شیر و فواید آن

فواید شیر برای بدن بر همگان واضح و روشن می باشد. فواید شیر برای بدن مربوط به حضور انواع ویتامین ها و مواد معدنی در آن می باشد. همه میدانیم که مصرف شیر باعث تقویت سیستم ایمنی و مستحکم شدن استخوان ها می شود، علاوه بر آن خواص شیر برای مو و پوست صورت نیز شگفت انگیز بوده و بسیاری را به مصرف ماسک شیر برای مو و همین طور ماسک شیر برای لک صورت متمایل کرده است.

علاوه بر شیر انواع ماسک های ترکیبی که با شیر درست می شوند مانند ماسک شیر، نشاسته و همچنین شیر و گلاب برای پوست نیز طرفداران بسیاری دارند. اما بهتر است قبل از مصرف هرگونه ترکیب هر چند طبیعی راجع به محتویات و نحوه تاثیر گذاری آن روی بدن اطلاعات لازم را داشته باشیم تا با خیال راحت تر و با بازدهی بیشتری نتیجه بگیریم.

شیر و مواد مغذی موجود

شیر ترکیب سفید رنگ و سرشار از مواد مغذی می باشد که به علت تعدد فواید شیر برای بدن مورد توجه کارشناسان سلامت واقع شده است اما این میزان از مقوی بودن دلایل علمی خاص خود را داشته و بر همگان اثبات شده است. فواید شیر برای بدن به دلیل وجود انواع ویتامین ها مانند ویتامین های C ،D ، A، B2، B1 و B12 می باشد.

همچنین فواید شیر برای بدن به حضور ویتامین ها محدود نبوده و شیر حاوی یون ها کلسیم، منیزیم، زینک، پروتئین، فسفر، منیزیم نیز می باشد. که خواص هر کدام از این مواد برای بدن به طور جداگانه قابل بررسی و جذاب است ولی به صورت کلی وجود ماده ای که بتواند به راحتی تمامی مواد یاد شده را به یکباره برای بدن فراهم کند بسیار جالب می باشد. در ادامه تاثیر هریک از مواد را در فواید شیر برای بدن بررسی می کنیم.

فواید شیر برای پوست
فواید شیر برای پوست

فواید شیر برای پوست

امروزه همه ما از فواید شیر برای بدن آگاه هستیم اما آیا اطلاعات کافی درباره استفاده از شیر برای سلامت پوست را نیز داریم؟ فواید شیر برای سلامت پوست و مو قرن هاست که  به اثبات رسیده است. به طوری که ملکه مصر، کلئوپاترا، پوست صاف و زیبا خود را به مصرف شیر نسبت می داد. بنابراین نقش شیر در زیبایی و مراقبت از پوست و کنترل مشکلات پوستی قدمتی چندین ساله دارد. فواید شیر برای پوست به شرح زیر است: 

شیر به عنوان پاک کننده صورت

پاک کننده های صورت، صورت را از آلودگی ها و سلول ها مرده پوستی پاک می کنند که علاوه بر شفاف ساختن پوست از بسته شدن منافذ پوستی جلوگیری می کنند و پوست را از خطر بروز انواع آکنه دور می کند. اما آیا یکی از فواید شیر برای پوست می تواند اثر پاک کنندگی آن باشد؟

مقاله پیشنهادی: فواید قهوه برای پوست و مو چیست؟

شیر حاوی اسید لاکتیک است که یک آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست وجود دارد. اسید لاکتیک به ویژه در پاک کننده های صورت ضد پیری وجود دارد. منابع معتبر نشان داده اند که یکی از فواید شیر برای پوست این است که شیر به حذف سلول های مرده پوست کمک می کند و رشد سلول های جدید پوستی را تحریک می کند. برای بهره بردن از فواید شیر برای خاصیت پاک کنندگی می توانید پنبه را به شیر آغشته کرده و به روی صورت خود بزنید.

آیا شیر می تواند آکنه را درمان کند؟

از جمله فواید شیر می توان به درمان آکنه اشاره کرد. استفاده از شیر برای درمان آکنه ممکن است ایده خوبی به نظر برسد. کمبود ویتامین D با بروز آکنه ارتباط مستقیمی دارد و از آنجایی که شیر سرشار از ویتامین D و ویتامین های دیگر است. در صورت استفاده از شیر می توانید آکنه ها دردناک را بهبود ببخشید. از آنجایی که استفاده از هر ماده ای به مقدار زیاد ممکن است مضراتی داشته باشد در مصرف شیر نیز این مورد را رعایت کنید زیرا مصرف زیاد شیر با بروز آکنه موضعی مرتبط می باشد.

 فواید شیر برای مو
فواید شیر برای مو

آیا شیر به لایه برداری کمک می کند؟

میزان اسیدیته طبیعی شیر و محتوای اسید لاکتیک آن، باعث شده تا فواید شیر برای پوست صورت مربوط به اثر لایه برداری آن نیز باشد. در واقع اسید لاکتیک موجود در شیر می تواند گردش خون را در محل استفاده شده بهبود بخشد و لایه های نازک رویی پوست را که شامل پوست مرده می باشد را از صورت حذف کند. البته لازم به ذکر می باشد که نوع اسید لاکتیک موجود در شیر بتا هیدروکسی می باشد که خاصیت لایه برداری دارد.

علاوه بر آن آنزیم لیپاز موجود در شیر بسیاری از پیوند های چربی را در پوست می شکند و می تواند چربی ها پوست را به شکلی طبیعی از پوست حذف نماید. به طور خلاصه، به نظر می رسد برخی از افراد در استفاده از شیر به عنوان یک لایه بردار ملایم روی پوست خود موفق بوده اند.

خرید انواع ماسک شیر با قیمت مناسب

درمان آفتاب سوختگی

یکی دیگر از فواید شیر برای پوست درمان آفتاب سوختگی می باشد. مالیدن شیر خنک با پارچه نازک و تمیز روی قسمتی از پوست که دچار آفتاب سوختگی شده است به شما کمک می کند تا گرما زیاد از پوست دور شود و پوست به دما معتدل خود باز گردد.

علاوه بر آن پوست با داشتن ویتامین ها زیاد می تواند سلول ها آسیب دیده را به راحتی ترمیم و جایگزین کند یکی از این ویتامین ها ویتامین A می باشد که در میتوز و تقسیم سلولی نقش بسزایی دارد و به عنوان یک عامل کمک کننده در بهبود وضعیت بازسازی سلول ها عمل می کند و بدین ترتیب آثار ترمیم ناقص پوست در اثر آفتاب سوختگی روی پوست باقی نمی ماند. از دیگر فواید شیر برای آفتاب سوختگی این است که شیر غشا پروتئینی نازکی بر روی پوست ایجاد می کند و بدین ترتیب پوست را احیا می کند.

فواید شیر برای مرطوب کردن پوست
فواید شیر برای مرطوب کردن پوست

شیر تامین کننده رطوبت پوست

شیر با دارا بودن انواع پروتئین ها و ویتامین هایی که دارد می تواند به عنوان یک آبرسان قوی برای پوست عمل کند. بنابراین از دیگر فواید شیر برای پوست می توان به این مورد اشاره کرد که شیر با دارای بودن مقداری چربی مرطوب کننده خوبی نیز برای پوست می باشد البته شیر یک مرطوب کننده غنی و طبیعی می باشد که به ویژه برای پوست های حساس می تواند اثر فوق العاده ای داشته باشد زیرا مضرات مرطوب کننده های شیمیایی در شیر دیده نمی شود.

فواید شیر برای بدن
فواید شیر برای بدن

اثرات ضد پیری

چین و چروک صورت یک امر طبیعی در پوست می باشد که همه افراد به دنبال رفع و یا پوشاندن آن هستند. شیر دارای ویتامین C زیادی می باشد که این ویتامین خود باعث شده تا فواید شیر برای پوست شامل اثرات ضد پیری آن نیز باشد. در واقع ویتامین C خود به تنهایی با اثر آنتی اکسیدانی که دارد می تواند از پوست مراقبت کند و همچنین می تواند عمق چین و چروک صورت را کاهش دهد.

فواید شیر برای اثرات ضد پیری به این نکته ختم نمی شود و ویتامین C با تاثیر مثبتی که روی کلاژن سازی پوست دارد می تواند از بروز چین و چروک در صورت جلوگیری کند. کلاژن پروتئین مهمی در پوست می باشد که وظیفه انعطاف پذیری و محکم بودن پوست را به عهده دارد بنابراین دور از انتظار نیست که با مصرف شیر از اثرات پیری پوست کاسته شود.

 فواید ماسک شیر برای پوست
فواید ماسک شیر برای پوست

رفع ترک پا

ترک و خشکی کف پا یکی از مشکلات رایج در افراد می باشد که شخص را در هنگام راه رفتن آزار می دهد. گاهی ترک ها عمیق تر شده و باعث خونریزی و درد زیادی نیز در کف پا می شوند. اما فواید شیر برای سلامت بدن در اینجا نیز به کمک افراد آمده و باعث شده است که افراد بتوانند با استفاده از شیر به راحتی به این مشکل غلبه کنند.

شیر با خاصیت مرطوب کنندگی و دارا بودن انواع ویتامین ها و مقداری چربی به راحتی می تواند پوست پا را از اثرات خشکی پاک کند. شیر می تواند لایه سلول ها مرده و پوسته پوسته شده را از پا حذف کند و با داشتن مقدار زیادی پروتئین و ویتامین مواد مورد نیاز برای بازسازی سلول ها در این ناحیه را در اختیار پوست قرار دهد تا روند باز سازی پوست بهتر و سریع تر انجام شود.

فواید ماسک شیر برای مو
فواید ماسک شیر برای مو

ماسک شیر برای لک صورت

همانطور که اشاره شد شیر خاصیت پاکسازی پوست از سلول ها مرده را به عهده داشته و از این طریق پوست شفاف تری را برای افراد به ارمغان می آورد. همچنین دلیل بسیاری از لک های صورت کمبود برخی ویتامین ها در بدن می باشد که با استفاده از ماسک شیر برای لک صورت می توان به این مشکل پوستی به صورت چند جانبه غلبه کرد. برای بهره بردن از فواید شیر برای لک صورت می توانیم از انواع ماسک شیر به تنهایی یا با ترکیب با دیگر مواد مفید که اثر شیر را بهبود می بخشند استفاده کنیم.

مقاله پیشنهادی: بهترین ژل شستشوی صورت چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

ماسک شیر و نشاسته

یکی از ترکیبات قوی که با شیر می تواند استفاده شود و به روشن شدن و رفع لک صورت کمک کند ماسک شیر و نشاسته می باشد. نشاسته سرشار از ویتامین A می باشد و در روشن شدن پوست نقش مفیدی ایفا می کند. ترکیب نشاسته با شیر باعث می شود فواید شیر برای رفع لک صورت بهتر بروز پیدا کند.

طرز تهیه: یک قاشق غذا خوری شیر را با یک قاشق چایخوری نشاسته ترکیب کنید و خوب بهم بزنید سپس مخلوط حاصل را کنار گذاشته تا مواد آن به خوبی ترکیب و حالت خمیر مانند ایجاد شود. بعد از ۵ دقیقه از مخلوط حاصل شده لایه نازکی را روی پوست بزنید و اجازه دهید تا ماسک خشک شود سپس با آب گرم آن را بشویید. دقت کنید که وقتی ماسک روی صورت شماست از هرگونه حرکتی مانند خندیدن و … که باعث چروک روی صورت می شود خود داری کنید.

فواید ماسک شیر برای مو

ماسک شیر و گلاب برای پوست

همانطور که قبلا از فواید شیر برای پوست صحبت کردیم شیر یک از بین برنده لک قوی می باشد که پوست را به مرور زمان از هرگونه لک پاک می کند. گلاب نیز یک مسکن قوی برای پوست می باشد که اسیدیته پوست را تنظیم کرده و علاوه بر آن پوست را از انواع چربی ها پاک می کند.

ترکیب شیر و گلاب برای پوست یک ترکیب فوق العاده می باشد که گاهی با مواد دیگر نظیر آبلیمو، خیار، عسل و سفیده تخم مرغ استفاده می شود که نتایج فوق العاده ای دارد.

طرز تهیه: میزان برابری از شیر و گلاب را با هم مخلوط کرده و روی پوست خود با پنبه پخش کنید بعد از گذشت چند دقیقه آن را با آب گرم بشویید.

فواید ماسک شیر برای رفع چین و چروک
فواید ماسک شیر برای رفع چین و چروک

خواص سرشیر برای پوست صورت

سر شیر در واقع چربی شیر است که به دلیل اینکه سبک می باشد روی شیر جمع می شود.  خواص سرشیر برای پوست صورت همانند خواص شیر شگفت انگیز می باشد زیرا سرشیر تمامی فواید شیر برای پوست را در خود جای داده است و تنها کمی چرب تر از شیر معمولی می باشد.

برای بهره بردن از خواص سرشیر برای پوست صورت می توانید آن را با دیگر مواد نیز ترکیب کنید. برای مثال برای بهره بردن از فواید شیر برای پوست استفاده از ماسک سرشیر و زعفران، گردو و سرشیر و استفاده از سر شیر و سرکه و زردچوبه  رایج می باشد.

نکته

در استفاده از هر نوع ماسکی برای پوست هر چند کاملا از مواد طبیعی ساخته شده باشد از عدم حساسیت پوست خود با ترکیبات ماسک مطمئن شوید. برای این منظور مقداری از محتویات ماسک را روی پوست داخلی بازوی خود بزنید و چند دقیقه صبر کنید اگر چنانچه ناحیه مورد نظر دچار خارش و قرمزی شد از مصرف آن ماسک خودداری کنید.

فواید شیر برای موخوره
فواید شیر برای موخوره

خواص شیر برای مو

با وجود اثرات فوق العاده ای که شیر روی پوست صورت دارد خیلی بعید به نظر نمی رسد که خواص شیر برای مو ما را شگفت زده کند. از جمله فواید شیر برای مو این است که به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند. همچنین از ریزش مو و خشکی بیش از حد مو جلوگیری کرده و باعث تقویت ریشه مو می شود. اما خواص شیر برای مو مربوط به کدام یک از مواد مغذی موجود در شیر می باشد؟ تقویت مو با شیر چگونه ممکن است؟

پروتئین

بخشی از خواص شیر برای مو مربوط به پروتئین ها موجود در شیر نیز می باشد. مطالعات بسیاری نشان داده اند که کمبود پروتئین موجب ریزش شدید مو می شود همچنین کمبود پروتئین باعث می شود تا موها نازک و کم پشت تر از حالت عادی رشد کنند. شیر با داشتن پروتئین بخشی از نیازهای مو به پروتئین را رفع می کند.

منیزیم

حضور منیزیم در شیر باعث شده تا نیاز ها بدن به این یون از طریق مصرف شیر رفع شود. منیزیم در ساختار ها پروتئین ها و بسیاری از آنزیم ها ضروری بدن مشارکت داشته و از این رو نقش مهمی را در بدن ایفا می کند. کمبود منیزیم باعث می شود تا پروتئین ها و بسیاری از آنزیم ها در بدن عملکرد درستی نداشته و از این طریق فولیکول های مو آسیب ببینند. بنابراین حضور منیزیم در شیر یکی از دلایل تایید کننده خواص شیر برای مو می باشد.

چگونه موی زیبا داشته باشیم
چگونه موی زیبا داشته باشیم

نقش ویتامین های موجود در شیر برای تقویت مو

تا اینجا برخی ویتامین های موجود در شیر را نام بردیم اما بهتر است برای بیان بهتر خواص شیر برای مو نقش هر ویتامین را در تقویت مو به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

ویتامین A

همه ما می دانیم که این نوع ویتامین برای بازسازی و احیا همه سلول ها ضروری می باشد در واقع در صورت فقدان ویتامین A تولید مجدد سلول ها ممکن نمی باشد یکی از دلایل تایید کننده خواص شیر برای مو حضور این ویتامین در شیر می باشد. سلول ها مو رشد و بازسازی زیادی را در طی عمر یک فرد تجربه می کنند بنابراین نیاز به ویتامین A در سلول ها مو بیشتر از بقیه سلول ها به نظر می رسد.

علاوه بر آن ویتامین A به ساخت روغن طبیعی سر به نام سبوم توسط سلول ها کمک ویژه می کند و از این طریق از خشکی بی اندازه پوست سر و مشکلاتی که در پی آن برای مو به وجود می آید جلوگیری می کند. بنابراین، این مزیت ویتامین A حکم تایید دیگری بر خواص شیر برای مو می باشد.

ویتامین های زیبایی
ویتامین های زیبایی

ویتامین B

از جمله ویتامین ها مهم در سلامت مو و پوست می باشد. ویتامین ها گروه B نقش موثری در کمک به تولید و عملکرد صحیح گلبول ها قرمز دارند. این دسته از ویتامین ها که در شیر موجود می باشند با بهبود عملکرد و کمک به بازسازی سریع گلبول های قرمز نقش موثری در تامین مواد مغذی و اکسیژن رسانی به مو دارند. بنابراین از جمله خواص شیر برای مو می توان به فعالیت این دسته از ویتامین ها اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی: خانواده ویتامین B را چقدر میشناسید؟

ویتامین C

حضور این ویتامین در شیر بر خواص شیر برای مو به طور چشمگیری افزوده است. همانطور که قبلا شرح دادیم ویتامین C در روند تولید کلاژن نقش مهمی را بر عهده دارد بهتر است بدانیم که کلاژن در ساختار مو نیز پروتئین مهمی بوده و در صورتی که هرگونه اختلال و کمبودی در میزان تولید کلاژن به وجود بیاید اثر آن در مو به خوبی قابل رویت می باشد.

علاوه بر آن ویتامین C نقش مهمی در جذب آهن خون به عهده دارد که آهن خود به طور مستقیم در تولید گلبول ها قرمز نقش مهمی ایفا کرده و در صورت کمبود بدن با کم خونی و در پی آن با ریزش شدید مو روبرو می شود.

ویتامین زیبا کننده
ویتامین زیبا کننده

ویتامین D

حضور این ویتامین در شیر باعث شده تا خواص شیر برای مو تکمیل شود. نقش این ویتامین روی پوست سر به این صورت می باشد که این ویتامین نقش موثری در افزایش تعداد فولیکول ها مو دارد و در نتیجه باعث می شود تعداد مو ها نیز افزایش پیدا کنند.

فولیکول ها مو در واقع روزنه هایی در سر می باشند که حالت کیسه مانند دارند و مو از این روزنه ها به بیرون رشد می کند علاوه بر آن مو از طریق این روزنه ها با پوست سر در ارتباط است و مواد مغذی را دریافت می کند. مطالعات بسیاری این موضوع را ثابت کرده اند که بسیاری از ریزش مو در افراد به دلیل فقدان ویتامین D در بدن اتفاق می افتد. بنابراین مصرف شیر می تواند کمبود ویتامین D در بدن را رفع کند.

ماسک مرطوب کننده مو
ماسک مرطوب کننده مو

ماسک شیر برای مو

برای استفاده از فواید شیر برای مو می توانیم از ماسک شیر برای مو استفاده کنیم انواع متفاوتی از ماسک شیر برای مو وجود دارند که تعدادی را نام میبریم.

تامین رطوبت و نرم کننده مو

خرید انواع ماسک مو تقویت کننده و حاوی مواد مغذی ضروری با قیمت مناسب

همانطور که اشاره کردیم از فواید شیر برای مو این است که شیر می تواند یک مرطوب کننده طبیعی برای مو باشد. بنابراین برای بهره بردن از فواید شیر برای مو به ویژه برای خاصیت مرطوب کنندگی آن می توانید قبل از رفتن به حمام مقداری شیر را روی مو خود اسپری کرده و مو سر را به آرامی ماساژ دهید تا بدین واسطه مو تقویت و مرطوب شود.

لایه برداری و ضد عفونی کردن پوست سر

یکی دیگر از ماسک ها معروفی که فواید شیر برای مو را به ارمغان می آورد ماسک عسل و شیر می باشد. عسل قادر است تا مو سر را از آلودگی با هرگونه قارچ و باکتری پاک کند و ترکیب آن با شیر می تواند یک مکمل فوق العاده برای پوست سر بسازد که فواید شیر برای مو را به خوبی به پوست سر منتقل می کند و می تواند سلول ها مرده پوست را از پوست سر پاک کند.

برای ساخت این ماسک یک فنجان شیر را کمی حرارت داده و به آن سه قاشق عسل اضافه کنید و مو را به آرامی با آن ماساژ دهید تا تمامی قسمت ها مو از این ماسک آغشته شود و بعد از یک ساعت آن را با آب گرم بشویید.

ماسک مو تقویت کننده خانگی
ماسک مو تقویت کننده خانگی

ماسک مو با شیر و انواع روغن ها

علاوه بر موارد گفته شده که کمک زیادی در استفاده از فواید شیر برای مو می کنند. می توان به این نکته اشاره کرد که برای تقویت مو با شیر می توان شیر را با انواع روغن ها نیز ترکیب کرد.

روغن زیتون، روغن آرگان، روغن هسته انگور، روغن هسته انار، روغن رزماری، روغن آویشن، روغن آووکادو از جمله روغن هایی هستند که در تقویت مو با شیر در ترکیب با شیر استفاده می شوند، که هر کدام خواص متفاوتی را دارند.

نکته:

  • درمان خشکی و موخوره: برای این منظور از ترکیب شیر و روغن آووکادو استفاده می شود.
  • درمان شوره سر با شیر: برای درمان شوره سر می توان از ترکیب روغن هسته انگور همراه با شیر بهره برد.

منابع

byrdie.com
stylecraze.com
byrdie.com
boldsky.com
bellatory.com
pinterest.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

هفت + 6 =