قهوه چیست؟

فواید قهوه برای پوست و مو بسیار زیاد است و شاید تا به امروز راجع به آن مطلبی نخوانده باشید. جالب است بدانید که به دلیل فواید قهوه برای پوست و خواص قهوه برای مو استفاده از این ترکیب در بهبود سلامت پوست و مو رایج می باشد.

اما قهوه چیست؟ همه ما چندین بار نوشیدنی قهوه را میل کرده ایم. دانه های قهوه از درخت قهوه به دست می آیند درخت قهوه در مناطقی از آمریکا با آب و هوای گرم و در جنوب و جنوب شرقی آسیا می روید. بعد از به ثمر رسیدن میوه های این درخت که در واقع دانه های قهوه هستند دانه ها را از درخت چیده و آن را خشک و برشته و سپس آسیاب می کنند و در نهایت به صورت نوشیدنی قهوه به دست ما می رسد. قهوه دارای میزان بالای کافئین می باشد و از نظر سطح PH در طیف اسیدی قرار می گیرد.

فواید قهوه برای پوست و مو
فواید قهوه برای پوست و مو

انواع قهوه

به طور کلی در جهان سه نوع قهوه به نام های عربیکا، لیبریکا و روبوستا داریم. نوع عربیکا قدیمی تر بوده و ۷۵ درصد کل قهوه جهان را تشکیل می دهد. نوع روبوستا ۲۵ درصد قهوه دنیا را تشکیل می دهد. میزان کافئین در روبوستا دو برابر بیشتر از عربیکا می باشد ولی از لحاظ بو و طعم نوع روبوستا ضعیف تر از عربیکا عمل می کند.

از نوع مرغوب روبوستا برای تهیه اسپرسو استفاده می شود. نوع لیبریکا نوع سوم قهوه است که فراوانی کمتری نسبت به بقیه انواع قهوه دارد. لازم به ذکر است که دانه های قهوه در مرحله برشته کردن به درجات متفاوتی برشته می شوند که این طعم قهوه را تحت تاثیر قرار می دهد. اما در این  مطلب قصد داریم تا خواص قهوه برای مو و فواید قهوه برای پوست را بیان کنیم.

قهوه و مواد تشکیل دهنده آن

برای آگاهی بهتر و بیشتر نسبت به خواص قهوه برای مو و فواید قهوه برای پوست لازم است تا بدانیم که در قهوه چه مواد و ترکیباتی وجود دارد و این ترکیبات دقیقا با پوست و مو ما چه می کنند؟

در قهوه کافئین، اتیل فنل، اسید کوئینیک، ۳.۵ اسید دیکاپریو کلینیک، دی متیل دی سولفید، استیل متیل کربینول، پوترسین، نیاسین، تئوفیلین را می توان به میزان های متفاوتی یافت که هر کدام به نوبه خود بر روی پوست تاثیرات بی نظیری دارند. 

 فواید قهوه برای پوست
فواید قهوه برای پوست

فواید قهوه برای پوست

با توجه به انواع مواد مغذی که در قهوه وجود دارد فواید قهوه برای پوست دور از انتظار نبوده و به نظر می رسد که  می تواند انواع مشکلاتی پوستی را رفع کند اما قهوه دقیقا این کار را به چه شکلی انجام می دهد؟

مقاله پیشنهادی: خانواده ویتامین B را چقدر میشناسید؟

اثر ضد پیری پوست

یکی از دلایل قوی فواید قهوه برای پوست این است که قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها به دلیل مقابله با رادیکال های آزاد برای پوست مفید هستند. ترکیباتی بسیاری وجود دارند که حاوی آنتی اکسیدان ها هستند که قهوه یکی از انواع آن ها می باشد.

رادیکال های آزاد توسط عوامل محیطی مختلفی مانند آلودگی های شهری، اشعه های موجود در محیط و … در روی پوست لانه می گزینند و به دلیل این که گونه های بسیار فعالی در واکنش ها هستند موجب انواع واکنش های نامطلوب در پوست و مو می شوند و بدین ترتیب سیگنال های معیوب و ناقصی به سلول ها می فرستند که سلول را از مسیر درست سلولی منحرف می کنند. این انحراف آغاز مشکلات پوست و مو مانند ریزش مو و پیری پوست می باشد که قهوه با اثر آنتی اکسیدانی قوی بر این مشکلات پیروز می شود.

  فواید قهوه برای مو
فواید قهوه برای مو

التیام التهاب

التهاب یک واکنش بیولوژیکی در بدن می باشد که به دلایل متفاوت در بدن شخص می تواند رخ دهد. التهابات پوستی یکی از شایع ترین نوع التهابات بوده و باعث می شوند تا پوست در پاسخ به ماده التهاب زا قرمز شود و همچنین دچار خارش و درد و تورم شود اما یکی از فواید قهوه برای پوست رفع این گونه التهابات می باشد. در واقع کافئین موجود در قهوه باعث شده تا یکی از فواید قهوه برای پوست التیام التهاب باشد. به همین دلیل است که در بسیاری از داروی های ضد التهاب لفظ کافئین را مشاهده می کنید.

خرید محصولات برقی حالت دهنده مو شامل سشوار، بابلس، فرکنده مو و …

بهبود تیرگی زیر چشم

تیرگی زیر چشم از مشکلات شایع افراد می باشد که دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد برخی از این مشکلات مربوط به کمبود آب و کمبود خواب می باشد اما دلایل ارثی نیز داد. فواید قهوه برای پوست در حل اینگونه مشکلات مفید واقع شده است.

قهوه با مواد مغذی سرشاری که دارد باعث می شود تا عروق خونی گشاد شوند و به این ترتیب جریان خون در آن ها بیشتر شود و بدین ترتیب موادی مانند کافئین موجود در قهوه تیرگی زیر چشم را از بین می برند. اما لازم به ذکر است که فواید قهوه برای پوست در چنین مشکلاتی اگر زمینه ارثی داشته باشند کمتر موثر است.

   فواید قهوه برای روشن شدن پوست
فواید قهوه برای روشن شدن پوست

رفع سلولیت

یکی دیگر از مشکلاتی که توسط فواید قهوه برای پوست رفع می شود وجود سلولیت در پوست می باشد. سلولیت در واقع به جمع شدن چربی در یک نقطه از پوست گفته می شود که باعث می شود پوست ظاهری نامناسب پیدا کند و ظاهر صاف و کشیده خود را از دست بدهد و دارای برآمدگی و برجستگی زیادی شود، این مشکل با بهره بردن از فواید قهوه برای پوست قابل حل می باشد.

مواد موجود در قهوه و به ویژه کافئین موجود در قهوه باعث می شوند تا آب در چربی های جمع شده در پوست از بین برود و بدین ترتیب سلول ها کوچک شوند و ظاهر پوست مناسب تر به نظر برسد برای بهره بردن از فواید قهوه برای پوست برای رفع سلولیت می توانید علاوه بر استفاده از ماسک قهوه برای رفع سلولیت، قهوه را به کرم هایی که مخصوص رفع سلولیت هستند اضافه کنید.

درمان رزاسه

فواید قهوه برای پوست به درمان مشکلات و بیماری های پوستی نیز مربوط می شود. یکی از بیماری هایی که فواید قهوه برای پوست برای آن موثر می باشد رزاسه است. رزاسه درواقع بروز لکه های پوستی قرمز همراه با خارش روی پوست افراد می باشد، این بیماری انواع متعددی دارد.

دلیل بروز این بیماری متفاوت بوده و مربوط به اختلالات در عملکرد رگ های خونی، روشن بودن رنگ پوست، وراثت و مشکلات مربوط به باکتری هلیکوباکتر پیلوری و انگل دمودکس فولیکولاروم می باشد. قهوه در موضع هایی که این بیماری ایجاد شده عروق خونی را منقبض می کند و باعث می شود که التهاب و قرمزی پوست کمتر شود و اثر التهابی بیماری روی پوست را رفع می کند.

    فواید قهوه برای جوان شدن پوست
فواید قهوه برای جوان شدن پوست

حفاظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش

یکی دیگر از فواید قهوه برای پوست این است که پوست را از اثر اشعه فرابنفش محافظت می کند. این عملکرد قهوه به دلیل حضور کافئین و دیگر آنتی اکسیدان های قوی موجود در قهوه می باشد که باعث می شود پوست از اثار اشعه فرابنفش در امان بماند. و سلول های پوستی بیشتری روی پوست زنده بمانند.

مقاله پیشنهادی: بهترین شوینده صورت مردان و زنان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اثر سفت کنندگی روی پوست

همانطور که اشاره کردیم یکی از فواید قهوه برای پوست اثر آنتی اکسیدانی دانه های قهوه می باشد. این اثر آنتی اکسیدانی قهوه به فواید قهوه برای پوست در جهت سفت شدن پوست نیز کمک می کند. قهوه به دلیل وجود کافئین و سایر آنتی اکسیدان ها قادر است تا رطوبت و چربی های اضافی را از پوست پاک کند و بدین ترتیب پوستی نرمو در عین حال سفت برای ما به ارمغان آورد.

اما دقت کنید که برای بهره بردن از فواید قهوه برای پوست به ویژه اثر سفت کنندگی پوست بهتر است از پودر قهوه آماده استفاده نکنید زیرا فواید قهوه برای پوست بیشتر در دانه های خام قهوه وجود دارد و در فرآیند آماده سازی تولید قهوه بازاری این فواید از دست می رود.

ماسک قهوه
ماسک قهوه

ماسک قهوه برای پوست

با این همه فواید قهوه برای پوست افراد بسیار مشتاق می شوند تا بتوانند از قهوه برای رفع مشکلات پوستی خود استفاده کنند، اما بهترین راه برای استفاده از فواید قهوه برای پوست بهره بردن از انواع ماسک قهوه برای پوست می باشد. در ادامه چندین ماسک قهوه برای پوست را معرفی می کنیم.

ماسک قهوه برای سفت شدن پوست

همانطور که اشاره کردیم از فواید قهوه برای پوست سفت کردن پوست می باشد برای سفت شدن پوست با قهوه می توانید از این ماسک استفاده کنید. ابتدا یک چهارم فنجان دانه های پودر شده قهوه را به یک چهارم فنجان شکر قهوه ای اضافه کنید.

سپس به آن نصف قاشق چای خوری پودر دارچین اضافه کنید و بعد دو تا سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون را به پودر به دست آمده اضافه کنید. در صورتی که از روغن نارگیل استفاده می کنید کمی آن را گرم کنید تا ذوب شود دقت کنید که دما را زیاد بالا نبرید تا ترکیبات مفید روغن از بین بروند.

این مخلوط را به مدت چندین دقیقه با حرکت چرخشی روی پوست خود بمالید و سپس پوست خود را با آب ولرم بشویید. برای استفاده حداکثری از فواید قهوه برای پوست از این ماسک سفت کننده پوست، هفته ای دو بار استفاده کنید.

فواید قهوه برای تقویت ریشه مو
فواید قهوه برای تقویت ریشه مو

اسکراب قهوه

یکی دیگر از فواید قهوه برای پوست اثر لایه برداری این ماده می باشد که سلول های مرده را از بین می برد. برای اسکراب پاها می توانید از خاصیت لایه برداری قهوه استفاده کنید بدین منظور یک چهارم لیوان پودر یا تفاله قهوه را با همین میزان نمک دریایی مرده و مقداری روغن زیتون مخلوط کرده و پاها را با آن ماساژ دهید و بدین ترتیب از فواید قهوه برای پوست پا نیز بهره ببرید.

ماسک قهوه برای چروک دور چشم

حال که از فواید قهوه برای پوست به ویژه رفع چین و چروک صحبت کردیم بهتر است تا ماسک قهوه برای چروک دور چشم نیز معرفی شود. در اینجا دو ماسک قهوه برای چروک دور چشم معرفی می شود که هر دو برای این منظور مفید می باشند.

فواید قهوه برای رشد مجدد مو
فواید قهوه برای رشد مجدد مو

ماسک  قهوه و سیب زمینی

برای تهیه این ماسک که درمانگر چروک دور چشم است و فواید قهوه برای پوست را به همراه دارد می توانید یک سیب زمینی کوچک را له کرده و با ۴ قاشق پودر قهوه به خوبی مخلوط کنید سپس چشمانتان را بسته و ماسک را به آرامی در اطراف چشمتان ماساژ دهید حدودا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد آن را بشویید می توانید این ماسک را یک الی دو بار در هفته استفاده کنید.

ماسک قهوه و سفیده تخم مرغ

کافئین موجود در قهوه در از بین بردن چروک پوست بسیار موثر است و از این طریق فواید قهوه برای پوست را برای افراد عرضه می کند. سفیده تخم مرغ نیز ترکیبی اثبات شده در از بین بردن چروک دور چشم می باشد. برای تهیه این ماسک کافی است که سفیده یک تخم مرغ را با ۲ قاشق پودر قهوه مخلوط کرده و به خوبی مخلوط کنید سپس ماسک را دور چشم زده و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه زیر چشم نگه دارید  و سپس با آب ولرم بشویید.

فواید قهوه برای زیبایی
فواید قهوه برای زیبایی

مضرات قهوه برای پوست صورت

اگر بخواهیم در کنار فواید قهوه برای پوست از مضرات قهوه برای پوست صورت هم بگوییم باید این نکته را خاطر نشان کنیم که همانطور که تمامی پوست ها مانند هم نیستند تمامی واکنش انواع پوست در برابر قهوه نیز مانند یکدیگر نمی باشد. بنابراین قبل از هرچیزی به نوع پوست خود دقت کنید. با این وجود نکاتی وجود دارد که برای همه افراد صدق می کند که آن را بیان خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی: فواید روغن گل محمدی برای بدن چیست؟

قهوه به عنوان دهیدراته کننده

 همان طور که می دانیم کافئین یک دهیدراته کننده است که باعث دفع آب از بدن می شود که از این بابت مانند سدیم و الکل عمل می کند. بنابراین مصرف بیش از اندازه قهوه موجب از دست رفتن رطوبت مورد نیاز بدن می شود و آثار مضرات قهوه برای پوست صورت بعد از مدتی روی پوست قابل مشاهده می شود.

 فواید قهوه برای درمان بیماری های پوستی
فواید قهوه برای درمان بیماری های پوستی

قهوه و بروز آکنه

اگرچه قهوه باعث آرامش و افزایش سطح هوشیاری در فرد می شود اما جالب است بدانید که در صورتی که زیاد مصرف شود باعث افزایش هورمون کورتیزول می شود. این هورمون به هورمون استرس معروف می باشد که این خود باعث بروز آکنه می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با وجود تمامی فواید قهوه برای پوست، در صورتی که از قهوه بیش از اندازه استفاده کنید این ترکیب نیز مانند هر ترکیب دیگری می تواند باعث بروز مشکلاتی شود. بنابراین حد اعتدال را در مصرف آن رعایت کنید.

علاوه بر آن باید توجه داشته باشید که موادی که همراه با قهوه مصرف می کنید نیز می تواند باعث بروز آکنه در صورت شوند برای مثال مصرف قند و شیر در صورتی که بسیار زیاد باشد می تواند باعث بروز آکنه شود که این عامل به قهوه مربوط نمی باشد.

  فواید قهوه برای جلوگیری از ریزش مو
فواید قهوه برای جلوگیری از ریزش مو

خواص قهوه برای مو

با وجود بیان تعداد بیشماری از فواید قهوه برای پوست خیلی بعید به نظر نمی رسد که خواص قهوه برای مو نیز قابل توجه باشد. در ادامه انواع خواص قهوه برای مو را نام برده و چندین ماسک قهوه برای مو معرفی می کنیم تا بتوانیم از این میوه جادویی برای سلامت مو حداکثر استفاده را ببریم.

تحریک رشد مو

برای درک این اثر قهوه ابتدا باید نقش فولیکول های مو را توضیح دهیم. فولیکول ها در واقع روزنه هایی در پوست سر می باشند که شبیه کیسه ای هستند که مو از داخل آن ها جوانه می زند. کافئین موجود در قهوه از فولیکول های مو محافظت کرده و باعث می شود که جریان خون و مواد مغذی به فولیکول ها و ریشه مو بیشتر برسد و پوست از اثر ریزش مو در امان بماند. کافئین رشد مو را تا شصت و چهار درصد و طول عمر مو را تا سی و سه در صد افزایش می دهد و با این کار مو را پر پشت می کند.

درمان ریزش مو

یکی از دلایلی که باعث ریزش مو در آقایان می شود اثرات هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) می باشد. این هورمون روی فولیکول های مو تاثیر منفی گذاشته و باعث می شود که فولیکول ها کوچک شوند و در نهایت با از دست رفتن فولیکول ها کم پشت شدن مو رخ می دهد. کافئین اثر این هورمون را در بدن خنثی کرده و از ریز مو سر در آقایان جلوگیری می کند.

حالت پذیر شدن مو
حالت پذیر شدن مو

حالت دهی به موها

 شاید نام کافئین در بسیاری از حالت دهنده های مو را دیده باشید دلیل استفاده از کافئین در حالت دهنده های مو این می باشد که کافئين قادر است مو را براق و در عین حال نرم کند که این نرم شدن باعث می شود حالت دهی به موها راحت تر اتفاق بیفتد.

فواید تفاله قهوه برای مو

همانطور که گفتیم قهوه دارای فواید زیادی برای مو می باشد اما جالب است بدانید که از تفاله قهوه برای مو نیز استفاده می شود. برای بهره بردن از فواید تفاله قهوه برای مو کافیست که مقداری تفاله قهوه را به شامپوی خود اضافه کنید و از آن استفاده کنید.

هنگامی که شامپو را به سر خود مالیدید ۵ دقیقه صبر کنید تا اثر تفاله قهوه روی مو ظاهر شود و سپس آن را با آب ولرم بشویید بعد از چندین بار استفاده از این روش شاهد فواید تفاله قهوه برای مو خود خواهید بود. زیرا تفاله قهوه مانند قهوه دارای میزان بالایی کافئین می باشد که سبب درخشندگی مو و نرمی مو می شود.

ماسک قهوه برای مو

برای استفاده از قهوه در سلامت مو می توانید از ماسک قهوه برای مو بهره ببرید. ماسک قهوه برای مو از ریزش مو جلوگیری کرده مو افراد را ضخیم تر کرده و هرگونه خارش و یا شوره را نیز در سر برطرف می کند.

برای تهیه ماسک قهوه برای مو کافیست تا مقداری قهوه را دم کرده و ۲ قاشق چای خوری از آن را برداشته و با یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کنید و این ترکیب را ۳۰ دقیقه روی سر بمالید و به خوبی ماساژ دهید سپس ترکیب را با آب ولرم از موهای خود بشویید.

روغن قهوه چه خواصی دارد
روغن قهوه چه خواصی دارد

خواص روغن قهوه

خرید محصولات جانبی آرایشی شامل انواع پد، براش، شانه، آینه و …

روغن قهوه نیز مانند قهوه دارای تمامی خواص قهوه می باشد. این روغن می تواند در موضعی از بدن که دچار سلولیت شده برای رفع این مشکل استفاده شود. همچنین این روغن برای افزایش تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش مو نیز استفاده می شود.

علاوه بر استفاده از خواص روغن قهوه در حوزه پوست و مو می توان از خواص روغن قهوه در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری های دیگر مانند رفع آلرژی و کاهش استرس، بهبود هضم، بهبود عملکرد سیستم تنفسی میز بهره برد.

چجوری با قهوه رنگ مو بسازم
رنگ مو با قهوه

رنگ مو با قهوه

شاید واژه رنگ مو با قهوه برای شما آشنا نباشد اما جالب است بدانید که امکان استفاده از قهوه به عنوان رنگ مو نیز وجود دارد. رنگ مو با قهوه بیشتر توسط افرادی که از رنگ های شیمیایی به علت ضرر بیش از حدشان فراری هستند و همچنین افرادی که دوست دارند رنگ مو مدت زمان کمی روی سرشان بماند استفاده می شود. زنانی که در دوران بارداری به سر می برند نیز می توانند از رنگ مو با قهوه استفاده کنند.

طرز رنگ کردن مو با قهوه

برای استفاده از قهوه به عنوان رنگ مو ابتدا باید مو سر را به خوبی تمیز کرده و بشویید بدین  منظور می توانید از شامپو مورد نظر خود استفاده کنید. سپس دو پیمانه قهوه را به خوبی دم کرده و اجازه دهید سرد شود پس از آن این محتویات را در ظرفی بزرگ ریخته و سعی کنید کل مو را به آن آغشته کنید. در صورتی که این محتوا به ریشه مو نمی رسد با کاسه از محتوا برداشته و به خوبی ریشه ها را نیز بخیسانید.

سپس اضافه های قهوه را از مو پاک کرده و موها را ببندید و اجازه دهید ترکیب حداقل یک ساعت روی سر شما بماند بعد از آن سر را با آب ولرم بشویید. این کار باعث می شود تا موهایی درخشان و به رنگ قهوه تیره داشته باشید. دقت کنید که هرچه قهوه قوی تر باشد اثر آن بیشتر است و در این نوع استفاده بهتر است از قهوه های ارگانیک استفاده کنید.

چقدر کافئین خوبه
چقدر کافئین خوبه

میزان مناسب استفاده از کافئین

همانطور که بیان کردیم با وجود فواید قهوه برای پوست و مو مصرف زیاد آن باعث بروز مشکلاتی در بدن می شود. زیرا مصرف زیاد از حد هر ماده ای در بدن مضر تلقی می شود و اثرات منفی به همراه دارد. بهتر است بدانیم که میزان مصرف کافئین تا حدود ۵۰۰ میلی گرم در روز به عنوان یک سطح ایمن در بدن شناخته شده است.

البته این میزان برای افراد بدون هیچ مشکل و بیماری می باشد و در صورتی که شخصی دارای مشکلات قلبی یا فشار خون بالا می باشد و یا در دوران بارداری به سر می برد باید از این میزان نیز کمتر استفاده کند. یک فنجان قهوه حدودا ۸۰  تا ۱۰۰ میلی گرم کافئین دارد البته این میزان ممکن است در قهوه های گوناگون متفاوت باشد. دقت کنید که میزان کافئین چای از قهوه به طور کلی کمتر می باشد.

منابع

thehealthy.com
newsbytesapp.com
businessinsider.com
droblinderoy.be
helloglow.co
health.harvard.edu

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

یازده − یک =