فواید ویتامین F در چیست؟ آیا در مورد ویتامین F چیزی میدانید؟ درست زمانی که فکر می کردید سرانجام با تمام مواد محافظ پوست که باید در مورد آنها بدانید آشنا شده اید، در اینجا یکی دیگر از مواردی را که می توانید به لیست اضافه کنید را به شما معرفی خواهیم کرد. فواید ویتامین F امروزه به دلیل تاثیرات مثبت بر روی پوست، مو و بدن زبان زد خاص و عام شده است. اما ویتامین F چیست؟ منابع تامین ویتامین F کدامند؟ آیا میدانید کدام مواد غذایی ویتامین F  دارند؟

فواید ویتامین F از مدت ها قبل به دلیل این که یک ماده مغذی شناخته شده است و از عملکرد بدن سالم پشتیبانی می کند. از کمک به کاهش خطر بیماری های قلبی گرفته تا کاهش سطح فشار خون، مطالعات متعدد اثرات مثبت فواید ویتامین F بر سلامت قلب و عروق را اثبات کرده است. البته این مزایایی است که پس از مصرف آن می توان از فواید ویتامین F از طریق رژیم غذایی بهره مند شد.

فواید ویتامین F چیست
فواید ویتامین F چیست

فواید ویتامین F

با وجود ویتامین هایی که در بسیاری از کارهای مراقبت از پوست به عنوان بستر خود شناخته شده اند (مانند ویتامین C برای اثرات روشن کنندگی و ویتامین A برای توانایی سریع تر در بازسازی پوست)، رمزگشایی از نوع واقعی فواید ویتامین F برای پوست شما به ویژه هنگامی که نیاز به آن دارد دشوار است.

خوشبختانه به راحتی می توان مواد غذایی ویتامین F  را در برنامه رژیمی خود گنجاند و از آنها بهره مند شد. در صورتی که منابع تامین ویتامین F را بشناسید به راحتی می توانید از هر مواد غذایی ویتامین F  را دریافت و به بدن خود تزریق کنید و شاهد درمان بسیاری از مشکلات پوست و موی خود باشید.

از فواید ویتامین F بیشتر بدانید

فواید ویتامین F نامحدود است که از مواد مغذی استثنایی برخوردار است که هر چه از آن بگوییم کم گفته ایم، ضمن این که خشکی را از بین می برد و تعادل را حفظ می کند، به حمایت از یکپارچگی سد پوست نیز کمک می کند. که برای اشاره به ترکیبی از دو اسید چرب ضروری، اسید آلفا (ALA) و اسید لینولئیک (LA) استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی: فواید ویتامین A در بدن چیست و چه میزان باید مصرف کرد؟

F در واقع یک ویتامین نیست بلکه همانطور که نشان می دهد یک چربی است. برخلاف اسیدهای چرب غیر ضروری که به وفور توسط بدن تولید می شود، ALA و LA موادی هستند که بدن نمی تواند خود تولید کند و باید از طریق منابع تامین ویتامین F و برنامه های موضعی بدست آید، که مزایای بیشتری را به همراه دارند.

فواید ویتامین F برای بدن
فواید ویتامین F برای بدن

تاثیر و فواید ویتامین F در آبرسانی پوست

به اسیدهای چرب لیپید گفته می شود، که در محافظت از سلامت کلی پوست و حفظ بیرونی ترین لایه پوست نقش مهمی دارند. یکی از فواید ویتامین F این است می تواند به جلوگیری یا کاهش هدررفت آب از سطح پوست و بهبود سطح آبرسانی کمک کند.

از دیگر فواید ویتامین F می توان به غنی بودن امگا ۶ آن اشاره کرد که برای حفظ سلامت پوست و مو ضروری است. محتوای بالای اسید چرب به این معنی است که حمایت از سلامت روان تا بهبود سلامت قلب را برخوردار است. اما چرا باید از فواید ویتامین F آگاه بود و از آن در مراقبت از پوست خود استفاده کنیم؟

ویتامین F چیست؟

قبل از اشاره به فواید ویتامین F باید بدانید که از دو اسید چرب ضروری تشکیل شده است که قبلا به آنها اشاره کرده ایم که هر دو فوق العاده مهم هستند و نقش اصلی در حفظ سلامت پوست ما دارند. با پر کردن رژیم غذایی خود با غذاهای حاوی ویتامین F می توانید فواید سلامتی مانند کاهش التهاب، کمک به کنترل قند خون را به دست آورید یا می توانید برای بهره مند شدن از فواید ویتامین F آن را به صورت موضعی بر روی پوست خود بمالید تا مزایای مراقبت از پوست آن را کشف کنید!

فواید ویتامین F برای پوست
فواید ویتامین F برای پوست

آشنایی بیشتر با دو روغن اسیدی و فواید ویتامین F

در مورد مراقبت از پوست دو دسته اصلی اسیدهای چرب وجود دارد که باید در مورد آنها اطلاعات لازم را داشته باشید تا بتوانید از آنها به بهترین نحو ممکن استفاده کنید:

خرید انواع رژگونه با کیفیت بالا و قیمت مناسب

  1. لینولئیک
  2. اولئیک

در حالی که تعدادی اسید چرب مهم دیگر در روغن های موضعی وجود دارد، این دو نوع بیشترین اهمیت را در مورد مراقبت از پوست شما دارند. اکثر روغن های گیاهی و مغز دانه ها حاوی این دو نوع روغن هستند، اما با میزان کم یا زیاد بودن هر کدام می توان آنها را طبقه بندی کرد. این دسته های گسترده تر می توانند به شما کمک کنند تا تعیین کنید کدام روغن برای نوع پوست شما بهترین هستند.

فواید ویتامین F برای مو
فواید ویتامین F برای مو

روغن های اسید لینولئیک

اسید لینولئیک روغنی است که بیشتر برای پوست های مستعد آکنه توصیه می شود. ماندگاری اسیدهای لینولئیک کوتاه تر است، اما اگر با روغن های ضروری آنتی اکسیدان زیاد ترکیب شوند (که بسیاری از آنها برای رفع آکنه نیز مناسب هستند)، می توانند به مدت طولانی تر به عنوان روغن های حامل در قفسه ها ماندگار و مورد مصرف قرار گیرند.

روغن هایی که سرشار از اسیدهای لینولئیک هستند عبارتند از:

  • روغن آرگان، روغن گل مغربی، روغن دانه انگور
  • روغن آفتابگردان، روغن کنجد، روغن دانه کدو تنبل
  • روغن بادام شیرین، روغن آفتابگردان
  • روغن گردو (همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳)

روغن های کمتر شناخته شده که سرشار از لینولئیک اسید عبارتند از:

  • روغن دانه گل گاوزبان، روغن دانه توت سیاه
  • روغن فندق، روغن دانه تمشک، روغن دانه گل محمدی

روغن های اسید اولئیک

معروف ترین روغن یعنی روغن زیتون سرشار از اسید اولئیک است. سرشار از امگا ۹ (که غیر ضروری است زیرا بدن می تواند آنها را تولید کند). اسیدهای اولئیک بیشتر به دلیل خاصیت آبرسانی و ضد التهابی شناخته شده اند، اما برای افرادی که دارای چربی یا مستعد آکنه هستند می توانند منجر به مسدود شدن شوند.

این اثرات می توانند برای پوست مستعد آکنه مفید باشند اما اگر پوست شما به سمت دیگری گرایش پیدا کند، منافذ پوست را مسدود می کند. اسید اولئیک برای خشکی پوست ایده آل تر است اما می تواند برای پوست های حساس تحریک شده نیز مفید باشد.

روغن های اسید اولئیک شامل موارد زیر است:

  1. روغن آووکادو، روغن نارگیل
  2. روغن زیتون، روغن هسته زردآلو
  3. روغن جوجوبا، روغن هسته خرما

برخی از روغن های موجود در این لیست به دلایل دیگری حتی در صورت داشتن اسید اولئیک بیشتر می توانند برای درمان آکنه مفید باشند.

فواید ویتامین F چیه
فواید ویتامین F چیه

اثرات کمبود ویتامین F

به همان اندازه که فواید ویتامین F زیاد هستند و می توانند با بودن در بدن روی پوست و مو تاثیرات مثبتی داشته باشند در صورت عدم وجود این ویتامین باید با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنید که تنها راه درمان آن بهره مندی از فواید ویتامین F می باشد. در صورت کمبود این ویتامین مشکلات زیر وجود دارد:

مقاله پیشنهادی: فواید نور خورشید برای سلامتی و زیبایی

  1. اغلب منجر به ریزش مو می شود.
  2. باعث خشک شدن مجاری اشک شما می شود. اگر از خشکی شدید چشم رنج می برید، ممکن است به دلیل عدم وجود ویتامین F کافی در بدن است.
  3. سطح کلسترول خون افزایش می یابد و خون شما به احتمال زیاد در مرور زمان به شکل غیر طبیعی لخته می شود.
  4. معمولا سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازد و باعث می شود در معرض تعداد دفعات سرماخوردگی، حملات آنفولانزا و سایر عفونت های جزئی قرار گیرید.
فواید ویتامین F برای پوست چیه
فواید ویتامین F برای پوست چیه

منابع تامین ویتامین F برای پوست

خوشبختانه منابع تامین ویتامین F بسیار زیاد هستند و محدودیتی در استفاده از آن به صورت خوراکی یا موضعی وجود ندارد. یکسری از فواید ویتامین F برای پوست به گونه ای است که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد، از محافظت و آبرسانی تا آرامش و نرمی پوست خصوصیات بارز استفاده از این ویتامین برای پوست است.

از پوست محافظت می کند

از آنجا که باعث ایجاد سرامیدها بر روی پوست می شود، این ها به ساخت بیرونی ترین لایه پوست کمک می کنند و مانند چسب عمل می کنند تا سلول ها را در کنار هم نگه دارند. این بدین معنی است که ویتامین F می تواند از تحریک کننده ها، نور ماورا UV بنفش و آلاینده هایی که به صورت غیر مستقیم با پوست برخورد دارد جلوگیری می کند.

رطوبت را حفظ می کند

زمانی می توانید شاهد عینی فواید ویتامین F بر روی پوست باشید که از محصولات مختلفی استفاده کرده باشید، زیرا محصولات بسیاری وجود دارد که سرشار از ویتامین E هستند و پس از مصرف به سرامید تبدیل می شوند که در اصل خانواده ای از لیپیدها به شمار می آیند و به تشکیل سد پوست کمک می کنند و در حفظ رطوبت موفق هستند.

منابع تامین ویتامین F
منابع تامین ویتامین F

التهاب را کاهش می دهد

از دیگر فواید ویتامین F می توان به درمان برخی از بیماری های التهابی پوستی مانند درماتیت و پسوریازیس اشاره کرد زیرا به کاهش التهاب و همچنین تنظیم عملکرد سلول سالم و از دست دادن بیش از حد آب کمک می کند.

مقابله با لکه ها

برخی مطالعات نشان داده است کسانی که با پوست مستعد آکنه مشکل دارند می توانند با استفاده از موضع اسید لینولئیک و فواید ویتامین F نهفته در آن، لکه ها را تقریبا طی یک ماه، ۲۵٪ کاهش دهند. آیا بالقوه ترین فواید ویتامین F به همینجا ختم می شود؟

تحقیقات نشان داده شده است که اسید لینولئیک تاثیرات مثبتی بر سلامت قلب و عروق دارد. بزرگسالانی که یک رژیم غذایی غنی از اسید لینولئیک به مدت سه هفته را مصرف کردند شاهد کاهش کلسترول سطح ۱۸% درصدی در دو هفته اول شدند.

تاثیر ویتامین F بر پوست
تاثیر ویتامین F بر پوست

چگونه ویتامین F را در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانیم؟

وارد کردن ویتامین F در برنامه مراقبت از پوست بسیار آسان است و برای استفاده روزانه انواع پوست طبیعی است. توصیه می کنیم از آن دو بار در روز، صبح و عصر استفاده کنید تا شگفت انگیزترین فواید ویتامین F را ببینید.

مرحله اول : شستشوی عمقی پوست

با استفاده از پاک کننده مناسب، پوست خود را تمیز کنید. برای یک برنامه مراقبت از پوست سریع و پاک کردن آرایش در شب بهتر است از یک فوم شستشو استفاده کنید. این پاک کننده برای تنظیم گردش سلول و روشن شدن پوست و اسید هیالورونیک برای نفوذ به پوست و هیدراته شدن از داخل و درمان چین و چروک استفاده می شود. که به راحتی تمام مواد مضر را از روی صورت و گردن پاک می کند.

مرحله دوم : پاک کننده و تونر

بسیاری از پاک کننده و تونرها حاوی ویتامین های A ، C ، E و F هستند که بعد از شستشوی صورت به پوست تزریق می شوند تا پوست درخشان تر به نظر برسد در حالی که از طریق افزایش تولید کلاژن به عنوان محصولات ضد پیری شناخته شده اند.

فقط دو قطره از آن را روی صورت خود بمالید و به آرامی روی پوست ماساژ دهید. متناوبا، اگر به دنبال راهی سریعتر برای جذب فواید ویتامین F و …. هستید، می توانید تقویت کننده را به مرطوب کننده مورد علاقه خود اضافه کنید و از آن استفاده کنید. زیرا بعد از شستشو و استفاده از تونر مواد به راحتی جذب پوست می شوند.

مرحله سوم : مرطوب سازی

از یک مرطوب کننده خوب استفاده کنید. بعد از شستشوی صورت با فوم بدون شک تمام چربی های اضافه پوست از بین رفته اند که برای پیشگیری از خشکی پوست باید آن را مرطوب کرد. بهترین گزینه برای مرطوب سازی پوست استفاده از محصولات حاوی ویتامین F است.

ویتامین F تو چی هست
ویتامین F تو چی هست

مواد غذایی ویتامین F  

غذاهای بسیار زیادی وجود دارد که منابع تامین ویتامین   Fهستند و مصرف آنها در رژیم غذایی بسیار آسان است، در صورتی که ممکن است برخی از آنها را از قبل مصرف و وارد بدن کرده باشید! برخی از غذاهای شگفت انگیز اعم از آووکادو، بادام، دانه های چیا و انواع جوانه ها منبع خوبی از اسیدهای چرب سالم هستند.

کدام غذاها بهترین منابع تامین ویتامین F هستند؟

منابع تامین ویتامین  Fخوب برای دریافت فواید ویتامین F شامل موارد زیر هستند:

  • روغن های گیاهی مانند روغن کلزا
  • دانه هایی مانند کتان، کدو تنبل
  • آجیل از جمله گردو و بادام
  • دانه های سویا

علائم کمبود ویتامین F چیست؟

کمبود اسیدهای چرب امگا ۶ می تواند منجر به خشکی پوست و مو و بهبودی ضعیف زخم شود. در کودکان خردسال، مقادیر کم نیز با رشد کند و حساسیت به عفونت همراه می باشد. البته این بدان معنا نیست که اگر بیش از حد ویتامین F مصرف کنم برای بدن بهتر است، زیاده روی در هر چیزی پیامدهای منفی خود را به دنبال دارد.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل باید تمام فواید ویتامین F مورد نیاز بدن شما را دریافت کند. اما این نگرانی وجود دارد که ما بیش از حد امگا ۶ مصرف می کنیم و این در حالی است که امگا ۳ کافی نداریم! تصور می شود که مقدار زیاد امگا ۶ می تواند بدن را با استفاده صحیح از امگا ۳ متوقف کند و خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

سلامت پوست
سلامت پوست

چه زمانی باید از مکمل های ویتامین F استفاده کنیم؟

اگر رژیم شما شامل طیف وسیعی از غذاهای سالم و مغذی باشد نیازی به مصرف مکمل ویتامین F یا امگا ۶ ندارید. اگر برای شما این سوال شکل گرفته است که آیا کودکان باید از مکمل ویتامین F استفاده کنند؟ باید بگوییم خیر. مانند بزرگسالان، کودکان می توانند مقدار مناسب ویتامین F را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنند. حتی زنان باردار اگر یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنند، نیازی به مکمل امگا ۶ در دوران بارداری ندارند.

مقاله پیشنهادی: معرفی محصولات بیواکوا چین

میزان مناسب اسید لینولئیک چقدر است و علائم کمبود آن چیست؟

اگر چه این ترکیب بسیار مهم و برای بدن لازم و ضروری است اما از طرفی بدن ما نمی تواند آن را بسازد، اما غذاهای زیادی وجود دارد که ویتامین F را در خود جای داده اند، بنابراین دریافت اسید لینولئیک بیشتر به راحتی با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل آسان است. هر چند کمبود ویتامین F نادر است، اما مواردی که نشانه از ناکافی بودن ویتامین F است شامل:

  1. خشکی پوست ملتهب
  2. خشکی مو
  3. ریزش مو
  4. زخم هایی که به خوبی بهبود نمی یابند.

چگونه می توانی ویتامین بیشتری دریافت کرد؟

عملکرد بیولوژیکی مناسب در بدن تنها در صورتی امکان پذیر است که بدن مقدار کافی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ بدست آورد. این هر دو امگا با ادغام متقابل در بدن تعدیل می شوند و منجر به عملکرد مناسب می شوند، ویتامین F برای بدن ضروری است چرا که مسئول چندین عملکرد در ارگانیسم می باشد.

بدون شک با جویا شدن از فواید ویتامین F به دنبال غذاهایی هستید که سرشار از اسید لینولئیک هستند. که شامل روغن های گیاهی، مغزها، دانه ها و … است. مهم است که شما در رژیم غذایی خود نسبت امگا ۶ به امگا ۳ را در نظر بگیرید. تحقیقات اخیر حاکی از آن است که اکثر افراد به میزان کافی امگا ۳ و امگا ۶ دریافت نمی کنند.

راز سلامت بدن
راز سلامت بدن

هر آنچه از فواید ویتامین F نمی دانید

ویتامین F برای لخته شدن طبیعی خون، رشد طبیعی، سیالیت غشایی همه سلول ها، عملکرد سیستم ایمنی مناسب و از بدن در برابر التهاب محافظت می کند. هر سلول از بدن غشای فسفولیپیدی دارد که از اسیدهای چرب ویتامین F تشکیل شده است که کمبود ویتامین F به اختلالات مغز و شبکیه خصوصا در نوزادان، اختلالات عروقی و عدم تعادل هورمونی را به دنبال دارد.

ویتامین F یا امگا ۳ با جلوگیری از ذخیره تری گلیسیرید و کلسترول در عروق از تصلب شرایین جلوگیری می کنند. همچنین باعث کاهش وزن و کیفیت بالای مو و پوست می شوند. در واقع این ویتامین نیاز اساسی پوست و زیبایی هر فرد است. عمدتا در روغن های گیاهی زیر می توانید به راحتی ویتامین F مورد نیاز خود را تامین کنید:

  1. آفتابگردان، ذرت، بادام زمینی و سویا
  2. روغن میوه ها مثل بادام و گردو
  3. همچنین در برخی از انواع ماهی یافت می شود.

نیاز روزانه به مصرف و دریافت فواید ویتامین F

نیاز روزانه از ویتامین F و یا امگا ۳ هنوز شناخته نشده اند. با این حال مشخص شده است که نیاز به اسیدهای چرب اشباع نشده متناسب با میزان مصرف اسیدهای چرب اشباع و کربوهیدرات ها افزایش می یابد. توجه داشته باشید که اسیدهای چرب ضروری باید ۱٪ کل کالری مصرف شده باشد.

غذاهای مقوی برای بدن
غذاهای مقوی برای بدن

بررسی منابع تامین ویتامین F

منابع تامین ویتامین F (لینولئیک یا امگا ۶) به راحتی در اکثر غذاهای گیاهی حاوی روغن، به ویژه در مغزهای خشک، دانه ها، حبوبات، روغن هسته انگور، ذرت، آفتابگردان، کلزا، روغن بذر کتان، ماهی قزل آلا، ساردین و ماهی تن و گوشت یافت می شود. منابع تامین ویتامین F در زندگی روتین ما بسیاری زیاد هستند و با نگاهی به اطراف می توانید آن را در بادام، زرده تخم مرغ و حتی کره کاکائو آن را پیدا کنید.

خرید بهترین برندهای کرم دور چشم متناسب با نوع پوست شما

اسیدهای چرب ضروری، برای مراقبت های بعدی پس از درمان های اصلاحی مانند لایه برداری ایده آل هستند، زیرا آنها خواص ضد التهابی را فراهم می کنند، بهبود سریعتر زخم را به حداقل می رسانند و درد را تسکین می دهند. همچنین می تواند به درمان سوختگی، زخم های سرد و سایر زخم های کوچک نیز کمک کند. به خاطر داشته باشید که منابع تامین ویتامین F همچنین عناصر سازنده سلول های سالم هستند و آنها را به بخشی حیاتی از هر رژیم پیری سالم تبدیل می کنند.

عملکرد و فواید ویتامین F بر روی انواع بیماری

هر چه با فواید ویتامین F بیشتر آشنا می شوید تعجب شما نیز بیشتر خواهد شد زیرا این ویتامین به نوبه خود می تواند درمان کننده بسیاری از مشکلات اعم از:

  • دیابت و اگزما، درمان هموروئید و هپاتیت، کنترل فشار خون بالا
  • درمان درد مفاصل و پوکی استخوان
  • مشکلات یائسگی، افسردگی پس از زایمان
  • سندرم خستگی پس از ویروس، کاهش کلسترول LDL
  • آرتریت روماتوئید، اختلالات پوستی، خواب بهتر، کاهش سکته مغزی
  • به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند.
  • باعث لطافت و جوانی پوست، موها را براق و سالم تر می کند.
  • رشد باکتری های مفید روده را تحریک می کند.
  • به تنظیم انعقاد خون کمک می کند.
  • ممکن است در کاهش وزن موثر باشد.
برای ناخن چی خوبه
برای ناخن چی خوبه

فواید ویتامین F برای سلامت پوست و ناخن

ویتامین F برای سلامت پوست و ناخن بسیار مهم است. بدون سطح مناسب اسیدهای چرب ضروری، پوست و ناخن های شما خشک و شکننده می شوند. این بدان معناست که ناخن شما با سرعت کمتری رشد می کند و بیشتر مستعد لایه برداری، شکاف خواهد بود و پوست بیشتر در معرض پارگی و کبودی است.

تاثیر ویتامین F در سلامت روان

ویتامین F در سلامت روان نیز تاثیر بسزایی دارد. اگرچه هیچ مدرک قطعی برای اثبات این ادعا وجود ندارد که اسیدهای چرب ضروری می توانند به کاهش اضطراب و کاهش افسردگی کمک کنند اما مطالعات مقدماتی در این مورد واقعا دلگرم کننده بوده و تا حدودی این نظریه را تایید کرده اند.

ویتامین F به کاهش کلسترول LDL کمک می کند

LDL یا چربی های با چگالی کم کلسترول بد خون هستند. با مصرف مقدار کافی ویتامین F می توان سطح LDL را در خون کاهش داد. کاهش سطح LDL، گردش خون کلی شما را افزایش می دهد که باعث کاهش خطر ابتلا به عفونت می شود و توانایی شما را برای بهبود سریع بیماری افزایش می دهد.

تاثیر ویتامین F در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی

با مصرف منظم ویتامین F، می توان به اندازه کافی از مزایای سلامت قلب و عروق بهره مند شد. اسیدهای چرب ضروری نقش مهمی در چرخه زندگی سلول های قلبی دارند. با وجود مقادیر مناسب ویتامین F در بدن، زندگی و مرگ سلول های قلب به روشی سالم عملی خواهد شد.

منابع

telegraph.co.uk
evolvebeauty.co.uk
hollandandbarrett.com
humanitas.net
medmelon.gr
thisisfeel.com

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

سه + پانزده =