منابع ویتامین C بسیار زیاد است و هر چه از خوبی این ویتامین بگوییم کم گفته ایم. خوشبختانه منابع ویتامین C زیاد هستند و به راحتی می توان آنها را به بدن تزریق کرد، منابع ویتامین C همچنین به عنوان اسید اسکوربیک شناخته می شود که یک آنتی اکسیدان فوق العاده عالی برای رشد و نمو طبیعی بدن و همچنین ترمیم بافت بسیار مهم است. از طرفی به بدن شما کمک می کند تا آهن مورد نیاز سلول های قرمز خون سالم را جذب کند.

جالب است بدانید علی رغم باور عمومی، ویتامین C نمی تواند احتمال سرماخوردگی شما را کاهش دهد اما می تواند نقش مهمی در حمایت از عملکرد ایمنی بدن شما داشته باشد. با این حال، برخی شواهد نشان می دهد که مصرف منظم این مکمل می تواند دوره سرماخوردگی را کوتاه کند یا از شدت علائم آن بکاهد. اما چقدر با خاصیت ویتامین C آشنایی دارید؟ خاصیت ویتامین C به چه مواردی ختم می شود؟

منابع ویتامین C
منابع ویتامین C

ویتامین C چیست؟

بدون ویتامین C علائم منفی مختلفی مانند رنگ پریدگی پوست، خونریزی لثه و لرزش دندان، خواب مضطرب و بی کیفیت، درد در پاها، بهبود طولانی مدت زخم ها و با موارد این چنینی روبرو خواهید شد. طبیعتا احساس ضعف عمومی دارید، زیرا سیستم ایمنی بدن بدون وجود این عنصر به طور قابل توجهی ضعیف می شود. ویتامین ها یکی از مهمترین عناصر مورد نیاز بدن برای تامین نیازهای متابولیکی هستند. ویتامین های زیادی وجود دارد که در تضمین کننده سلامت هستند و یکی از آنها منابع ویتامین C است که به راحتی می توان آن را در سبد تغذیه خود قرار داد.

اساسا، ویتامین C با اسید اسکوربیک مشترک است و نمی تواند توسط بدن تولید شود. این ویتامین را فقط می توان از مصرف میوه هایی که حاوی ویتامین C یا مکملی هستند دریافت کرد. مرکبات یا پرتقال دو نمونه از منابع ویتامین C، که سرشار از خاصیت ویتامین C هستند. موارد زیادی از خاصیت ویتامین C وجود دارد که یکی از آنها بهبود تولید آنزیم و تبدیل شدن به ماده ای در ترمیم عضلات و بافت است. استفاده از ویتامین C به خودی خود بسیار متنوع است و می تواند برای هر فرد به عنوان یک درمان کننده باشد.

ویتامین C طبیعی

از آنجایی که بدن شما قادر به تولید یا ذخیره ویتامین C نیست، مهم است که غذاهایی همراه با این ویتامین را در رژیم روزانه خود بگنجانید و خاصیت ویتامین C طبیعی را روزانه دریافت کنید. برخی از غنی ترین منابع ویتامین C مرکبات مانند لیمو، لیموترش و پرتقال است. سبزیجات دارای برگ سبز از جمله اسفناج و کلم پیچ، فلفل قرمز و فلفل سبز، گوجه فرنگی، سیب زمینی، کدو سبز، کلم بروکلی، گل کلم و کلم همگی به عنوان منابع ویتامین C هستند.

اگر این مواد غذایی به صورت خام یا کمی پخته شده مصرف شوند، بیشترین میزان ویتامین C بدن تامین خواهد شد. ویتامین C کاملا مختص انسان است و کارهای زیادی روی آن انجام شده است که به صورت مکمل ED تولید شده است و به عنوان اسید اسکوربیک شناخته می شود. ویتامین C طبیعی یکی از ویتامین های محلول در آب است و همین مورد موجب تکرر ادرار و دفع سموم از بدن شده است.

منابع  غذایی ویتامین C
منابع غذایی ویتامین C

علائم کمبود ویتامین C

علائم و نشانه های مختلفی از کمبود ویتامین C وجود دارد و حفظ سطح پایین ویتامین C در طولانی مدت می تواند اثرات مخربی بر سلامتی داشته باشد. در حقیقت، کمبود شدید ویتامین C می تواند منجر به اسکوربوت شود. بیماری ناشی از تجزیه کلاژن که علائمی مانند کبودی، خونریزی لثه و خستگی ایجاد می کند بنابراین منابع ویتامین C را دست کم نگیرید. برخی از رایج ترین علائم کمبود ویتامین C عبارتند از:

  • کبودی، لثه های متورم، خونریزی لثه
  • بهبودی کند زخم، التهاب لثه
  • موهای خشک و شکافته، لکه های قرمز خشک روی پوست
  • پوستی خشن، خشک و پوسته پوسته، خون دماغ شدن شدن
  • سیستم ایمنی ضعیف، اختلالات گوارشی، احتمال افزایش وزن به دلیل کند شدن متابولیسم
  • مفاصل متورم و همراه با درد

چرا اسید اسکوربیک همراه با گلوکز مفیدتر است؟

منابع ویتامین C اکثرا با گلوکز تاثیر بهتری بر روی بدن دارند، فواید اسید اسکوربیک با گلوکز در تقویت یکدیگر بیان می شوند. مونوساکارید به سرعت مصرف انرژی را جبران می کند و خاصیت ویتامین C بدین شکل است که رادیکال های آزاد را سرکوب می کند. این خواص برای بهبودی بیماری، ورزش و استرس ذهنی ضروری است. توجه داشته باشید که این ترکیب برای کودکان و ورزشکاران تاثیر بیشتری دارد.

مشکلات حاد کمبود ویتامین C

مشکلات سلامتی مرتبط با کمبود ویتامین C با گذشت زمان بسیار بدتر می شود و ممکن است به برخی از مشکلات جدی منجر شود. مشکلات طولانی مدت ناشی از سطح پایین ویتامین C شامل موارد زیر است:

  1. فشار خون بالا
  2. بیماری کیسه صفرا
  3. سکته
  4. سرطان های خاص
  5. تصلب شرایین

ویتامین C در بدنسازی

ویتامین C در بدنسازی می توانند انرژی از دست رفته آنها را تامین و در عضله سازی به آنها کمک شایانی کند. ویتامین C نمی تواند در بدن ذخیره شود و به همین دلیل است که باید به دنبال منابع ویتامین C بود. مشخص شده است که ویتامین C در بدنسازی می تواند کمک شایانی به ورزشکاران در عرصه های مختلف کند. منابع ویتامین C در بهبود جریان خون نقش دارند و ارتباط زیادی بین جریان خون و روشن شدن پوست و تناسب اندام افراد ورزشکار دارد. این یک جایگزین مکمل ED طبیعی بسیار خوب برای ورزشکاران است که به دنبال یک مکمل قوی و تامین نیازهای بدن هستند.

خواص ویتامینن C
خواص ویتامینن C

خاصیت ویتامین C

خاصیت ویتامین C  را در بند بند بدن می توان حس کرد و آن را از طریق منابع ویتامین C دریافت کرد، این ویتامین معجزه آسا می تواند بر روی تمام اعضای بدن شما تاثیر مثبت قابل توجهی داشته باشد که در تشکیل برخی از انتقال دهنده های عصبی، کلاژن و L کارنیتین نیز بسیار موثر است. ال کارنیتین یک مکمل ED طبیعی بسیار خوب می باشد که کمک شایانی به بدن می کند.

یکی دیگر از خاصیت ویتامین C این است که انتقال دهنده های عصبی برای برقراری ارتباط خوب محرک ها را تحریک و به راحتی این ارتباط صورت می گیرد و هورمون ها را به شکل خاصی نظم می دهد. از طرفی کلاژن پوست را تقویت می کند که به ترمیم بافت های فرسوده مانند زخم کمک می کند، از بارزترین خاصیت ویتامین C می توان به سنتز پروتئین بدن اشاره کرد. خاصیت ویتامین C بسیار نامحدود است و می توانید شاهد تاثیر آن به عنوان یک آنتی اکسیدان و تقویت سیستم ایمنی بدن خود باشید.

ویتامین C برای پوست

تشکیل کلاژن یکی از مواردی است که می تواند حس روشنایی و جوانی پوست را حفظ کند، که امروزه به یکی از دغدغه های افراد مخصوصا خانم ها تبدیل شده است و به راحتی می توان با مصرف انواع ویتامین C از جمله قرص جوشان، شربت، سرم و … ویتامین C برای پوست خود را تامین کرد. منابع ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند تا سلامت پوست بهتر از پیش باشد. کلاژن به عنوان از بین برنده چین و چروک پوست و برای انواع التهاب بسیار مفید است.

منابع ویتامین C اغلب دارای محتوای آنتی اکسیدان بالایی هستند که با توجه به تحقیقات انجام شده توسط متخصصان فواید زیادی برای انواع پوست دارد. آنتی اکسیدان ها هنگام محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش در نور نقش دارند. توجه داشته باشید که با قرار دادن منابع ویتامین C در سبد غذایی خود می توان آسیب هایی که به پوست میرسد با مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان موجود در انواع ویتامین C به حداقل رساند.

تاثیر ویتامین C روی زخم ها

ویتامین C می تواند باعث تولید ملانین در پوست شود. این ملانین می تواند به روشن شدن اختلال رنگدانه ای که قبلا بر اثر عوامل مختلفی بر روی پوست ایجاد شده اند تاثیر بسزایی داشته باشد. برترین خاصیت ویتامین C ترمیم آسیب های مختلف خورشید و عوامل خارجی است که در از بین رفتن کلاژن نقش دارند و این ویتامین می تواند با تسریع در بازسازی سلول به سرعت به مشکلات پوستی خاتمه دهد.

در صورت بروز زخم های باز، عفونت های باکتریایی در بدن به دلیل باز بودن زخم به راحتی به بدن نفوذ می کنند. که در این حالت منابع ویتامین C به سیستم ایمنی بدن کمک می کند که باکتری های ورودی را خنثی کند. که در این بین به راحتی با تامین ویتامین C می توان با افزایش تولید کلاژن شاهد تسریع بهبود زخم بود.

خرید محصولات رفع ترک بدن با قیمت مناسب

نقش مهم ویتامین C در سیستم ایمنی بدن

اسید اسکوربیک نام دیگر ویتامین C است که در کمک به وجود سیستم ایمنی بدن فواید زیادی دارد. یکی از مهمترین اجزای بدن گلبول های سفید خون می باشد که در سیستم ایمنی بدن نقش دارند. انواع مختلفی از گلبول های سفید خون وجود دارد که از راههای مختلف با ویروس ها و باکتری های عامل بیماری، مقابله می کنند.

نقش ویتامین C این است که به تحریک بدن و تولید گلبول های سفید کمک می کند. از طرف دیگر، منابع ویتامین C همچنین می توانند به تولید آنتی بادی های مختلف مانند پروتئین فعال کمک کنند. این نوع پروتئین حتی می تواند میکروب های عفونی را خنثی کند.

محتوای آنتی اکسیدان موجود در ویتامین C نه تنها در زیبایی پوست بلکه در سیستم ایمنی بدن نیز قابل توجهی دارد. آنتی اکسیدان ها باعث می شوند تا سلول های سفید خون در برابر حملات ویروسی یا باکتریایی مقاومت بیشتری داشته باشند. ویتامین C بیشترین نقش را در سلامت سیستم ایمنی بدن هر انسانی دارد.

دیگر مزایای ویتامین C

درک این که چرا منابع ویتامین C با سلامتی مترادف شده است آسان می باشد. این ویتامین برای رشد و ترمیم بافت در بدن ضروری است و همانطور که اشاره شد در غذاهای سالمی مانند میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود.

آنچه ما به طور قطع می دانیم این است كه منابع ویتامین C برای ایجاد كلاژن، غضروف ها، تاندون ها، رباط های مختلف بدن، جلوگیری از اثر رادیكال های آزاد مورد استفاده قرار گرفته است. از عوامل محیطی گرفته تا غذای فرآوری شده باعث ایجاد رادیکال های آزاد در بدن و آسیب رساندن به سلول ها می شوند که با گذشت زمان و تجمع آنها در نهایت منجر به بیماری های مزمنی مانند سرطان و زوال عقل می شوند و حتی می توانند علائم پیری را تسریع بخشند.

بهبود زخم

بهترین زمان خوردن ویتامین C برای التیام زخم

برای افرادی که عمل جراحی انجام داده اند و یا به هر دلیلی قسمتی از بدن آنها جراحت خاصی برداشته است می توانند به منابع ویتامین C اکتفا کنند. بهترین زمان خوردن ویتامین C روزانه در ۲ تا نهایتا ۳ وعده است که می تواند در بهبود و جای زخم بسیار مهم باشد. هنگامی که پوست بدن سعی می کند خودش را بهم نزدیک کند تا زخم به اصطلاح جوش بخورد، کلاژن بیشتری از آنچه که در هنگام بازسازی بافت استفاده می شود، ایجاد می شود که با مصرف غذا و انواع میوه می توان در این امر دخیل بود.

این روند جوش خوردن به نوبه خود ویتامین C بیشتری را تخلیه می کند و چون بدن ما آن را ذخیره نمی کند، با تمام شدن آن بدن نمی تواند کلاژن بیشتری ایجاد کند. به همین دلیل پزشکان اغلب بهترین زمان خوردن ویتامین C و مکمل های مشابه را به بیماران پس از جراحی توصیه می کنند، زیرا عدم تامین این ویتامین در کند شدن تولید بافت همبند تاثیرگذار است و این می تواند حتی مانع بهبودی شود.

چین و چروک و پیری

با افزایش سن پیری و کلاژن دست به دست هم می دهند! هر چه پیرتر می شویم، تولید کلاژن به مرور متوقف می شود. این یکی از دلایل عمده چین و چروک، افتادگی پوست و پیری کلی است. منابع ویتامین C چه به صورت مکمل و چه به صورت موضعی مصرف شود می تواند باعث بهبود بافت، رنگ و ظاهر پوست شود. مصرف بیشتر ویتامین C در رژیم غذایی می تواند ظاهر بهتر پوست و رفع چین و چروک های کمتر را به دنبال داشته باشد. اگر سعی دارید چین و چروک ها را درمان کنید بهتر است انواع ویتامین C را تست کنید و از میوه های حاوی ویتامین C غافل نشوید.

متابولیسم چربی

پس از مصرف منابع ویتامین C این ویتامین در تبدیل چربی به انرژی کمک می کند و موجب می شود تا شما کمتر احساس خستگی کنید. بدن شما از ویتامین C برای تولید کارنیتین استفاده می کند، یک مولکول کوچک که چربی را به اندام داخلی سلول شما، معروف به میتوکندری منتقل می کند. درون میتوکندری، چربی به انرژی تبدیل می شود. کمبود ویتامین C سطح کارنیتین و میزان چربی موجود در میتوکندری را کاهش می دهد و باعث کمبود انرژی می شود.

کم خونی

کم خونی نوعی بیماری است که با تعداد اندکی از گلبول های قرمز خون شناخته می شود. سلول های قرمز خون شما اکسیژن را به سلول های بدن منتقل می کنند تا از آن برای انرژی استفاده شود، بنابراین کاهش اکسیژن در گردش باعث خستگی می شود که از اصلی ترین علامت های کم خونی است.

شایع ترین علت کم خونی کمبود آهن است زیرا برای ساخت پروتئین حامل اکسیژن در گلبول های قرمز خون نیاز به آهن یا منابع ویتامین C دارید. ویتامین C به بدن کمک می کند آهن را به طور موثر جذب کند. کمبود ویتامین C می تواند منجر به کمبود آهن و در نهایت خسته شدن و بیدار ماندن شما شود.

روشن شدن پوست

ویتامین C اسیدی است و بنابراین ویژگی های قابض زیادی دارد که بسیاری از فرهنگ های باستان سال ها از آن برای روشن شدن پوست استفاده می کردند. این بخشی از توانایی آنتی اکسیدانی آنهاست، که کلاژن را تقویت و منجر به تقویت و پوست سالم تر می شوند و از اثرات اکسیداسیون منجر به هایپرپیگمانتاسیون می شود.

منابع ویتامین C مانند لیمو، لیموترش و سایر مرکبات به عنوان تونر یا اسکراب استفاده می شوند، که یک درمان خانگی برای روشن شدن پوست می باشد. وجود آن در کرم ها و صابون ها نیز این ویژگی را به خوبی به پوست هدیه می کند.

هیپرپیگمنتیشن چیست؟

زمانی که صحبت از منابع ویتامین C می شود و به ذخایر ملانین موجود در پوست بیش از حد سلول های رنگدانه ای و در نتیجه لکه ها یا نواحی پوست تیره ختم می شوند حتما با هیپرپیگمنتیشن روبرو خواهید شد. به طور معمول در محل های آسیب دیدگی یا پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد رخ می دهد و به آن هیپرپیگمنتیشن گفته می شود.

مصرف ویتامین C در هنگام کمبود خواب می تواند به جلوگیری از شروع بیماری کمک کند. ویتامین C با تحریک تولید گلبول های سفید، ایمنی بدن را افزایش می دهد و می تواند تعداد نوتروفیل ها، لنفوسیت ها و فاگوسیت ها را افزایش دهد، که به مبارزه با باکتری ها و ویروس های خارجی نیز کمک می کند.

میوه های مفید برای بدن
میوه های مفید برای بدن

میوه های حاوی ویتامین C برای بیماران قلبی

سخت شدن رگ ها و کلسترول بالا دو عامل مهم بیماری های قلبی است. منابع ویتامین C می تواند به طور قابل توجهی غلظت LDL کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد. شواهدی وجود دارد که منابع ویتامین C می تواند انعطاف پذیری دیواره رگ های خونی را بهبود بخشد، که کمک شایانی در کاهش فشار خون دارد.

بد نیست بدانید که یکی از رژیم هایی که پزشکان معمولا برای پیشگیری و درمان فشار خون بالا توصیه می کنند، رژیم DASH است که شامل بسیاری از میوه ها می باشد که منابع ویتامین C و سبزیجات بسته بندی شده آنتی اکسیدان هستند که به نوبه خود دارای مقادیر زیادی از ویتامین C می باشد و برای بیماران قلبی و امثال آن بسیار مفید است. میوه ها و منابع ویتامین C عبارتند از:

  • توت، کلم بروکلی، طالبی، گریپ فروت، کیوی
  • انبه، پرتقال ها، پاپایا، آناناس، سیب زمینی ها
  • سبزیجات برگ خام و پخته (سبزی شلغم، اسفناج)
  • اسکواش، گوجه فرنگی ها، هندوانه

انواع ویتامین C

شما می توانید انواع ویتامین C را به شکل طبیعی در میوه ها و سبزیجات پیدا کنید. که نسخه های دیگر آن معروف به اسید اسکوربیک می باشد و این همان چیزی که به طور معمول در کپسول ها، جویدنی ها و قرص های ویتامین C پیدا می شود و آنها را به عنوان بهترین منابع ویتامین C می شناسند.

میزان ویتامین C توصیه شده برای بزرگسالان ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم در روز یا حدود ۱۰۰۰ میلی گرم است که دریافت آن از خوردن میوه ها و سبزیجات تازه به صورت مستقیم امکان پذیر است. به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض حرارت بیش از حد ممکن است ویتامین C را کاهش دهد، زیرا این ویتامین به نور و گرما حساس است. مکمل ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

آیا خوردن ویتامین C در بارداری مهم است؟

تا به اینجا برای تمامی افراد توصیه کرده ایم که در هر شرایطی از منابع ویتامین C غافل نشوند، اما آیا خوردن ویتامین C در بارداری مهم است؟ ویتامین سی یک ماده مغذی و ضروری است. ضروری به این معنی که برخلاف هر موجود زنده دیگری در کره زمین، ما نمی توانیم منابع مورد نیاز خود را تولید کنیم و نیاز به خوردن غذاهای حاوی ویتامین سی هستیم. اسید اسکوربیک یا خوردن ویتامین C در بارداری بسیار مهم است.

خرید کرم ضد لک و چرو با قیمت مناسب

خاصیت ویتامین C در بارداری به عنوان یک محرک قدرتمند برای سیستم ایمنی بدن است که به شما امکان می دهد تا برای مقابله با عفونت و بیماری آنتی بادی بدن مقاومی داشته باشید. این ویتامین قادر است از آسیب های ناشی از سموم محیطی، رژیم غذایی نامناسب و پیامدهای اجتناب ناپذیر جلوگیری، کاهش و حتی روند آن را معکوس کند. مصرف توصیه شده روزانه خوردن ویتامین C در بارداری ۸۵ میلی گرم است. این در طول بارداری برای یک زن مفید خواهد بود زیرا ویتامین C بر تشکیل دندان، استخوان و بافت همبند جنین تاثیر می گذارد.

مضرات ویتامین C

بدون شک منابع ویتامین C تا به امروز تنها موجب تسکین درد و رفع بسیاری از بیماری ها شده اند. به همین دلیل برای اشاره کردن به مضرات ویتامین C واقعا کار سختی است چرا که این ویتامین نه تنها ضرری ندارد بلکه جزو یکی از نیازهای اساسی بدن است. با وجود بی ضرر بودن ظاهری ویتامین ها، مصرف بی رویه آنها می تواند منجر به خطرات زیادی شود. این حتی در مورد اسید اسکوربیک نیز وجود دارد که به سرعت از طریق ادرار از بدن دفع می شود. عوارض جانبی اغلب با آلرژی به ویتامین یا استفاده مقادیر زیادی از آن همراه می باشد. که ممکن است علائم زیر رخ دهد:

  • سرگیجه و ضعف
  • بیخوابی
  • سردرد شدید
  • درد شکم
  • تهوع و استفراغ
  • سوزش سردل
  • بثورات پوستی آلرژیک

در کودکان، عوارض جانبی می تواند به صورت افزایش تحریک عصبی و پرخاشگری بروز کند، خارش و بثورات پوستی آلرژیک نیز یکی از این موارد است. هنگامی که این علائم ظاهر می شود، نباید فقط مقدار مصرف را کاهش دهید ، بلکه مصرف دارو را برای مدتی قطع کنید.

منابع

dietsehat.me
thrivemarket.com
mypregnanthealth.com
blotos.ru

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

هجده − پنج =