اثرات یبوست و تیرگی پوست

یبوست و تیرگی پوست با همدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند و اگر سیستم گوارش شما در این زمینه با مشکل مواجه باشد، مسلما اثر آن را بر روی پوست خود مشاهده خواهید نمود. قبل از این که در مورد این موضوع سخن بگوییم باید ابتدا به این سوال بپردازیم که یبوست چیست و چگونه به وجود می آید؟ این بیماری یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برای سیستم گوارش و به خصوص روده به وجود می آید و این موضوع می تواند در اثر مصرف غذاهای ناسالم تشدید شود. پزشکان بیماری یبوست و تیرگی پوست را به این گونه تعریف می کنند که این بیماری یکی از مشکلات روده در دفع مدفوع است و افرادی که با این بیماری مواجه هستند مدفوع خشکی دارند و بر روی آن برآمدگی هایی وجود دارد؛ همچنین درون مدفوع آنها ذراتی شبیه سنگ یا تیله وجود دارد و زمان دفع با درد و ناراحتی بسیار زیادی در قسمت روده مواجه می شوند. همچنین شخصی که به این مشکل دچار است هرگز نمی تواند روده های خود را به طور کامل تخلیه نموده و احساس سبکی در سیستم گوارش او ایجاد نمی شود.

علاوه بر موارد ذکر شده ممکن است این امر باعث پاره شدن رگ های موجود در انتهای روده شده و باعث ایجاد خون و لکه های قرمز رنگ در مدفوع گردد که بسیار آزار دهنده است؛ انسان هایی که به این بیماری دچار هستند معمولا در طول هفته کمتر از سه بار مدفوع می کنند و این موضوع برای جسم آنها مشکلاتی به وجود می آورد. یکی از شایع ترین نوع این مشکلات تاثیر یبوست بر پوست است، چرا که هر چقدر این مشکل ادامه پیدا کند پوست به آرامی روشنی و زیبایی خود را از دست داده و با تیرگی مواجه می شود و بر روی آن آثاری از پف، آکنه، سیاهی دور چشم و بثورات ایجاد می شود.

یبوست چگونه ایجاد می شود؟

پزشکان عقیده دارند که شما در طول روز حداقل باید یک بار مدفوع کرده و به طور کامل محتویات روده خود را تخلیه کنید و هر چیزی غیر از این میزان می تواند یبوست به شمار رود. شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که بر مبنای تحقیقات انجام شده در سراسر جهان حدود ۵۰ درصد افراد در طول روز یک بار یا بیشتر با تحریکات روده و سیستم گوارش مواجه شده و نیاز به دفع مدفوع خواهند داشت، این بررسی نشان دهنده آن است که تقریبا نیمی از مردم جهان در معرض بیماری یبوست قرار دارند.

و اما در این قسمت به علت یبوست و عامل به وجود آورنده آن اشاره کوتاهی می کنیم؛ همانگونه که میدانید روده ها در سیستم گوارش ما دارای پیچ و خم های زیادی هستند و اگر ما در طول روز از غذاهای ناسالم استفاده کنیم و یا استرس و اضطراب زیادی را تجربه نماییم، کارکرد روده ها نامنظم شده و در این قسمت از سیستم ناهماهنگی هایی به وجود می آید؛ همچنین استفاده زیاد از ملین ها باعث ایجاد ضعف ماهیچه های روده شده و موجب کاهش توانایی آنها در دفع مدفوع می گردد.

چگونه از بروز بیماری یبوست جلوگیری به عمل آوریم؟

یبوست و تیرگی پوست
یبوست و تیرگی پوست

اگر شما برای حل این مشکل به پزشک مراجعه نمایید، ابتدا با آزمایش های مختلف علت یبوست را به خوبی بررسی می نماید و ممکن است بر این اساس به شما داروهای مختلفی ارائه دهد. برخی از پزشکان درمان با پروبیوتیک را به بیماران خود پیشنهاد می نمایند که توسط آن می توان زمان مدفوع و دفعات آن را افزایش داده و این روند را بهبود بخشید. یکی دیگر از مواردی که باید در طول روز رعایت کنید نوشیدن آب فراوان است. برای درک بهتر این موضوع اگر روده خود را شبیه یک سرسره در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که اگر آب بنوشید مواد باقی مانده درون روده به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن از جای خود حرکت کرده و دفع می شوند؛ در واقع می توان گفت آب روده ها را صاف و انعطاف پذیر می نماید و از بروز این بیماری جلوگیری می کند.

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم این است که سعی کنید عوامل به وجود آورنده استرس را از بین ببرید، زیرا تحقیقات و بررسی ها نشان دهنده آن است که استرس باعث ایجاد سوراخ هایی در دیواره روده می شود و توانایی آن را در جذب ریز مغذی هایی مانند مس، سلنیوم و روی کاهش می دهد و به این صورت باعث به وجود آمدن یبوست می گردد. بنابراین می توان با تغذیه صحیح، مصرف منظم و کافی آب و دوری از عوامل به وجود آورنده استرس از بروز این بیماری جلوگیری نمود و اثرات یبوست و تیرگی پوست را از بین برده و به این صورت چهره ای شاداب و زیبا برای خود به ارمغان آورد.

تاثیر یبوست بر پوست صورت

یبوست یکی از بیماری هایی است که بسیاری از انسان ها در سکوت از آن رنج می برند و اگر به موقع درمان نشود می تواند بر روی سلامتی انسان تاثیرات ناخوشایندی قرار دهد. در حال حاضر پژوهشگران به اثرات یبوست و تیرگی پوست به خوبی پی برده و آن را با دقت مورد بررسی قرار داده اند. این تحقیقات بیانگر آن است که بسیاری از سموم و هورمون های اضافی بدن از طریق مدفوع دفع می شوند و تعادل را در سیستم جسم انسان برقرار می نمایند و اگر به هر علتی عمل دفع در طول روز انجام نشود، هورمون ها و سموم در بدن باقی مانده و اولین تاثیر یبوست بر پوست خود را نشان داده و آثار مخربی از خود برجای می گذارد.

یکی از مهمترین عارضه هایی که به واسطه یبوست به وجود می آید جوش های پوستی و آکنه است و این امر زمانی ایجاد می شود که سمومی که باید از طریق مدفوع دفع می شدند از طریق روده بزرگ جذب جریان خون شوند و پوست را تیره و نازیبا می نمایند؛ به همین علت است که برخی از پزشکان عقیده دارند زیبایی از روده شروع می شود و این امر تا حدود زیادی درست است. بنابراین برای این که چهره ای زیبا و شاداب داشته باشید و اثرات یبوست و تیرگی پوست را از بین ببرید باید قبل از انجام هر کاری وضعیت گوارش و روده های خود را بررسی نموده و اگر به این بیماری دچار هستید آن را برطرف نمایید.

مقاله پیشنهادی : ویتامین های بارداری چه هستند؟

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

یبوست و تیرگی پوست یکی از بیماری های آزار دهنده ای هستند که در حال حاضر بسیاری از انسان ها را درگیر خود نموده و سلامتی را تحت تاثیر قرار داده است. به همین علت یکی از مهمترین سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آید این است که برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟ در این قسمت به چند ماده غذایی که می توانند حرکات روده ای را تقویت نموده و به درمان آن کمک کنند اشاره می کنیم:

ماست: به طور کلی لبنیات از آن دسته غذاهایی هستند که درون آنها میکروارگانیسم هایی وجود دارد که به عنوان پروبیوتیک شناخته می شود؛ پروبیوتیک در واقع باکتری های خوبی هستند که می توان توسط آن به سلامت روده و نرم شدن مدفوع کمک فراوانی نمود. برای تاثیر هر چه بیشتر ماست باید آن را هر روز صبح و به مدت ۲ هفته مصرف نمایید.

حبوبات: درون تمامی حبوبات از جمله نخود، لوبیا و عدس مقادیر فراوانی از فیبر وجود دارد که نه تنها به هضم غذا کمک فراوانی می نماید، بلکه یبوست را نیز از بین می برد.

سوپ: سوپ یکی از غذاهایی است که فرایند هضم آن بسیار آسان است و دفع محتویات روده را بهبود می بخشد. به طور کلی مایعات و غذاهای گرم هضم بسیار خوبی دارند.

آلو خشک: این میوه ارزشمند یکی از بهترین درمان های خانگی برای برطرف کردن یبوست در سراسر جهان به شمار می رود. درون این میوه ترکیباتی از جمله سوربیتول و ترکیبات فنلی است که مزایای گوارشی فراوانی دارد.

مشکلات حاملگی
یبوست و تیرگی پوست

سبوس گندم: این ماده نیز یکی از داروهای خانگی بسیار محبوب و پرطرفدار برای درمان یبوست به شمار می رود، زیرا درون آن فیبر نامحلول وجود دارد که جریان حرکت مواد در روده ها را سریع تر می کند. بررسی ها نشان دهنده آن است که مصرف سبوس گندم به مدت دو هفته و به صورت هر روز می تواند باعث عملکرد هر چه بهتر روده ها شده و بیماری یبوست را به خوبی درمان کند.

سیب و گلابی: این دو میوه خوشمزه دارای ترکیبات مفید و موثری هستند که به هضم هر چه بهتر غذاها کمک فراوانی می نمایند. از جمله مواد موجود در آن می توان به فیبر، سوربیتول و فروکتوز اشاره نمود.

علت یبوست در دوران بارداری

یکی از شایع ترین مشکلاتی که در دوران بارداری ممکن است برای بسیاری از خانم ها به وجود آید یبوست است. عوامل به وجود آورده این بیماری متعدد هستند که یکی از آنها ایجاد تغییرات در هورمون ها می باشد. در واقع تغییرات هورمون ها میزان جذب آب از مدفوع را افزایش می دهد و آن را به صورت جامد و خشک در آورده و در نتیجه دفع آن را با مشکل مواجه می کند.

برخی از خانم ها در دوران بارداری خود از انواع ویتامین ها و مکمل ها برای رشد جنین خود استفاده می کنند که یکی از عوارض اصلی آنها ایجاد یبوست است. به عنوان مثال آهن یک ماده معدنی مهم است که مدفوع را سیاه و سفت می کند. علاوه بر آن رحم در ماه های آخر بارداری به بالاترین اندازه خود رسیده و به روده فشار وارد می کند و به این صورت عمل دفع را با فشار و سختی همراه می نماید.

با توجه به موارد ذکر شده این بیماری در دوران بارداری می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، بنابراین باید با استفاده از برخی مواد غذایی و درمان های خانگی اقدام به درمان یبوست در بارداری نمود که در این قسمت به برخی از مهمترین نوع این درمان ها اشاره می کنیم.

خرید انواع محصولات روشن کننده و لایه بردار با کیفیت بالا

درمان یبوست و تیرگی پوست در بارداری

خانم هایی که با یبوست و تیرگی پوست در دوران بارداری خود مواجه می شوند می توانند با استفاده از داروهای ملایم و ایمن اقدام به درمان این بیماری نمایند. برخی از انواع این درمان ها عبارتند از:

فیبر: خانم های باردار باید سعی کنند از مواد غذایی فیبر دار مانند سبزیجات، غلات و میوه ها در برنامه غذایی خود استفاده نمایند؛ زیرا این مواد میزان مدفوع را افزایش داده و باعث عبور راحت و آسان آن از روده ها می گردد.

آب: نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب یکی از مهمترین مواردی است که خانم های باردار باید به آن توجه ویژه ای نمایند، زیرا آب یک گزینه بسیار مفید و مناسب برای درمان یبوست در بارداری به شمار می رود. حتی اگر خانم های باردار به نوشیدن آب علاقه ندارند، می توانند با استفاده از غذاهایی مانند سوپ، آش و نوشیدنی هایی مانند چای، آب میوه یا آب سبزیجات آب مورد نیاز بدن خود را تامین نمایند.

فعالیت مداوم: اگر خانم ها در این دوران بتوانند به فعالیت های سبک مانند پیاده روی آرام و ورزش منظم بپردازند، بیماری یبوست آنها بهبود پیدا کرده و از بین می رود.

پروبیوتیک: برخی از پزشکان در پاسخ به این سوال خانم های باردار که برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟ مصرف پروبیوتیک را پیشنهاد می نمایند. این ماده در واقع باکتری های سالمی هستند که به صورت طبیعی در روده زندگی می کنند و باعث حرکت منظم مدفوع در روده می گردند. این ترکیبات درون مواد غذایی مانند ماست و کلم به وفور یافت می شوند.

اثرات یبوست در چاقی

بررسی هایی که در طول سال های اخیر توسط دانشمندان انجام شد نشان دهنده آن است که یبوست می تواند باعث تخمیر کربوهیدرات ها در جسم شده و به این صورت باعث بروز بیماری چاقی گردد و موجب ناتوانی روده در جذب مواد مغذی شده و به این صورت باعث افت انرژی می گردد و عملکرد های طبیعی و فیزیولوژیکی جسم را کاهش داده و در نهایت باعث ایجاد خستگی می گردد.

شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که یکی از اصلی ترین عوامل به وجود آورنده چاقی یبوست است، زیرا تجمع مدفوع می تواند باعث افزایش وزن گردد. یکی دیگر از مهمترین نکاتی که به تازگی دانشمندان در این زمینه کشف کرده اند این است که یبوست تعادل هورمون ها در جسم را به هم می زند و چون بدن نمی تواند آنها را جذب کرده و از کارایی این هورمون ها استفاده کند، بنابراین جسم با افزایش وزن مواجه می گردد.

یکی از مهمترین سوالاتی که برای افراد با وزن بالا به وجود می آید این است که برای درمان یبوست چه باید کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم ابتدا باید از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کرده و سعی کنید با روش های اصولی و کاملا متعادل وزن خود را کاهش دهید و در تغذیه خود استفاده از مواد غذایی ناسالم مانند فست فود و غذاهای سرخ شده را به کمترین میزان خود رسانده و سعی کنید بیشتر از سبزیجات، میوه ها و به طور کلی مواد طبیعی و ارگانیک استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: +۱۵ محصول برند لورال که میتواند برای دیدن شدن به شما کمک کند

یبوست چگونه بر بدن شما تاثیر می گذارد؟

به طور کلی بیماری یبوست یکی از مشکلات جدی برای بدن به شمار می رود، زیرا اگر سموم و ضایعات بدن را به زباله تشبیه کنیم، تصور کنید که سیستم جسم نمی تواند آن طور که باید و شاید زباله ها را دفع نماید و باقی مانده این مواد در روده باعث ایجاد مشکلات متعددی می گردد. به عنوان مثال یبوست و تیرگی پوست ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با هم دارند و یکی از مهمترین پارامترهایی که می تواند زیبایی، سفیدی و روشنی پوست را تحت تاثیر قرار داده و آن را گرفته و تیره نماید، یبوست است. همچنین اگر یبوست مزمن شده و برای مدت های طولانی ادامه پیدا کند، می تواند باعث بروز بواسیر گردد. زیرا زمانی که شخص برای دفع مدفوع تلاش زیادی به کار می رود این امر به وریدهای اطراف روده ضربه وارد نموده و آن را متورم کند. به این رگ های متورم شده بواسیر گفته می شود که می تواند باعث ایجاد خارش شده و بسیار دردناک باشد و در هنگام دفع مدفوع باعث ایجاد خونریزی می گردد.

شقاق مقعد نیز یکی دیگر از اثراتی است که در اثر یبوست به وجود می آید؛ در واقع دفع سخت مدفوع بافت اطراف مقعد را پاره می کند و مشکلی به شکل اشک به وجود می آورد که به آن شکاف های مقعدی گفته می شود. این شکاف ها به وجود آورنده خارش، درد و خونریزی می شود و رفتن به دستشویی را برای شخص دشوار می نماید. این مشکل اگر برای کودکان به وجود آید باعث ترس آنها از دفع مدفوع می گردد و این امر ممکن است سبب شود مدفوع را برای مدت های طولانی نگه دارند.

رفع مشکلات پوستی
یبوست و تیرگی پوست

برای درمان یبوست و تیرگی پوست چه باید کرد؟

در قسمت های قبل به این موضوع اشاره کردیم که یبوست بیماری مزمن و آزار دهنده ای است که می توان آن را با استفاده از تغییر رژیم غذایی و در برخی از شرایط مصرف برخی از داروها درمان کرد و از بین برد. اما یکی دیگر از مهمترین پاسخ هایی که می توان به سوال (برای درمان یبوست و تیرگی پوست چه باید کرد؟) داد، در یک جمله خلاصه می شود و آن تغییر سبک زندگی است.

این روزها بسیاری از پزشکان و متخصصان اعتقاد دارند که رژیم غذایی نامناسب، مصرف سیگار و الکل و همچنین اضطراب و استرس می توانند باعث به وجود آمدن این بیماری مزمن و ناراحت کننده شوند. به عنوان مثال یبوست و تیرگی پوست یکی از مهمترین پارامترهایی هستند که باعث کاهش اعتماد به نفس انسان شده و زیبایی او را تحت تاثیر قرار می دهند.

تغییر سبک زندگی و نقش آن در درمان یبوست

همان گونه که اشاره شد اگر شما برای جسم خود ارزش قائل شده و سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر دهید نه تنها یبوست، بلکه بسیاری از مشکلات جسمی شما به بهترین شکل ممکن درمان شده و سلامتی را احساس خواهید کرد. سعی کنید در رژیم غذایی خود از مواد غذایی مانند لبنیات، سبزیجات و میوه ها به وفور استفاده نمایید. در واقع پزشکان اعتقاد دارند که استفاده از مواد غذایی مانند غلات کامل و سایر غذاهایی که دارای فیبر هستند بیشترین تاثیر را در درمان یبوست ایفا می نمایند.

  • این روزها بسیاری از افراد از یبوست و تیرگی پوست که در اثر آن به وجود می آید رنج می برند؛ اما خوشبختانه می توان با تغییرات کوچک مانند مصرف زیاد آب و مایعات تا حدود زیادی این مشکل را برطرف نمود.
  • در طول روز از انجام ورزش و فعالیت بدنی غافل نشوید و ۳۰ دقیقه از وقت خود را به انجام ورزش های سبک مانند پیاده روی اختصاص دهید.
  • به محض نیاز به احساس دفع به دستشویی رفته و مدفوع خود را نگه ندارید.
  • سعی کنید در زندگی خود از سیگار و الکل استفاده نکنید، چون آسیب های فراوانی به قسمت های مختلف جسم و از جمله سیستم گوارش و روده ها وارد می کنند.
  • در برنامه روزانه خود از نوشیدنی های حاوی کافئین کمتر استفاده کرده و به جای آن از آبمیوه های طبیعی بهره ببرید.
  • حمام روزانه نیز یکی از مهمترین شیوه هایی است که می تواند به شما برای پیشگیری و درمان بیماری یبوست کمک فراوانی نماید.

نکات پایانی در مورد یبوست و تیرگی پوست

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که یبوست با وجود این که یک بیماری مزمن و دردناک است، اما به هیچ عنوان جدی نیست و شما می توانید با اندکی تلاش و تغییر سبک زندگی و غذایی خود این بیماری را درمان نموده و نه تنها زیبایی و جذابیت چهره خود را به دست آورید، بلکه در سایر قسمت های جسم خود نیز سلامتی را احساس کنید.

همان گونه که در مطالب قبل گفتیم یکی از مهمترین وظایفی که بر عهده سیستم گوارش و روده انسان قرار دارد این است که سموم و زباله ها را به خوبی دفع کرده و بدن را پاکسازی نماید و به این صورت به کارکرد هر چه بهتر اندام ها کمک کند و این امر نقش بسیار مهمی در سلامتی انسان دارد. به همین سبب است که باید تلاش کنیم با زندگی سالم و مصرف غذاهای مفید و طبیعی این امکان را برای جسم خود فراهم آوریم.

منابع

webmd.com
medicalnewstoday.com

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

ده + هشت =