فواید روغن بادام برای بدن چیست؟ از شگفتی‌های طبیعت است اگر بگوییم که فواید روغن بادام برای رفع بسیار از مشکلات مربوط به پوست و مو استفاده می‌شود. قرن‌ها است که مردم دنیا روغن بادام را برای داشتن بدنی سالم همچون خوردن بادام مفید و موثر می‌دانند و نحوه مصرف روغن بادام در قرن‌های متمادی به شکل موضعی و خوراکی بوده است. امروزه با تحقیقات بسیاری که در حوزه سلامت پوست و مو شده ثابت شده است که گنجاندن روغن بادام در برنامه روزانه مراقبت از پوست می‌تواند به جوانسازی و شادابی آن نیز کمک کند.

در این مقاله  ابتدا در مورد بادام و فواید آن برای سلامتی بدن و بعد به پوست و مو می‌پردازیم. از خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت و از فوایدش آن برای موها تا طرز استفاده از روغن بادام تلخ برای مو و در نهایت مضرات روغن بادام تلخ برای پوست را شرح خواهیم داد تا با آگاهی کامل این روغن ارگانیک را مصرف کنید.

فواید روغن بادام برای بدن
فواید روغن بادام برای بدن

تاریخچه بادام

بادام یک درختچه است که میوه آن دارای دو لایه است که لایه بیرونی نرم و لایه داخلی سخت است و هسته‌ی آن، داخل لایه سخت است که مصرف می‌شود. خاستگاه بادام را ایران و کشورهای اطراف آن دانسته‌اند اما در بسیاری از دیگر نقاط جهان نیز تولید می‌شود. طعم بادام در دو نوع تلخ و شیرین است که  نوع مصرف روغن حاصل از این دو نوع بادام را متفاوت می‌کند. معمولا بادام شیرین مصرف خوراکی دارد. بادام تلخ به علت وجود نوعی سم در پوست خود به نام سیانید،  قابل خوردن نیست و در صورت مصرف باعث مرگ انسان می‌شود. البته این سم به طور خیلی خفیف‌تر در بادام شیرین وجود دارد که با تصفیه روغن بادام این سم را از آن خارج می‌کنند.

 فواید بادام

فواید بادام برای سلامتی بدن شامل:

بادام حاوی مواد مغذی مفید برای سلامتی بدن است

 مغز بادام حاویپروتئین، چربی اشباع نشده، فیبر، منیزیم، منگنز، ویتامین E ، فسفر، ویتامین B2، کربوهیدرات، مس، آهن، کلسیم، روی و همچنین اسید فیتیک (نوعی آنتی اکسیدان) است.

بادام منبع انواع آنتی اکسیدان‌ها است

 آنتی اکسیدان‌های موجود در بادام سلول‌های پوست را در برابر استرس که باعث آسیب به آن و منجر به پیری پوست می‌شود، محافظت می‌کند. منبع آنتی اکسیدان‌های بادام، پوست قهوه‌ای رنگ آن است.

سرشار از ویتامین E  است

 استفاده مداوم از بادام باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر می‌شود.

بادام می‌تواند قند خون را کنترل کند

 بادام به دلیل دارا بودن کربوهیدرات، پروتئین، فیبرو منیزیم باعث کنترل قند خون می‌شود. وجود منیزیم در بادام به پیشگیری از سنروم متابولیک و همچنین دیابت نوع دو کمک شایانی می‌کند.

بادام سطح فشار خون را کاهش می‌دهد

 وجود منیزیم علاوه بر قند، فشار خون بالا را نیز کاهش داده و کنترل می‌کند. فشار خون بالا مهمترین عامل حملات قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیوی است.

بادام سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد

 کلسترول بد (LDL ) شامل مقادیر زیاد لیپوپروتئین‌ها است که برای بدن بسیار خطرناک است اما بادام می‌تواند با داشتن مقادیر زیاد HDL  تاثیر زیادی به کاهش LDL  بگذارد و آن را از رگ‌های قبل دور کند و از طریق کبد دفع شود.

بادام در سلامت استخوان نقش اساسی دارد

 بادام دارای مقادیر زیادی فسفر و کلسیم است که مانع پوکی استخوان می‌شود.

بادام گرسنگی را رفع می‌کند و باعث جذب کمتر کالری می‌شود

 وجود مقادیر زیاد کربوهیدرات، فیبر و پروتئین باعث می‌شود که احساس سیری در بدن افزایش پیدا کرده، در نتیجه میل به غذا خوردن کاهش پیدا می‌کند.

فواید روغن بادام برای پوست
فواید روغن بادام برای پوست

روغن بادام

 بادام دارای ۵۰ درصد چربی است که روغن آن با تحت فشار قرار گرفتن در دستگاه روغن گیری گرفته می‌شود. این روغن  تا زمانی که به شکل خام است و دارای عطر و بوی زیادی است و همچنین خواص بادام را دارا می‌باشد اما با حرارت زیاد اصطلاحا آن را تصفیه می‌کنند که این تصفیه کردن مزایا و معایبی دارد. از مزایای آن این است که سمی که داخل روغن بادام وجود دارد از بین می‌رود و قابل استفاده به صورت خوراکی است همین‌طور در برابر حرارت زیاد مقاومت می‌کند اما معایب آن این است که  عطر و بو و از همه مهمتر از فواید روغن بادام برای سلامتی بدن کاسته می‌شود.

خرید محصولات بهداشتی و مراقبت از پوست مو حاوی عصاره بادام و روغن بادام

اما روغن بادام تلخ با روغن بادام شیرین تفاوت‌هایی دارد معمولا بادام شیرین از درختانی که دارای شکوفه‌های سفید رنگ هستند رشد می‌کنند و بادام تلخ از درختانی که شکوفه‌های صورتی رنگ دارند. روغن بادام شیرین معمولا مصرف خوراکی دارد  در کیک‌ها و دسرها و غذاها از آن استفاده می‌شود همچنین در از آن استفاده می‌شود برخلاف روغن بادام تلخ که به علت وجود مواد سمی سیانید قابل مصرف خوراکی نیست و بیشتر به  شکل موضعی برای ماساژ اعضای بدن و تسکین درد و به عنوان ماده ی ترکیبی در تولید محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود.

فواید روغن بادام برای سلامتی بدن

استفاده از روغن بادام برای سلامتی بدن همچون خود بادام ضروری است زیرا دارای ارزش غذایی قابل توجهی است که پیش‌تر به خواص بادام به طور مفصل اشاره کردیم در این‌جا به صورت خلاصه از فواید روغن بادام برای سلامتی بدن می‌گوییم و در تیترهای بعدی به صورت تخصصی به فواید روغن بادام برای پوست و مو می‌پردازیم:

فواید روغن بادام برای قلب

روغن بادامبا داشتن 70 درصدچربی اشباعنشده، موجب افزایش کلسترول خوب HDL   می‌شود. HDL در واقع به نوعی پروتئین گفته می‌شود که کلسترول بد LDL را از رگ‌های قلب به کبد انتقال می‌دهد.  بدین گونه از قلب در برابر کلسترول بد محافظت می‌کند.

مغزهای خوراکی مناسب برای پیری

فواید روغن بادام برای افراد مسن  

وجود آنتی اکسیدان در روغن بادام و همینطور ویتامین E  موجود در آن باعث شده  که مصرف یک قاشق غذاخوری از آن، نیازهای طبیعی بدن به مواد مغذی را تامین کرده و از بدن در مقابل مواد مضری به نام رادیکال‌های آزاد محافظت  و مانع از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان،انواع بیماری‌های قلبی شود روغن بادام برای افراد مسن با داشتن ویتامین E از بروز آلزایمر جلوگیری می‌کند.

فواید روغن بادام برای کنترل قند خون

 وجود کربوهیدرات و اسیدهای چرب اشباع نشده  در روغن بادام، باعث کاهش قند خون و همینطور میزان مقاومت بدن به انسولین را کم می‌کند.

فواید روغن بادام برای کاهش وزن

روغن بادام باعث افزایش احساس سیری در بدن می‌شود و همچنین از جذب کالری اضافی جلوگیری می‌کند. بنابراین گنجاندن با روغن بادام برای کاهش وزن به رژیم غذایی خود از اثرات مثبت آن استفاده کنید.

فواید روغن بادام برای جوانسازی پوست
فواید روغن بادام برای جوانسازی پوست

فواید روغن بادام برای زیبایی پوست

از مهمترین فواید روغن بادام برای زیبایی پوست، آبرسانی است این فرایند با جذب سریع روغن در فولیکول‌های پوست، صورت می‌گیرد. از دیگر فواید روغن بادام برای پوست می‌توان به وجود آنتی اکسیدان‌ها، خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی آن اشاره کرد همچنین ویتامین E و A و امگا ۳ نیز برای جوان سازی پوست و رفع جای زخم، اسکار و تسریع روند بهبود زخم و بریدگی موثر است. برخی دیگر از مهمترین فواید روغن بادام برای پوست عبارتند از:

فواید روغن بادام برای پوست های خشک


 برای افرادی که دارایپوست خشک هستند رطوبت رسانی و حفظ آن برای جوانی و شادابی بسیار مهم است بنابراین از فواید روغن بادام برای پوست خشک علاوه بر جذب رطوبت، تسکین التهاب و قرمزی پوست است. همچنین  فواید روغن بادام برای درمان بیماری‌هایی نظیر اگزما، درماتیت، پسوریازیس بسیار مفید بوده و با رفع التهاب و خشکی و قرمزی ناشی از این بیماری‌ها به حفظ رطوبت در پوست  کمک شایانی می‌کند.

فواید روغن بادام برای درمان آکنه

 فواید روغن بادام برای درمان آکنه به کمک خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری صورت می‌گیرد که پوست را ضد عفونی می‌کند و به وسیله‌ی ویتامین A ، چربی اضافی را پاک کرده و منافذ باز پوست را کوچک می‌کند و با آبرسانی قوی پوست موجب درمان آکنه می‌شود. تاثیر روغن بادام در پوست چرب با کنترل تولید سبوم از بروز انواع آکنه و جوش‌های سر سیاه جلوگیری می‌کند.

 فواید روغن بادام برای چین و چروک
فواید روغن بادام برای چین و چروک

فواید روغن بادام برای چین و چروک صورت

 ویتامین E موجوددر روغن بادام معمولا در عمق لایه درم  نفوذ می‌کند و مانع از جذب رادیکال‌های آزاد توسط پوست می‌شود و همینطور فعالیت آنتی اکسیدان‌ها با تقویت کلاژن سازی پوست مانع از ایجاد چین و چروک  می‌گردد.

فواید روغن بادام شیرین برای دور چشم

 خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدان بودن از جمله مهمترین فواید روغن بادام شیرین برای دور چشم و از بین بردن سیاهی چشم و پف آن است همچنین به کاهش خطوط زیر چشم کمک کرده و پوست این ناحیه را تسکین می‌دهد شما چه از روغن بادام شیرین برای دور چشم استفاده کنید چه روغن بادام تلخ  تفاوتی در نتیجه ندارد.

درمان جراحت، زخم، اسکار با روغن بادام

 ویتامین E موجود درروغن بادام موجب بهبود جای زخم، خراش و بریدگی می‌شود و همچنین در طب سنتی چینی از استعمال روغن بادام برای درمان اسکار (جای آکنه) کمک می‌گرفتند.

خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت

 استفاده مداوم از خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت، با بازسازی سلول‌های آسیب دیده موجب روشن‌تر شدن رنگ پوست شده و ظاهر پوست را شاداب و یک رنگ رنگ می‌کند. همچنین تاثیر خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت، در طول زمان باعث محو شدن لکه‌ها می‌شود از بروز مجدد آن بر روی پوست جلوگیری می‌کند.

فواید روغن بادام برای زیرش مو
فواید روغن بادام برای زیرش مو

نحوه استفاده از روغن بادام برای پوست

برای اینکه بتوانید تاثیر فوق‌العاده فواید روغن بادام برای پوست را مشاهده کنید می‌توانید به چند شکل از این روغن بی‌نظیر استفاده کنید.

لوسیون پاک کننده آرایش

 اولین شکل استفاده از روغن بادام، به عنوان لوسیون پاک کننده آرایش است. بله درست خواندید به علت مرطوب کنندگی زیاد این روغن می‌توان از آن برای پاک کردن آرایش روزانه استفاده کرد کافی است مقداری از آن را با نوک انگشت به روی صورت بزنید و بعد با یک تکه پنبه صورت را به طور کامل پاک کنید.

بهترین محصولات طبیعی پوست و مو
بهترین محصولات طبیعی پوست و مو

ترکیب با سایر روغن ها

 دومین روش، استفاده ترکیبی از روغن بادام با دیگر روغن‌ها می‌باشد. می‌توانید با ترکیب روغن بادام با روغن لیمو یا هر روغن دیگر برای تقویت پوست استفاده کنید.

مرطوب کننده طبیعی

 سومین شیوه به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید به این صورت که پوست خود را کاملا تمیز کنید مقداری از روغن بادام را بر روی پوست بزنید و ماساژ دهید و صبر کنید تا کاملا جذب پوست شود. اما بهترین شیوه برای نتیجه گیری بهتر از فواید روغن بادام برای پوست استفاده از آن به عنوان ماسک است. در زیر طرز تهیه دو نوع ماسک پر خاصیت برای پوست را تشریح کردیم.

ماسک پوست خشک

فواید روغن بادام برای پوست خشک را با تهیه  ماسک روغن بادام و تخم مرغ  و استفاده از

آن مشاهده کنید. مواد لازم:

زرده تخم مرغ: ۱ عدد

عسل: ۱ قاشق غذاخوری

ماست: ۱ قاشق غذاخوری

روغن بادام: نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه: ابتدا زرده تخم مرغ، عسل و ماست را در یک ظرف با هم مخلوط می‌کنیم و در نهایت روغن بادام را به آن اضافه کنید.

نحوه استفاده: مواد حاصل را بر روی پوست خود بمالید و با حرکات دورانی پوست را ماساژ دهید و بگذارید ۱۵-۲۰ دقیقه روی پوست شما بماند سپس با آب سرد بشویید.

ماسک برای چین و چروک

اگر می‌خواهید از فواید روغن بادام برای چین و چروک پوست بیشتر استفاده کنید ماسک روغن بادام و ویتامین E را پیشنهاد می‌دهیم. مواد لازم برای این ماسک ۱ عدد کپسول ویتامین E  و مقداری روغن بادام است . ۱ قاشق چای خوری روغن بادامی که از قبل گرم کردید را به ۲ قطره ویتامین E اضافه و مخلوط کنید. پوست را از قبل تمیز کنید و مواد را به آرامی روی پوست صورت ماساژ دهید و این کار را ۱۰ دقیقه ادامه دهید سپس با یک دستمال یا پنبه صورت را پاک کنید و پوست را با آب سرد بشویید. این ماسک به از بین بردن خطوط ریز روی صورت کمک می‌کند.

فواید روغن بادام برای لطافت پوست
فواید روغن بادام برای لطافت پوست

مضرات روغن بادام تلخ برای پوست صورت

هر ماده‌ای هر چقدر هم که خاصیت داشته باشد می‌تواند ضرر هم داشته باشد. در مورد مضرات روغن بادام تلخ برای پوست صورت تاکنون هیچ شواهدی پیدا نشده.  تنها چیزی که می‌توان جزو مضرات روغن بادام تلخ برای پوست صورت دانست احتمال بروز آلرژی است که باید قبل از استعمال، آن را در قسمتی از پوست خود تست کنید تا از عدم آلرژی به آن مطمئن شوید.

فواید روغن بادام برای رشد مو
فواید روغن بادام برای رشد مو

خواص بادام برای مو

از بادام را می‌توان به عنوان یک ماده غذایی جادویی برای سلامتی بدن نام برد همچنین خواص بادام برای مو مانند اکسیری برای جاودانه ماندن طراوت و شادابی موها است. در ادامه به چهار مورد از خواص بادام برای مو اشاره می‌کنیم.

خواص بادام برای مو تقویت و ضخامت آن است

می‌توانیم بگوییم که خواص بادام برای تقویت و ضخامت موها بی‌نظیر است زیرا با خوردن آن و جذب ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳ و۶  در خون باعث تقویت مو و ضخامت موهای آسیب دیده می‌شود. ویتامین E از موها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

برای موهای شکننده و حساس، بیوتین می‌تواند عالی عمل کند. بیوتین نیز یکی دیگر از خواص بادام برای مو بشمار می‌رود که در کنار ویتامین B برای ترمیم موهای شکننده عالی است.

خواص بادام برای درمان ریزش مو

مهمترین علل ریزش مو می‌تواند مربوط به کمبود پروتئینی به نام کراتین باشد که از رویش مجدد موها جلوگیری می‌کند خواص بادام برای درمان ریزش مو با تامین پروتئین کراتین مورد نیاز بدن صورت صورت می‌گیرد و باعث جلوگیری از ریزش مو و رویش مجدد موهای ریخته شده می‌شود.

همچنین از دیگر خواص بادام برای درمان ریزش مو به وجود ویتامین‌های D وA وB1 وB2 وB6 و اسیدهای چرب غیر اشباع اشاره کرد که برای رشد موهای سالم  بسیار ضروری است.

فواید روغن بادام برایجلوگیری از سفیدی مو
فواید روغن بادام برایجلوگیری از سفیدی مو

بادام از سفید شدن مو جلوگیری می‌کند

سفیدی زودرس موها به دو دلیل است یکی از بین رفتن رنگدانه‌ها و دیگری ماده ای به نام پروکسید هیدروژن در فولیکول مو جمع می‌شود. تاثیر خواص بادام برای موی سفید و رفع آن از طریق فعالیت آنتی اکسیدان‌ها برای جلوگیری از تجمع پروکسید هیدروژن صورت می‌گیرد.

همچنین از دیگر خواص بادام برای جلوگیری از سفیدی مو وجود مس و کاتالاز(نوعی آنتی اکسیدان) است که برای این امر موثر است.

مقاله پیشنهادی: پیشگیری از ریزش مو و مراقبت از پوست با امگا ۳

خواص بادام برای رفع شوره سر

اگر سلامتی موهایتان مهم است به طور منظم بادام مصرف کنید اسیدهای چرب غیر اشباع، آنتی اکسیدان‌ها، انواع ویتامین‌های گروه B و A وD نه تنها موجب تغذیه کامل مو می‌شود بلکه باعث رفع شوره سر و درمان آن نیز می‌شود و در نهایت موهایی نرم و سالم خواهید داشت.

فواید روغن بادام برای مو

روغن بادام به علت داشتن تمامی خواص بادام حتی می‌تواند خود به تنهایی به عنوان یک لوسیون برای محافظت و تقویت موها مورد استفاده قرار بگیرد. برای جذب فواید روغن بادام شیرین برای مو می‌توان به دو شیوه از این اکسیر بهره برد:

  1. استعمال خارجی آن روی موها که باعث جذب فواید روغن بادام شیرین برای مو می‌شود
  2. از فواید روغن بادام شیرین برای مو به عنوان یک ماده خوراکی استفاده شود که در این صورت نیز تاثیر زیادی بر سلامتی موها دارد.

استعمال روغن بادام موجب:

جلوگیری از شوره سر
جلوگیری از شوره سر

نابودی شوره و چربی مو می‌شود

ترشح زیاد چربی از مشکلاتی است که سبب ریزش مو و شوره سر می‌شود از خواص روغن بادام برای موهای چرب کنترل تولید سبوم است که با جذب سریع در فولیکول موها و آبرسانی آن مانع از تولید بیش از حد آن می‌شود به علاوه با تمییز کردن سر از شوره به تنفس بهتر پوست و مو کمک می‌کند.

خرید انواع شامپو مو مناسب برای انواع موها

التهابات پوست سر کاهش می‌دهد

از مشکلات پوست و موی خشک التهاب و قرمزی است که با استعمال فواید روغن بادام برای موها می‌توان موجب آرامش آن شده و با مرطوب کردن پوست سر و مو باعث تقویت پوست و مو شود.

جریان خون را در سر افزایش می‌دهد

افزایش جریان خون خصوصا در قسمت فولیکول‌های مو باعث رسیدن اکسیژن و مواد مغذی بیشتر برای پوست و مو می‌شود در نتیجه در سلامت پوست و مو موثر است.

موهای آسیب دیده را بازسازی می‌کند

استفاده مداوم از وسایل گرمایشی برای حالت دادن مو(سشوار،اتو مو…) باعث آسیب جدی به مو می‌شود با استفاده از فواید روغن بادام برای مو می‌توان از موها در برابر حرارت  گرما و آسیب‌های ناشی از آن جلوگیری کرد.

چجوری از روغن بادام برای مو استفاده کنم
چجوری از روغن بادام برای مو استفاده کنم

طرز استفاده از روغن بادام تلخ برای مو

طرز استفاده از روغن بادام تلخ برای مو چندان سخت و پیچیده نیست. می‌توان از فواید روغن بادام برای مو به تنهایی و همچنین با ترکیب با دیگر روغن‌ها  استفاده کرد. در صورت ترکیب با سایر روغن‌های اساسی از ۱ پایه روغن بادام به علاوه ۲ پایه از سایر روغن‌ها استفاده کنید. در ادامه بهترین روش استفاده از فواید روغن بادام برای مو را به اختصار بیان می‌کنیم.

  1. ابتدا موهای خود را با آب گرم بشویید و موها را شانه بزنید.
  2. روغن بادام را به مدت ۱۰ ثانیه در مایکروویو قرار دهید تا گرم شود به اندازه‌ای که پوست دست را نسوزاند، گرما فواید روغن بادام برای مو را افزایش می‌دهد.
  3. روغن بادام را به کف دست مالیده و به پوست سر و ریشه موهای خود بمالید تا همه نواحی سر را بپوشاند این کار موجب تحریک رشد موهای جدید می‌شود و از ریشه و موها محافظت می‌کند. ماساژ ریشه مو باعث از بین رفتن شوره سر و جلوگیری از آن می‌شود.
  4. از یک شانه پهن برای پوشاندن کل موی سر به روغن بادام استفاده کنید این کار را آنقدر تکرار کنید تا مطمئن شوید که کل موهای شما آغشته به روغن بادام شده است.
  5. موها را جمع کرده و در یک کلاه قرار دهید و بگذارید ۱ ساعت موها در این حالت بماند اگر موهای بسیار خشکی دارید می‌توانید ۱ شب بگذارید بماند.
  6. به حمام بروید و موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید
  7. سپس موها را  به طور کامل آبکشی کنید و با یک حوله موهای خود را خشک کنید.

 می توانید از این روش به طور منظم و هفته‌ای ۱ بار استفاده کنید تا فواید روغن بادام برای موهای خود را به صورت آشکار مشاهده کنید.

مضرات روغن بادام تلخ برای مو

تنها موردی که ممکن است استفاده از روغن بادام برای مو را  محدود کند حساسیت به آن است. اگر تا کنون از فواید روغن بادام برای موهای خود استفاده نکردید حتما تست پچ را انجام دهید تا از عدم وجود آلرژی به روغن بادام مطمئن شوید. تست پچ به این صورت است که مقداری از روغن بادام را بر قسمتی از داخل مچ یا بازوی خود بزنید و مدتی صبر کنید اگر احساس قرمزی، سوزش، خارش در پوست احساس کردید از مصرف آن خودداری کنید.

منابع

healthline.com
wikipedia.org
healthline.com
quora.com
leaf.tv

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

هجده + 15 =