فواید سلنیوم برای پوست بر هیچکسی پوشیده نیست و میتوان توسط آن سلامتی و شادابی را برای پوست بدن به همراه آورد؛ همان گونه که میدانید پوست یکی از مهمترین قسمت های جسم ماست که به عنوان یک خط دفاعی قدرتمند عمل کرده و از جسم در برابر عوامل مختلف آسیب رسان محافظت می کند و شما می توانید با مصرف برخی مکمل ها مانند سلنیوم زمینه را برای سلامتی و جوانی آن به وجود آورید. تحقیقات و بررسی های دانشمندان نشان دهنده آن است که سلنیوم یک کامل بسیار مهم برای تولید گلوتاتیون پراکسیداز است که سطح این ماده را در سلول های پوست افزایش می دهد.

گلوتاتیون یکی از آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که بدن برای مبارزه با رادیکال های آزاد به شدت به آن نیاز دارد. سلنیوم که یکی از کمیاب ترین عنصرها و مواد معدنی در پوست است می تواند بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیکی جسم ما را بهبود بخشد و باعث عملکرد هر چه بهتر آنزیم ها شود و به این صورت از پوست در برابر آسیب های مختلف محافظت نماید. برای آشنایی هر چه بیشتر شما با این ماده حیاتی و فواید سلنیوم برای پوست، باید در ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که سلنیوم چیست؟

فواید سلنیوم برای پوست چیست و چه کاربردی دارد؟

همانگونه که در مقدمه اشاره شد، فواید سلنیوم برای پوست بیشتر از چیزی است که تصور می کنید و این در اصل یک ماده بسیار کمیاب در بدن است که سرشار از آنتی اکسیدان بوده و از بدن ما در برابر رادیکالهای آزاد محافظت می کند؛ شایان ذکر است که رادیکال های آزاد در اثر مصرف سیگار و برخی از آلودگی هایی که در محیط اطراف وجود دارند در بدن تشکیل شده و نه تنها سلامتی را تحت تاثیر قرار می دهند، بلکه جلوه و زیبایی پوست را نیز از بین می برد.

خوشبختانه مدت هاست که دانشمندان در تحقیقات و پژوهش های گسترده خود به فواید سلنیوم برای پوست پی برده و همواره آن را به بیماران توصیه می نمایند که در بخش دیگری از مقاله به این موضوع اشاره می کنیم. اما یکی دیگر از ویژگی های سلنیوم این است که موجب تنظیم تیروئید در بدن شده و اگر جسم به میزان کافی از آن برخوردار باشد، سیستم ایمنی آن تقویت شده و جسم انسان را از قرار گرفتن در معرض انواع بیماری ها در امان نگه می دارد.

فواید سلنیوم برای پوست
فواید سلنیوم برای پوست

علائم کمبود سلنیوم چیست؟

همان گونه که اشاره شد سلنیوم یکی از قدرتمندترین مواد معدنی است که جسم ما انسان ها برای ادامه زندگی به آن نیاز مبرمی دارد و کمبود آن در جسم می تواند به اندازه فواید سلنیوم برای پوست باعث ایجاد مشکلات فراوانی گردد. در این قسمت برای آشنایی هر چه بیشتر شما با این ماده ارزشمند به برخی از مهمترین علائم کمبود سلنیوم در بدن اشاره می کنیم:

  1. جسم شما پس از انجام هر فعالیت کوچک و بزرگ در طول روز خیلی زود خسته شده و دچار ضعف عضلانی می گردد.
  2. بر روی پوست شما لکه های تیره و چین و چروک زودرس به وجود آمده و پوست شما شادابی و زیبایی خود را از دست می دهد.
  3. همواره با ضعف شدید عضلانی مواجه هستید.
  4. موهای شما در معرض ریزش قرار گرفته و به مرور زمان کم پشت شده اند.
  5. سیستم ایمنی شما ضعیف شده و در معرض انواع و اقسام بیماری ها قرار دارید.

ذکر این نکته ضروری است که تشخیص علائم کمبود سلنیوم برای بدن به صورت تخصصی برای پزشکان کاری سخت است، زیرا تاکنون هیچ آزمایش گسترده ای در این زمینه طراحی نشده است؛ اما برخی از مراکز آزمایشگاهی با اندازه گیری سطح گلوتاتیون پراکسیداز می توانند به میزان سلنیوم و کم یا زیاد بودن آن تا حدودی پی ببرند.

مقاله پیشنهادی: غذاهایی که نباید با هم خورد!!!!

کمبود سلنیوم چگونه درمان می شود؟

خوشبختانه سلنیوم ماده ای است که کمبود آن به ندرت در جسم انسان اتفاق می افتد، اما اگر شما به هر دلیلی احساس کردید که با کمبود این ماده در جسم خود مواجه هستید، حتما با پزشک خود مشورت نموده و تحت نظر او استفاده از منابع سلنیوم را آغاز کنید. معمولا پزشکان پیشنهاد می کنند که برای برطرف کردن این کمبود در جسم خود سعی کنید در ابتدا از مواد غذایی دارای سلنیوم استفاده کنید که در قسمت های بعدی مقاله به صورت مفصل در مورد این منابع غذایی سخن خواهیم گفت، اما به طور خلاصه این منابع درون نان، برنج، ماهی و آجیل به وفور یافت می شوند.

این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که در صورت کمبود این ماده در بدن، تنها استفاده از منابع غذایی کافی نیست و شما باید تحت نظر پزشک خود مصرف مکمل های سلنیم را نیز آغاز کنید که بسیار برای جسم شما مفید و پرفایده هستند. خوشبختانه بسیاری از مولتی ویتامین ها دارای سلنیوم هستند و شما به راحتی می توانید توسط آنها این ماده ارزشمند و حیاتی را برای جسم خویش تامین کنید.

فواید سلنیوم برای پوست
فواید سلنیوم برای پوست

بهترین منابع سلنیوم در غذاها

جای بسی خوشحالی است که بسیاری از غذاهای ما به عنوان منابع سلنیوم مطرح شده و خوشبختانه در این زمینه غنی هستند و می توان با مصرف آنها سلامتی جسم خود را به خوبی تامین نمود؛ زیرا در حال حاضر پژوهش ها و تحقیقات بسیاری که در این زمینه انجام شده بیانگر فواید سلنیوم برای پوست، فواید سلنیوم برای بدنسازی و فواید این ماده معدنی برای سایر قسمت های جسم می باشد. از جمله مواد غذایی دارای سلنیوم:

  • صدف
  • آجیل
  • ماهی تن
  • تخم مرغ
  • تخم آفتابگردان
  • سینه مرغ
  • قارچ

یکی از نکات بسیار مهمی که در این قسمت باید به آن اشاره کنیم این است که میزان سلنیوم در هر ماده غذایی و گیاهی بستگی فراوانی به خاکی که در آن رشد کرده است دارد، بنابراین اگر کشاورزان محصولات زراعی خود را درون خاک و بستری به ثمر رسانند که سرشار از سلنیوم است، ما نیز می توانیم از مواهب آن برخوردار شده و کمبود آن را در جسم خویش جبران نماییم.

فواید سلنیوم برای بدنسازی

یکی از مهمترین نکاتی که در این قسمت باید به آن اشاره کنیم این است که افراد ورزشکار و بدنساز بیش از هر شخص دیگری به سلنیوم برای جسم خود نیاز دارند. زیرا یکی از مهمترین موارد برای بدنسازان این است که از مواد غذایی و مکمل هایی استفاده کنند که میزان عضله سازی آنها را افزایش داده و در فرایند ورزش چربی های آنها را از بین برده و حجم بیشتری از وزن بدن را به عضله تبدیل نمایند.

خوشبختانه تحقیقاتی که در طول سالهای اخیر توسط دانشمندان انجام شد بیانگر فواید سلنیوم برای بدنسازی است و همواره به ورزشکاران و بدنسازان پیشنهاد می شود که در کنار مصرف غذاهای سالم و ضروری از مکمل هایی که در این زمینه وجود دارند نیز استفاده کنند که یکی از بهترین نوع آنها سلنیوم است. سلنیوم باعث می شود که بدن به عالی ترین شکل ممکن مواد مغذی را جذب نموده و بافت های آسیب دیده خود را ترمیم نموده و در عین حال به بهبود روند عضله سازی کمک فراوانی می نماید.

خرید انواع کرم و لوسیون ضد جوش و آکنه مناسب انواع پوست با قیمت مناسب

فواید سلنیوم برای جسم

مصرف ماده معدنی سلنیوم فواید بسیار زیادی برای جسم انسان به همراه دارد که در این قسمت به صورت مختصر و مفید به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

  • سلنیوم از پیری جلوگیری می کند؛ زیرا همانگونه که اشاره شد با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و التهاباتی که در پوست وجود دارد را به حداقل خود می رساند.
  • سیستم ایمنی بدن انسان برای این که بتوانید به عالی ترین شکل ممکن به کارایی خود ادامه داده و از جسم در برابر عوامل بیماری زا محافظت کند نیاز به گلبول های سفید قدرتمند دارد؛ خوشبختانه سلنیوم نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد گلبول های سفید ایفا کرده و از به وجود آمدن عفونت های باکتریایی و ویروسی جلوگیری می کند.
  • در برخی از مواقع ممکن است در جسم انسان التهاباتی در اثر استرس، رژیم غذایی نامناسب، کمبود مواد معدنی و تابش اشعه های مضر نور خورشید به وجود آید که استفاده از سلنیوم به خوبی این مشکل را برطرف می نماید.
  • یکی دیگر از مهم ترین فواید سلنیوم برای پوست است، زیرا مصرف آن باعث افزایش میزان گلوتاتیون می شود که تیرگی ها، التهابات و سایر مشکلات پوست را کاهش داده و در نهایت از بروز آکنه جلوگیری به عمل می آورد.
  • سلنیوم از لخته شدن خون و اکسیداسیون کلسترول را کاهش داده و بدین گونه به سلامت سیستم قلب و عروق کمک فراوانی می نماید.
  • آنتی اکسیدان های موجود در سلنیوم باعث افزایش قدرت باروری آقایان می گردد و باعث بهبود رشد اسپرم، تحرک آن و لقاح تخمک می گردد.
  • سلنیوم متابولیسم جسم انسان را به عالی ترین شکل ممکن تنظیم کرده و به این صورت از بروز بیماری هایی مانند چاقی جلوگیری به عمل می آورد.
برای مو چی خوبه
فواید سلنیوم برای پوست

چگونه میزان سلنیوم خود را افزایش دهیم؟

برای افزایش میزان این ماده معدنی در جسم اولین کاری که باید انجام دهید این است که از مواد غذای دارای سلنیوم استفاده کنید. خوشبختانه بسیاری از غذاهای گوشتی که از گاو، گوسفند و پرندگانی مانند بوقلمون به دست می آید، می توانند به عنوان منابع غنی از سلنیوم به شمار روند؛ البته در این بخش نباید از نقش ماهی و غذاهای دریایی نیز غافل شد. علاوه بر موارد ذکر شده شرکت های تولید کننده داروها و مکمل ها، اقدام به تولید منابع غنی از سلنیوم نموده و آن را به صورت قرص، شربت و کپسول به بازار ارائه نموده اند و افراد می توانند با تجویز پزشک و بنابر تشخیص او از این مکمل ها نیز استفاده نموده و میزان سلنیوم جسم خویش را افزایش دهد.

فواید سلنیوم برای مو

علاوه بر تمامی فواید سلنیوم برای پوست و سایر بخش های جسم که در قسمت های قبل به آن اشاره نمودیم، باید بگوییم این ماده ارزشمند برای رشد موها نیز مفید و موثر بوده و نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند. چرا که این روزها تحقیقات نشان دهنده آن است که ریزش موها ارتباط مستقیمی با کمبود سلنیوم در بدن دارد و در برخی از مواقع می توان با مصرف مکمل ها و غذاهایی که دارای این ماده معدنی هستند، از ریزش موها جلوگیری نموده و باعث تقویت ریشه آن شد. برخی از مهمترین فواید سلنیوم برای مو:

  1. سلنیوم شوره سر را از بین برده و اگر پوست سر با قارچ مواجه شود، به خوبی آن را درمان می کند.
  2. سلنیوم یکی از بهترین مواد برای تولید هورمون های تیروئید است که به تنظیم رشد موها کمک فراوانی می نماید.
  3. رادیکال های آزاد پوست می توانند به ریشه موها آسیب بزنند، زیرا فولیکول آن را ضعیف می کنند و سلنیوم می تواند به بازسازی آنتی اکسیدان ها کمک فراوانی نموده و رادیکال های آزاد را خنثی کند.
  4. اگر خون نتواند به خوبی سلنیوم مورد نیاز خود را جذب کند، مشکلات متعددی برای جسم انسان به وجود می آید که یکی از آنها ریزش مو است و می توان با مصرف مکمل های سلنیوم این مشکل را به خوبی برطرف کرد.
  5. برای برخورداری هر چه بیشتر از مواهب و فواید سلنیوم برای موهای خود لازم است که از غذاهایی مانند آجیل، گوشت، ماهی، تخم مرغ، لوبیا، اسفناج و جو دو سر استفاده کنید.

نکات تکمیلی در مورد فواید سلنیوم برای پوست صورت

سلنیوم علاوه بر جسم، کارایی های مفیدی نیز برای پوست صورت انسان به همراه دارد و با مصرف آن می توانید زیبایی و جذابیت فراوانی برای پوست صورت خود به همراه آورید. به عنوان مثال یکی از بزرگترین فواید سلنیوم برای پوست این است که از آن در برابر آلودگی های محیطی از جمله تابش اشعه های مضر نور خورشید و آلاینده هایی که در هوا وجود دارند محافظت کرده و از آسیب دیدن آن جلوگیری به عمل می آورد.

آنزیم های آنتی اکسیدانی که درون سلنیوم وجود دارد از بروز چین و چروک و تیرگی برای پوست صورت جلوگیری نموده و روند پیری را به تعویق می اندازد. همچنین پزشکان و متخصصان پوست بر مبنای تحقیقات گسترده ای که در این زمینه انجام داده اند، به فواید سلنیوم برای پوست پی برده و همواره مصرف آن را برای بیماران خود توصیه می کنند.

مقاه پیشنهادی: معرفی ۱۲+ محصول از برند وکالی

مزایای سلنیوم برای درمان سرطان

شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که سلنیوم می تواند یک ماده بسیار قدرتمند و عالی برای درمان سرطان به شمار رود؛ بیش از ۲۰ سال است که محققان شروع به انجام پژوهش های گسترده ای نموده و اثرات آن را بر روی حیوانات برسی نموده اند. نتایجی که از این تحقیقات حاصل شد نشان دهنده آن است که حتی مقدار کمی از سلنیوم که در مواد غذایی وجود دارد، می تواند احتمال بروز سرطان را کاهش دهد. علاوه بر سرطان، سینیوم برای درمان برخی دیگر از بیماری ها مانند مشکلات سیستم عصبی، ناراحتی های قلبی، عفونت ها و التهابات نیز نقش مهم و گسترده ای دارد و تمامی این موارد به سبب دارا بودن مقادیر فراوانی از آنتی اکسیدان در سلنیوم می باشد.

دانشگاه آریزونا نیز در اواسط دهه ۹۰ شروع به انجام مطالعه ای نمود و در طی این پژوهش ها بسیاری از اثرات مثبت سلنیوم را به اثبات رساند. این مطالعه نشان دهنده آن است که اگر افراد در طول روز حدود ۲۰۰۰ میکروگرم سلنیوم مصرف نمایند و این روند به مدت ۴ سال ادامه داشته باشد، خطر مرگ و میر بر اثر بیماری سرطان تا حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند و این میزان یک آمار بسیار بالا و قابل توجه می باشد. برخی از سرطان هایی که توسط سلنیوم با کاهش چشمگیری مواجه می شوند عبارتند از سرطان روده بزرگ، پروستات، ریه و پوست؛ همچنین سلنیوم می تواند نقش بسیار مهمی در مدیریت سرطان پستان ایفا نماید؛ زیرا آنتی اکسیدان های آن نه تنها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند، بلکه ویتامین های C و E را نیز به خوبی بازسازی می کند و بدین صورت سلامتی را با خود به همراه می آورد.

برای تقویت مو چیه
فواید سلنیوم برای پوست

سلنیوم و پیشگیری از بروز بیماری زوال ذهنی

آلزایمر یکی از بیماری های مخرب و آزار دهنده ای است که این روزها بسیاری از افراد با آن مواجه می شوند، این بیماری باعث از دست رفتن حافظه می گردد و بر روی رفتار و افکار انسان ها تاثیرات منفی برجای می گذارد. با توجه به این که این روزها میزان مبتلایان به این بیماری رو به افزایش است، بنابراین دانشمندان شروع به انجام مطالعات گسترده بر روی این بیماری نموده و به نتایج بسیار خوبی دست یافته اند. یکی از مهمترین این نتایج بیانگر آن است که وجود انواع آنتی اکسیدان ها در غذا و مکمل ها می تواند حافظه را از قرار گرفتن در معرض بیماری آلزایمر در امان نگه دارد و این امر از طریق مصرف مواد غذایی حاوی سلنیوم امکان پذیر است. استفاده از منابع غنی که سرشار از سلنیوم هستند باعث تقویت عملکرد های ذهن شده و از زوال ذهن و بیماری آلزایمر جلوگیری به عمل می آورد.

اهمیت سلنیوم برای سلامت تیروئید

یکی از مهمترین مواردی که برای بدن انسان از اهمیت زیادی برخوردار است، کارکرد عالی غده تیروئید است، زیرا تیروئید متابولیسم بدن را به خوبی تنظیم نموده و رشد و نمو موها را کنترل می کند. سلنیوم از آن دسته موادی است که برای عملکرد غده تیروئید بسیار مهم است و از تیروئید در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می نماید و در عین حال نقش بسیار مهمی در تولید هورمون های تیروئید ایفا می کند. کمبود سلنیوم با بیماری های تیروئید نظیر کم کاری آن ارتباط مستقیمی دارد و سطح پایین این ماده معدنی باعث افزایش خطر بروز تیروئیدیت یا بیماری خود ایمنی می گردد. پزشکان عقیده دارند که اگر به مدت سه ماه از مواد غذایی که دارای سلنیوم هستند استفاده کرده و یا مکمل هایی که در این زمینه وجود دارند را مصرف نمایید، باعث کاهش میزان آنتی بادی های غده تیروئید می گردد و به این صورت باعث بهبود خلق و خوی عمومی این بیماران می گردد.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که مصرف منظم سلنیوم تحت نظر پزشک می تواند از غده تیروئید در برابر استرس اکسیداتیو محافظت نموده و تمامی مواردی که برای تولید هورمون تیروئید مورد نیاز است را در اختیار آن قرار دهد و به این صورت تعادل را در سیستم جسم انسان به وجود آورد، اما با این حال هنوز هم به بررسی های بیشتری در این زمینه نیاز است.

چه کسانی می توانند از سلنیوم استفاده کنند؟

از جمله مهمترین سوالاتی که ممکن است برای برخی از افراد به وجود آید این است که معمولا سلنیوم برای چه افرادی مناسب است و چه کسانی می توانند از آن استفاده کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم کسانی که دچار بیماری های حاد شدید هستند و در سیستم جسم خود با التهاب و تورم مواجه می شوند، ممکن است میزان سلنیوم در جسم آنها کاهش یابد و مشکلاتی برای آنها ایجاد کند.

در چنین شرایطی است که پزشک برای آنها مصرف مکمل ها و قرص های سلنیوم را تجویز می کند تا جسم آنها با کمبود این ماده معدنی ارزشمند مواجه نشود؛ همچنین برخی از بیماری ها و مشکلاتی که در سیستم گوارش انسان به وجود می آیند نیز باعث کاهش سطح سلنیوم خون شده و این اشخاص نیز باید به صورت منظم و روزانه اقدام به مصرف این ماده حیاتی و ارزشمند نمایند.

خطرات مصرف زیاد سلنیوم

با وجود این که سلنیوم یکی از مواد معدنی ضروری برای جسم انسان می باشد، اما اگر بیش از اندازه نیاز مصرف شود می تواند برای انسان خطرات فراوانی به همراه آورد. برخی از علائم مسمومیت با استفاده سلنیوم می توان به ریزش مو، سرگیجه، تهوع، استفراغ، قرمزی صورت، لرزش و درد عضلانی اشاره نمود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید حتما سلنیوم را تحت نظر پزشک خود مصرف کرده و بیشتر از دوز تعیین شده مصرف نکنید؛ چرا که اگر این علائم حاد شوند ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات جدی در روده و سیستم عصبی شده و حتی حمله های قلبی به وجود آورده و عملکرد کلیه ها را تحت تاثیر قرار داده و منجر به نارسایی آن ها گردد. در نتیجه باید به این موضوع اشاره کنیم که سلنیوم نیز مانند سایر مواد معدنی یکی از ضروری ترین مواد برای جسم انسان به شمار می رود و اگر ما بتوانیم تعادل آن را در جسم خود برقرار کنیم، سلامتی و شادابی قسمت های مختلف جسم ما به خوبی تامین می گردد و ما از قرار گرفتن در معرض انواع بیماری ها در امان می مانیم.

منابع

healthspan.co.uk
toppik.com
glisodin.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

2 × 4 =