راز داشتن پوست صاف چیست؟ داشتن پوستی سالم، شفاف و نرم آرزوی خیلی از افراد است و برای رسیدن به آن از هیچ تلاشی فروگذار نیستند اما ممکن است نتیجه مقطعی به همراه داشته باشند و یا به نتیجه دلخواه خود نرسند. بر خلاف تصور عامه که فکر می کنند داشتن پوست صاف و براق موروثی است باید بگویم که همیشه اینطور نیست این درست است که پوست صاف و زیبا می تواند ژنتیکی باشد اما این دلیل نمی شود که همه چیز را به پای ژنتیک و ارث بگذاریم گاهی با کمی تغییرات در سبک زندگی، تغذیه و حتی روحیه خود می توانید به نتیجه دلخواه برسید.

در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی در مورد مراقبت های پوستی بدهیم تا به کمک آنها بتوانید به راز داشتن پوست صاف دست پیدا کنید.

داشتن پوست صاف و شفاف یک رویا نیست

آیا کسی را می شناسید که با داشتن پوست خشن و کدر مشکلی نداشته باشد؟ کاملا مشخص است که نه. همه برای داشتن پوستی صاف و بدون جوش تلاش می کنند اما در کنار این تلاش ها اضافه کردن عادت های مفید نیز برای رسیدن به پوست سالم  بسیار تاثیر گذار است. از طرفی وجود ناراحتی هایی نظیر جوش های سر سیاه و سر سفید، انواع آکنه، التهابات پوستی نیز کمی راه دستیابی را طولانی و مشکل می کند.

همانطور که بدن انسان باید در طول روز، هفته و سال طبق یک برنامه غریزی مشخص غذا دریافت کند تا بتواند فعال باشد، در زمان مشخصی استراحت کند تا قوای خود را بازیابد، پوست نیز به عنوان یک عضو از این ارگانیک نیاز به مراقبت های دائمی  طی یک زمان مشخصی در طول شبانه روز دارد تا بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. بنابراین لازم است یک برنامه مراقبتی روزانه برای پوست خود داشته باشید تا با عمل کردن به آن به صاف شدن پوست صورت خود کمک کرده باشید انجام مواردی که در ادامه گفته می شود به شما در رسیدن به هدف خود بسیار کمک می کند و در واقع راز داشتن پوست صاف در گرو انجام موارد زیر است.

چگونه در عرض یک هفته پوستی صاف داشته باشیم؟

شاید کمی عجیب برسد که پوستی که سالیان سال دارای انواع جوش، لک و… بوده تبدیل به پوستی صاف در یک هفته شود باید این نکته را بدانید که شاید یک هفته زمان کافی برای درمان برخی ناراحتی های پوستی نباشد اما می تواند تاثیرات خوبی بر روند بهبودی آنها داشته باشد بنابراین راز داشتن پوست صاف و براق بیشتر نیازمند توجه ویژه و هفته به هفته پوست می باشد.

راز داشتن پوست صاف
راز داشتن پوست صاف

۱- به طور مرتب پوست خود را لایه برداری کنید

راز داشتن پوست صاف با اسکراب یا لایه برداری جزو اولین و ضروری ترین کارهایی است که شما به صورت هفتگی باید انجام دهید از آنجا که پوست زنده است و دائما در حال تولید سلول جدید و حذف سلول های قدیمی و مرده می باشد سموم داخلی بدن را به همراه عرق به بیرون می ریزد و… خیلی زود کثیف و آلوده می شود همچنین ترشح سبوم نیز باعث بسته شدن منافذ پوست می شود آلودگی های محیطی، سموم، چربی و غیره باعث به وجود آمدن آکنه، جوش های سر سیاه و سفید و … می شود پس لازم است تا با اسکراب آنها را خارج کنید تا پوست بتواند بهتر تنفس کند و عملکرد موثرتری داشته باشد.

پس گنجاندن اسکراب در برنامه روتین مراقبت پوستی خود به صورت هفتگی یکی از ضروریات است دانه های موجود در اسکراب به خارج شدن آلودگی هایی که در عمق پوست لانه کرده اند کمک می کند و در نهایت موجب می شود به پوستی صاف و بدون لک دست پیدا کنید.

خرید بهترین لایه بردار پوست مناسب با نیاز و نوع پوست شما

۲- پوست خود را مرتبا مرطوب نگه دارید

از بهترین محصولات آبرسان و رطوبت دهنده برای مرطوب نگه داشتن پوست خود استفاده کنید این بدیهی ترین کاری است که هر شخصی با هر نوع پوستی باید دائما و روزانه انجام دهد رطوبت کافی باعث پر شدن سلول ها پوستی و صاف شدن پوست صورت می شود.

انواع محصولات آبرسان شامل ماسک های مغذی صورت، کرم های آبرسان و مرطوب کننده، سرم ها که برای تقویت و رطوبت دهی پوست بسیار مناسب هستند سعی کنید محصول مورد نظر را بر اساس نوع پوست خود تهیه کنید. معمولا محصولات آبرسان علاوه بر تامین نیازهای پوست به مواد مغذی، هر نوع تحریک و التهاب پوستی را نیز از بین می برد.

راز داشتن پوست صاف در خانه
راز داشتن پوست صاف در خانه

بنابراین راز داشتن پوست صاف در گرو انجام بدیهی ترین کار روزانه یعنی مرطوب نگه داشتن پوست است که شاید اکثرا به آن عمل نمی کنند.

۳- از تونر برای پوست خود استفاده کنید

از تونر معمولا بعد از شستشوی کامل صورت و خشک کردن آن استفاده می شود این محصول برای پاکسازی عمیق تر پوست، آبرسانی و بستن منافذ پوست استفاده می شود از ویژگی های یک تونر خوب این است که PH پوست را به تعادل می رساند.

اگر پوست شما چرب است باید از تونری استفاده کنید که قابض می باشد زیرا چربی های اضافی را از بین می برد و مدت طولانی تری آن را تمیز نگه می دارد معمولا در فرمول ساخت آن از اسید سالیسیک و الکل استفاده شده است.

اما اگر پوست خشک دارید باید تونری خریداری کنید که فاقد الکل می باشد زیرا باعث خشک شدن بیشتر پوست می شود  دستیابی به راز داشتن پوست صاف و زیبا در استفاده از تونر آن هم دو بار در شبانه روز است.

۴- هفته ای یک مرتبه پوست خود را ماساژ دهید

یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن خستگی ها و استرس های روزانه از پوست، ماساژ آن است این کار علاوه بر دفع تنش فواید بسیار زیاد دیگری نیز دارد که در نهایت منجر به دست یافتن به راز داشتن پوست صاف می شود.

مقاله پیشنهادی: روشن کردن صورت در خانه با کمک محصولات طبیعی

شما می توانید هفته ای یک مرتبه به مراکز خدمات پوستی مراجعه کنید تا از ماساژ برای سلامت پوست خود کمک بگیرید. البته این کار در چند مرحله انجام می شود در ابتدا پاکسازی پوست صورت می گیرد بعد از آن بخور پوست، اسکراب و در نهایت ماساژ است که به پاکسازی کامل و عمیق، افزایش گردش خون، بهبود رنگ و بافت پوست می شود.

از دیگر مزایای ماساژ هفتگی پوست می توان به توقف علائم پیری، رفع آکنه نیز اشاره کرد و استفاده مداوم از آن باعث صاف شدن پوست صورت می شود. شما می توانید مراحل ماساژ دادن را یاد بگیرید و با تهیه مواد مورد نیاز این کار خودتان در خانه به ماساژ صورت خود انجام دهید تا علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها متوجه تاثیرات فوق العاده آن بر روی پوست صورت خود شوید.

راه های مراقبت از پوست
راه های مراقبت از پوست

۵- ضد آفتاب را فراموش نکنید

دست یافتن به راز داشتن پوست صاف دوری نگه داشتن آن از خورشید است قرار گرفتن در معرض آفتاب آن هم به مدت طولانی باعث ایجاد علائم ظاهری نظیر برنزه شدن، خشک و پوسته پوسته شدن و التهاب ناشی از آن می شود بنابراین بر اساس رنگ پوست خود از یک محصول ضد آفتاب با SPF مناسب انتخاب، خریداری و استفاده کنید. از دیگر علائم خطرناکی که اشعه های مضر آفتاب بر روی پوست ایجاد می کند علائم پیری است که با از بین رفتن کلاژن و الاستین مشخص می شود اما SPF موجود در یک ضد آفتاب باعث محافظت کامل پوست از صدمات ناشی از اشعه UVB، برنز شدن و سایر بیماری های پوستی می شود.

حتی زمانی که هوا آفتابی نیست هم از کرم ضد آفتاب غافل نشوید زیرا اشعه های UV همچنان از پشت ابرها متشعشع می شود و از طریق پنجره و شیشه در پوست شما نفوذ کرده و آسیب می رساند.

مقاله پیشنهادی: ضد آفتاب مناسب برای پوست خود را از میان پر فروش ها بیابید

۶- به طور مداوم ورزش کنید

ورزش کردن صرفا فقط برای تناسب اندام نیست و تاثیر زیادی بر عملکرد بافت پوست دارد انجام حرکات ورزشی باعث تعریق بیشتر پوست می شود این کار باعث بیرون آمدن هرگونه سموم و آلودگی ها از عمق پوست و موجب پاکسازی آن می شود همچنین با کمک به افزایش جریان خون به داشتن پوستی صاف و بدون لک کمک می کند.

اگر هنوز هم کاملا متقاعد نشدید که ورزش مداوم می تواند همان راز داشتن پوست صاف باشد باید بگوییم که هنگام فعالیت دمای بدن بالا می رود و روزنه های پوست کاملا باز شده و عرق به همراه سموم و آلودگی های نهفته در پوست آزاد شده و بیرون می ریزند بدیهی است بعد از تمرین، پوست خود را به خوبی تمیز کنید و به وسیله ی اسکراب منافذ باز پوست را ببندید و در مرحله آخر پوست خود را با آب سرد بشویید.

تمیز کردن صورت بعد از جلسات ورزش باعث پاکسازی و از بین رفتن جوش های سر سیاه می شود و در نهایت پوستی صاف و بدون لک را به ارمغان می آورد.

راز داشتن پوست زیبا
راز داشتن پوست زیبا

۷- خواب کافی داشته باشید

اگر می خواهید تاثیر خواب بر روی پوست را مشاهده کنید یک شب نخوابید آن وقت از پف چشم ها و رنگ پریدگی خود متوجه اثر آن می شوید. عدم خواب کافی در دراز مدت تاثیراتی به مراتب بدتر از پف و پریدگی رنگ خواهد داشت. به طور میانگین خوابیدن ۷ ساعت در طول شب زمان استاندارد و خوبی برای پوست به شمار می رود.

در زمان خواب علاوه بر اعضای بدن، پوست نیز شروع به پاکسازی و ترمیم خود می کند سلول های پوست دست به کار شده و شروع به احیای سلول های صدمه دیده می کند و اثرات منفی اشعه UV را از بین می برد، جریان خون افزایش پیدا کرده و تولید کلاژن نیز بیشتر می شود که موجب ترمیم چین و چروک پوست می شود. مهمترین راز داشتن پوست صاف خوابیدن عمیق در طول شب است.

۸- درمان های خانگی پوست با مواد طبیعی

راز داشتن پوست صاف و زیبا جای دوری نیست همینجا در خانه شماست مواد طبیعی زیادی وجود دارد که موجب از بین رفتن ناراحتی های پوست شده و نرمی و درخشانی آن را در پی دارد. برای داشتن پوستی صاف و بدون جوش درمان های خانگی را جدی بگیرید. با استفاده از این روش ها می توانید تیرگی، زبری، انواع جوش را از بین ببرید نیازهای طبیعی پوست را تامین کرده و در نهایت سلامت پوست خود را تضمین کنید.

به عنوان مثال عسل از جمله مواد طبیعی می باشد که برای داشتن پوست صاف و براق مصرف آن ضروری است بنابراین باید آن را در برنامه روزانه مراقبت از پوست خود بگنجانید زیرا به طور طبیعی پوست را مرطوب و نرم می کند التهاب، خارش و تحریکات را تسکین داده و موجب بهبودی آن می شود. کافی است که هفته ای یک مرتبه مقدار کمی عسل را روی پوست خود مالیده و ماساژ دهید سپس با آب ولرم بشویید.

۹- از براش (برس) برای تمیزی پوست خود استفاده کنید

براش ها نسل جدید محصولات مراقبت از پوست می باشد که اخیرا استفاده از آن متداول شده است برس یا براش دارای فرچه ای بسیار نرم است که حتی افرادی که پوست حساس دارند نیز می توانند از آن استفاده کنند برس باعث خارج شدن سلول های مرده از پوست می شود، جریان خون افزایش می دهد، غدد لنفاوی را تحریک می کند. استفاده مداوم از برس موجب می شود به راز داشتن پوست صاف زودتر دست بیابید.

دو نکته بسیار مهم:

  • از براش یا برس بعد از پاکسازی پوست استفاده کنید تا نتایج بالا را در پوست خود حس کنید
  • نکته بعدی تعداد دفعات استفاده از آن می باشد که هفته ای یکبار کافی است سعی کنید بیشتر از این تعداد نشود زیرا ممکن پوست را دردناک و ملتهب کند
  • بعد از استفاده نیز حتما مرطوب کننده بزنید
  • هنگام خرید برس حتما نرم ترین نوع آن را انتخاب کنید و با ملایمت آن را روی پوست بکشید

رعایت کردن مواردی که در بالا ذکر کردیم در پایان هفته اگر موجب صاف شدن پوست صورت به طور کامل نگردد اما تغییرات محسوسی روی آن می گذارد بنابراین لازم است که برای پوست خود در دراز مدت وقت بگذارید و با داشتن یک برنامه روتین روزانه به بهبود عملکرد پوست خود کمک کنید. در واقع راز داشتن پوست صاف در گرو اهمیت دادن به سلامت آن است.

پوستی صاف و شفاف با طب سنتی

آیا راز داشتن پوست صاف استفاده از روش های طب سنتی است؟ هدف طب سنتی استفاده از عناصر برای درمان انواع ناراحتی های پوست می باشد. همانطور که می دانید از دیدگاه این طب بدن انسان از اخلاط  چهار گانه  صفرا، سودا، بلغم، دموی به صورت متعادل تشکیل شده است و افزایش هر کدام از آنها باعث عدم تعادل در بدن و بروز علائم و بیماری های خاصی می شود.

در طب سنتی گردش خون نیز اهمیت زیادی دارد اگر چنانچه گردش خون در بین اعضای بدن ( خصوصا کبد) ضعیف باشد سموم بدن به درستی جمع آوری و دفع نمی شود بنابراین شرایط را برای بروز آکنه در پوست مهیا می کند.

طبع بدن و بیماری های پوستی

در طب سنتی ما چهار نوع طبع داریم که بدن همه افراد از این ۴ حالت خارج نیست: طبع گرم و خشک، گرم و تر، سرد و خشک، سرد و تر. زمانی که طبع گرم در بدن بیشتر از حالت تعادل به وجود بیاید اولین نشانه های آن التهاب پوست است و به صورت انواع بثورات خود را نشان می دهد.

زمانی که گرمای بدن به همراه رطوبت، بیشتر از حالت طبیعی باشد باعث پیدایش پوست چرب، اگزما و آکنه می شود.

طبع گرم و خشک به دلیل غلبه صفرا در بدن است که ترشح بیش از حد علائمی همچون خشکی، تیرگی، چروک در پوست ظاهر می سازد چاره آن ماساژ روزانه روغن زیتون به صورت موضعی به مدت ۱۰ دقیقه می باشد همچنین خوردن مواد خوراکی شیرین مانند عسل، انگور و خرما نیز به از بین بردن صفرا کمک می کند.

طبع سرد و تر حاصل غلبه خلط بلغم می باشد زمانی که این اتفاق می افتد دما در داخل بدن حبس و منافذ پوست بسته می شود بنابراین مواد زائد و سموم نمی توانند خارج شوند بدین ترتیب با خوردن شیرینی جات به سرعت جوش می زنند. بنابراین راز داشتن پوست صاف و سالم از نظر طب سنتی متعادل نگه داشتن طبع بدن است.

مراقبت های پوستی
مراقبت های پوستی

توصیه های طب سنتی برای داشتن پوستی صاف و بدون جوش

راز داشتن پوست صاف و بدون لک، تمیزی خون بدن و کبد سالم و فعال می باشد. برای اینکه خون بدن تمیز باشد خوردن غذاهای سالم و طبیعی  بسیار اهمیت دارد همچنین انجام حجامت به طور منظم نیز به پاکسازی خون و کم شدن غلظت آن بسیار کمک کننده است. در صورتی که کبد چرب باشد حجامت آن و کم شدن چربی باعث افزایش تصفیه خون در بدن می شود.

نکاتی که هنگام غذا خوردن باید رعایت کنید

  • پرهیز از نوشیدن آب سرد در بین غذا
  • پرهیز از پر خوری و مصرف سس ها، غذاهای سرخ کردنی، فست فود و شکلات زیرا باعث تجمع صفرا در بدن می شود
  • برای تصفیه خون از آب انار و یا جوشانده ی عناب استفاده کنید
  • خوردن یک قاشق مربا خوری روغن کنجد به صورت روزانه
  • خوردن عسل طبیعی نیز مانند استعمال خارجی آن به  صاف شدن پوست صورت کمک می کند
  • خوردن کاهو نیز به کاهش تیرگی های پوست منجر می شود
  • عدم مصرف زیاد گوشت گاو زیرا در بدن باعث تولید سودا می کند
  • خود را از مصرف بیش از حد انواع ادویه ها منع کنید
  • از مصرف غذاهای کنسرو شده خودداری کنید

درمان ناراحتی های پوستی با طب سنتی

کاهش تیرگی پوست

راز داشتن پوست صاف و بدون تیرگی استفاده از این ترکیب، روزانه، صبح به صورت ناشتا است تا معجزه آن را در روشنی پوست خود ببینید:

  • عرق کاسنی و شاهتره هر کدام به صورت نصف
  • آب به اندازه کافی
  • خاکشیر یک قاشق غذاخوری
  • سکنجبین یک قاشق غذا خوری

پاکسازی منافذ پوست

بعد از شستشوی پوست صورت نیز ممکن است مقداری آلودگی در عمق آن باقی مانده باشد برای از بین بردن کامل آن می توانید از ۱۰ قطره آبلیمو استفاده کنید اما مراقبت باشید که بیشتر از چند ثانیه روی پوست نماند سپس با آب پوست خود را بشویید.

درمان لکه های پوستی

برای دستیابی به راز داشتن پوست صاف و بدون لک می توانید از پودر زنیان استفاده کنید مقدار یک گرم از این پودر را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و بعد از هر وعده غذایی میل کنید همچنین استفاده از روغن بادام تلخ به صورت موضعی نیز علاوه بر رفع لک، کک و مک و چین و چروک را نیز ار بین می برد.

روش دیگر برای از بین بردن لک ها استفاده از ماسک آرد باقلا است برای این کار:

  • آرد باقلا ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر کتیرا نصف قاشق غذاخوری
  • شیر به مقدار لازم

شیر را قطره قطره به دو ماده دیگر اضافه کنید زمانی که قوام گرفت آن را بر روی صورت بزنید ۱۰ دقیقه بماند (زمان آن را به مرور در دفعات بعدی بیشتر کنید و به ۳۰ دقیقه برسانید) سپس بشویید.

رفع جوش چرکی با سیب

چنانچه جوش چرکی دارید می توانید مقداری سیب رنده کرده و روی آن بمالید و بگذارید خشک شود سپس پاک کنید با این روش جوش های چرکی خشک و باکتری های موجود در آن نیز از بین می رود.

بستن منافذ باز پوست

بهترین و موثرترین ماده برای بستن منافذ باز پوست استفاده از گلاب است می توانید آن را بر روی پوست تمیز خود اسپری کنید مزیت های دیگر گلاب شامل جلوگیری از شلی و افتادگی پوست و بروز جوش در پوست می شود.

درمان جوش های سرسیاه و سفید

برای درمان جوش های سر سیاه و سفید و رسیدن به صورت صاف در یک هفته استفاده از ماسک بابونه و شوید بسیار توصیه می گردد برای تهیه آن به یک قاشق غذا خوری از مخلوط شوید و بابونه نیاز خواهید داشت که آن را با یک لیوان آب دم کنید، و از صافی عبور دهید. از این ماسک مایع می توانید روزی ۳ مرتبه استفاده کنید چنانچه جوش های سر سیاه و سفید هنوز عمیق نشده باشند این ماسک به خوبی تاثیر می کند.

نکته

باید گفت که قبل از اقدام به درمان ناراحتی های پوستی از طریق طب سنتی باید منشاء آن یعنی  بیماری های داخلی که باعث پیدایش این علائم روی پوست شده را شناسایی و درمان کرد در اکثر مواقع با اصلاح مزاج و درمان بیماری های داخلی ناراحتی های پوستی نیز اصلاح می شود در غیر این صورت درمان های پوستی به صورت مقطعی و موقتی تاثیر خواهد کرد. راز داشتن پوست صاف از دیدگاه طب سنتی داشتن زندگی سالم و به دور از استرس می باشد.

منابع

bebeauiful.in
healthline.com
wikihow.com
tasnimnews.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

11 + 2 =