پوست مختلط یا پوست ترکیبی نامی است برای اشخاصی که دارای پوستی با ویژگی های خشک و چرب هستند. این افراد قسمتی از پوستشان خشک و قسمت دیگر چرب است و به همین دلیل باید هم مراقبت های پوست خشک و هم مراقبت های مربوط  به پوست چرب را انجام دهند.

پوست ترکیبی چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست پوست ترکیبی از ترکیب دو پوست خشک و پوست چرب تشکیل می شود. اگر یک “T” را روی صورت خود قرار دهیم مناطقی که زیر T قرار می گیرند پوستی چرب و منطقه خارج آن اغلب پوستی خشک که پوسته پوسته می شود دارد. به همین به کسانی که دارای پوست ترکیبی هستند اصطلاح منطقه تی را برایشان به کار می برند.

پوست ترکیبی چیست
پوست ترکیبی چیست

پوست ترکیبی خشک چیست؟

پوست ترکیبی به این معنا است که ممکن است بر روی پوست خود چین و چروک، براق بودن پوست و بسته بودن منافذ پوست را داشته باشید ممکن است شما ناهمواری پوستی و یا پوستی با منافذ باز داشته باشید وجود چنین خصوصیاتی در پوست موجب می شود شما به دردسر افتاده و ندانید چگونه این مشکل را برطرف کنید.

پوست ترکیبی خشک چیست؟

پوست ترکیبی خشک با گونه های خشک و منطقه T چرب شناخته می شود یعنی در منطقه T شما پوستی بسیار چرب دارید اما در گونه ها پوستی خشک وجود دارد. زمانی که پوست ما خشک است غدد چربی شروع به تولید چربی در سطح پوست می کنند و همین موضوع باعث می شود پیشانی و بینی پوستی بسیار چرب داشته باشند.

پوست ترکیبی طبیعی چیست؟

به پوستی گفته می شود که در آن گونه ها پوستی خشک یا چرب ندارند و چرب بودن پوست فقط در منطقه تی است به صورت کلی به پوستی که چنین ویژگی دارد پوست ترکیبی می گوییم. این موضوع بدان معنا است که پیشانی و بینی پوستی چرب تر از سایر نقاط صورت و گونه ها پوستی خشک تر دارند

انواع پوست ترکیبی
انواع پوست ترکیبی

دلیل وجود پوست ترکیبی

بیماری های پوستی اغلب دلیل روشن و دقیقی ندارند اما هستند دلایلی که ممکن است هر کدام باعث به وجود آوردن تغییر در پوست شود تغییراتی که ممکن است به صورت تغییر رنگ، جوش، آکنه و حتی لکه به وجود آیند یکی از این تغییرات پوستی که بسیار شایع نیز است پوست ترکیبی است در زیر سعی کرده ایم تا به تعدادی از این عوامل اشاره داشته باشیم.

مقاله پیشنهادی: پوست چرب چیست و چگونه از چرب شدن پوست جلوگیری کنیم

ژنتیک

اولین دلیلی که میتوانیم به آن اشاره کنیم ژنتیک است ممکن است پدر و مادر و یا حتی پدر بزرگ و مادر بزرگ با مشکل پوست ترکیبی داشته باشند و ما از آنها این بیماری را به ارث برده باشیم پس از خانواده خود پرس و جو کنید تا ببینید دلیل پوست مختلط شما آیا ژنتیک است یا خیر.به خاطر داشته باشید ممکن است پدر شما این مشکل را نداشته باشد و شما از پدربزرگ خود این مشکل را به ارث برده باشید

مراقبت از پوست

شاید تعجب کنید که آیا مراقبت از پوست باعث می شود پوست ترکیبی داشته باشید؟ باید بگویم بله، شما زمانی که از محصولات مراقبتی استفاده می کنید ممکن است پوستتان دچار حساسیت شود و این حساسیت زمینه ای برای شروع پوست مختلط است. این حساسیت ها ممکن است موقع استفاده از محصولاتی که پایه الکل دارند رخ داده باشد زیرا این محصولات باعث تحریک پوست خواهند شد.

خرید مرطوب کننده پوست خشک و پوست چرب

محیط

محیط تاثیر بسیاری بر پوست دارد و یک جا به جایی ممکن است باعث شود پوست نتواند به صورت کامل خود را به محیط همگام کند.برخی افراد با گذشت زمان پوستشان به شرایط جدید عادت کرده و به حالت قبل باز می گردد اما بعضی دیگر چنین شانسی را ندارند. پس زمانی که قصد جا به جایی به منطقه ای را دارید که از نظر محیطی با منطقه فعلی شما از نظر آب و هوایی تفاوت دارند حتما از محصولات مناسب استفاده کنید.

استرس

یکی از عواملی که می تواند باعث شود پوست از حالت عادی خارج شود استرس و هورمون ها هستند تغییر در سطح هورمونی و ایجاد استرس باعث  می شود بدن از حالت تعادلی خود خارج شود و پوست که به عنوان آخرین مکان برای تغذیه بافت ها است به این تغییرات واکنش نشان میدهد و نتیجه آن پوستی است که در مورد آن صحبت می کنیم.

مقابله با پوست ترکیبی از داخل بدن

افرادی که پوست مختلط دارند اغلب از محصولاتی استفاده می کنند که بر سطح پوست کاربرد دارند اما ما پیشنهاد می کنیم از داخل بدن نیز می شود به پوست خود کمک کنیم هدف ما خشک کردن مناطق چرب پوست و چرب کردن مناطق خشک پوست است و این کار را با کمک بدن انجام می دهیم برای انجام این کار باید تغذیه پوست را با مواد مغذی انجام دهیم و از مصرف خوراکی های مضر خودداری کنیم

فواید آب نوشیدن برای پوست
فواید آب نوشیدن برای پوست

 آب بنوشید

آب برای بدن بسیار مهم و ضروری است و پوست نیز برای مرطوب کردن خود محتاج آب است نوشیدن مقدار مناسب آب باعث می شود تا غدد چربی زیر پوستی وظیفه خود را به خوبی انجام دهند باید بدانید اگر کمتر از حد نیاز آب بنوشید ممکن است پوست واکنش شدید یا کمی بسته به فرد از خود نشان دهد روزانه سعی کنید ۸ لیوان آب میل کنید تا پوست سالمی داشته باشید.

استفاده از مکمل های اسید چرب

روی حفظ تعادل امگای بدن خود کار کنید زیرا این این اسید چرب برای حفظ ظاهری پوست نقش مهمی را ایفا می کند و باید بسیار مراقب آن باشیم. امگا را می توانید در روغن ماهی می توانید این اسید چرب مفید را پیدا کنید امگا باعث شادابی و زیبایی پوست می شود 

استفاده از مواد سازگار

استفاده از مواد سازگار باعث می شود تا بدن تعادلش بهم نخورد و یک حالت ثابت داشته باشد باید توجه داشته باشیم که پوست بسیار حساس است و با کمترین بی مسئولیتی دچار مشکل خواهد شد بنابراین سعی کنید از موادی استفاده کنید که قابلیت سازگاری با پوستتان را دارد از این رو حتما به مواد تشکیل دهنده محصولات مصرفی دقت کنید و محصولات با کیفیت را استفاده نمایید. 

رژیم غذایی

غذاها هستند که می توانند بسیاری از ویتامین و پروتئین ضروری را به بدن منتقل کنند تا بدن در جهت تعادل در بدن از آنها استفاده کند این ویتامین ها از طریق جریان خون به پوست منتقل شده و پوست را تغذیه می کند باید بدانید اگر در غذا کمبود ویتامین و مواد معدنی وجود داشته باشد خون می تواند مواد مورد نیاز پوست را به خوبی منتقل کند و پوست دچار کمبود مواد مغذی می شود.

غذای سالم و مفید برای پوست
غذای سالم و مفید برای پوست

۳ نکته مهم که باید در رژیم خود آنها را رعایت کنید

اکنون زمان آن رسیده است تا ۳ نکته ساده را به شما آموزش دهیم که انجام آنها برای همه مردم ممکن خواهد بود. شما با رعایت این رژیم ها تفاوت را احساس خواهیدکرد تفاوت هایی که باعث می شود پوستی صاف و سالم داشته باشید پس با ما همراه باشید.

رژیم غذایی روشن

استفاده از مواد غذایی با رنگ های مختلف را در رژیم غذایی خود قرار دهید. سبزیجاتی که دارای رنگ سبز و نارنجی هستند سرشار از بتاکاروتن و فیبر هستند که برای سلامتی مفید می باشند پس سعی کنید از سبزیجات تازه در وعده های غذایی خود استفاده کنید 

مقاله پیشنهادی: آموزش ساخت کرم ضد آفتاب طبیعی و ارگانیک

غذاهای تخمیری بخورید

مواد غذایی تخمیری بیشتری را مصرف کنید زیرا این مواد یک بار تا مرز تجزیه پیش رفته اند و آنزیم های موجود در این مواد غذایی به معده کمک می کنند تا تجزیه راحت تر صورت گیرد و روده با سرعت بیشتری مواد مغذی و ویتامین ها را جذب نماید.

حذف فست فود و شیرینی

غذاهای فست فود و شیرینی جات را از وعده های غذایی خود حذف کنید زیرا این غذاها باعث می شود کبد شما بیشتر درگیر شود و مواد غذایی مفیدی را نیز به بدن ارسال نمی کنند. شما با خوردن این غذاها فقط سیری را برای خود به ارمغان خواهید آورد و هیچ سود دیگری را به بدن نخواهید رساند.

انواع تایپ پوست
انواع تایپ پوست

از کجا میتوانم بفهمم پوست من ترکیبی است

کسانی که پوست مختلط دارند عموما دارای چانه و پیشانی با غدد بسیار فعال چربی هستند و به همین دلیل این مناطق پوستی چرب دارد و منافذ پوستی این مناطق ممکن است بسته شود اما در سوی مقابل گونه ها ممکن است دارای غدد کم کار تری باشند و همین امر باعث پوسته پوسته شدن پوست می شود.

مورد دیگر استفاده از محصولات زننده مانند محصولاتی که در خود الکل و سولفات دارند است که باعث خواهد شد در منطقه T صورت شما تولید چربی پوست افزایش داشته باشد و این مناطق براق به نظر بیایند. استفاده از این مواد همچنین باعث ایجاد زخم های ریزی نیز در پوست می شود که یکی از دلایل اصلی افزایش چربی پوست همین زخم ها است.

مشکلات خاص پوست ترکیبی

برای فهمیدن اینکه آیا پوست ترکیبی دارید یا خیر کافیت با یک پاک کننده یا شوینده ملایم صورت خود را شست و شو داده و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه منتظر باشید پس از طی شدن این زمان پوست گونه و شقیقه شما خشک به نظر می رسد اما پوست دماغ و چانه چرب است و احتمال دارد منافذ آن مسدود شده باشد

مورد بعدی که میتوان از آن در دانستن این موضوع که آیا من پوست مختلط دارم ناتوانی در یافتن محصول مناسب برای پوستتان است استفاده از برخی محصولات باعث می شود پوست شما در برخی مناطق با بسته شدن منافذ رو به رو شود و یا برخی مناطق پوست شروع به خشک شدن می کند.

آشنایی با پوست
آشنایی با پوست

آگاهی از مشکلات این نوع پوست

اگر دارای پوست مختلط باشید حتما در مورد مشکلاتی می تواند این نوع پوست ایجاد کند اطلاع دارید و آن را درک کرده اید در زیر به چند مورد از اصلی ترین این موارد اشاره کرده ایم:

  • مسدود شدن منافذ منطقه T
  • باز شدن منافذ منطقه T
  • درخشنده و پر چرب شدن منطقه T
  • گونه ها خشک شده و شروع به پوسته پوسته شدن می کند
  • گونه ها و گردن به مواد پاک کننده حساسیت نشان می دهد

تغییر شیوه زندگی برای کمک به پوست مختلط

تغییر در سبک زندگی و انجام دادن و انجام ندادن بعضی از رفتارها باعث می شود تا ما بتوانیم پوست خود را به نتیجه دلخواه خود نزدیک کنیم این کارها ممکن است قبلا آنها را انجام داده باشیم و یا از آنجام آنها رضایت خاطر نداشته باشیم در زیر به بررسی این رفتارها پرداخته ایم تا شما در مورد انجام دادن یا ندادن آنها تصمیم گیری کنید.

مرطوب کردن از داخل

یکی از مهمترین نکات مرطوب بودن پوست است که باید به خوبی صورت گیرد از این رو بهترین حالت مرطوب ساختن از داخل بدن یعنی وادار کردن پوست به مرطوب کردن خود است. با مصرف بیشتر غذاهایی مانند ماهی سالمون، گردو و تخم کتان باعث شوید تا اسید های چرب بدن افزایش یافته و بدن پوست را مرطوب نگه دارد. با این کار احتمال مسدود شدن منافذ پوست کم است زیرا از این منافذ برای مرطوب شدن پوست استفاده خواهد شد.

 خودداری از تمیزکننده های زننده
خودداری از تمیزکننده های زننده

خودداری از تمیزکننده های زننده

مواد شوینده ای که دارای الکل، سولفات و صابون  ها چربی طبیعی پوست را به طور کامل از بین میبرند و از این رو تویه می شود از آنها استفاده نکنید زیرا با استفاده از این مواد پوست شما چربی خود را از دست داده و در نتیجه غدد چربی اقدام به تولید بیشتری از چربی خواهند کرد پس اینکه فکر میکنید این نوع مواد برای منطقه تی صورت مناسب هستند در اشتباه هستید.

ورزش

با ورزش پمپاژ خون به تمام نقاط بدن افزایش خواهد یافت و از این طریق مواد مغذی لازم برای پوست به خوبی به لایه های مختلف پوست منتقل خواهد شد. باید بدانید که آخرین بخش از بدن که مواد غذایی و ویتامین ها را دریافت میکند پوست است بنابراین اگر پمپاژ خون به خوبی صورت گیرد خون بیشتری در نزدیکی پوست جریان خواهد گرفت و نتیجه آن تغذیه بهتر پوست خواهد بود.

تمرین رهایی از استرس

استرس باعث می شود تا پوست بسیار حساس تر شود و باید بدانید که در پوست خشک و چرب استرس میتواند نقش مهمی را ایفا کند شما میتوانید با انجام مدیتیشن، یوگا، نوشیدن چای و یا حتی گوش دادن به موسیقی را امتحان کنید تا آرامش خود را به دست آورید البته انجام کارهایی مهم است که باعث آرامش شما می شود اگر در این لیست کار مورد علاقه خود را نیافتید آن را انجام دهید.

اجتناب از محصولات با پایه روغن معدنی

سعی کنید از محصولاتی که پایه مواد نفتی دارند و با عنوان محصولات روغن معدنی از آنها یاد می شود خودداری کنید و به جای آنها از محصولاتی که مناسب پوست چرب و ترکیبی است استفاده نمایید تا از شدت آسیب پوست خود بکاهید. این محصولات باعث بسته شدن منافذ پوست خواهند شد و مشکلات بیشتری را برای شما به همراه خواهند داشت.

 از عطر و رایحه طبیعی استفاده کنید
از عطر و رایحه طبیعی استفاده کنید

از عطر و رایحه طبیعی استفاده کنید

در پوست ترکیبی عموما گونه ها دارای پوستی خشک هستند در حال پوسته پوسته شدن و یا افتادگی است محصولاتی که دارای رایحه های شیمیایی هستند تاثیر منفی بر روی پوست خشک می گذارند پس از استفاده محصولاتی که دارای رایحه مصنوعی هستند خودداری کنید و محصولاتی که دارای رایحه طبیعی هستند را جایگزین نمایید.

مقاله پیشنهادی: ساخت ژل موی خانگی

محافظت

فرقی نمی کند چه نوع پوستی داشته باشید خشک، چرب و یا مختلط در هر صورت شما باید از پوست خود در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت کنید از ضد آفتاب مناسب و پوشش مانند کلاه، لباس آستین بلند و شلوار بلند استفاده کنید تا از اشعه خورشید خود را حفظ کنید ضد آفتاب شما باید SPF بالای ۳۰ باشد و هر ۲ تا ۳ ساعت به تمدید آن باید اقدام کنید

زندگی عادی با پوست ترکیبی

رمز موفقیت برای زندگی روزانه با پوست خود این است که تعادل را بتوانید برقرار کنید یعنی مناطقی که دارای پوست خشک و مناطقی که دارای پوست چرب هستند را با استفاده از مواد بهداشتی مناسب با نوع پوست آن قسمت به تعادل نزدیک کنید.

باید توجه داشته باشید که بیشتر افرادی که با این نوع پوست مواجه هستند یکی از دو نوع پوست بر دیگری غالب است به عبارت دیگر در بعضی افراد با داشتن منافذ گرفته شده دارای پوستی چرب غالب هستند و اگر فقط بینی شما فقط چرب است و باقی پوست خشک است شما دارای پوستی با قالب خشک هستید. پس با دانستن این موضوع می توانید محصول مناسب پوست مختلط را انتخاب و تهیه نمایید. 

شست و شوی پوست مرکب
شست و شوی پوست مرکب

به صورت عادی بشویید

همیشه توصیه شده است تا از محصولات و شوینده های طبیعی برای شستن پوست استفاده کنید زیرا دارای مزایای بیشتری تا ضرر هستند اما در مورد پوست مختلط باید گفت بهترین گزینه برای شماست. مواد پاک کننده شیمیایی باعث می شوند تا پوست چرب چرب تر و پوست خشک خشک تر شود توصیه ما استفاده از محصولات خانواده نعناع است که باعث می شود صورت به خوبی از گرد و غبار و چربی پاک شود و گونه های شما خشک نشود.

از تونرهای آزار دهنده استفاده نکنید

اگر قصد خرید تونر از فروشگاها را داشته باشید باید بگوییم بیشتر آنها موادی شامل الکل ، منتول ، رایحه و غیره را در خود دارند که هر کدام باعث آزار پوست می شود شما می توانید از یک پاک کننده طبیعی استفاده کنید که علاوه بر پاکسازی پوست باعث شود PH سطح پوست به حالت طبیعی برسد.

مرطوب کننده ای برای هر قسمت

مرطوب کننده های موجود در بازار برای پوست خشک و چرب تولید شده اند بنابراین به شما توصیه می کنیم از یک مرطوب کننده قوی برای نواحی خشک و یک مرطوب کننده سبک برای مناطق چرب پوست خود استفاده کنید تا بتوانید سطح پوست خود را یکنواخت کنید. استفاده از یک مرطوب کننده باعث خواهد شد یکی از مناطق چرب یا خشک با مشکل مواجه شود.

 متخصصین پوست
متخصصین پوست

نظرات متخصصین پوست

تا الان به معرفی، علائم، عوامل و برخی توصیه ها مربوط به پوست مرکب اشاره کردیم اکنون نوبت توصیه های متخصصین پوست است تا ما را در جهت کنترل و درمان پوست ترکیبی راهنمایی کنند پس با ما تا پایان این بخش همراه باشید.

مراقبت های روزانه پوست را انجام دهید

شما باید کارهایی که برای داشتن یک پوست سالم لازم است را روزانه انجام دهید کارهایی مانند شست و شو، استفاده از مرطوب کننده و یا استفاده از ضد آفتاب مناسب را هیچگاه فراموش نکنید از حوله مخصوص برای پوست صورت خود استفاده کنید و از اشتراک گذاری آن خودداری کنید همچنین از یک حوله نرم استفاده کنید و در زمان خشک کردن صورت حوله را روی صورت نکشید.

استفاده از پاک کننده ملایم

پاک کننده ها باید بتوانند سطح PH مناسب پوست را به حالت تعادل نزدیک کنند پوست ما کمی حالت اسیدی دارد و مواد شوینده قلیایی هستند بنابراین از شوینده ملایم استفاده کنید استفاده از شوینده زننده که باعث می شود شما چربی پوست خود را به میزان بالایی از دست دهید اصلا توصیه نمی شود.

از محصولات روغنی دوری کنید

از محصولاتی که دارای پایه روغنی هستند مصرف نکنید زیرا این محصولات باعث بسته شدن منافذ پوست شما می شوند همچنین اگر از این محصول برای پوست مختلط استفاده کنید ممکن است منطقه T صورت دچار آکنه شود.

از یک تونر برای پاک کردن صورت استفاده کنید

توجه کنید که تونر مورد استفاده شما نباید دارای الکل باشد زیرا الکل باعث می شود سطح پوست خشک شود و رطوبتش را از دست بدهد همین دلیل برای تولید بیشتر چربی پوستی کافی است تا غدد چربی پوست اقدام به تولید چربی بیشتر کنند. همچنین تونر شما باید دارای مواد مغذی بسیاری باشد تا پوست را بتواند تغذیه کند.

استفاده از مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده برای هر نوع پوستی ضروری است برای توست ترکیبی می توانید از یک لوسیون سبک برای منطقه T و یه کرم سنگین برای مناطق خشک پوست استفاده کنید استفاده از یک لوسین سبک برای پوست خشک مناسب نیست.

فروش انواع لوسین و مرطوب کننده پوست

استفاده از ضد آفتاب طیف گسترده

بدون توجه به نوع پوست باید برای محافظت در برابر اشعه خورشید از ضد آفتاب با طیف گسترده استفاده کنید ضد آفتاب با SPF بالا بسیار مناسب هستند و باعث می شوند رطوبت پوست از بین نرود. 

کارکرد کاغذ Blotting
استفاده از کاغذ Blotting

استفاده از کاغذ Blotting

کاغذ Blotting میتواند چربی سطح پوست را به خود جذب کند و اینگونه شما از چربی اضافی پوست خلاص می شوند اما باید بدانید که در هنگام استفاده از این کاغذ نباید آن را به پوست خود فشار دهید یا روی پوست بکشید زیرا باعث خواهد شد شما چربی های مفید و ضروری پوست پاک شود 

لایه برداری

استفاده از لایه بردارهای پوستی باعث می شود التهاب پوست کاهش پیدا کند و و بافت پوست بهتر شود بهترین نوع لایه بردار دارای سالیسیک اسید است که باعث می شود شما پس از استفاده احساس خوبی داشته باشید.

منبع

annmariegianni.com
allure.com
wikihow.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

5 × پنج =