نگاه اجمالی به فواید چای سبز و استفاده از آن

هزاران سال است که از فواید چای سبز به عنوان یک دارو استفاده می شود. این گیاه بومی چین است اما به طور گسترده در سراسر آسیا استفاده می شود، این نوشیدنی دارای کاربردهای زیادی از جمله کاهش فشار خون برای جلوگیری از سرطان است. دلیل این که چای سبز دارای مزایای سلامتی بیشتری نسبت به چای سیاه است، به دلیل فرآوری آن است. چای سیاه به روشی فرآوری می شود که امکان تخمیر را فراهم می کند در حالی که فرآوری چای سبز از روند تخمیر جلوگیری می کند. در نتیجه، چای سبز حداکثر مقدار آنتی اکسیدان و پلی فنول را که فواید زیادی به چای سبز میدهد، حفظ می کند.

فواید چای سبز برای پوست
فواید چای سبز برای پوست

فواید چای سبز و کاهش وزن

یکی از ارزشمندترین فواید چای سبز، نوشیدن این چای است. نوشیدن آن باعث بهبود توانایی های متابولیکی بدن انسان است. به سوزاندن کلسترول بد (LDL) کمک کرده و از انواع بیماریهای قلبی عروقی جلوگیری می کند. نوشیدن چای سبز به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم و جایگزین آن توصیه می شود. برای کسانی که فکر می کنند چای سبز برای پوست شما سالم است، خوشحال خواهید شد بدانید که فواید چای سبز شامل خواص ضد میکروبی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و قابض چای در مبارزه با آکنه و خلاص شدن از شر جوش های سرسیاه روی پوست می باشد. چای سبز یک جایگزین ایمن و مقرون به صرفه برای سایر درمان های پوستی می باشد.

فواید چای سبز برای مو
فواید چای سبز برای مو

فواید چای سبز و آنتی اکسیدان

فواید چای سبز تقریباً بیشمار است. آنتی اکسیدان EGCG برای درمان بیماری های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است و ممکن است به عملکرد مغز، کاهش چربی و کاهش خطر سرطان کمک کند. پلی فنول ها یکی دیگر از آنتی اکسیدان های فراوان موجود در چای سبز هستند و می توانند با تشکیل رادیکال های آزاد در بدن، سلول ها را از پیری و سایر بیماری ها محافظت کنند. نوشیدن چای را به یک یا دو فنجان در روز محدود کنید، زیرا چای سبز دارای مقدار زیادی کافئین است که بهتر است در حد متوسط مصرف شود.

فواید چای سبز برای رشد مو
فواید چای سبز برای رشد مو

رشد مو را تقویت کنید

چای سبز حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که رشد مو را افزایش میدهد. کاتچین های موجود در آن دارای خواص مهارکننده ۵-آلفا ردوکتاز هستند که به انسداد DHT (دی هیدروتستوسترون) کمک می کنند. این یکی از دلایل اصلی طاسی مردان است. حتی می تواند باعث رشد موهای جدید شود و از مسائل اساسی مانند خشکی پوست سر و شوره سر جلوگیری کند.

فواید چای سبز برای جوانسازی پوست
فواید چای سبز برای جوانسازی پوست

فواید چای سبز برای مو

هر کس آرزوی داشتن موهای سالم را دارد و هزینه های زیادی را برای حفظ سلامت مو صرف می کند. اما تعداد کمی از ما متوجه می شویم که آنچه مصرف می کنیم می تواند نقش بسزایی در تعیین کیفیت و سلامت مو داشته باشد. ما در این متن فواید چای سبز برای مو و تهیه ماسک مو و حتی فواید نوشیدن چای را به شما معرفی میکنیم.

چای سبز و آلوئه ورا

آلوئه ورا ماده طبیعی دیگری است که برای مو بسیار مفید است و می توان از فواید چای سبز برای مو به همراه آلوئه ورا استفاده کرد. شما می توانید این دو را با هم ترکیب کرده و شاهد نتیجه خوبی بر روی موهای خود باشید. آلوئه ورا را با چای سبز ترکیب کنید. سپس این مخلوط را از ریشه تا انتهای مو ها کاملا بپوشانید. بعد از ده دقیقه می توانید موهای خود را بشویید.

خرید انواع نرم کننده و تقویت کننده مو با قیمت مناسب

چای سبز با روغن نارگیل

برای این روش درمانی، شما فقط می توانید روغن نارگیل را با چای سبز مخلوط کرده و آن را در موها و پوست سر خود ماساژ دهید. روغن نارگیل این قدرت را دارد که موهای شما بلند، ضخیم و سالم کند. همچنین فواید چای سبز برای مو عمدتا به دلیل مواد مغذی مختلف و ضد اکسیدان موجود در آن است. یکی از ویتامین ها، ویتامین B (پانتنول) است. ویتامین B برای سلامتی مو مفید است. بعد از مخلوط این دو ماده، بگذارید حداقل نیم ساعت روی موهای شما بماند تا به درستی جذب شود. این روش درمانی باعث رشد مو و جلوگیری از ریزش مو می شود. می توانید از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشد.

چای سبز با لیمو

آبکشی چای سبز می تواند با لیمو و روغن نارگیل مخلوط شود و آن را به یک درمان موثر در برابر شوره تبدیل کند. شوره سر را درمان کرده و رشد مو را تحریک می کند. این کار را می توان ماهانه دو یا سه بار انجام داد تا نتایج خوبی حاصل شود.

چای سبز با عسل

عسل یک مرطوب کننده عالی است که موها را براق می کند. از این رو می توان برای بهره مندی فواید چای سبز برای مو آن را با روغن نارگیل و عسل مخلوط کرد و بهترین نتیجه را گرفت. فواید چای سبز برای مو جدا از اینکه باعث براق شدن مو می شود، می تواند از ریزش مو نیز جلوگیری کند.

نوشیدن چای سبز

نوشیدن مرتب چای سبز روش دیگری برای اطمینان از سلامت مو است. اطمینان حاصل کنید که آن را بخشی از برنامه روزمره خود قرار داده و به طور منظم برای چند ماه نوشیدنی بخورید تا تغییرات قابل توجه و فواید چای سبز برای مو را تجربه کنید.

مقاله پیشنهادی: از خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو چه میدانید؟

فواید چای سبز برای مو

بهترین روش استفاده از چای سبز برای مو آبکشی موها با چای می باشد. برای این کار شما همان راهی که برای نوشیدن چای استفاده می کنید را می توانید به کار ببرید. فقط باید مدتی آن را کنار بگذارید تا خنک شود. از تمیز و مرطوب بودن موها مطمئن شوید و سپس موهای خود را با چای شستشو دهید. حداقل ۱۰ دقیقه باید اجازه دهید تا چای به داخل مو نفوذ کند. برای درخشش بیشتر و بهره مندی از فواید چای سبز برای مو، می توانید چای را در بطری ریخته و آن را بر روی موهای خود اسپری کنید. شما می توانید. این کار را می توان هفته ای دو یا سه بار به مدت چند ماه انجام داد. با ادامه ی این روند می توانید شوره سر را نیز از بین ببرید. چون آبکشی مو با چای سبز خاصیت پاک کنندگی دارد.

فواید چای سبز برای لاغری
فواید چای سبز برای لاغری

آنچه باید درباره مضرات چای سبز بدانید

مضرات چای سبز برای کبد

اگر به نوشیدن و یا استفاده از مکمل های چای سبز علاقه دارید، حتما باید درباره مضرات چای سبز برای کبد آگاهی داشته باشید. زیرا استفاده از مکمل های چای سبز و مصرف نوشیدن چای سبز می تواند منجر به آسیب کبدی و بیماری شود. کارشناسان معتقدند که مضرات چای سبز برای کبد به دلیل تجمع کافئین اتفاق می افتد، که می تواند کبد را تحت فشار قرار دهد. برای جلوگیری از این عارضه جانبی، از مصرف بیش از ۴ تا ۵ فنجان چای سبز در روز خودداری کنید.

سردرد

یکی دیگر از مضرات چای سبز این است که می تواند باعث سردرد افراد خاص شود. این امر به خاطر کافئین موجود در چای سبز رخ میدهد. افرادی که از میگرن رنج می برند می توانند گاه گاهی چای سبز مصرف کنند. با این حال، اگر از سردردهای روزانه رنج می برید، باید از نوشیدن هر روز چای سبز خودداری کنید. اگر حساسیت به کافئین دارید، از نوشیدن چای سبز نیز خودداری کنید.

فواید چای سبز برای سلامتی
فواید چای سبز برای سلامتی

معرفی انواع چای سبز و فواید آن ها

مهم ترین فواید چای سبز به کاهش وزن بر میگردد. این خاصیت، چای سبز را به یکی از محبوب ترین نوشیدنی های هزاره تبدیل کرده است. در حالی که این نوشیدنی نسبتاً جدید است و فقط در هند مصرف می شود، اما خوب است بدانید قرن هاست که چای سبز در ژاپن و چین مصرف می شود. این ماده می تواند حداکثر آنتی اکسیدان ها و پلی فنول هایی را حفظ کند که مسئول تقویت ایمنی بدن و محافظت از ما در برابر سرفه و آنفولانزا هستند. از انواع چای سبز می توان به چای سبز نعناع، تولسی، بابونه، یاس، ماتچا، هیمالیا و لیمو عسل اشاره کرد که درباره هر کدام از انواع چای سبز در این متن صحبت خواهیم کرد.

چای سبز نعناع

نعناع چای سبز دارای تمام طعم دهنده و عطر و طعم دهنده لازم برای روز شما است. این چای غنی از آنتی اکسیدان است که قدرت ترمیم کنندگی دارد، باعث افزایش روحیه و همچنین بهبود هضم می شود.

چای سبز تولسی

فواید چای سبز تولسی طب سنتی هند مورد استفاده قرار میگیرد. اما ممکن است بگویید فواید چای سبز تولسی چیست؟ این گیاه طعم و عطر دلپذیری دارد، همچنین فراوانی عناصر غذایی و آنتی اکسیدان در چای سبز تولسی به محافظت از بدن در مبارزه رادیکال های آزاد کمک می کند. همچنین کاهش استرس، تقویت ایمنی، تقویت استقامت، کمک به هضم و سوخت و ساز بهتر نیز از فواید چای سبز تولسی می باشد.

 چای سبز بابونه

چای سبز بابونه، این چای را به یکی از محبوب ترین چای ها در بین دوستداران چای سبز تبدیل کرده است. یکی از بارزترین فواید چای سبز بابونه کاهش استرس و آرام بخش بودن این چای می باشد. می توانید قبل از خواب این چای را میل کنید تا خوابی آرام و بدون استرس داشته باشید.

چای سبز یاس

چای سبز یاس با ویژگی های گل یاس طعم دار شده است. چای سبز یاس غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد و می تواند به طور موثر با رادیکال های آزاد مبارزه کند. از دیگر فواید چای سبز یاس می توان به ارتباط این چای در بهبود آرتروز، تنظیم فشار خون و تسکین استرس اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی: راهکارهای سفید کردن دندان با روش های خانگی

چای سبز ماتچا

ماتچا یک چای سبز پودر شده است و در سایه رشد می کند. این پودر ریز آسیاب شده عطر و طعم علفی غنی دارد. چای ماتچا مملو از آنتی اکسیدان ها، به ویژه کاتچین است. از دیگر فواید چای سبز ماتچا می توان به افزایش سطح تمرکز و حافظه، ایجاد آرامش و کاهش وزن می شود.

چای سبز هیمالیا

برگهای ارگانیک این چای از کوهپایه های هیمالیای چیده شده اند. از فواید چای سبز هیمالیا می توان به مقابله با خستگی و قابلیت سم زدایی آن اشاره کرد. این چای همچنین علاوه بر هضم غذا به کاهش وزن و تنظیم فشار خون نیز کمک می کند.

 چای سبز لیمو عسل

این چای سبز با ترکیبی از عسل و طعم دهنده ی لیمو ساخته شده است. مهم ترین فواید چای سبز لیمو عسل انرژی زا بودن آن است، که مانند آن را در هیچ کدام از انواع چای ها مشاهده نخواهید کرد. این معجون مملو از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی است که می تواند شما را در برابر برخی از بیماری ها مصون سازد.

درمان با طب سنتی
درمان با طب سنتی

خواص چای سبز در طب سنتی

در طب سنتی چینی و هندی، پزشکان از خواص و فواید چای سبز به عنوان محرک، ادرار آور (برای از بین بردن مایعات اضافی بدن)، قابض (برای کنترل خونریزی و کمک به التیام زخم ها) و بهبود سلامت قلب استفاده می کردند. از دیگر خواص چای سبز در طب سنتی می توان به درمان باد معده، تنظیم درجه حرارت بدن، تنظیم قند خون، تقویت هضم و بهبود فرایندهای ذهنی اشاره کرد.

دم نوش طبیعی
دم نوش طبیعی

فواید چای سبز برای پوست

چای سبز ماده موثری است که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست در بازار یافت می شود. استفاده از این عنصر یکی از طبیعی ترین راه ها برای بهبود ظاهر پوست است. در حالی که خوردن چای سبز برای سلامتی بدن بسیار مفید است، قرار دادن آن روی صورت نیز می تواند فواید خارق العاده ای برای پوست ایجاد کند.

فواید چای سبز برای پوست چرب

چای سبز حاوی تانن است، مولکول های زیستی که با اسیدهای آمینه در بدن پیوند می خورند. تانن به طور طبیعی ترکیبات قابض دارد. این بدان معنی است که آنها مستقیماً به عنوان تونر پوست کار می کنند تا ظاهر پوست را یکنواخت کنند. تانن منافذ پوست را کوچک می کند و اطمینان حاصل می کند که کمتر مسدود شوند. یکی دیگر از خواص چای سبز برای پوست این است که روغن تولید شده پوست را تنظیم می کند. افرادی که پوست چربی دارند، پوست آن ها بیشتر سبوم ایجاد می کند که منجر به مسدود شدن منافذ و جوش های پوستی می شود. شما با آگاهی از خواص چای سبز برای پوست می توانید تولید چربی پوست را به حداقل برسانید.

خرید انواع سرم پوست با کیفیت بالا و قیمت مناسب

لایه برداری با چای سبز

از برگ چای سبز می توان برای لایه برداری پوست استفاده کرد. لایه برداری به از بین بردن سلولهای مرده پوست کمک می کند تا پوست شما ظاهری خوب داشته باشد. روند لایه برداری همچنین به تولید سلولهای جدید پوست برای ظاهری درخشان کمک می کند. برگهای خشک شده چای سبز دارای بافت سایشی کمی هستند که پوست مرده را به آرامی از بین می برد. آنتی اکسیدان های موجود در برگ چای همچنین به از بین بردن روغن و کثیفی اضافی که می تواند باعث ایجاد جوش شود، کمک می کند.

انواع ماسک چای سبز برای مو و صورت

چای سبز یکی از بهترین سم زدایی های طبیعی در جهان محسوب می شود. خواص قدرتمند آن که به طور سنتی در چین و هند برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار می گیرد که آن را به یکی از اقلام محبوب تبدیل کرده است. نوشیدن دم کرده می تواند فواید زیادی برای سلامتی ما داشته باشد. اما همچنین می تواند برای مراقبت از پوست و موهای های شما نیز استفاده شود. در اینجا برخی از روش های هوشمندانه برای زیبایی وجود دارد که باعث تغییر آرایش و موی شما می شود.

ماسک صورت چای سبز و دانه چیا

از انواع ماسک چای سبز می توان به ماسک صورت چای سبز و دانه چیا اشاره کرد. از فواید چای سبز برای صورت این است که این ماسک می تواند برای صورت مرطوب کننده و نشاط آور پوست باشد و پوست شما را نرم و لطیف می کند. دانه های چیا نیز پر از کلسیم، فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ است که ضمن جلوگیری از التهاب و جوش، پوست را آبرسانی می کند. فواید چای سبز که غنی از اکسیدان های قدرتمند است همراه با فواید تغذیه ای دانه ی چیتا به شما کمک می کند تا بیشترین بهره را از این چای ببرید. برای تهیه این ماسک به ۲ فنجان چای سبز دم کرده، ۲ قاشق غذاخوری دانه چیا و ۳ قاشق چایخوری عسل نیاز دارید.

طرز استفاده :

چای سبز را دم کرده بگذارید حداقل ۱۰ دقیقه خنک شود. بعد از خنک شدن، دانه های چیا را اضافه کرده و اجازه دهید مخلوط بماند تا غلیظ شود. عسل را اضافه کرده و هم بزنید. با استفاده از دست های تمیز، ماسک را به آرامی روی صورت خود بمالید، و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست شما بماند. برای بهره مندی بیشتر از فواید چای سبز برای مو، مخلوط را به آرامی با حرکات دورانی ماساژ دهید و با آب ولرم بشویید.

ماسک موی چای سبز

یکی دیگر از انواع ماسک چای سبز می توان استفاده از آن به عنوان ماسک مو باشد. این ماسک برای مو و پوست سر فواید بسیاری دارد. همچنین دارای خواص دارویی است که می تواند پوست سر را سالم نگه دارد. از فواید چای سبز برای مو می توان گفت که می تواند رشد مو را تقویت می کنند. همچنین روغن نارگیل به شما کمک می کند تا از شکستگی و ایجاد موخوره جلوگیری کرده و در ضمن باعث قوی شدن فولیکول های مو شود. شما برای تهیه این ماسک به ۱ تا ۲ کیسه چای سبز، ۱ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل دارید.

طرز استفاده :

چای سبز را دم کرده و بگذارید خنک شود. عسل و روغن نارگیل خود را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مخلوط را به پوست سر و مو ماساژ دهید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و بشویید.

بستن منافذ باز پوست با چای سبز و آلوئه ورا

بستن منافذ باز پوست با چای سبز همراه با آلوئه ورا امکان پذیر است. با تهیه این تونر می توانید منافذ پوست را سفت کرده، سموم را از بین ببرید، قرمزی را کاهش داده و پوست صورت را مرطوب کنید. برای تهیه این تونر به سادگی آب، چای سبز و آلوئه ورا را با هم مخلوط کنید. کسانی که پوست چرب اضافی دارند، در صورت تمایل می توانند مقداری فندق افسونگر نیز به این مخلوط اضافه کنند.

نوشیدنی طبیعی
نوشیدنی طبیعی

فواید چای سبز و سفیدی مو

مطالعات نشان داد که پراکسید هیدروژن (H2O2) مسئول سفید شدن مو است. بدن خود پراکسید هیدروژن تولید می کند و همچنین با استفاده از آنزیمی به نام کاتالاز آن را تجزیه می کند. با افزایش سن، غلظت این آنزیم بسیار ضعیف می شود. اکنون H2O2 به آنزیم تیروزیناز حمله می کند که نقش مهمی در تولید ملانین دارد، ملانین رنگدانه های رنگی موی شما می باشد که با توجه به غلظت آن در ساقه مو به موهای شما رنگ خاصی می بخشد.

خوب است بدانید استرس و رادیکال های آزاد، کمبود استروژن و کم کاری تیروئید از دیگر عواملی است که باعث سفیدی مو می شود. اما رابطه ای بین چای سبز و سفیدی مو وجود دارد. چای سبز سرشار از پلی فنول ها مانند کاتچین ها است که آنتی اکسیدان ها و پاک کننده های رادیکال های آزاد هستند. به این ترتیب، استفاده از چای سبز برای مو می تواند با جلوگیری از خاکستری شدن مو، فواید غیرمستقیم آن را فراهم کند.

طرز تهیه چای سبز به چه صورت است

طرز تهیه چای سبز فقط شامل چند مرحله است. این کار آسان است، اما شما باید با اصول و قاعده پیش بروید. برخلاف چای روزمره، چای سبز هرگز با شیر درست نمی شود. ما باید در هر فنجان چقدر از چای برگ سبز استفاده کنیم. اولین نکته ای که باید به آن فکر کنید، مقدار چای سبز است که باید استفاده کنید. می توانید از یک قاشق چای خوری چای سبز یا یک کیسه چای برای هر فنجان استفاده کنید.

منابع

lifehack.org
food.ndtv.com
stlukes-stl.com
senchateabar.com
elithairtransplant.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

سه + 13 =