فواید دانه چیا چیست؟ چقدر از فواید دانه چیا اطلاعات مفیدی در دست دارید؟ آیا میدانستید فواید دانه چیا می تواند روی چه قسمت از بدن شما تاثیرگذار باشد؟ دانه چیا در واقع عضوی از خانواده نعناع ها و بومی مکزیک است، دانه های چیا مانند بسیاری از غلات مصرف می شوند با این تفاوت که آنها دانه های غنی از کربوهیدرات هستند، وقتی دانه های چیا با هر نوع مایعی ترکیب شوند، منبسط شده و یک ژل غلیظ را در اطراف خود ایجاد می کنند. اما فواید دانه چیا چیست؟ سوالات بسیاری نظیر موارد زیر در ذهن افراد ایجاد می شود که:

  • خواص دانه چیا برای لاغری چیست؟
  • آیا دانه چیا برای چاقی هم مفید می باشد؟
  • دانه چیا در طب سنتی از چه جایگاهی برخوردار است؟
  • طریقه مصرف دانه چیا به چه شکلی است؟
فواید دانه چیا

فواید دانه چیا برای زیبایی و بدن چیست؟

فواید دانه چیا به دلیل غنی بودن در اسیدهای چرب امگا ۳، فیبر، پروتئین، آنتی اکسیدان ها و کلسیم می باشد که به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کنند. مصرف دانه های چیا بهترین راه برای دریافت اسیدهای چرب سالم می باشد. از دیگر فواید دانه چیا میتوان به فیبر محلول در آن اشاره داشت که با کمی خیس خوردن به ژل تبدیل می شوند. از جمله فواید دانه چیا به واسطه فیبر میتوان به مدیریت قند خون و تقویت باکتری های مفید روده اشاره کرد. اگر از دسته افرادی هستید که با افزایش سن با مشکلاتی همچون استخوان درد و یا مواردی مشابه دارید، می توانید با دانه های چیا و مقدار زیاد کلسیم، فسفر و منگنز موجود در آنها استخوان ها را تقویت کنید.

از طرفی دانه های چیا خوش رنگ و لعاب می توانند سلامت پوست را بهبود بخشد، اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در دانه های چیا باعث افزایش گردش خون و کاهش خشکی و درمان التهابات پوستی می شود. امگا ۳ به محافظت از پوست در برابر اشعه های ماوراء بنفش کمک می کند. این دانه ها حاوی ۹ اسید آمینه ضروری هستند که در سلامت مو، پوست و ناخن های محکم تر موثر است. از آنجایی که دانه های چیا دارای خواص ضد التهابی هستند می توانند از بروز چین و چروک نیز جلوگیری کنند و پوست را جوان و شاداب نگه دارند، چرا که این دانه های ریز در کاهش افتادگی پوست موثر می باشند.

مقاله پیشنهادی: فواید دانه ریحان برای پوست چیست؟

اهمیت دانه چیا در طب سنتی

دانه چیا در طب سنتی از جایگاه خاصی بهره مند است و بسیاری از مواد مغذی را در خود به صورت نهفته دارند که با مصرف روتین آن می توانید به این فواید پی ببرید که اهمیت دانه چیا در طب سنتی بی دلیل هم نیست. در واقع همین فواید دانه چیا باعث شده است که از فرآورده های بسیاری را تولید و از آن در بسیاری از محصولات استفاده شود. طب سنتی که از دیرباز در بین مردم مرسوم بوده است از این دانه ها برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده کرده و افراد بعد از مصرف منظم آن توانستند برای همیشه بسیاری از مشکلات را از زندگی خود حذف کنند. به طور تقریبی دانه های چیا حاوی آنتی اکسیدان دو برابر از حالت معمولی است که به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد در بدن کمک می کنند.

از دیگر دلایل محکم اهمیت و فواید دانه چیا در طب سنتی این است که دانه های ریز چیا فاقد گلوتن هستند و این بدین معنی است افرادی که دچار بیماری سلیاک یا حساسیت های مختلف هستند آنها را به یک منبع پروتئین مفید تبدیل می کند. گرچه دانه چیا در طب سنتی از نظر بسیاری حاوی ویتامین های زیادی نیستند، اما منبع عالی از کلسیم می باشند. فواید دانه چیا در طب سنتی به دلیل ماده معدنی های زیر می باشد:

  • کلسیم
  • فسفر
  • منگنز
  • فلز روی
  • مس

دانه های چیا فاقد گلوتن و سرشار از خواص زیادی هستند

گلوتن پروتئین موجود در دانه های غلات می باشد که بیشترین میزان را دانه های گندم به خود اختصاص داده اند. برخی از افراد با مصرف غلات دچار آلرژی می شوند و همیشه نمی توانند از مزایای آن بهره مند شوند دانه چیا در طب سنتی از نظر برخی افراد بدین شکل است که با مصرف این دانه های ریز به راحتی می توانید آن را جایگزین گندم و هر غلات دیگری کنید.

جالب اینجاست که این دانه ها غنی از منگنز هستند و علاوه بر مواد مغذی متعدد دیگر، سرشار از منگنز می باشند. منگنز در درمان آرتروز، دیابت و صرع بسیار موثر است و افراد می توانند از طریق طب سنتی با استفاده مداوم به بسیاری از مشکلات خود خاتمه دهند، این خاصیت متابولیسم را بهبود بخشیده و در ترمیم سریع زخم ها موثر است. منیزیم موجود در این دانه ها در درمان فشار خون بالا و بیماری های قلبی، پوکی استخوان و دیابت نوع ۲ موثر هستند. همچنین منیزیم به تولید انرژی در بدن و کمبود آن که منجر به خستگی، بی خوابی، عدم تحریک پذیری و ضعف حافظه کمک کند.

بهبود خواب با دانه های چیا

تریپتوفان به عنوان یک آمینو اسید ضروری شناخته شده است، این آمینو اسید توسط بدن قادر به تولید آن نیست و از طرفی جزو نیازهای ضروری می باشد، دانه چیا در طب سنتی به عنوان تریپتوفان یک عنصر حیاتی برای ویتامین B3 و تولید سروتونین است. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی مهم است و نقش مهمی در کنترل الگوهای خواب و خلق و خو دارد. موثرترین و ضروری ترین هورمون ها برای تنظیم خواب شامل سروتونین و ملاتونین می باشند که این دو هورمون توسط تریپتوفان تولید می شوند. فواید دانه چیا در این بین این است که سرشار از تریپتوفان هستند که به خواب منظم و آرامش افراد کمک شایانی می کنند.

فواید دانه چیا برای پوست
فواید دانه چیا

بهبود بخشیدن سلامت قلب

روغن دانه چیا در طب سنتی به اندازه خود این دانه ها حائز اهمیت است، اگر از روغن چیا برای غذاهای روزانه خود استفاده می کنید باید منتظر نتایج عالی باشید. روغن دانه چیا سرشار از ALA، چربی امگا ۳ گیاهی می باشد که متاسفانه در بدن تامین نمی شود و باید به نحوی با مصرف یک ماده غذایی مانند روغن دانه چیا یا خود این دانه به تامین این چربی مفید کمک کرد. ALA به ایجاد دو امگا ۳ دیگر یعنی اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) کمک می کند و با تامین آنها در بهبود سلامت قلب موثر می باشد. نکته مثبت دیگر در مورد خوردن دانه چیا در طب سنتی این است که باعث کاهش کلسترول، چربی دور کمر و خطر بیماری های قلبی می شود. دانه های چیا منبع بسیار خوبی از مواد معدنی و انواع آنتی اکسیدان های قدرتمند هستند که برخی از این آنتی اکسیدان ها عبارتند از:

  1. اسید کافئیک
  2. اسید کلروژنیک
  3. کامپرول
  4. کوئرستین

فواید دانه چیا برای استخوان ها

دانه های چیا حاوی مقادیر زیادی از ماده های مغذی برای ساختن استخوان های قوی تر می باشد. کلسیم مستقیما در روند تشکیل و استحکام استخوان ها نقش دارد، این ماده رایج ترین ماده معدنی در اسکلت استخوان ها می باشد. کلسیم همچنین انتقال اکسیژن را به سراسر بدن به بهترین شکل انجام می دهد. منیزیم مورد بعدی است که در سلامت استخوان ها تاثیری بسزا دارد. منیزیم نه تنها در استخوان ها بلکه در بیش از ۳۰۰ فرآیند بدن نقش دارد که از جمله مهمترین آنها تنظیم غده پاراتیروئید می باشد. این غده کانی سازی استخوان را کنترل می کند و فرآیند معدنی سازی را تنظیم می کند که از موارد مهم در استخوان سازی است.

خرید انواع ماسک صورت با عصاره های مختلف مناسب پوست شما با کیفیت بالا و قیمت مناسب

منگنز یک مکمل بنیادی در دانه های چیا است که اغلب نادیده گرفته می شود، در حالی که این ماده معدنی آنزیم اولیه آنتی اکسیدان و از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. این ماده در تولید کلاژن نقش دارد، به این معنی که برای ایجاد عناصر سازنده پوست و استخوان منگنز جزو نیازهای اساسی بدن می باشد. ویتامین های و منگنز با هم تاثیرات مثبت بسیاری به دنبال دارند که از عملکرد سیستم عصبی تا متابولیسم پروتئین، تولید گلبول های قرمز و سلول های ایمنی هر چه از خصوصیات آنها بگوییم کم گفته ایم.

فواید دانه چیا برای مو
فواید دانه چیا

چیا چگونه مغز را تقویت می کند؟

فواید دانه چیا بر روی مغز تایید شده است و این دانه حاوی هر چهار ماده اصلی مورد نیاز برای عملکرد مغز می باشد. خوردن دانه های چیا می تواند کمک زیادی به تامین نیازهای مغزی مغز در کنار یک رژیم غذایی متعادل باشد. غذا خوردن سالم به همان اندازه که برای سلامت جسمی اهمیت دارد، می تواند در سلامت روان موثر باشد. مغز برای عملکرد بهتر و کنترل سایر اعضای بدن به مواد مغذی نیاز دارد، طبیعی است که وقتی مغز را با مواد مغذی مورد نیاز تغذیه نکنید، نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد! دانه چیا در طب سنتی به دلیل وجود عناصر مفید در این دانه ها تاکید فراوانی در استفاده آنها دارد که با مصرف مداوم شاهد نتایج بی نظیری خواهید بود.

چربی مفید در دانه چیا برای مغز

دو سوم مغز از چربی تشکیل شده است و مغز برای تولید سلول های مغزی به اسیدهای چرب سالم نیاز دارد، این اسیدهای چرب غشای اطراف سلول های مغزی را تشکیل می دهند. هنگامی که پروتئین مصرف می شود، در اصل به اسیدهای آمینه تجزیه شده و سپس در انواع مختلف پروتئین مغز برای عملکرد تبدیل می شوند. چیا یک پروتئین کامل که حاوی اسیدهای آمینه ضروری است که از مغز پشتیبانی می کنند و می توانند از خلق و خوی تند جلوگیری کنند.

بهبود هضم غذاهای سنگین و درمان یبوست

فیبر فوق العاده بالا در دانه های چیا کار را برای همه راحت کرده است زیرا فیبر برای سلامت بدن بسیار چشمگیر است، تامین فیبر در بدن یعنی سلامت و درمان بسیاری از مشکلات می باشد. در حقیقت، اولین چیزی که هنگام خوردن دانه های چیا متوجه خواهید شد رفع یبوست است، فیبر برای تنظیم حرکات روده بسیار عالی می باشد. دانه های چیا به عنوان یک پروبیوتیک عمل می کند که به رشد باکتری های مفید در روده کمک می کند.

دانه های مقوی برای پوست
فواید دانه چیا

خواص دانه چیا برای لاغری

عادت به مصرف مواد غذایی سالم در برنامه های شلوغ کاری امروز و داشتن تعادل در سبک زندگی بسیار مهم است. دانه های چیا به دلیل دارا بودن میزان قابل توجهی پروتئین در بین مصرف کنندگان از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. دانه های چیا در معده منبسط می شوند و چند برابر وزن خود را آب جذب می کنند، که به واسطه آن احساس سیری می کنید. همچنین حاوی مقادیر زیادی روی هستند که به افزایش تولید هورمون لپتین در بدن کمک می کند.

لپتین همان چیزی است که اشتها را کنترل و سطح انرژی را تنظیم می کند. خواص دانه چیا برای لاغری به دلیل منبع طبیعی بودن کلسیم و سایر پروتئین ها است که به کاهش وزن کمک می کنند و خطر ابتلا به بیماری های شنوایی و بسیاری دیگر را کاهش می دهند. همانطور که مستحضر هستید این دانه ها سرشار از فیبر هستند و با مصرف دانه چیا به عنوان صبحانه یا مواد غذایی اصلی می توانید به راحتی لاغر شوید. زیرا از خواص دانه چیا برای لاغری این است که به شما حس سیری را منعکس می کند و همین امر در کاهش وزن بسیار موثر می باشد.

دانه های مقوی برای مو
فواید دانه چیا

آیا دانه چیا برای چاقی موثر است؟

اگر راههای زیادی را برای چاق شدن امتحان کرده اید پیشنهاد می کنم آخرین شانس خود را با دانه چیا برای چاقی را نیز امتحان کنید. حتما با وجود تیتر قبل کمی تعجب می کنید، چطور چنین چیزی ممکن است که دانه چیا برای لاغری و چاقی به صورت همزمان مفید باشد؟ زمان و نحوه استفاده از دانه های چیا می تواند تاثیرات متفاوتی در سیستم بدنی افراد داشته باشد. تاثیر دانه چیا برای چاقی بدین شکل است که این دانه ها اگر یک روز در میان به مقدار کمی مصرف شوند بدن را تحریک و باعث پر شدن یا چاق شدن بدن می شوند، که بهترین زمان استفاده از آن بعد از هر وعده غذایی می باشد که کاملا سیر شده اید و با مصرف آن این حس سیری افزایش می یابد و بدن برای وعده بعدی آماده تر است و شما غذای بیشتری را مصرف خواهید کرد تکرار این روند موجب تحریک و در نهایت افزایش وزن می شود.

فواید دانه چیا برای پوست

کالری بسیار زیاد برای بدن و پوست مثال سم است، دانه های چیا در عین حالی که سرشار از مواد مغذی هستند کالری ندارند و این حسن دیگر دانه چیا می باشد. یکی از فواید دانه چیا برای پوست این است که با آسیب رادیکال های آزاد محیط مبارزه می کند و این به دلیل وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان در دانه های چیا می باشد که علائم پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک را از بین میبرد.

همچنین هر نوع التهاب پوستی را تسکین می دهند، مشکلات پوستی در واقع نوعی التهاب هستند که خود را به صورت قرمز و یا متورم شدن نشان داده می شوند، دانه های چیا خاصیت خنک کنندگی دارند که می تواند به تسکین التهاب و حفظ سلامت پوست و آرامش آن کمک کند. فواید دانه چیا برای سد پوست شنیدنی است، این دانه های معجزه آسا به تقویت پوست کمک می کنند و از بروز آکنه و اشعه های ماوراء بنفش جلوگیری و در عین واحد پوست را هیدراته می کنند.

دانه های چیا این قابلیت را دارند که مقدار زیادی آب را در خود نگهداری می کنند و پوست را به بهترین شکل آبرسانی می کنند و باعث درخشش طبیعی پوست می شوند، زیرا چیا سرشار از مواد مغذی همچون ویتامین A، C، آهن و پتاسیم می باشد که با مصرف منظم دانه های چیا شاهد تقویت درخشندگی و کشش ارتجاعی پوست خواهید بود.

تقویت ریشه مو
فواید دانه چیا

آشنایی با فواید دانه چیا برای مو

مس و روی دو ماده معدنی موجود در دانه های چیا که برای سلامت مو بسیار مهم هستند. مس به ضخیم شدن مو و روی در ترمیم آسیب ها و جلوگیری از عفونت های پوست سر کمک می کند، که این دو مکمل در کنار یکدیگر در رشد سریع موها بی تاثیر نیستند. همانطور که اشاره شد دانه های چیا، غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که با غلبه بر کمبودهای مو می توانند به کنترل ریزش مو و بازسازی آنها کمک کنند.

از بین رفتن آهن از بدن یکی از دلایل عمده ریزش مو در زنان می باشد که با مصرف دانه های چیا سطح آهن در بدن جبران می شود و باعث گردش بهتر خون در سر و رشد موها می شود. دانه ها به خواب بهتر برای از بین بردن استرس ضروری هستند و هنگامی که از استرس خلاص شوید در واقع به طور طبیعی با تعدادی از مشکلاتی که به مو ختم می شود پایان داده اید. دیگر فواید دانه چیا برای موها عبارتند از:

  1. تقویت مو
  2. رشد چشمگیر موها
  3. قابلیت ارتجاعی و درخشان شدن آنها
  4. درمان شوره و خارش پوست سر

طریقه مصرف دانه چیا

دانه های چیا تقریبا هیچ طعم خاصی ندارند بنابراین با بسیاری از دستورالعمل های غذایی به خوبی ترکیب می شوند. قبل از هر چیز بهتر است بدانید که هر روش مزایای خود را دارد اما بهترین آنها خیساندن دانه های چیا می باشد، زیرا دانه های چیا می توانند تا ۹ برابر وزن خود را مایع جذب کنند و مرتبا باید مایعات بنوشید. طریقه مصرف دانه چیا در حالت کلی به سه روش دسته بندی می شود که بسته به نیاز خود می توانید یکی از سه روش زیر را امتحان کنید.

دانه های مغذی
فواید دانه چیا

چیا خیس خورده

از بهترین طریقه های مصرف دانه چیا می توان به روش خیس خورده دانه چیا اشاره کرد که از شب مقداری دانه چیا را در یک ظرف ریخته و دو برابر آن آب اضافه کنید و تا صبح صبر کنید. در این مدت زمان دانه ها به خوبی ژله ای شدند و از غلظت بسیار خوبی برخوردار هستند. ژله ای شدن دانه های چیا برای بدن جذب سریعی دارند و می توانید در یک زمان کوتاه تمام فواید دانه چیا را به بدن تزریق کنید. مزیت طریقه مصرف دانه چیا خیس خورده این است که بدن به آب کمتری نیاز دارد و با این روش علاوه بر جسم به پوست و زیبایی خود کمک قابل توجهی کرده اید.

دانه چیا پودر شده

طریقه مصرف دانه چیا پودر شده نیز آسان می باشد کافیست که مقداری از دانه ها را در یک دستگاه آسیاب بریزید و اجازه دهید به خوبی پودر شوند، این روش در واقع برای کسانی که دوست دارند از آن در غذاها و یا نوشیدنی های متنوع از آن استفاده کنند بسیار مناسب می باشد.

دانه های چیا به صورت کامل

از ساده ترین و در عین حال رایج ترین طریقه مصرف دانه چیا به صورت دانه های کامل و آماده است. این دانه ها را میتوان در ماست و یا مواد صبحانه و هر چیزی دیگری ترکیب و آن را میل کنید. در هر صورت با مصرف آنها می توانید خواصی که در آن نهفته است را دریافت کنید. همچنین برای تزیین غذا می توانید دانه های چیا را روی هر چیزی استفاده کنید.

فواید دانه چیا
فواید دانه چیا

عوارض دانه چیا

با تمام فواید دانه چیا باید بدانید که این دانه ها می توانند برای برخی عارضه هایی به همراه داشته باشند. یکی از آنها تشدید مشکلات دستگاه گوارش می باشد، که می تواند شامل یبوست، مدفوع سخت و نفخ باشد. از طرفی دانه های چیا در دوران بارداری نباید مصرف شود، زیرا یکی از معدود غذاهایی هستند که کلیه مواد مغذی ضروری مورد نیاز بارداری را تامین می کنند و میزان مصرف آن می تواند پیامدهای منفی بسیاری به همراه داشته باشد.

نیازهای مغذی زن باردار بیش از هر فرد دیگری است، پروتئین و کلسیم در دوران بارداری از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا به رشد بافت ها و استخوان ها کمک می کند. آهن از مواد معدنی مهم می باشد که در این دوره نیاز خون مادر و کودک را افزایش می دهد. برخی از خانم های باردار شرایط حادی دارند که با مصرف دانه چیا ممکن است این شرایط تشدید و جان مادر و جنین به خطر بیفتد.

ابتدای مقاله اشاره شد افرادی که به غلات آلرژی دارند می توانند به راحتی از دانه های چیا استفاده کنند.  آلرژی داشتن به دانه های چیا بسیار کم و ممکن هر فرد در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی علائم خاصی داشته باشد. به افرادی که به آجیل یا غلات حساسیت دارند، توصیه می شود قبل از استفاده دانه های چیا به رژیم غذایی حتما یکبار آن را تست و در صورت نبودن عارضه خاصی از آنها استفاده کنند. مقدار بالای پروتئین موجود در دانه های چیا می تواند عامل اصلی آلرژی زا در بین افراد باشد. برخی از علائم رایج آلرژی نسبت به دانه های چیا شامل بثورات، کهیر، خس خس سینه و در موارد شدیدتر تهوع و استفراغ است.

منابع

hairmag.in
healthline.com
stylecraze.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

3 × 2 =