مراقبت شخصی پوست به صورت روزانه کمترین کاری است که هر فرد می تواند برای حفظ زیبایی و به تعویق انداختن روند پیری انجام دهد، حال اگر این مراقبت شخصی پوست به هر دلیلی اشتباه انتخاب شود می تواند نتیجه عکس داشته باشد و پوست و زیبایی را به خطر بیندازد. برای این که از این امر جلوگیری شود در این مقاله تمامی مواردی که باید گفته شود را بیان کرده ایم و بهتر است اگر تاکنون از هر روتین روزانه مراقبت از پوستی که انجام می دادید و نتیجه رضایت بخشی برای شما نداشت را به واسطه توضیحات در این مقاله مراقبت شخصی پوست اصلاح کنید.

اگر از قبل مراقبت شخصی پوست مختص به خود را دارید و نتیجه مطلوبی نگرفته اید وقت آن رسیده است که با تعیین نوع پوست به محصولات برای استفاده در روتین روزانه مراقبت از پوست اقدام کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار دست کشیدن روی پوست و یا یک سرچ ساده است که می توانید جنس پوست خود را بشناسید. روش ساده تر این که صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید، خشک کنید و بدون این که چیزی استفاده کنید به مدت نیم ساعت صبر کنید. اگر هر نوع چربی یا براق روی صورت مشاهده کردید، پوست چربی و در غیر این صورت، اگر در بینی و پیشانی پوست براق شد پوستی نرمال یا ترکیبی دارید. در نهایت اگر پوست شروع به خارش و خشک شدن کرد پوست خشکی است.

روتین روزانه مراقبت از پوست

قطعا همه ما میدانیم که روتین روزانه مراقبت از پوست می تواند در بهبود سریع و متعادل کردن پوست ایده خوبی باشد. اما، با وجود بسیاری از لوسیون ها، کرم ها و نکات موجود در برخی از مقاله ها و بروشورها در جاهای مختلف کمی کار را سخت کرده است و بدون شک این اصلی ترین دلیلی است که نمیدانید از کجا شروع کنید!

به این نکته توجه داشته باشید که روتین روزانه مراقبت از پوست نباید پیچیده باشد. در اینجا چگونگی ساخت یک روتین روزانه مراقبت از پوست که متناسب با هر پوستی باشد را آورده ایم. اگر به هر نوع بیماری پوستی مانند اگزما، روزاسه، آکنه کیستیک یا پسوریازیس مبتلا هستید نسبت به مواردی که در اینجا گفته می شود دقت داشته کنید زیرا برای این دسته از افراد ممکن است ساده ترین کار پوست حساس را تحریک کنند.

مقاله پیشنهادی: فواید ویتامین Q10 را در کمتر از ۵ دقیقه بخوانید!!!!!!

مرحله پاکسازی و روتین مراقبت از پوست را ساده کنید

در مراقبت شخصی پوست برای هر فرد فرقی ندارد که شما چه نوع پوستی دارید در هر صورت روتین مراقبت از پوست در روز دو مرتبه به صورت صبح و شب انجام می شود. یک پاک کننده سبک و عالی می تواند پوست را از آلودگی ها و هر گونه چربی مضری رها کند. پاک کننده مورد نظر بدون این که احساس زبری و خشکی را بر روی پوست به جای بگذارد باید بتواند پوست را از هر مواد مضری پاک کند. یکی از مراحل ساده و در عین حال مهم در مراقبت شخصی پوست انتخاب محصولات متناسب با نوع پوست می باشد که نتیجه بهتری دارند.

مرحله آماده سازی پوست برای جذب بهتر مواد

تمام مراحل روتین مراقبت شخصی پوست یکی از یکی دیگر مهمتر است و توجه نداشتن به هر کدام می تواند تمام زحمات شما را هدر دهد. بعد از این که توانستید پوست را توسط شوینده مناسب بشویید و تمام آلاینده ها را از روی پوست کنار بزنید نوبت به آماده سازی مراقبت شخصی پوست برای مراحل بعدی میرسد و دقیقا شروع روتین مراقبت از پوست اینجاست. انتخاب تونر در نتیجه رضایت بخش مراقبت شخصی پوست می تواند تاثیری بسزا داشته باشد، در واقع با آغشته کردن پنبه به تونر شما می توانید پوست را از هر آلاینده باقی مانده ای پاک کنید و منافذ را کاملا تمیز کنید و پوست را برای استفاده هر محصول زیبایی آماده کنید. تونر در از بین بردن چربی های اضافی و سلول های مرده نقش مهمی را ایفا می کند به طوری که با یکبار استفاده از آن حس شادابی و نشاط را روی پوست احساس خواهید کرد.

مرحله سوم از مراقبت شخصی پوست

نوبتی هم باشد نوبت سرم ها و تقویت کننده ها است که پوست را زنده می کنند و رنگ و لعاب به آن می دهند  که محصولات هدفمندی هستند که حاوی مواد موثره برای تقویت پوست و تامین نیازهای آن هستند که بهترین زمان برای استفاده از این محصولات دقیقا بعد از تونر می باشد. به همین دلیل است که تاکید بسیاری در انتخاب تونر مناسب می شود، با انتخاب تونر مناسب پوست خود را برای دریافت سرم و ویتامینه ها آماده کرده اید که با مصرف هر کدام روی پوست به راحتی آن را جذب می کنند. پوست های خشک با استفاده از تقویت کننده ها و سرم ها اولین دغدغه خود یعنی خشکی و کم آبی و کدر بودن را به واسطه محصولات و عصاره های گیاهی بلافاصله سیراب می کنند. یک سرم سبک، چرب نیست و ضد پیری می باشد که اکثرا حاوی موادی مانند اسید هیالورونیک و ویتامین C هستند.

مراقبت شخصی پوست
مراقبت شخصی پوست

مهمترین مرحله در مراقبت شخصی پوست مرطوب کردن

به اینجا که میرسید تازه باید دقت بیشتری به نسبت قبل به خرج دهید زیرا انتخاب مرطوب کننده بسیار مهم است و در صورت انتخاب اشتباه می تواند منافذ باز را ببند و پوست را دچار جوش و آکنه کند. تامین و محافظت از رطوبت حس لطافت و نرمی در پوست به دنبال دارد که یک مرطوب کننده می تواند جوانسازی و کلاژن را به شما در صورت تهیه مرطوب کننده مناسب هدیه دهد. در مرطوب کننده ها به دنبال ترکیباتی همچون ویتامین E، گلیسیرین، پرو ویتامین B5 و روغن های اساسی و مفید باشید، برخی از آنها نه تنها به پوست کمکی نمی کنند بلکه پوست را چرب و از تنفس طبیعی پوست جلوگیری می کند و به مرور پوست را تیره و ضخیم می کند.

از ماسک مناسب استفاده و لایه برداری را فراموش نکنید

یکی از نقاط قوت در مراقبت شخصی پوست استفاده از ماسک ها و اسکراب های لایه بردار است که اگر وقت مناسبی را صرف آنها کنید میدانید که می تواند چه تاثیرات بی نظیری را به همراه خواهد داشت. ماسک خاک رس، ژله ای، خانگی، لایه ای و … از بارزترین ماسک ها برای تمیز کردن عمیق پوست هستند و اگر پوست کمی چرب باشد به تمیز شدن منافذ و از بین بردن آلودگی ها و سلول های مرده آن کمک شایانی می کند.

انواع اسکراب لایه برداری برای پوست های مختلف بی نظیر است و هر چه از خصوصیات آنها برای شما بگوییم کم گفته ایم. در حقیقت اسکراب با استفاده از ذرات ریزی که در خود دارد به پوست کمک می کند تا سلول های مرده پوست به آرامی از منافذ بیرون بیایند و پوست روشن تری داشته باشید تکرار دو مرتبه در هفته این مرحله می تواند شما را حیرت زده کند.

خرید انواع لایه بردار با عصاره های مختلف مناسب انواع پوست

اهمیت روتین روزانه مراقبت از پوست در صبح چقدر است؟

دستورالعمل ها و پیشنهادات زیادی برای راهنمایی در مورد اهمیت روتین روزانه مراقبت از پوست وجود دارد. اهمیت روتین روزانه مراقبت از پوست در کنار مراقبت شخصی پوست به صورت هفتگی و ماهانه برای داشتن پوستی بی عیب و نقص برای هر شخصی می تواند متفاوت و در عین حال مهم باشد. اهمیت مراقبت روزانه از پوست صرف نظر از نوع پوست، هر روز صبح و شب باید انجام شود.

از تونرهای حاوی الکل استفاده نکنید، از آنجا که پوست به سرعت رطوبت را از دست می دهد و باید به دنبال یک منبع مناسب برای جبران آن بود باید از تونرهای حاوی الکل خودداری کرد، توصیه می شود که از تونرهای آبرسان استفاده شود. تونرهای پایه آب حاوی مواد تسکین دهنده مانند عصاره های بابونه، خیار، پانتنول و ویتامین B و … هستند. ضد آفتاب ها را فراموش نکنید و به یاد داشته باشید که در هر شرایطی و با هر نوع پوست و مشکلی که دارید باید از آنها به صورت مداوم استفاده کرد. بهتر است از یک ضد آفتاب با طیف گسترده را انتخاب کنید که از پوست در برابر اشعه UVA و UVB محافظت کند، با تمامی این موارد می توانید به اهمیت روتین روزانه مراقبت از پوست در صبح پی ببرید.

مراقبت شخصی پوست
مراقبت شخصی پوست

اهمیت مراقبت از پوست در شب

اهمیت مراقبت از پوست در شب به نوبه خود می تواند تاثیرات فوق العاده ای به همراه داشته باشد. برخی بر این باورند که با یکبار پاکسازی و استفاده از تونر و مراحل اشاره شده در بالا می توانند به یک نتیجه ایده آل برسند و این تصوری کاملا غلط است. به این مورد توجه داشته باشید که از هر پاک کننده، نرم کننده و تونری که در صبح استفاده شد برای شب نیز باید از همان موارد استفاده شود.

در مورد سرم ها در اهمیت مراقبت از پوست در شب بهتر است از سرمی استفاده کنید که حاوی مواد ضد پیری مانند رتینول، اسید گلیکولیک، اسید هیالورونیک و ویتامین C باشد. به دنبال سرم های هدفمند باشید که بر روی خطوط ریز، چین و چروک، لک ها و روشن شدن پوست تاثیرگذار باشند. کرم های دور چشم شبانه ای را انتخاب کنید که آنها نیز حاوی مواد ضد پیری باشند تا پوست را مرطوب نگه دارند و پف و خطوط ریز را به حداقل برسانند.

راههای مراقبت از پوست صورت خشک

خشکی پوست زمانی اتفاق می افتد که پوست رطوبت کافی را در خود حفظ نکند. این می تواند در نتیجه حمام هاب مکرر، استفاده از شوینده های نامناسب، پیری یا برخی از بیماری ها اتفاق بیفتد. به دلیل حساس بودن این دسته از پوست ها راههای مراقبت از پوست صورت خشک بسیار زیاد هستند و همانطور که اشاره شد به دلیل حساس بودن آنها باید یک راه مراقبت از پوست مناسب را انتخاب کرد تا به آنها کمک کرد، ویتامین ها برای پوست خشک می توانند معجزه کنند. ویتامین C از سنتز کلاژن پشتیبانی می کند و از پوست در برابر آسیب UV محافظت می کند. زبری و خشکی پوست برای این دسته از افراد بسیار آزار دهنده است که با مصرف خوراکی و یا استفاده از محصولات زیبایی حاوی ویتامین C می توان بسیاری از مشکلات پوست خشک را کاهش داد و چین و چروک را به حداقل رساند.

حتما در راههای مراقبت از پوست صورت خشک برای درمان لک های حاصل از خارش، جوش و ترک از محصولاتی استفاده کنید که به روشن و درخشان شدن کمک کنند و چیزی بهتر از ویتامین C و E برای پوست نیست. اگر به جهت پیروی از راههای مراقبت از پوست صورت خشک به دنبال ویتامین E هستید در صورت مشاهده توکوفرول آن محصول را تهیه کنید چرا که منظور همان ویتامین E است که دارای آنتی اکسیدان هایی می باشد و در بهبود سلامت پوست کمک می کند.

مورد بعدی که جزو راههای مراقبت از پوست صورت خشک می باشد گنجاندن ویتامین A در مراقبت شخصی پوست می باشد که این ویتامین همانند دیگر موارد دارای آنتی اکسیدان ها و خاصیت های بسیار است که در محافظت از نورهای مضر بسیار عالی می باشد و می تواند به حفظ درخشندگی رنگ پوست کمک کند.

راهای مراقبت پوستی
مراقبت شخصی پوست

نکات مهم مراقبت از پوست

دانستن راه مراقبت از پوست می تواند در داشتن پوستی جوان تر و شاداب تر به شما کمک کند، نکات مهم مراقبت از پوست دقیقا همان اصول و راه مراقبت از پوست هستند که بسیاری از متخصصین تاکید زیادی بر روی آنها دارند. در ادامه به مهمترین نکات مهم مراقبت از پوست اشاره کرده ایم که تنها چند مورد از هزار نکته ای است که باید در روتین مراقبت شخصی پوست از آنها تبعیت کرد. فراموش نکنید که این نکات مهم مراقبت از پوست برای تمامی افراد می باشد و تفاوتی میان جنس پوست ندارد.

مصرف زیاد مایعات

مصرف هر نوع مایعاتی در روز می تواند به دفع سموم از بدن کمک کند. پوست برای سالم و مرطوب ماندن نیاز به دریافت آب کافی دارد که با مصرف مایعات در کنار محصولات زیبایی آبرسان می توان به بسیاری از مشکلات پوستی خاتمه داد. از اصلی ترین مزایا هیدراته ماندن پوست جوانی و جلوگیری از چین و چروک می باشد که امروزه برخی برای داشتن و حفظ آن دست به هزینه های گزافی زده اند. پوست صورت، گردن خواه یا ناخواه با اشعه های ماوراء بنفش برخورد دارد که در صورت نادیده گرفتن این موارد و آبرسانی نکردن آنها پوست چروک و تیره می شود.

مصرف دخانیات را به حداقل برسانید

اگر به دنبال پوست درخشانی هستید باید مصرف دخانیات را به حداقل برسانید و اگر بتوانید آن را حذف کنید که قطعا نتایج فوق العاده ای را خواهید دید. استعمال دخانیات، مواد مخدر و نوشیدن الکل می تواند منجر به آسیب رسیدن جدی به سلامت پوست شود. که مهمترین نشانه های آنها پیری زودرس، ایجاد خطوط ریز و چین و چروک های پنجه کلاغی است.

حال تصور کنید که با وجود این موارد لایه برداری را انجام ندهید در واقع به چند برابر شدن منافذ مسدود و سلول های مرده پوست کمک کرده اید. یک اسکراب و لایه برداری ساده می تواند باعث از بین رفتن لایه بالایی سلول های مرده پوست شود و به تولید سلول های سالم و جدید کمک کند. که از طرفی گردش خون را بهبود و پوست را سبک و نرم، صاف و جوان تر می کند.

چرا باید خواب کافی داشت
مراقبت شخصی پوست

پاک کردن آرایش قبل از خواب

فراموش نکنید راه مراقبت از پوست در شب به اندازه مراقبت از روز مهم است و یکی از اصولی ترین راه مراقبت از پوست در بین خانم ها پاک کردن آرایش قبل از خواب می باشد. خوابیدن با آرایش منافذ پوست را مسدود و منجر به ایجاد جوش و آکنه و با تکرار این روند کدر و بی روح می شود، نکته شایان ذکر در این بین با کیفیت نبودن لوازم آرایش است که مشکلات پوستی را دو چندان می کند. مراقبت شخصی پوست با گلاب به صورت روزانه می تواند در دراز مدت نتایج رضایت بخشی به همراه داشته باشد، گلاب به عنوان یک تونر طبیعی می تواند آرایش را پاک و پوست را عمیقا تمیز کند.

رابطه خواب کافی با پوستی جوان و زیبا

بدن تا سن ۲۰ سالگی سلول های آسیب دیده را به طور چشمگیری ترمیم می کند و سلول های جدید را جایگزین می کند. بدن روزانه به هشت ساعت خواب نیاز دارد که در سالم و براق و ذهن تاثیری چشمگیر دارد. خواب کافی یکی از چند راه مراقبت از پوست می باشد که در نتیجه رعایت تمام نکات و خواب کافی می توان پوستی جوان و زیبا را تجربه کرد.  همچنین یک رژیم غذایی سالم برای بدن و پوست مهم و ضروری است. میوه ها و سبزیجات تازه برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی واجب هستند که با قرار دادن آنها در مراقبت شخصی پوست می توان روزانه علاوه بر تامین ویتامین های درونی به زیباسازی پوست کمک کرد. برخی از بهترین میوه ها برای پوست درخشان عبارتند از:

  • پاپایا
  • پرتقال ها
  • موز
  • گواوا
  • انبه
  • کیوی

بهترین سبزیجات برای پوست شاداب

  1. اسفناج و سایر سبزیجات دارای برگ سبز
  2. هویج
  3. کلم بروکلی
  4. گوجه فرنگی ها
  5. فلفل دلمه ای

مراقبت شخصی پوست با ورزش

بهترین ورزش برای داشتن پوست درخشان یوگا است، این ورزش یک روش طبیعی و برای سلامت بدن، ذهن و روتین روزانه مراقبت از پوست است. با تحریک گردش خون و شل شدن عضلات به کنترل پیری و حفظ درخشش پوست کمک می شود. علاوه بر یوگا ورزش های پی در پی همچون پیاده روی، دویدن، رقصیدن، دوچرخه سواری و بوکس می تواند به شاداب نگه داشتن پوست کمک کند چرا که هنگام ورزش، بدن اکسیژن زیادی دریافت می کند و این اکسیژن از تشکیل رادیکال های آزاد که منجر به پیری زودرس و تیرگی پوست می شود جلوگیری می کند. پیروی از یک روال مناسب در مراقبت شخصی از پوست و تمرکز بر تغذیه و رعایت روتین روزانه مراقبت از پوست و تناسب اندام می تواند همان چیزی باشد که به دنبال آن هستید.

بهترین پاک کننده های پوستی
مراقبت شخصی پوست

نکات پایانی درباره پوست ترکیبی

مراقبت شخصی پوست ها راحت است اما در مورد پوست ترکیبی نمی توان این ادعا را داشت چرا که کمی پیچیده و سخت است. مراقبت شخصی پوست ترکیبی به دلیل چرب و خشک بودن نیاز به اطلاعات مفید بیشتری دارد زیرا در صورت پیروی از یک مراقبت شخصی پوست غلط می توان آن را به یک پوست خشک و دچار مشکلات تبدیل کرد. اگر پوست ترکیبی دارید در اینجا چند نکته وجود دارد که باید آنها را به عنوان یک مراقبت شخصی پوستی رعایت کنید.

مراقبت از پوست ترکیبی می تواند مشکل باشد. سخت ترین قسمت انتخاب محصولات مناسب برای قرار دادن در مراقبت شخصی پوست است. اگر از محصولات مناسب استفاده نشود، این احتمال وجود دارد که مشکلات پوستی بدتر شود. محصولات پوستی اغلب سعی در پاکسازی دارند که با توجه به ترکیبی بودن پوست نمی توان از هر شوینده و محصولی استفاده کرد، همچنین مراقبت شخصی پوست های ترکیبی متفاوت تر از سایر پوست ها می باشد که در ادامه به آن اشاره شده است:

پاک کننده ملایم

انتخاب یک پاک کننده ملایم اما موثر محلول در آب می تواند برای پوست های ایده آل ترین باشد. یک پاک کننده مانند لوسیون یا دارای بافت ژل مانند این هدف که بدون ایجاد حس سفتی و خشکی یا به جای ماندن چربی در پوست، ناخالصی ها، آرایش و … را از بین ببرد.

تونر مرطوب کننده و تسکین دهنده

همانند مراقبت شخصی پوست های دیگر، پوست ترکیبی برای پاکسازی عمیق نیاز به یک تونر مرطوب کننده و تسکین دهنده دارد که پوست را تحریک نکند و مملو از مواد ترمیم کننده و آنتی اکسیدان برای پوست باشد. تونر مناسب فرموله شده به تغذیه پوست خشک و ترکیبی کمک و به طور همزمان چربی را کنترل می کند و آن را به حداقل میرساند.

لایه برداری پوست ترکیبی

اهمیت مراقبت روزانه از پوست توسط لایه بردارها نقش مهمی در زیباسازی دارند، استفاده از یک لایه بردار ملایم و موثر می تواند سلول های مرده و هر عامل دیگری که باعث مشکلات پوستی شده است را از بین ببرد. برای پوست ترکیبی، لایه بردار ژل مانند یا مایعات لایه بردارهای سبک و مایع بهترین تاثیر را به دنبال دارند، بعد از لایه برداری آنتی اکسیدان ها، مواد ترمیم کننده برای تقویت و آرامش پوست گزینه خوبی هستند. برخی بر این باورند که پوست های ترکیبی نیاز به استفاده از ضدآفتاب ندارند، در صورتی که برای اشعه های خورشید فرقی ندارد که شما چه نوع پوستی دارید، برای این که بتوانید به راحتی از هر ضدآفتابی استفاده کنید می توانید یک سرم یا تقویت کننده تغذیه ای روی مناطق خشک پوست بزنید و سپس از یک ضدآفتاب سبک استفاده کنید.

منابع

simpleskincare.com
stylecraze.com
paulaschoice.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

4 + نوزده =