رژیم غذایی پوست شما شامل چه موادی است؟ آیا می دانید که مواد غذایی که می خورید در سلامت پوست شما تاثیر دارد؟ تغذیه سالم مستقیما بر احوالات بدن تاثیر می گذارد و عملکرد آن را مشخص می کند پوست نیز مانند سایر اعضای بدن از این قاعده مستثنی نیست به طوری که مانند آینه ای هر آنچه شما تناول می کنید را در خود نشان می دهد اگر تا کنون متوجه این قضیه نشده اید پیشنهاد می کنم مدتی رژیم غذایی خود و حالت پوست خود را زیر نظر بگیرید تا متوجه شوید.

غنی ترین رژیم غذایی برای پاکسازی پوست نیز می تواند قدرتمند عمل کند و باعث کاهش یا رفع ناراحتی های پوستی شود. بنابراین تدوین یک رژیم غذایی پوست برای سلامتی بیشتر آن و بهبود کیفیتش بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله در مورد رژیم غذایی پوست بگوییم و مواد غذایی که شما را در داشتن پوستی شفاف و جوان یاری میدهد معرفی کنیم.

رژیم غذایی پوست
رژیم غذایی پوست

رژیم غذایی مناسب برای پوست و مو

داشتن پوستی صاف و درخشان همواره دغدغه بسیاری از افراد است اما برای رسیدن به این منظور داشتن برنامه روتین مراقبت از پوست کافی است؟ مسلما خیر همانطور که پوست مواد مغذی را از طریق محصولات بهداشتی جذب می کند بخش بزرگتر و مهمتر نیازهای خود را از طریق خون و مواد غذایی که خورده می شود جذب می کند همان قدر که وجود میوه و سبزی در سبد غذایی می تواند برای پوست موثر باشد غذاهای آماده و یخ زده نیز در به وجود آمدن مشکلات پوستی نقش موثری خواهد داشت.

رژیم غذایی برای پوست صاف سرشار از مواد ارگانیگ و تازه می باشد که علاوه بر تامین نیازهای پوستی به پاکسازی کامل آن می پردازد.

در رژیم پوست صاف باید چه موادی را دریافت کنیم؟

جذب مواد مغذی در رژیم غذایی پوست بسیار مهمتر و ضروری تر از برنامه روتین مراقبت از پوست می باشد زیرا پوست و مو به دریافت این مواد نیاز دارند به طور کلی هر چقدر بتوانید رژیم غذایی پوستتان را بهبود ببخشید و از موادی استفاده کنید که ریز مغذی های غنی تری دارد پوستی صاف تر و شفاف تر خواهید داشت. در ادامه مواد مغذی که از طریق خوردن غذاهای غنی در رژیم پوست شفاف باید جذب کنید را توضیح می دهیم.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها از جمله ریز مغذی هایی هستند که در رژیم غذایی پوست باید وجود داشته باشد زیرا برای دفع آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد وجود این ماده به شدت لازم است. همچنین یکی از فعال ترین مواد در کاهش و یا از بین بردن اکسیداسیون پوست است. به طور کلی با تقویت سد دفاعی پوست مانع از آسیب جدی محیطی به آن می شود. آنتی اکسیدان ها در رژیم پاکسازی پوست نیز نقش فعالی دارند زیرا با کمک به لایه برداری باعث صاف شدن پوست و از بین رفتن لکه های تیره می شود.

خرید انواع محصولات جوانساز پوست با کیفیت بالا و قیمت مناسب

اسیدهای چرب امگا ۳

از جمله ریز مغذی های الزامی در رژیم غذایی پوست شما، اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد این ماده نیز در رفع خشکی های پوست ( به هر علتی که ایجاد شده باشد)، رفع علائم پیری، تنظیم ترشح سبوم و حفظ رطوبت در پوست بسیار نقش موثری دارد.

از دیگر فواید این ریز مغذی محافظت از پوست در براب اشعه های UV خورشید می باشد و یکی از بهترین مواد  در رژیم پاکسازی پوست می باشد زیرا به کم شدن آکنه نیز کمک می کند.

ویتامین A

ویتامین A نیز به دلیل نقش فعالی که در به وجود آمدن سلول های جدید دارد یکی از مهمترین ریز مغذی ها در رژیم غذایی پوست شفاف است همچنین با تاثیر گذاری بر ملانین لک ها را از بین می برد. این ویتامین با تقویت سد دفاعی پوست مانع از ورود هر نوع باکتری، آلودگی های محیطی و عفونت در پوست می شود.

ویتامین C

ویتامین C را عصاره ضد پیری می نامند اما متاسفانه بدن قادر به تولید آن نیست بنابراین باید آن را از طریق خوردن مواد غذایی سرشاز از این ویتامین جذب کنید هر چند مقدار کمی از آن از طریق غذا جذب می شود اما برای رژیم غذایی پوست همان مقدار کم لازم است. از فواید این ویتامین بخواهیم بگوییم باید به نقش پر رنگ آن در هیدراته کردن وهمچنین  حفظ رطوبت پوست اشاره کنیم. برای رفع التهاب و قرمزی پوست موثر است و در رفع تیرگی زیر چشم و لک های صورت نقش فعالی دارد.

ویتامین E

ویتامین E که عنصر محلول در چربی می باشد و به عنوان آنتی اکسیدان در پوست عمل می کند این ماده در دفع سموم پوست، خنثی کردن صدمات ناشی از رادیکال های آزاد، حفاظت از سد دفاعی پوست در مقابل آسیب های محیطی خصوصا اشعه های UV، حفظ رطوبت پوست نقش موثری ایفا می کند. به طور کلی از ویتامین E به عنوان ماده ضد پیری یاد می شود که هم جذب آن از طریق خوردن غذا و هم استعمال خارجی می تواند تاثیرات شگرفی در پوست ایجاد کند.

مقاله پیشنهادی: روغن جوانه گندم برای چی خوبه و چگونه آن را در خانه بسازیم؟

پروتئین

پروتئین نه تنها برای پوست بلکه برای داشتن مو و ناخن سالم نیز مصرف به اندازه آن ضرورت دارد. پروتئین به این دلیل برای پوست و مو و ناخن اهمیت دارد زیرا درصد زیادی از آنها را پروتئین تشکیل داده کراتین، کلاژن و الاستین از جمله آنها هستند.از فواید پروتئین بخواهیم بگوییم باید به نقش آن در رفع چین و چروک اشاره کنیم همچنین پوست در زمان سوختگی و یا زخم شدن برای بهبودی به پروتئین نیاز دارد.

اکنون که با ضروری ترین ریز مغذی ها برای داشتن پوستی صاف و شفاف آشنا شده اید باید با غذاهایی که حاوی این مواد ارزشمند است آشنا شوید در ادامه عمده ترین مواد غذایی که در رژیم غذایی پوست باید مورد استفاده قرار بگیرید را مورد بررسی قرار می دهیم.

بهریت رژیم غذایی پوست
رژیم غذایی پوست

برای داشتن پوستی صاف چه بخوریم؟

برای داشتن پوستی سرزنده و جوان باید تغییر اساسی در رژیم غذایی پوست خود بدهید و حتی الامکان از خوردن غذاهای آماده و یخ زده خودداری کنید در کنار آن نیز نوشیدنی های الکلی و غذاهای کنسرو شده نیز می توانند در بروز ناراحتی های پوستی نقش موثری داشته باشند در مقابل می توانید آنها را با خوراکی های طبیعی و سالم جایگزین کنید از جمله مواد غذایی که در رژیم غذایی پوست سالم باید وجود داشته باشد می توانیم به موارد زیر اشاره کنم:

ماهی

مصرف ماهی برای داشتن پوست سالم و جوان اهمیت ویژه ای دارد زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشند البته این نکته را باید یادآور شوم که همه انواع ماهی دارای مقدار مساوی امگا ۳ نمی باشند بهترین ماهی هایی که در رژیم غذایی پوست می تواند موثر واقع شود و استفاه از آنها ضروری می باشد شامل شاه ماهی، ماهی آزاد و خال مخالی است. این ماهی ها علاوه بر امگا ۳ مواد ضروری دیگری که برای سلامت پوست مفید است را دارا می باشند از جمله ویتامین E، روی، پروتئین که هر کدام از این موارد بعد از امگا در سلامت پوست نقش مهمی دارند. ویتامین E در رفع خشکی های پوست و حفاظت کامل آن و روی نیز در رفع التهاب و تولید سلول های جدید نقش مهمی دارد.

سبزیجات

سبزیجات شامل طیف گسترده ای از گیاهان است و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، انواع ویتامین ها، و سایر مواد ریز مغذی نقش بزرگی در سلامت پوست و حتی مو دارد هر کدام از سبزیجات، سرشار از مواد خاصی هستند که در رژیم غذایی پوست می تواند موثر واقع شود چند نمونه از گیاهان که ارزش غذایی بالایی برای پوست دارند به شرح زیر است:

اسفناج

ما ایرانی ها اسفناج را به خاطر داشتن آهن زیاد می شناسیم اما باید بدانید که این فقط یکی از مواد مغذی این گیاه با ارزش است کلسیم، پتاسیم، منیزیم، اسیدها چرب امگا ۳ همچنین ویتامین های B, C, E مواد با ارزش دیگری هستند که در این گیاه وجود دارند و استفاده از آنها در رژیم پوست شفاف اهمیت زیادی دارد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی گیاه مفید دیگری است که خواص متعددی برای پوست دارد این گیاه سرشار از ویتامین A, C, ، روی و لوتئین می باشد لوتئین از جمله عناصر مفیدی است که در محافظت از پوست در مقابل صدمات اکسیداسیون ( که موجب بروز آثار پیری و چین و چروک می شود)  نقش اساسی دارد. اما عنصر مهم دیگری که در کلم بروکلی وجود دارد سلفورافان نام دارد این ماده معدنی نیز در عملکرد پوست در مقابل صدمات رادیکال های آزاد تاثیر می گذارد و با دو شیوه ی خنثی سازی آسیب ها و تقویت سیستم دفاعی به مبارزه با عوامل تخریب گر می پردازد.

 سلفورافان دارای خواص ضد سرطانی می باشد و از بروز سرطان پوست جلوگیری می کند طی تحقیقاتی که در مورد این عنصر انجام شده نتایج جالبی به دست آمده و آن اینکه سلفورافان با محافظت کامل از سلول های پوست در مقابل اشعه ماوراء بنفش باعث کاهش ۲۹ درصدی آسیب به سلول ها شده همچنین تحقیقات دیگری ثابت کرده که این ماده در حفظ کلاژن نقش فعالی دارد.

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای یک سبزی با ارزش دیگر می باشد که گنجاندن آن در رژیم غذایی پوست می تواند باعث سلامتی آن شود این گیاه از ویتامین C  و همچنین از درصد زیادی بتاکاروتن تشکیل شده که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود همانطور که می دانید این دو ویتامین در داشتن پوستی سالم نقش مهمی دارد.

رژیم غذایی پوست چیست
رژیم غذایی پوست

میوه ها

برای داشتن پوستی سالم و بانشاط استفاده از میوه ها در سبد غذایی بسیار حائز اهمیت است انواع میوه  به خاطر داشتن عناصر و ویتامین های مفید برای پوست باید به صورت روزانه مصرف شوند. از عصاره میوه ها در تولید محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می شود اما از آن مهمتر خوردن میوه و جذب فواید آن از طریق خون است که در سلامت بدن و بلاخص پوست تاثیر گذار است از جمله میوه های پر خاصیت که باید در رژیم غذایی پوست وجود داشته باشد:

آووکادو

آووکادو از جمله میوه های ارزشمند در داشتن پوستی صاف و درخشان می باشد این میوه از مقدار زیادی اسیدهای چرب تشکیل شده همانطور که می دانید نقش اسید های چرب در انعطاف پوست و محافظت از آن بسیار حائز اهمیت است. از دیگر منابع مهمی که در میوه آووکادو وجود دارد و برای پوست؛ جذب آن مهم است ویتامین E می باشد که فواید آن را در ابتدای مقاله ذکر کردیم و می دانید که جزو اساسی ترین ویتامین هایی می باشد که باید در رژیم غذایی پوست شفاف وجود داشته باشد.

ویتامین مهم دیگر که در آووکادو وجود دارد ویتامین C می باشد که البته مقدار آن کمتر از ویتامین E می باشد تحقیقات نشان داده ویتامین E وقتی به همراه ویتامین C باشد بسیار موثرتر برای سلامت پوست عمل می کند.

انگور قرمز

انگور قرمز نیز می تواند شما را در داشتن پوستی زیبا یاری دهد از جمله مواد معدنی مهمی که در این میوه به وفور یافت می شود می توانیم به رسوراترول اشاره کنیم این ماده شامل طیف وسیعی از فواید برای بدن و مخصوصا پوست است بنابراین مصرف بیشتراین میوه را توصیه می کنیم. رسوراترول در کاهش اثرات مخرب رادیکال های آزاد در پوست نقش فعالی دارد همچنین مانع از بروز علائم پیری  می شود.

بلوبری

بلوبری را می توانیم یکی از میوه های مهم و پر خاصیت برای سلامت پوست بدانیم زیرا از مقدار زیادی آنتی اکسیدان تشکیل شده و این میزان در مقایسه با سایر توت ها بسیار بیشتر است. ویتامین مهم تشکیل دهنده بلوبری ویتامین C (اسید اسکوربیک) است که در تولید کلاژن و عملکرد سلولی بسیار حائز اهمیت است مصرف این میوه پر خاصیت پوست شما را از پیری زودرس محافظت می کند.

خواص مغز ها برای پوست
رژیم غذایی پوست

آجیل ها

آجیل گروه دیگری از غذاهای پر فایده برای پوست است این گروه غذایی شامل انواع مختلف دانه ها مغز دار می باشد که دارای اسیدهای چرب، پروتئین، فیبر، روی و  ویتامین های ضروری A, E, C است. وجود آجیل ها در رژیم غذایی پوست بسیار اهمیت دارد و مصرف مداوم آنها به درخشانی و براقی پوست کمک زیادی می کند چند نمونه از آجیل های پر خاصیت و مفید برای پوست :

بادام

بادام یکی از بهترین آجیل های مورد استفاده در رژیم غذایی برای پاکسازی پوست می باشد این مغز پر خاصیت حاوی اسیدهای چرب، فیبر، پروتئین و ویتامین E می باشد بادام کمک می کند تا رگ های خونی باز بماند و پوست را مرطوب نگه داشته و برای مشکلاتی همچون آکنه، اگزما و انواع لک صورت بسیار موثر عمل می کند.

پسته

پسته نیز دارای کلسترول مفید است و به تنظیم قند خون کمک می کند هورمون آندروژن که عامل ایجاد کننده آکنه در پوست است با قند خون ار تباط مستقیم دارد کنترل آن موجب کاهش بروز آکنه می شود بنابراین یکی از بهترین آجیل ها در رژیم غذایی برای پاکسازی پوست است.

گردو

گردو غنی از اسیدهای ضروری امگا ۳ و ۶ می باشد که این اسیدها برای درمان بیماری های پوستی نظیر پسوریازیس مفید است علاوه بر آن حاوی پروتئین، ویتامین E ، آنتی اکسیدان است جذب همه این عناصر برای داشتن پوست سالم اهمیت بسیار زیادی دارد.

دانه های مقوی
رژیم غذایی پوست

دانه ها

دانه های گیاهی گروهی دیگر از مواد غذایی هستند که ارزش غذایی بالایی برای سلامت پوست دارند دانه های زیادی وجود دارد که با خواص بی نظیر خود تاثیرات شگفت انگیزی برای پوست به ارمغان می آورد اغلب آنها از اسیدهای چرب ضروری و انواع ویتامین ها تشکیل شده اند که مصرف آنها را در رژیم غذایی با اهمیت می کند در ادامه به معرفی چند دانه پر خاصیت می پردازیم:

سویا

سویا گیاهی است سرشار از ایزوفلاون ها که برای کنترل استروژن بسیار کارامد می باشد علاوه بر این در کاهش چین و چروک پوست نیز مثمر ثمر است و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد خوردن دانه سویا به خانم هایی که در دوران یائسگی به سر می برند توصیه می شود زیرا پوست آنها که دچار خشکی شده است را بهبود داده و موجب تحریک کلاژن می شود. فایده دیگر ایزوفلاون ها در محافظت از سلول های پوست در مقابل آسیب های مربوط به نور خورشید است و بروز سرطان پوست را به طور جدی کاهش می دهد.

دانه کتان

دانه کتان جزو مفیدترین دانه ها می باشد که چنانچه در رژیم غذایی پوست مورد استفاده قرار بگیرد  قادر است تاثیرات شگفت انگیزی ایجاد کند. این دانه مغذی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین خواص ضد التهابی می باشد که در رفع خشکی پوست بسیار نافع است از دیگر مواد مفید در دانه کتان که از ارکان ضد پیری یاد می شود می توان به لیگنان و آنتی اکسیدان اشاره کرد. بذر کتان باعث سلامت غشاهای سلولی می شود و با کنترل استروژن در بدن به کاهش آکنه ها نیز کمک کند. بنابراین یکی از موثرترین دانه ها در رژیم پاکسازی پوست از آکنه است.

دانه کینوا

کینوا نیز یک دانه پر خاصیت است که علاوه بر پوست برای سلامتی کلی بدن نیز مفید می باشد این دانه ارزشمند سرشار از پروتئین، و اسیدهای آمینه است که برای پوست حیاتی است همچنین از مقدار زیادی فیبر و ویتامین B6 تشکیل شده است.

تغذیه مناسب برای پوست جوش دار

داشتن تغذیه مناسب ارتباط مستقیمی با پوست سالم و صاف دارد همان گونه که بروز جوش و آکنه در پوست علل مختلفی دارد اما با داشتن رژیم غذایی درست می توانید به کاهش میزان آن کمک کنید برای این کار باید از خوردن غلات تصفیه شده جلوگیری کنید غلات تصفیه شده شامل آرد سفید و آرد کیک هستند که GI بالا دارند و این باعث می شود که انسولین خون افزایش پیدا کند همانطور که گفتیم انسولین (قند خون) ارتباط مستقیمی با هورمون آندروژن که هورمونی مردانه است دارد و باعث ترشح زیاد آن در خون می شود و در نهایت میزان تولید سبوم در پوست افزایش می یابد.

محققان بر این نظر توافق دارند که رژیم غذایی پوست جوش دار باید حاوی غلات سبوس دار به همراه پروتئین به اندازه کافی و مصرف کمتر کربوهیدرات باشد تا بتواند به کاهش آکنه و جوش کمک کند. بنابراین برای داشتن پوست سالم و بدون جوش از غلات کامل استفاده کنید و به جای خوردن کیک و ومحصولاتی که با قند مصنوعی و آرد تصفیه شده، مواد مفید دیگر مانند میوه ها، دانه ها، آجیل ها را جایگزین کنید.

جوانسازی پوست
رژیم غذایی پوست

بهترین رژیم جوانسازی پوست

تغذیه ارتباط مستقیمی با پوست دارد چنانچه رژیم غذایی درست و سالمی داشته باشید پوستی شاداب دارید که به محض آسیب به سرعت ترمیم می شود  بالعکس رژیم نامناسب آسیب بیشتری به پوست وارد می کند. داشتن رژیم سالم فقط منحصر به استفاده از محصولات مراقبتی نیست پوست، لازم دارد قسمت اعظم نیازهای خود را از طریق بدن و جریان خون تامین کند بنابراین داشتن رژیم غذایی پوست سالم مهم است و باید فکر کنید که چه موادی می تواند به بالا بردن کیفیت پوست و حفظ طراوت و جوانی آن کمک کند. در بالا به تعداد محدودی از مواد غذایی که باید در رژیم پوست شفاف وجود داشته باشد اشاره کردیم.

در یک رژیم جوانسازی پوست چه نکاتی باید رعایت شود؟

نوشیدن آب کافی

در یک رژیم جوانسازی پوست نوشیدن آب به اندازه مودر نیاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا باعث حفظ شدن رطوبت و عملکرد بهتر پوست می شود در واقع آب برای پوست مانند ماده مغذی عمل می کند.

دریافت عناصر مهم

 علاوه بر ویتامین ها و مواد ریز مغذی که در این مقاله اشاره کردیم عناصر دیگری مانند آهن، روی، ید، مس نیز در ایمنی و التهاب پوست تاثیر بسزایی دارند هر چند مقدارنیاز بدن به این عناصر ناچیز است. به عنوان مثال هموستاز یون های روی و مس می تواند در درمان بیماری پسوریازیس  موثر باشد. همچنین دریافت کلاژن، لینولئیک اسید نیز می تواند باعث ارتقا کیفیت پوست و جوانسازی آن شود.عنصر مس در بهبود سریع تر زخم، کاهش چین و چروک و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست تاثیر بسزایی دارد.

ترک عادات نادرست غذایی

 همچنین علاوه بر رعایت عادات غذایی درست ترک عادت های غلط از رژیم غذایی نیز می تواند به بهبود کیفیت پوست و جوانسازی آن کمک کند مانند ترک سیگار، عدم مصرف غذاهای چرب که موجب بالا رفتن چربی بدن نیز می شود  همچنین غذاهای شیرین مانند انواع کیک و شیرینی، نخوردن نوشیدنی های الکلی و مصرف تنباکو در صورت ترک این موارد می توانید به سلامت بدن و پوست خود امیدوار باشید.

منابع

dermstore.com
garnierusa.com
aveeno.com
healthline.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

2 × چهار =