوراکی هایی است که هیچ نوع ارزش غذایی ندارند و از جمله آنها می توان به نوشابه، چیپس، پفک، پیتزا، همبرگر، ساندویچ، پیراشکی و انواع شیرینی اشاره نمود. این غذاها سرشار از چربی، نمک و شکر بوده و می توانند وزن نوجوان را افزایش داده، او را با بیماری دیابت مواجه کرده و استحکام استخوان ها و دندان های او را تحت الشعاع قرار دهند. همچنین این مواد غذایی کودکان را سیر کرده و موجب می شوند که آنها از مواد غذایی سالم و ضروری که برای سلامت جسم خود به آن نیاز دارند استفاده نکنند. حتی غذاها و نوشیدنی های کافئین دار نیز چندان برای کودکان توصیه نمی شوند، زیرا کافئین موجب کاهش جذب کلسیم بدن شده و به نوعی محرک است و به کودکان انرژی کاذب می دهد و موجب می شود که نتوانند به خوبی بر روی امور روزمره خویش مانند درس خواندن تمرکز کنند.

غذاهای مضر برای زنان
غذاهای مضر برای زنان

مواد غذایی مفید برای نوجوانان

در قسمت قبل در مورد غذاها، نوشیدنی ها و میوه های ممنوعه در سن بلوغ سخن گفتیم و به برخی از غذاهایی که نباید در این دوران مورد استفاده قرار گیرند اشاره کردیم و در این بخش می خواهیم به گروهی از مواد غذایی اشاره کنیم که مصرف آنها در این دوران بسیار لازم و ضروری است. نوجوانان در سن بلوغ به انواع میوه ها و سبزیجات نیاز دارند، زیرا از طریق آنها می توان ویتامین، فیبر و آنتی اکسیدان مورد نیاز جسم را به خوبی تامین نموده و قلب و سیستم گوارش را به خوبی تقویت کرد. در این دوران باید نوجوانان را تشویق نمود تا طیف وسیعی از میوه ها و سبزیجات را در وعده های غذایی خود گنجانده و از آنها استفاده نمایند. غلات نیز از آن دسته غذاهایی هستند که نوجوانان در دوران بلوغ به آن نیاز فراوانی دارند که از جمله آنها می توان به نان، برنج، ذرت، کینوا، ماکارونی و غلات صبحانه اشاره نمود، زیرا غلات علاوه بر دارا بودن انواع مواد معدنی و ویتامین ها، انرژی فراوانی برای نوجوان به همراه آورده و قدرت یادگیری آنها را افزایش می دهند.

غذاهایی که سرشار از پروتئین هستند مانند گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم مرغ نیز از ضروریات این دوران به شمار می روند، زیرا پروتئین می تواند موجب بافت شکل گیری بافت عضلات شده و سلامتی و قدرت بدنی را با خود به همراه بیاورد و نوجوانانی که در برنامه غذایی خود از پروتئین استفاده می کنند برای ساعت های طولانی احساس سیری می کنند و به سراغ خوراکی های فاقد ارزش غذایی نمی روند. نوجوانان در سن بلوغ به میزان فراوانی از غذاهایی مانند شیر، ماست، پنیر و کشک نیز نیاز دارند، زیرا درون آنها سرشار از ماده معدنی کلسیم است و این ماده برای رشد توده استخوانی و ایجاد استخوان های قدرتمند بسیار لازم و ضروری است. دقت کنید که اگر نوجوانان شما از لبنیات استفاده نمی کنند می توانید سایر مواد غذایی حاوی کلسیم را در برنامه غذایی آنها بگنجانید که از جمله آنها می توان به آجیل، دانه های روغنی، شیر سویا و نان اشاره نمود.

در سه ماه اول بارداری چی نخوریم؟

دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران هایی است که خانم ها در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند و مسلما سه ماه اول این دوره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد، زیرا جنین در حال شکل گیری است و تمامی سیستم های جسم او در این زمان پایه ریزی می شود. به همین سبب است که بسیاری از خانم ها با این سوال در اوایل بارداری مواجه می شوند که در سه ماه اول بارداری چی نخوریم؟ در این قسمت به چند ماده غذایی که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کنید و یا مصرف آن را به حداقل برسانید اشاره می کنیم:

  • ماهی هایی که درون ترکیبات آنها جیوه بسیار زیادی وجود دارد یکی از غذاهای مضر برای زنان در این دوران به شمار می روند. زیرا نه تنها به سیستم عصبی نوزاد در حال رشد آسیب می زنند، بلکه برای کلیه ها و سیستم ایمنی او نیز مضرات بسیار زیادی به همراه دارند. برخی از این ماهی ها شامل ماهی تن، اره ماهی و شاه ماهی هستند.
  • گوشت خام نیز از غذاهایی است که مصرف آن در این دوران پیشنهاد نمی شود. زیرا اگر شما گوشت را به اندازه کافی نپخته و زودتر از روی حرارت بردارید، ممکن است از طریق آن باکتری هایی به نوزاد شما منتقل شده و برای او ناتوانی های ذهنی، نابینایی و صرع به وجود آورد.
  • تخم مرغ خام نیز از آن دسته غذاهای مضر برای زنان به شمار می رود و با مصرف آن ممکن است عفونت های فراوانی در قسمت رحم به وجود آمده و احتمال تولد نوزاد نارس را برای شما رقم بزند.
  • کافئین یکی از ترکیباتی است که درون چای، قهوه، نوشابه و کاکائو یافت می شود و در دوران سه ماهه اول بارداری باید مصرف آن به حداقل برسد. زیرا خیلی سریع جذب جفت شده و رشد جنین را محدود می نماید و ممکن است برای مادر خطر زایمان زودرس را به همراه آورد.

خرید انواع محصولات بهداشت زنان با کیفیت ساخت بالا و قیمت مناسب

غذاهای ممنوعه برای زنان شیرده

پس از پاسخ به این سوال که در سه ماه اول بارداری چی نخوریم؟ به یکی دیگر از مهمترین پرسش هایی که برای بسیاری از بانوان مطرح می شود می رسیم و آن غذاهای ممنوعه برای زنان شیرده می باشد. زیرا دوران شیردهی نیز به همان میزان بارداری برای مادر و کودک از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید به مواد غذایی و نوشیدنی هایی که مورد استفاده قرار می گیرند توجه نمود. همان گونه که میدانید تمامی نیازهای تغذیه ای نوزاد در ۶ ماه ابتدای زندگی او توسط شیر مادر تامین می شود و هر غذایی که مادر از آن استفاده می کند بر روی شیر تاثیر گذاشته و سپس به نوزاد منتقل می گردد. به همین سبب غذاها در این دوره حساس باید با وسواس و دقت بیشتری انتخاب شوند.

ماهی های جیوه دار همان طور که در دوران بارداری خطرات فراوانی برای مادر و جنین به همراه می آورند، در این دوران نیز جزو اصلی ترین غذاهای ممنوعه برای زنان شیرده به شمار می روند. زیرا جیوه زیادی که درون آنها وجود دارد ممکن است نوزادان را دچار مسمومیت نموده و سیستم عصبی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. الکل نیز یکی از مهمترین مواد غذایی است که مصرف آن در دوران شیردهی به طور کامل ممنوع است، زیرا تاثیرات الکل تا ساعت ها در شیر مادر باقی مانده و مصرف آن باعث به وجود آمدن اختلال خواب، تاخیر در بروز مهارت های روانی، حرکتی و شناختی در نوزادان می گردد و آسیب های جبران ناپذیری را برای آنها به وجود می آورد و آخرین گروه از مواد غذایی که در این دوران نباید از آنها استفاده نمود، غذاهای فرآوری شده هستند، زیرا در ترکیبات آنها مقادیر فراوانی از چربی های ناسالم و قندهای اضافی وجود دارد که سلامت مادر را به خطر انداخته و ممکن است باعث بروز بیماری چاقی گردد.

غذای مادر چگونه بر روی نوزاد تاثیر می گذارد؟
غذاهای مضر برای زنان

غذای مادر چگونه بر روی نوزاد تاثیر می گذارد؟

همان گونه که اشاره شد نوزاد در دوران شیردهی تمامی نیازهای تغذیه ای خود را از شیر مادر دریافت می کند و تمامی ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مورد نیاز او برای رشد از این طریق فراهم می شود، بنابراین یک مادر هر چقدر به تغذیه خود دقت نموده و از غذاهای سالم مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات، گوشت و غلات استفاده کند، مسلما نوزادی سالم تر داشته و می تواند مطمئن باشد که فرایند رشد او به خوبی طی خواهد شد. اما تغذیه ناسالم مادر می تواند با بروز علائمی در نوزاد خود را نشان دهد که از جمله آن می توان به اسهال، مدفوع خونی، یبوست، خس خس کردن سینه و ایجاد اگزما بر روی پوست او اشاره نمود. این علائم نشان دهنده آن هستند که نوزاد شما به یکی از مواد غذایی که شما مصرف می کنید حساسیت دارد و یا سیستم گوارش او نمی تواند آن را تحمل نماید. در چنین شرایطی حتما باید به پزشک مراجعه کرده و با مشورت او شروع به مصرف غذاهای سالم نمایید.

نوشیدنی های قندی یکی از غذاهای مضر برای زنان

نوشیدنی هایی که درون آن مقادیر زیادی از مواد قندی و شکر وجود دارد، یکی از ناسالم ترین مواد غذایی است که خانم ها باید برای سلامتی جسمی خویش از مصرف آن پرهیز نمایند. زمانی که شما به وفور از یک نوشیدنی قندی مانند نوشابه استفاده می کنید میزان انسولین خون شما افزایش پیدا کرده و در معرض بیماری کبد چرب قرار می گیرد. این نوشابه ها علاوه بر ایجاد بیماری دیابت و بیماری های قلبی، باعث افزایش وزن و چاقی شده و این امر می تواند یکی از بزرگترین معضلاتی باشد که زنان به خصوص در سنین میان سالی با آن مواجه می شوند. شما می توانید به جای استفاده از این نوشیدنی های مضر که هیچ نوع ارزش غذایی ندارند از آب، نوشابه، قهوه و یا چای در حد تعادل استفاده کنید. برخی از خانم ها نیز برای سلامتی هر چه بهتر جسم خویش درون ظرف آب خود چند تکه لیمو و برگ نعناع تازه ریخته و در طول روز از آن میل کرده و نه تنها از مصرف نوشیدنی های قندی پرهیز می کنند، بلکه بسیاری از سموم را از بدن خود دفع می نمایند.

مقاله پیشنهادی: معرفی ۱۵ محصول پر طرفدار برند سریتا در ایران

جایگزینی آبمیوه ارگانیک با آبمیوه غیر طبیعی

برخی از خانم ها تصور می کنند آبمیوه های صنعتی که در بازار به فروش میرسند سالم بوده و استفاده از آنها فواید بسیار زیادی برای جسم به همراه می آورد، در صورتی که تمامی این آبمیوه ها حاوی شکر و مواد نگهدارنده هستند و می توانند برای سیستم قلب و گوارش شما مشکلات بسیار زیادی به وجود آورند. همچنین ابتلا به بیماری های قندی و دیابت نیز یکی دیگر از تاثیرات منفی است که مصرف این آبمیوه ها با خود به همراه دارد. برخی از پزشکان اعتقاد دارند که تمامی مواد غذایی و نوشیدنی هایی که دارای گلوکز، فروکتوز و هر نوع قند دیگری باشند، برای قلب شما آسیب هایی به همراه آورده و باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی می گردند.

در چنین شرایطی به جای مصرف آبمیوه های صنعتی که جزو یکی از غذاهای مضر برای زنان به شمار می روند، سعی کنید از میوه های تازه استفاده کنید و یا خودتان در خانه اقدام به تهیه آبمیوه کاملا طبیعی نموده و از تمامی فواید آن برخوردار شوید. این آبمیوه ها سرشار از ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند و سلامتی و شادابی فراوانی را برای جسم شما به همراه می آورند.

اسیدهای چرب ترانس دشمن سلامتی
غذاهای مضر برای زنان

اسیدهای چرب ترانس دشمن سلامتی

اگر بخواهیم به یکی از مهمترین غذاهای مضر برای زنان و سایر اقشار جامعه اشاره کنیم مسلما از روغن هایی نام خواهیم برد که دارای اسیدهای چرب ترانس هستند. استفاده از این نوع مواد غذایی نه تنها احتمال بروز بیماری های قلبی را چند برابر می نمایند، بلکه پوست صورت انسان را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز پیری زودرس می شوند. تحقیقات و بررسی ها نشان دهنده آن است که اسیدهای چرب ترانس پوست صورت زنان را در برابر اشعه های مضر نور خورشید آسیب پذیر نموده و پس از گذشت مدتی باعث به وجود آمدن چین و چروک و تیرگی های عمیق بر روی پوست می گردد. علاوه بر آن افزایش کلسترول و احتمال بیماری پوکی استخوان نیز از آن دسته مشکلاتی هستند که در اثر مصرف این روغن ها برای خانم ها به وجود می آید. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید استفاده از غذاهای مضر برای زنان و به خصوص اسیدهای چرب را به حداقل رساند و به جای آنها از روغن های سالم مانند روغن زیتون و روغن کنجد استفاده نمود.

نتیجه گیری نهایی

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع غذاهای مضر برای زنان در مقاطع حساس از زندگی آشنا کنیم تا به خوبی در مورد آسیب هایی که با خود به همراه می آورند اطلاعات لازم را کسب کرده و از این به بعد آگاهانه مواد غذایی خود را انتخاب کنید. زنان به سبب این که دوران قاعدگی، دوران بارداری، دوران شیردهی و دوران یائسگی را تجربه می کنند، بنابراین بیش از سایر افراد جامعه باید به تغذیه خود اهمیت داده و سعی کنند در برنامه غذایی روزانه خویش از غذاهای سالم مانند سبزیجات، میوه ها، نان و غلات، حبوبات، گوشت سفید و سایر مواد ضروری استفاده نموده و همواره سلامتی خود را حفظ کنند.

منابع

healthline.com
allaboutwomenmd.com
eatthis.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

3 − 1 =