تاکنون افراد بسیار زیادی از ما سوال پرسیده اند که فرق شامپو بدن با شامپو مو چیست؟ در پاسخ به فرق شامپو بدن با شامپو مو  چیست، باید بگوییم که امروزه مدل های بسیار زیادی از هر دو محصول در بازار برای خرید وجود دارد که هر کدام از این مدل ها، ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود را دارند. فرق شامپو بدن با شامپو مو، در ساختار اصلی آن است که در ادامه به آنها می پردازیم. در مقاله امروز، قصد داریم تا در مورد انواع شامپو صحبت کنیم و تفاوت های مدل های مختلف این محصول را برای شما توضیح دهیم، پس با ما همراه باشید.

فرق شامپو بدن با شامپو مو
فرق شامپو بدن با شامپو مو

فرق شامپو بدن با شامپو مو از نظر نوع

اولین مسئله ای که می توان در مورد فرق شامپو بدن با شامپو مو بررسی کرد، کاربرد و نوع این محصولات است. هر کدام از این انواع شامپو از یک سری مواد اولیه خاص ساخته شده و یک کاربرد منحصر به فرد هم دارند. به همین علت است که امروزه مدل های مختلف این محصولات، نباید با هم ترکیب شوند وگرنه می توانند آسیب های به شدت جدی را به شما و بدنتان وارد نمایند. برخی از تولید کنندگان از فرمول های مشابه برای ساخت این محصولات استفاده می کنند اما، هیچگاه فرق شامپو بدن با شامپو مو صفر نمی شود.

شامپو مو چیست؟

شامپو یک محصول مربوط به مو است که کاربرد تمیز کردن و زیبا کردن مو ها را دارد. این محصول معمولا در فرم مایع در بازار عرضه می شود اما شما می توانید مدل های پودر و جامد آن را نیز تهیه کنید. شامپو برای استفاده بر روی مو های خیس ساخته شده است. برای استفاده از این محصول شما باید موهایتان را خیس کنید و مقداری شامپو روی آن بمالید. سپس به آرامی شامپو را ماساژ دهید تا کف کند.

علت و دلیل اصلی استفاده از مدل های مختلف شامپو، از بین بردن سبوم های اضافی ساخته شده در سر شما می باشد. هنگامی که میزان سبوم های موجود در بدن شما افزایش یابد، مو های شما آسیب های جدی و غیر قابل جبرانی می بینند. پس شما در این مورد باید حواستان را جمع کنید.

شستن مو با شامپو بدن
شستن مو با شامپو بدن

تاریخچه شامپو مو و فرق شامپو بدن با شامپو مو

اولین مخترع انواع مختلف شامپو مو، تمدن پیشرفته و باستانی هند بود. هندیان باستان با استفاده از یک سری مواد اولیه مختلف و یک سری فرمول های شیمیایی به شدت پیچیده، توانسته بودند که اولین مدل های شامپو را اختراع کنند. مواد اولیه ای که در ساخت شامپو های هندی به کار می رفت، معمولا از گیاه های دارویی استفاده می شد.

خرید بهترین برندهای شامپو بدن با قیمت مناسب

آنها اولین مدل های شامپو را با تهیه و جوشاندن برگ های گیاه اسپیندوس ساخته بودند. هنگامی که فرآیند جوشیدن تمامی می شود، آن را با شاه توت هندی مخلوط کرده و یک سری مواد طبیعی دیگر هم به آن اضافه می کردند. پس از مدتی، شامپو آماده استفاده بود. پس از چندین سال، استفاده از شامپو سر در میان سایر تمدن های همچون مصر و ایران باستان شروع شد. همچنین، فرق شامپو بدن با شامپو مو به زمان اختراع این دو ماده باز می گردد.

شامپو مو از چی ساخته شده
شامپو مو از چی ساخته شده

شامپو بدن چیست؟

انواع شامپو بدن، به دسته ای خاص و ویژه از محصولات گفته می شود که امروزه محبوبیت بسیار زیادی در سراسر جهان به خصوص در کشور ما پیدا کرده است. به طوری که امروزه افراد بسیار زیادی هستند که به جای استفاده از صابون، به استفاده از مدل های مختلف شامپو بدن روی آورده اند. ژل دوش یا شامپو بدن، به یکی از مهم ترین انواع شامپو گفته می شود که برای تمیز کردن سطح بیرون بدن یا همان پوست مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا این محصول در هنگام دوش گرفتن مورد استفاده قرار می گیرد.

افراد معمولا این محصولات را با انواع صابون مایع اشتباه می گیرند اما در حقیقت، ساختار این محصولات به طور کامل با صابون های مایع متفاوت است. شامپو های بدن سط پی اچ پایین تری در مقایسه با آن محصولات دارند و همین امر باعث شده که استفاده از آن موثر تر باشد.

ویژگی های شامپو بدن

فرق شامپو بدن با شامپو مو، در ابتدا از ویژگی هایشان شروع می شود. شامپو بدن یا ژل دوش، به خاطر مواد اولیه اش شناسایی می شود. اولین موادی که در تولید این محصول به کار می رود، شباهت بسیار زیادی به مواد اولیه ای که در تولید و ساخت مدل های مختلف صابون مایع به کار می رود دارد. شباهت این ماده در دو مواد اولیه موجود یعنی آب و سدیم لارث سولفات می باشد. اما، تفاوت اصلی میان این دو محصول، در سورفاکتانت ها یا پاک کننده ها می باشد. این محصولات تقریبا حاوی همه ویژگی ها و اطلاعات اصلی شامپو بدن می باشند و می توانند خواص و ساختار آن را به طور کلی تغییر دهند.

شامپو بدن موجب ریزش مو می شود؟
شامپو بدن موجب ریزش مو می شود؟

فرق شامپو بدن با شامپو مو از نظر هدف

اولین و مهم ترین فرق این محصولات، در هدفشان است.هر کدام از این محصولات برای یک موقعیت خاص و یک محل خاص از بدن شما مناسب هستند. اصلی ترین فرق بین مو ها و پوست شما، ارگان هایی هستند که درون آنها وجود داشته، فعالیت کرده و می توانند عمل های خاصی را درون آنها انجام دهند.

مقاله پیشنهادی: ماسک مو برای مو مختلف را چگونه در خانه بسازیم؟

پوست یک قسمت زنده است و به طور دائم خود را می کشد و بازسازی می کند اما، مو های شما تقریبا یک ارگان مرده هستند و هیچ فعالیت خاص و مهمی درون بدن شما ندارند. البته، منظور از فعالیت مهم، فعالیت های ساخت و سازی است وگرنه این ارگان ها برای حفاظت از سر طراحی شده اند. به همین علت است که شامپو های سر، ویژگی های خاصی دارند که شامپو های بدن، آن ویژگی ها را ندارند.

سورفاکتانت ها و فرق شامپو بدن با شامپو مو

حدود بیشتر پنجاه درصد از انواع شامپو بدن از سورفاکتانت ها ساخته شده است. این محصولات می توانند کاربرد های بسیار زیادی در محصول نهایی داشته باشند. به عنوان مثال، پاک کننده ها از فروپاشیدن شامپو جلوگیری کرده و در هنگام لزوم، قدرت شامپو را چند برابر می کنند. یک سری از سورفاکتانت های به شدت مهم که در ساخت و تولید همه مواد ضد عفونی کننده و تمیز کننده به کار می رود، پاک کننده ای است که خاصیت کف کنندگی دارد. این ماده مدل های بسیار زیادی دارد و هر کدام از مدل های این محصول هم ویژگی های خاص خود را دارند. برای جلوگیری از جدا شدن و از بین رفتن مواد موجود درون شامپو سر، از این مواد استفاده های زیادی می شود.

موی سر با چی بشوریم
موی سر با چی بشوریم

میکروبید ها در شامپو بدن، تفاوت شامپو بدن با شامپو مو

میکروبید ها معمولا برای تولید و ساخت انواع شامپو بدن مورد استفاده می گرفتند تا اینکه در این اواخر، نظر سازندگان و تولید کنندگان در مورد این محصولات تغییر کرد. میکروبید ها یک سری محصولات زیبا و کروی شکل هستند که معمولا بر روی تعداد بسیار زیادی از مدل های لوازم آرایشی اضافه می شوند. علت استفاده از این محصولات، ویژگی های خاص و منحصر به فرد آنها می باشد. آنها به شدت کوچک بوده و می توانند از ورود مواد بسیار زیادی به بدن جلوگیری کنند.

البته، ساختار پلاستیکی آنها هم در این زمینه کمک بسیار زیادی به این مواد کرده است. پس از سالها تحقیق، دانشمندان متوجه شدند که این مواد می تواند خطر های به شدت جدی را برای شما و بدنتان داشته باشد و به همین علت، استفاده از این ماده از سال ۲۰۱۷ در آمریکا ممنوع شد.

تاریخچه شامپو بدن و شروع شدن فرق شامپو بدن با شامپو مو

فرق شامپو بدن با شامپو مو، از زمان تولید بوجود آمد. شامپو های بدن، یک موفقیت بسیار عالی پس از اختراع و ساخت انواع مختلف صابون مایع می باشد. این ماده مهم و با ارزش، برای اولین بار در سال ۱۸۰۰ میلادی کشف شد و در بازار برای خرید عموم عرضه شد. تولید کننده اولیه این محصول که ویلیام شفرد نام داشت، فرمولاسیون اصلی این محصول را مخفی کرد و آن را به عنوان یک نوع صابون مایع در بازار عرضه می کرد. حدود یک قرن بعد و هنگامی که صابون های پالومولیو محبوب شدند، این محصول هم شکل و رنگ تازه ای به خود گرفت و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد.

شیمی دان های مدرن، چندین سال بعد این محصول را با فرمولی بهتر و قوی تر بازسازی کرده و برای فروش در بازار آماده کرده اند. امروزه اثری از محصول اولیه نیست. اما، همچنان مواد اولیه موجود در اولین نسخه همچون آب درون محصولات جدید هم استفاده می شود.

فرق شامپو بدن با شامپو سر
فرق شامپو بدن با شامپو سر

آیا واقعا فرق شامپو بدن با شامپو مو وجود دارد؟

در این جا برای انسان سوال پیش می آید که آیا واقعا فرق شامپو بدن با شامپو مو واقعی است و یا اینکه تفاوتی ندارند؟ در پاسخ به همین سوالی، باید بگوییم که فرق شامپو بدن با شامپو مو در موارد بسیار زیادی قابل تعریف است. البته، همانطور که گفته شد امروزه مدل های بسیار زیادی از این محصولات در بازار وجود دارند که هر کدام از این مدل ها ویژگی های خاص خود را داشته و حتی برخی از مدل های این دو محصول از یک مواد اولیه ساخته می شوند اما، تفاوت های بسیار زیادی میان آنها وجود دارد.

معمولا افراد می توانند از شامپو ها به عنوان یک شامپو بدن استفاده کنند اما، شامپو بدن نمی تواند جایگزین خوب و مناسبی برای شامپو مو باشد. این اولین فرق شامپو بدن با شامپو مو است.

مقاله پیشنهادی: ماسک صورت پوست خشک را چگونه در خانه بسازم

کوچک ترین فرق شامپو بدن با شامپو مو

بیایید بررسی فرق شامپو بدن با شامپو مو را، از جزئیات شروع کنیم. انواع شامپو، معمولا سطح کمتری از سورفاکتانت یا پاک کننده دارد. البته علت این امر، شکننده بودن ساختار مو در مقایسه با سایر پوست انسان می باشد. هنگامی که سطح سورفاکتانت موجود در یک شامپو کمتر باشد، روغن های مهم و لازم کمتری را از بین می برد.

 در نتیجه، مو های شما سالم تر، براق تر و تمیز تر باقی می مانند. اما، هنگامی که شما از شامپو های معمولی بر روی بدن خود استفاده می کنید، باید ماساژ بیشتری بدهید و وقت بیشتری را صرف از بین بردن آلودگی ها و خاک گرفتگی های بدن خود بکنید. توصیه ما به شما این است که از شامپو بدن بر روی مو ها استفاده نکنید چرا که نتیجه می تواند فاجعه بار باشد.

فرق شامپو بدن با شامپو مو از نظر پی اچ

هنگامی که صحبت از فرق شامپو بدن با شامپو مو می شود، پی اچ مهم ترین عاملی است که می تواند ذهن افراد را درگیر کند. هم پوست و هم مو، یک رنج خاص از پی اچ یعنی ۴.۵ تا ۵.۵ را پشتیبانی می کنند و محصولاتی خارج از این لول، می تواند به شما آسیب بزند. در هنگام خرید انواع شامپو بدن یا شامپو سر، شما باید حواس خود را جمع کنید تا محصولی را تهیه کنید که پی اچ مناسبی داشته باشد.

اگر هم اکنون از محصولاتی با پی اچ خیلی بالا استفاده می کنید، بهتر است که همین الآن استفاده از این محصولات را تمام کنید. مثلا اکثر انواع شامپو و صابون، می توانند هم بر روی بدن مورد استفاده قرار گیرند هم بر روی سر، اما، شما نباید این کار را انجام دهید. چرا که پی اچ تنها فرق میان شامپو بدن با شامپو مو نیست.

انواع شامپو مو

انواع شامپو مو، مدل های مختلفی دارد و هر کدام از این مدل ها برای یک نوع بدن و یک موقعیت خاص مناسب است. به عنوان مثال، اولین مدل شامپو مو که همه ما با آن آشنایی بسیار زیادی داریم، شامپو های ضد شوره است. شرکت های تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، این محصولات را مخصوص افرادی تولید کرده اند که که شوره مو دارند.

 مواد اولیه بسیار زیاد و متنوعی درون این شامپو ها وجود دارد که می تواند مدل و کاربرد را به طور کامل تغییر دهد. یکی از محبوب ترین مواد اولیه موجود در این محصول زینک است که هم می تواند همه شوره های موجود بر روی سر شما را از بین ببرد و هم می تواند به تقویت ریشه مو ها و از بین بردن بیماری های پوست سر شما کمک بسیار زیادی بکند. برخی از شامپو ها هم مخصوص مو های رنگی هستند.

شستن بدن با شامپو سر
شستن بدن با شامپو سر

انواع شامپو بدن

فرق شامپو بدن با شامپو مو، فقط در مواد موجود درون آن و پی اچ خلاصه نمی شود. یک سری ویژگی های دیگر هم هستند که می توانند این دو محصول را از هم جدا کنند. شامپو های مو، بر اساس نوع مو انتخاب می شوند شامپو بدن، بر اساس نوع پوست و شرایط خاص. مواد اولیه بسیار زیادی درون شامپو بدن وجود دارد که هر کدام از این مواد برای یک فرد خاص مناسب است.

خرید انواع شامپو سر با ویژگی های مورد نظر شما

مثلا، از جمله این مواد مهم و با ارزش می توان به منتول اشاره کرد. منتول یک ماده شیمیایی خاص است که از مواد طبیعی و معدنی ساخته شده و کاربرد های بسیار زیادی دارد. این محصول می تواند پوست شما را به طور کامل تمیز کند و براقی و درخشندگی آن را چندین برابر بکند.

فرق شامپو بدن با شامپو مو در بازار

همچون همه محصولات موجود در بازار، هر کدام از این دو مدل هم بازار خاص و منحصر به فرد خود را دارند. اکثر تولید کنندگان، با استفاده از فرمول های خاص، محصولات مخصوص کودکان تولید می کنند که همین امر باعث بالا رفتن میزان فروش آنها شده است. فرق شامپو بدن با شامپو مو در بازار، کانال عرضه آنها می باشد. شامپو های سر طرح هایی جالب و خاص همچون طرح عروسک ها را داشته و ضد سوزش چشم هستند تا کودکان با خیال راحت از آنها استفاده کنند، اما شامپو بدن این ویژگی های را ندارد. در عوض، تولید کنندگان از بوی میوه ها و خوراکی های خوشمزه بر روی محصولاتشان استفاده می کنند و همین امر، باعث شده که میزان محبوبیت این محصولات در میان بچه های سراسر جهان چند برابر شود.

بهترین شامپوی پوست من چیست
بهترین شامپوی پوست من چیست

فرق شامپو بدن با شامپو مو در اروپا

اروپا، یکی از نخستین تمدن های جهان بود که از شامپو بدن مدرن استفاده کرد. اما، داستان شامپو سر در اروپا یک نوع دیگر است. برای اولین بار، یک جهانگرد هندی با نام سیک دین محمود، محصولاتی را با نام شامپو و روشی را برای شستن سر به نام شامپو زدن به بریتانیای سابق وارد کرد. در سال ۱۸۱۴، محمود همراه با همسر ایرلندی اش جین دیلی، برای اولین بار در انگلیس، یک مغازه برای فروش شامپو و یک محل برای استفاده از شامپو تاسیسی کردند.

مقاله پیشنهادی: ماسک صورت خانگی خود را بسازیم

او شامپو را با نام یک روش درمانی هندی برای تمیز کردن سر تعریف کرد. یک درمان برای اکثر بیماری ها و مشکلاتی که برای شما و بدنتان بوجود می آید. در مدت زمان بسیار کوتاهی، میزان فروش او تا حد بسیار زیاد و قابل توجهی افزایش یافت و شهرت او در کل اروپا پیچید. این داستان، اولین فرق شامپو بدن با شامپو مو از نظر اروپاییان می باشد.

اولین مراحل شامپو در اروپا

در اولین مدل های شامپوی سری که در اروپا مورد استفاده قرار می گرفتن، پزشکان و آرایشگران با استفاده از کمی آب جوش، صابون را ذوب کرده و مواد اولیه گیاهی را به آن می افزودند. در آن زمان مدل موی براق و صاف محبوبیت بسیار زیادی داشت و از همین رو، افراد به استفاده از این مواد روی می آوردند تا هم مویی مطابق مد روز داشته باشند و هم زیبایی خاصی به موهای خود اهدا کنند.

پس از گذشت حدود یک قرن، آنها تصمیم گرفتند که با استفاده از اطلاعات و دانش خود، فرمول موجود درون شامپو را تغییر دهند و همین امر، باعث بوجود آمدن شامپو های سر مدرن شد. با جرات می توان گفت که اولین مدل های شامپو امروزی، توسط اروپاییان در سال ۱۹۰۰ ساخته شده و برای فروش در بازار عرضه شد.

فرق شامپو بدن با شامپو مو در اندونزی

اندونزی یکی از قدیمی ترین فرهنگ های باستانی را دارد و همین امر، باعث شده که محققان در مورد سلامت بهداشتی افراد گذشته در آن منطقه تحقیق کنند و به نتایج شگفت آوری دست پیدا کنند. شامپو های بدن برای اولین بار حدود هزار سال پیش توسط مردم اندونزی باستان مورد استفاده قرار می گرفته است اما، شامپو مو داستان دیگری در این کشور دارد.

مدل های اولیه شامپویی که در این کشور توسط مردم استفاده می شود، از آب برنج و نوعی گیاه دارویی ساخته می شد. آنها مواد اولیه را با خاکستر و آب چرم ترکیب کرده و پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، آن را بر روی سر خود می مالیدند. البته، امروزه استفاده از این فرمول های باستانی و قدیمی به طور کامل تمام شده است و مردم سراسر جهان، ترجیح می دهند که از محصولات جدید استفاده کنند.

بدن با چی بشوریم
بدن با چی بشوریم

آیا استفاده از شامپو به عنوان یک شامپو بدن مجاز است؟

در قسمت های بالا، تعداد زیادی از فرق شامپو بدن با شامپو مو را برای شما بیان کردیم که هر کدام از این فرق ها از یک نظر خاص این دو محصول را بررسی می کرد. حال این سوال پیش می آید که آیا می توان از انواع شامپو سر، برای بدن هم استفاده کرد؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم بله.

به طور کلی می توان اینگونه نتیجه گرفت که ساختار شیمیایی این دو محصول شباهت های بسیار زیادی به یکدیگر دارند. حال اگر شما بنا به دلایلی نتوانستید که انواع مختلف شامپو بدن تهیه کنید و به یک حمام فوری نیاز دارید، می توانید از شامپو سر هم استفاده کنید اما، باید مقداری بسیار زیادی آن را مالش دهید و همچنین، باید مقدار زیادی هم استفاده کنید. چرا که این محصول ضعیف تر از شامپو های بدن می باشد و این، یک فرق شامپو بدن با شامپو مو می باشد.

شامپو بدن، برای از بین بردن چربی ها و خاک ساخته شده است

اگر شما هم از شامپو بدن و هم از صابون استفاده کرده باشید، می توانید متوجه یک سری تفاوت های خاص و ویژه میان این دو محصول از نظر پاک کنندگی بشید. فرق شامپو بدن با شامپو مو که در فرمولاسیون و عملکرد آن است اما، تفاوت میان شامپو بدن و صابون در قدرت پاک کنندگی آن است. صابون قدرتی چند برابر شامپو بدن دارد و از همین رو، افراد زیادی هستند که دوست دارند از صابون به جای شامپو بدن استفاده کنند.

منابع

toolsofmen.com
newscientist.com
reddit.com
cosmeticsandtoiletries.com
wikipedia.org

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

دو × 4 =