ماسک صورت پوست چرب را چرا باید استفاده کنیم؟ پوست چرب یکی از معمول ترین مشکلات پوستی در بین مردمان جهان است، دلیل چربی پوست در این افراد فعالیت بیش از حد غده ای به نام سبوم که در زیر پوست قرار دارد.

 این غده ماده روغنی را ترشح می کند که با وجود مزایایی چون حفاظت و مرطوب نگه داشتن پوست و موی ما معایبی نیز دارد، از جمله معایب این ماده روغنی مسدود سازی منافذ پوستی می باشد که منجر به ایجاد جوش پوستی می شود. به همین دلیل از بین بردن چربی اضافی پوست می تواند راهکاری مفید برای رفع آکنه های پوستی باشد. برای این منظور استفاده از ماسک صورت پوست چرب که باعث رفع چربی اضافه پوست می شود می تواند مثمر ثمر واقع شود.

ماسک صورت پوست چرب چگونه بسازیم؟
ماسک صورت پوست چرب چگونه بسازیم؟

بهترین ماسک صورت پوست چرب چیست؟

این که کدام ماسک برای پوست مناسب است سوالی است که هر فرد دارای پوست چرب بارها آن را با خود مرور می کند. در ادامه چندین ترکیب برای ساخت ماسک صورت پوست چرب معرفی می کنیم.

گلاب

گلاب به تنهایی می تواند یک گزینه عالی برای ماسک صورت پوست چرب باشد. ویژگی های ضد التهابی آن در درمان مشکلات پوستی مانند اگزما، آکنه، و بسیاری دیگر از مشکلات پوستی کمک می کند، بنابراین از آن به عنوان بهترین ماسک صورت برای جوش های ریز و درشت پوست نیز یاد می شود. علاوه بر این، گلاب یک پاک کننده عالی آلودگی پوست نیز می باشد.

برای استفاده از گلاب می توانید روزانه یک پنبه را به گلاب آغشته کرده و روی سطح صورت خود ماساژ دهید. همچنین، می توانید برای نتایج بهتر، گلاب را به سایر ترکیبات ماسک های مد نظر صورت خود اضافه کنید.

ماسک صورت مخصوص پوست چرب
ماسک صورت مخصوص پوست چرب

ماسک گیاهان دارویی برای انواع پوست

بدون شک با دنیایی بزرگی از ماسک ها روبرو هستیم که ممکن است حین انتخاب شما را سردرگم کند. از دیگر موارد مناسب برای ساخت ماسک صورت پوست چرب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاله پیشنهادی: ساخت ماسک موی خانگی بسیار آسان

برای درمان پوست مستعد آکنه، حدود یک قاشق غذاخوری عسل را با برگ گیاه آلوئه ورا متوسط مخلوط کنید. برای مرطوب سازی پوست، دو عدد گل همیشه بهار و گل بابونه را خرد کرده و به میزان یک چهارم آووکادوی رسیده به آن اضافه و سپس خوب مخلوط کنید.

برای ماسک صورت پوست چرب شش یا هفت گلبرگ گل رز را با یک قاشق غذاخوری گل اسطوخودوس و سه برگ ریحان و پونه کوهی خرد کنید سپس با یک زرده تخم مرغ مخلوط کنید و مخلوط حاصل را به عنوان ماسک استفاده کنید.

نکات مهم در استفاده از ماسک

قبل از استفاده از هر ماده ای در ماسک صورت، مطمئن شوید که به درستی آن گیاه را می شناسید و از خواص آن آگاهی دارید زیرا استفاده از هر گیاهی روی پوست توصیه نمی شود.

توصیه می شود حتی اگر ترکیبات ماسک را کاملا می شناسید قبل از استفاده از آن مطمئن شوید که پوست شما به آن حساسیت ندارد. بدین منظور میزان کمی از ماسک را روی قسمت داخلی پوست بازوی خود قرار دهید و به آن زمان دهید در صورتی که پوست شما ملتهب و قرمز شد تحت هیچ شرایطی استفاده از این ماسک را برای شما توصیه نمی کنیم.

ماسک صورت ضد جوش
ماسک صورت ضد جوش

آب لیمو و ماست

وجود مقادیر بالای اسید سیتریک در لیمو، این میوه را در بین مرکبات مشهور ساخته است این ماده می تواند PH پوست را خنثی و از طرفی می تواند به خوبی چربی پوست را کنترل کند. علاوه بر آن می تواند منافذ پوست را سفت کند، بنابراین حضور این ماده در ماسک صورت پوست چرب مفید می باشد.

خرید انواع ماسک صورت با کیفیت عالی و قیمت مناسب

همچنین، ماست منبع بزرگی از اسید لاکتیک است که به پاکسازی پوست کمک می کند، از این رو، ترکیب این دو می تواند بهترین ماسک صورت برای جوش صورت باشد. برای تهیه این ماسک، مقدار مساوی از ماست و آبلیمو را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید و آن را روی صورت خود بمالید و حداقل ۱۰ دقیقه به آن زمان دهید، پس از آن، صورت را با آب گرم بشویید.

ماسک صورت خانگی
ماسک صورت خانگی

آب لیمو و شکر

همان طور که به خواص آبلیمو اشاره شد این ترکیب طبیعی می تواند همراه با شکر نیز استفاده شود و یکی از بهترین ماسک صورت برای جوش را بسازد.

برای تهیه این ماسک صورت پوست چرب به این صورت عمل کنید، ابتدا باید ۱ قاشق چای خوری آب لیمو را با ۲ قاشق غذاخوری شکر قهوه ای و چند قطره عسل یا روغن زیتون مخلوط کنید سپس ۲ تا ۳ دقیقه روی پوست ماساژ دهید و بعد از آن پوست را بشویید.

نکته: برای استفاده از این ماسک صورت پوست چرب باید توجه کنید که قبل از استفاده شکر کاملا حل شده باشد همچنین می توانید بعد از استفاده از این ماسک از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

ماسک صورت طبیعی
ماسک صورت طبیعی

خاک رس قهوه ای، گلاب و آب لیمو

از خاک رس قهوه ای به عنوان یکی از مواد مفید برای استفاده در ساختن ماسک صورت پوست چرب یاد می  شود، این ترکیب برای از بین بردن آلودگی و چربی پوست مفید است.

برای تهیه ماسک صورت مفید برای پوست چرب از این ترکیب به دو تا سه قاشق غذا خوری پودر خاک رس قهوه ای و دو قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری آب لیمو نیاز دارید، کافیست هر ۳ ماده را در یک کاسه کوچک مخلوط کنید تا مواد حالت خمیری پیدا کنند. ترکیب حاصل بهترین ماسک صورت برای جوش صورت است محتویات را به مدت ۳۰ دقیقه روی صورت خود بمالید، پس از آن، صورتتان را با آب بشویید و خشک کنید.

پوست پرتقال و ماست

تهیه ماسک صورت پوست چرب با پوست پرتقال یکی از گزینه های مفید دیگر می باشد که با از بین بردن چربی اضافه پوست می تواند بهترین ماسک صورت برای جوش صورت نیز باشد، این ماسک با از بین بردن جای زخم و جوش و از بین بردن جوش های سر سیاه پوست را صاف و براق می کند.

مقاله پیشنهادی: روغن مو چه هستند و چرا باید آن را استفاده کنیم؟

برای تهیه ماسک صورت پوست چرب باید مقداری پوست پرتقال را در سایه خشک کنید و سپس آنها را خرد کنید تا پودر شود. سپس، پودر حاصل را با آب یا ماست مخلوط کنید تا یک خمیر صاف ایجاد شود. بعد از آن، این خمیر را روی صورت خود بمالید و بگذارید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس آن را با استفاده از آب شستشو دهید.

ماسک صورت دست ساز
ماسک صورت دست ساز

زردچوبه

یک داروی ضد عفونی کننده عالی برای پوست است که به از بین بردن آکنه، جای زخم، علائم التهاب و قرمزی کمک می کند بنابراین این ماده نیز می تواند به عنوان یکی از ترکیبات برای بهترین ماسک صورت الخصوص برای درمان جوش ها باشد. علاوه بر این، همانطور که اشاره شد آب لیمو برای سفت شدن منافذ و تمیز کردن چربی از پوست بسیار مفید است، همچنین شیر خام و آرد به حفظ رطوبت، تغذیه پوست و رفع آکنه از پوست کمک می کنند.

بنابراین مجموعه ای از ترکیبات بالا می تواند گزینه ای مناسب برای یک ماسک صورت پوست چرب باشد. طرز تهیه: دو الی سه قاشق غذاخوری آرد و شیر را در یک قاشق غذاخوری زردچوبه و آب لیمو مخلوط کنید. این مخلوط را روی صورت خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب بشویید.

درمان جوش صورت با موز
درمان جوش صورت با موز

موز

یک ترکیب طبیعی عالی برای صورت است که پوست شما را براق، بدون چین و چروک و مرطوب می کند، علاوه بر این به از بین بردن پف زیر چشم و جوش های پوستی از صورت کمک می کند. از طرف دیگر، عسل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتری  قوی دارد، بنابراین، این ماده در کاهش آکنه و اثرات پیری کمک می کند ترکیب فوق به عنوان بهترین ماسک صورت برای از بین بردن جوش های صورت عمل می کند.

برای تهیه یک ماسک صورت پوست چرب از ترکیبات گفته شده می توانید موز خرد شده را با عسل مخلوط کرده و روی صورت بمالید و بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آن را با آب گرم بشویید.

از بین بردن چروک پوست با عسل
از بین بردن چروک پوست با عسل

عسل

به دلیل خواص متعددی که دارد بسیار شناخته شده می باشد این ترکیب در از بین بردن مشکلات پوستی مانند آکنه، چین و چروک و تیرگی پوست کمک می کند و سال های متمادی به عنوان یکی از اجزای ماسک صورت پوست چرب مورد استفاده قرار می گرفته است.

به علاوه، آلوئه ورا ضمن مرطوب نگه داشتن پوست، به از بین بردن چربی اضافی صورت نیز کمک می کند.همچنین، آلوئه ورا در درمان آکنه، آفتاب سوختگی، و جلوگیری از پیری پوست موثر می باشد.

برای تهیه این ماسک صورت پوست چرب ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و ۱ قاشق غذاخوری عسل را  با هم مخلوط کنید. سپس، به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به آن زمان دهید و سپس با آب گرم آن را بشویید.

با گوجه چگونه پوست خود را جوان کنیم
با گوجه چگونه پوست خود را جوان کنیم

گوجه فرنگی

این ترکیب در حالی که پوست را براق و مرطوب می کند در از بین بردن چربی اضافی پوست بسیار موثر است، علاوه بر این، یک درمان خوب برای از بین بردن جای لکه ها و سفت شدن پوست است. از طرف دیگر، خیار یک ترکیب درمانی شگفت آور و موثر برای رفع التهاب پوست، افتادگی و خشکی آن است.

ترکیب گفته شده به عنوان بهترین ماسک صورت برای جوش صورت شناخته شده است، برای تهیه این ماسک صورت، ۳ الی ۴ برش گوجه فرنگی و خیار را فشرده کنید تا آب آن به دست آید سپس آن را در یک کاسه کوچک مخلوط کرده و روی صورت خود بمالید حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی صورت نگه دارید و سپس آن را بشویید.

سرکه سیب

به دلیل فواید شگفت انگیز آن برای پوست بسیار مشهور است، با استفاده از آن بر روی پوست می توانید به راحتی از شر چربی و آکنه های صورت خود خلاص شوید، همچنین این ماده به تقویت و لایه برداری پوست کمک می کند. این ماده می تواند مشکلاتی مانند آفتاب سوختگی، اثرات پیری و لکه های تیره را درمان کند.

برای استفاده از آن به عنوان ماسک صورت پوست چرب می توانید یک پنبه را در سرکه سیب آغشته کرده و روی صورت خود ماساژ دهید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و صورت خود را با آب گرم بشویید.

تغذیه پوست صورت با تخم مرغ
تغذیه پوست صورت با تخم مرغ

سفید تخم مرغ

بهترین ترکیب در انواع ماسک و یک درمان خارق العاده برای پوست های چرب است، علاوه بر این، به عنوان یک پاک کننده عالی و سفت کننده پوست عمل می کند.

برای تهیه ماسک صورت پوست چرب از این ترکیب، باید زرده را از سفیده جدا کنید و سپس، سفیده تخم مرغ را با استفاده از یک پنبه روی صورت خود بمالید. بگذارید ۱۰ الی ۲۰ دقیقه بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.

چگونه با کمک جو دو سر پوستی سالم داشته باشیم
چگونه با کمک جو دو سر پوستی سالم داشته باشیم

جو دوسر

 به آرام شدن پوست ملتهب و جذب چربی اضافی کمک می کند همچنین به لایه برداری از پوست مرده نیز کمک می کند. برای استفاده از این ماده در ماسک صورت پوست چرب می توان آن را با ماست، عسل یا میوه له شده مانند موز، سیب یا پاپایا ترکیب کرد.

برای استفاده از بلغور جو دوسر روی صورت خود همچنین می توانید نصف فنجان جو دوسر آسیاب شده را با آب داغ ترکیب کنید تا به صورت خمیر در آید سپس یک  قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کرده و مخلوط حاصل را خوب هم بزنید.

مقاله پیشنهادی: ویتامین های جوان ساز پوست کدام ها هستند؟

این مخلوط بهترین ماسک صورت برای جوش صورت است این مخلوط را به مدت حدود سه دقیقه روی صورت ماساژ دهید و سپس با آب گرم آب کشی کنید بعد به آرامی خشک کنید.

میوه پاپایا

این ماده که به انبه هندی نیز معروف است خواص متعددی برای پوست دارد و اغلب در ماسک صورت پوست چرب استفاده می شود این ماده می تواند پوست را مرطوب نگه دارد همچنین می تواند چین و چروک پوست و تیرگی های زیر چشم و تیرگی های ناشی از جای جوش را کاهش دهد.

علاوه بر این این ماده در کاهش چربی پوست و رفع آکنه موثر است. بنابراین این ماده می تواند بهترین ماسک صورت برای جوش صورت باشد. نحوه استفاده از این ماده برای تهیه یک ماسک صورت پوست چرب بدین صورت است:

یک برش از پاپای رسیده را به حالت پوره در آورده و با چند قطره آبلیمو مخلوط کرده روی پوست صورت بزنید و با حرکت دورانی ماساژ دهید و سپس با آب ولرم بشویید.

نکته: قبل از استفاده از  میوه پاپایا اطمینان حاصل کنید که به آن حساسیت ندارید.

بادام

نه تنها برای لایه برداری از پوست شما موثر است، بلکه به از بین بردن چربی و ناخالصی های اضافی پوست شما نیز کمک می کند.

برای استفاده از ماسک صورت پوست چرب بادام، می توانید بادام خام را به صورت ریز خرد کنید تا ۳ قاشق چای خوری درست شود سپس به آن دو قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید سپس به آرامی و با حرکات دورانی به صورت خود بمالید و با آب گرم آب کشی و سپس خشک کنید.

استفاده از چای سبز برای پوست
استفاده از چای سبز برای پوست

چایی سبز

یک ماده ضد باکتری قوی است و می تواند برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، جوش و از بین بردن منافذ پوست مورد استفاده قرار گیرد پلی فنول های موجود در چای سبز همچنین در مبارزه با باکتری ها و کنترل التهاب و قرمزی پوست مفید هستند.

ویتامین های B2 و E موجود در چای سبز در به تاخیر انداختن علائم پیری موثر هستند و همچنین در صورت استفاده منظم از این ویتامین ها، خاصیت ارتجاعی پوست بهبود پیدا می کند چای سبز به عنوان یک ماده آبرسان طبیعی عمل می کند و همچنین می تواند التهاب اطراف چشم را کاهش دهد.

خرید کرم مرطوب کننده مغذی

بنابراین دور از انتظار نیست که ترکیب این ماده با مواد مفید دیگر بهترین ماسک صورت برای جوش صورت را بسازد. برای تهیه ماسک صورت پوست چرب ابتدا ۲ قاشق غذاخوری آرد برنج را با هر قاشق غذاخوری چای سبز و آب لیموترش تازه مخلوط کنید، آن را روی صورت خود بمالید و سپس بگذارید تا خشک شود.

جوش شیرین، برنج و عسل

در میان مواد متفاوت بیان شده برای تهیه ماسک صورت پوست چرب برنج بسیار توصیه شده است. برنج قهوه ای سرشار از آنتی اکسیدان و انواع ویتامین بوده که می تواند با زدودن چربی ها پوستی عاری از آلودگی را به ارمغان آورد.

برای تهیه ماسک صورت پوست چرب از جوش شیرین کافیست یک قاشق غذاخوری از برنج خرد شده را با میزان کمی جوش شیرین مخلوط کنید و سپس به آن یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. مواد بدست آمده را به خوبی مخلوط کرده و روی پوست صورت به مدت ۲ تا ۳ دقیقه ماساژ دهید سپس پوست را به آرامی با آب سرد بشویید.

نکته مهم در استفاده از این ماسک صورت پوست چرب این است که در استفاده از این ماسک نباید به پوست فشار وارد کنید زیرا دانه های برنج ممکن است پوست شما را زخم کند.

زردچوبه، قهوه و ماست

ترکیب زردچوبه قهوه و ماست بهترین ماسک صورت پوست چرب و بهترین ماسک صورت برای جوش صورت برای پوست های چرب و مستعد آکنه عمل می کند.

زردچوبه، یک ماده ضد باکتری است که با آکنه مقابله کرده و جای زخم های آکنه را کاهش می دهد، ماست، چربی اضافی صورت را پاک کرده و پوست را مرطوب می کند، در حالی که قهوه منافذ پوست را از بین می برد و التهاب را کاهش می دهد. دو قاشق غذاخوری ماست و قهوه آسیاب شده و نصف قاشق چایخوری زردچوبه را باهم مخلوط کنید و روی صورت بمالید ۱۰ دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

عدس قرمز برای پوست
عدس قرمز برای پوست

عدس قرمز (دال عدس)

این ماسک برای از بین بردن چربی اضافی پوست و پاکسازی پوست از سلول های مرده بسیار مناسب است همچنین این ماسک باعث صافی و درخشش پوست صورت نیز می شود.

طرز تهیه ماسک صورت پوست چرب با استفاده از دال عدس به این صورت است که ابتدا ۲ قاشق چای خوری پودر دال عدس را به مقدار کمی زرد چوبه اضافه کرده و به آن یک تا دو قاشق چای خوری ماست اضافه می کنید سپس ۲ تا ۳ دقیقه روی پوست نگه داشته و به آرامی ماساژ می دهید بعد از آن صورت را با آب ولرم بشویید استفاده از این ماسک هفته ای یک بار می تواند مفید باشد.

نکته: در مواردی که پوست شخص به محصولات لبنی حساسیت دارد، می توان به جای مواد لبنی از گلاب یا عسل استفاده کرد.

کیوی و شکر

میوه کیوی یکی دیگر از شناخته شده ترین میوه ها برای استفاده در تهیه ماسک صورت پوست چرب می باشد این میوه سرشار از ویتامین آ (A) و ویتامین سی (C) است؛ همچنین از میوه کیوی همواره به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی یاد می شود. شکر نیز یکی دیگر از ترکیبات مفید برای ساخت ماسک صورت پوست چرب می باشد این ماده لایه بردار قوی است که پوست را از هر گونه آلودگی پاک می کند.

برای تهیه ماسک صورت پوست چرب کیوی و شکر ابتدا یک عدد کیوی را پوست کنده و له کنید سپس به آن دو قاشق چای خوری شکر و ۳ تا ۲ قطره روغن آفتابگردان یا زیتون اضافه کنید. مواد را به صورت و گردن بزنید و ۲ تا ۳ دقیقه به شکل دورانی ماساژ دهید.

نکته در صورتی که به شکر حساسیت دارید می توانید از شکر صرف نظر کنید.

از کدام گیاهان دارویی برای پوست چرب باید استفاده کرد
از کدام گیاهان دارویی برای پوست چرب باید استفاده کرد

گیاهان دارویی

در میان مواد متفاوت برای تهیه یک ماسک صورت پوست چرب گیاهان دارویی نیز می توانند گزینه مناسبی باشند،گیاهان مختلف می توانند عملکردهای مختلفی روی پوست شما داشته باشند، بنابراین قبل از استفاده اطمینان حاصل کنید که از گیاه متناسب با پوست خود استفاده می کنید. برای تهیه یک ماسک صورت پوست چرب گیاهان زیر مفید می باشند:

  • ریحان
  • پونه کوهی
  • نعناع
  • مریم گلی
  • گلبرگ های گل رز
  • اسطوخودوس
  • بادرنجبویه
  • بومادران

برای تهیه بهترین ماسک صورت برای جوش صورت باید از گیاهانی که خاصیت ضد میکروبی دارند نیز استفاده کنید، که علاوه بر گیاهان بالا موارد زیر را نیز شامل می  شود:

  • گل های نسترن
  • گل همیشه بهار
  • گل بابونه
  • آویشن

طرز استفاده به این صورت است که برگ ها یا گل های گیاهان نامبرده را در هاون له کرده تا مایعات و مواد مغذی آزاد شود سپس گیاهان له شده را به صورت خود بمالید و بگذارید حدود ۱۵ دقیقه روی صورت بماند سپس آبکشی کنید.

ماسک صورت آووکادو
ماسک صورت آووکادو

ماسک ترکیبی با گیاهان دارویی

شما همچنین می توانید ماسک صورت پوست چرب ساخته شده از گیاهان دارویی را با مواد زیر ترکیب کنید:

  • آووکادو: افزودن میوه چرب آووکادو به ماسک به آبرسانی بیشتر کمک شایانی می کند.
  • زرده تخم مرغ: زرده تخم مرغ پوست چرب را سفت می کند.
  • پاپایا: برای از بین رفتن لکه های تیره، پاپایای له شده را اضافه کنید.

منابع

pinterest.com
bebeautiful.in
healthline.com
fitnesshealthforever.com
parenting.firstcry.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

چهار × یک =