پف و تیرگی دور چشم در مردان، زنان و حتی کودکان شایع ترین مشکلات ظاهری است که در برخی به صورت ژنتیکی و برخی به دلیل روشن بودن بیش از حد پوست و کم خونی دچار پف و تیرگی دور چشم هستند. خوشبختانه درمان سریع سیاهی دور چشم معمولا با رعایت نکاتی قابل درمان است، اگر پف و تیرگی دور چشم فقط در یک طرف دیده شود، ممکن است به دلیل ضربه یا یک نوع بیماری خاص که مربوط به چشم و یا ساختارهای اطراف آن به وجود آمده باشد.

گردش خون نامنظم و ضعیف یکی از دلایل عمده پف و تیرگی دور چشم است، مویرگ های حامل خون و اکسیژن به سطح پوست نزدیک تر هستند. هنگامی که اکسیژن به سلول ها منتقل می شود و خون تخلیه می شود، رنگ آن مایل به آبی یا بنفش می شود. اولین و مشترک ترین سوال در بین افراد این است که علل دیگر پف و تیرگی دور چشم چیست؟ چه راههایی برای درمان سریع سیاهی دور چشم باید انجام داد؟ آیا با انواع ماسک از بین برنده سیاهی دور چشم آشنا هستید؟ ماسک های از بین برنده سیاهی دور چشم چقدر در درمان این مشکل نقش دارند؟ سیاهی دور چشم در طب سنتی به چه شکلی درمان می شود و آیا می توان این مشکل را بدون مراجعه به پزشک برای همیشه حذف کرد و به یک چهره زیبا دست یافت؟

پف و تیرگی دور چشم
پف و تیرگی دور چشم

علت پف و تیرگی دور چشم چیست؟

علت پف و تیرگی دور چشم بیشتر به پوست زیر چشم برمی‌گردد، پوست دور چشم به طور معمول نازک تر و حساس تر از بقیه قسمت های دیگر صورت است. بنابراین، این قسمت مستعد آسیب های بیشتری می باشد که شایع ترین مشکلات مربوط به پف و تیرگی دور چشم است. حلقه های تیره معمولا به دلیل ترکیبی از عوامل متعدد ایجاد می شوند که برخی از دلایل عمده علل علت پف و تیرگی دور چشم عبارتند از:

  • استعداد ژنتیکی
  • بیش از حد قرار گرفتن در معرض آفتاب
  • رژیم غذایی نامناسب، تغذیه و کم آبی بدن
  • کمبود خواب، خواب آشفته یا خواب زیاد و خستگی
  • سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و الکل بیش از حد
  • بثورات و التهاب پوستی، آلرژی مکرر و عفونت های سینوسی
  • علت پف و تیرگی دور چشم در کودکان معمولا به دلیل خواب ناکافی و کم خونی
  • خستگی چشم خصوصا به دلیل استفاده طولانی مدت از رایانه، صفحه تلفن یا تلویزیون
  • روند پیری طبیعی منجر به نازک شدن پوست زیر چشم و در نهایت علت پف و تیرگی دور چشم
  • قومیت پوست های تیره بیشتر مستعد ابتلا به هیپرپیگمانتاسیون یا پف و تیرگی دور چشم هستند.
از بین بردن پف و تیرگی دور چشم
از بین بردن پف و تیرگی دور چشم

درمان سیاهی دور چشم در طب سنتی

درمان سیاهی دور چشم در طب سنتی بسیار است و می توان با انتخاب یکی از راههای درمان سیاهی دور چشم در طب سنتی برای همیشه از این عارضه خلاص شد. درمان سیاهی دور چشم ترکیبی از درمان های بروز و طب سنتی است که ممکن است زمان زیادی را برای بهبود بطلبد. استفاده از درمان سیاهی دور چشم در طب سنتی نتایج رضایت بخشی به همراه داشته که امروزه همچنان از این روش پیروی می شود، اما این مورد وجود دارد که نتایج دائمی نیستند.

از هر روش که برای درمان پف و تیرگی دور چشم استفاده شود زمانبر خواهد بود پس برای گرفتن نتیجه مطلوب باید صبور باشید. درمان سیاهی دور چشم در طب سنتی برای جلوگیری از تشدید این مشکل ایده آل ترین است و می تواند به زیبایی هر چه بیشتر کمک کند. برخی از انواع درمان سیاهی دور چشم در طب سنتی عبارتند از:

کمپرس سرد

قرار دادن کیسه یخ یا برش های خیار سرد و کیسه های چای سرد در ناحیه زیر چشم تورم را با جمع شدن رگ های آن نقطه کاهش می دهد. چه از کیسه های چای سیاه یا کیسه های چای سبز استفاده کنید این را باید بدانید که توانایی تسکین چشم های پف کرده در سریع ترین زمان را دارند. خاصیت ضد تحریک کیسه های چای می تواند تورم را به طور چشمگیری کاهش و علاوه بر این التهاب و قرمزی را از بین می برند.

مقاله پیشنهادی: همه آن چیزی که نیاز است در مورد بیماری جوش کفگیرک بدانیم

کرم های بواسیر

کرم های بواسیر که بدون نسخه پزشک می توان آنها را تهیه کرد حاوی موادی همچون فنیل افرین برای کوچک شدن رگ های خونی و کاهش تورم هستند که در صورت تست و نداشتن حساسیت می توانید برای زیر چشم استفاده و شاهد نتایج بی نظیر آن باشید.

کافئین

کافئین یک منقبض کننده عروقی بسیار محبوب است که می تواند رگ های خونی زیر چشم را به بهترین شکل منقبض کند و پف چشم و سیاهی را به مرور کاهش دهد. قهوه را پودر کنید و مقداری آب سرد به آن اضافه و یک خمیر درست کنید و زیر چشم بمالید و اجازه دهید چند دقیقه زیر چشم بماند و در نهایت با آب خنک بشویید. عسل و روغن های طبیعی مانند روغن بادام، روغن جوجوبا، روغن نارگیل یا روغن های حاوی ویتامین E را اگر به این مخلوط اضافه کنید شاهد نتایج بی نظیری از این ترکیب خواهید بود.

آبرسانی

مهمترین اصل برای درمان پف و تیرگی دور چشم آبرسانی به پوست زیر چشم می باشد که باعث کاهش پف و تیرگی دور چشم می شود. استفاده از مرطوب کننده های مناسب پوست و کرم آبرسان دور چشم می تواند کمک شایانی به پوست کند. کرم های مختص به پوست شرایط رنگدانه سازی را بیش از حد برای سلول ها راحت می کنند. اکثرا از مواد ضروری همچون رتینوئیدها، اسیدهای هیدروکسی آلفا، گلیسیرین و ویتامین C و K  تشکیل شده اند.

از بین بردن پف و تیرگی دور چشم به روش خانگی
از بین بردن پف و تیرگی دور چشم به روش خانگی

اصلاح سبک زندگی

  1. به طور متوسط هفت تا هشت ساعت خواب در روز
  2. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مصرف مکمل های غذایی و حفظ رطوبت کافی در اطراف چشم
  3. استفاده از کرم های ضد آفتاب استاندارد، استفاده از عینک آفتابی
  4. پرهیز از سیگار کشیدن، دوری از مواد مخدر و مصرف بیش از حد الکل
  5. چشمان خود را بیش از حد نمالید.
  6. کنترل کردن استفاده بیش از حد نمک
  7. استفاده از لوازم آرایشی با کیفیت در کنار یک رژیم غذایی مغذی غنی از ویتامین هایی مانند پرتقال، زردآلو و کیوی و دیگر میوه جات

آیا زردچوبه برای سیاهی دور چشم موثر است؟

یکی از روش های رفع تیرگی زیر چشم استفاده از زردچوبه برای سیاهی دور چشم می باشد که علت آن خصوصیات و رازهای نهفته در این ماده زرد رنگ و خوش عطر می باشد. زردچوبه غنی از آنتی اکسیدان می باشد که حاوی کورکومین است و یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می آید. کورکومین به خلاص شدن از التهاب و تورم زیر چشم کمک می کند و حلقه سیاه را از بین می برد.

زردچوبه توانایی کاهش تولید ملانین را دارد، این امر در درمان حلقه های سیاه که به دلیل ایجاد رنگدانه بیش از حد ایجاد شده اند، کمک می کند. مصرف خوراکی زردچوبه به سم زدایی خون و کبد کمک و در نهایت منجر به شفافیت و درخشندگی پوست می شود. زردچوبه برای سیاهی دور چشم به دلیل مزایای آنتی اکسیدانی که دارد عالی است و جالب تر این که به کاهش چین و چروک، خطوط، افتادگی پوست و جوان سازی و درمان خطوط زیر چشم کمک می کند.

خرید انواع ماسک دور چشم با کیفیت و کارایی بالا

تاثیرات ترکیب زردچوبه و روغن بادام

روغن بادام یک درمان طبیعی و عالی برای روشن شدن تیرگی زیر چشم است که منبع خوبی از ویتامین E می باشد و به خلاص شدن از سیاهی چشم کمک می کند. ویتامین E به دلیل خاصیت مغذی، مرطوب کنندگی بالا و ضد رنگدانه ای در دنیای زیبایی شناخته شده است که به طور چشمگیری در درمان سیاهی چشم موثر هستند. ویتامین E، اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در روغن بادام به روشن شدن تیرگی اطراف چشم کمک و به دلیل وجود ویتامین K در بهبود لخته شدن و در نتیجه کاهش تغییر رنگ زیر چشم تاثیر فوق العاده ای دارند. علاوه بر این، اسید پالمتیک و رتینول در روغن بادام به مرطوب سازی ناحیه ظریف زیر چشم کمک و علاوه بر تیرگی از چین و چروک و حضور لک های تیره جلوگیری می کند.

استفاده از کیسه های چای

سریع ترین راه برای درمان پف و تیرگی دور چشم استفاده از کیسه های چای می باشد که حاوی کافئین می باشد. کافیست بعد از هر بار مصرف چای کیسه ای آنها را دور نریزید و در یخچال نگهداری کنید و هر روز به مدت ۳۰ دقیقه روی پف و تیرگی دور چشم قرار دهید و به وضوح شاهد کاهش سیاهی دور چشم باشید. استفاده از پد چشم با ۳ درصد کافئین و ۱ درصد ویتامین K می تواند پس از چهار هفته موجب کاهش تیرگی و درمان عمیق چین و چروک های پوست شود.

از بین بردن پف و تیرگی دور چشم کودکان
از بین بردن پف و تیرگی دور چشم کودکان

دلایل تیرگی زیر چشم در کودکان چیست؟

سیاهی دور چشم در بین کودکان از شایع ترین است و با وجود نازکی این قسمت از پوست و جنب و جوش کودکان دلایل زیادی دارد، رگ های بنفش و آبی  یا همان رگ های خونی دقیقا زیر پوست اطراف چشم در صورت ضعیف بودن بیش از حد کودکان کمی نمایان می شوند و می توانید این رگ ها را مشاهده کنید. رنگ بنفش و آبی رگ های خونی همان چیزی است که منجر می شوند تا زیر چشم ها حالت تاریک یا تیره دیده شوند. حلقه های تیره می توانند فقط برای مدتی و حتی به طور دائمی بسته به دلیلی که دارند ظاهر شوند. در کودکان معمولا موقتی و این می تواند به دلایل مشترک زیادی اتفاق بیفتد، از جمله:

ژنتیک

گریه یا مالش چشم در سنین مختلف می تواند شرایط تیره بودن زیر چشم را بدتر کند. حلقه های زیر چشم حاصل از رنگدانه هایی هستند که معمولا با ضعیف شدن بچه ها بیشتر به چشم می آید. اگر زیر چشمان اطرافیان کودک این سیاهی دیده می شود، به احتمال زیاد بچه دچار یک سیاهی دور چشم ارثی می باشد که هر چه پیرتر می شوند، سیاهی زیر چشم باقی و حتی بیشتر می شود. بهتر است بدانید که حلقه های تیره زیر چشم وراثتی به طور معمول با وضعیت سلامتی هیچ ارتباطی ندارند.

سوزش چشم و رابطه آن با بینی

گریه کودکان می تواند باعث تورم دور چشم و تیرگی شود. بسیار مشاهده شده که کودکان زمانی که گریه می کنند روی چشم ها دست می کشند و در این زمان چشم ها علاوه بر سوزش به مرور زمان به دلیل آسیب رسیدن به مویرگ های زیر چشم تیره می شود. مجرای اشکی در چشم با بینی متصل هستند و به همین دلیل وقتی چشم اشک میریزد، از بینی آب سرازیر می شود. حال اگر بینی مسدود شود، می تواند رگ های اطراف چشم را مسدود و دچار سیاهی دور چشم شود.

در صورت بزرگ شدن رگ های اطراف چشم، حلقه های تیره در کودکان و بزرگسالان بیشتر به چشم می آیند. بیماری های شایعی وجود دارد که باعث گرفتگی بینی می شوند و می توانند به طور موقت منجر به سیاهی زیر چشم در کودکان شوند. این بیماری ها شامل:

  1. آلرژی فصلی
  2. سرماخوردگی یا آنفولانزا
  3. عفونت گوش
  4. عفونت های سینوسی
سیاهی پوست زیر چشم
سیاهی پوست زیر چشم

کم خونی در کودکان

کودک در حال رشد به دلیل بازیگوشی ممکن است به درستی غذا نخورد و حتی از خوردن بعضی از آنها امتناع کند، بچه ها آنقدر سریع رشد می کنند که گاهی اوقات این رژیم غذایی آنها می تواند مشکلات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. کم خونی در کودکان سراسر جهان شایع ترین موضوعی است که منجر به سیاهی دور چشم می شود، این اتفاق زمانی قابل توجه است که کودک به اندازه کافی آهن در برنامه غذایی وجود ندارد. اگر آهن و سایر مواد مغذی به درستی جذب بدن کودکان نشوند، قطعا با سیاهی دور چشم و ضعیف و لاغر شدن آن روبرو خواهید شد که در آینده ای نه چندان دور مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

تومور

علت بسیار نادر سیاهی تیرگی زیر چشم در کودکان، سرطان یا وجود تومور در بدن آنهاست. نوعی نادر از سرطان یا تومور در کودکان ۵ ساله یا کمتر متاسفانه وجود دارد که با نوروبلاستوما شناخته می شود. حدود ۶ درصد از سرطان های کودکان به نوروبلاستوما ختم می شود که باعث ایجاد بسیاری از اختلالات در بدن می شود و سیاهی زیر چشم یکی از آنها می باشد.

راهی برای درمان سریع سیاهی دور چشم وجود دارد؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم راههای زیادی برای درمان پف و تیرگی دور چشم وجود دارد که با رعایت همین موارد می توان درمان سریع سیاهی دور چشم خود را شاهد باشید. اما این موارد کدامند؟

  • نوشیدن بیش از حد مایعات: تفاوتی ندارد که از چه نوشیدنی استفاده می کنید مصرف مایعات را در شبکه ها و مراکز بسیاری توسط افراد و متخصصین شنیده و دیده ایم که به هیدراته ماندن پوست کمک قابل ملاحظه ای می کند و می تواند به کاهش تجمع رگ های مرده در اطراف چشم کمک کند.
  • کورتیکواستروئیدها: یکی از داروهای موثر در کاهش پف و تیرگی دور چشم است که می توان به صورت کرم روی پوست اطراف چشم و هر نقطه دیگری استفاده کرد و یا به صورت قرص آن را مصرف کرد که در کاهش التهاب سراسر بدن، از جمله اطراف چشم تاثیر مستقیمی دارد.
  • داروهای ضد التهاب : ایبوپروفن نیز مانند کورتیکواستروئیدها به کاهش التهاب مخصوصا در اطراف چشم کمک می کند.
  • آنتی هیستامین : در کاهش واکنش آلرژیک و تورم موثر است.
  • آدرنالین یا اپی نفرین : به درمان اضطراری و کاهش تورم شدید ناشی از شوک آنافیلاکتیک کمک می کند.
  • آنتی بیوتیک ها : اگر علاوه بر پف و تیرگی دور چشم صورت دچار عفونت شده باشد آن را کاهش می دهد.
جاوگیری از سیاهی زیر چشم
جاوگیری از سیاهی زیر چشم

انواع روش های رفع تیرگی زیر چشم

بسیاری از روش های تیرگی زیر چشم را که افراد استفاده کرده و نتیجه گرفتند را برای شما گفتیم، اما در صورتی که با استفاده از روش های فوق به نتیجه مطلوبی نرسیدید می توانید یکی از روش های رفع تیرگی زیر چشم که به آنها در ادامه اشاره کرده ام را انتخاب و تست کنید تا شاهد درمان این مشکل شوید. اما روش های رفع تیرگی زیر چشم چه هستند؟

استفاده از کرم های روشن کننده

محصولاتی که با هیدروکینون ساخته می شوند بهترین در نوع خود هستند، زمانی که با رتینوئیدها، اسید هیالورونیک یا ویتامین C ترکیب می شوند برای پف و تیرگی دور چشم می توانند مثال معجزه باشند. رتینوئیدها می توانند روی ویژگی های سلولی و مولکولی پوست تاثیرگذار باشند و حتی پوست را جوانتر نشان دهند.

تشکیل ملانین می تواند پوست را تیره، تولید کلاژن را کاهش و روند پیری را افزایش دهد، ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که استفاده از آن در هر نقطه از بدن می تواند پوست را در برابر اثرات پیری و موارد مشابه محافظت کند.

لایه برداری توسط متخصصین پوست

متخصص پوست بدون شک اولین پیشنهادی که برای درمان سیاهی دور چشم دارد استفاده از لایه بردارهای شیمیایی سبک برای روشن شدن رنگدانه های تیره زیر چشم است به طور معمول این لایه برداری شامل اسید گلیکولیک، اسید رتینوئیک یا هیدروکینون هستند. متخصص پوست لایه بردارهایی که شامل ترکیبی از اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک و رزورسینول است را پیشنهاد می کنند. همچنین کرم های حاوی مواد روشن کننده پوست مانند اسید کوجیک، اسید گلیکولیک و هیدروکینون به گونه ای فرمولاسیون شده اند که در کاهش سیاهی زیر چشم موثر هستند.

ماسک زیر چشم

انواع ماسک از بین برنده سیاهی دور چشم

از روش های پرطرفداری که امروزه در بین خانم ها و آقایان باب شده است استفاده از انواع ماسک از بین برنده سیاهی دور چشم می باشد که برخی از آنها به صورت لایه ای در بازار موجود می باشد و کار را برای مصرف کنندگان راحت کرده است. در واقع با نگاهی اجمالی می توان به این موضوع پی برد که تکنولوژی خواه ناخواه بر انسان ها چیره شده است. هر چقدر تلاش کنیم نمی توانیم هر شب هشت ساعت خواب کامل را تنظیم کنیم چرا که کار و دغدغه های روزانه هر فرد به گونه ای است که امکان خوابیدن کامل در ۸ ساعت به طور منظم  وجود ندارد و باید به نحوی آن را جبران کرد و از سیاهی های دور چشم خلاص شد استفاده از انواع ماسک از بین برنده سیاهی دور چشم می تواند یکی از بهترین راههای پیشنهادی باشد.

انواع ماسک از بین برنده سیاهی دور چشم یک خاصیت مشترک دارند و آن تحریک خون و کلاژن سازی در اطراف چشم می باشد که با این دو عملکرد کوچک می توانند درمان کننده بسیاری از مشکلات پوستی اطراف چشم باشند. ماسک های چشم حاوی اسید هیالورونیک و سرامیدها هستند که دقیقا برای دور چشم فرمولاسیون شده اند. ماسک های زیر چشم با توجه به توانایی تزریق سریع مواد به پوست تاثیری شگفت انگیز در زمانی کوتاه دارند. انواع ماسک از بین برنده سیاهی دور چشم کدامند؟

پوست سالم
پوست سالم

هدف اسید هیالورونیک در انواع ماسک از بین برنده سیاهی دور چشم چیست؟

اسید هیالورونیک به طور طبیعی در پوست وجود دارد که با افزایش کاهش می یابد. اسید هیالورونیک یک مولکول است که آب را جذب و در خود به صورت ذخیره نگه می دارد، تزریق اسید هیالورونیک باعث افزایش هیدراتاسیون پوست و کاهش بسیاری از مشکلات می شود. یک اسید هیالورونیک می تواند برای تغییر شکل برخی از قسمت های صورت اعم از تزریق لب، تزریق استخوان گونه یا برای پر کردن چین و چروک صورت، فرورفتگی های صورت مانند سیاهی دور چشم، و غیره برای آبرسانی هر چه بهتر پوست استفاده شود.

ماسک های دور چشم ژل به طور معمول برای ایجاد یک لایه پر از مواد مغذی در فضای زیر چشم طراحی شده اند. ماسک های دور چشم کمک می کنند تا از تیرگی اطراف چشم خلاص شوید و اغلب علاوه بر کاهش سیاهی در محو کردن خطوط و چین و چروک ها نقش دارند. معمولا این دسته از ماسک ها مملو از سرم های مغذی هستند، سبک بوده و با موادی که دوستدار پوست لطیف و ظریف چشم می باشند ساخته شده اند.

بهترین ماسک و سرم های قوی زیر چشم با موادی مانند اسید هیالورونیک، رتینول و سرامید تهیه شده اند. بهترین نوع ماسک از بین برنده سیاهی دور چشم می تواند پوست را ساعت ها مرطوب نگه دارد، از آنجایی که شب ها بدن به میزان قابل توجهی رطوبت خود را از دست می دهد می توانید از ماسک های ورقه ای استفاده کنید و اجازه دهید روی پوست بماند تا مواد مفید آن به خوبی جذب شوند.

منابع

medicalnewstoday.com
everydayhealth.com
medicinenet.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

15 + شانزده =