پوست زمانی چرب می شود که غدد چربی زیر پوست اقدام به تولید چربی می کنند. این چربی برای آبرسانی و محافظت از پوست است این چربی برای سلامت پوست بسیار لازم و حیاتی است اما وجود بیش از حد آن باعث ایجاد پوست چرب، آکنه و مسدود شدن منافذ می شود.

علت پوست چرب چیست
علت پوست چرب چیست

دلایل ایجاد پوست چرب

داشتن پوست چرب ممکن است دارای دلایل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، محیط، مواد آرایشی نامناسب، ژن و … باشد از این رو ما می توانید با شناسایی دلیل اینکه چرا پوست چرب داریم اقدام به درمان آن کنیم. چرب شدن پوست به دلیل تولید بیش از حد چربی غدد چربی زیر پوست است اما دلیل این افزایش چربی برای هرکس فرق دارد. در زیر تعدادی از این دلایل را برایتان آورده ایم.

ژنتیک

اگر یکی از والدینتان دارای پوست چرب است پس شما از او پوست چرب را به ارث برده اید. داشتن پوست چرب می تواند دلیلی ژنی داشته باشد زیرا وجود غدد چربی بزرگ یک ویژگی ارثی می باشد.

محیط

هرچقدر رطوبت و دمای هوا بیشتر باشد بدن به دلیل تحریک شدن ترجیح می دهد چربی بیشتری را ترشح کند در آب و هوای سرد و خشک نیز به دلیل خشک شدن پوست غدد چربی باعث ایجاد پوست چرب می شوند.

شست و شوی بیش از حد

وقتی با پوست چرب مواجه می شویم اولین اقدام ما شست و شوی صورت با مواد شوینده قوی است اما این مواد باعث خشکی صورت می شوند که نتیجه آن فعالیت بیشتر غدد چربی و ایجاد پوست چرب است. بنابراین توصیه می شود از مواد شوینده ملایم برای شست و شو استفاده شود.

دارو

استفاده از داروهای ضد بارداری و داروهای هورمونی به ویژه استروئیدها باعث به وجود آمدن پوست چرب هستند. همچنین کم شدن آب بدن یکی دیگر از عوارض جانبی بعضی داروها است که می تواند باعث شود چربی اضافی در سطح پوست جمع شود.

لوازم آرایشی

استفاده از مواد آرایشی با کیفیت بالا و متناسب با پوست شما مهم است و باید از مواد آرایشی مناسب استفاده شود. اگر کرم پوست خشک برای پوست ترکیبی استفاده کنید و یا از کرم پوست چرب برای پوست خشک استفاده کنید ممکن است باعث ایجاد تغییرات در سطح تعادل پوست شوید که باعث ایجاد پوست چرب می شود. همچنین مواد آرایشی با کیفیت پایین باعث ایجاد خشکی و یا آسیب به بافت پوست می شوند و همین موارد برای تحریک غدد چربی کافی است.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی و به وجود آدم پوست چرب رابطه مستقیم دارند آندروژن ها هورمون هایی هستند که تولید روغن چربی پوست را به عهده دارند و در بعضی مواقع دچار اختلالاتی می شوند که باعث تولید بیشتر چربی پوست می شوند. این تغییرات در دوران بلوغ، بارداری، قاعدگی و یائسگی ممکن است رخ دهد. استرس و بعضی بیماری ها نیز ممکن است باعث افزایش این هورمون شوند.

رژیم غذایی ضعیف

در غذاهایی که دارای مقادیر بالایی کربوهیدرات، لبنیات و شکر هستند هرگز زیاده روی نکنید. این غذاها یک نیروی محرک برای تحریک غدد چربی هستند بنابراین توصیه می شود از مصرف این غذاها با وجود خوشمزه بودن را کمتر از قبل کنید.

اسکراب کردن پوست
اسکراب کردن پوست

استفاده از اسکراب های خشن

اسکراب ها برای لایه برداری پوست مورد استفاده قرار می گیرند اما باید به یاد داشته باشیم استفاده از اسکراب های خشن برای پوست چرب باعث ایجاد خشکی پوست می شود و نتیجه آن بیشتر شدن چربی پوست است. اگر قصد استفاده از اسکراب را دارید می توانید در هفته ۱ بار از آن استفاده نمایید.

خرید انواع اسکراب پوست

دراماتیک سبورئیک

ممکن است پوست های نازک و سفید رنگی را بر روی پوست صورت خود مشاهده کنید که به آنها دراماتیک سبورئیک می گویند عاملی که باعث ایجاد درماتیت سبورئیک می شود قارچ است و پوست چرب بهترین شرایط را برای رشد آنها فراهم می سازد.

داشتن بیماری آکنه مزمن

اگر شما دچار بیماری آکنه مزمن شوید بی تردید غدد چربی زیر پوست شما دچار تغییراتی می شوند و نتیجه آن تولید چربی پوست است

داشت موی چرب

دکتر ژانت پرستوفسکی متخصص پوست و مو، معتقد است افرادی که موی چرب دارند ممکن است پوست صورتشان نیز چرب شود او پیشنهاد می کند موی خود را روزانه با شامپوی مناسب بشوید.

بیش از حد آرایش کردن

 زیاده روی کردن در هر کاری خوب نیست و آرایکردن نیز از این مسئله مستثنا نیست اگر آرایش پوست شما زیاد باشد منافذ پوست بسته شده و غدد چربی فکر میکنن پوست خشک است و اقدام به تولید چربی می کنند.

رابطه نوشیدن آب و پوست چرب
رابطه نوشیدن آب و پوست چرب

کم نوشیدن آب

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شویم کم نوشیدن آب است زمانی که بدن با کم بود آب مواجه شود شروع به ارسال پیام هایی به اندام های بدن می کند که یکی از این پیام ها به غدد چربی زیر پوست ارسال شده و باعث تولید چربی پوست می شود تا سطح پوست مرطوب شود.

پوست چرب چه علائمی دارد
پوست چرب چه علائمی دارد

علائم پوست چرب

برای آنکه بتوانیم متوجه شویم پوستمان چرب است باید علائم مربوط به آن را بدانیم و با آنها آشنا شویم برخی از این علائم عبارت اند از:

  • پوست دارای ظاهری براق و روغنی است
  • وجود منافذ بزرگ و آشکار بر روی سطح پوست
  • پوست ضخیم و خشن است
  • وجود جوش های متعدد
  • گرفتگی منافذ پوست و ایجاد جوش های سر سیاه

مقاله پیشنهادی: همه آن چیزی که باید درمورد پوست ترکیبی بدانیم

معمولا افراد دارای پوست چرب نمی توانند به راحتی از لوازم آرایشی استفاده کنند زیرا باعث ایجاد هرچه بیشتر جوش در صورت آنها می شود. معمولا میزان چرب بودن پوست در افراد مختلف است و عوامل بسیاری ممکن است در چرب شدن پوست نقش داشته باشند.

کدام کارها برای پوست مضر است
کدام کارها برای پوست مضر است

کارهایی که نباید کسانی که پوست چرب دارند انجام دهند

داشتن پوست چرب میتواند دردناک باشد زیرا همیشه دانه های سر سیاه، جوش و لکه های صاف می تواند هر کسی را آزار دهد. البته ممکن است فکر کنید که استفاده از یک ماسک صورت و یا پدهای پاک کننده صورت ممکن است به شما در کنترل پوست چرب کمک کند اما همیشه اینگونه نخواهد بود. متخصصان پوستی معتقد هستند که در زمان استفاده از داروهای کنترل پوست چرب باید از عاداتی که فکر می کنید بی خطر هستند خودداری کنید تا موجب افزایش چربی پوست نشوید.

در مورد اینکه کدام عادات هستند که باعث افزایش چربی پوست می شوند تحقیقاتی را انجام دادیم و  نتیجه آن را خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

خیلی تمیز نکنید

شایع ترین اشتباهی که بیمارانی با پوست چرب انجام می دهند شست و شوی مکرر پوست است که بعضی مواقع با مواد شوینده نیز انجام می گیرد. تمیز کردن بیش از حد پوست باعث می شود تا توان دفاعی طبیعی پوست دچار اختلال شود و در نتیجه حساسیت پوستی، جوش و آکنه را برای پوست چرب به دنبال داشته باشد.

کارهای روزانه مراقبت از پوست را پیچیده نکنیم

محصولات متنوعی در بازار وجود دارند که از کارهای فوق العاده برای پوست صحبت می کنند و ما ترغیب به استفاده از آنها می شویم. اما متخصصین پوست معتقد هستند بهترین راه محافظت ساده از پوست چرب است. استفاده ساده می تواند شامل استفاده از یک پاک کننده ساده، استفاده از سرم ویتامین C، استفاده از مرطوب کننده در صورت خشکی هوا و استفاده از ضد آفتاب در هوای آفتابی باشد.

با ابزار سخت پوست خود را نخراشید
با ابزار سخت پوست خود را نخراشید

از محصولات سخت و خشن استفاده نکنید

هیچوقت از محصولاتی که باعث لایه برداری خشن پوست چرب می شوند استفاده نکنید زیرا اگر چه احساس خوبی از انجام این کار دارید اما شما با حذف چربی های طبیعی پوست باعث تحریک لایه های پوستی و در نتیجه تولید بیشتر چربی پوست می شود.

از محصولاتی که پایه الکل دارد استفاده نکنید

حتما شده است زمانی که پوست چرب دارید از محصولاتی که پایه الکل دارد استفاده کرده باشید اما استفاده از این محصولات باعث ایجاد خشکی پوست می شود. با حذف چربی پوست چرب و خشک شدن پوست غدد چربی زیر پوستی اقدام به تولید هر چه بیشتر چربی می کنند که نتیجه آن چربی بیشتر پوست چرب می شود.

از پاک کننده بسیار ملایم استفاده کنید

 زمانی که ما از درمان پوست چرب صحبت می کنیم منظورمان ایجاد تعادل است. ما نباید از پاک کننده های خشن و یا از پاک کننده های بسیار ملایم برای پوست استفاده کنیم. زیرا در زمان شب پوست نیاز دارد تا مقدار بیشتری چربی پوست را از دست بدهد.

با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید

اگر قصد درمان پوست چرب و از بین بردن آکنه، جوش و لکه از پوست چرب خود را دارید حتما با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید. زیرا داروی مختلف بدون نسخه برای درمان پوست چرب وجود دارد اما شما نمی دانید کدام یک مناسبتان است.

از ضد آفتاب با SPF کم استفاده نکنید

همیشه از ضد آفتاب با طیف گسترده و SPF بالای ۳۰ را روزانه مصرف کنید. ابتدا مقداری از ضد آفتاب را پشت گوش خود بزنید تا از تاثیرات آن بر روی پوست خود آگاه شوید و ضد آفتاب مناسب پوست چرب خود را خریداری کنید.

خرید ضد آفتاب با SPF بالای ۳۰

از محصولات آرایشی با پایه آبرسان استفاده نکنید

محصولات آرایشی که پایه آبرسان دارند را استفاده نکنید و از محصولات آرایشی با قابلیت مات کنندگی استفاده کنید زیرا این محصولات پوست چرب را به خوبی مخفی می کنند.

از کرم های چرب محافظت از پوست استفاده نکنید

از مرطوب کننده هایی که بسیار چرب هستند و یا پایه آنها مواد چرب است استفاده نکنید و به جای استفاده از کرم از لوسیون استفاده کنید که بسیار سبکتر از کرم های برای پوست چرب هستند.

توصیه هایی برای پوست چرب
توصیه هایی برای پوست چرب

توصیه های متخصصین پوست در مورد پوست چرب

پوست چرب ممکن است باعث بروز جوش و آگنه شود اما دارای ویژگی هایی مفیدی نیز می باشد. افرادی که دارای این نوع پوست هستند پوستشان از ضخامت بیشتری برخوردار است و کمتر از بقیه افراد دچار چین چروک می شوند. اما نکته مهم در مورد پوست چرب داشتن تعادل میان میزان رطوبت و چربی پوست است. از این رو متخصصین پوست پیشنهادهایی را ارائه کرده اند که می تواند بسیار سودمند باشد. 

صورت خود را هر روز صبح، عصر و پس از ورزش بشوییم

نکته قابل توجه این است که در زمان شست و شوی پوست چرب باید در مقابل وسوسه ایجاد شده برای استفاده از شوینده ها جلوگیری کنیم و حتی از خاراندن صورت نیز دست برداریم زیرا این کارها باعث افزایش چربی سطح پوست می شود.

از محصولات مراقبت پوست بدون روغن استفاده کنید

این نوع محصولات باعث چرب تر شدن پوست و همچنین بسته شدن منافذ پوست نمی شوند.

از یک شوینده ملایم استفاده کنید

افرادی که دارای پوست چرب هستند به اشتباه تصور می کنند که باید صورت خود را با ید شونده قوی پاک کنند اما این کار باعث خشک شدن صورت و در نتیجه افزایش چربی پوست را به دنبال خواهد داشت از این رو همواره توصیه شده است از یک شوینده ملایم برای شستن صورت استفاده کنید.

از پاک کننده هایی با پایه الکن استفاده نکنید

این نوع پاک کننده های باعث خشک شدن پوست می شوند و همین موضوع باعث تحریک عدد چربی زیر پوست می شود و نتیجه آن چرب شدن بیشتر پوست خواهد بود.

از مرطوب کننده استفاده کنید

اگر دارای پوست چرب هستید نیز باید از یک مرطوب کننده برای پوست خود استفاده کنید و توصیه شده است از مرطوب کننده هایی که دارای ضد آفتاب با SPF 30 و بالاتر هستند استفاده کنید تا از اثرات مخرب نور خورشید در امان باشید.

در خارج از خانه از ضد آفتاب استفاده کنید

اشعه فرابنفش خورشید بسیار برای پوست مضر است بنابراین استفاده از ضد آفتاب برای همه پوست ها لازم و ضروری است. برای جلوگیری از زخم آکنه ، به دنبال ضد آفتاب های حاوی اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم باشید و از کرم های ضد آفتاب که حاوی رایحه یا روغن هستند استفاده نکنید.

از لوازم آرایشی با پایه روغن و آبرسان استفاده نکنید

این نوع مواد آرایشی برای پوست چرب یک دشمن محسوب می شوند و استفاده از آنها باعث تحریک هرچه بیشتر این نوع پوست است.

مقاله پیشنهادی: پوست خشک چیست و چگونه از آن مراقبت کنیم

با آرایش نخوابید

شب در زمان خواب پوست خود را بازسازی می کند و اگر صورت دارای آرایش باشد باعث تحریک شدن و حساس شدن پوست می شود.

از کاغذ blotting در طول روز استفاده کنید

کاغذ blotting را روی صورت خود قرار داده و چند ثانیه فشار دهید سپس کاغذ را از صورت خود بردارید. توجه داشته باشید کاغذ را روی صورت خود نکشید زیرا باعث پخش چربی پوست می شود.

صورت خود را لمس نکنید: لمس کردن صورت با دست ممکن است باعث انتقال چربی و باکتری دست به صورت باشد در زمان استفاده از مرطوب کننده و لوازم آرایشی حتما دستان خود را ابتدا بشویید.

چگونه در خانه پوست چرب را درمان کنم
چگونه در خانه پوست چرب را درمان کنم

درمان خانگی پوست چرب

شست و شوی صورت

شستن صورت باعث می شود چربی های پوست کمتر شده و احساس بهتری داشته باشید اما باید به نکاتی در زمان شست و شوی صورت توجه داشته باشید.

  1. با شوینده ملایم صورت خود را بشویید
  2. از صابون و شوینده که دارای رایحه و الکل هستند خودداری کنید
  3. برای پاک کردن صورت از یک حوله نرم و لطیف استفاده کنید

ممکن است برخی محصولات مراقبت از پوست برای افراد دارای پوست چرب هستند در درمان آکنه بسیار مفید باشد به عنوان مثال بعضی افراد دارای پوست چرب بدون آکنه هستند این افراد می توانند از یک صابون گلیسیرین و آب گرم صورت خود را بشویند محصولات پاک کننده صورت دارای اسیدهای زیر هستند.

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • بتا هیدروکسی اسید
  • بنزوئیل پراکسید

استفاده از تونر

تونرها حاوی الکل پوست را خشک می کنند و چربی پوست را از بین می برند اما تونر های طبیعی مانند فندق جادوگر خاصیت تسکین دهندگی دارند. فندق جادوگر دارای مقدار بالایی تانین است و به همین دلیل به عنوان یک قابض مورد استفاده قرار می گیرد

قبل استفاده از تونرها مقدار کمی از ان را روی پوست پشت گوش و یا قسمتی کوچک از صورت تست کنید تا از اثرات احتمالی آن آگاهی پیدا کنید امروزه خرید آنلاین انواع تونر امکان پذیر شده است.

ماسک صورا به کنترل پوست کمک میکند
ماسک صورا به کنترل پوست کمک میکند

استفاده از ماسک صورت

ماسک های صورتی نیز در بازار وجود دارد که برای درمان پوست چرب بسیار مفید هستند این ماسک ها حاوی موادی هستند که از چرب شدن پوست جلوگیری می کنند مواد موجود در این ماسک ها عبارت است از:

رُس: ماسک های حاوی مواد معدنی مانند اسمکتیت و بنتونیت می توانند چربی های اضافی پوست را جذب کرده و باعث می شود پوستی صاف داشته باشید. توجه داشته باشید پس از استفاده از این نوع ماسک حتما از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

عسل: عسل یک ماده طبیعی ضد باکتری و ضد عفونی کننده است بنابراین استفاده از یک ماسک دارای عسل می تواند پوستی نرم و لطیف به شما هدیه دهد و از بروز آکنه و جوش جلوگیری مند.

جوی دو سر: ماسک صورت جوی دو سر کلوئیدی برای پاکسازی صورت بسیار مناسب است  جو حاوی ساپونین های ملایم، پاک کننده، آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهابی است که می توانند از تحریک پوست جلوگیری کند.

خشک کردن صحیح پوست
خشک کردن صحیح پوست

خشک کردن صورت

پس از آنکه صورت خود را با صابون یا تونر مناسب شستید با یک حوله نرم و لطیف صورت خود را پاک کنید. از کشیدن محکم حوله بر روی صورت بپرهیزید و از حوله خشک و زبر استفاده نکنید.

از کاغذ blotting و پدهای دارویی استفاده کنید

شرکت های بزرگی در دنیا کاغذ blotting را تولید می کنند این کاغذ توانایی جذب چربی پوست را دارد و استفاده از آنها در طول روز باعث می شود تا چربی سطح پوست کاهش پیدا کند همچنین پدهای دارای اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک نیز باعث تمیز شدن منافذ پوست می شوند و در کاهش چربی پوست نیز نقش دارند.

استفاده از مرطوب کننده ها

بیشتر افرادی که پوست چرب دارند میل به استفاده از مرطوب کننده ندارند در صورتی که پوست چرب نیز نیازمند مرطوب کننده است این افراد باید مرطوب کننده بدون چربی را مورد استفاده قرار دهند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

یکی از بهترین مرطوب کننده های طبیعی گیاه آلوئه‌ورا است که یک تسکین دهنده درد طبیعی است همچنین آلوئه ورا سرشار از ویتامین E است که برای تغذیه پوست بسیار مهم است اگر قصد استفاده از ژل های آلوئه ورا را دارید باید مراقب باشید زیرا این ژل ها دارای مقادیر هرچند کم الکل دناتوره هستند که باعث خشکی پوست می شود.

جلوگیری از پوست چرب

اگر پوست چرب شما به دلیل مسائل ژنتیکی است باید بگویم شما راه سخت و طولانی را برای درمان در پیش دارید اما درمان امکان پذیر خواهد بود. بعضی از افراد استفاده از آرایش را بهترین راه برای مخفی کردن پوست چرب خود می دانند اما استفاده از محصولاتی که پایه نفت دارند و می تواند وضعیت آنها را بدتر کند. 

نقش غذا در ایجاد پوست چرب
نقش غذا در ایجاد پوست چرب

مواد غذایی که باعث ایجاد پوست چرب می شوند

تمام کسانی که پوست چرب دارند با کمک داروها و انواع ماسک سعی دارند تا پوست خود را درمان کنند اما گاهی این کارها نتیجه دلخواه را نمی دهد یکی از مهمترین دلایل پوست چرب می تواند تغذیه نادرست ما باشد اگر ما تغذیه سالمی نداشته باشیم استفاده از ماسک و انواع روش ها برای درمان بیهوده خواهد بود اکنون زمان آن رسیده است تا بدانیم کدام مواد غذایی دوست و دشمن پوست ما هستند.

لبنیات

لبنیات برای سلامتی بسیار مفید هستند اما برای پوست اینگونه نیست به دلیل وجود هورمون های زیاد در شیر منافذ پوست می تواند دچار تحریک شده و بسته شوند به همین دلیل استفاده از مواد غذایی جایگزین مانند شیر بادام و شیر سویا بسیار مفید خواهد بود.

غذاهای سرخ کردنی

خوردن غذاهای چرب و سرخ شده بسیار دلچسب است اما به دلیل وجود اسید چرب امگا ۶ در این نوع غذاها احتمال بروز جوش و آکنه در پوست بسیار زیاد خواهد بود به همین دلیل باید از خوردن غذاهایی مانند چیپس خودداری کنید زیرا چیپس دارای میزان بسیار بالایی اسید چرب امگا ۶ است.

غذای شور

نمک باعث می شود طمع غذا بهتر شود و از طرف دیگر وجود آن برای بدن بسیار حیاتی است اما وجود بالای نمک در غذا باعث می شود آب بدن کاهش پیدا کند. در این زمان بدن برای جبران کم آبی تولید چربی پوست را افزایش می دهد تا از هدر رفتن آب بدن جلوگیری شود.

الکل

مصرف الکل باعث می شود بدن با کم آبی مواجه شود همچنین با مصرف الکل تعرق بیشتر شده و بدن آب بیشتری از دست خواهد داد بدن نیز در این زمان برای جلوگیری از هدر رفتن آب چربی سطح پوست را افزایش می دهد.

غذاهای شیرین

غذاهای دارای قند باعث می شود شما احساس سیری موقتی داشته باشید که نتیجه آن چاقی و خشک شدن پوست است بله مواد غذایی دارای مقادیر بالای قند باعث می شوند در بدن التهاب پوستی ایجاد شود و پوست آسیب ببیند در این زمان غدد چربی با تولید چربی به دنبال ترمیم بافت آسیب دیده هستند و باعث چرب شدن پوست می شوند.

منبع

insider.com
medicalnewstoday.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

یک × چهار =