ماسک خاک رس و گلاب یکی از بهترین گزینه هایی است که می توان آن را بر روی پوست قرار داد و به این صورت لطافت و شادابی را به آن بازگرداند. به طور کلی خاک رس و گلاب دو ماده کاملا طبیعی و ارگانیک هستند که سالهاست به عنوان محصولات مراقبت از پوست توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از مهمترین ویژگی های خاک رس این است که چربی های موجود بر روی پوست را به خود جذب کرده و به این صورت حالتی متعادل برای پوست به ارمغان آورده و از بروز جوش های سر سیاه جلوگیری به عمل می آورد، البته کسانی که پوست خشک دارند نیز می توانند از این ماسک استفاده کرده و رطوبت مورد نیاز پوست خود را تامین نمایند و این امر به سبب وجود خاک رس در آن است.

برای این که هر چه بیشتر با خواص ماسک خاک رس و گلاب برای پوست صورت آشنا شویم، ابتدا باید در مورد خاک رس و ویژگی های آن سخن بگوییم و این ماده طبیعی و شفا بخش را به خوبی بشناسیم؛ پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل تری را در این خصوص به شما ارائه نماییم.

ماسک خاک رس چیست؟

ماسک های خاک رس همان گونه که از نام آنها پیداست با استفاده از انواع خاک های رسی که در سراسر جهان وجود دارد ساخته شده و به بازار روانه می شوند؛ از زمان های قدیم مردم اعتقاد داشتند که خاک رس دارای ترکیبات ارزشمندی است که چربی و باکتری های موجود بر روی پوست را به خود جذب می کند و به این صورت پوستی شفاف، تمیز و شاداب برای ما به ارمغان می آورد.

ماسک خاک رس و گلاب
ماسک خاک رس و گلاب

همچنین خاک رس برای چاقی صورت، از بین بردن جوش و آکنه کاربرد فراوانی دارد و پس از گذشت مدتی که آن را استفاده کردید متوجه خواهید شد که پوست صورت شما سفت تر و جوان تر از همیشه به نظر می رسد و این امر به سبب مواد معدنی ارزشمندی است که درون ساختار این خاک وجود دارد.

مردم در برخی از کشورهای جهان قرن هاست که از ماسک خاک رس برای صورت استفاده کرده و از فواید آن برخوردار می شوند، زیرا آنها به خوبی می دانستند که خاک رس تمام ناخالصی هایی که بر روی پوست وجود دارد را به درون خود کشیده و زمانی که شما صورت خود را شسته و تمیز می کنید، تمامی این ناخالصی ها با خاک رس شسته شده و از بین می روند و همین امر از بروز آکنه و لکه های تیره بر روی پوست جلوگیری به عمل می آورد.

مزایای ماسک خاک رس برای جوش

همانگونه که اشاره شد خاک رس برای صورت فواید بسیار زیادی دارد که یکی از مهم ترین آنها از بین بردن انواع آکنه مانند جوش است. به طور کلی جوش های سر سیاه و سر سفید زمانی بر روی پوست ایجاد می شوند که منافذ پوست شما در اثر آلودگی های فراوان بسته شده و به عبارتی مسدود شده باشند و گلبول های سفید خون برای خارج کردن این آلودگی ها آنها را از طریق جوش و آکنه به بیرون انتقال می دهند.

برای تهیه ماسک خاک رس و گلاب برای جوش های موجود بر روی پوست خود ابتدا خاک رس بهداشتی و استاندارد را تهیه کرده و سپس آن را با آب گرم مخلوط نموده و برای چند دقیقه بر روی پوست خود قرار داده و سپس آن را بشویید. یکی دیگر از بهترین گزینه هایی که برای باز کردن منافذ و خارج کردن آلودگی ها از آن پیشنهاد می شود ماسک خاک رس و گلاب است.

زیرا گلاب دارای خواص آنتی باکتریایی بوده و تمامی ذراتی که ممکن است برای پوست شما مشکلاتی ایجاد کرده و آن را دچار التهاب نمایند از بین می برد و موجب می شود که سلول های پوست شما استراحت کرده و لطافت و نرمی را احساس کنند.

مقاله پیشنهادی: تمام فواید مدیتیشن در یک نگاه

هر آنچه از فواید خاک رس برای صورت باید بدانید

خاک رس یکی از طبیعی ترین موادی است که می توان آن را بر روی پوست قرار داد و از تمامی مواهب موجود در آن برخوردار شد و کسانی که دوست ندارند از مواد شیمیایی برای پوست خود استفاده کنند، اقدام به تهیه ماسک خاک رس و گلاب و همچنین سایر ماسک هایی که با این خاک تهیه شده اند نموده و آن را بر روی پوست خود استفاده می کنند. در این قسمت برای آشنایی شما با این ماسک بی نظیر، به برخی از مهمترین فواید خاک رس برای پوست صورت اشاره می کنیم:

  • تحقیقات و بررسی ها نشان دهنده آن است که خاک رس باعث تولید کلاژن در پوست می گردد و به این صورت چین و چروک هایی که بر روی آن وجود دارند را کاهش داده و در عین حال استحکام پوست را افزایش می دهد.
  • درون خاک رس ترکیباتی وجود دارد که به درمان زخم و التهاباتی که بر روی آن وجود دارند کمک فراوانی می نماید.
  • ماسک خاک رس برای چاقی صورت یک انتخاب بسیار عالی است و اگر شما برای مدت زمان طولانی از آن استفاده کنید به مرور احساس شاهد اثرات شگفت انگیز خاک رس برای چاقی صورت خود خواهید بود.
  • ماسک خاک رس برای جوش بسیار مفید و موثر است و با خارج کردن ناخالصی ها از منافذ پوست موجب می شود که دیگر شاهد ایجاد جوش های سر سفید و سر سیاه بر روی پوست خود نباشید.
  • خاک رس یک لایه بردار قوی از سلول های مرده پوست می باشد.
  • اگر به صورت مرتب از این ماسک بر روی پوست خود استفاده کنید مشاهده خواهید کرد که گردش خون در پوست شما به خوبی انجام شده و این امر موجب شادابی و زیبایی آن می گردد.
  • برخی از التهابات، بریدگی ها، سوختگی و جای گزش حشرات را می توان با استفاده از خاک رس برطرف نمود.

محبوب ترین نوع خاک رس برای پوست

خاک رس دارای انواع و اقسام مختلفی می باشد که هر کدام از آنها ترکیبات معدنی منحصر به فرد خود را دارا می باشند و فواید فراوانی برای پوست به همراه دارند و ما در این قسمت به برخی از پر طرفدارترین نمونه های آن اشاره می کنیم.

اولین نمونه این محصولات خاک رس کائولن است. این خاک به عنوان رس چین نیز شناخته می شود و یکی از نمونه های محبوب ماسک ها در سراسر جهان به شمار می رود. این خاک برای پوست های حساس انتخاب بسیار مناسبی است و اگر شما به دنبال یک ماده طبیعی ملایم و بدون عوارض برای پوست خود هستید می توانید از آن استفاده نمایید. این خاک دارای رنگ سفید می باشد، اما در برخی از مواقع رنگ های زرد، قرمز و قهوه ای آن نیز موجود است؛ از جمله مهمترین ویژگی های خاک رس کائولن این است که چربی ها را به خود جذب کرده و به عنوان یک لایه بردار عالی عمل می کند و اگر به صورت منظم از آن استفاده کنید، به روشن شدن پوست شما کمک فراوانی می نماید.

ماسک خاک رس و گلاب
ماسک خاک رس و گلاب

دومین خاک رس محبوب بنتونیت نیت نام دارد که قدرت جذب فوق العاده ای داشته و یکی از بهترین گزینه ها برای پوست های چرب به شمار می رود، زیرا ترکیبات آن تاثیر فراوانی در جذب چربی و باکتری های اضافی بر روی پوست شما دارند و به سبب دارا بودن جذب قوی، پوست را سفت کرده و خاصیت ارتجاعی آن را افزایش می دهد.

سومین گزینه خاک رس سبز فرانسوی است که دارای رنگ سبز می باشد و این رنگ به سبب آن است که از تجزیه جلب ها و یا جذب کلروفیل تولید شده است و یکی از قدرتمندترین لایه بردارها برای پوست به شمار می رود و همچنین گردش خون را بهبود می بخشد.

فواید استفاده از ماسک خاک رس برای مو

ماسک خاک رس علاوه بر این که برای پوست فواید بسیار زیادی دارد و شادابی و درخشندگی را برای آن به ارمغان می آورد، مزایای بسیار زیادی برای موها نیز به همراه می آورد و اگر پوست سر شما چرب است به شما پیشنهاد می کنیم که از ماسک خاک رس و گلاب و سایر ماسک هایی که در این زمینه وجود دارند بر روی موهای خود استفاده کرده و چربی آن را از بین ببرید.

تجربه نشان دهنده آن است که قرار دادن این ماسک بر روی موها علاوه بر این که روغن و چربی اضافی آن را خارج می کند، بلکه باکتری های موجود بر روی پوست سر را نیز از بین برده و به این صورت به رشد موها کمک فراوانی نموده و از ریزش آن جلوگیری به عمل می آورد.

برای بهره برداری هر چه بهتر از این ماسک، ابتدا آن را به خوبی مخلوط کرده و از کف سر خود شروع کرده و تا انتهای موها آن را پخش کنید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه صبر کنید تا به خوبی جذب پوست و موهای شما شده و در نهایت آن را با آب گرم شستشو دهید.

بنابراین اگر شما از شوره سر رنج می برید، موهای شما خشک و آسیب دیده هستند و در اثر استفاده از اتوی مو دچار خشکی و حالت وز شده اند، می توانید از این ماسک استفاده کرده و از نتایج بسیار عالی و درخشان آن برخوردار شوید.

به سبب این که این ماسک تمام چربی ها، باکتری ها و آلودگی های کف سر و موها را به خود جذب می کند، بنابراین پس از استفاده آن، نیازی به شستشوی موها با شامپو نیست. لازم به ذکر است که از این ماسک در طول هفته تنها یک بار استفاده کنید و اگر پوست سر شما خشک و حساس است باید در استفاده از آن نهایت احتیاط را به خرج دهید تا پوست سر شما دچار التهاب و سوزش و خارش نشود.

خرید محصولات مختلف خاک رس برای مراقبت از پوست با قیمت مناسب

مزایای ماسک خاک رس بنتونیت نیت

همان گونه که اشاره شد بنتونیت نیت یکی از بهترین نمونه های خاک رس می باشد که می توان از آن برای پوست و موها استفاده نموده و از فواید بی نظیر آن برخوردار شد؛ به طور کلی تمامی نمونه های خاک رس و از جمله بنتونیت نیت دارای بار الکتریکی منفی هستند. این ذرت منفی به قسمت بار مثبت فلزات سنگین مانند جیوه و سرب که از طریق آلودگی های هوا بر روی پوست قرار گرفته اند متصل شده و آنها را به خود جذب می نمایند. خاک رس بنتونیت نیت از خاکستر آتشفشانی تولید می گردد و مزایای بسیار زیادی برای پوست صورت به همراه دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. از بین بردن رطوبت بیش از اندازه پوست و برقرار تعادل در آن
  2. از بین بردن انواع جوش ها و آکنه های روی پوست
  3. لایه برداری بسیار قوی و عالی
  4. تامین مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز پوست برای شادابی و جوانی

بهترین روش استفاده از ماسک خاک رس

قبل از این که ماسک خاک رس را بر روی پوست خود استفاده کنید ابتدا باید پوست خود را با استفاده از یک شوینده کاملا ملایم شستشو دهید و آن را خشک کنید. در ادامه ماسک خاک رس مورد نظر خود را به صورت یک لایه نازک بر روی صورت و گردن خود پخش کرده و صبر کنید تا اثرات خود را بر روی پوست بر جای بگذارد. یکی از نکات بسیار مهمی که در این زمینه باید به آن توجه کنید این است که مراقب باشید این ماسک در قسمت چشم، سوراخ بینی و دهان شما قرار نگیرد، چون ممکن است آسیب هایی در بر داشته باشند.

این ماسک ها معمولا باید بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی پوست بمانند؛ پس از گذشت این مدت ممکن است احساس کنید که ماسک خشک و سفت شده است، در این هنگام باید ابتدا مقداری آب بر روی آن قرار دهید تا نرم شود و سپس به آهستگی شروع به شستن صورت خود نموده و آن را با یک حوله تمیز خشک کنید. لازم به ذکر است که اگر پوست شما چرب یا معمولی است، از این ماست تنها هفته ای یکبار بر روی پوست خود استفاده کنید و اگر پوست شما خشک است و رطوبت کافی ندارد، آن را هر دو هفته یکبار بر روی پوست خود قرار دهید و از نتایج عالی آن برخوردار شوید.

درمان آکنه
ماسک خاک رس و گلاب

دستورالعمل تهیه ماسک خاک رس برای درمان آکنه

به طور کلی عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می توانند عامل اصلی به وجود آورنده آکنه بر روی پوست باشند که از جمله آن بسته شدن منافذ پوست در اثر چربی می باشد؛ در برخی از مواقع عفونت های پوست و التهابات به وجود آمده در اثر باکتری ها اصلی ترین دلیل بروز آکنه بر روی پوست می باشد. در چنین شرایطی برخی از افراد به پزشکان و متخصصان پوست مراجعه کرده و سعی می کنند با استفاده از داروهای شیمیایی به درمان آن اقدام نمایند؛ اما خوشبختانه روش های طبیعی و سنتی برای رفع آکنه وجود دارد که یکی از بهترین آنها استفاده از ماسک خاک رس می باشد.

برای انجام این کار ابتدا خاک رس مورد نظر خود را با آب گرم مخلوط کرده و یک یا دو قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید و به مدت ۳۰ دقیقه زمان دهید تا به خوبی با همدیگر ترکیب شوند. سپس آن را بر روی پوست خود و قسمتی که آکنه وجود دارد قرار داده و پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پوست خود را شستشو دهید؛ اگر این کار را به صورت منظم و هفته ای یکبار انجام دهید، پس از گذشت مدتی شاهد از بین رفتن آکنه پوست خود خواهید بود. بررسی ها نشان دهنده آن است که روغن درخت چای در واقع یک ضد باکتری و ضد التهاب عالی می باشد که اگر با خاک رس ترکیب شود، یک معجون قدرتمند و شفابخش برای درمان آکنه و انواع جوش های پوستی به وجود می آورد.

مقاله پیشنهادی: معرفی ۱۳ محصول مراقبت از پوست و مو برند مای

ماسک خاک رس و گلاب و فواید آن برای پوست

برای تولید ماسک خاک رس و گلاب که یکی از شگفت انگیز ترین ماسک هایی است که توسط خاک رس تهیه می شود، تمامی ویژگی های پوست های چرب و خشک را در نظر گرفته و سپس با فرمولاسیون استاندارد و قدرتمند اقدام به طراحی آن نموده اند. این ماسک علاوه بر این که دارای بوی بسیار خوش و عالی می باشد، سرشار از ویتامین های A و C بوده و به خوبی به تغذیه پوست کمک نموده و در نهایت جوانی و درخشندگی را برای آن به وجود می آورد. عصاره گلاب موجود در این ماسک تمامی التهاباتی که در عمق و یا سطح پوست وجود دارد را تسکین داده و به خوبی درمان می نماید.

یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر قصد دارید ماسک خاک رس و گلاب را در خانه تهیه کنید، باید به میزان موادی که استفاده می کنید دقت فراوانی نمایید؛ به عنوان مثال اگر پوست شما چرب است، مسلما باید میزان خاک رس آن را بیشتر بریزید و اگر پوست شما خشک و یا معمولی است میزان گلاب آن را افزایش دهید.

برخی دیگر از فواید ماسک خاک رس و گلاب

این ماسک یک لایه بردار ملایم برای پوست است و چربی های طبیعی پوست را از بین نمی برد و تنها سلول های مرده، باکتری ها و چربی های اضافی را به خود جذب می کند. استفاده از این ماسک موجب حفظ رطوبت پوست شده و التهابات آن را به خوبی تسکین می دهد. اگر پوست صورت شما به هر علتی دچار تیرگی و کدری شده است، حتما از این ماسک استفاده کنید، زیرا آن را روشن و زیبا می نماید. درون ترکیبات این ماسک مواد مغذی ارزشمندی وجود دارد که پوست را تغذیه کرده و مواد لازم برای بازسازی سلول های آسیب دیده را در اختیار آن قرار می دهد.

در هنگام خرید ماسک خاک رس باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

قبل از این که به این سوال پاسخ دهیم باید به این نکته اشاره کنیم که به طور کلی تمامی انواع خاک رس ها دارای مواد معدنی ارزشمندی برای پوست هستند که از جمله آنها می توان به کلسیم، منیزیم، پتاسیم، منگنز، فسفر و آلومینیوم، سیلیکون و مس اشاره نمود که هر کدام از آنها فواید بسیار زیادی برای پوست به همراه دارند و شما می توانید با خرید این ماسک از تمامی آنها برخوردار شوید.

و اما اولین نکته ای که باید در هنگام خرید این ماسک به آن توجه کنید این است که ابتدا پوست خود را به خوبی بررسی کرده و ببیند که آیا چرب، خشک یا معمولی است؟ اگر پوست شما خشک است، یکی از بهترین انتخاب ها برای شما ماسک خاک رس و گلاب می باشد و اگر پوست چرب و معمولی دارید می توانید اقدام به خرید ماسک خاک رس با روغن درخت چای یا عسل نموده و سپس آن را بر روی پوست خود استفاده نمایید.

مدت زمان استفاده از این ماسک نیز بسیار مهم است، به عنوان مثال پزشکان همواره تاکید می کنند که اگر پوست شما خشک است، در طول ماه تنها باید دو بار از این ماسک استفاده کنید و اگر میزان چربی در بافت های آن زیاد است می توانید هفته ای یک یا دوبار نیز از آن استفاده کرده و به این صورت شادابی، درخشندگی و زیبایی پوست خود را تامین نماید. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که پوست ما همواره نیاز به مراقبت دارد تا بتوانید جوانی و زیبای خود را حفظ کند و یکی از بهترین محصولات مراقبتی و زیبایی پوست ماسک خاک رس می باشد.

مراقبت از پوست
ماسک خاک رس و گلاب

مضرات خاک رس برای پوست

تحقیقات و بررسی ها نشان دهنده آن است انواع ماسک هایی که از خاک رس تهیه می شوند، به خصوص ماسک خاک رس و گلاب برای بسیاری از افراد بی خطر است و هیچ نوع عارضه ای با خود به همراه نمی آورد و اگر شما به صورت منظم از آن استفاده کنید پوستی روشن و شاداب و درخشان خواهید داشت.

اما با این وجود ممکن است استفاده از آن مضرات و عوارض مختصری برای پوست شما به همراه آورد؛ بنابراین برای در امان ماندن از مضرات خاک رس برای پوست سعی کنید قبل از این که آن را بر روی صورت خود استفاده کنید، بخش کوچکی از آن را بر روی پوست قرار داده و مطمئن شوید که تحریک کننده نیست و هیچ عارضه ای به همراه ندارد؛ همچنین برای این که از خشک شدن پوست خود جلوگیری به عمل آورید، باید از آن در طول هفته تنها یک یا دو بار استفاده نمایید. برخی از مضرات خاک رس برای پوست عبارتند از:

  • خشک شدن پوست
  • ایجاد خارش در سطح پوست
  • سرخ شد پوست و ملتهب شدن آن

منابع

soapqueen.com
healthline.com
verywellhealth.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

چهارده − شش =