مزایا و معایب پوشک بچه
مزایا و معایب پوشک بچه

نگاهی اجمالی به مزایا و معایب پوشک

پوشک ها اخیراً در چند دهه گذشته مورد توجه والدین بوده است. هیچ انكاری وجود ندارد كه آنها نسبت به کهنه بچه بسیار راحت تر هستند و زندگی والدین را راحت کرده اند. می توان به راحتی از این پوشک ها استفاده کرد. همچنین نیازی نیست آن ها را بشویید و می توانید بعد از استفاده آن را دور بیاندازید. با این وجود ممکن است معایب پوشک را بدانید، اما شما باید در استفاده از آن آگاه باشید. در این مطلب قرار است به مزایا و معایب پوشک بپردازیم و تعیین کنیم که برای بچه ها کهنه ی کودک مناسب است پوشک. انتخاب پوشک مناسب یک تصمیم شخصی است. مهم است موقع تصمیم گرفتن مزایا و معایب پوشک را، چه برای پوشک های یکبار مصرف و چه برای پوشک های نخی در نظر داشته باشید.

مزایا و معایب پوشک بچه چیست ؟
مزایا و معایب پوشک بچه

کهنه بچه بهتره یا پوشک ؟

شما می توانید با توجه به سبک زندگی خود هر یک را انتخاب کنید. آگاهی از وجود معایب پوشک میتواند، دلیل خوبی برای استفاده از کهنه بچه باشد. شما می توانید برای راحتی کودکتان در خانه از کهنه بچه یا پوشک پارچه ای استفاده کنید و هنگام بیرون رفتن از پوشک یکبار مصرف استفاده کنید این کار باعث صرفه جویی در هزینه ها هم می شود.

برای دوری از معایب پوشک و ایجاد بثورات و … می توانید از کهنه ی بچه که از جنس پارچه است، برای کودک خود استفاده کنید. کهنه بچه نه تنها برای پوست و سلامتی کودک شما مفید هستند بلکه می توانید دوباره از آن استفاده کنید و همچنین معایب پوشک های یکبار مصرف را ندارد. انواع کهنه بچه در بازار وجود دارد. شما می توانید کهنه بچه که دارای پنبه های ارگانیک هستند را برای کودک خود انتخاب کنید، این گونه کهنه ها جذب بیشتری دارند. با این حال ، باید برای کارهای اضافی آماده باشید ، زیرا باید پوشک را بشویید و آن را خشک کنید تا بتوانید دوباره از آن استفاده کنید. برای جوانب مثبت و منفی پارچه و پوشک یکبار مصرف ، در ادامه بخوانید:

لیست مزایای پوشک نخی نسبت به معایب پوشک یکبار مصرف

انواع پوشک نخی و پوشک پارچه ای در مدل های شکیل و زیبا
انواع پوشک نخی و پوشک پارچه ای در مدل های شکیل و زیبا

۱. پوشک نخی مقرون به صرفه است

با آگاهی شما در مورد معایب پوشک، به احتمال زیاد شما در دراز مدت خواهید دید که چطور پوشک پارچه ای میتواند به شما در پس انداز کمک کند. شما می توانید چند مجموعه از پوشک های نخی را به طور همزمان خریداری کنید و از آن ها استفاده کنید تا زمانی که کوچک شما دیگر به آنها احتیاجی نداشته باشد. حتی اگر دوباره بچه دار شدید می توانید دوباره از آن ها استفاده کنید، اما باید توجه داشته باشید که در وضعیتی خوبی باشند.

۲. پوشک نخی دوستدار محیط زیست

یکی از معایب پوشک یکبار مصرف این است که مدت زیادی طول می کشد تا در محیط زیست تجزیه شود. تقریبا حدود ۲۰۰ سال طول می کشد تا به طور کامل تجزیه شود. از طرف دیگر ، پوشک پارچه ای از مواد طبیعی تهیه شده و قابل استفاده مجدد است ، بنابراین اثر کمتری در محیط زیست دارند.

۳. بهترین انتخاب پوشک نخی

امروزه پوشک نخی دارای لنت های قابل جابجایی (برای تعویض راحت تر و شستشو) ، و قفل های دکمه ای هستند که طراحی شده است تا بتوانید به راحتی از آن ها استفاده کنید. همچنین مارک های زیادی وجود دارند که از پارچه های ارگانیک استفاده می کنند که حاوی مواد شیمیایی کمتری هستند که می توانند از ایجاد بثورات و سایر مشکلات سلامتی برای کودک دلبند شما جلوگیری کند.

۴. پایداری

شما می توانید در مدت زمان طولانی از این پوشک ها استفاده کنید. در این حالت ، پایداری هم از نظر مالی و هم برای محیط زیست معنی می شود. اگر از هر پوشک پارچه ای به خوبی مراقبت شود ، میتواند برای کودک دوم مورد استفاده مجدد قرار گیرد. بنابراین پس انداز مالی میتواند قابل توجه باشد و تأثیرات محیطی کاملاً به حداقل می رسد.

بهترین مارک پوشک بچه
بهترین مارک پوشک بچه

۵. آسایش و سلامتی

یکی از معایب پوشک، واکنش کودکان به مواد تشکیل دهنده آن است . با این وجود مارک های زیادی وجود دارند که عاری از کلر ، لاتکس ، عطر و رنگ هستند. با استفاده از پوشک پارچه می توانید مطمئن باشید که از چه موادی استفاده می کنید. اما از آنجا که پوشک پارچه نسبت به مواد یکبار مصرف کمتر جذب می شود ، کودکان می توانند بیشتر مستعد بثورات پوشک باشند. مهم نیست از کدام پوشک استفاده کنید ، کودک خود را بیش از حد در پوشک مرطوب نگذارید.

۶. پوشک پارچه ای برای پوست کودک بهتر است

بسیاری از والدین برای استفاده از پوشک مناسب برای کودکان خود دچار سردرگمی می شوند. در ساخت پوشک یکبار مصرف از مواد شیمیایی و الیاف مصنوعی استفاده می شود که همین مورد از معایب پوشک حساسیت های پوستی را برای کودکان به وجود می آورد. دیوکسین شیمیایی، در تولید پوشک یکبار مصرف استفاده می شود و یک ماده سرطان زا شناخته شده است. اگرچه هیچ نتیجه ای از تحقیقات در مورد معایب پوشک در خصوص اثرات آن بر روی پوست نشان نداده است ، اما برخی از والدین نگرانی هایی در رابطه با معایب پوشک و وجود گاز های تولید شده از آن هستند که میگویند با علائم آسم مرتبط است. بنابراین پوشک پارچه ای باعث آرامش خاطر بیشتر خانواده ها می شود.

استفاده از کهنه بچه
استفاده از کهنه بچه

۷. دوری از معایب پوشک یک بار مصرف و استفاده ی آسان از کهنه بچه

پوشک پارچه ای میتواند به صورت آسترهایی از پیش ساخته شده از آستر پارچه یا به صورت پوشک و پوششی که شبیه پوشک یکبار مصرف است استفاده شود. برعکس پر هزینه بودن پوشک های یکبار مصرف که یکی از معایب پوشک محسوب میشوند، این پوشک ها نسبت به پوشک های یکبار مصرف بسیار ارزان تر هستند. همچنین ممکن است استفاده از کهنه ی بچه، انگیزه ای برای از پوشک گرفتن آن ها شود چون با استفاده از کهنه بچه، کودکان متوجه خیسی می شوند.

عوارض پوشک بچه
معایب پوشک بچه

معایب پوشک برای کودکان

به عنوان والدین ، وظیفه شما مراقبت از سلامتی و رفاه کودک است. یکی از تصمیماتی که والدین هنگام تصمیم گیری برای پوشک دارند ، انتخاب بین پوشک پارچه ای و پوشک یکبار مصرف است. معایب پوشک، اکنون سالهاست که به بحث و یک معضل تبدیل شده است. پوشک یکبار مصرف بدون شک راحت ترین وسیله برای استفاده در هنگام مسافرت است. با این وجود ممکن است معایب پوشک یکبار مصرف شما را از خرید پوشک منصرف کند. چون نه تنها به کودک شما بلکه به محیط آسیب می رساند. شکی نیست که پوشک ها زندگی والدین را آسان تر می کنند ، اما چند مشکل برای استفاده از پوشک وجود دارد که والدین باید از آنها مطلع شوند. در اینجا برخی از معایب پوشک برای کودک شما آورده شده است:

۱. معایب پوشک و واکنشهای آلرژیک

یکی از معایب پوشک این است که میتواند در کودکان باعث بروز واکنش های آلرژیک شود. نوزادان دارای پوستی نرم و ملایم هستند و هر چیز سفتی ممکن است به پوست آنها آسیب برساند. برخی از شرکت های تولید پوشک اغلب از الیاف مصنوعی ، رنگ ها یا سایر محصولات شیمیایی زننده در ساخت پوشک استفاده می کنند. معایب پوشک برای این پوشک های یکبار مصرف به این صورت است که با وجود مواد شیمیایی و زننده می توانند به پوست حساس کودک شما آسیب رسانده و باعث ایجاد حساسیت شوند . شما باید پوشکی را انتخاب کنید که نرم باشد و از مواد ساخته شده باشد که مناسب پوست باشد. بیشتر نوزادان دارای پوست بسیار حساس هستند و استفاده از هر نوع پوشک میتواند روی پوست آنها تاثیر بگذارد. در بسیاری از موارد عناصر ، ژل ها ، مواد مصنوعی که باعث ایجاد اسفنجی شدن پوشک می شوند ، مطمئناً میتواند دلیلی بر ایجاد آلرژی پوست در کودک باشد.

۲. معایب پوشک و ایجاد بثورات روی پای کودکان

یکی دیگر از معایب پوشک مربوط به بثوراتی پوستی است که ممکن است روی پا کودک بزند. بثورات در نوزادان بسیار متداول است در صورتی که یک پوشک مرطوب بیش از حد معمول روی پای نوزاد باقی بماند ، ممکن است باکتری ها در پوشک مرطوب و خیس پرورش یافته و منجر به ایجاد بثورات شود. بثورات یکی از معایب پوشک می باشد که خانواده های زیادی را درگیر خود کرده است . اما شما باید اطمینان حاصل کنید که پوشک کودک خود را مرتباً عوض کرده تا بثورات را به حداقل برسانید. پوشک کیفیت لازم برای تبدیل مایع به ژل را دارد و به همین دلیل است که پوست کودک در پوشک خشک می شود. اما وقتی پوشک پر شود و برداشته نشود ، به بثورات پوشک تبدیل می شود.

۳. معایب پوشک و سمی بودن آن

پوشک ها با مواد شیمیایی و مصنوعی ساخته می شوند و همین موضوع یکی از بزرگترین معایب پوشک است. اگر به مدت طولانی ای پوشک کودک تعویض نشود ممکن است به او آسیب برساند. اگر کودک در روز از ۷-۸ پوشک استفاده می کند ، به این معنی که پوشک برای آن به این معنی است که این تعداد پوشک در طول ۲۴ ساعت استفاده می کنند. در این مدت پوشک در تماس مستقیم و مداوم با پوست کودک قرار می گیرد و این بدان معنی است که هرگونه مواد شیمیایی سمی که در داخل پوشک وجود دارد، در صورت پوشیدن طولانی میتواند قطعاً وارد سیستم ایمنی بدن کودک شما شود. بنابراین وقتی را تعیین کنید که پای نوزاد را آزاد نگه دارید.

۴.معایب پوشک و احتمال عفونت

پوشک با موادی ساخته شده است که ادرار کودک را جذب می کند. همین ماده ممکن است مانع جریان هوا در پوشک شود و شرایط مناسبی برای پرورش باکتری ها و میکروب های دیگر ایجاد کند. یکی از معایب پوشک این است که در صورت استفاده زیاد از آن،  باعث می شود کودک شما نیز در معرض ابتلا به بیماری های پوستی و سایر عفونت ها قرار بگیرد. حتماً پوشک کودک خود را به طور مکرر تعویض کنید.

۵. معایب پوشک و گران بودن آن

اگر قرار است از پوشک استفاده کنید، باید هزینه ی بیشتری را بپردازید. به طور متوسط ، ممکن است شما مجبور شوید ۵ تا ۱۰ پوشک را در روز تعویض کنید، همچنین در مواردی که کودک اسهال بگیرد پوشک بیشتری در روز مصرف می شود. قیمت این پوشک ها با توجه به تغییرات مختلف موجود در بازار متفاوت است که اغلب باعث سوء تفاهم و نگرانی والدین در انتخاب یک مورد مناسب برای کودک می شود، همین امر یکی از معایب پوشک به حساب می آید. با این حال ، بسیاری از پوشک ها از مواد خوب ساخته شده اند که همچنین مقرون به صرفه هستند. همچنین شما می توانید از کهنه بچه استفاده کنید.

۶. پوشک یکبار مصرف حاوی مواد شیمیایی نامطبوع است

بیشتر مواد یکبار مصرف با دیوکسین سفید می شوند که در مطالعات حیوانی باعث آسیب عصبی ، نقص هنگام تولد ، افزایش میزان سقط جنین و تغییر در سیستم ایمنی بدن می شوند. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریكا دیوكسین ها را به عنوان یك احتمال سرطان زا در انسان طبقه بندی كرده است. همچنین سدیم پلی آکریلات ، ماده ژل فوق العاده جاذب یا AGM است که به کودک شما اجازه می دهد مدت زمان طولانی را از پوشک استفاده کند. پلی اکریلات سدیم در گذشته به سندرم شوک سمی و همچنین واکنش های آلرژیک مرتبط بوده است و به طور بالقوه برای حیوانات خانگی کشنده است. AGM همچنین با افزایش آسم در کودکان و کاهش تعداد اسپرم در پسران ارتباط دارد. اکنون ، تولید کنندگان بزرگ پوشک خاطرنشان می کنند که این مواد شیمیایی با دوزهای بسیار کمی در پوشک ها وجود دارند ، بنابراین خطری ایجاد نمی کنند. اما مطمئناً باید مطالعات بیشتری انجام شود.

۷. پوشک ها با محیط زیست سازگار نیستند

استفاده از پوشک رو به افزایش است ، اما برای محیط زیست خوب نیست و این امر یکی از معایب پوشک محسوب می شود. تعداد زیادی پوشک وجود دارد که حاوی پلاستیک ، الیاف مصنوعی و سایر مواد شیمیایی هستند. پوشک های یکبار مصرف به عنوان محصولات غیر محیطی یا زیست محیطی ناامن شناخته می شوند، زیرا زمان زیادی برای تجزیه آن نیاز است.

بسیاری از پوشکهای یکبار مصرف شامل پلاستیک، ادرار و مدفوع بطور مداوم هر روز توسط خانواده ها در رودخانه ها و زباله ها دور ریخته می شود. این یک تهدید عظیم زیست محیطی است تجزیه همه اینها در طبیعت دشوار است و تهدیدی جدی برای محیط زیست محسوب می شود البته برخی از شرکت ها هستند که پوشک های سازگار با محیط زیست را تولید می کنند.

یکی از معایب پوشک یکبار مصرف میتواند پر هزینه بودن آن از نظر زیست محیطی باشد. نزدیک به ۷۰ درصد پوشک یکبار مصرف از کاغذ ساخته شده است و از درختان استفاده می شود. ۳۰ درصد دیگر غالباً از نفت حاصل می شود که یک منبع غیرقابل برگشت است.

آستر کهنه بچه

از آسترهای کهنه بچه استفاده کنید

انواع آسترهای کهنه بچه در بازار موجود هستند. می توانید آنها را درون پوشک پارچه ای قرار دهید و از آنها استفاده نمایید همچنین می توانید به هنگام خیس شدن آن ها را بشویید. کهنه بچه به راحتی قابل شستشو می باشد. بعضی اوقات استفاده از پوشک یکبار مصرف برای والدین ضروری می شود. پوشک های دوستدار محیط زیست و پوشک های یکبار مصرف وجود دارد که می توانید انتخاب کنید.

مزایای پوشک بچه
مزایای پوشک بچه

مزایای استفاده از پوشک برای نوزادان چیست؟

در کنار معایب پوشک، در اینجا مزایای استفاده از آن ها برای کودک ذکر شده است . شما باید این موارد را بدانید تا بتوانید هنگام انتخاب بین پوشک پارچه و پوشک به راحتی تصمیم بگیرید پوشک بسیار سبک است و برای کودک شما بسیار راحت است زیرا به راحتی قابل پوشیدن است. پوشک، مایع را بیش از پوشک نخی جذب می کند و می توانند رطوبت پوست کودک را حفظ می کند. مزایای استفاده از پوشک یکبار مصرف:

  • در صورتی در که در سفر کودک خود را به همراه دارید ، بی شک استفاده از پوشک یکبار مصرف برای شما راحت است زیرا در هر فروشگاهی به راحتی در دسترس است، علاوه بر این ، می توانید موقع کثیف شدن آن را دور بیاندازید.
  • ظرفیت جذب در مقایسه با پوشک پارچه ای به این صورت است که میتواند مقادیر بیشتری از ادرار را جذب کند زیرا دارای کریستال های قابل جذب است که میتواند مایع بیشتری را در خود نگه دارد.
  • با ادرار کردن مکرر، باید هر بار پوشک پارچه ای را تعویض کنید ، اما در صورت استفاده از پوشک ، فقط هنگام پر شدن و سنگین شدن آن ، باید آن را تعویض کنید. به مدت ۴-۵ ساعت به راحتی کار می کند تا کودک شما احساس راحتی کند.
  • پوشک پوست کودک شما را خشک نگه می دارد و منجر به بثورات مکرر نمی شود در حالی که پوشک نخی مایع را سریع جذب نمی کند و ممکن است باعث ایجاد بثورات روی پوست کودک شما شود.
  • پوشکهای یکبار مصرف بسیار جاذب هستند و باعث میشوند پوست کودک خشک بماند. برای والدینی که می خواهند پوست کودک خود را همیشه تمیز و خشک نگه دارند، استفاده از پوشک بچه بهترین گزینه است. پوشک یکبار مصرف دارای قیمت بالا می باشد اما هزینه تعویض در پوشک پارچه ای به مراتب کمتر است زیرا می توانید صدها بار از هر پوشک استفاده کنید ، بنابراین به شما این امکان را می دهد که پوشک کودک خود را هر چند وقت یکبار تغییر و از پوشک های یکبار مصرف استفاده کنید تا پوست کودک را خشک نگه داشته و از لکه های پوستی جلوگیری کنید.
  • در مقایسه با پوشک های نخی ، مصرف پوشک آماده آسان تر است یکی دیگر از مزایای پوشک بچه این است که شما می توانید بعد از استفاده، آن را دور بیاندازید در حالی که پوشک پارچه ای به خیساندن و شستشو نیاز دارد.
  • Hypoallergenic برای نوزادان بی خطر است: اگر کودک شما نسبت پوشک های عادی از هرگونه واکنش شیمیایی یا آلرژیکی به مواد تشکیل دهنده رنج می برد ، می توانید پوشک هایپوآلرژنیک را انتخاب کنید که از تحریک کننده های رایج به عنوان بهترین راه پیشگیری از درمان استفاده می کند.

راهنمای خرید انواع پوشک بچه از برندهای مختلف جهان
راهنمای خرید پوشک بچه

چگونه بهترین پوشک را برای کودک خود انتخاب کنیم ؟

هنگام خرید پوشک بچه، فاکتورهای مختلفی وجود دارد که میتواند به جلوگیری معایب پوشک یکبار مصرف کمک کرد.

  1. جذب خوب: پوشک هایی با قابلیت جذب بالا، مانع ایجاد رطوبت می شوند. این امر باعث کاهش خطر بثورات و عفونت شده و همچنین این را در نظر بگیرید باید پوشکی را انتخاب کنید که متناسب و اندازه کودک شما باشد.
  2. مواد تشکیل دهنده: پوشک ساخته شده با مواد نرم و بدون استفاده از مواد شیمیایی، پوست ظریف کودک را تحریک نمی کند و از بروز بثورات جلوگیری می کند. به دنبال پوشکی نرم باشید تا کودک شما را از حساسیت و بثورات حفظ کند.
  3. هزینه: به دنبال پوشک هایی باشید که متناسب با بودجه شما باشد و از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد. بسیاری اغلب مارک ها سرشناس دنیا، بهترین کیفیت را با بهترین قیمت ارائه می دهند.
معایب پوشک نخی یا پوشک پارچه ای
معایب پوشک نخی یا پوشک پارچه ای

لیستی از معایب پوشک نخی یا پوشک پارچه ای

  • معایب پوشک نخی و تمیز کردن آن ها

یکی از معایب پوشک نخی، کثیف شدن آن هاست. اگرچه برخی از آنها را می توان با آسترهای یکبار مصرف استفاده کرد، که تمیز کردن آنها را آسان تر می کند. در غیر این صورت تمیز کردن آن ها دشوار است و شما ممکن است ناچار به استفاده از وسایل مخصوصی برای تمیز کردن آن ها شوید، که این گونه وسیله ها گران است.

  • معایب پوشک نخی هنگام سفر

یکی از معایب پوشک های نخی این است که تمیز کردن آن وقت زیادی را طلب می کند. بعضی از پوشک های پارچه ای ممکن است به اندازه پوشک های یکبار مصرف جاذب نباشند ، بنابراین باید به صورت مداوم و با فاصله زمانی کم، تعویض کنید. وقتی در جاده هستید یا قرار است به سفرهای طولانی بروید، استفاده از پوشک های نخی میتواند یک دردسر باشد.

  • معایب پوشک نخی و صرف وقت برای تمیز کردن، تعویض و شستشو

به طور کلی مراقبت از کودک کاری وقت گیر و سختی است ، بنابراین اضافه کردن ده ها پوشک پارچه ای به بار لباسشویی شما میتواند یک کار سنگین باشد و یکی از معایب پوشک نخی محسوب می شود. شما همچنین باید مطمئن شوید که آنها به درستی شسته و خشک شده اند تا روال بهداشتی آنها حفظ شود. شما می توانید از لباسشویی استفاده کنید ، اما این به معنای هزینه های اضافی برای شما است.

  • معایب پوشک نخی و افزایش قبض آب و برق

اگر می خواهید پوشک ها را در خانه بشویید ، باید برای تهیه قبض های برقی و آب خود آماده باشید تا هزینه بیشتری بپردازید و این روش ممکن است یکی از معایب پوشک نخی باشد. همچنین استفاده از پوشک یکبار مصرف مزایا و معایب خاص خود را نیز به همراه خواهد داشت ، بنابراین انتخاب نهایی فقط توسط شما گرفته می شود. بعضی از والدین ممکن است طرفدار سفت و سخت پوشک باشند یا بالعکس ، در حالی که برخی از والدین هر دو را در کنار هم استفاده می کنند.

منبع اول

منبع دوم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

20 + سیزده =