فواید روغن کرچک برای پوست و مو چیست؟ آیا می‌دانید روغن کرچک برای چی خوبه؟ در مورد نحوه بدست آمدن این روغن اطلاعی دارید؟ آیا مصارف آرایشی بهداشتی آن را می‌دانید؟ برای آگاه شدن از سوالات مطرح شده با ما همراه شوید.

روغن کرچک یکی از انواع اسانس‌های ارگانیک  محسوب می‌شود که مزایای  بسیار زیادی برای سلامتی دارد و از روزگاران قدیم همواره برای بهبود بسیاری از مشکلات و دردها مورد توجه بوده است. از اسانس کرچک به  دو شیوه‌ خوراکی و استعمال موضعی استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم در مورد تاریخچه روغن کرچک بگوییم، همچنین در مورد فواید روغن کرچک برای پوست صورت، مو، ابرو و طرز استفاده از آن خواهیم گفت و در نهایت عوارض روغن کرچک را عنوان خواهیم کرد.

فواید روغن کرچک برای بدن
فواید روغن کرچک برای بدن

درباره‌ی گیاه کرچک

روغن کرچک از گیاهی به نام لوبیای کرچک (Ricinus communis)  گرفته می‌شود که نوعی سم به نام ریسین در خود دارد. زادگاه این گیاه در آفریقا ( کشور مصر) است که از زمان کلئوپاترا به عنوان سوخت برای روشنایی استفاده می‌کرند، آمریکای جنوبی و هند نیز از پرورش دهندگان آن هستند، در واقع کشور هند بزرگترین تولید کننده روغن کرچک است و چین و آمریکا بزرگترین وارد کننده‌ی آن هستند. نحوه تهیه این روغن بدین صورت است که  ابتدا لوبیای کرچک از گیاه آن جدا می‌کنند و با فشار دادن لوبیا روغن آن را می‌گیرند، سپس تفاله‌های میوه را از روغن جدا می‌کنند. برجسته‌ترین خاصیت آن را در طول تاریخ ملین بودن آن داسته‌اند اما با این وجود در تولید محصولات آرایشی بهداشتی به عنوان ماده پایه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فواید روغن کرچک برای پوست
فواید روغن کرچک برای پوست

فواید روغن کرچک برای سلامتی بدن

همانطور که گفتیم بارزترین خاصیت روغن کرچک که از قدیم مورد توجه بوده ملین بودن آن است. حال این خاصیت ملین بودن آن برای کدام عضو بدن مفید است؟ نحوه عملکرد اسانس کرچک بر روی اندام‌های داخلی بدن چگونه است؟ در حوزه سلامتی بدن روغن کرچک برای چی خوبه؟ در ادامه به بررسی فواید روغن کرچک می‌پردازیم:

برای بهبود آرتروز مفید است

از فواید روغن کرچک برای درمان آرتروز، خاصیت ضد التهابی بودن آن است. این خاصیت باعث می‌شود با ماساژ اسانس کرچک بر روی مفاصل از درد ناشی از آرتروز کاسته شده و به مرور بهبود یابد. وجود اسید ریسینولئیک در روغن کرچک باعث تقویت خاصیت ضد التهابی می‌شود و یک درمان بدون عارضه برای درد آرتروز محسوب می‌شود.

فواید روغن کرچک برای مو
فواید روغن کرچک برای مو

تقویت سیستم ایمنی بدن با روغن کرچک

برخی دانشمندان معتقدند که استفاده از فواید روغن کرچک برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند مفید باشد. اما چطور؟ لنفوسیت‌ها نوعی گلبول سفید موجود در خون است که به مقابله‌ با باکتری‌ها و سموم وارد شده در بدن می‌پردازد. لنفوسیت‌ها از غده لنفاوی ترشح می‌شود که استفاده از روغن کرچک می‌تواند به زودتر تخلیه شدن غدد لنفاوی و همچنین غده تیموس کمک کند.

رفع یبوست و دفع مدفوع با روغن کرچک

از قدیمی‌ترین روش‌های رفع یبوست استفاده از اسانس کرچک است. روغن کرچک به این صورت عمل می‌کند که خاصیت ملینی آن موجب تحریک روده کوچک و سپس روده‌ی بزرگ می‌شود، بعد از آن روده بزرگ را پاکسازی کرده و باعث حرکت مدفوع می‌شود. وجود اسیدهای چرب در اسانس کرچک موجب حفظ رطوبت در روده  و عدم جذب مایعات می‌شود بنابراین مواد زائد به راحتی از روده‌ها عبور می‌کند.

زایمان را آسان‌تر می‌کند

مصرف روغن کرچک به صورت خوراکی نه تنها موجب تحریک روده می‌شود بلکه باعث تحریک شدن رحم و انقباض آن شده و در نهایت زایمان را برای زنان راحت‌تر می‌کند. برای استفاده از روغن کرچک در بارداری باید با پزشک خود مشورت بگیرید.

مقاله پیشنهادی: بهترین کرم شب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

بهبود علائم سردرد میگرن با روغن کرچک

با استفاده از روغن کرچک می‌توانید سردرد میگرنی خود را تخفیف دهید. برای این کار مقداری روغن کرچک را به پیشانی مالیده و ماساژ دهید تا علائم سردرد کاهش یابد.

خواص روغن کرچک برای مو
خواص روغن کرچک برای مو

کاهش دردهای عضلانی با روغن کرچک

اسید ریسینولئیک  موجود در روغن کرچک زمانی موثر عمل می‌کند که به صورت موضعی بر روی پوست ماساژ داده شود. مالش پوست موجب نفوذ بیشتر روغن شده و به کمک عضلات ملتهب شده می‌آید و موجب تسکین آن می‌شود. برای این کار کافی است که از فواید روغن کرچک برای عضله‌ی دردناک استفاده کرده و روی آن را با باند گرم یا کیسه آب گرم بپوشانید. گرما باعث نفوذ بیشتر فواید روغن کرچک می‌شود.

روغن کرچک باعث کاهش دردهای قاعدگی می‌شود

در زمان قاعدگی فواید روغن کرچک برای کاهش دردهای عادت ماهیانه به کمک بانوان می‌آید. برای این کار، شکم و پهلو را با روغن کرچک گرم ماساژ دهید. روغن گرم موجب نفوذ اسید ریسینولئیک و کاهش گرفتگی و درد می‌شود.

ناخنی سالم با روغن کرچک داشته باشید

از مزایای دیگر اسانس کرچک غنی بودن از ویتامین E است که  وجود آن برای رشد و سلامت ناخن و کوتیکول بسیار ضروری است. استعمال مداوم روغن طبیعی کرچک بر ناخن، خشکی و شکنندگی آن را از بین برده و موجب احیای ناخن می‌شود.

خرید محصولات آرایشی و مراقبت ناخن با کیفیت بالا و قیمت مناسب

درمان بی‌خوابی با روغن کرچک

بی‌خوابی‌های پی در پی باعث بروز مشکلاتی در افراد می‌شود از طرفی استفاده از داروهای شیمایی نیز به کاهش بی‌خوابی کمک می‌کند اما آن نیز مضرات خود را دارد. برای درمان بی‌خوابی می‌توانید از فواید روغن کرچک برای خوابیدن خود استفاده کنید. مقداری اسانس کرچک را به روی پلک خود بمالید. روغن کرچک نفوذ کرده و باعث افزایش گردش خون می‌شود، بدن شما را آرام می‌کند.

درمان زخم‌های داخل دهان با روغن کرچک

زخم‌ها خصوصا وقتی در داخل دهان ایجاد می‌شود بسیار دردناک و ناخوشایند است برای بهبود آن می‌توانید از مزایای روغن کرچک استفاده کنید. مقداری روغن کرچک را روی زخم نهاده و بعد از چند دقیقه دهان خود را با آب بشویید. وجود خاصیت ضد التهاب و ضد باکتری روغن کرچک در این امر بسیار کمک کننده است.

خواص روغن کرچک برای پوست
خواص روغن کرچک برای پوست

فواید روغن کرچک برای سلامتی پوست

قرن‌ها است که در طب سنتی از روغن کرچک برای سلامتی پوست استفاده می‌شود. استعمال موضعی اسانس کرچک بر روی پوست‌های بیمار باعث برطرف شدن بیماری و در نهایت شادابی و طراوت پوست می‌شود. سال‌های متمادی است که از فواید روغن کرچک برای پوست صورت در حوزه آرایشی و بهداشتی زیاد استفاده می‌شود.  در ادامه به برخی از خواص روغن کرچک اشاره می‌کنیم.

خواص روغن کرچک برای خشکی پوست
خواص روغن کرچک برای خشکی پوست

برای درمان ترک‌های پوستی

ترک‌های پوستی بر اثر عوامل مختلفی ممکن است به وجود می‌آید که مهمترین آن‌ها در بارداری و کاهش و افزایش زیاد وزن ایجاد می‌شود و باعث می‌شود اندام نازیبا به نظر برسد. برای درمان ترک پوستی می‌توان از روغن کرچک برای بهبودی استفاده کرد. وجود اسیدهای چرب در این اسانس به تسریع روند بهبودی کمک زیادی می‌کند.

برای درمان عفونت قارچی کرم حلقوی

کرم حلقوی یا قارچ حلقوی همانطور که از نامش پیدا است نوعی قارچ پوستی است که باعث پیدایش بثورات و قرمزی در سطح پوست می‌شود که از علائم دیگر آن خارش و التهاب پوست است. می‌توانید با استفاده از روغن کرچک برای قارچ‌های پوستی می‌توان به مرور، با این بیماری مبارزه کرد. در اسانس کرچک نوعی اسید وجود دارد به نام اسید undecylenic  که مسئول از بین بردن قارچ‌های موجود در سطح پوست است.

درمان ترک پا با روغن کرچک

خواص روغن کرچک برای درمان ترک پا خود به تنهایی یک درمان کامل بدون نیاز به دارو یا پماد دیگر است زیرا تمامی مواد مغذی، ویتامین و رطوبت لازم برای درمان ترک پا را دارا است. برای این کار کافی است که شب هنگام کف پای خود را به روغن کرچک آغشته کرده و یک جوراب بپوشید.

درمان آفتاب سوختگی با روغن کرچک

از مزایای روغن کرچک خاصیت خنک کنندگی است که التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش می‌دهد. وجود اسید ریسینولئیک در کاهش تحریکات سوختگی بسیار کمک کننده است.

از بین بردن انواع‌ خال‌های پوستی

اگر بر روی پوستتان دارای خال‌هایی هستید که جلوه و زیبایی پوست شما را گرفته است، روغن کرچک به همراه جوش شیرین می‌تواند بهترین درمان باشد کافی دو ماده‌ی فوق را با هم ترکیب و روی خال قرار دهید و با دستمال یا باند روی آن را بپوشانید و تکرار مداوم این عمل تا ۴ هفته باعث نابودی کامل خال‌های پوستی می‌شود.

درمان میخچه
درمان میخچه

نابودی میخچه با روغن کرچک

از دیگر مزایای روغن کرچک می‌توان به درمان میخچه اشاره کرد. اسانس کرچک با آبرسانی به موضع می‌تواند به درآمدن میخچه کمک کند. کافی است که پاهای خود را به مدت ۱۵ دقیقه در آب گرم قرار دهید و بعد خشک کنید. روغن کرچک را بر روی میخچه زده و تا ۱۰ روز این روش را ادامه دهید بعد از ۱۰ روز میخچه نرم شده و می‌توانید به آسانی آن را دربیاورید.

خواص روغن کرچک برای انواع پوست صورت

از آنجایی که پوست صورت به طور مداوم در معرض آلودگی و نور خورشید قرار می‌گیرد احتمال اینکه بیشتر دچار انواع بیماری‌های پوستی و یا اینکه دچار چین و چروک زودرس شود بسیار زیاد است و از آنجا که هر نوع ضایعه روی پوست صورت روی شخصیت و اعتماد به نفس افراد تاثیر می‌گذارد بنابراین مهم است که مورد توجه ویژه قرار بگیرد. از فواید روغن کرچک برای پوست صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن کرچک یک پاک کننده‌ی قوی برای پوست صورت

روغن کرچک به دلیل سبک و مرطوب بودن خیلی سریع در عمق پوست نفوذ می‌کند و تا عمق منافذ پوست را ضد عفونی کرده و سلول‌های مرده پوست، باکتری‌ها و قارچ‌ها را از بین می‌برد. می‌توانید برای پاک کردن آرایش نیز از فواید روغن کرچک برای پوست صورت خود بهره بگیرید.

مبارزه با چین و چروک صورت

مهمترین فواید روغن کرچک برا پوست صورت کمک به تقویت تولید کلاژن است به دلیل وجود آنتی اکسیدان فعال اسانس کرچک را تبدیل به یک مبارز برای نابودی چین و چروک و خطوط ریز زیر چشم کرده است. آنتی اکسیدان‌ها درواقع رادیکال‌های آزاد را  از بین می‌برد.

درمان آکنه با روغن کرچک

 آکنه‌های صورت در نتیجه مسدود شدن منافذ پوست صورت است که داروهای شیمیایی زیادی برای درمان آن وجود دارد اما باعث خشکی پوست می‌شود. از فواید روغن کرچک برای پوست صورت این است که به دلیل خاصیت ضد باکتری، منافذ پوست را تمیز و ضد عفونی می‌کند و همچنین به دلیل مرطوب بودن از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

کاهش اسکارهای روی صورت با روغن کرچک

وقتی جوش‌ها درمان می‌شود اسکارها ظاهر می‌شوند که ظاهر پوست را بد جلوه می‌دهد. از فواید روغن کرچک برای پوست صورت و کاهش اسکار وجود اسید‌های چرب است که سیستم غدد لنفاوی را تقویت می‌کند این امر برای بهتر شدن جای اسکار ضروری است. روغن کرچک جای زخم را به خوبی از بین می‌برد اما در مورد اسکار فقط به کاهش آن کمک می‌کند.

برای ترک لب چی خوبه
برای ترک لب چی خوبه

درمان ترک لب‌ها با روغن کرچک

وجود اسیدهای چرب و مرطوب کنندگی فوق‌العاده روغن کرچک باعث شده که برای درمان ترک لب‌ها به عنوان یک گزینه طلایی مورد استفاده قرار بگیرد. روغن کرچک علاوه بر آبرسانی لب‌ها، آن‌ها نرم و لطیف می‌کند برای نتیجه بهتر می‌توانید شب‌ها از آن استفاده کنید.

کاهش پف‌های زیر چشم با روغن کرچک

خاصیت ضد التهابی  که از فواید روغن کرچک برای پوست صورت است موجب کاهش پف صورت و پف زیر چشم می‌شود. همچنین به دلیل سبک بودن روی پوست دور چشم نمی‌ماند و سریع جذب پوست می‌شود

فواید روغن کرچک برای لک صورت

لک صورت نیز مخصوصا زمانی که زیاد باشد جلوه نازیبایی به چهره می‌دهد. از فواید روغن کرچک برای لک صورت، وجود اسیدهای چرب ضروری است که با نفوذ به لایه‌های زیرین پوست و تقویت روند تولید سلول‌های جدید موجب از بین رفتن لک‌ها می‌شود. فواید روغن کرچک برای لک صورت افرادی که با افزایش سن دچار لک شده‌اند نیز مفید است.

خواص روغن کرچک برای پوست خشک

افرادی که به صورت ژنتیکی دچار خشکی پوست هستند و یا دارای بیماری‌های پوستی نظیر اگزما، پسوریازی، درماتیت آتوپیک هستند می‌توانند از فواید روغن کرچک برای پوست صورت خود به خوبی استفاده کنند. زیرا قابلیت تسکین التهاب و خارش پوست خشک را دارد، هر نوع عفونت و باکتری را از سطح پوست پاک کرده و همچنین با آبرسانی آن و حفظ رطوبت در پوست باعث شادابی پوست خشک شود.

خواص روغن کرچک برای پوست چرب

زمانی که پوست رطوبت خود را ازدست می‌دهد شروع به تولید بیش از حد سبوم می‌کند که این امر باعث باز شدن بیش از حد منافذ پوست و مسدود شدن توسط سلول‌های مرده شده و در نهایت آکنه و جوش‌های سر سیاه به وجود می‌آید. استفاده از خواص روغن کرچک برای پوست چرب به این صورت است که در ابتدا پوست را ضد عفونی می‌کند، سبوم اضافی را پاک می‌کند و با رطوبت رسانی به پوست موجب کوچک شدن منافذ پوست می‌شود. خواص روغن کرچک برای پوست چرب می‌تواند مانند یک محافظ عمل کند و تولید چربی پوست را متعادل نگه دارد.

فواید روغن کرچک برای ریزش مو
فواید روغن کرچک برای ریزش مو

فواید روغن کرچک برای مو

سلامت مو نیز همانند پوست چهره از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا هر نوع مشکل یا بیماری بر روی زیبایی و لطافت مو تاثیر گذاشته و آن را کدر و بد حالت جلوه می‌دهد. امروزه انواع مختلفی از محصولات بهداشتی در سطح جهان تولید می‌شود که برای سلامت و رشد مو و از بین بردن مشکلات آن نظیر خشکی یا چربی بیش از حد، شوره، خارش، التهاب، موخوره و غیره اما هر کدام از این محصولات عوارض خاص خود دارد.

استفاده از فواید روغن کرچک برای مو باعث می‌شود که اکثر مشکلات عمومی مو نظیر شوره، موخوره، خارش و غیره را از بین برود علاوه بر آن  موهای آسیب دیده را نیز تقویت و موجب افزایش رویش موها می‌شود. در ادامه به چند نمونه از فواید روغن کرچک برای مو اشاره می‌کنیم.

ریزش مو را متوقف می‌کند

ریزش مو یکی از عمده‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد را درگیر خود کرده . روغن کرچک با نفوذ در فولیکول‌های مو و تقویت ریشه مو از ریزش موها جلوگیری می‌کند و همچنین با حفظ رطوبت به خوش حالتی و شفافیت موها کمک کند.

خرید محصولات مراقبت از مو با قیمت مناسب

روغن کرچک برای ضخیم شدن موها  

می‌توانیم با اطمینان بگوییم که فواید روغن کرچک برای ضخیم شدن مو و همچنین تقویت آن به قدری است که به جز اسانس کرچک به چیزی دیگری نیاز نباشد زیرا با داشتن تمامی مواد مغذی مفید برای پوست سر و مو تبدیل به یک غذای کامل برای موها شده است. از فواید روغن کرچک برای ضخیم شدن موها، وجود اسید ریسینولئیک و اسیدهای چرب امگا ۳ است که موجب می‌شود با ماساژ آن بر روی مو و پوست سر، جریان خون در سر شدت یابد، فولیکول مو بیشتر تغذیه می‌شود در نتیجه موجب ضخیم شدن موهای نازک می‌شود.

فواید روغن کرچک برای موهای چرب

روغن کرچک با داشتن خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی خود پوست سر افرادی که چربی زیادی ترشح می‌کند را ضد عفونی کرده و سر را از شوره و سبوم اضافی پاک می‌کند. همچنین با نفوذ در فولیکول مو تولید سبوم را کنترل می‌کند و باعث آبرسانی و حفظ رطوبت در سر می‌شود.

فواید روغن کرچک برای رشد مو
فواید روغن کرچک برای رشد مو

فواید روغن کرچک برای موخوره

فواید روغن کرچک برای موخوره نیز کاملا ثابت شده است هنگامی که  اسانس کرچک را روی ساقه‌ی موها قرار می‌گیرد در واقع روغن کرچک برای موخوره مانند یک محافظ عمل کرده و از مو در برابر هر نوع آسیبی محافظت می‌کند. همچنین موها ضعیف و شکننده را تقویت کرده و مانع ایجاد موخوره در سر می‌شود.

خواص روغن کرچک برای ابرو

ابروها نیز ممکن است در طول زمان به دلیل شیو شدن مکرر، استفاده از وسایل آرایشی مخصوص ابرو و یا بیماری‌های قارچی باعث ریزش ابروها و کم پشت شدن آن‌ها می‌شود. از خواص روغن کرچک برای ابروها این است که با دارا بودن ویتامین E ، اسید چرب امگا  3 و اسید ریسینولئیک می‌تواند برای رشد مجدد ابروهای ریخته شده مفید باشد. وجود ویتامین E و امگا ۳ برای تقویت ابروها مناسب است اما وجود اسیدریسینولئیک  در روغن کرچک برای چی خوبه؟ پاسخ ساده است برای افزایش گردش خون در فولیکول که باعث تقویت ریشه ابروها می‌شود و درنهایت خواص روغن کرچک برای ابرو، موجب پرپشتی ابروها می‌شود.

برای جوانسازی پوست چی خوبه
برای جوانسازی پوست چی خوبه

چگونه از روغن کرچک استفاده کنیم؟

طرز استفاده از روغن کرچک برای بدن

می‌توانید از روغن کرچک به همراه دیگر مواد طبیعی یک اسکراب برای پوست بدن خود تهیه و از مزایای آن بهره بگیرید. برای این کار شما

  • روغن کرچک
  • شکر (شکر قهوه‌ای ایده‌ال است)
  • سایر روغن‌های اساسی (اختیاری)

طرز تهیه اسکراب به این صورت است که نسبت شکر ۷۵ درصد و روغن کرچک و سایر روغن‌ها ۲۵ درصد باشد. مواد را با هم ترکیب بعد از پایان حمام به بدن خود زده و اسکراب اضافی را شسته و خشک کنید.

طرز استفاده از فواید روغن کرچک برای پوست صورت

برای اثر دهی بهتر فواید روغن کرچک برای پوست صورت، سعی کنید آن را در شب و قبل از خواب استفاده کنید.

  1. در ابتدا سعی کنید تمامی مواد آرایشی را  از صورت پاک کنید.
  2. به دلخواه خود می‌توانید از یک روغن دیگر مثل روغن زیتون به همراه روغن کرچک ترکیب و استفاده کنید.
  3. ترکیب فوق را بر روی پوست زده و به آرامی پوست خود را با حرکات دورانی ماساژ دهید و بگذارید تا روغن جذب پوست شد.
  4. یک دستمال تمیز را با آب گرم شسته و روی صورت قرار دهید تا منافذ پوست بازتر شود و زمانی که دستمال سرد شد، روغن‌های اضافی مانده روی پوست را با دستمال پاک کنید.
  5. در هنگام صبح دیگر نیاز به هیچ مواد شوینده‌ای برای شستن پوست خود ندارید. این کار را هفته‌ای ۳ بار تکرار کنید.

طرز استفاده از روغن کرچک برای موها

برای نفوذ پذیری بیشتر روغن کرچک بر روی موها می‌توانید زمانی که موهایتان مرطوب است از آن استفاده کنید.

ابتدا کل موهایتان را از ریشه تا نوک با آب مرطوب کنید  (نه کاملا خیس)

مقداری روغن کرچک را از پوست سر شروع به مالیدن کرده و به خوبی تمام سر را ماساژ دهید.

سپس موهای را داخل یک کیسه یا کلاه به مدت چند ساعت و یا یک شب تا صبح بگذارید و صبح موهای خود را با یک شوینده ملایم بشویید و خشک کنید.

می‌توانید از این روش هفته‌ای ۲ بار استفاده کنید.

برای استفاده از فواید روغن کرچک برای موخوره می‌توانید بعد از حمام وقتی موها مرطوب است از آن به ساقه‌ی موها زده و پخش کنید.

طرز استفاده از روغن کرچک برای ابرو

سعی کنید زمانی از روغن کرچک برای استفاده کنید که هیچ گونه مواد آرایشی روی آن نباشد معمولا شب بهترین موقع است.

مواد آرایشی را از روی ابروها کاملا پاک و خشک کنید سپس با یک گوش پاک کن یا برس ریمل که آغشته به روغن کرچک است روی ابروهای خود بزنید و اجازه دهید تا جذب پوست شود.

دقت کنید که روغن وارد چشمتان نشود در این صورت چشم خود را بشویید و صبح ابروی خود را با یک ماده شوینده بشویید.

برای تقویت مو چی خوبه
برای تقویت مو چی خوبه

عوارض روغن کرچک

  • قبل از استفاده از فواید روغن کرچک برای پوست صورت خود مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید برای این کار تست پچ را انجام دهید.
  • در صورت بارداری از مصرف آن خودداری کنید زیرا باعث زایمان زودرس می‌شود.
  • در صورت مصرف بیش از حد به صورت خوراکی به پزشک مراجعه کنید.
  • با اینکه روغن کرچک برای رفع یبوست بسیار خوب عمل می‌کند اما مصرف زیاد آن موجب بروز اسهال می‌شود.
  • روغن کرچک را از دسترس کودکان دور نگهدارید.
  • در زمان بارداری و شیردهی با  پزشک خود مشورت کنید.
  • از دیگر عوارض روغن کرچک شامل، سرگیجه، گرفتگی شکم، حالت تهوع، اختلال الکترولیت، فشار خون پایین، گرفتگی لگن است.

منابع

oneagorahealth.com
healthline.com
stylecraze.com
food.ndtv.com
ipsy.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

8 − شش =