دارچین چیست؟

خواص دارچین برای پوست از دیر باز شناخته شده بوده است. اما دارچین چیست و چگونه می تواند برای پوست این اندازه مفید باشد؟

همه ما دارچین را به عنوان یک ادویه خوشبو می شناسیم. قدمت استفاده از این ترکیب بسیار زیاد بوده و بیشتر از پوست درخت دارچین برای مصارف متعدد استفاده می شده است. این ترکیب خواص مختلفی از جمله درمان بیماری آلزایمر، کمک به روند کاهش وزن، رنگ دهنده طبیعی مو و … را دارد.

اما خواص دارچین برای پوست و مو نیز شگفت انگیز بوده و همگان را شیفته این ترکیب جادویی کرده است به طوری که همگان اقدام به تهیه انواع ماسک دارچین حتی به صورت دست ساز کرده اند و این ترکیب را با ترکیبات دیگر مانند عسل استفاده می کنند. هم چنین استفاده از روغن دارچین نیز مرسوم بوده و از آن برای بهره بردن از خواص دارچین برای پوست و مو استفاده می شود.

روغن دارچین چیست؟

روغن دارچین به طور کلی دارای خواص: ضد باکتری، ضد قارچ، ضد دیابت و خواص آنتی اکسیدانی می باشد. این ویژگی ها توانسته بر خواص دارچین برای پوست نیز بیفزاید. روغن دارچین از پوست یا برگ های چندین نوع درخت از جمله درخت Cinnamomum verum و درخت Cinnamomum cassia گرفته می شود.

بیشتر روغن دارچین موجود در بازار از درخت Cinnamomum cassia می باشد وکاسیا نامیده می شود. به دارچینی که از Cinnamomum verum می آید، سیلان می گویند. هر دو نوع از ترکیبات یکسانی مانند سینام و آلدئید و اوژنول تشکیل شده است. این عناصر باعث می شوند تا خواص روغن دارچین برای پوست و مو زیاد باشد؛ البته  گاهی نوع سیلان را دارچین اصلی می نامند. هر دو نوع دارچین سیلان و کاسیا دارای ماده موثره ای به نام کومارین می باشند البته کومارین در نوع سیلان کمتر است، مصرف بیش از اندازه کومارین می تواند خطرناک باشد.

خواص دارچین برای پوست خشک
خواص دارچین برای پوست خشک

غلظت توصیه شده روغن دارچین

برای بهره بردن از خواص روغن دارچین برای پوست یک توصیه کلی این است که در صورت تماس مستقیم پوست با روغن دارچین، بهتر است غلظت روغن دارچین کم شود. به عنوان مثال، بهتر است یک قطره از روغن دارچین با ماده موثره به میزان ۰۱/۰ درصد یا کمتر را با ۳۰ تا ۴۰ میلی لیتر از روغن دیگر مخلوط و برای ماساژ استفاده کرد و بدین طریق از خواص روغن دارچین برای پوست بهره مند شد.

نحوه استفاده از روغن دارچین برای ماساژ

برای بهره بردن از خواص دارچین برای پوست  می توان روغن دارچین را با یک روغن حامل مخلوط و برای ماساژ استفاده کرد. یک قطره روغن دارچین را با دو تا سه فنجان روغن حامل مانند روغن بادام مخلوط کرده و برای ماساژ یا مرطوب سازی پوست استفاده کنید.

خواص دارچین برای پوست چرب
خواص دارچین برای پوست چرب

خواص ضد باکتری دارچین

تحقیقات نشان می دهد که بخشی از خواص دارچین برای پوست مدیون خاصیت ضد باکتریایی این روغن می باشد. روغن دارچین با باکتری های مقاومی که به سختی درمان می شوند مبارزه می کند. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است که ترکیبات موجود در روغن دارچین دارای اثر ضد میکروبی علیه باکتری سودوموناس آئروژینوزا می باشد، این باکتری تهدید کننده زندگی و مقاوم در برابر دارو است که گیاهان، مردم و سایر حیوانات را تحت تأثیر قرار می دهد.

خرید محصولات مراقبت از پوست اطراف چشم با قیمت مناسب

خواص ضد باکتریایی و پیشگیری از عفونت های دهانی

 با توجه به خواص یاد شده این موضوع مشخص شده است که خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی دارچین در برابر Streptococcus mutans Trusted Source و روی بیوفیلم Candida ssp، دو عاملی که باعث ایجاد عفونت های دهانی و حفره های دندان می شوند، موثر است. بنابراین این موضوع روشن است که علاوه بر خواص دارچین برای پوست، خواص دارچین در از بین بردن عفونت های دهانی نیز موثر می باشد.

خواص دارچین برای پوست حساس
خواص دارچین برای پوست حساس

خواص ضد باکتریایی و استفاده به عنوان نگهدارنده

خاصیت ضد باکتریایی روغن دارچین، آن را به گزینه افزودنی بی خطر و طبیعی و بسیار موثر تبدیل کرده که می تواند به عنوان یک ماده نگهدارنده به محصولات اضافه شده و باعث حفظ هر چه بیشتر محصولات و افزایش ماندگاری آنها شود.

یک مطالعه معتبر نشان داده که روغن دارچین می تواند به عنوان ماده نگهدارنده در لوازم آرایشی، مواد آرایشی و مواد ضد عفونی کننده در بیمارستان استفاده شود. بدین ترتیب علاوه بر بهره بردن از خواص دارچین برای پوست در محصولات پوستی می توان در افزایش نیمه عمر محصولات نیز از آن بهره برد.

خواص دارچین برای زیبایی پوست
خواص دارچین برای زیبایی پوست

خواص دارچین برای پوست

خواص بسیاری از مواد طبیعی برای پوست اثبات شده و مفید می باشد اما در این میان خواص دارچین برای پوست بسیار مورد توجه قرار گرفته و طی تحقیقات به عمل آمده برای بسیاری از مشکلات پوستی مفید شناخته شده است. دارچین سرشار از مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منگنز، فیبر، روی، مس و ویتامین های B، C، K می باشد. که این ترکیبات در به وجود آمدن خواص دارچین برای پوست موثر بوده اند. در ادامه خواص دارچین برای پوست را با دلایل علمی معرفی و بررسی می کنیم.

ویتامین ها

اثر ویتامین های موجود در دارچین موجب شده تا خواص دارچین برای پوست زیاد باشد. ویتامین سی یکی از این ویتامین ها می باشد که تاثیر مثبت آن بر روی پوست بر کسی پوشیده نیست. این ویتامین علاوه بر آن که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد می تواند در جذب آهن در بدن و کمک به رفع کم خونی مفید باشد. بدین ترتیب به سلامت و شادابی پوست و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند.

ویتامین دیگری که هر چند به میزان جزیی ولی در دارچین موجود است ویتامین B می باشد این ویتامین نیز نقش موثری در سلامت پوست بازی می کند. و برای بهبود و صحت عملکرد سلول ها بسیار مفید می باشد. این ویتامین نقش مهمی در جوان ماندن پوست ایفا می کند. همه ویتامین های موجود در دارچین، بر خواص دارچین برای پوست می افزاید.

خواص ضد پیری دارچین برای پوست
خواص ضد پیری دارچین برای پوست

خواص آنتی اکسیدانی

دارچین سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به خاطر وجود آنتی اکسیدان های زیاد یکی از خواص دارچین برای پوست از بین بردن رادیکال های آزاد می باشد. رادیکال های آزاد گونه های بسیار فعالی هستند که به دلیل حضور یک الکترون فعال آزاد تمایل زیادی به واکنش با دیگر مواد دارند و اغلب این خاصیتشان مشکل به بار می آورد و به همین دلیل رادیکال های آزاد عامل بسیاری از سرطان ها و مشکلات پوستی می باشند.

آنتی اکسیدان ها با این رادیکال های آزاد مقابله کرده و اثر آن ها را خنثی می کنند و باعث می شوند آسیب به سلول ها کمتر وارد شود. دارچین سرشار از ترکیبات پلی فنولی بوده که آنتی اکسیدان های قوی هستند. تمام خواص دارچین برای پوست به ویژه خواص آنتی اکسیدانی آن مدیون حضور این ترکیبات می باشد.

مقاله پیشنهادی: آبله مرغان چیست و درمان آبله مرغان چگونه ممکن است؟

خواص ضد التهابی

شاید شما نیز دچار التهابات پوستی شده باشید و این موضوع موجب آزرده شدن شما شده باشد. التهاب به مجموع علائم قرمزی، خارش و درد در بدن گفته می شود که به دلایل گوناگون مانند حساسیت به ماده ای خاص در بدن اتفاق می افتد. ممکن است التهاب بسیار آزاردهنده باشد ولی گاهی نیز درد و رنج کمتری را برای فرد ایجاد می کند. اما در هر حالت باید بدانید که التهاب به مرور زمان می تواند مشکلات جدی تری را به دنبال داشته باشد.

هنگامی که التهاب در بدن باقی می ماند به دلیل فعالیت بالای سیستم ایمنی بدن در موضع التهاب این امکان فراهم می شود تا مشکلات حاد تری مانند انواع سرطان ها به سراغ بدن بیایند. اما نگران نباشید زیرا یکی از خواص ضد التهابی دارچین برای پوست ضد التهاب بودن دارچین می باشد و این ترکیب قادر است التهاب را در مراحل اولیه سرکوب کند.

ماسک صورت دارچین
ماسک صورت دارچین

خواص ضد پیری

از جمله خواص دارچین برای پوست می توان به خواص ضد پیری و ضد چین و چروک این ترکیب اشاره کرد. اما دلیل علمی این خواص دارچین برای پوست چیست؟

دارچین توانایی کلاژن سازی پوست را افزایش می دهد. کلاژن یکی از مهم ترین پروتئین های موجود در پوست است که باعث حفظ خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری پوست می شود از این رو باعث می شود تا پوست شاداب به نظر برسد و اثرات پیری در آن کمتر مشاهده شود. از آنجایی که بعد از سن ۲۵ سالگی تولید کلاژن پوست رو به کاهش میرود بهره بردن از این خواص دارچین برای پوست می تواند از بروز علائم پیری در پوست جلوگیری کند. اما خواص دارچین برای پوست در از بین بردن علائم پیری پوست مربوط به خاصیت آبرسانی قوی دارچین نیز می باشد زیرا این ماده رطوبت پوست را نیز به حد کافی تامین می کند.

دارچین یک آنتی آکنه قوی

خواص دارچین برای پوست در رفع آکنه مربوط به خاصیت ضد باکتری و ضدعفونی کنندگی آن می باشد. بسیاری از جوش های پوستی به دلیل فعالیت باکتری ها روی پوست ایجاد می شوند و با بستن منافذ و تجمع آلودگی و چربی باعث بروز جوش در صورت می شوند.

اگر با ماده ای که خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد (مانند دارچین) بتوان از فعالیت این نوع باکتری ها جلوگیری کرد به راحتی می توان از بروز جوش هایی که دلیل ظهورشان فعالیت باکتری ها می باشد جلوگیری به عمل آورد. خاصیت ضد باکتریایی دارچین به حدی بوده که گفته می شود در صورتی که زخمی در پوست رخ دهد می توان با پودر دارچین آن زخم را بست و بعد از چند روز بدون بروز آلودگی و عفونت  شاهد بهبود آن بود. این مورد نیز یکی دیگر از خواص دارچین برای پوست بود که بیان شد.

خواص روغن دارچین برای رشد مو
خواص روغن دارچین برای رشد مو

انواع ماسک دارچین

برای بهره بردن از خواص دارچین برای پوست میتوان از انواع ماسک دارچین استفاده کرد. دارچین را می توان با ترکیبات دیگر که نقش افزاینده خواص دارچین را دارند استفاده کرد همچنین بسیاری از ماسک های حاوی دارچین علاوه بر استفاده برای پوست صورت برای مو نیز استفاده می شوند زیرا علاوه بر تایید خواص دارچین برای پوست خواص دارچین برای مو نیز تایید شده می باشد.

ماسک دارچین و روغن زیتون

این ماسک تاثیرات فوق العاده ای روی رفع چین و چروک صورت داشته و مانع از پیری پوست می شود. این ماسک کلاژن سازی را در پوست تقویت کرده و سطح کلاژن را در پوست بالا نگه می دارد. بنابراین در میان ماسک های موجود ماسک دارچین و روغن زیتون نیز برای بهره بردن از خواص دارچین برای پوست مناسب به نظر می رسد.

طرز تهیه این ماسک بدین صورت است که دو تا سه قطره از روغن زیتون را به دو تا سه قطره از روغن دارچین مخلوط کنید و به پوست خود بزنید. اما مراقب باشید ترکیب به نزدیکی چشم های شما برخورد نداشته باشد زیرا باعث سوزش شدید چشم ها و آسیب به آن ها می شود. بعد از ده دقیقه می توانید آن را بشویید. برای این که اثر ماسک بیشتر نمایان شود توصیه به استفاده مداوم از آن می شود.

ماسک خانگی برای پوست صورت
ماسک خانگی برای پوست صورت

عسل و دارچین برای پوست

یکی از انواع ماسک ها که برای پوست بسیار مفید می باشد ماسک عسل و دارچین برای پوست است. عسل و دارچین برای پوست مانند یک معجزه زیبایی عمل می کنند. عسل و دارچین برای پوست روشنی و شادابی زیادی به ارمغان می آورد همچنین به دلیل خواص ضد آکنه دارچین و آبرسانی بی نظیر عسل صورت از انواع آلودگی ها پاک شده و علاوه بر آن پوست صورت پس از استفاده دچار خشکی نمی شود، ماسک عسل و دارچین باعث بسته شدن منافذ نیز می شود.

برای تهیه این ماسک مفید باید سه قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذا خوری دارچین مخلوط کنید و خوب هم بزنید برخی به این ترکیب مقداری آبلیمو هم اضافه می کنند. سپس ترکیب حاصل را روی پوست صورت خود بزنید. ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس پوست را بشویید. لازم به ذکر است که این ماسک را به عنوان ماسک مو نیز تهیه و استفاده می کنند.

خواص دارچین برای مو
خواص دارچین برای مو

خواص صابون دارچین برای پوست

در میان استفاده از انواع ماسک ها برای بهره مند شدن از خواص دارچین برای پوست، بهره بردن از خواص صابون دارچین برای پوست نیز معقول به نظر می رسد. زیرا صابون دارچین تمامی خواص دارچین را داشته و نیاز های پوستی را رفع می کند.

گاهی برای افزایش خواص دارچین برای پوست دارچین را در ترکیب صابون با دیگر مواد مانند شیر و عسل مخلوط می کنند. صابون دارچین قادر است پوست خشک را نرم کند و ترک های کف پا را بهبود بخشد. همچنین خواص صابون دارچین برای پوست صورت مانند دارچین بوده و سرشار از آنتی اکسیدان می باشد.

این صابون همچنین خواص ضد میکروبی داشته و با بروز التهاب مقابله می کند و از این طریق می تواند از بروز آکنه جلوگیری کند. علاوه بر موارد گفته شده برای جلوگیری از عفونت در موضع زخم استفاده از صابون دارچین به نظر مفید می باشد.

مقاله پیشنهادی: از فواید روغن کرچک برای بدن، پوست و مو چه میدانید؟

مضرات دارچین برای پوست

علاوه بر بیان خواص دارچین برای پوست باید به مضرات دارچین برای پوست نیز اشاره ای داشته باشیم. همانطور که قبلا اشاره کردیم اولین راهکار برای جلوگیری از مضرات دارچین برای پوست این است که در صورتی که از روغن دارچین استفاده می کنید این روغن را با روغنی دیگر مخلوط و استفاده کنید و حتی الامکان از مالیدن روغن به صورت مستقیم به پوست خود داری کنید.

یکی دیگر از راه های جلوگیری از مضرات دارچین برای پوست در استفاده از انواع ماسک مو و ماسک صورت این است که مقداری از ماسک دست سازی را که ساخته اید به قسمت داخلی بازوی خود بزنید و کمی به آن زمان دهید در صورتی که نشانه ای از خارش و سوزش و التهاب روی پوست خود احساس کردید این نشانه خطر و نشانه از حساسیت شما به دارچین است و استفاده آن برای شما توصیه نمی شود.

روشن کردن مو با دارچین
روشن کردن مو با دارچین

دارچین برای مو

با وجود خواص دارچین برای پوست زیاد غیر ممکن به نظر نمی رسد که این ترکیب برای مو نیز خواص ویژه خود را داشته باشد اما خواص دارچین برای مو به چه ویژگی دارچین بر می گردد؟

افزایش گردش خون

یکی از خواص دارچین برای مو این است که دارچین باعث می شود تا گردش خون در اطراف پوست سر زیاد شود و بدین ترتیب مواد مغذی و اکسیژن به فولیکول های مو بیشتر برسد و مو تغذیه بیشتری داشته باشد و در پی آن ریشه مو تقویت شده و ریزش مو اتفاق نمی افتد، همچنین رشد مو نیز با بهره بردن از مواد مغذی در خون بیشتر می شود.

هنگامی که از دارچین برای مو خود استفاده می کنید ممکن است در دقایق اولیه بعد از مصرف دارچین کمی سوزش را در پوست سر خود احساس کنید که این نشانه افزایش اولیه گردش خون در ناحیه مورد نظر می باشد.

تقویت مو
تقویت مو

خواص ضد میکروبی و مو

همانطورکه به تفصیل راجع به خواص ضد میکروبی و ضد قارچی دارچین صحبت کردیم این ماده در توقف رشد بسیاری از باکتری ها نقش مهمی ایفا می کند. همچنین از عفونت های قارچی نیز جلوگیری به عمل می آورد.

مجموع این مزایای دارچین علاوه بر کمک به خواص دارچین برای پوست در بهبود سلامت مو نیز موثر می باشد. زیرا پوست سر را از انواع عفونت قارچی و باکتریایی محفوظ می کند و با از بین بردن شوره سر باعث می شود مو استحکام بیشتری داشته باشد.

روشن کننده طبیعی مو
روشن کننده طبیعی مو

روشن کردن رنگ مو

شاید شما نیز مانند بسیاری از افراد روش ها و رنگ های شیمیایی مضر را برای تغییر رنگ مو خود امتحان کرده باشید این ترکیبات اغلب باعث شکسته شدن خشک شدن و ریزش مو شدید در افراد می شوند. اما جالب است بدانید دارچین نیز این کار را با صرف هزینه کمتر خطر و آسیب کمتر برای مو انجام می دهد.

دارچین هیچ ضرری برای مو نداشته و حتی مو را بعد از تغییر رنگ روشن و نرم نیز می کند. برای بهره بردن از این خاصیت دارچین مقداری دارچین را با آب مخلوط کرده تا حالت خمیری ایجاد شود سپس مقداری نرم کننده به آن اضافه کرده و به موهایتان بزنید سپس با یک کلاه کل سر را پوشانده و اجازه دهید شش ساعت روی سر بماند. بعد از گذشت زمان شش ساعت مو ها را بشویید.

خرید انواع ماسک صورت برای جوانسازی مناسب با انواع پوست

ماسک های دارچین برای انواع مو

تا اینجا ماسک هایی را برای استفاده از خواص دارچین برای پوست صورت معرفی کردیم اما چندین ماسک مو برای تقویت مو سر نیز وجود دارند که به معرفی آن ها نیز می پردازیم.

ماسک دارچین و تخم مرغ

تخم مرغ با تمام ویتامین ها و مواد مقوی که دارد در این ترکیب به کمک دارچین آمده و باعث بهتر نمایان شدن خواص دارچین می شود. ترکیب این دو ماده در کنار هم باعث تقویت ریشه مو شده و مو ها را از ریزش باز می دارد. برای تهیه این ماسک کافی است که  ۳ فنجان آب با آب ۶ بوته رزماری جوشانده شده و یک تخم مرغ و یک چهارم فنجان و پودر دارچین را باهم مخلوط کرده و خوب بهم بزنید سپس ترکیب را روی سر خود مالیده و بعد از ۵ دقیقه ماساژ اجازه دهید ۱۰ دقیقه هم روی سر بماند سپس مو ها را با آب بشویید.

درمان خانگی بیماری های کبدی
درمان خانگی بیماری های کبدی

دارچین و کبد

دارچین مشتق شده از درخت Cinnamomum cassia حاوی کومارین بسیار بالایی می باشد، ماده شیمیایی که ممکن است باعث آسیب کبد و کلیه شود و در صورت استفاده زیاد می تواند شرایط بیماری کبدی را بدتر کند. هنگام استفاده از روغن دارچین کاسیا اطمینان حاصل کنید که از آن به میزان زیاد استفاده نمی کنید و همچنین در صورت ابتلا به بیماری کبد قبل از استفاده از دارچین با پزشک خود صحبت کنید.

دارچین و تداخلات دارویی

هر چند راجع به خواص بی نظیر دارچین صحبت های زیادی انجام دادیم اما بهتر است به تداخلات دارویی دارچین به صورت کلی توجه داشته باشید به ویژه اگر از بیماری دیابت رنج می برید، قبل از استفاده از روغن دارچین با پزشک خود صحبت کنید. زیرا رایحه درمانی با دارچین ممکن است با سایر داروهایی که برای کنترل قند خون استفاده می کنید تداخل داشته باشد.

طریقه مصرف روغن دارچین
طریقه مصرف روغن دارچین

بلعیدن روغن دارچین

همانطور که اشاره کردیم روغن دارچین نباید به تنهایی روی پوست مالیده شود و باید با یک روغن حامل همراه باشد. همچنین نباید روغن دارچین را بلعید یا آن را در کپسول هایی که برای استفاده خوراکی است ریخت و خورد زیرا روغن دارچین می تواند غشاهای مخاطی و مخاط مری را بسوزاند. از مالیدن روغن دارچین به صورت مستقیم بر روی لثه ها و یا از قرار گیری چشم ها در معرض روغن دارچین خودداری کنید.

میزان بهینه مصرف دارچین

طبق یافته ها برای بهره بردن از خواص دارچین برای پوست و سایر خواص دارچین برای بدن٬ مطالعه نشان دادند که مصرف هر روز کمتر از ۱۲۰ میلی گرم دارچین (کمتر از یک دهم قاشق چای خوری)  برای کمک به شما در دستیابی به این فواید کافی است. بنابراین از مصرف زیاد دارچین مانند هر ماده دیگری خودداری کنید زیرا مصرف زیاد از حد هر ترکیبی می تواند خطر آفرین باشد. 

منابع

healthline.com
wikihow.com
blog.viviscal.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

پنج + نوزده =