کاربرد پماد زینک اکساید بسیار زیاد می باشد و به همین دلیل امروزه از جایگاه خاصی برخوردار است. تا به امروز در مورد ترکیبات موجود بر روی لوازم آرایشی از خود سوال کرده اید؟ آیا میدانید کاربرد زینک اکساید در چیست؟ زینک اکساید یک ماده اصلی فعال در بسیاری از لوسیون ها و ضد آفتاب های لوازم آرایشی و بهداشتی است. به نظر شما کاربرد پماد زینک اکساید چیست؟ آیا با کاربرد کرم ترمیم کننده حاوی زینک اکساید آشنایی دارید؟ کاربرد پماد زینک اکساید در زندگی شما تا به امروز چه بوده است و کدام بیشتر از همه توانسته نظر شما را جلب کند؟ در ادامه علاوه بر اشاره به کاربرد پماد زینک اکساید یا کاربرد کرم ترمیم کننده به شما خواهیم گفت که اصلا زینک اکساید چیست؟

کاربرد پماد زینک اکساید
کاربرد پماد زینک اکساید

زینک اکساید چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که اشعه های UV در ضد آفتاب ها را می توان به دو دسته آلی و غیرآلی (معدنی) تقسیم کرد، حتما در ذهن خود این سوال به وجود آمده که کاربرد پماد زینک اکساید چه ربطی به اشعه های خورشید دارد، به خواندن ادامه دهید تا به جواب تمام سوالات ذهن خود برسید.

فیلترهای غیر آلی مانند زینک اکساید، معمولا از نظر شیمیایی بی اثر هستند و آنها را برای پوست های حساس و کودک ایده آل میدانند. یکی از کاربرد پماد زینک اکساید این است که از آن به دلیل مزایا و خصوصیات منحصر به فردی که دارد در کرم های ضد آفتاب معدنی با جذب بالا و مقاومت در برابر نور خورشید استفاده می شود. زینک اکساید به دلیل محافظت در برابر طیف وسیعی از اشعه UV امروزه از محبوبیت خاصی برخوردار است که افراد تا حدودی زیبایی و سلامت پوست خود را مدیون زینک اکساید هستند.

میزان تاثیر زینک اکساید

زینک اکساید تقریبا جامد است و می توان آن را به صورت عمده و بدون هیچ محدودیتی تهیه کرد. در فرمولاسیون ها بهتر می توان به کاربرد پماد زینک اکساید اشاره کرد. از ریزترین نکات کاربرد پماد زینک اکساید درصد استفاده از آن است که بسیار متفاوت می باشد و در ضد آفتاب ها می تواند تا ۲۵٪ باشد. در محصولاتی مانند مرطوب کننده های صورت نیز از زینک اکساید برای پوشاندن استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی: آیا واقعا زینک برای رشد مو خوبه؟ زینک دقیقا کارش برای موها چیه

بسیاری از افرادی که با پوست حساسی روبرو هستند اغلب در انتخاب محصولات مراقبت از پوست مناسب برای افزودن به برنامه روزانه مراقبتی خود سردرگم هستند و این در حالی است که بسیاری سعی در استفاده از ضدآفتاب دارند و نمی خواهند از آن دست بکشند. بیشتر توصیه برای تمامی افراد این است که از کرم های ضد آفتاب SPF 30 یا بالاتر استفاده کنند. کاربرد پماد زینک اکساید به قدری است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد و جالب است بدانید که زینک اکساید در سطح پوست باقی می ماند و این محصولات به طور کلی واکنشی برای هیچ نوع پوستی ایجاد نمی کنند و برای بیماران و حتی پوست های بسیار حساس ایده آل هستند.

کاربرد پماد زینک اکساید برای درمان زخم
کاربرد پماد زینک اکساید برای درمان زخم

کاربرد پماد زینک اکساید برای بهبود زخم

بیش از ۲۰۰۰ سال، ما برای مقابله با سوختگی و درمان جای زخم به زینک اکساید روی آورده ایم. امروزه، مزایای زینک اکساید به شکل ویژه ای گسترده تر شده است. با نگاهی به گذشته، سوابق نشان می دهد که زینک اکساید برای اولین بار در محلول شستشوی طبیعی پوست به نام پوشپنجان استفاده شده که اولین بار در نسخه های دارویی هند باستان حدود سال ۵۰۰ قبل از میلاد کاربرد داشت.

افرادی که کمبود روی دارند، اغلب مستعد ترمیم زخم با دوره های طولانی هستند. کاربرد پماد زینک اکساید برای ترمیم پوست می تواند در بسیاری از شرایط مفید باشد. کاربرد پماد زینک اکساید با تسهیل در ترمیم بسیار مشهود می باشد به طوری که روند بهبودی برخی از زخم ها و آفتاب سوختگی ها را به کمترین زمان ممکن می رساند.

جالب است بدانید که کاربرد پماد زینک اکساید در عفونت، تحریکات پوستی و برخی زخم ها موثر و قابل توجه است. کاربرد پماد زینک اکساید امروزه یکی از پیشنهادات برای درمان زخم های خیس و خشک پا است که ممکن است توسط متخصص مراقبت از زخم توصیه شود.

حقایق جالب درباره زینک اکساید

پیشرفت های اخیر در اندازه ذرات زینک اکساید و مزایای آن منجر به افزایش تولید عمده و پرکاربرد پماد زینک اکساید، ضد آفتاب و … شده است. یکی از انواع کاربرد پماد زینک اکساید این است که می تواند به کاهش التهاب پوستی همراه با بثورات، آلرژی یا تحریکات متفاوت پوست کمک کند. جلوگیری از عفونت های باکتریایی، کمک به درمان آکنه، نگه داشتن رطوبت در پوست های خشک، کاهش شوره سر، درمان زگیل، کاهش درماتوزهای التهابی، درمان اختلالات رنگدانه ای (ملاسما)، جلوگیری از پیری پوست از خصوصیات بارز زینک اکساید می باشد. دیگر خصوصیات این ماده شامل موارد زیر است:

  1. به بازسازی سلول ها کمک می کند.
  2. به تعادل تولید چربی پوست کمک می کند.
  3. منافذ بزرگ پوست را کاهش و سنتز کلاژن را افزایش می دهد.

خرید انواع محصولات ترمیم کننده پوست با کیفیت بالا و قیمت مناسب

بی دلیل نیست که کاربرد کرم ترمیم کننده را به آن اختصاص داده اند. به ندرت پیش می آید که بتوان یک محصول را با این خصوصیات پیدا کرد کاربرد کرم ترمیم کننده حاوی زینک اکساید با استفاده مداوم به مرور زمان افراد را حیرت زده می کند. طبق تحقیقات انجام شده حدود ۵ درصد از پماد زینک اکساید روی باعث تسکین علائم پوست تحریک شده در نوزادان نیز می شود.

دانستنی کاربرد پماد زینک اکساید
دانستنی کاربرد پماد زینک اکساید

زینک اکساید برای چه کسانی مفید است؟

اصولا همه نوزادان بالای شش ماه می توانند از ضد آفتاب های حاوی زینک اکساید استفاده کنند. همچنین بزرگسالان با پوستی حساس و دارای آکنه می توانند از مزایای منحصر به فرد این ماده بهره مند شوند و از آن به عنوان یک محصول ضد التهاب پوستی استفاده کنند. علاوه بر این، بیمارانی که مرتبا پوست آنها تغییر رنگ می دهد، از جمله ملاسما، نه تنها از طریق زینک اکساید در جلوگیری از مشکلات محیطی بلکه در جلوگیری از اثرات نور مرئی مادون قرمز و حرارت های زیاد خورشید و مشکلات حاکی از آن پیشگیری و حتی آنها را درمان کرد.

زینک اکساید به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و به بهبود و جوان سازی پوست کمک می کند. آنزیم و پروتئین ها توسط زینک اکساید برای محافظت در برابر عفونت افزایش می یابند،کنترل التهاب سلول های جدید و برای بستن منافذ عالی هستند. حتی پوست های سالم نیز برای تولید سلول های جدید و عملکرد غشای سلولی به زینک اکساید نیاز دارند.

 کاربرد پماد ترمیم کننده زینک اکساید
کاربرد پماد ترمیم کننده زینک اکساید

شناخت بهتر پوست و انتخاب پرکاربرد کرم ترمیم کننده

پوست بزرگترین اندام بدن و اساسی ترین سیستم ایمنی بدن می باشد. پوست ما را در برابر خطرات زیست محیطی و در مقابل میکروارگانیسم های بیماری زا محافظت می کند. پوست علیرغم انعطاف پذیری و مقاومت بالا، مدام در معرض عواملی همچون استرس طبیعی و محیطی است که با گذشت زمان، قدرت و نشاط پوست را تضعیف می کنند.

این مشکل با مراقبت های غلط و قرار گرفتن در معرض بیش از حد عوامل محیطی، نه تنها قدرت و انرژی پوست را از بین می برد بلکه روند پیری را نیز تشدید می کنند. حال سوال اینجاست که چه باید کرد؟ کاربرد کرم ترمیم کننده در این بین چیست؟ آیا از مزایا و کاربرد کرم ترمیم کننده مطلع هستید؟ قبل از پرداختن به این موارد در مورد پوست و آسیب رسیدن به آن اشاره خواهیم کرد تا بدانید کاربرد کرم ترمیم کننده دقیقا چیست و برای چه دسته از افرادی مفید واقع شده است.

کاربرد کرم ترمیم کننده برای انواع زخم

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه های خورشید و اشعه ماوراء بنفش که ماتریس کلاژن و الاستین درم را ضعیف می کند در نتیجه منجر به چین و چروک های عمیق و گسترده می شود. استفاده بیش از حد مواد شوینده با ترکیبات پارابن در اصل سد طبیعی بدن یا همان پوست را از بین می برد و آن را به مرور زمان خیلی خشک و نازک می کند.

مقاله پیشنهادی: معرفی دستگاه های فرکانسی پرتابل ۷ سری نور بنفش

همچنین قرار گرفتن بیش از حد در معرض باد و سرما  باعث ترک پوست می شود که می تواند موجب خارش و حتی خونریزی شود. افرادی که پوست خشکی دارند به خوبی می دانند که باید بیشتر از هر فرد دیگری از پوست خود مراقبت کند و برای درمان و جلوگیری می توان از کرم های ترمیم کننده استفاده کرد. کاربرد کرم ترمیم کننده در اصل برای زخم های سطحی و عمیق می باشد که ممکن است بر اثر هر چیزی به وجود آمده باشند. این کرم ها نیز حاوی زینک اکساید هستند که در تسریع بهبود زخم ها دخیل هستند.

اولین کاربرد و فواید مهم زینک اکساید چیست؟

محدودیتی برای استفاده از زینک اکساید وجود ندارد و به طور تقریبی می توان گفت که در تمامی صنعت ها کاربرد دارد و از آن در مجموعه گسترده ای از محصولات مصرفی استفاده می شود. محصولات ساخته شده از این ماده از پوست در برابر عناصر محافظت می کند و تضمین کننده سلامت پوست افراد است. از کاربرد پماد زینک اکساید که فاکتور بگیریم می توانیم بگوییم که خود زینک اکساید در محصولات زیر کاربرد فراوانی دارد:

  1. محصولات مراقبت شخصی
  2. محصولات ناخن
  3. لوسیون کودک
  4. رنگ ها

بهبود سنتز کلاژن و تشکیل بافت همبند

از آنجا که زینک اکساید محلول در آب نیست، لازم است که با یک ماده حامل ترکیب شود تا بیشترین تاثیر را داشته باشد. این ماده معمولا به محصولات موضعی مانند لوازم آرایشی (به ویژه پایه های پوستی)، ضد آفتاب ها، پماد و مرطوب کننده ها اضافه می شود. برخی از لوسیون و کرم ها حاوی زینک اکساید هستند.

درمان جای زخم پوست
درمان جای زخم پوست

از پوست در برابر آفتاب سوختگی و آسیب محافظت کنید

زینک اکساید امروزه به بسیاری از محصولات مراقبت از پوست فراتر از ضد آفتاب افزوده می شود. در گذشته، ضد آفتاب های زینک اکساید به دلیل ایجاد رگه های سفید بر روی پوست نارضایتی های بسیاری به دنبال داشتند و این نشان دهنده عدم جذب کامل کرم های ضدآفتاب بر روی پوست بود.

این که یک محصول به طور قابل اعتماد و قوی از سوختگی پوست جلوگیری می کند، به میزان استفاده از زینک اکساید در فرمول آن بستگی دارد و بدون شک اکثر محصولات ضد آفتاب حاوی زینک اکساید هستند. در کرم های ضد آفتاب، معمولا حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از زینک اکساید استفاده می شود. SPF 15 نسبت به SPF 30 حاوی زینک اکساید کمتری است و زمان کمتری دوام بر روی پوست می ماند.

درمان آکنه به کمک زینک اکساید

کاربرد پماد زینک اکساید برای درمان آکنه افراد زیادی را شگفت زده کرده است. زینک اکساید معمولا با انواع مواد ضد التهابی یا ضد باکتریایی از جمله آنتی اکسیدان ها، گلوکونات روی یا سولفات روی و گاهی اوقات عوامل ضد باکتری ترکیب می شود. این عناصر در کنار هم به کاهش ظاهر آکنه، مدت و درد لکه های آکنه کیستیک، هورمونی و … کمک می کنند. پماد زینک اکساید برای صورت دقیقا همان چیزی است که بسیاری از ما به آن احتیاج داریم و با قرار دادن آن در برنامه روال مراقبت از پوست می توان بسیاری از مشکلات پوستی را حل کرد. همچنین زینک اکساید می تواند به درمان و جلوگیری از موارد زیر کمک کند:

خرید انواع کانسیلر با کیفیت بالا و قیمت مناسب

  1. باکتری های تحریک کننده آکنه را کاهش دهد.
  2. التهابی که باعث مسدود شدن منافذ و آکنه می شود را کاهش داده
  3. تنظیم تولید چربی یا سبوم، منافذ را کوچک و یا محکم می کند.
  4. از بازگشت جوش ها جلوگیری می کند.
کرم از بین برنده چین و چروک
کرم از بین برنده چین و چروک

دارای اثرات ضد پیری و بهبودی آسیب های بافتی

زینک اکساید نه تنها از آسیب دیدگی در برابر آفتاب، چین و چروک، لکه های تیره جلوگیری می کند بلکه در بهبود سنتز بافت پوست و کلاژن نیز تاثیر مستقیم دارد. همچنین در درمان پوست آسیب دیده، خشک یا زخمی توسط محصولات حاوی زینک اکساید موثر است. مزایای دیگر آن این است که به بهبود پوست، التهاب و قرمزی، کاهش رنگدانه، ترمیم رنگدانه و مایع میان بافتی و برای تنظیم هر چه بهتر سبوم کمک می کند، با افزایش دیگر مواد مفید در هنگام استفاده با سایر محصولات ضد پیری در پوست جذب می شوند و روند پیری را کند می کنند.

کاربرد پماد زینک اکساید در جلوگیری از عفونت باکتریایی

یکی دیگر از مزیت های زینک اکساید جلوگیری از عفونت های باکتریایی پوستی است. با توانایی خود به عنوان قابض ملایم می تواند از باکتری های مضر که باعث عفونت های پوستی می شوند جلوگیری کند. و این جای تعجبی ندارد چرا که کاربرد پماد زینک اکساید و برخی از داروهای حاوی زینک برای درمان زخم های بعد از عمل و یا هر نوع زخم دیگری بسیار مفید و کارآمد است. در واقع از این محصولات مراقبت پوستی می توان برای رفع قرمزی پوست، تورم، درد یا التهاب ناشی از تجمع باکتری ها استفاده کرد.

آشنایی با کاربرد پماد زینک اکساید

پماد زینک اکساید برای صورت و درمان خراش های جزئی و سوختگی ایده آل ترین است. همیشه قبل از شروع دست ها و ناحیه ای را که پماد زینک اکساید به آن می زنید را بشویید. کاربرد پماد زینک اکساید فقط برای موضعی های خارجی است، بنابراین مراقب باشید که آن را به چشم، گوش یا اطراف دهان نزنید. سعی کنید پماد زینک اکساید برای صورت را مستقیما به ناحیه آسیب دیده بمالید، از جمله پوستی که به بثورات، قرمزی، جوش زدن، سوختگی، پیچک سمی یا تحریک پوستی دچار شده است. شایع ترین کاربرد پماد زینک اکساید اعم از:

  1. انواع زخم
  2. گزش انواع حیوانات
  3. انواع سوختگی

کاربرد کرم ترمیم کننده

با وجود زینک اکساید در محصولات زیبایی به جرات می توان گفت که کاربرد کرم ترمیم کننده بسیار زیاد است، به همین منظور آن را کرم چند منظوره به عنوان یک ضد چروک و روشن کننده می شناسند. این دسته از کرم ها غنی شده با زینک اکساید، مواد ترمیم برای آسیب های داخلی و تغییرات طولانی مدت، مغذی، مرطوب کننده و کشسانی بالای پوست را به همراه دارند.

اگر کرم ترمیم کننده مورد نظر شما حاوی زینک باشد از این جهت خیالتان آسوده باشد که شما یک کرم عالی را انتخاب کرده اید زیرا برای جلوگیری از مشکلات لکه های تیره نیز کاربرد فراوان دارد. کاربرد کرم ترمیم کننده برای لکه های تیره بسیاری از خانم ها و آقایان را حیرت زده کرده است. با استفاده مداوم از آنها پوست لایه برداری می شود و لکه های تیره به روشن تبدیل می شوند و در نهایت موجب شفاف شدن چند درجه پوست می شود.

محصولات مراقبت از پوست
محصولات مراقبت از پوست

زینک اکساید در غذاهای روزانه  

زینک اکساید که به تقویت تغذیه در مواد غذایی کمک می کند، یکی از مواد افزودنی شناخته شده غذایی می باشد که برای افزودن روی به غذا مورد استفاده قرار گرفته است. این ترکیب نه تنها در غذا ضرری ندارد بلکه با وجود خواص بسیاری که دارد موجب شده است تا بهتر به کاربرد پماد زینک اکساید پی برد.

این ماده به عنوان تقویت کننده ای عمل می کند که به بهبود ظاهر، عطر و طعم، بافت و ذخیره سازی غذا در بدن کمک شایانی می کند. کاربرد پماد زینک اکساید و مصرف مواد غذایی حاوی زینک اکساید می توانند بهبود هر نوع زخم سطحی و عمیقی را تسریع بخشند. گوشت قرمز، ماست، بادام هندی، دانه کدو تنبل سرشار از زینک اکساید هستند. کمبود روی یا همان زینک اکساید می تواند منجر به بیماری های جدی مانند اسهال، ریزش مو، طولانی شدن زمان بهبودی زخم، آسیب پذیری در برابر عفونت، شب کوری، اشتهای کم و تاخیر در رشد قدی و بلوغ جنسی در افراد شود.

منابع

aveenomd.com
citracakralogam.com
draxe.com
cholley.com
sehatq.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

12 + 7 =