روش صحیح اصلاح موی پا باعث نرم و ابریشمی شدن پوست می شود اما به نظر شما تمامی روش های موجود چنین نتیجه ای برای پوست دارد؟ روش های مختلفی برای تراشیدن موی پا وجود دارد که هر کدام می تواند شما را از چند روز تا چند هفته و یا برای همیشه از شر موهای زائد پا راحت کند.

 معمولا اکثر افراد در خانه و بسیار ناشیانه به رفع موهای زائد پاهای خود می پردازند که نتیجه آن جز زبری، خراش، زخم و جای زخم، تیره شدن پوست نیست. در این مقاله تلاش می کنیم که انواع روش صحیح اصلاح موی پا را توضیح می دهیم و نکاتی برای نرم و ابریشمی شدن پوست پا خواهیم گفت.

روش های متداول اصلاح موی پا

روش های مختلفی برای تراشیدن موی پا وجود دارد که برخی به صورت سطحی و برخی عمیق و از ریشه موها را از بین می برد معمولا روش های سطحی بعد از گذشت چند روز موها شروع به رویش می کند اما روش های عمقی ممکن تا چند هفته و یا برای همیشه شما را از شر موهای زائد پاها خلاص کند. در ادامه به چند روش مرسوم اشاره می کنیم:

روش صحیح اصلاح موی پا
روش صحیح اصلاح موی پا

ژیلت

فرض کنید به یک مهمانی دعوت شدید و وقت کافی ندارید موهای پاها نیز به شدت توی ذوق می زند و شما فرصت کافی برای زدودن آن ندارید در این زمان به سراغ دم دست ترین وسیله برای رفع آن می روید و آن وسیله چیزی نیست جز ژیلت. استفاده از این وسیله بسیار راحت است و در هر خانه ای پیدا می شود اما آیا بهترین و صحیح ترین روش است؟

از آنجایی که عجله دارید با سرعت ژیلت را روی پاهای خود می کشید ناگهان دردی احساس می کنید و خونی سرازیر می شود اینجاست که بد شانسی خود را لعنت می کنید. به هر حال موها را اصلاح می کنید و به مهمانی می روید در روزهای بعد شاهد خارش شدید پاها و خشکی آن می شوید و بماند که جای زخم نیز تا مدت ها روی پوست باقی می ماند به مرور زمان و استفاده از این روش نیز باعث کدر و تیره شدن پوست می شود بدتر از آن نیز موهای جدید بسیار زبر خواهد بود.

خرید انواع تیغ و ژیلت با کیفیت بالا و قیمت مناسب

استفاده از ژیلت آنقدرها هم بد نیست اما هنگام استفاده از آن باید نکات تراشیدن موی پا با ژیلت را رعایت کنید تا بتوانید پاهایی زیبا بعد از شیو داشته باشید. در ادامه مقاله در مورد روش صحیح اصلاح موی پا ژیلت را توضیح خواهیم داد.

روش صحیح اصلاح موی پا در خانه
روش صحیح اصلاح موی پا در خانه

اپیلاسیون

اپیلاسیون یکی از انواع روش صحیح اصلاح موی پا می باشد که طرفدار بسیاری دارد خصوصا در میان کسانی پاهای پر از مو دارند دلیل آن دیرتر رشد کردن موها است اپیلاسیون که معمولا به وسیله موم و همچنین شمع انجام می شود علاوه بر اینکه موها را از ریشه می کند بلکه باعث سفید و نرم شدن پوست پا نیز می شود اپیلاسیون حکم لایه بردار را دارد و سلول های مرده را نیز از پوست جدا می کند.

معمولا اپیلاسیون کردن در منزل کار هر کسی نیست و عموما به مراکز آرایشی بهداشتی برای انجام آن باید مراجعه کرد. در کنار مزایای زیادی که روش اپیلاسیون دارد دارای معایبی نیز می باشد. از جمله ایجاد التهاب و قرمزی در پوست، و افراد مبتدی ممکن است با داغ کردن بیش از حد موم یا وکس باعث سوختن پوست خود شوند، مورد بدتر آن رشد موهای جدید در زیر پوست است.

اپیلاتور

اپیلاتور دستگاهی است برای کندن موها از این وسیله می تواند به عنوان یک روش صحیح اصلاح موی پا به کار رود این دستگاه دارای تیغه ای گردان است که با محکم نگه داشتن پوست به راحتی موها را از ریشه جدا می کند و شما را تا چند هفته از موهای زائد راحت می کند استفاده از این دستگاه بسیار آسان است اما نکته ای باید در نظر داشته باشید قبل از استفاده از اپیلاتور پاهای خود را لایه برداری کنید در غیر این صورت احتمال رشد موهای زیر پوستی را افزایش می دهید. برای خرید دستگاه اپیلاتور حتما به ضخامت موهای خود توجه کنید و دستگاهی را انتخاب کنید که به راحتی بتواند حتی بلندترین و ضخیم ترین موها را از ریشه بکند.

خرید دستگاه اپیلاتور با کیفیت بالا و قیمت مناسب

کرم مو بر چیست
کرم مو بر چیست

محصولات موبر (کرم، لوسیون، واجبی)

کرمها و لوسیون ها موادی هستند که به طور موقت و به صورت سطحی می توانند موهای شما را از بین ببرند این محصولات در همه جا به قیمت ارزان عرضه می شود و اگر درست از آنها استفاده کنید می تواند یکی از انواع روش صحیح اصلاح موی پا به شمار رود.واجبی نیز از محصولات سنتی ایرانی است و در طب سنتی به استفاده از آن به دلیل مزایای زیادی که دارد بسیار سفارش شده مصرف آن نیز مانند کرم ها و لوسیون ها می باشد تفاوتی که واجبی با کرم و لوسیون دارد نازک کردن موها با استفاده مداوم و کَند شدن رشد مو است.

اما معایبی که کرم ها و لوسیون ها دارند باعث ایجاد التهاب و قرمزی پوست می شوند و به اندازه ای که تبلیغ می شوند کارایی ندارند، بوی ناخوشی دارند و برای افراد دارای پوست حساس باعث ایجاد واکنش آلرژیک شده بنابراین پوست ملتهب می شود و جوش می زند.

ماشین اصلاح

ماشین ریش تراش یا اصلاح نیز یکی دیگر از انواع مختلف روش صحیح اصلاح موی پا است معمولا ماشین های اصلاح برای تراشیدن موهای ریز و نازک ریش و صورت طراحی شده اند بنابراین استفاده از آن برای اصلاح موهای پا خالی از اشکال نیست. زیرا معمولا موهای صورت ریز و زبر و خشن است اما موهای پا نرمتر است با استفاده از این دستگاه ممکن بریدگی های عمیق روی پوست ایجاد شود. چنانچه دستگاه شما ضد آب نباشد نمی تواند آن را به خود به حمام بیاورید.

برجسته ترین تفاوت اپیلاتور با ماشین اصلاح در این است که اپیلاتور، موها را از ریشه خارج می کند اما ماشین اصلاح به صورت سطحی آن می تراشد.

روش صحیح اصلاح موی پا چگونه است
روش صحیح اصلاح موی پا چگونه است

موچین

موچین نیز ابزاری برای کندن موها است اما بیشتر برای موهای ابرو کاربرد دارد استفاده از موچین روش صحیح اصلاح موی پا نیست و ممکن است وقت گیر و دردناک باشد. همچنین برای افرادی موهای بلند و ضخیمی دارند این روش اصلا کاربردی نیست از این ابزار برای چیدن موهای بسیار ریز که با دیگر روش ها از بین نرفته می توان استفاده کرد اما باید بدانید که علاوه بر درد باعث قرمز پوست و ایجاد جوش نیز می شود.

چاقوی اصلاح

چاقوی اصلاح نیز نوعی روش صحیح اصلاح موی پا می باشد این نوع چاقو  تیز و برنده است  می توان به راحتی به جای ژیلت یا تیغ از آن استفاده کرد اما بسیار خطرناک است و برای افرادی تا به حال از آن استفاده نکرده اند توصیه نمی شود این روش تراشیدن موی پا نیز باعث رفع سطحی آن می شود.

لیزر

در حال حاضر لیزر ایده آل ترین روش صحیح اصلاح موی پا می باشد شما می توانید از آن برای تمامی بدن خود استفاده کنید ادعای کارشناسان این است که لیزر به صورت دائمی موهای زائد را از بین می برد خصوصا برای افرادی که بسیار پر مو هستند و در شیو کردن کاهلی می کنند بهترین گزینه است. انواع مختلفی از دستگاه های لیزر خانگی نیز وجود دارد که ادعا می شود موها را به طور کامل از بین می برد اما این در مورد همه مدل ها صدق نمی کند اگرچه با استفاده از لیزرهای کلینیک زیبایی نیز می توانید دائما از موهای زائد خود خلاص شوید اما باز هم سالی یک مرتبه نیاز به مراجعه برای از بین بردن فولیکول موها توسط لیزر است با وجود پرهزینه و گران بودن جزو دائمی ترین روش های تراشیدن موی پا محسوب می شود.

تا اینجای مقاله سعی کردیم متداول ترین روش های تراشیدن مو پا را مختصرا شرح دهیم و معایب و مزایای آن را نیز توضیح دهیم در ادامه به تعدادی از نکات تراشیدن موی پا اشاره می کنیم تا با استفاده از هر کدام از روش های گفته شده بتوانید پاهای زیبا و سفید داشته باشید.

نکات تراشیدن موی پا

اینکه از کدام روش برای رفع موهای زائد پاهای خود استفاده می کنید بستگی به تصمیم شما دارد اما برای اینکه  بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید باید روش صحیح اصلاح موی پا را یاد بگیرید و آن هم چیزی نیست جز رعایت نکاتی که برای هر روش به کار برده می شود این نکات به شرح زیر است:

مقاله پیشنهادی: سلول های مرده پوستی چه هستند و چگونه آنها را درمان کنیم؟

ژیلت

روش صحیح اصلاح موی پا با ژیلت به شرح زیر است:

تراشیدن موی پا در صبح

معمولا افراد در روز یا اول صبح موهای پای خود را اصلاح می کنند اما این بار سعی کنید شب و قبل از خواب این کار را انجام دهید  بعد از اصلاح و استفاده از کرم مرطوب کننده باعث می شود هنگام خواب زمان کافی برای رطوبت رسانی به پوست را داشته باشد و تورمی که ناشی از اصلاح به وجود آمده نیز از بین برود.

اصلاح موی پا به محض رفتن زیر دوش

یکی دیگر از نکات تراشیدن موی پا با تیغ یا ژیلت این است که به محض ورود در زیر دوش شروع به استفاده از این وسیله نکنید بگذارید ۱۵ دقیقه از زمان حمام آمدن شما بگذرد در این مدت می توانید بدن و پاهای خود را با شامپو بدن بشویید تا موها نرم و آماده اصلاح شوند.

استفاده از ژیلت های تک تیغه

اشتباه دیگری که در اغلب مواقع مرتکب می شوید استفاده از ژیلت هایی با یک تیغه است این باعث می شود که برای تراشیدن موی پا آن را بیشتر روی پوست بکشید و این باعث بریدن پوست می شود بنابراین روش صحیح اصلاح موی پا این است که از ژیلت هایی با چهار یا پنج تیغه استفاده کنید.

اصلاح خشک موی پاها

یکی از اشتباهات رایج در تراشیدن موی پا هنگامی که پوست خشک است این کار اصلا توصیه نمی شود زیرا احتمال بریدگی را بیشتر می کند حتی المقدور از ژل های مخصوص اصلاح استفاده کنید. اشتباه دیگر استفاده از شامپو یا صابون برای لغزنده کردن سطح پوست است این کار میزان التهاب  قرمزی پوست را افزایش می دهد.

تراشیدن موی پا در خلاف جهت رویش مو

در اکثر موارد ژیلت یا تیغ را بر خلاف جهت مو برای اصلاح به کار می گیرید اگرچه این روش می تواند به خوبی موها را بتراشد اما احتمال بریدگی را بیشتر می کند و بعد از اصلاح نیز پوست ملتهب می شود روش صحیح اصلاح موی پا با ژیلت استفاده در جهت رویش مو می باشد.

عدم تعویض تیغه ها

اگر از ژیلت استفاده می کنید حتما و سریعا آن را دور بیندازید و یا تیغه آن را عوض کنید زیرا تیغه های قدیمی باعث تجمع انواع باکتری ها و در نهایت عفونت شوند همچنین به اندازه کافی تیز نیست و موها را به خوبی نمی تراشد پس هر دو هفته یکبار آن را عوض کنید و بعد از استفاده به خوبی بشویید.

مقاله پیشنهادی: راز داشتن پوست صاف چیست؟ آموزش راهکارهای ضروری مراقبت از پوست

اپیلاسیون

در روش صحیح اصلاح موی پا با موم در ابتدا باید قبل از شروع کار پوست را لایه برداری کنید تا آماده شود (حداقل ۲ روز قبل از اپیلاسیون) به این منظور اسکراب به پوست خود بزنید و آن را پخش کنید سپس با استفاده از یک برس شروع کنید آرام بکشید تا سلول های مرده که در اطراف منافذ پوست تجمع کرده اند پاک شود.

همچنین فایده دیگر اسکراب آزاد شدن موهایی که در زیر پوست رشد کرده اند است توجه کنید که اسکراب کردن به صورت ملایم باشد تا از تحریک شدن آن جلوگیری شود.

پوست تمیز

روش صحیح اصلاح موی پا با اپیلاسیون داشتن پوست تمیز و عاری از هر گونه آلودگی است به این منظور پوست خود را با یک شوینده و یا صابون ملایم خوب بشویید آلودگی باعث به وجود آمدن جوش های قرمز بر روی پوست می شوند همچنین خوب خشک کنید زیرا موم به پوست خیس نمی چسبد

استفاده از پودر بچه

برای کاهش میزان درد و همچنین جلوگیری از بروز التهاب کمی به پاهای خود پودر بچه بزنید و آن را آماده اپیلاسیون کنید.

دمای موم یا وکس

دقت کنید که دمای موم یا وکس باید به اندازه ای گرم باشد که قابل تحمل باشد و آزار دهنده نباشد برای اینکار می توانید مقدار کمی از آن را روی مچ دست خود امتحان کنید تا از میزان گرمای آن مطمئن شوید.

قیچی کردن موهای بلند

بهترین اندازه برای موهای زائد جهت اپیلاسیون حدود ۱ سانتیمتر است اما اگر موهای شما بلند تر از این مقدار بود می توانید با استفاده از یک قیچی آن را کمی کوتاه کنید موهای بیش از حد بلند میزان زیادی موم جهت کنده شدن نیاز خواهد داشت.

نگه داشتن پوست

روش صحیح اصلاح موی پا با موم باید در جهت رویش مو پا باشد یعنی موم را آرام با چوب از بالا به سمت پایین ببرید سپس پد را نیز به همین صورت روی موم گذاشته و کمی صبر کنید تا آماده کشیدن شود نکته مهم اینجاست که با یک دست خود پوست را نگه دارید و با دست دیگر پد را در جهت خلاف رویش مو بکشید. این کار باعث می شود درد کمتری را احساس کنید و موم قوی تر از پوست جدا شود.

پاک کردن موم های باقی مانده

موم های باقی مانده را به سرعت پاک کنید برای این کار می توانید از روغن های طبیعی نظیر روغن زیتون و جوجوبا استفاده کنید و چنانچه موهای ریز مانده بود با موچین بردارید.

مجددا لایه برداری کنید

برای اینکه پوست پاهای شما سفید و صاف باشد و موها دیرتر رشد کند بعد از گذشت ۲۴ ساعت بعد از اپیلاسیون مجددا آن را لایه برداری کنید.

اپیلاتور در تراشیدن مو
اپیلاتور در تراشیدن مو

اپیلاتور

روش صحیح اصلاح موی پا با اپیلاتور:

  • قبل از استفاده از اپیلاتور پوست خود را اسکراب کنید
  • از فشار دادن دستگاه روی پوست خودداری کنید و آن را آزادانه نگه دارید و با دست دیگر پوست خود را بکشید تا به راحتی موها از ریشه جدا شوند
  • بهترین زمان استفاده از اپیلاتور شب است
  • چنانچه اپیلاتور در جهت خلاف رویش مو حرکت دهید موها را به طور کامل از ریشه نمی کند و فقط آن را سطحی تراش می دهد
  • تنظیمات دستگاه های اپیلاتور متفاوت است برای شروع کار از درجه کم شروع کنید و به تدریج سرعت آن را بیشتر کنید
  • در هنگام استفاده از دستگاه اپیلاتور صبور باشید آن را به آرامی روی پوست خود حرکت دهید بگذارید تا ریزترین موها را نیز بکند اگر عجله کنید مو به طور کامل برداشته نمی شود.
  • بعد از استفاده از اپیلاتور پوست تحریک می شود بهتر است از لوسیون یا مرطوب کننده استفاده کنید.
  • بعد از هر بار استفاده از اپیلاتور باید آن را به خوبی تمیز و با الکل ضدعفونی کنید تا احتمال بروز عفونت در پوست کاهش بیابد. موهای زائد را از بین تیغه ها در بیاورید.

محصولات موبر ( کرم، ، واجبی)

محصولات موبر که به شکل های مختلف عرضه می شود نظیر کرم، لوسیون، اسپری و پودری که به راحتی قابل تهیه و استفاده است روش صحیح اصلاح موی پا با این محصولات به این صورت می باشد که :

  • پوست باید تمیز باشد در غیر این صورت باعث ایجاد لکه هایی در پوست می شود و چنانچه پوست شما حساس است قبل از استفاده از این محصولات آن را آماده کنید.
  • با استفاده از یک حوله که با آب گرم شسته شده آن را روی پاهای خود قرار داده و ماساژ دهید (بین ۳-۵ دقیقه) تا موها نرم و پوست آماده شود سپس بگذارید تا کاملا خشک شود بعد از آن محصول مورد نظر را بزنید.
  • از یک کاردک برای پخش کردن کرم روی پا استفاده کنید و فراموش نکنید که دستورالعمل محصول مورد نظر را قبل از مصرف بخوانید.
  • سپس موهای آویزان شده را از روی پا پاک کنید و تا ۲۴ ساعت از هیچ محصول شیمیایی دیگر برای پوست خود استفاده نکنید و در آخر مرطوب کننده بزنید.
با ماشین اصلاح چگونه موی پا را اصلاح کنیم
با ماشین اصلاح چگونه موی پا را اصلاح کنیم

ماشین اصلاح

امروزه ماشین های اصلاحی که به بازار عرضه می شود به دو صورت ضد آب و معمولی است از نوع معمولی آن برای شیو خشک می توانید استفاده یعنی نیازی به زدن ژل یا کرم نیست حتی پوست نباید مرطوب باشد.

روش صحیح اصلاح موی پا با ماشین اصلاح خشک

  • قبل استفاده از ماشین اصلاح پوست پای خود را با آب گرم و صابون بشویید تا هم آلودگی ها از سطح پوست پاک و آماده شیو شود و بگذارید پوست کاملا خشک شود تا آماده کار با ماشین اصلاح شود
  • ماشین اصلاح را از مچ پا تا ران ها به آرامی روی پا قرار داده و حرکت دهید آن را در همه قسمت ها پا بچرخانید و اگر مویی تراشیده نشد مجدد آن را اصلاح کنید
  • سپس زمانی که کارتان با ماشین تمام شد پاها را به خوبی شسته و با حوله خشک کنید بعد از آن نوبت استفاده از یک مرطوب کننده است زیرا پوست بعد از اصلاح در حساس ترین شرایط خود قرار دارد.

روش صحیح اصلاح مو پا با ماشین اصلاح تر

  • ابتدا پاها را با آب گرم بشویید و با لوسیون یا ژل همه قسمت های آن را پوشش دهید
  • بعد از آن ماشین اصلاح را روی پا قرار داده و اجازه دهید که موها را بتراشد و هر جا که مویی باقی ماند مجددا ماشین را در همان ناحیه حرکت دهید
  • پاها را شسته و خشک کنید و در مرحله آخر از یک مرطوب کننده برای جلوگیری از التهاب و خشکی استفاده کنید.
لیزر موهای زائو
لیزر موهای زائو

لیزر

اگر مشتاق هستید که از لیزر برای رفع موی پای خود استفاده کنید نکات زیر را رعایت کنید:

  • مکانی را انتخاب کنید که دارای مجوز و دکتر آن بورد تخصصی داشته باشد و اگر دستیار آن قرار است این کار را برای شما انجام دهد دوره های تخصصی را طی کرده باشد
  • قبل از استفاده از این روش در مورد موثر بودن آن روی موها تحقیق کنید و مطمئن شوید
  • در جلسه مشاوره با پزشک خود در مورد روند درمان و هزینه آن بحث کنید

روش صحیح اصلاح مو پا با لیزر:

  • عدم قرار گیری در مقابل نور خورشید: قبل و بعد از لیزر از پوست خود با ضد آفتاب مراقبت کنید
  • روشن کردن پوست: از محصولات ضد آفتابی که باعث تیره شدن پوست می شود خودداری کنید چنانچه پوست خود را برنزه کرده باشید ممکن است دکتر نوعی کرم سفید کننده تجویز کند
  • عدم استفاده از سایر روش های حذف مو: حداقل ۴ هفته قبل از لیزر از روش هایی که باعث کنده شدن فولیکول مو می شود ( مانند لیزر، الکترولیز، اپیلاسیون) خودداری کنید
  • پرهیز از خوردن داروهای رقیق کننده خون: مانند آسپرین و داروهای ضد التهاب که قبل از انجام لیزر باید از خوردن آن پرهیز شود
  • اصلاح ناحیه درمانی: یک روز قبل از لیزر موها خود را اصلاح کنید این باعث می شود موهای سوخته شده در سطح پوست از بین برود و ساقه مو را که در زیر است دست نخورده باقی  بماند.

منابع

healthline.com
glamourmagazine.co.uk
goodhousekeeping.com
byrdie.com

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

12 + 3 =