روشن کردن صورت دغدغه خیلی از افراد است زیرا عوامل مختلفی بر رنگ پوست تاثیر می گذارد و باعث می شود رنگ آن کدر و تیره شود داشتن پوستی روشن و بی عیب و نقص بزرگترین آرزوی خانم های جوان است و برای رسیدن به آن راه های مختلف را مورد آزمایش قرار می دهند. قرار نیست برای رسیدن به این آرزو هزینه ی زیادی صرف کنید و یا با استفاده از مواد شیمیایی ضرر رسان به آرزوی خود برسید.

در این مقاله قصد داریم روش های مختلف روشن کردن صورت را بیان کنیم در مورد مواد طبیعی که خاصیت روشن کنندگی دارند بگوییم همچنین گیاهان و روغن های ارگانیک را معرفی و نحوه استفاده از آنها را بیان کنیم.

چه عواملی باعث تیره شدن رنگ پوست می شود؟

عوامل متعددی باعث تیره شدن رنگ پوست می شود که تقریبا همه افراد در طول عمر خود با آنها درگیر هستند از جمله:

  • آلودگی هوا
  • هورمون ها
  • قرار گرفتن در معرض نور آفتاب
  • سبک زندگی نامناسب
  • استفاده طولانی مدت از محصولات آرایشی که پایه شیمیایی دارد

موارد ذکر شده بر روی تولید ملانین در پوست تاثیر می گذارد و موجب تیره و کدر شدن آن می شود. راه کارهای متعددی برای روشن کردن صورت وجود دارد که ما در این مقاله ذکر خواهیم کرد استفاده از این روش ها می تواند به بازگشت رنگ پوستتان به حالت طبیعی کمک کننده باشد. بدیهی است سفید شدن پوست صورت سبزه با این روش ها، نهایتا ۱ درجه روشن تر امکان پذیر است همچنین به شفاف شدن و از بین رفتن ناراحتی های پوستی بسیار کمک می کند.

چند دستور سفید شدن صورت

استفاده از محصولات بهداشتی برای روشن کردن صورت

از رایج ترین روش ها برای شفاف و روشن شدن پوست صورت استفاده از محصولات بهداشتی می باشد که شامل انواع صابون ها، کرم های سفید کننده، ماسک ها و لایه بردارها هستند تا درمان های حرفه ای تر مانند اپیلاسیون و لیزر. اثر دهی محصولات ذکر شده به شکل نفوذ در پوست و تاثیر در میزان تولید ملانین ها می شوند همانطور که می دانید ملانین توسط سلول های ملانوسیت تولید می شود و هر چه پوست تیره تر باشد تولید ملانین در آن بیشتر است.

در انتخاب این محصولات بهداشتی باید دقت کافی شود زیرا اکثر آنها برای اثر گذاری بیشتر با مواد خطرناکی مانند جیوه تولید شده اند که استفاده مداوم از آنها باعث ایجاد عوارض خطرناکی در بدن می شود که مهمترین آنها مسمومیت با جیوه است همچنین از دیگر اثرات منفی این ماده می توان به بیماری های اعصاب و کلیوی اشاره کرد همچنین جیوه از بدن خانم های باردار به جنین نیز انتقال می یابد.

روشن کردن صورت
روشن کردن صورت

انواع ماسک سفید کننده صورت

استفاده از انواع ماسک سفید کننده صورت  نیز روشی دیگر برای روشن کردن صورت است امروزه در بازار شاهد فرش انواع مختلف از این محصول هستیم که هر کدام دارای ترکیبات شیمیایی و گیاهی خاصی است و در باز شدن رنگ چهره تاثیر بسزایی دارند. کارکرد ماسک ها بسته به موادی دارد که در تولید آنها استفاده شده است معمولا دارای آنتی اکسیدان و مواد ضروری مورد نیاز پوست می باشد و با آبرسانی کافی و همچنین دفع سلول های مرده به روشن تر شدن رنگ پوست کمک شایانی می کند.

این محصول معمولا به شکل ورقه ای، تیوپی، کرمی به بازار عرضه می شوند علاوه بر آن، ماسک های خانگی نیز در سفید شدن پوست صورت می تواند موثر باشد این ماسک ها که با مواد طبیعی داخل خانه درست می شوند هیچ گونه از عوارض جانبی محصولات بهداشتی را ندارد و می تواند تاثیر خوبی بر شفافیت و سلامت پوست داشته باشد.

در ادامه به معرفی چند ماسک خانگی برای روشن کردن صورت می پردازیم:

خرید انوع ماسک سفید کننده مو با کیفیت بالا و قیمت مناسب

ماسک شیر، عسل و آبلیمو

یکی از موثرترین انواع ماسک سفید کننده صورت ترکیب شیر و عسل و آبلیمو است، مواد ذکر شده هر کدام به تنهایی برای روشن شدن رنگ پوست کافی است حال اگر هر سه آن را به صورت ماسک استفاده کنیم تبدیل به موثرترین ماسک روشن کننده صورت می شود طرز تهیه این ماسک بسیار ساده است همه مواد ذکر شده را با هم مخلوط کرده و روی پوست صورت خود قرار دهید و ۲۰-۳۰ دقیقه صبر کنید آنگاه با آب سرد شسته و تاثیر شگفت انگیز آن را ببینید این ماسک را می توانید ۲-۳ بار در هفته بزنید این ماسک به برطرف شدن همه عواملی که باعث تیرگی پوست می شود به روشن کردن صورت کمک می کند.

ماسک پوست پرتقال و کشک

پوست پرتقال نیز در روشن کردن صورت تاثیر زیادی دارد مقداری از پوست این میوه مرکب را در مقابل نور آفتاب خشک کنید و با مقداری کشک مخلوط کرده تا مایعی غلیظ به دست آید سپس به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید و با آب گرم بشویید. این مخلوط یکی از بهترین انواع ماسک سفید کننده صورت به شمار می رود.

ماسک زردچوبه و آبلیمو

زردچوبه یکی از معروفترین ادویه های خانگی در روشن کردن صورت است و در این زمینه امتحان خود را پس داده برای تهیه این ماسک ساده یک قاشق زردچوبه را با چند قطره آبلیمو مخلوط کنید طوری که تبدیل به خمیر شود آن را به صورت زده و منتظر بمانید تا کاملا خشک شود سپس با آب بشویید.

ماسک آب برنج

آیا از آب برنج به عنوان ماسک سفید کننده صورت می توان استفاده کرد؟ تقریبا همه ما روزانه برنج مصرف می کنیم و هنگام آبکشی آب پر خاصیت آن را دور می ریزیم. آب برنج خواص بسیاری برای پوست دارد از جمله حاوی آنتی اکسیدان است همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین A و C می باشد که هر دو برای پوست صورت مفید است. طرز استفاده از آن ساده است با مقداری پنبه آب برنج را به صورت خود بمالید و بگذارید تا پوستتان در مجاورت هوا خشک شود ۱۵-۲۰ دقیقه بعد از خشک شدن پوست خود را بشویید.

از آب برنج می توانید به عنوان اسپری مه صورت نیز استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: چگونه پوست بدون عیب و نقص داشته باشیم؟ رازهای مراقبت از انواع پوست

ماسک سیب زمینی

سیب زمینی گیاه دیگری است که در هر خانه ای موجود است این ماده غذایی سرشار از آنزیم کاتکولاز می باشد که تاثیر بسیار زیادی در محو تیرگی، لک و جوش دارد همچنین با دارا بودن ویتامین ها و مواد معدنی ضروری پوست موجب تقویت تولید سلول های سالم در پوست می شود و به کنترل تولید ملانین و روشن کردن صورت می پردازد.

روش استفاده از این ماسک سفید کننده صورت بسیار آسان است یک سیب زمینی متوسط را خوب شسته و پوست آن را بگیرید و به صورت حلقه های نازک برش دهید. آنها را روی پوست قرار دهید و به وسیله برش های سیب زمینی پوست خود را ماساژ دهید حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس با آب خنک بشویید. می توانید از این ماسک در هفته ۱-۲ مرتبه استفاده کنید.

ماسک آبلیمو و آب خیار

ماسک آبلیمو و آب خیار یک ماسک تابستانی خنک است و همچنین در روشن کردن صورت نیز تاثیر بسزایی دارد کافی است ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو با ۱ قاشق چایخوری آب خیار مخلوط کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست نگه دارید آنگاه با آب معمولی بشویید خیار اثر خنک کنندگی خوبی بر روی پوست دارد همچنین آن را آبرسانی می کند.

روشن کردن صورت با روغن
روشن کردن صورت با روغن

داروی گیاهی برای روشن شدن پوست صورت

در طب سنتی نیز گیاهان متعددی هستند که برای تقویت و روشن کردن صورت کاربرد دارند و به صورت تکی یا ترکیبی از چند گیاه به عنوان دارو برای این کار استفاده می شود از مزایای استفاده از داروی گیاهی برای روشن شدن پوست صورت می توانیم به بی عارضه بودن آنها و عدم آسیب به پوست اشاره کنیم در ادامه مقاله به معرفی چند داروی گیاهی می پردازیم.

داروی گیاهی ترکیبی

برای ساخت این ترکیب گیاهی شما به آرد نخود، آرد باقلا، جو، کتیرا، تخم طرب و نشاسته احتیاج دارید که همگی آنها را با شیر مخلوط کنید سپس آن را روی صورت گذاشته و در هنگام صبح با آب گرمی که سبوس و بنفشه خشک در آن است بشویید این دارو را باید به طور مداوم تا ۱۰ روز پشت سر هم بزنید تا تاثیر آن را در روشن کردن صورت خود ببینید.

خواص باقلای خشک شده از تازه آن برای پوست بیشتر است از آرد باقلا برای رفع هرگونه لک های پوستی نیز استفاده می شود آرد نخودچی نیز به دلیل داشتن خواص سفید کنندگی طبیعی در رفع تیرگی پوست و لکه های پوستی نقش بسزایی دارد.

داروی گیاهی زوفای خشک و زعفران

برای تهیه این دارو شما به زوفای خشک، زعفران و شکر سیزده نیاز دارید آنها را با هم مخلوط و در طول روز ۲ بار به پوست خود بزنید. گیاه زوفا علاوه بر روشن کردن پوست صورت برای چین و چروک نیز موثر است و موجب تسریع در روند بهبودی زخم ها و بریدگی ها می شود.

شیرین بیان

شیرین بیان یکی از گیاهان پرفایده است و اثرات درمانی قابل توجهی دارد این گیاه سودمند در روشن کردن صورت نیز بسیار موثر است به همین دلیل در بسیاری از محصولات آرایشی از عصاره آن استفاده می شود.

برای اینکه تاثیر شیرین بیان را در رنگ پوست خود مشاهده کنید باید روزی ۱ گرم به مدت ۱ ماه از آن استفاده کنید.  فلاونویید ماده ای است فعال موجود در این گیاه که با تاثیر مستقیم بر روی ملانین ها به کاهش غلظت آنها و روشن تر شدن رنگ چهره کمک می کند همچنین التهاب و قرمزی پوست را تسکین می دهد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا را می توان هم به عنوان گیاه دارویی و هم داروی گیاهی مطرح کرد در طب سنتی به صبر زرد معروف است و می توان آن را داروی مخصوص پوست نامید زیرا خواص فوق العاده ای دارد که یکی از آنها روشن کردن صورت می باشد. آلوئه را  می توان به تنهایی مورد استفاده قرار داد و یا با سایر مواد موثر دیگر ( مانند لیمو) ترکیب کرده و مصرف کرد.

خاصیت ضد التهابی آن موجب تسکین و رفع خشکی پوست می شود همچنین با تقویت سلول های پوستی به تولید هر چه بیشتر آنها کمک می کند. برای استفاده از این گیاه دارویی می توانید ژل آماده آن را از بیرون خریداری کنید و یا یک برگ از آن را تهیه کرده ژل آن را خارج کنید و به صورت خود بزنید ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد با آب بشویید دقت داشته باشید که قبل از زدن ژل صورتتان باید تمیز باشد. از این گیاه می توانید ۲ بار در هفته برای کسب نتیجه استفاده کنید

اسپری گلاب و آب نارگیل

گلاب یک ماده فوق العاده برای پوست است و تاثیرات چشمگیری در جوانسازی و روشن کردن صورت دارد آب نارگیل نیز یک ماده موثر برای رفع هرگونه تیرگی و لک بر روی پوست است ترکیب این دو ماده آن را تبدیل به اکسیری برای سفید کردن پوست صورت می کند.

 برای استفاده درست از این اکسیر باید به مقدار مساوی از گلاب و آب نارگیل را با هم ترکیب و در یک بطری اسپری دار بریزید و روزی دو مرتبه آن را به پوست صورت خود اسپری کنید مدت زمان استفاده از آن برای حصول نتیجه ۱ ماه است. این اسپری برای هر نوع پوستی مناسب است و باعث شادابی و جوانی آن نیز می گردد.

زیره ی سبز

زیره ی سبز نیز می تواند یکی از پرخاصیت ترین گیاهان دارویی برای درمان تیرگی پوست صورت باشد زیرا دارای ویتامین های A ، E ، C است بنابراین قدرت زیادی در روشن کردن رنگ پوست شما دارد برای استفاده از زیره ی سبز ابتدا باید ۱ قاشق چایخوری زیره را با ۲ فنجان آب مخلوط کرده و بگذارید چند دقیقه بجوشد. سپس محلول را گذاشته تا سرد شود. از این محلول می توانید روزانه برای شستشوی پوست صورت خود استفاده کنید.

روشن کردن صورت با طب سنتی

معرفی انواع روغن روشن کننده صورت

یکی دیگر از روش های روشن کردن صورت استفاده از روغن های ارگانیک است آنها به دلیل داشتن انواع ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز پوست تاثیر زیادی در رفع ناراحتی های پوستی و جوانسازی آن دارند. روغن های اساسی مختلفی برای این کار وجود دارد که اکثر آنها تاثیر زیادی بر روند سفیدی پوست صورت دارند به طور کلی مزایای استفاده از روغن های طبیعی بر پوست عبارت است از:

  • رنگدانه های هایپر موجود در پوست را از بین می برد این رنگدانه ها عامل مهم ایجاد تیرگی و لکه های پررنگ بر روی پوست است استفاده مداوم از اسانس های ارگانیک باعث رفع آنها و روشن شدن رنگ پوست می شود
  • خاصیت کشسانی پوست را افزایش داده و کشیدگی های پوست را رفع می کند
  • پوست را مرطوب کرده و مواد مورد نیاز آن را تامین می کند
  • ترمیم و بازسازی سلول های آسیب دیده
  • رفع رادیکال های آزاد از روی پوست
  • رفع تنش و خستگی با ماساژ آن روی پوست
  • رفع تیرگی و چین و چروک صورت

بهترین روغن برای جوانی پوست صورت

از میان روغن موجود ( مانند روغن آرگان، زیتون، نرولی، کنجد و….) انتخاب بهترین نوع آن برای جوانی پوست صورت بسیار سخت است زیرا همه ی آنها تاثیرات خاص خود را بر روند جوانسازی پوست و توقف پیری دارند انتخاب بهترین روغن باعث تاثیر بیشتر آن بر روی پوست بهترین شکل مصرف آنها به صورت ماساژ بر روی پوست و یا بخور است.

نکته ای که در انتخاب روغن ها و همچنین تهیه آنها باید رعایت کنید:

معمولا روغن انتخابی شما روغن اساسی می باشد که استفاده خالص آنها بر روی صورت ممکن است واکنش آلرژیک و بثورات جلدی و التهاب داشته باشد بنابراین باید با روغن های حامل مخلوط و بعد مورد استفاده قرار گیرد روغن های حامل شامل:

  • روغن بادام
  • روغن آووکادو
  • روغن نارگیل
  • روغن دانه انگور
  • روغن زیتون
  • روغن کنجد

نحوه ترکیب روغن های اساسی با روغن حامل به ازای ۳-۶ قطره روغن اساسی ۱ قاشق غذاخوری روغن حامل باید ترکیب شود بدیهی است که روغن حامل دیگر خواص اولیه خود را ندارد همچنین روغن های اساسی را می توان به محصولات بهداشتی خود نظیر کرم ها و لوسیون اضافه و مورد استفاده قرار داد.

درادامه به معرفی چند نمونه از روغن روشن کننده صورت را معرفی و به بررسی مزایای آن می پردازیم.

روغن های مفید پوست
روغن های مفید پوست

روغن زیتون

روغن زیتون از جمله روغن های حامل یا پایه می باشد که دارای ویتامین های A ، D ، K ، E می باشد که همه  ویتامین های مورد نیاز پوست را فراهم می کند. این اسانس از مقدار زیادی آنتی اکسیدان تشکیل شده که به خاطر وجود ماده ای به نام اسکوالن می باشد. آنتی اکسیدان در جلوگیری از روند پیری پوست نقش فعالی دارد، از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و از بین برنده چین و چروک و خطوط ریز است. همچنین مانع از دست رفتن رطوبت در پوست می شود، خطرات ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش می دهد و مانند سد از پوست در برابر عوامل آسیب رسان محیطی محافظت می کند. نکته ای در هنگام استفاده از روغن زیتون باید در نظر گرفت این است که احتمالا این روغن در برابر پوست هایی که خشک هستند واکنش نشان دهد و باعث قرمز و آسیب به سد دفاعی پوست شود.

آیا روغن زیتون پوست را سفید می کند؟

روغن زیتون از جمله قدیمی ترین روغن ها می باشد که برای مراقبت از پوست از آن استفاده می شده ماده اسکوالن که در روغن زیتون به وفور یافت می شود در روشن کردن صورت نقش مهمی دارد. زیرا ابتدا پوست را به خوبی مرطوب می کند و مواد مغذی مورد نیاز آن را تامین می کند سپس به کنترل سبوم می پردازد و میزان ترشح آن را تنظیم می کند بعد از آن سلول های آسیب دیده را ترمیم و احیا کرده و از آنجایی که ضد باکتری است باعث نابودی باکتری های مضر می شود.

روغن زیتون شاید تاثیری بر رنگدانه ها یا ملانین نداشته باشد اما از تجمع آنها در زمانی که پوست در معرض نور خورشید است جلوگیری می کند و بدین گونه تبدیل به روغن روشن کننده صورت می شود.

روغن طبیعی مناسب پوست
روغن طبیعی مناسب پوست

روغن کنجد

روغن کنجد نیز نوعی دیگر از روغن های حامل است ( یعنی بدون نیاز به ترکیب با سایر روغن ها دارای خواص مفید و بی نظیر است) از آنجایی که از آن بیشتر در پخت و پز استفاده می شود در بخش زیبایی کمتر در مورد خواص بی نظیر آن صحبت شده است.

عناصر مفید موجود در این روغن شامل اسیدهای چرب غیر اشباع ( نظیر لینولئیک، اولئیک، پالمتیک، استئاریک) انواع ویتامین ها ( A، B1 ، B2 ، B3 ، E ) ، اسیدهای چرب امگا ۶ ، مواد معدنی ( روی، کلسیم، منیزیم) ، آنتی اکسیدان های فنولیک فلاونوئید است که می تواند برای پوست معجزه کند.

طرفداران این روغن آن را روغن کویین می دانند زیرا به سرعت جذب پوست می شود و تاثیر خود را نشان می دهد.

آیا روغن کنجد پوست را روشن می کند؟

روغن کنجد یک روغن روشن کننده صورت است زیرا بسیار سبک بوده و به سرعت جذب پوست می شود آن را آبرسانی کرده و پوست را با از بین بردن سلول های مرده لایه برداری می کند، ضد باکتری، ضد قارچ است همچنین حاوی آنتی اکسیدان بوده که رادیکال های آزاد را دفع می کند. روغن کنجد نیز همانند روغن زیتون مستقیما بر رنگدانه های پوست تاثیر نمی گذارد اما از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید و سایر عوامل محیطی آسیب رسان محافظت می کند همچنین با از بین بردن علائم پیری پوست مانع از چروک شدن آن در آینده می شود.

بهترین روغن برای صورت در شب است زیرا بافت آسیب دیده پوست را به خوبی ترمیم می کند همچنین به عنوان یک ضد التهاب هرگونه خشکی، قرمزی التهاب و آکنه را از بین می برد استفاده مداوم از این روغن در نهایت باعث روشن کردن صورت می شود.

نحوه روشن کردن صورت با روغن های طبیعی

برای استفاده از روغن های طبیعی و حامل یک دستور العمل واحد وجود ندارد که باعث نفوذ و تاثیر گذاری بهتر آنها بر روی پوست شود. هر کسی بنا به نوع پوست خود و مشکلاتی که دارد می توانند بهترین روغن را انتخاب و استفاده کنند برای تاثیر بهتر این محصولات و روشن کردن صورت بهتر است به نکات زیر دقت کنید:

  • بهترین زمان استفاده از روغن های اساسی در شب هست زیرا بدن در حالت استراحت به ترمیم بخش های آسیب دیده خود می پردازد
  • در زمان استفاده از آنها پوست باید خشک و تمیز باشد
  • بعد از استحمام بهترین موقع استفاده از روغن های طبیعی است
  • می توانید آنها را با محصولات بهداشتی خود نظیر کرم ها و یا لوسیون ها ترکیب و استفاده کنید.
  • می توانید از محصولات بهداشتی که حاوی روغن های اساسی یا حامل است استفاده کنید.

منابع

india.com
webmd.com
healthline.com
stylesgap.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

هفت + بیست =