مرطوب کردن پوست برای سلامتی و زیبایی پوست ما بسیار مهم است اما تاکنون به تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده فکر کرده اید؟ تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده در فرمولاسیون ساخت و ترکیبات ساخت آنها است. همین تفاوت ها باعث شده است تا نوع کارکرد آنها برای پوست متفاوت باشد پس اگر فکر می کنید تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده چیزی نیست باید به شما بگوییم که اشتباه می کنید. در ادامه این مقاله با تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده بیشتر توضیح خواهیم داد.

تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده

در راهروهای فروشگاها و یا در مغازه های فروش لوازم آرایشی بهداشتی با انواع آبرسان و مرطوب کننده مواجه می شوید که برچسب مفید بودن برای پوست شما را بر رویشان می بینیم اما آیا تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده می دانید چیست؟ اگر تا به الان فکر می کردید کرم مرطوب کننده و آبرسان یکی هستند و کار آنها مرطوب کردن پوست است باید بگوییم این کاملا اشتباه است زیرا این دو محصول تفاوت هایی در ساختار خود دارند.

هیدراتاسیون به معنی “جذب رطوبت از هوا و سپس تزریق آن به سلول های شما است تا رطوبت مورد نیاز پوست تامین شود.” اما در سوی دیگر مرطوب کردن پوست به معنی “به دام انداختن و قفل کردن رطوبت با ایجاد یک سد محافظ طبیعی بر روی سطح پوست، با این کار رطوبت پوست حفظ شده و از هدر رفت آن جلوگیری می شود.”

تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده
تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده

پس بنابراین تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده در چیست؟

آیا تاکنون احساس کرده اید پوست شما بسیار تشنه و خشک است و نیاز دارد خشکی آن برطرف شود؟ این دقیقا همان دلیلی است که ما از مرطوب کننده ها و آبرسان ها استفاده می کنیم یعنی برای مرطوب کردن پوست از یک محصول خارجی استفاده می کنیم. اگر پوستی خشک دارید این بدان معناست که پوست شما فاقد چربی است و باید مرطوب شود اما اگر پوست شما کم آب است، پوست شما کم آب است و نیاز به آبرسانی دارد.

آبرسانی باعث می شود پوست احساس نرمی داشته باشد اما اگر پوست به اندازه کافی چرب نباشد آبرسانی به خوبی انجام نشده و پوست نرم نمی ماند. اما اگر هیدراسیون از بین برود پوست خشک و پوسته پوسته می شود و با قرار دادن روغن و چرب کردن پوست کم آب به ظاهر پوست صاف است اما احساس نرمی و لطیف بودن را دیگر پوست شما نخواهد داشت.

مرطوب کننده یا آبرسان

اکنون که فهمیدیم تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده چیست سوالی دیگر پیش می آید و آن این است که کدام یک را باید برای مرطوب کردن پوست استفاده کنیم؟ کرم آبرسان یا مرطوب کننده؟ برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا باید به پوست خود خوب توجه کنیم.

اگر پوست خشکی دارید و یا پوست شما پوسته پوسته می شود ممکن است پوست شما مانع و سد کافی برای جلوگیری از دست دادن رطوبت پوست را ندارد. در برابر این مشکل بهترین گزینه برای شما مرطوب کننده خواهد بود تا ظاهر پوست شما چاق تر و صاف تر همراه با نرمی لطافت نشان داده شود به خصوص در فصل سرما که خشکی پوست بیشتر رخ می دهد.

مقاله پیشنهادی: پماد مناسب برای زخم صورت و سایر نقاط بدن

در سوی دیگر اما احساس تیره بودن پوست خود دارید و یا خطوط چین و چروک ریزی بر روی سطح پوست شما ظاهر شده است بهترین گزینه می تواند هیدراته کردن یا آبرسانی به پوست است. با این کار پوست شما منابع لازم برای مرطوب کردن پوست و همچنین نیاز به مواد مغذی را دریافت خواهد کرد.

با وجود تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده آیا همزمان می شود از آنها استفاده کرد؟

پس از آنکه متوجه تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده شدیم باید بدانید که می توانیم از آنها برای مرطوب کردن پوست به صورت همزمان استفاده کنیم. برای این کار ابتدا یک آبرسان سبک را روی پوست خود قرار می دهیم تا رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کند تا بافت های پوست به خوبی مرطوب شوند. سپس با یک مرطوب کننده نسبتا سنگین تر را بر روی پوست خود قرار می دهیم تا رطوبت به دست آمده پوست حفظ شده و از بین نرود. با این کار پوست شما رطوبت مورد نیاز خود را برای مدت زمان طولانی تری در خود نگهداری می کند.

مرطوب کردن پوست
مرطوب کردن پوست

چگونه باید مرطوب کننده و آبرسان مناسب را انتخاب کرد؟

نوشیدن آب فراوان هنوز هم ساده ترین راه برای آبرسانی به پوست است اما دکتر گوانچه می گوید بهتر است از یک آبرسان برای مرطوب کردن پوست استفاده کنید. استفاده از آبرسان های طبیعی باعث می شود بدن به مرور زمان توانایی خود را برای آبرسانی به سلول های پوست افزایش دهد بنابراین بهتر است از مرطوب کننده های دارای اسید هیالورونیک، آلوئه ورا، عسل، اسیدهای آلفا هیدروکسی و عصاره های دریایی هستند استفاده کنید. مرطوب کننده های مصنوعی مانند گلیسیرین، اوره و پروپیلن گلیکول نیز از مواردی هستند که می توانند برای پوست مفید باشند.

دکتر گوانچه می گوید: “برای پوست های مستعد آکنه، یک مرطوب کننده سبک و بدون روغن بهترین عملکرد را دارد. لوسیون ها روغن کمتری دارند و محتوای آب بیشتری در آن وجود دارد. برای پوست های ترکیبی، یک لوسیون یا کرم خوب عمل می کند در حالی که یک سرم یا یک کرم نرم کننده بیشتر برای انواع پوست خشک بهترین است. “

۹ قدم برای انتخاب بهترین مرطوب کننده

اگر شما نیز برای مرطوب کردن پوست خود مرطوب کننده مناسبی را پیدا نکرده اید باید بگوییم که در حقیقت شما تنها نیستید و خیلی از افراد هستند که هنوز برای مرطوب کردن پوست خود با این مشکل مواجه هستند. در ادامه ۹ قدم برای رسیدن به بهترین مرطوب کننده پوست که مناسب شما هستند معرفی خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

خرید انواع مرطوب کننده و آبرسان پوست با کیفیت بالا

قبل از استفاده تست پچ را انجام دهید

همانگونه که در زمان خرید رژ لب و سایه ها آنها را تست می کنید و تعویض می کنید باید برای انتخاب مرطوب کننده پوست نیز این کار را انجام دهید. اما در مورد مرطوب کننده پوست باید یک سری نکات را رعایت کنید. سعی کنید ابتدا مقدار مناسبی از مرطوب کننده را به جای پوست پشت دست روی پوست داخلی بازو که کمی نازک است تست کنید و یا قبل از مرطوب کردن پوست صورت مقداری از آن را در امتداد خط فک خود قرار دهید تا متوجه حساسیت و جوش زدن پوست خود شوید.

همچنین باید برچسب محصول را با دقت بالایی مطالعه کنید تا از وجود مواردی مانند لایه بردار های شیمیایی (اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک)، رتینول و یا عصاره های طبیعی به کار رفته در محصول اطلاعات دقیقی به دست بیاورید. برخی از افراد به این موارد حساسیت دارند و کسانی که پوست حساسی دارند ممکن است به عطر و مواد نگهدارنده در مرطوب کننده واکنش منفی داشته باشند.

زیبایی چهره
زیبایی چهره

استفاده از مرطوب کننده مناسب پوست

اگر یکی از دوستان شما برای مرطوب کردن پوست خود از یک مرطوب کننده استفاده میکند و از آن بسیار راضی است دلیلی برای اینکه آن مرطوب کننده بر روی پوست شما ایجاد حساسیت نمی کند نیست. شما باید مناسب با سلیقه خود یک ژل، کرم، لوسیون و پماد را انتخاب کنید که مناسب باشد. هر مرطوب کننده باید حاوی مواد آبرسان باشد تا آب را به داخل پوست برساند اما بسته به نوع پوست خود باید از فرمولاسیون مناسبی برای پوست خود استفاده کنید.

به عنوان مثال کسانی که پوست خشک دارند مرطوب کننده غلیظ حاوی اسید هیالورونیک را می پسندند و کسانی که دارای پوست چرب یا مستعد جوش و آکنه هستند محصولات غیرکومدوژنیک و فاقد روغن را برای مرطوب کردن پوست خود انتخاب میکنند.(در ادامه به توضیح نوع پوست و مرطوب کننده خواهیم پرداخت)

مرطوب کننده را روی پوست تمیز و کمی مرطوب قرار دهید

بر روی برچسب چسبانده شده روی مرطوب کننده خواهید خواند که: قبل از مرطوب کردن پوست ابتدا آن را تمیز کرده و قبل از آنکه پوست خشک شود از مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب کننده ها زمانی که پوست هنوز مرطوب است بیشترین تاثیر را دارند زیرا پوست رطوبت محصول را بیشتر و سریعتر جذب می کند و همچنین مرطوب کننده امکان آبرسانی بیشتری خواهد داشت.

اما زمانی که شما پوستتان خشک است از یک مرطوب کننده استفاده می کنید درواقع دارید باعث می شوید محصولی که برای مرطوب کردن پوست در اختیار دارید به پوست شما آسیب برساند. اگر متوجه شدید که کار روزانه شما کمی زیاد طول می کشد (یعنی زمانی که پوست خود را تمیز می کنید از سایر محصولات مراقبتی پوست استفاده می کنید و باید منتظر باشید تا آنها جذب شوند) باید کمی قبل از آنکه از مرطوب کننده برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید، مقداری آب را برای مرطوب سازی پوست بر روی پوست اسپری کنید.

مرطوب کردن پوست خشک
مرطوب کردن پوست خشک

از روغن های مرطوب کننده استفاده کنید اما نه به جای مرطوب کننده

اگرچه استفاده از روغن طبیعی برای کاهش درد پوست خشک و تحریک شده به منظور مرطوب کردن پوست عالی است اما متخصصین پوست می گویند استفاده از یک مرطوب کننده استاندارد لازم و ضروری است. مرطوب کننده ها دارای مواد آبرسانی هستند که می توانند مولکول های آب را به داخل سلول های پوستی برسانند. علاوه بر این روغن های پوستی ممکن است منافذ پوست را مسدود کند و فرایند آبرسانی به سلول های پوستی را متوقف کنند و باعث می شوند یک لایه محافظ بر روی سطح پوست ایجاد شود.

اگر علاقه به استفاده از روغن های پوست دارید بهتر است ابتدا یک محصول آبرسان استفاده کرده و سپس روغن را روی سطح پوست خود قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر دارای پوست چربی هستید ممکن است استفاده از روغن باعث شود منافذ پوست بسته شود پس حتما از تست پچ استفاده کنید.

ترتیب لایه بندی مهم است

منظور ما این است که اگر از چندین محصول استفاده می کنید بهتر است ابتدا محصولات سبکتر را استفاده کنید و آخرین لایه با غلیظ ترین محصول پوشیده شود. به عنوان مثال اگر مبتلا به آکنه هستید و باید از دارو های جوش استفاده کنید روند عادی شما برای مرطوب کردن پوست به صورت شستشو، دارو، مرطوب کننده یا ضد آفتاب مناسب خواهد بود.

دلیل این کار این است که با لایه بندی محصولات به ترتیب ضخیم تر، باعث خواهد شد تا از ورود محصولات سبکتر به لایه های زیرین پوست جلوگیری شود. اما باید دقت کنید در زمان استفاده از داروهای تجویزی پزشک حتما دستور العمل مربوط به دارو را باید رعایت کنید.

مقاله پیشنهادی: دستگاه پلاژن سه بازو چیست؟

استفاده صبح از مرطوب کننده دارای SPF

نمی توان اثر نور خورشید بر روی پوست را نادیده گرفت حتی در روز هایی که هوا ابری یا بارانی است. دکتر زایخنر در این باره میگوید: حتی زمانی که سطح آفتاب کم است، اشعه خورشید تاثیر خود را بر روی سطح پوست می گذارد و باعث ایجاد سرطان پوست یا چین و چروک می شود. بنابراین استفاده از یک ضد آفتاب ضروری به نظر می رسد. بنابراین بهترین گزینه برای مرطوب کردن پوست استفاده از یک محصول مرطوب کننده است که حداقل دارای SPF30 باشد.

استفاده از مرطوب کننده متفاوت در شب

شما می توانید از مرطوب کننده ای که در روز برای مرطوب کردن پوست خود استفاده می کنید نیز در شب استفاده کنید. این کار به شما آسیبی نمی رساند اما به دلایلی بهتر این است از یک مرطوب کننده شب استفاده کنید.

در شب و زمانی که شوا در حال استراحت هستید بدن در خواب است اما پوست در حال بازسازی خود است و این بازسازی در اوج خود قرار دارد. برخی از محصولات دارای موادی در خود هستند که می تواند به پوست برای بازسازی کمک بسیاری کند. در کرم های شب موادی همچون پپتیدها و رتینول وجود دارد که برای بازسازی پوست بسیار مفید هستند این محصولات دارای غلظت بالاتری هستند و به همین دلیل برای استفاده در شب بسیار مناسب هستند.

مرطوب کردن پوست با ماسک
مرطوب کردن پوست با ماسک

استفاده از ماسک شبانه

 مرطوب کردن پوست مهم است اما یافتن یک مرطوب کننده مناسب کاری بسیار سخت و مهم می باشد اگر شما با نگرانی های خاصی در مورد پوست خود مواجه هستید بهترین راه استفاده یک بار در ماه از ماسک شبانه می باشد. این ماسک صورت می توانند در مرطوب کردن پوست، شاد شدن رنگ پوست و کاهش علائم پیری پوست بسیار خوب عمل کنند.

سایر محصولات را دست کم نگیرید

استفاده از یک مرطوب کننده برای مرطوب کردن پوست بهترین راه برای برای اطمینان از مرطوب و سالم ماندن پوست است اما سایر محصولات مرطوب کننده پوست نیز می توانند به شما کمک کنند.

به عنوان مثال سرم هایی که دارای مقادیری گلیسیرین، اسید هیالورونیک و اسکوالان هستند باعث هیدراتاسیون پوست شما می شوند و حتی برخی تونر ها و پاک کننده های مرطوب کننده نیز برای سلامت پوست می توانند مناسب باشند.

خرید انواع ماسک صورت با عصاره های مختلف و کیفیت بالا

مرطوب کردن پوست مختلف با مرطوب کننده مختلف

در بازار انواع پک های مرطوب کننده وجود دارد و اکثر آنها کار یکسانی را انجام می دهند. برخی لوسیون ها حاوی نرم کننده و خاصیت مرطوب کنندگی هستند و بنابراین وظیفه آبرسانی و مرطوب کردن پوست را انجام می دهند. فرم مرطوب کننده ها مومیایی، فوم، لوسیون، کرم یا ژل مهم نیست بلکه مهم مواد تشکیل دهنده آنها است پس فرم مرطوب کننده ها به سلیقه شما مربوط است.

پوست خشک و مرطوب کننده غلیظتر

اگر پوست شما در طول سال همواره خشک است و دچار پوست پوسته می شوید به دلیل آن است که آب نمیتواند مدت زمان زیادی را روی پوست شما قرار گیرد و به همین دلیل احساس خشکی پوست دارید. برای اینکه پوست خود را بتوانید مرطوب نگه دارید، باید یک سد محافظ برای آن در برابر از بین رفتن رطوبت انجام دهید پس استفاده از یک مرطوب کننده با مواد معدنی و مغذی مناسب خواهد بود.

اگر پوست شما واقعا خشک است بهترین راه حل برای درمان آن چیست؟ یک ژله نفتی یا وازلین با کیفیت جواب این سوال است. برای این پوست ها بهترین چیز استفاده از وازلین است تا سدی مناسب بر روی پوست ایجاد کند. اما اگر از وازلین دوست ندارید استفاده کنید روغن شی باتر، سویا و کانولا می توانند گزینه های بسیار مناسبی باشند.

پوست کم آب و استفاده از سرم آبرسان

اگر پوست شما کم آب است باید فعالانه آب را به پوست رساند پس از یک سرم آبرسان با اسید هیالورونیک استفاده کنید که قابلیت آن را دارد ۱۰۰۰ برابر خود آب را در خود نگهداری کند و هیدراتاسیون پوست را با قدرت بیشتری انجام دهد.

یکی دیگر از روش های مرطوب کردن پوست هیدراته کردن پوست از داخل به خارج است. به صورت متوسط با مصرف روزانه مقدار مشخصی آب می توانید آب مورد نیاز برای پوست خود را تامین کنید. راه دیگر استفاده از محصولات غذایی است که دارای آب بیشتری در بافت های خود هستند مانند هندوانه، خیار و توت فرنگی. این مواد غذایی توانایی تامین آب مورد نیاز برای پوست را دارند.

مرطوب کردن پوست چرب
مرطوب کردن پوست چرب

پوست چرب و استفاده از مرطوب کننده و آبرسان سبک

اگر فکر میکنید چون دارای پوست چرب هستید دیگر نیازی به مرطوب کردن پوست نیست سخت در اشتباه هستید. پوست چرب نیز نیازمند مرطوب بودن است و اگر به خوبی مرطوب نشود ممکن است چرب شدن پوست بیشتر از قبل شود.

کسانی که دارای پوست چرب هستند مانعی برای خروج آب  از پوست خود را ندارند و به همین دلیل زمانی که پوست با کمبود آب مواجه می شود اقدام به تولید بیشتر سبوم می کند. این یک چرخه ای است که پوست طی می کند و تنها راه شکستن این چرخه آبرسانی و رطوبت مناسب پوست است. مرطوب کننده هایی که بر پایه آب هستند به دلیل آنکه سبک هستند بسیار سریع جذب پوست خواهند شد و همچنین باعث مرطوب شدن پوست بدون مسدود کردن منافذ پوست می شوند.

همراهی با طبیعت برای مرطوب کردن پوست

استفاده از محصولات طبیعی همیشه قابل اطمینان ترین راه برای درمان بسیاری از مشکلات ما بوده است و مرطوب کردن پوست نیز با محصولاتی که در طبیعت وجود دارد امکان پذیر است. در زیر به بررسی تعدادی از این محصولات طبیعی پرداخته ایم.

خواص روغن جوجوبا
خواص روغن جوجوبا

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا یک روغن ملایم است که هم به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم می‌توان آن را با سایر روغن‌های اساسی ترکیب کرد. امروزه بسیاری از افراد از روغن جوجوبا به عنوان یک ماده موثر در رژیم مراقبتی پوست خود استفاده می‌کنند تا از خواص روغن جوجوبا برای پوست صورت خود بهره ببرند. از خواص این روغن برای پوست می شود به مرطوب کننده قوی، آنتی اکسیدان، ضد التهاب و آلرژی، کنترل کننده چربی پوست، محافظت پوست در برابر آفتاب، ضد پیری زودرس و … مورد دیگر است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل محصولی خوراکی نیز می باشد و مصرف آن نیز برای بدن بسیار مفید است. این روغن برای استفاده موضعی پوست و مو مورد استفاده قرار میگیرد و در بازار محصولات متنوعی را مشاهده می کنید که از این روغن محصولات مراقبتی و بهداشتی را تهیه می کنند. این روغن در خود آنتی اکسیدان فراوانی دارد که برای مقابله با رادیکال های آزاد بسیار مفید است.

این روغن نیز یک مرطوب کننده قوی می باشد که برای درمان ترک پا نیز مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین این روغن خاصیت ضد التهابی دارد و می توانید برای روشنتر کردن پوست خود از آن استفاده کنید.

خواص عسل برای مرطوب کردن پوست

عسل

عسل یک ماده غذایی است که توسط زنبورها تولید می شود و برای پوست هایی که دارای جوش یا التهاب هستند بسیار مناسب است. عسل سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی برای پوست می باشد که علاوه بر این که پوست را از لحاظ مواد غذایی و ویتامین ها در سطح خوبی نگه می دارد می تواند به عنوان یک آبرسان نیز عمل کند و با تامین رطوبت پوست از ایجاد چروک در پوست جلوگیری کند. برای استفاده از عسل می توانید آن را با سایر محصولات طبیعی مانند روغن نارگیل، دارچین و روغن زیتون ترکیب کنید و یک ماسک پوست آبرسان برای خود بسازید.

اسید هیالورونیک

این ماده به صورت طبیعی در بدن تولید می شود اما میزان تولید آن در بدن کم است از این رو مواد غذایی نیز برای تامین آن وجود دارد. مرغ، سبزیجاتی مانند چغندر و اسفناج و دانه ها از خوراکی هایی هستند که می توانید با مصرف آنها مقادیر مناسبی از اسید هیالورونیک بدن را تامین کنید. این ماده توانایی آن را دارد تا به میزان قابل توجه آب را در خود نگهداری کند که یک ویژگی مناسب برای پوست به شما می رود.

منابع

wanderbeauty.com
dermstore.com
self.com
healthline.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

6 + 17 =