بهترین پماد برای زخم صورت به سرعت از التهاب و سوزش آن می کاهد و محل آسیب را ضد عفونی می کند. پوست انسان در طول زندگی بارها به طرق مختلف آسیب دیده و زخم می شود می توان گفت که ایجاد زخم بهترین مکانیزم بدن برای ترمیم خود است و استفاده از پماد به عملکرد بهتر زخم ها را کمک کرده، دوره درمان زخم را کوتاه می کند و موجب می شود که اثر زخم در ناحیه آسیب دیده کاملا محو شود.

در داروخانه ها تعداد زیادی دارو و لوسیون برای درمان زخم وجود دارد که هر کدام با عملکرد خاصی باعث بهبودی زخم ها می شوند عمومی ترین آنها پمادها هستند که استفاده آسانی دارند و سهل الوصول هستند. در این مقاله قصد داریم کمی در مورد زخم، انواع زخم و پمادهای مناسب برای زخم صحبت کنیم.

پماد مناسب برای زخم زانو
پماد مناسب برای زخم زانو

انواع زخم

زخم ها بر اثر عوامل مختلفی مثل پرتاب شی یا برخورد وسیله نوک تیز و یا چنگ زدن و … به وجود می آیند و بر اساس شدت ضربه ممکن است سطحی یا عمیق باشند که این خود ممکن است  زمان بهبودی و درگیری افراد با آن را تحت تاثیر قرار دهد و حتی نوع درمان زخم ها نیز متفاوت شود.

در هر صورت شناخت نوع زخم و تشخیص سطحی و یا عمیق بودن آن همچنین پماد انتخاب مناسب برای زخم  می تواند کمک زیادی به سریع تر شدن روند درمان آن کند. زخم ها بر اثر شدن صدمه و مقدار خونریزی به چندین نوع تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی و توضیح هر کدام از آنها می پردازیم.

زخم ساییدگی یا سایش

ساییدگی یا سایش در اثر کشیده شدن یا تماس پوست بر یک سطح خشن به وجود می آید روی پوست کنده می شود، خونریزی می کند اما شدید نیست کمی درد سوزش دارد که قابل تحمل است. معمولا با استفاده از یک پماد مناسب برای زخم ساییدگی خوب می شود و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. چنانچه ساییدگی بر روی صورت اتفاق بیوفتد با استفاده از بهترین پماد برای زخم صورت می توان به راحتی آن را درمان کرده تا اثری از آن باقی نماند. نکته ای که ذکر کنیم قبل از استعمال پماد زخم را ضد عفونی کرده و در صورتی که موادی مثل سنگ ریزه نفوذ کرده آن را دربیاورید.

مقاله پیشنهادی: لیست بهترین مارک های مرطوب کننده پوست خشک در بازار

بریدگی پوست یا لاکرس

بریدگی پوست می تواند بر اثر برخورد با اشیا نوک تیز مثل چاقو، برخی ابزارها و ماشین آلات ایجاد شود بریدگی ها معمولا باعث پارگی مویرگها و در نتیجه خونریزی می شود که می تواند عمیق یا سطحی باشد.

در بریدگی سطحی مقدار خونریزی کم است و معمولا با استفاده از پماد مناسب برای زخم می توان آن را درمان کرد اما در بریدگی های عمیق به علت پاره شدن چندین رگ  شدت خونریزی زیاد است و حتی ممکن است رباط ها و تاندون ها نیز آسیب دیده باشند که در این صورت مراجعه به پزشک و درمان توسط او ضروری است.

شیر دوشی Laceration

نوع دیگر زخم که به صورت نامنظم در روی پوست ایجاد می شود و بر اثر پارگی عمیق پوست است این نوع زخم معمولا خونریزی ایجاد نمی کند و بیشتر به پوست و بافت نواحی اطراف آسیب می رساند.

سوراخ شدن پوست

این نوع زخم بر اثر فرو رفتن اشیایی مانند سوزن یا میخ و یا حتی برخورد گلوله با فشار زیاد در پوست است که درد زیادی دارد اما خونریزی ندارد و می تواند آسیب های جدی به اندام های داخلی وارد کند در مواقعی که دچار چنین زخمی شدید باید فورا به پزشک مراجعه کنید تا علاوه بر اقدامات اورژانسی واکسن کزاز نیز به شما تزریق شود.

Avulsion

این زخم بر اثر پارگی پوست به وجود می آید و بافت را از حالت طبیعی خارج می کند و بسته به اینکه در کدام ناحیه ایجاد و شدت آن چقدر است می تواند خونریزی شدید نیز به همراه داشته باشد در کل بافت پوست کاملا جدا می شود. این نوع زخم ها معمولا بر اثر تصادف، شلیک گلوله و یا انفجارها ایجاد می شود که پوست به همراه بافت های زیرین آن کنده می شود. در هنگام بروز چنین زخمی نیز استفاده از یک پماد مناسب برای زخم کارساز نخواهد بود و مراجعه به پزشک الزامی است.

زخم بستر

زخم بستر که به آن زخم دکوبیتوس نیز می گویند که به علت تحرک محدود و فشار زیاد به ناحیه  خاصی از بدن به وجود می آید و معمولا برای افراد بیماری که قادر به راه رفتن نیستند و یا اینکه بخشی از بدن خود را نمی توانند حرکت بدهند اتفاق می افتد این زخم ها به صورت مزمن هستند و در نواحی از بدن بروز می کند که فشار بر روی برجستگی های استخوانی نظیر استخوان دنبالچه، پاشنه، مچ پا، باسن، آرنج است.

زخم دیابت

زخم دیابت نیز نوعی زخم مزمن محسوب می شود و معمولا در پاها دیده می شود علت به وجود آمدن تغییر در اعصاب و روند گردش خون می باشد که شامل نوروپاتیک، ایسکیمیک، نورو ایسکیمیک است.

معمولا زخمهای مزمن تنها با استفاده از پماد مناسب برای زخم بهبود نمی یابند و تا زمانی بیماری تحت کنترل است زخمها نیز خطری ندارند.

خرید انواع ترمیم کننده پوست با کیفیت بالا و قیمت مناسب

علائم انواع زخم

  • از بین رفتن پوست و بافت های اطراف و زیرین
  • تورم
  • خونریزی
  • احساس درد و سوزش
  • تب
  • عفونت و چرک
  • قرمزی و التهاب پوست

عوارض زخم ها

مهمترین عوارضی که زخم ها می تواند داشته عفونت است  که در زخم های شدید بیشتر دیده می شود بنابراین در مواردی که زخم ها عمیق هستند و خونریزی زیادی دارند و با فشار دادن کنترل یا قطع نمی شود باید فورا به پزشک مراجعه شود. علائمی که با دیدن آن باید به اورژانس مراجعه کرد بدین شرح است:

  • ترشح چرک سبز، زرد یا قهوه ای
  • عفونت به همراه بوی بد
  • تب بالای ۳۸ درجه سانتی گراد که بیشتر از ۴ ساعت طول بکشد
  • لمس توده ای حساس در زیر بغل یا کشاله ران
  • عدم بهبود زخم

در صورتی که زخم باکتریایی باشد پزشک با تخلیه کردن و یا کندن زخم و تزریق آنتی بیوتیک آن را درمان می کند در موارد جدی تر ممکن به وسیله جراحی بافت های اطراف زخم که آلوده است را بر می دارند. سایر عوارضی که در صورت بروز زخم ممکن است ایجاد شود شامل موارد زیر می شود:

قفل شدن عضلات

 زمانی این اتفاق می افتد که  منشاء عفونت، باکتری های کزاز است که باعث ایجاد انقباضات  در عضلات گردن و فک می شود.

ورم مفصلی نکروزان

زمانی که عفونت شدید در بافت نرم توسط انواع باکتریها مثل کلستریدیوم، استرپتوکوک ایجاد می شود که باعث نابودی بافت پوست می شود.

سلولیت

سلولیت نوعی عفونت است که در لایه های زیرین پوست نفوذ می کند و در ظاهر علائمی همانند آنفولانزا در بدن ایجاد می کند و ناحیه آسیب دیده دردناک می شود.

پماد مناسب برای زخم دست
پماد مناسب برای زخم دست

 درمان زخم ها

برای درمان زخم های ایجاد شده چنانچه بر اساس موارد ذکر شده دچار زخم عمیق و با خونریزی زیاد شدید باید به پزشک مراجعه کنید. معمولا پزشکان برای درمان بر اساس نوع زخم، شدت راهکارهای مختلفی را به کار می گیرند:

یک روش این است که در ابتدا زخم را ضد عفونی می کنند و احتمالا برای کاهش درد بی حسی می زند سپس محل صدمه را با بخیه می بندد یا از چسب برای پوشاندن آن استفاده می کند و اگر پوست سوراخ شده باشد احتمالا آمپول کزاز میزند. گاهی اوقات نیز بسته به محل زخم ممکن است زخم را نبندد و اجازه دهد که زخم به طور طبیعی بهبود پیدا کند که به این روش درمان ثانویه می گویند.

در نهایت محل آسیب دیده با باند پوشانده می شود شاید ظاهر جالبی نداشته باشد اما برای جلوگیری از بروز عفونت و آبسه مهم است. روش دیگری که برای درمان به کار می برند استفاده از داروهای ضد درد است و در صورت بروز عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کنند. همچنین پماد مناسب برای زخم تجویز می کند تا هر روز بعد از باز کردن پانسمان از آن بر روی زخم بمالید و مجددا پانسمان کنید تا زمانی که زخم ها به طور کامل بهبود پیدا کنند.

پماد مناسب برای زخم صورت
پماد مناسب برای زخم صورت

زخم در صورت

از آنجایی که بافت پوست صورت بسیار نرمتر و منعطف تر است در زمان بروز زخم خصوصا اگر عمیق باشد روند درمان باید جدی تر پیگیری شود زیرا  باعث باقی ماندن آثار آن بر روی پوست می شود و در صورتی که به خوبی درمان نشود ممکن آثار آن به صورت گوشت اضافی، لکه و برآمدگی باقی بماند که تاثیر منفی بر زیبایی چهره دارد. برای زخم های سطحی که چندان جدی نیست ضد عفونی کردن و استفاده از بهترین پماد برای زخم صورت می تواند علاوه بر کوتاه شدن زمان درمان از ایجاد هر گونه لک یا برآمدگی بر روی پوست جلوگیری کند.

نکته قابل توجه در مورد زخم صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب است که حتما باید از کرم ضد آفتاب قوی ( SPF30 ) استفاده کنید زیرا اشعه های فرا بنفش به پوست صدمه دیده آسیب بیشتری می رساند. اما در مواقعی که زخم های بزرگتر و عمیق تر با خونریزی بیشتر باشد که معمولا با جراحی و انجام بخیه درمان می شود برای از بین رفتن جای زخم از روش هایی مثل جراحی پلاستیک استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی: کاربرد دستگاه آکوافیشیال ۸ کاره کلین klin

درمان زخم ها در منزل

اگر زخم ایجاد شده عمیق نباشد و همچنین مقدار خونریزی به مقدار کم باشد، می توانید از روش های درمان در خانه استفاده کنید به یاد داشته باشید که درست است که زخم ها به طور طبیعی ایجاد می شوند تا سلامت بدن به خطر نیفتد و یک روند طبیعی برای بدن محسوب می شود اما مراقبت از آن نیز به عملکرد بهتر زخم ها کمک می کند.

انتخاب پماد مناسب برای زخم نیز می تواند مهم باشد تا علاوه بر کمک به تسریع بهبودی از باقی ماند اثر زخم جلوگیری شود این برای برخی نواحی بدن مانند چهره بسیار مهم است زیرا آثار باقی مانده از آن بر روی چهره می تواند زیبایی را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین مهم که از بهترین پماد برای زخم صورت استفاده شود برای درمان خانگی ابتدا:

  • زخم را بشویید و با بتادین و یا آب اکسیژنه  ضد عفونی کنید تا آلودگی ها از آن پاک شود و اگر زخم خونریزی داشت فشار دهید تا بند بیاید
  • اگر زخم سطحی و جزیی باشد نیازی به پانسمان ندارد اما اگر عمیق بود به وسیله باند استریل پانسمان کنید و تا پنج روز مراقب باشید تا زخم خشک و تمیز باشد.
  • چنانچه درد حاصل از زخم آزار دهنده است می توانید از مسکن ( استامینوفن ) استفاده کنید این نکته را مد نظر داشته باشید که در این مواقع آسپرین مصرف نکنید زیرا باعث طولانی تر شدن خونریزی می شود.
  • چنانچه دچار کبودی یا ورم شده اید از یخ برای کاهش آن استفاده کنید
  • دلمه های بسته شده را نکنید
  • با استعمال لوسیون یا پماد مناسب برای زخم می توانید به بهتر شدن آن کمک کنید

معرفی روش های خانگی برای درمان زخم ها

برای بهبودی زخمهای سطحی نیاز به اقدامات جدی ندارید اما همیشه در مواجهه با زخم هر چند که کم و کوچک باشد به یاد داشته باشید که حتما ضد عفونی شود. هنگامی که زخم ها را طبق روش ذکر شده درمان کردید با استفاده از برخی روش های خانگی نیز می تواند روند بهبودی را کوتاه کنید برای این کار باید از پماد مناسب برای زخم استفاده کنید.

برای درمان زخم های روی  چهره نیز می توان از مواد ارگانیک به عنوان بهترین پماد برای زخم صورت استفاده کرد که علاوه بر بهبود زخم به جوانسازی پوست نیز کمک می کند که در ادامه به معرفی چند روش موثر که می توان از آنها برای کاهش دوره درمان استفاده کرد می پردازیم:

پماد خانگی مناسب برای زخم دست
پماد خانگی مناسب برای زخم دست

استعمال پماد مناسب برای زخم

پمادهای زیادی با برندهای مختلف وجود دارند که برای درمان زخم ها مفید هستند و در داروخانه ها به فروش می رسد شما می توانید پماد مناسب برای زخم را انتخاب و خریداری نمایید. استعمال پماد مناسب برای زخم می تواند دوره درمان را کوتاه تر کند و حتی برای زخم های نه چندان عمیق نیاز به اقدام خاص دیگری نباشد. انتخاب پماد مناسب برای زخم ضد باکتری بودن اهمیت زیادی دارد زیرا یک پماد ضد باکتری فراتر از چسب و باند عمل می کند. در ادامه به معرفی چند محصول معروف برای درمان انواع زخم می پردازیم:

پماد آلفا

آلفا پماد مناسب برای زخم و درمان آن است که تاثیر فوری می گذارد به محض مالیدن آن بر زخم شروع به کاهش التهاب و درد می کند و به سرعت پوست را ترمیم می کند همچنین آلفا بهترین پماد برای زخم صورت می باشد.

نکته: چنانچه زخم عمیق بود و خونریزی داشت پس از قطع خونریزی از پماد آلفا استفاده شود.

سیلور سولفادیازین

سیلور سولفادیازین پماد مناسب برای زخم هایی است عفونت دارند همچنین برای درمان زخم های ناشی از بریدگی و سایش که منشاء باکتریایی دارد نیز مفید و موثر است. سیلور سولفادیازین بهترین پماد برای زخم صورت است زیرا از آن به عنوان پماد آفتاب سوختگی می توان استفاده کرد.

از پماد سیلور سولفادیازین نباید برای زخم های عمیق استفاده کرد که در این صورت نه تنها باعث بهبودی نمی شود بلکه روند احیای زخم را کند می کند همچنین برای نوزادان زیر ۲ ماه و زنان باردار نیز نباید استفاده شود.

خرید انواع کرم دور چشم با کیفیت بالا و قیمت مناسب

نیتروفورازون

نیتروفورازون در واقع نوعی آنتی بیوتیک موضعی است این پماد می تواند طیف وسیعی از انواع باکتری ها و تریپانوزومی را نابود کند و عملکرد آن از طریق مهار آنزیم های لازم برای متابولیسم کربوهیدرات می باشد. نیتروفورازون را می توان پماد مناسب برای زخم های عفونی شده و یا جلوگیری از عفونت زخم، قبل و بعد از جراحی نامید.

نکته ای که وجود دارد حساسیت افراد به این دارو است خصوصا کسانی که فاویسم دارند از این پماد نباید استفاده کنند.

پماد ابولخسا

ابولخسا پماد مناسب برای زخم های مختلف می باشد که از مواد طبیعی مانند روغن کنجد و موم عسل تهیه شده بنابراین خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچ و ضد ویروسی دارد که برای درمان طیف وسیعی از زخم ها مفید است.

ابولخسا، بهترین پماد برای زخم صورت می باشد زیرا علاوه بر کمک به بهبود زخم های سطحی از طریق تکثیر فیبروبلاست ها از پیری پوست نیز جلوگیری می کند فقط باید مواظب باشید تا با چشم ها تماس پیدا نکند. همچنین می توانید از مواد طبیعی دیگری به عنوان پماد مناسب برای زخم استفاده کرد که در ادامه معرفی می کنیم:

آلوئه ورا برای پوست
آلوئه ورا برای پوست

آلوئه ورا پماد مناسب برای زخم ها

آلوئه ورا گیاهی است که به دلیل داشتن گلوکومانان باعث ترمیم سلول های پوستی و افزایش تولید کلاژن می شود بنابراین برای بهبود زخم ها گزینه خوبی است و به علت داشتن خاصیت تسکین دهندگی و ضد التهاب ، تحریک و درد ناشی از زخم را از بین می برد.

با بریدن لایه نازکی از ژل آلوئه ورا و گذاشتن آن روی زخم می توانید به عنوان پماد مناسب برای زخم استفاده کنید. از آلوئه ورا می توان به عنوان بهترین پماد برای زخم صورت نام برد زیرا علاوه بر درمان کامل زخمهای چهره اثری از آن به عنوان لک، برجستگی، اسکار و یا غیره باقی نمی گذارد.

عسل پماد مناسب برای زخم

عسل ماده ای طبیعی است که دارای خاصیت ضد التهاب، ضد درد، ضد باکتری است همچنین حاوی آنتی اکسیدان است که می توان به عنوان پماد مناسب برای زخم روی آن حساب کرد.

نکته ای که در استعمال عسل باید در نظر داشته باشید این است که برای درمان زخم های سطحی مناسب است و استفاده از آن برای زخم های بعد از جراحی باعث عفونت بیشتر می شد که باید با پزشک مشورت کنید. عسل زمانی به عنوان بهترین پماد برای زخم صورت موثر است که کاملا ارگانیک و غیر کارخانه ای باشد باشد و از آن هم به تنهایی و هم در ترکیب با سایر مواد طبیعی دیگر می توان استفاده کرد.

خواص درمانی آلوئه ورا
خواص درمانی آلوئه ورا

زردچوبه پماد مناسب برای زخم

زرد چوبه ماده طبیعی دیگری است که که می توان به عنوان پماد مناسب برای زخم در نظر گرفت زیرا دارای کورکومین است که ضد التهاب، ضد باکتری و ضد قارچ بوده که موجب بهبودی سریع زخمهای باز می شود. همچنین ماده کورکومین می تواند فیبرو بلاست را از میوفیبروبلاست تشخیص می دهد به همین دلیل روند درمان زخم را سریعتر می کند.

هرچند که زردچوبه به عنوان بهترین پماد برای زخم صورت نیز موثر است اما باعث تغییر رنگ صورت می شود اما خاصیت زیاد این ماده برای درمان هر گونه زخمی غیر قابل انکار است. برای استفاده از زردچوبه آن را با کمی آب مخلوط کرده و به شکل خمیر در آورید و روی زخم بمالید و با باند ببندید.

سیر پماد مناسب برای زخم

سیر نیز با وجود ماده آلیسین که ضد باکتری و ضد التهاب است به درمان زخم ها می پردازد بنابراین برای بهبودی سریع تر می توان روی سیر وخواص آن نیز حساب باز کرد. فیبرو بلاست بخش مهمی در ترمیم پوست محسوب می شود که سیر با خواص خود باعث تکثیر فیبروبلاستهای بیشتر می شود .

با اینکه استفاده از سیر به عنوان بهترین پماد برای زخم صورت باعث ایجاد حس سوزش و خارش می شود اما تاثیر فوری آن می تواند ریسک مصرف آن را بالا ببرد. برای استفاده از سیر به عنوان پماد مناسب برای زخم آن را رنده کرده و روی موضع قرار دهید.

خواص روغن نارگیل
خواص روغن نارگیل

روغن نارگیل پماد مناسب برای زخم

روغن نارگیل نیز به نوعی پماد مناسب برای زخم ها می باشد این عصاره حاوی مقدار زیادی مونولارین است که نوعی اسید چرب محسوب می شود و برای بهبودی زخم ها و کاهش دوره درمان بسیار موثر است. روغن نارگیل از بروز عفونت در زخم جلوگیری می کند بنابراین می تواند ماده موثری برای این کار باشد.

همچنین روغن نارگیل نیز بهترین پماد برای زخم صورت می باشد زیرا به سرعت در پوست نفوذ می کند و آثار به جا مانده از هر نوع زخمی را از بین می برد.

دارچین پماد مناسب برای زخم

دارچین نیز یکی دیگر از مواد طبیعی موثر برای درمان زخم ها است که معمولا در اغلب آشپزخانه ها وجود دارد. این پماد با از بین بردن باکتری و توقف درد ناشی از زخم روند بهبودی را تسریع می کند. در واقع التهاب پوست را با  وجود ماده ای به نام Component که باعث ایجاد حس خنک کنندگی می شود، تسکین می دهد دارچین بهترین پماد برای زخم صورت است و برای درمان زخم های ناشی از سوختگی نیز مناسب می باشد.

منابع

futurelearn.com
woundcaresurgeons.org
portneuf.org
healthline.com
medlineplus.gov

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

20 + 4 =