همانطور که خود نیز می دانید وجود دندان های سیاه نشانه‌ ای از پوسیده شدن دندان ها است که قسمت های زیرین دندان آسیب می بینند که در این موارد خیلی سریع باید دندان ها مورد بررسی قرار بگیرند تا در صورت پوسیدگی، پوسیدگی های آنها درمان شود. سیاه شدن دندان علت های مختلفی دارد که از علت های بیرونی آنها می‌ توان به لک های قرار گرفته بر روی دندان اشاره نمود. همچنین مواقعی که به مینای دندان آسیب می رسد دندانها سیاه می شوند. مورد دیگر در سیاه شدن دندان ها که از علت‌ های اصلی لک بر روی دندان است خوردن نوشیدنی های تیره رنگ به صورت مداوم مثل قهوه می باشد. همچنین گاهی اوقات مصرف داروهایی مثل مکمل های آهن که به صورت مایع هستند هم علت سیاه شدن دندان می باشند.

 برخی از دهانشویه ها و خمیر دندان ها هم سبب سیاه شدن دندان ها می گردند و با از بین بردن مینای روی دندان سبب به وجود آوردن دندان های سیاه می شوند. در برخی مواقع هم سیاه شدن دندان از داخل شروع می شود و به هنگامی که به سطح روی دندان می رسد موجب مشکی شدن رنگ روی آن می گردد که در این مواقع می‌ توان گفت دندان نیاز به عصب کشی دارد؛ به این خاطر که از قسمت عصب دندان آسیب دیده شده و همین امر سبب می شود تا لایه روی دندان ‌ها سیاه شود. وجود لک های ریز و درشت بر روی دندان ها باعث می شود تا به مرور زمان تمامی قسمتهای دندان سیاه شوند، بنابراین اگر برای شما مهم است که دندانهای بدون لکه و سیاهی داشته باشید حتما باید به دنبال درمان آن باشید. 

چه چیزی باعث سیاه شدن دندان ها می شود؟

سیاه شدن دندان
سیاه شدن دندان

سیاه شدن دندان ها امری عادی نبوده و افرادی که دندان های آنها شروع به سیاه شدن می کند حتماً باید پیگیری کنند تا علت آن را متوجه شوند. در اکثر مواقع نقاط کوچک بر روی دندان ها قرار می گیرند که به رنگ های سیاه و خاکستری هستند، این نوع سیاه شدن در کودکان شایع تر است و بر روی دندانهای شیری این موارد بیشتر دیده می‌ شود.  اما در بزرگسالان مواردی که باعث می شوند تا دندان ها  سیاه شوند و سیاهی بر روی آنها گسترش پیدا کند مواد غذایی و رعایت نکردن بهداشت مناسب دهان و دندان می باشد. افرادی که در طی روز چای سیاه، قهوه یا محصولات توتون و تنباکو استفاده می کنند اغلب دندان هایی با لکه های سیاه دارند.

 این افراد پس از استفاده از این نوشیدنی ها یا محصولات توتون و تنباکو مثل قلیان و سیگار به بهداشت دندان های خود رسیدگی نمی کنند و همین علت ها باعث می شود تا دندانهای آنها سیاه شود که به مرور زمان سیاهی بر روی دندان ها باعث پوسیدگی دندان می گردد که قسمتی از دندان می ریزد و ظاهری زشت پیدا می‌ کند. اگر قرار است که از دندانهای خود در برابر لکه شدن و سیاه شدن محافظت کنید، حتماً پس از خوردن انواع چای و قهوه دهان خود را شستشو دهید. همچنین از خوردن غذاهای شیرین اجتناب کنید؛ بهتر است محصولاتی که حاوی توتون و تنباکو هستند را هم استفاده نکنید.

جرم سیاه و خاکستری روی دندان نشانه چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که جرم سیاه و خاکستری روی دندان نشانه چیست؟ لازم است بدانید که این جرم های سیاه و خاکستری که بر روی دندان قرار می گیرند نشان دهنده پوسیدگی های جزئی هستند که اگر همان اول تحت بررسی قرار گیرند ممکن است که توسط دندانپزشک پاکسازی شده و ترمیم شوند. اما اگر به جرم سیاه قرار گرفته بر روی دندان رسیدگی نشود قطعاً موجب خرابی دندان ها می گردد. البته جرم سیاه و خاکستری بر روی دندان‌ های شیری کودکان گاهی اوقات به دلیل مصرف قطره آهن می باشد که در این مواقع هیچ راهی وجود ندارد تا اینکه دندان های شیری بیفتند.

 اما در دندان‌ های دائمی لکه های سیاه نشان از پوسیدگی شدید دارند، پس حتماً باید به آنها توجه شود و افرادی که دارای دندان های سیاه و خاکستری هستند پس از اینکه به دندانپزشک مراجعه می‌ کنند با جرم گیری و همچنین ترمیم دندان ها سیاهی دندان هایشان از بین می رود. اما اگر با استفاده از این روش ها سیاهی از بین نرفت قطعاً این لکه ها از نوع دائمی هستند که بر اثر مصرف زیاد خوراکی های تیره رنگ مثل قهوه، چای و نوشابه به وجود آمده‌ اند و نمی‌ توان آنها را به وسیله جرم گیری در دندانپزشکی هم از بین برد. 

راه های درمان دندان های سیاه

سیاه شدن دندان در هر سنی ممکن است به وجود بیاید و افراد با دیدن دندانهای سیاه اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. اما باید بدانید که برای رفع سیاه شدن دندان راه های مختلف وجود دارد که اولین راه برای از بین بردن لکه های قرار گرفته بر روی دندان ها، استفاده از خمیردندان مناسب و دهانشویه است. در بسیاری از مواقع این لکه ها به دلیل شستشوی نامناسب دندان ها به وجود می آیند. همچنین در برخی مواقع برای درمان دندان های سیاه می توان از فلوراید تراپی استفاده نمود. فلوراید تراپی یک روش رایج و مرسوم است که بیشتر در سنین پایین مورد استفاده قرار می گیرد و کودکانی که دارای دندان های سیاه هستند و با فلورایدتراپی می‌ توانند دندانهای سالم و بدون لک داشته باشند.

 اما آخرین راه برای رفع سیاه شدن دندان در بزرگسالان مراجعه به دندانپزشکی است. در افرادی که در سنین بالاتر هستند، سیاه شدن دندان نشانه خراب شدن و پوسیدگی لایه های زیرین دندان می باشد که مراجعه به دندانپزشک سبب می شود تا این قسمت ها از روی دندان برداشته شده و جای آنها مواد قرار بگیرد که سبب سالم ماندن دندان شود. بنابراین اگر شما هم برای زیبایی لبخند خود ارزش قائل هستید و دوست دارید دندان های سالم و سفید داشته باشید، حتما به صورت مداوم به دندانپزشک مراجعه نموده و دندان‌ های خود را چک کنید و در صورت داشتن دندان سیاه و یا بروز لکهای سیاه بر روی دندان های خود اقدام به درمان آنها کنید تا بتوانید دندان های سالم و زیبا داشته باشید.

خمیر دندان سفید کننده کلوزآپ

مشاهده و خرید

خمیر دندان زغالی بنسر

مشاهده و خرید

برخی عامل های سیاه شدن دندان 

در برخی مواقع به همراه مشکلاتی مثل قرمزی و متورم شدن لثه ها بر روی دندان‌ ها نیز رده های سیاهی به صورت نازک به وجود می آیند که این نوع سیاهی ها ممکن است ناشی از وجود بیماری‌ های لثه باشند. این موارد در مرحله اولیه هستند و می توان از محصولاتی مثل دهانشویه حاوی فلوراید استفاده نمود تا لکه های سیاه از بین بروند؛ اما در صورتی که تارهای سیاه از روی دندان از بین نمی روند حتما باید به یک متخصص دندانپزشک مراجعه نمود تا رده های سیاه توسط پزشک از روی دندان برداشته شوند. هنگامی که یک دندان از بین می رود یا به اصطلاح می میرد خونرسانی در آن متوقف می گردد و در نتیجه رنگ طبیعی دندان هم متفاوت می شود. معمولاً دندان ها به دلیل رسیدن مواد مغذی مورد نیاز در هنگام زنده بودن سفید هستند، اما با مرگ تدریجی یک دندان رنگ آن تیره شده و به اصطلاح سیاه می شود.

سیاه شدن دندان ها به دلیل تجزیه شدن بافت داخلی دندان می باشد. برخی از افراد تصور می کنند که دندان پس از عصب کشی سیاه می شود، اما باید بدانید که قبل از عصب کشی بافت دندان پوسیده می شود و تغییر رنگ می‌ دهد. بنابراین سیاه شدن دندان ها قبل از عصب کشی می باشد که به هنگام عصب کشی قسمت های تیره و سیاه از روی دندان تراشیده شده و مواد مخصوص دندان در دندان قرار می گیرند. هنگام ضربه خوردن هم ممکن است که دندان ها سیاه شوند، اگر ضربه وارد شده خیلی شدید باشد سبب سیاه شدن دندان می گردد.

نکات پیشگیری از سیاه شدن دندان

یک مثال وجود دارد که حتما همه شما تا به حال آن را شنیده‌ اید که می‌ گویند پیشگیری بهتر از درمان است. در مورد دندان نیز این مثال صدق می کند و برای پیشگیری از سیاه شدن دندان هم باید برخی نکات را رعایت کنید تا بتوانید از سیاه شدن دندان ها جلوگیری نمایید. توصیه مهمی که در پیشگیری از سیاه شدن دندان ها وجود دارد این است که از خوردن مداوم غذاهای شیرین پرهیز کنید. همچنین ویزیت های منظم و با برنامه‌ ریزی شده را برای دندانپزشکی در نظر بگیرید و مداوم تحت نظر دندانپزشک باشید. مسواک زدن دوبار در روز را با استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید فراموش نکنید. حداقل دو بار در هفته اقدام به نخ دندان کشیدن نمایید؛ همانطور که خود نیز می دانید دندان ها نقش زیادی در چهره دارند و موجب افزایش اعتماد به نفس می گردند، اما با خراب شدن دندان ها اعتماد به نفس افراد نیز کاهش پیدا می‌ کند. پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید چهره شما زیباتر به نظر برسد، حتما از دندان های خود مراقبت کنید به این خاطر که دندان ها نقش اصلی در زیبایی چهره دارند و با لبخند شما نمایان می شوند و در صورت سیاه بودن ظاهر زشتی پیدا می‌ کنند که سبب کاهش زیبایی چهره شما می شوند. سیاه بودن دندان ها علاوه بر کاهش زیبایی چهره، درد زیادی را به همراه دارد که ممکن است برای شما آزاردهنده باشد پس حتماً به دندان‌ های خود رسیدگی نمایید.

چه راهکارهایی برای سفید شدن دندان ها وجود دارد؟

سیاه شدن دندان
سیاه شدن دندان

تمامی افراد دوست دارند دندان های سفید و بدون لک و سیاهی داشته باشند. اما گاهی اوقات ممکن است بر اساس برخی عوامل مثل ژنتیک، خوردن مواد غذایی به رنگ تیره، مواد دندانپزشکی، داروها یا بیماری‌ های مختلف دندان ها دچار تغییر رنگ شوند و ظاهری زشت پیدا نمایند. در هنگامی که رنگ دندان ها سیاه می شوند دندان درد هم شروع می‌ شود و مزه بدی در دهان به وجود می‌ آید که اکثر افراد ترجیح می‌ دهند با راهکارهای مناسب این موارد را درمان کنند.

 برای سفید کردن دندان ها با توجه به علت تغییر رنگ دندان می توان به روش های مختلفی راهکارهای مختلفی را مورد استفاده قرار داد که اولین و مهمترین مورد روش مسواک زدن صحیح است. افرادی که دارای دندان های سیاه هستند با مراجعه به یک دندانپزشک می توانند روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را یاد بگیرند. همچنین از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی هایی که باعث تغییر رنگ دندان می شوند هم پیشگیری نمایند و در صورت سیاه شدن دندان ها از پیوند دندان استفاده کنند. پس از پر نمودن دندان حتما آنها را روکش نمایند، روکش کردن دندان سبب کاهش سیاهی دندان ها می شود. با تجویز پزشک از مواد حاوی سفید کننده دندان استفاده کنند؛ البته برخی از مواد سفید کننده دندان نیاز به نسخه دندانپزشک نداشته و افراد  به راحتی می‌ توانند آنها را از داروخانه ها تهیه کنند.

راه های درمان دندان های سیاه در کودکان

در بعضی از کودکان دندان های سیاه بسیاری وجود دارد که روش‌ های مختلفی برای درمان آنها وجود دارد که بهترین راه درمان تخصصی لک های سیاه توسط دندانپزشک انجام می شود. درمان تخصصی دندان ها توسط دندانپزشک صورت می پذیرد که دندانپزشکان با استفاده از روش‌ های متعدد اقدام به از بین بردن لکه های سیاه قرار گرفته بر روی دندان کودکان می نمایند. دندانپزشکان کودکان با داشتن ابزار حرفه‌ ای پلاک دندان را می تراشند و با استفاده از مواد مخصوص سطح روی دندان را پر می کنند با این روش تارهای سیاه دندان مرده کاملاً پوشیده می شود و موجب زیبایی بیشتری در لبخند کودکان می‌ گردد.

 گاهی اوقات دندانپزشکان با حذف و جایگزینی دندانی جدید اقدام به افزایش زیبایی در کودکان می‌ نمایند. کشیدن دندان کودک و همچنین جایگزین کردن آن با ایمپلنت باعث می شود چهره کودکان بهتر شود. روش دیگر عصب کشی است که در این مواقع ریشه آلوده از لثه خارج می شود و نیاز است که با مواد، تاج دندان ها پر گردد. اگر که دندان های سیاه، سیاهی کمتری داشته باشند می توان از روش فلوراید تراپی هم موجب سفید نمودن آنها گردید. فلوراید تراپی در مراحل اولیه سیاه شدن دندان های کودک بسیار مفید است و روشی بدون درد می باشد

منابع

majalesalamat.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

8 − 1 =