همه چیز درباره فواید نور خورشید

فواید نور خورشید در زندگی ما به چه چیزی خلاصه می شود؟ ویتامین D برای استخوان ها، سلول های خونی و سیستم ایمنی بدن ضروری است. همچنین شما را قادر می سازد مواد معدنی خاصی مانند کلسیم و فسفر را جذب و استفاده کنید. چشمان شما همچنین برای تنظیم ساعت داخلی بدن شما به نور نیاز دارند. همچنین، به نظر می رسد که نور خورشید در اوایل صبح به افراد کمک می کند که به راحتی در شب بخوابند. در آخر اینکه، نور خورشید به تقویت ماده شیمیایی به نام سروتونین در مغز شما کمک می کند و این می تواند انرژی بیشتری به شما بدهد و به شما در حفظ آرامش، مثبت و تمرکز کمک کند.

فواید نور خورشید برای مو
فواید نور خورشید برای مو

فواید نور خورشید برای مو

نور خورشید ممکن است برای کسانی که از ریزش مو رنج می برند مفید باشد. اما، شما باید اطمینان حاصل کنید که به مقدار لازم نور آفتاب را دریافت کنید. سلولهای اپیتلیال نقش مهمی در رشد موهای شما دارند. آنها به اشعه ماورا بنفش حساس هستند. در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب برای مدت زمان طولانی، ویتامین های E و C می توانند تخلیه شوند. نور خورشید همان چیزی است که موهای شما به آن نیاز دارند. بهره مندی از فواید نور خورشید برای مو های شما ضروری است. اما خوب است بدانید قرار گرفتن در معرض بیش از حد نیز می تواند به موهای شما آسیب برساند. بدن شما به نور خورشید صبح نیاز دارد، اما نه خیلی زیاد و نه خیلی کم. وقتی خورشید نمی تابید، می توانید از طریق رژیم غذایی مقداری ویتامین D به سیستم خود اضافه کنید. خوردن غذاهایی مانند ماهی، زرده تخم مرغ و پنیر که سرشار از این ماده مغذی هستند می تواند به شما کمک کند تا به طور منظم آنچه را که نیاز دارید، بدست آورید.

فواید نور خورشید برای رشد مو
فواید نور خورشید برای رشد مو

فواید نور خورشید و رشد موها

مقاله پیشنهادی: خانواده ویتامین B را چقدر میشناسید؟

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین فواید نور خورشید تامین ویتامین دی می باشد، که تا حد زیادی مفید است. نور خورشید می توانید به ایجاد فولیکول های جدید مو کمک می کند. شما نباید بیش از حد موهای خود را در معرض نور خورشید قرار دهید، بنابراین اطمینان حاصل کنید تا در این کار زیاده روی نشود. بیشتر متخصصان توصیه می کنند هر روز حداقل ۱۰ تا ۳۰ دقیقه در معرض تابش آفتاب قرار بگیرید.

فواید نور خورشید برای پوست
فواید نور خورشید برای پوست

فواید نور خورشید و درمان آکنه و عفونت های قارچی پوست سر

اشعه ماورا بنفش خورشید به عنوان اشعه مضر شناخته شده است، اما در دوز مناسب، بدن با جذب فواید نور خورشید می تواند به درمان آکنه و عفونت های قارچی پوست سر کمک کند. نور خورشید با کاهش سرعت رشد سلولهای پوستی به تسکین این علائم کمک می کند. قرار گرفتن در معرض آفتاب را از ۱۰ تا ۳۰ دقیقه در روز محدود کنید و حتماً اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. یک مطالعه اخیر نشان داد که یک درمان چهار هفته ای در آفتاب در فضای باز باعث شگفتی در تسکین علائم پسوریازیس در بیش از ۸۰ درصد افراد شده است. عفونت های قارچی همچنین می توانند با تابش نور خورشید بهبود یابند.

فواید نور خورشید برای زیبایی پوست
فواید نور خورشید برای زیبایی پوست

فواید نور خورشید و تقویت ویتامین D

 در حقیقت، ویتامین D “ویتامین نور خورشید” نامیده می شود، زیرا هنگامی که پوست شما در معرض نور خورشید قرار گیرد، ویتامین D را از کلسترول تولید می کند. ویتامین D به سلولهای معده شما سیگنال جذب فسفر و کلسیم می دهد، که برای سلامتی استخوان ها ضروری است. اگر تا کنون متوجه اهمیت نور خورشید و فواید نور خورشید نشده اید، باید گفت طبیعتاً فواید نور خورشید با ویژگی های فوق بشری مانند تولید ملانین، رنگدانه هایی با پوست تیره هستند روبرو هستید، که به محافظت از پوست در برابر آفتاب زیاد کمک می کند. ملانین همچنین از شما در برابر تهدیداتی مانند سرطان پوست و آفتاب سوختگی محافظت می کند.

خرید انواع کرم دور چشم با قیمت مناسب و کیفیت عالی

فواید نور خورشید برای سلامت قلب و عروق

اگر به مقدار کمی در معرض اشعه خورشید باشید، می تواند نقش اساسی در افزایش فشار خون داشته باشد. همچنین ممکن است افرادی را در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد. ویتامین D (که به آن “ویتامین نور خورشید” نیز گفته می شود) فشار خون را کنترل می کند و کافی نبودن آن، قطعاً خبر خوبی برای قلب شما نخواهد بود. از مسائل قلبی نباید به راحتی عبور کرد.

فواید نور خورشید در جلوگیری از شپش
فواید نور خورشید در جلوگیری از شپش

 فواید نور خورشید و بهبود در آرتروز

کمبود ویتامین D کابوس وحشتناکی برای استخوان های ما می باشد. ممکن است منجر به آرتروز و سایر بیماری هایی شود که به دلیل کمبود ویتامین D به وجود می آیند. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب صبح به طور منظم ویتامین D کافی را به بدن ما می رساند تا بتوانیم چنین مشکلی را از بین ببریم. اهمیت نور خورشید در این است که می تواند ویتامین دی بدن را تامین کند. ویتامین D نیز وظیفه جذب کلسیم بدن برای استخوان ها را به عهده دارد. غذای زیادی (ماهی، تخم مرغ، روغن …) غنی از این ویتامین وجود دارد، اگرچه طبیعی ترین روش کسب آن آفتاب گرفتن است.

فواید نور خورشید برای سلامت بدن
فواید نور خورشید برای سلامت بدن

فواید نور خورشید و کاهش فشار خون

فشار خون بالا می تواند بسیار خطرناک باشد و به بیماری های جدی مانند بیماری قلبی، نارسایی کلیه، اختلال در نعوظ و دیابت مرتبط است. از هر سه استرالیایی یک نفر از فشار خون بالا رنج می برد. خبر خوب این است که شما می توانید با بهره مندی از فواید نور خورشید با واکنش با اکسید نیتریک در لایه بالایی پوست به کاهش فشار خون کمک کنید. بهره مندی از فواید نور خورشید باعث بزرگ شدن رگ خونی و کاهش فشار خون در بقیه اعضای بدن شود.

مقاله پیشنهادی: خاصیت رزماری برای پوست و مو

به شما در کاهش وزن کمک می کند

یکی دیگر از فواید نور خورشید این است که به کاهش وزن کمک می کند. در صورت تمایل به کاهش وزن، آفتاب گرفتن بسیار عالی است، زیرا به خلاص شدن از شر چربی های اضافی بدن کمک می کند.

فواید نور خورشید و بهبود در افسردگی

آیا از فواید نور خورشید میدانید؟ افسردگی یک اختلال بسیار دردناک است و نور خورشید صبح می تواند به شما کمک کند تا به طور موثر با آن مبارزه کنید. اگر به میزان کافی در معرض اشعه خورشید قرار نگیرید، ممکن است از SAD یا اختلال عاطفی فصلی رنج ببرید. این یک افسردگی است، که بیماران را در زمستان یا پاییز تحت تاثیر قرار می دهد. مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعات پایانی صبح در درمان بیمارانی که از افسردگی دو قطبی رنج می برند موثر است.

فواید نور خورشید برای سلامت روان
فواید نور خورشید برای سلامت روان

اهمیت نور خورشید و کاهش کلسترول

یکی دیگر از فواید نور خورشید این است که به لایه برداری چربی بدن کمک می کند. وقتی آفتاب میگیریم، سطح کلسترول در شریان های بدن را کاهش می دهیم. همچنین دیگر فواید نور خورشید آن این است که چربی به ویتامین D تبدیل می شود، که برای فشار خون بالا و جلوگیری از برخی انواع سرطان مانند پستان و روده بزرگ ضروری است. همچنین اهمیت نور خورشید در این این که می تواند فشار خون را بهبود ببخشد. در رابطه با فشار خون بالا، می توانیم بگوییم که خورشید عروق ما را گسترش می دهد و مقدار متمرکز در اندام های ما کاهش می یابد.

فواید نور خورشید و افزایش میل جنسی

از اهمیت نور خورشید برای افزایش میل جنسی آگاهی دارید؟ دلیل افزایش میل جنسی ما در تابستان به دلیل گرما و آفتاب است. ما تستوسترون تولید می کنیم که به عنوان هورمون میل جنسی شناخته می شود. این هورمون همچنین برای افزایش عضلات، استخوان ها و جلوگیری از بیماری هایی مانند پوکی استخوان مفید است.

فواید نور خورشید و روحیه ای شاد

سروتونین ماده ای است که باعث ایجاد احساس سلامتی و خوشبختی می شود. بدن ما با نور خورشید تولید آن را افزایش می دهد. آزمایش شده است که کشورهایی که آب و هوای نامناسب و روزهای ابری دارند، شهروند های افسرده تری دارند. با بهره مندی از فواید نور خورشید بدن شما می تواند تولید سروتونین را افزایش دهد و سروتونینمورد نیاز بدن را تامین کند. سروتونین نوعی هورمون است که بدن شما تولید می کند و برای سلامت روان بسیار حیاتی است. نور خورشید و زمان شب هر دو هورمون های مختلفی را در بدن شما تحریک می کنند. نور خورشید باعث تولید سروتونین می شود که به شما کمک می کند بیدار شوید و احساس مثبت و آرامش می کند. تاریکی ملاتونین تولید می کند که برای داشتن یک خواب خوب ضروری است. قرار گرفتن در معرض آفتاب در طول روز، به ویژه در صبح، می تواند باعث تولید سروتونین در بدن شما شود.

راه به دست آوردن ویتامین دی
راه به دست آوردن ویتامین دی

اختلالات پوستی را بهبود می بخشد

حداقل ۵ دقیقه در معرض آفتاب ماندن و جذب فواید نور خورشید شما را از بروز اختلالات پوستی مانند آکنه، اگزما، زردی، پسوریازیس و عفونت های قارچی پوستی نجات می دهد. از زمان بسیار قدیم با آگاهی از اهمیت نور خورشید، از آن برای درمان اختلالات پوستی استفاده می کردند. بنابراین، تنها کاری که باید انجام دهید این است که فقط مدتی در آفتاب صبح بایستید و از مشکلات پوستی جلوگیری کنید. باید به خاطر داشته باشید که ایستادن طولانی مدت می تواند منجر به آفتاب سوختگی شود و دلیل آن می تواند به این معنی باشد که پوست شما از قبل آسیب دیده است.

در پسوریازیس کمک می کند

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که در آن پلاک های قرمز و خشک ایجاد می شود و باعث ضخیم شدن پوست می شود. گفته می شود که این یک بیماری غیر قابل درمان است. نور درمانی برای درمان پسوریازیس استفاده می شود و به عنوان فتوتراپی شناخته می شود. خورشید منبع نور است و بنابراین فواید نور خورشید می تواند به شما در کاهش پسوریازیس کمک کند.

نقش ویتامین D در بدن
نقش ویتامین D در بدن

 نور خورشید ویتیلیگو را درمان می کند

بیماری ویتیلیگو ممکن است به دلیل فرایند ایمنی خودکار ایجاد شود و با تماس با اشعه ماورا بنفش (UVA) همراه با دارو یا داروی طبیعی درمان می شود. این یک بیماری پوستی است که در آن لکه های سفید روی پوست ایجاد می شود. برخی از مناطق سلول های رنگدانه ساز در این بیماری از بین می روند. با آگاهی از اهمیت نور خورشید می توانید بسیاری از بیماری های پوستی را درمان کنید. اما باید بدانید که روزانه مدت کمی را باید در زیر آفتاب باشید.

کمک به خوابیدن

از فواید نور خورشید می توان به کمک کردن به بی خوابی اشاره کرد. اگر از بی خوابی رنج می برید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به مدت ۱۵ دقیقه در آفتاب صبح بایستید و این ممکن است به خواب بهتر کمک کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که هرگز نور آفتاب صبح را از دست ندهید. زیرا این امر می تواند شما را فعال، پرانرژی و سالم کند. ریتم شبانه روزی که بدن ما بر روی آن کار می کند اساساً ساعت طبیعی بدن ماست و برای اینکه به درستی تنظیم شود، باید در معرض نور خورشید در روز و تاریکی در شب باشیم. قرار گرفتن در معرض آفتاب، بدن ما را هنگام روز آگاه می کند و باعث افزایش توجه و بیداری می شود. به عنوان یک مزیت اضافی، دریافت بیشتر نور خورشید در طول روز باعث افزایش تولید شبانه ملاتونین (هورمون خواب) می شود.

چرا ویتامین D مهم است
چرا ویتامین D مهم است

فواید نور خورشید و تقویت عملکرد مغز

آفتاب گرفتن با تولید سروتونین بیشتر که ماده ای شیمیایی است و می تواند روحیه شما را افزایش دهد، به تقویت عملکرد مغز شما کمک می کند. در بیشتر مواقع مردم اهمیت نور خوشید و ایستادن در زیر نور آن را فراموش می کنند و این باعث ایجاد بیماری به نام اختلال عاطفی فصلی (SAD) می شود. این بیماری معمولاً در میان کسانی که مدت طولانی در خانه هستند، دیده می شود. مقادیر کمتری از نور خورشید می تواند منجر به افسردگی شود و بهترین راه این است که فقط ۱۵ دقیقه در روز در مقابل آفتاب بایستید و از فواید شگفت انگیز نور خورشید بهره مند شوید.

مقاله پیشنهادی: معرفی و نقد و بررسی انواع کوکتل از برند درماهیل

فواید نور خورشید و ویتامین دی برای مادران باردار

منبع اولیه ویتامین D برای کودک در دوران بارداری و در دوران شیردهی، وضعیت ویتامین D مادر است. سطح پایین ویتامین D در کودکان می تواند منجر به کاهش رشد، کاهش تراکم استخوان در درازمدت شود، این امر برای جلوگیری از توسعه پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی و در موارد کمبود شدید مسئله ای به نام راشیتیسم مهم است. این زمانی است که استخوان ها شروع به خم شدن می کنند. زیرا اسکلت استخوانی به درستی شکل نمی گیرد و استخوان ها آنطور که باید سفت نمی شوند. پیامدهای بسیار مهم دیگر وضعیت بد ویتامین D در مراحل اولیه زندگی کودک شما است. به همین خاطر است که مادران باردار از اهمیت نور خورشید آگاه باشند و باید در دوران بارداری به مقدار کافی ویتامین دی را دریافت کنند.

فواید نور خورشید برای نوزادان
فواید نور خورشید برای نوزادان

اهمیت نور خورشید و درمان آلزایمر

مطالعاتی که در مورد اهمیت نور خورشید و فواید نور خورشید انجام شده است نشان می دهد، افرادی که از بیماری آلزایمر رنج می برند و در معرض آفتاب قرار گرفته اند، در معاینات ذهنی نمره خوبی کسب کرده اند و این باعث کاهش علائم بیماری شده است. همچنین این یک واقعیت ثابت شده است که بیماران آلزایمری که در معرض نور شدید خورشید بودند، علائم افسردگی کمتری داشتند.

تقویت مصونیت در برابر برخی از بیماری ها

از فواید نور خورشید دهه ها برای درمان بیماری های خود ایمنی مانند پسوریازیس استفاده میکردند. هنگامی که سلول های سفید خون در معرض نور خورشید قرار بگیرند، ممکن است نقشی اساسی در مبارزه با بیماری ها و عفونت ها داشته باشد. تمام آنچه شما باید انجام دهید این است که صبح زود از خواب بیدار شوید و باید حداکثر ۱۵ دقیقه زیر آفتاب بایستید. این باعث افزایش ایمنی بدن و انرژی شما می شود.

درمان بیماری با نور خورشید
درمان بیماری با نور خورشید

اهمیت نور خورشید کاهش خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس

بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که در مناطق آفتابگیر جهان زندگی می کنند کمتر دچار این بیماری مزمن می شوند. این بیماری باعث حمله سیستم ایمنی به سیستم عصبی مرکزی بدن می شود. حتی در معرض اشعه ماورا بنفش متوسط بین ۴ تا ۱۰ ساعت در هفته، نشان داده شده است که خطر ابتلا به ام اس را در زنان زیر ۴۰ سال تا ۶۵٪ کاهش می دهد، در مقایسه با مناطق کمتر آفتاب گیر. محققان معتقدند دلیل این امر ممکن است مربوط به تاثیر نور خورشید بر میزان ویتامین D باشد. زیرا کمبود این ماده مغذی با افزایش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است. اما ممکن است مربوط به خود نور خورشید و تاثیر مستقیم آن بر سیستم ایمنی بدن باشد.

چرا ویتامینD را باید جدی بگیریم
چرا ویتامینD را باید جدی بگیریم

ویتامین نور خورشید چیست؟

آیا می دانید ویتامین نور خورشید چیست ؟ ویتامین دی که به عنوان ویتامین نور خورشید شناخته می شود، در پاسخ به پوست در معرض نور خورشید، توسط بدن تولید می شود. همچنین به طور طبیعی در چند ماده غذایی، از جمله برخی ماهی ها، روغن کبد ماهی و زرده تخم مرغ و در محصولات لبنی و غلات غنی شده وجود دارد. گذشته از فراهم کردن برخی از پایه های سیستم ایمنی سالم، ویتامین D اثرات شگفت آور و قدرتمند دیگری نیز بر بدن دارد. تحقیقات تاثیرات مثبتی بر روی مواردی مانند کاهش التهاب، حفظ سلامت عضلات، تقویت استخوان ها، بهبود عملکرد مغز و کاهش سطح برخی از بیماری ها مانند بیماری های قلبی، سرطان پروستات و زوال عقل نشان داده است.

خرید بهترین برندهای کرم ضد آفتاب مناسب با پوست شما با قیمت مناسب

به چه مقدار نور خورشید نیاز داریم؟

به طور کلی، برای دریافت دوز روزانه فقط به ۱۰ تا ۲۰ دقیقه آفتاب در روز نیاز داریم. خوب است درباره ی اهمیت نور خورشید آگاهی داشته باشید و بدانید که فرآیندهای بیولوژیکی سودمندی وجود دارد که همراه با نور آفتاب اتفاق می افتد و شما با مصرف مکمل های ویتامین D بدست نخواهید آورد. بهتر است به جای کمر یا صورت، روی شانه ها، بازوها یا پاها آفتاب بگیرید. اولی خطر سرطان را افزایش می دهد و دومی چین و چروک و لک را افزایش می دهد. می توانید بعد از قرار گرفتن در معرض اولیه، از ضد آفتاب استفاده کنید. همچنین می توانید از طریق غذاهای غنی از ویتامین D مانند ماهی آزاد، ماهی تن، تخم مرغ و قارچ تقویت کنید.

چقدر نور آفتاب نیاز است
چقدر نور آفتاب نیاز است

رابطه ی شپش و نور آفتاب

از رابطه ی بین شپش و نور آفتاب می توان به این موضوع اشاره کرد که شپش سر، نور زیادی را دوست ندارد بنابراین بهتر است در زیر نور مستقیم خورشید یا در زیر نور شدید آن را بررسی کنید.

خطرات قرار گرفتن در معرض آفتاب

آیا درباره فواید و مضرات خورشید میدانید؟ همان طور که نور خورشید می تواند برای مو و پوست ما مفید باشد، ممکن است خطراتی نیز در بر داشته باشد. خطر ناشی از آفتاب زیاد، آفتاب سوختگی است. اگر زیر میکروسکوپ قوی به پوست آفتاب سوخته نگاه کنید، می بینید که سلول ها و رگ های خونی آسیب دیده اند. با آسیب مکرر در برابر آفتاب، پوست شروع به خشک شدن، چروکیده شدن، تغییر رنگ می کند. اگرچه پوست ضخیم تر به نظر می رسد، اما در واقع ضعیف شده و در نتیجه، کبودی آن راحت تر خواهد بود. با این حال، جدی ترین تهدید خورشید این است که عامل اصلی سرطان پوست است، که در حال حاضر شایع ترین سرطان پوست است. پزشکان معتقدند با جلوگیری از آسیب خورشید می توان از بسیاری از سرطان های پوست جلوگیری کرد.

اجتناب از اثرات مضر نور خورشید

علاوه بر آگاهی از فواید و مضرات خورشید باید بدانید، دوری از آفتاب بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدگی آن است. اما بیشتر ما به طور منظم به بیرون از منزل می رویم. بنابراین هنگام بیرون رفتن، این اقدامات احتیاطی را انجام دهید:

  • همیشه ضد آفتاب بزنید. شما باید هر روز از آن استفاده کنید.
  • سعی کنید از آفتاب در میانه روز، از حدود ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر، هنگامی که اشعه ماورا بنفش قوی است و باعث آفتاب سوختگی میشود، خودداری کنید.
  • وقتی بیرون می روید، به خصوص برای مدت طولانی در وسط روز، لباس محافظ بپوشید. لباس هایی با آستین های بلند و شلوارهای بلند و همچنین یک کلاه لبه دار به محافظت از بدن در برابر اثرات مضر خورشید کمک می کند.
  • از عینک آفتابی استفاده کنید که نور ماورا بنفش را فیلتر می کند.
  • ساده ترین راه برای جلوگیری از اثرات مضر آفتاب استفاده از ضد آفتاب مناسب است. اگر قصد دارید زمان طولانی ای را در زیر نور آفتاب باشید، از ضد آفتاب استفاده کنید.

منابع

blackbeautyandhair.com
maneaddicts.com
speakingofwomenshealth.com
medlife.com
logicproducts.com
mdhealth.com.au

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام
    ممنون از مطلب فوق العاده عالی شما
    همیشه مطالب این سایت رو مطالعه می کنم و واقعا راضی هستم از این نکات ریز و مهمی ک در اختیار ما میزارید.
    مچکر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

5 − یک =