مواد غذایی پیر کننده پوست تاثیر بسیار زیادی در ایجاد آسیب های پوستی، بیماری ها و از بین بردن شادابی صورت و پوست بدن ما دارند. وقتی رژیم غذایی خود را غنی از خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان، چربی های سالم، آب و مواد مغذی ضروری می کنید، بدنتان از شما قدردانی می کند. می پرسید چگونه؟ بدن از طریق بزرگترین اندام خود یعنی پوست، از شما تشکر می کند! پوست اغلب اولین قسمت بدن است که مشکلات داخلی را نشان می دهد. بنابراین مانند یک آینه سلامت و یا بیماری های درون ما را به ما نشان می دهد. اما اگر تغذیه نامناسبی داشته باشید، به خود این آینه در وهله اول لطمه می زنید. یکی از لطمه هایی هم که اعتماد به نفس ما را گرفته و ظاهر ما را تغییر می دهد، پیری و پژمردگی پوست است. اگر مواد غذایی ناسالم و مضر و همچنین خوراکی های مفید برای پوست را بشناسید، می توانید خیلی بیشتر از خودتان مراقبت کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره تاثیرات مواد غذایی روی پوست و بدن بیشتر صحبت کنیم.

آشنایی با مواد غذایی پیر کننده پوست

شیرینی، قاتل جوانی پوست

هنگامی که افراد بیشتر از آنچه سلول هایشان نیاز دارند قند مصرف می کنند، مولکول های اضافی قند با پروتئین ها پیوند می خورند. این پیوند فرآیندی را ایجاد می کند که می تواند بر کلاژن پوست (پروتئینی که پوست را ارتجاعی و جوان نگه می دارد) تاثیر بگذارد. کلاژن پروتئینی است که حالت ارتجاعی و کشسانی پوست را حفظ می کند. همچنین، قند و شکر به دندان ها آسیب می رساند و باعث پوسیدگی و تغییر رنگ دندان می شود.

الکل از مواد غذایی پیر کننده پوست

آشنایی با مواد غذایی پیر کننده پوست
آشنایی با مواد غذایی پیر کننده پوست

وقتی کبد شما خوب کار می کند، سمومی که می توانند به طور طبیعی روی پوست تاثیر منفی بگذارند را از بدن دفع می کند. اما اگر سموم در کبد جمع شوند و به درستی تجزیه نشوند، پوست با مشکلات مختلفی مثل آکنه، لاغری و استخوانی شدن، گودی پای چشم و چین و چروک درگیر می شود و به اصطلاح گفته می شود از مواد غذایی پیر کننده پوست استفاده کرده اید. الکل آسیب های مخرب بسیاری به عملکرد کبد می زند. وقتی از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنید، خواب شما نیز به هم می ریزد. الکل باعث بی خوابی شده و بدن را کم آب می کند. همانطور که میدانید بسیاری از مشکلات پوستی مثل خشکی و پوسته پوسته شدن به علت کم آبی بدن است. خواب ناکافی سبب آسیب های جدی مثل چین و چروک، تولید بیش از حد رنگدانه ها و در نتیجه لک های پوستی و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست را سبب می شود.

مصرف گوشت سوخته ممنوع

گوشت سوخته یکی دیگر از مواد غذایی پیر کننده پوست است. قسمت های سیاه رنگ روی گوشت کبابی حاوی هیدروکربن های التهاب آور هستند. این ماده های مضر می تواند به کلاژن پوست آسیب برساند. خب شاید فکر کنید پس نباید دیگر کباب بخوریم! نه لازم نیست مصرف کباب را تعطیل کنید! فقط کافی است قسمت های سوخته گوشت را جدا کنید. هر بار هم که کارتان با کباب پز تمام می شود، آن را تمیز کنید. در این صورت برای دفعه بعدی که می خواهید کباب بپزید، تکه های قبلی به گوشت نمی چسبد و غذای شما نمی سوزد.

پرهیز از غذاهای شور برای جوانی پوست

یکی از مواد غذایی پیر کننده پوست، غذاهای درست شده با نمک فراوان هستند. وقتی مقدار زیادی نمک به بدن خود می رسانید، آب بدن شما جذب این مواد می شود. به همین دلیل بدن با کم آبی مواجه می شود. از طرفی، غذاهای شور صورت و ظاهر شما را پف کرده و متورم می کنند. غذاهای آماده، کنسرو شده و کارخانه ای معمولا با نمک زیاد درست می شوند. علاوه بر این مواد نگهدارنده، رنگ های مختلف خوراکی و افزودنی هایی که در این خوراکی های بسته بندی شده وجود دارد می تواند باعث به وجود آمدن حساسیت و لک های پوستی در همه سنین شود. بنابراین، به جای استفاده از آنها سعی کنید. غذای تازه و خانگی بخورید. همچنین به غذای روزمره خود مقدار کمی نمک بپاشید.

مقاله پیشنهادی: بهترین روش های محافظت و مراقبت مو در زمستان چه هستند؟

سوسیس و کالباس تعطیل

مواد گوشتی فرآوری شده مواد غذایی پیر کننده پوست هستند. سوسیس، بیکن، کالباس و هر گونه محصول کارخانه ای که شبیه اینها باشد با استفاده از سولفیت و سایر مواد نگهدارنده تولید می شوند. این مواد سبب بروز التهاب در پوست شده و پیری زودرس می آورد. همچنین در مواد اولیه این گونه خوراکی های مضر، نمک بسیاری هم به کار می رود که علاوه بر مضرات زیادی که برای سلامت عمومی بدن دارد، پوست را نیز آسیب دیده و پف کرده می کند.

آشنایی با مواد غذایی پیر کننده پوست
آشنایی با مواد غذایی پیر کننده پوست

چربی های ترانس، مختل سلامتی

امروزه درباره چربی های ترانس و روغن های حاوی پالم بسیار گفته می شود و آنها را به عنوان مواد غذایی پیر کننده پوست شناخته اند. بسیاری از متخصصان و دکترهای تغذیه از خطرات و آسیب های قلبی که چربی های ترانس می توانند باعث شوند، صحبت می کنند. اما این تنها ضرر این مواد ناسالم نیست. چربی های ترانس سبب ایجاد نشانه های پیری مثل چین و چروک، خطوط ریز، افتادگی و … روی صورت می شوند. آنها حتی می توانند پوست شما را در برابر اشعه UV آسیب پذیرتر کنند. بنابراین قبل از خرید روغن های سرخ کردنی و پخت و پز، برچسب روی آنها را با دقت بخوانید. محصولاتی که روی آن روغن هیدروژنه ذکر شده، را به هیچ وجه خریداری نکنید. (از چربی های ترانس به عنوان روغن هیدروژنه یاد می شود.)

مصرف کم گوشت قرمز برای تندرستی

گوشت قرمز چربی زیادی دارد. بنابراین می توان در لیست مواد غذایی پیر کننده پوست نام برد. گوشت چرب در بدن رادیکال های آزاد را تولید می کند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که به جای دو الکترون، یک الکترون دارند. بنابراین این مولکول های ناپایدار تمایل دارند که یک الکترون از مولکول های دیگر بگیرند. به همین خاطر رادیکال های آزاد به سلول های ناپایداری تبدیل می شوند که الکترون های یک سلول دیگر را از بین می برند. از این طریق به سلول های بدن آسیب می رسانند. رادیکال های آزاد سبب بروز استرس اکسیداتیو در بدن می شوند. همچنین این مولکول های مخرب توانایی پوست در محافظت از خود و تولید کلاژن را از آن سلب می کنند. پیشنهاد می کنیم که از گوشت های بدون چربی مثل بوقلمون و مرغ به جای گوشت قرمز در وعده های غذایی خود استفاده کنید. همچنین مقدار زیادی میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. زیرا این خوراکی ها سرشار از آنتی اکسیدان بوده و خواص فوق العاده ای برای پوست دارند.

خرید انواع سرم پوست با کیفیت بالا و قیمت مناسب

مصرف خیلی کم غذاهای ادویه دار برای داشتن چهره ای جذاب

غذاهای تند و پرادویه از جمله مواد غذایی پیر کننده پوست به حساب می آیند. یکی از بیماری های شایع پوستی، روزاسه (لکه های پوستی) است. مصرف غذاهایی که در پخت آنها ادویه فراوانی به کار رفته، می تواند باعث تشدید روزاسه شود. این نوع غذاها به بانوانی یائسه ای که رگ های خونی آنها در این زمان واکنش پذیرتر هستند، آسیب بیشتری می رسانند. هدف ذکر این نکات این نیست که از خوردن ادویه ها به کل پرهیز کنید. اما توصیه می شود که غذاهای پر ادویه را کنار بگذارید. در غیر این صورت باید منتظر به وجود آمدن مشکلاتی مثل رگ های عنکبوتی، پف و قرمزی در پوست خود باشید.

چی برای جوانسازی پوستی بخوریم
آشنایی با مواد غذایی پیر کننده پوست

نوشیدن کم کافئین، جادوی زیبایی

کافئین مانند سایر دیورتیک ها (داروهای ادرار آور) عمل می کند. این خاصیت می تواند باعث دفع مایعات و کاهش رطوبت بدن شما شود. یکی از علائم پیری پوست، تیرگی و کدری آن است. هر چیزی که آب بدن را از بین ببرد، می تواند به پوست آسیب برساند. به عنوان مثل قهوه که حاوی مقدار زیادی کافئین است، تاثیرات منفی برای پوست دارد. قهوه رطوبت پوست را کاهش داده و با مصرف زیاد آن پوست شما کدر، پیر و پژمرده به نظر می رسد. این نوشیدنی علاوه بر کم آب کردن بدن، به دندان ها نیز آسیب می زند. نوشیدنی های اسیدی مثل قهوه می توانند منافذ میکروسکوپی را روی سطح مینای دندان ایجاد کرده و با گذشت زمان باعث خراب شدن آنها شوند. برای حذف تاثیرات منفی قهوه که تاثیرات مثبت زیادی بر سلامت انسان دارد، کافی است بعد از مصرف قهوه یک لیوان آب بنوشید. آب دارای pH خنثی است که اسید را از بین می برد.

مواد غذایی جوانساز پوست

در قسمت بالا مواد غذایی پیر کننده پوست را با هم بررسی کردیم. اما برای محافظت از پوست و داشتن پوستی جوان و شاداب چه باید کرد؟ آیا می توان با به کارگیری روش های خانگی و استفاده از خوراکی های مفید و سالم پوست را با طراوت و بدون چروک نشان داد؟ محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف میوه و سبزیجات ایمن ترین و سالم ترین راه برای از بین بردن کدری و خطوط ایجاد شده روی پوست بر اثر افزایش سن و یا پیری زودرس است. در ادامه ما چند مورد از بهترین خوراکی های ضد پیری برای داشتن ظاهری زیبا و جوان را به شما معرفی خواهیم کرد.

سبزی شاهی

فواید شاهی برای بدن و پوست آنقدر زیاد است که مطمئنا اگر آن را در وعده های غذایی خود بگنجانید، نتیجه می گیرید. این سبزی توانایی هیدراتاسیون و آبرسانی فوق العاده بالایی دارد. همچنین سرشار از مواد مغذی مثل کلسیم، پتاسیم، منگنز، فسفر و ویتامین های A ، C، K، B1 و B2 می باشد. شاهی به عنوان یک ضدعفونی کننده داخلی پوست عمل می کند. همچنین با افزایش گردش خون و رساندن هر چه بیشتر مواد معدنی به تمام سلول های بدن، باعث افزایش اکسیژن رسانی به پوست می شود. علاوه بر این، سرشار از ویتامین A و C بوده و خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار زیادی دارد. با توجه به این خاصیت تاثیرات مخرب و مضر رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از بروز چین و چروک و خطوط ریز پیشگیری می کند. می توانید از این سبزی خوش طعم در سالاد های خود استفاده کنید. بعد از مدتی مصرف شاهی درخشندگی پوست و بهبود سلامت کلی بدنتان شما را شگفت زده خواهد کرد.

مقاله پیشنهادی: معرفی برند کیس بیوتی به همراه محصولات تولیدی این شرکت

فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به عنوان یک ماده ضد پیری فوق العاده در سراسر جهان استفاده می شود. فلفل دلمه ای علاوه بر داشتن مقدار زیادی ویتامین C که برای تولید کلاژن عالی عمل می کند، حاوی آنتی اکسیدان های قوی کاروتنوئید نیز می باشد. کاروتنوئیدها رنگدانه های گیاهی هستند که مسئول ایجاد رنگ قرمز روشن، زرد و نارنجی بسیاری از میوه ها و سبزیجاتی که می بینید هستند. علاوه بر ایجاد رنگ های زیبا، این مواد خواص ضد التهابی متنوعی دارند. با توجه به همین خواص می توانند از پوست در برابر آسیب های محیطی مثل اثرات مخرب اشعه های مضر خورشید، آلودگی و سموم مختلف محیط پیرامون محافظت کنند. می توانید از فلفل دلمه ای خرد شده در یک میان وعده خوشمزه مثل حمص استفاده کنید. با این که آن را به صورت خام و یا تفت داده به سالاد های خوشمزه خود اضافه کنید.

فواید سیب برای جوانسازی
آشنایی با مواد غذایی پیر کننده پوست

پاپایا

این خوراکی خوشمزه حاوی مقدار زیاد آنتی اکسیدان، ویتامین های مختلف و مواد معدنی و مغذی است. به همین دلیل می تواند به بهبود خاصیت کشسانی و همچنین به حداقل رساندن چین و چروک و خطوط ریز پیری کمک کند. مواد مغذی موجود در پاپایا عبارتند از:

طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان های موجود در پاپایا به مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد می پردازند. همچنین بروز نشانه های پیری پوست را به تعویق می اندازند. پاپایا همچنین حاوی آنزیمی به نام پاپائین است. این آنزیم به عنوان یکی از بهترین مواد ضد التهابی فواید پاپایا را به عنوان یک نوع مواد غذایی ضد پیری افزایش می دهد. از این میوه در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی لایه بردار نیز استفاده می شود. خوردن پاپایا (یا استفاده از محصولات حاوی پاپائین) می تواند به حذف سلول های مرده پوست کمک کند و پوستی درخشان و شاداب برای شما ارمغان بیاورد. برای بهره مندی از خواص پاپایا برای پوست می توانید آن را به عنوان یک صبحانه مقوی با کمی آبلیمو میل کنید. یا این که ماسک پاپایا درست کنید و شب ها آن را روی صورت خود بمالید.

بلوبری

بلوبری سرشار از ویتامین A و C و همچنین یک آنتی اکسیدان ضد پیری به نام آنتوسیانین است. آنتوسیانین همان ماده ای است که به بلوبری رنگ آبی عمیق و زیبا می بخشد. این میوه با تعادل بخشیدن به واکنش های التهابی پوست و جلوگیری از، از دست دادن کلاژن، از پوست شما در برابر اشعه های مضر نور خورشید، استرس و آلودگی های مختلف مراقبت می کند. همچنین بلوبری قند زیادی نداشته برای افراد دیابتی بسیار مناسب می باشد. برای بهره مندی از خواص زیبایی این میوه خوشمزه، می توانید با آن یک اسموتی خوشمزه صبحگاهی درست کنید.

کلم بروکلی

در لیست بهترین مواد غذایی ضد پیری پوست باید حتما از کلم بروکلی نام ببریم. زیرا حاوی ویتامین های C و K، انواع آنتی اکسیدان ها، فیبر، فولات، لوتئین و کلسیم می باشد. همچنین این سبزی خواص ضد التهابی حیرت انگیزی دارد. کلاژن پروتئین اصلی موجود در لایه های پوست است که به آن قدرت و قابلیت ارتجاعی می دهد. برای ساخت کلاژن بدن ما به ویتامین C نیاز دارد. می توانید از کلم بروکلی خام به عنوان یک میان وعده سبک و رژیمی استفاده کنید. اما اگر وقت دارید، می توانید آن را بخار پز کرده و میل کنید. نسبت به گوشت های کبابی سوخته و هزاران مواد غذایی پیر کننده پوست کلم بروکلی پخته شده فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن شما دارد.

نقش سبزیجات در جوانسازی
آشنایی با مواد غذایی پیر کننده پوست

اسفناج

یکی دیگر از مواد غذایی که برای جوانسازی و طراوت پوست خود می توانید به آن اعتماد کنید، اسفناج می باشد. این سبزی خاصیت آبرسانی و هیدراتاسیون بسیار بالایی دارد. همچنین به اکسیژن رسانی به سلول ها و بازسازی کل بدن کمک موثری می کند. اگر به دنبال منبع غنی از مواد مغذی و مورد نیاز برای داشتن بدن سالم می گردید، به شما اسفناج را صد درصد پیشنهاد می دهیم. ویتامین های A ، C، E و K، منیزیم، آهن هم گیاهی و لوتئین از جمله این مواد هستند. مقدار بالای ویتامین C موجود در این برگ سبز، کلاژن سازی را افزایش می دهد تا پوست را محکم و صاف نگه دارد و از شما در برابر مواد غذایی پیر کننده پوست محافظت کند. ویتامین A موجود در اسفناج، موهای شما را محکم تر و براق تر از همیشه می کند. همچنین اسفناج با داشتن ویتامین K به کاهش التهاب در سلول ها کمک می کند. می توانید با استفاده از اسفناج اسموتی های مختلف، سالاد های خوشمزه و غذاهای متنوع و دلچسبی درست کنید.

آجیل

بسیاری از مغزها (به ویژه بادام) منبع عالی ویتامین E هستند که می تواند به ترمیم بافت پوست، حفظ رطوبت آن و محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش کمک کند. به عنوان مثال گردو حاوی اسیدهای چرب ضد التهابی امگا ۳ است که به بهبود موارد زیر کمک می کند:

  • تقویت غشای سلولی پوست
  • محافظت در برابر آسیب های خورشید
  • با حفظ لایه چربی طبیعی پوست درخشندگی زیبایی خیره کننده ای به آن می بخشد.

می توانید مقداری از آجیل را روی سالاد خود ریخته و از فواید آن بهره بگیرید. همچنین یک مشت آجیل بهترین میان وعده برای همه افراد است. کسانی که تمرینات ورزشی انجام می دهند می توانند از یک مشت مغز برای یک میان وعده عالی و زود قبل از تمرین استفاده کنند. همچنین آجیل و خشکبار برای کسانی که درس می خوانند و یا کار می کنند یا افرادی که رژیم غذایی لاغری دارند، یکی از بهترین مواد غذایی به حساب می آید. البته سعی کنید پوست نازک روی مغز ها مثل پوست بادام زمینی، پوست قرمز، سبز رنگ پسته و … را نکنید. زیرا مطالعات نشان داده ۵۰ درصد یا بیشتر از آنتی اکسیدان های این مغزها با کندن پوست آنها از بین می رود.

آووکادو

آووکادو سرشار از اسیدهای چرب مقابله کننده با التهابات مختلف است که باعث صاف و یکدست شدن پوست می شود. ویتامین های K ، C، E، A، ویتامین های گروه B و پتاسیم از جمله مواد مغذی موجود در این میوه هستند. این مواد سبب خواص ضد پیری قوی و موثر آووکادو هستند. همانطور که میدانید حذف سلول های مرده یکی از اساسی ترین کارهایی است که برای پاکسازی و لایه برداری پوست ما باید انجام دهیم. آووکادو با داشتن مقدار زیادی ویتامین A می تواند به حذف این سلول ها کمک کند. به همین خاطر سبب درخشندگی و زیبایی دو چندان پوست و صورت می شود. کاروتنوئید موجود در این میوه نیز باعث جلوگیری از اثرات سموم و آسیب ناشی از اشعه خورشید می شود. جالب است بدانید آووکادو یک میوه فوق العاده برای پیشگیری از سرطان پوست است. می توانید با آووکادو اسموتی و یا سالاد درست کنید. یا این که با یک قاشق داخل این میوه خوشمزه را بخورید. همانطور که میدانید بسیاری از محصولات مرطوب کننده و مراقبت از پوست از این میوه برای تاثیرگذاری هر چه بیشتر استفاده می کنند. می توانید آووکادو را به عنوان یک ماسک مرطوب کننده باورنکردنی برای کاهش التهاب، کاهش قرمزی و جلوگیری از بروز چین و چروک امتحان کنید.

سیب زمینی شیرین

رنگ نارنجی سیب زمینی شیرین از آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن آن ناشی می شود که به ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین می تواند به بازگردان خاصیت ارتجاعی پوست، جانبخشی به سلول های پوست و در نهایت لطافت، نرمی و جوانسازی آن کمک می کند. این ریشه خوراکی خوشمزه، همچنین منبع خوبی از ویتامین C و E نیز هست. اگر بتوانید سیب زمینی شیرین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، از پوست خود در برابر آسیب های مضر رادیکال های آزاد محافظت کنید. با خوردن سیب زمینی شیرین هم می توانید چهره درخشان و زیبایی داشته باشید و هم از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. برای این که پوست و ظاهر شاداب، جوان و زیبایی داشته باشید، سه نکته اساسی را فراموش نکنید. ورزش، روحیه عالی و تغذیه مناسب. با انجام تمرینات ورزشی اصولی، داشتن برنامه غذایی مملو از سبزیجات و پرهیز از مواد غذایی پیر کننده پوست می توانید تا آخر عمر چهره ای بشاش و شاداب داشته باشید. دور بودن از استرس و اضطراب، داشتن روحیه شاد و سرحال نیز برای تندرستی و سلامت پوست اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل از قدیم می گفتند : “خنده بر هر درد بی درمان دواست.”

منابع

zubulka.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

19 − هفت =