روغن کنجد، خواص و ابهامات

فواید روغن کنجد برای پوست و فواید روغن کنجد برای مو سالهاست بر همگان آشکار شده٬ علاوه بر آن با اثبات فواید روغن کنجد برای سوختگی و اثبات اثر روغن کنجد برای سفید کردن پوست محبوبیت این روغن در بین مردم افزایش یافته است. اما طریقه مصرف روغن کنجد برای پوست و مو چگونه است؟

فواید روغن کنجد برای مو دقیقا چیست؟ فواید روغن کنجد برای پوست از چه ویژگی آن نشات می گیرد؟ طبق باور عوام آیا روغن کنجد پوست را تیره می کند؟ در میان روغن های متفاوتی که از مواد مختلف گرفته می شوند کدام روغن پوست را سفید می کند؟ آیا مصرف روغن کنجد برای موی چرب نیز مناسب است؟ این ها سوالاتی هستند که ذهن بسیاری از مردم را مشغول کرده و بسیاری را بر سر انتخاب و کنار گذاشتن روغن کنجد برای سلامت پوست و مو مردد کرده است.

روغن کنجد چیست؟

بدیهی است که برای دانستن خواص هر ماده ای ابتدا لازم است که به خوبی آن ماده را بشناسیم. در اینجا نیز برای دانستن فواید روغن کنجد برای پوست و مو لازم است تا کنجد را دقیق تر بشناسیم. روغن کنجد که با نام لاتین (Sesame oil‎) شناخته می شود در بسیاری از کشورها مانند هندوستان در آشپزی کاربرد فراوانی دارد علاوه بر آن در ماساژ درمانی نیز استفاده می شود.

این روغن از دانه های کنجد به دست می آید، دانه های کنجد از یک بوته یک ساله به دست می آید. روغن گیری از دانه های کنجد به دلیل سخت بودن روش های سنتی بیشتر به شیوه مدرن انجام می پذیرد. روغن کنجد مصارف صنعتی متعددی نیز دارد و به عنوان حلال در برخی داروها، همچنین در برخی از لوازم آرایشی و در برخی از حشره کش ها نیز استفاده می شود.

فواید روغن کنجد برای پوست
فواید روغن کنجد برای پوست

ترکیبات موجود

روغن کنجد دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی می باشد و بسیاری از فواید روغن کنجد برای پوست و همچنین فواید روغن کنجد برای مو به این خاصیت روغن کنجد بر می گردد. اما اجزای تشکیل دهنده این روغن چیست؟

روغن کنجد دارای اسید های چرب: اسید لینولئیک (۴۱٪)، اسید اولئیک (۳۹٪)، پالمتیک اسید (۸٪)، اسید استئاریک(۵٪) می باشد که بسیاری از فواید روغن کنجد برای پوست از جمله نرم کردن پوست مدیون حضور این اسید های چرب می باشد. همچنین حضور ترکیبات فنلی مانند tocopherol، pinoresinol، sesamin، sesamolin، sesaminol، sesamol باعث شده تا در میان فواید روغن کنجد برای پوست خواص ضد التهابی نیز گنجانده شود.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم روغن کنجد شامل ۸۸۴ کیلوکالری انرژی، ۱۰۰۰۰ گرم چربی، ۱۴٫۲۰۰ گرم چربی اشباع، ۳۹٫۷۰۰ گرم چربی تک اشباع نشده، ۴۱٫۷۰۰ گرم چربی چند اشباع نشده، ۱٫۴۰ میلی‌گرم ویتامین E، ۱۳٫۶ میکروگرم ویتامین K می باشد.

خاصیت روغن کنجد برای پوست

با دانستن دقیق تر ترکیبات روغن روغن کنجد می توانیم راجع به خاصیت روغن کنجد برای پوست شفاف تر صحبت کنیم. لازم به ذکر است که در صورتی که قصد بهره بردن از فواید روغن کنجد برای پوست را دارید بهتر است بدانید این روغن یک روغن اساسی نیست و بنابراین نیاز به رقیق شدن ندارد و حتی می تواند به عنوان روغن حامل برای روغن های اساسی دیگر در هنگام استفاده روی پوست مصرف شود. نکته قابل ذکر دیگر این است که برای بهره وری کامل از فواید روغن کنجد برای پوست بهتر است از روغن ارگانیک استفاده کنید که دارای حداقل ترکیبات شیمیایی و مواد نگهدارنده اضافی باشد. برای این منظور به خوبی روی برچسب محصول را بخوانید و از مراکز معتبر خرید را انجام دهید.

فواید روغن کنجد برای پوست شامل: درمان بیماری پسوریازیس٬ جوان سازی پوست٬ التیام جای زخم٬ درمان آکنه و.. می باشد.

فواید روغن کنجد برای مو
فواید روغن کنجد برای مو

درمان پسوریازیس

بیماری پسوریازیس که فواید روغن کنجد برای پوست درمانگر این بیماری شده است به بیماری صدفک نیز مشهور است. روند این بیماری به این گونه می باشد که سیستم ایمنی بدن انسان علیه سلول های پوستی برانگیخته شده و آن ها را از بین می برند و بدین ترتیب سلول های پوستی به طور مرتب تولید و جایگزین سلول های قبلی می شوند به همین علت پوست ظاهری خشن و پوسته پوسته پیدا می کند.

خرید محصولات مراقبت از پوست با قیمت مناسب

فواید روغن کنجد برای پوست به ویژه داشتن خاصیت ضد التهابی قوی که ناشی از حضور ترکیبات فنلی می باشد که قبلا نام برده شده در درمان التهابات ناشی از این بیماری موثر می باشد و پوست خشک و چند لایه ضخیم را که یک عارضه شایع در این بیماری می باشد را درمان می کند و با التیام پوست از پیشرفت این بیماری تا حد زیادی جلوگیری به عمل می آورد.

 فواید روغن کنجد برای پوست سالم
فواید روغن کنجد برای پوست سالم

جوان سازی پوست

فواید روغن کنجد برای پوست به دلیل حضور ویتامین ای که یک آنتی اکسیدان قوی می باشد بسیار چشم گیر شده است.علاوه بر آن آنتی اکسیدان سزامول نیز در فواید روغن کنجد برای پوست بی نظیر عمل کرده است. حضور آنتی اکسیدان ها در یک ماده باعث می شود تا بدن در هنگام مصرف آن به راحتی بتواند با رادیکال های آزاد مقابله کند.

رادیکال های آزاد سالهاست به عنوان گونه های بسیار فعال از لحاظ واکنش با دیگر مواد شناخته شده اند و دلیل این ویژگی آن ها حضور یک الکترون فعال تنها در ترکیب آن ها می باشد این گونه ها می توانند برای سلول ها بسیار مخرب باشند و عوارضی مانند پیری زودرس را در سلول ها به جا بگذارند. اما فواید روغن کنجد برای پوست از بروز این اتفاقات جلوگیری می کند. در ادامه طریقه مصرف روغن کنجد برای پوست را بیشتر توضیح می دهیم.

  فواید روغن کنجد داشتن پوست صاف
فواید روغن کنجد داشتن پوست صاف

التیام و بهبود زخم

همان طور که اشاره کردیم یکی از فواید روغن کنجد برای پوست خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهاب روغن کنجد می باشد. بنابراین در صورتیکه در بدن خود از حضور زخمی رنج می برید و یا ترس از عفونت زایی در موضع زخم را دارید می توانید روی فواید روغن کنجد برای پوست حساب کنید. زیرا این روغن می تواند میکروارگانیسم های عفونت زا در اطراف زخم از بین می برد و هرگونه سوزش و خارش و درد را که نشان از التهاب در محل زخم باشد را تسکین می دهد.

مقاله پیشنهادی: عسل برای پوست و مو چه خواصی دارد؟

درمان آکنه

یکی دیگر از موارد کاربرد خواص ضد باکتریایی روغن کنجد درمان آکنه می باشد. اگر در فواید روغن کنجد برای پوست دقت کرده باشید این ترکیب توانایی این را دارد که باکتری ها را از پوست پاک کند. اما همه ما این نکته را می دانیم که علل بروز برخی جوش را در صورت حضور و فعالیت برخی باکتری ها می باشد که با فعالیت مداوم خود منافذ پوستی را می بندند و شرایط حضور جوش را مهیا می کنند.

اما فواید روغن کنجد برای پوست در از بین بردن این باکتری ها به کمک پوست های مستعد جوش آمده و باعث شده است تا شرایط بروز آکنه در پوست به آسانی فراهم نشود. همچنین حضور انواع ویتامین ها E، B، D باعث شده تا لکه جای آکنه راحت تر بهبود پیدا کند. بنابراین فواید روغن کنجد برای پوست به ویژه برای رفع آکنه از چندین جهت قابل بررسی می باشد.

روغن کنجد چه فایده ای برای پوست داره
روغن کنجد چه فایده ای برای پوست داره

آبرسانی به پوست

با مصرف روغن کنجد روی پوست به مرور زمان متوجه می شود که خاصیت روغن کنجد برای پوست محدود به نوع خاصی پوست نبوده و در واقع هم برای پوست چرب و هم برای پوست خشک کارایی دارد. این روغن با ایجاد لایه ای نازک از چربی روی پوست، سطح پوست را از انواع آسیب های محیطی مانند انواع پرتو های مضر حفظ می کند همچنین به دلیل داشتن انواع مواد مغذی مانند ویتامین های یاد شده رطوبت را برای پوست به ارمغان آورده و چربی پوست را در حد معتدلی حفظ می کند.

کدوم روغن برای سوختگی خوبه
کدوم روغن برای سوختگی خوبه

فواید روغن کنجد برای سوختگی

برای رفع سوختگی های ناشی از حرارت الکتریسیته و … باز هم خاصیت آنتی اکسیدانی روغن کنجد و حضور انواع ویتامین ها در این روغن به کمک بدن می آید و باعث می شود که فواید روغن کنجد برای پوست در رفع التهابات و سوزش ناشی از سوختگی نیز موثر باشد.

مقاله پیشنهادی: pH مناسب پوست چه میزان باید باشد؟

علاوه بر این فواید روغن کنجد برای سوختگی با توجه به خاصیت ضد باکتریایی قوی که دارد نیز قابل بررسی می باشد. در محل سوختگی با وجود از بین رفتن سد دفاعی بدن، روغن کنجد موضع سوختگی را از هرگونه باکتری عاری می کند. علاوه بر آن روغن کنجد باعث تحریک تقسیم سلولی می شود و مانع از آن می شود که رد سوختگی روی پوست باقی بماند.

طریقه مصرف روغن کنجد برای پوست

برای استفاده از فواید روغن کنجد برای پوست به ویژه استفاده از روغن کنجد برای سفید کردن پوست لازم است تا طریقه مصرف صحیح آن را نیز بدانیم. برای استفاده از روغن کنجد به عنوان مرطوب کننده می توانید مقداری از آن را روزانه روی بدن خود بزنید برای داشتن بو بهتر می توانید آن را با گلاب مخلوط کنید همچنین استفاده از روغن کنجد برای ماساژ بدن نیز بسیار رایج می باشد.

علاوه بر این می توانید در هنگام استحمام چند قطره از روغن را در وان حمام انداخته و از فواید روغن کنجد برای پوست بدین طریق بهره ببرید. برای رفع ترک و خشکی پوست پا می توانید روغن را در شب روی موضع مالیده و روی آن را بپوشانید و بعد از یک شب شاهد فواید روغن کنجد برای پوست به ویژه برای رفع خشکی پوست باشید.

فایده روغن کنجد برای مو چیه
فایده روغن کنجد برای مو چیه

بررسی چند باور غلط راجع به روغن کنجد

با وجود فواید روغن کنجد برای پوست همواره چندین باور غلط در بین عوام شایع است که باعث گیجی مصرف کنندگان این ترکیب شده است. برخی معتقد هستند که استفاده از روغن کنجد باعث بسته شدن منافذ پوستی می شود در ذهن برخی دیگر این سوال وجود دارد که آیا روغن کنجد پوست را تیره می کند؟

عده ای دیگر نیز روغن  کنجد سیاه را برای پوست مضر و روغن کنجد سفید را مفید معرفی می کنند اما به راستی پشت فواید روغن کنجد برای پوست چه حقایق و یا چه شایعاتی پنهان می باشد و آیا واقعا دلایل علمی پشت این باور های غلط وجود دارد؟ ما بین روغن سیاه و سفید کنجد کدام روغن پوست را سفید می کند؟

روغن کنجد و بسته شدن منافذ پوستی

تاثیر کومدوژنیک روغن کنجد به طور کلی رد شده است، ترکیبات کومدوژنیک ترکیباتی هستند که می توانند منافذ پوستی را مسدود کرده و با تجمع چربی ها در زیر پوست به طور آهسته آن ناحیه را مستعد بروز جوش کنند.

این موضوع به اثبات رسیده است که روغن کنجد نمی تواند منافذ پوستی را ببندد و باعث ایجاد کومدون در پوست شود. در واقع روغن کنجد نه تنها منافذ پوستی را نمی بندد بلکه باعث پاکسازی اثرات آلودگی از منافذ نیز می شود و این از بی نظیرترین فواید روغن کنجد برای پوست می باشد.

روغن سفید کننده پوست
روغن سفید کننده پوست

کدام روغن پوست را سفید می کند؟

یکی دیگر از سوالاتی که در استفاده از روغن کنجد برای سفید کردن پوست مطرح می شود این است که وقتی صحبت از فواید روغن کنجد برای پوست است دقیقا منظور کدام نوع روغن کنجد می باشد؟ و کدام روغن پوست را سفید می کند؟

تفاوت دانه های کنجد سیاه و سفید در پوسته آن ها می باشد در واقع دانه های سفید فاقد پوسته می باشند که در طعم و رنگ روغن آن ها نیز تفاوت ایجاد کرده است. دانه های کنجد سیاه معمولا غنی تر از لحاظ میزان کلسیم می باشند و طعم کمی تلخ تری نسبت به دانه های سفید دارند.

مقاله پیشنهادی: خواص بلوبری برای بدن چیست؟

تحقیقات نشان داده است که برای بهره بردن از فواید روغن کنجد برای پوست استفاده از هر دو نوع روغن کنجد باعث شفافیت پوست می شود اما روغن کنجد سیاه از لحاظ محتوی غذایی کمی غنی تر از نوع سفید می باشد.

عوارض استفاده بیش از حد روغن کنجد
عوارض استفاده بیش از حد روغن کنجد

آیا روغن کنجد پوست را تیره می کند؟

بر خلاف تصور عموم و دوری از فواید روغن کنجد برای پوست به  علت ترس از تیره شدن پوست در هنگام مصرف، جالب است بدانید که  روغن کنجد نه تنها باعث تیرگی پوست نمی شود بله باعث شفافیت و روشن شدن پوست نیز می شود.

خواص روغن کنجد برای مو

با وجود فواید روغن کنجد برای پوست می توان به این موضوع پی برد که خواص روغن کنجد برای مو نیز می تواند بی شمار باشد. از جمله این فواید جلوگیری از سفیدی زودرس موها و کاهش ریزش مو ها می باشد بنابراین مصرف روغن کنجد برای موی چرب علاوه بر موی خشک می تواند اثرات سودمندی داشته باشد.

جلوگیری از سفیدی زودرس

روغن کنجد روی رنگدانه های مو اثر داشته و یکی از خواص روغن کنجد برای مو جلوگیری از سفیدی زودرس مو می باشد. در واقع با استفاده مکرر از روغن کنجد متوجه این موضوع خواهید شد که روغن کنجد قادر است ضمن حفاظت از سلامت مو ها رنگ مو ها را تیره تر کند . از این طریق بی نظیر ترین فواید روغن کنجد برای مو روی پوست سر اعمال می شود.

کدام روغن ها برای پوست و مو خوبه
کدام روغن ها برای پوست و مو خوبه

روغن کنجد برای ریزش مو

در بیان تاثیر روغن کنجد برای ریزش مو ذکر این نکته ضروری است که روغن کنجد باعث افزایش گردش خون در زیر پوست می شود و با این کار باعث می شود مواد مغذی بیشتری از این طریق به ریشه مو ها برسد. اما تاثیر روغن کنجد برای ریزش مو در این نکته خلاصه نشده و روغن کنجد با نفوذ پذیری بالایی که دارد در سر نفوذ کرده و ویتامین ها و انواع مواد مغذی را به ریشه مو رسانده و از این طریق ریشه های مو را تقویت می کند از این طریق مصرف روغن کنجد برای موی چرب و برای موی خشک دارای اثرات مثبتی می باشد.

روغن کنجد به عنوان یک ضد آفتاب

از حمله فواید روغن کنجد برای مو که البته می تواند جزو فواید روغن کنجد برای پوست نیز تلقی شود این است که روغن کنجد به صورت طبیعی مانند یک ضد آفتاب عمل می کند و روی پوست و مو یک حالت حفاظت ایجاد کرده و آنها را از خطر اشعه یو وی حفظ می کند. بدین طریق بدون داشتن کوچکترین اثر منفی به عنوان یک محافظ در برابر آفتاب عمل می کند.

خرید محصولات بهداشتی مو با قیمت مناسب

درمانگر شپش

روغن کنجد سرشار از ترکیبات ضد قارچ و باکتری می باشد بنابراین به راحتی می تواند اثر هرگونه قارچ یا باکتری را از روی سر محو کند. این روغن همچنین می تواند شپش سر را نیز درمان کند. برخی برای بهره بردن از فواید روغن کنجد برای مو به ویژه برای رفع شپش آن را با چندین روغن اساسی دیگر مخلوط می کنند. بهتر است استفاده از روغن کنجد چند ساعت قبل از شستشو با شامپو باشد. همچنین برای استفاده حداکثری از فواید روغن کنجد برای مو باید استفاده از آن را چندین بار تکرار کنید.

چی به مو بزنیم
چی به مو بزنیم

تسکین دهنده و آرام بخش

در بیان فواید روغن کنجد برای مو به راحتی می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که روغن کنجد خاصیت تسکین دهنده و آرام بخش دارد. گرمای شدیدی که در روز های گرم می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند با اثر فواید روغن کنجد برای مو خنثی می شود.

در واقع روغن کنجد به عنوان یک ماده خنک کننده عمل می کند و پوست سر را از داخل و خارج تغذیه می کند. روغن کنجد رطوبت موجود در پوست سر را در پوست به دام می اندازد و از آسیب بیشتر جلوگیری می کند. بنابراین فواید روغن کنجد برای مو چندین جانبه می باشد.

درمانگر شوره سر

یکی دیگر از فواید روغن کنجد برای مو این است که باعث رفع شوره سر شده و از پیشرفت آن جلوگیری می کند و از این طریق خارش سر را نیز متوقف می سازد. این خاصیت نیز به دلیل وجود ترکیبات ضد باکتری و ضد قارچی است که قبلا توضیح داده شد. برای این منظور می توانید روغن کنجد را هر شب قبل از خواب روی پوست سر ماساژ دهید.

درمان خشکی پوست سر

همانطور که  قبلا در فواید روغن کنجد برای مو ذکر کردیم این روغن خاصیت تقویت کنندگی برای ریشه مو دارد علاوه بر آن خاصیت آبرسانی قوی برای پوست و مو دارد و این خواص در مجموع کمک می  کند تا روغن کنجد برای مو های خشک نیز مناسب باشد.

اما دقت کنید که درست است که روغن کنجد به راحتی خشکی پوست سر و موها را رفع می کند اما اغلب خشکی مو به دلیل نقص در رژیم غذایی ایجاد می شود و نشانگر این می باشد که شخص از لحاظ تامین ویتامین ها در کمبود می باشد. بنابراین همزمان با استفاده از روغن کنجد برای رفع خشکی پوست و مو سر رژیم غذایی خود را نیز اصلاح کنید تا این مشگل به صورت درونی نیز حل شود.

مراقبت از مو
مراقبت از مو

ماسک مو با روغن کنجد برای رفع خشکی مو

برای رفع خشکی پوست سر می توانید مقداری مساوی از روغن کنجد را با کمی آب لیمو مخلوط کرده و با نوک انگشتان روی سر خود و به خصوص به ریشه مو بمالید و به صورت دورانی برای چند دقیقه ماساژ دهید. یک شبانه روز به آن زمان دهید و سپس بشویید. برای نتیجه گیری بهتر می توانید یک حوله را در آب داغ خیس کنید و آب آن را گرفته و دور سر خود به مدت ۳۰ دقیقه نگه دارید و سپس به مو های خود شامپو بزنید.

استفاده از حرارت در هنگام استفاده از هرگونه روغنی روی پوست سر می تواند به جذب روغن روی پوست سر کمک شایانی کند زیرا باعث می شود محتویات روغن به درون پوست سر نفوذ کند. حتی در برخی از موارد توصیه به استفاده از روغن با دمایی کمی با ولرم طوری که پوست سر نسوزد می شود. البته باید دقت کنید که حرارت خیلی بالا ممکن است محتویات مفید روغن را از بین ببرد.

محصولات طبیعی پوست و مو
محصولات طبیعی پوست و مو

مضرات روغن کنجد

علاوه بر بیان فواید روغن کنجد برای پوست باید راجع به مضرات روغن کنجد نیز صحبت کنیم. برای آگاهی از مضرات روغن کنجد برای پوست می توانید از تستی که در ادامه توضیح خواهیم داد بهره ببرید. هرچند روغن کنجد برای بیشتر افراد بی خطر است اما انجام تست آن توصیه می شود زیرا ضرر و هزینه اضافی ندارد.

برای انجام تست حساسیت پوستی قسمت داخلی بازوی خود را بشویید و خشک کنید و مقدار کمی روغن کنجد را با یک پنبه تمیز به محل مورد نظر بمالید. روی آن را به مدت ۲۴ ساعت با پد پنبه ای بپوشانید. اگر احساس خارش داشتید پنبه را برداشته ، محل را بشویید و استفاده از روغن را قطع کنید و اگر احساس بدی ندارید، پنبه را به مدت ۲۴ ساعت کامل روی پوست بگذارید و سپس آن را بردارید. اگر پوست شما به نظر شفاف شده است٬ احتمالاً حساسیت ندارید.

منابع

beautyglimpse.com
healthline.com
findanyanswer.com
beautyglimpse.com
stylecraze.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

9 − 9 =