پودر افزایش وزن یکی از محصولات جانبی است که این روزها بسیاری از افراد برای این که بتوانند به وزن دلخواه برسند از آن استفاده می نمایند. با وجود این که تعداد فراوانی از انسان های کره زمین از چاقی رنج می برند و همواره به دنبال روش های کاهش وزن خود هستند، اما برخی دیگر از افراد نیز با مشکل کمبود وزن مواجه می باشند و این موضوع به عنوان یک معضل جدی برای آنها مطرح شده است. برخی از افراد نیز از نظر بالینی و پزشکی دچار کمبود وزن نیستند، اما می خواهند عضله های خود را تقویت نمایند؛ در چنین شرایطی علاوه بر انجام ورزش های گوناگون و پیری از یک رژیم غذایی سالم، می توان از محصولی به نام پودر افزایش وزن نیز استفاده نمود و به نتیجه دلخواه رسید. در ادامه مقاله به طور کامل در مورد انواع پودر چاقی بزرگسالان سخن میگوییم و آنها را به شما معرفی می نماییم، اما قبل از آن باید بررسی کنیم که کمبود وزن چیست و چه تاثیراتی بر روی سلامتی ما دارد؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

کمبود وزن به چه معناست؟

برای تعیین وزن دقیق بدن ساده ترین راه ممکن تعیین شاخص توده بدنی یا همان BMI است. اگر وزن شخصی در این شاخص زیر ۱۸.۵ باشد نشان دهنده آن است که شخص دچار کمبود وزن است و عدد بالای ۲۵ نیز نشان دهنده اضافه وزن و چاقی می باشد. البته لزوما کسانی که بسیار لاغر هستند و وزن آنها زیر عدد ۱۸.۵ است با مشکل سلامتی مواجه نیستند، اما ممکن است این امر آزار دهنده بوده و اعتماد به نفس آنها را کاهش دهد. به عبارتی می توان گفت افراد لاغر نیز به همان اندازه افراد چاق دوست دارند از وزن نرمال و طبیعی برخوردار باشند. برای رفع این مشکل انواع رژیم های غذایی و پودر افزایش وزن در دسترس وجود دارد.

کمبود وزن و عواقب آن برای سلامتی

با وجود این که چاقی عوارض فراوانی برای سلامتی ما به همراه دارد، با این حال کمبود وزن نیز می تواند به همان اندازه برای سلامتی جسم خطرناک باشد. افرادی که دچار کمبود وزن هستند دارای سیستم ایمنی ضعیفی بوده و بیش از سایرین در معرض انواع بیماری ها قرار می گیرند. همچنین این افراد دارای استخوان های ضعیف و شکننده بوده و در قیاس با افراد سالم جامعه به بیماری پوکی استخوان دچار می شوند و کمبود وزن حتی می تواند بر روی موضوع باروری نیز تاثیرات منفی گذاشته و قدرت باروری را در مردان و زنان کاهش دهد.

پودر افزایش وزن
پودر افزایش وزن

علل کمبود وزن در زنان و مردان

به شما پیشنهاد می کنیم قبل از مراجعه به پزشک و دریافت یک برنامه غذایی و یا استفاده از پودر افزایش وزن، ابتدا برخی از عوامل و بیماری هایی که موجب کمبود وزن شما شده اند را بررسی نمایید و سپس به سراغ سایر روش های بالا بردن وزن خود بروید. ما در این قسمت برای آشنایی بیشتر شما با این بیماری ها، به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

  • اختلال خوردن: این موضوع یکی از اصلی ترین عوامل برای کمبود وزن به شمار می رود. در این اختلال افراد با بی اشتهایی مواجه هستند که این امر می توان به سبب مشکلات جسمی و یا عصبی باشد که باید به خوبی توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.
  • مشکلات غده تیروئید: غده تیروئید وظیفه تنظیم متابولیسم بدن را بر عهده دارد و اگر دچار پرکاری باشد باعث کاهش وزن ناسالم می گردد.
  • بیماری سلیاک: این بیماری عدم تحمل گلوتن است که یکی از شایع ترین مشکلات در زمینه کمبود وزن به شمار می رود.
  • برخی از عفونت ها: در جسم بعضی از افراد ممکن است عفونت های شدیدی مشاهده شود که از جمله آنها می توان به انگل، سل و اچ آی وی اشاره نمود که هر کدام از آنها باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گرفته و عامل اصلی آن برطرف شود.

مقاله پیشنهادی: پروبیوتیک طبیعی چیست و چه کاربردی برای سلامتی دارد؟!!!

شیوه های سالم برای افزایش وزن

پس از مراجعه به پزشک و بررسی عواملی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، شما می توانید از طریق روش های مختلف اقدام به افزایش وزن خود نمایید. خوشبختانه راه های بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید از طریق آنها وزن خود را به خوبی بالا برده و به تناسب اندام مورد نظر خود برسید. اولین شیوه استفاده از غذاهای سالم و در عین حال پر کالری می باشد. به طور میانگین افرادی که می خواهند وزن خود را به آرامی افزایش دهند باید در طول روز ۳۰۰ یا ۵۰۰ کالری بیش از آن چیزی که جسم آنها بدان نیاز دارد مصرف نمایند، اما اگر قصد افزایش وزن سریع را دارید باید ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری بیش از میزان نیاز جسم مصرف کنید.

یکی از مواد غذایی که می تواند به افزایش وزن شما کمک فراوانی نماید، غذاهای پروتئین دار است، زیرا ماهیچه های بدن از پروتئین ساخته شده اند و اگر شما در برنامه روزانه خود به میزان کافی از غذاهای حاوی پروتئین استفاده کنید، بخش بسیار زیادی از کالری های دریافتی شما به عضله تبدیل می شوند. غذاهایی که دارای پروتئین هستند عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • گوشت قرمز
  • گوشت سفید
  • لبنیات
  • حبوبات و آجیل

مصرف کربوهیدرات و چربی نیز از جمله مهمترین عواملی هستند که می توانند بر روی افزایش وزن شما تاثیرات بسزایی بگذارند و برای برخورداری هر چه بیشتر از اثرات این دو ماده باید در طول روز حداقل سه بار از مواد غذایی دارای کربوهیدرات و چربی استفاده نمایید. اما سعی کنید در مصرف آنها زیاده روی نکنید چون ممکن است برای شما باعث ایجاد مشکلات قلبی و افزایش چربی خون گردد.

پودر افزایش وزن
پودر افزایش وزن

افزایش وزن با انجام ورزش مناسب

در کنار پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مناسب، شما می توانید شروع به انجام ورزش های قدرتی نموده و به این صورت چربی ها، کربوهیدرات ها پروتئین ها را به عضله تبدیل نموده و اندامی سالم و زیبا برای خود رقم بزنید. یکی از بهترین ورزش هایی که به شما کمک می کند کالری های اضافی را به جای چربی به عضله تبدیل کنید بالا بردن وزنه است. اگر شما در طول هفته به مدت ۲ یا ۴ روز به باشگاه رفته و ورزش کنید و به مرور زمان شروع به بالا بردن وزنه های سنگین نمایید، پس از گذشت مدتی مشاهده خواهید کرد که اندام شما شروع به عضله سازی کرده و زیبایی و جذابیت خود را به دست می آورد. البته در هنگام ورزش حتما تحت نظر یک مربی حرفه ای به انجام این کار بپردازید تا برای جسم شما مشکلی به وجود نیاید.

استفاده از انواع پودر افزایش وزن

علاوه بر مواردی که به آنها اشاره کردیم، برخی از افراد تمایل دارند در کنار پیروی از یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش های مناسب در این زمینه، از محصولات جانبی دیگری به نام پودر افزایش وزن بزرگسالان نیز استفاده نمایند تا این روند در آنها سرعت بیشتری بگیرد و در مدت زمان کوتاه تری به وزن مورد نظر خود برسند. انسان ها معمولا برای بهبود عملکرد روزانه، افزایش قدرت و توان بدنی و همچنین ساخت عضلات زیبا و قدرتمند تمایل به استفاده از انواع پودر چاقی دارند و همواره از آنها استفاده می نمایند. معمولا کسانی که می خواهند وزن خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند بر روی عضله سازی تاکید بسیار زیادی می نمایند.

خرید محصولات ضد چروک و لیفتینگ با کیفیت بالا و قیمت مناسب

مکمل ها و پودرهایی که در این زمینه وجود دارند یکی از بهترین شیوه های برای انجام این امر به شمار می روند، زیرا این محصولات می توانند کالری و پروتئین مورد نیاز شما را تضمین نموده و در انجام تمرینات سخت به شما کمک فراوانی نمایند. در این قسمت به معرفی معروف ترین نوع پودر افزایش وزن بزرگسالان می پردازیم تا شما نیز به خوبی با آنها آشنا شوید؛ اما به شما توصیه می کنیم که قبل از استفاده از این پودرها و مکمل ها حتما با پزشک خود مشورت کرده و تحت نظر او شروع به استفاده از این محصولات نمایید تا مشکلی برای جسم شما به وجود نیاید.

پروتئین پودری
پودر افزایش وزن

پودر افزایش وزن پروتئین

همان گونه که می دانید پروتئین یکی از مهم ترین بخش های تشکیل دهنده یک ماهیچه و عضله می باشد. تحقیقات و بررسی ها نشان دهنده آن است که بزرگسالانی که در رژیم های غذایی خود از مکمل های پروتئینی و پودر چاقی حاوی این ماده استفاده می نمایند به نسبت سایرین با سرعت بیشتری عضله سازی می کنند. پزشکان و متخصصان همواره به افرادی که قصد افزایش وزن خود را دارند تاکید می نمانید که باید ۱۰ تا ۳۵ درصد از کالری روزانه خود را به پروتئین اختصاص دهند که این ماده می تواند از طریق غذاهای مصرفی و مکمل هایی که در این زمینه وجود دارند تامین شود. اگر شما این میزان از پروتئین را از طریق غذا به جسم خود می رسانید، دیگر نیازی به استفاده از مکمل ندارید، در غیر این صورت می توانید از مکمل پروتئین استفاده کنید. مطالعات نشان دهنده آن است که رژیم هایی که دارای پروتئین هستند جذب چربی را کاهش داده و موجب می شوند که شخص پس از غذا خوردن احساس رضایت بیشتری را تجربه نماید.

پودر افزایش وزن کراتین

کراتین نیز یکی از بهترین مکمل های ورزشی است که دارای ترکیبات مفید و موثری است و می تواند به افزایش وزن شما کمک فراوانی نماید. شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که کراتین در واقع یک مولکول است که به صورت طبیعی در سلول های بدن شما و برخی از غذاها یافت می شود. اما زمانی که شما شروع به استفاده از این مکمل می نمایید مسلما میزان کراتین در عضلات شما افزایش پیدا می کند؛ یکی از اصلی ترین اثراتی که کراتین بر روی جسم ما دارد تولید سریع انرژی می باشد، بنابراین استفاده از آن موجب می شود تا در هنگام انجام ورزش عملکرد بهتری داشته باشید و در مدت زمان کوتاهی حجم عضله های شما افزایش پیدا کند.

این روزها انواع و اقسام پودر افزایش وزن بزرگسالان کراتین را در بازار مشاهده می کنیم که یکی از بهترین آنها کراتین مونوهیدرات می باشد که از نظر ایمنی و سلامتی جایگاه بسیار خوبی در میان سایر انوع این پودر دارا می باشد. دوز مصرفی این پودر باید توسط پزشک متخصص تعیین شود اما معمولا مصرف ۲۰ گرم از آن در روز توصیه می شود که می توانید آن را در ۴ وعده میل نمایید.

افزایش دهندگان وزن (Weight gainers)

این محصولات نیز مدت هاست به عنوان پودر چاقی بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرند و تاثیرات شگفت انگیزی در افزایش وزن ایفا می نمایند. همانگونه که میدانید برای افزایش وزن باید کالری بیشتری از آنچه جسم شما به آن نیاز دارد مصرف نمایید، اما این میزان برای هر شخصی متفاوت است. افزایش دهندگان وزن یا Weight gainer در واقع مکمل هایی هستند که سرشار از کالری می باشند و برای کسانی که با مشکل کمبود وزن مواجه هستند انتخابی بسیار عالی و موثر به شمار می روند. اما این نکته را فراموش نکنید که این مکمل ها هیچ جادویی با خود به همراه ندارند و تنها یکی از شیوه های ساده برای دریافت کالری بیشتر به شمار میروند.

مقاله پیشنهادی: فواید سیاه دانه برای داشتن بدن، پوست و مو سالم

درون ترکیب این پودر مقادیر فراوانی از پروتئین و کربوهیدرات یافت می شود؛ به عنوان مثال میزان کالری موجود در این پودر ۱۲۵۰، میزان کربوهیدرات ۲۵۲ گرم و میزان پروتئین نیز ۵۰ گرم در هر وعده غذایی می باشد که شما می توانید آن را به برنامه غذایی خود اضافه کرده و در هر وعده میزان مشخصی از آن را میل کنید. هر چند مصرف این پودر تاثیرات بسیار زیادی با خود به همراه دارد، اما هرگز نمی تواند به عنوان جایگزین غذاهای مصرف شما مطرح شود و باید تا حد امکان کالری مورد نظر خود را از مواد غذایی دریافت کرده و تنها به مصرف این پودرها بسنده نکنید. زیرا در ترکیبات غذاهای مصرفی شما انواع و اقسام ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و بسیاری دیگر از مواد مغذی مورد نیاز بدن یافت می شوند و به این صورت جسم شما علاوه بر افزایش وزن، با کمبود هیچ ماده معدنی و ویتامینی مواجه نمی شود.

بالا آوردن وزن
پودر افزایش وزن

مکمل های تقویت کننده ورزش

یکی دیگر از انواع پودر چاقی بزرگسالان مکمل های تقویت کننده ورزش هستند که موجب می شوند افراد بدون انجام ورزش های سخت و قدرتی مقادیر فراوانی از وزن خود را افزایش دهند و عضله سازی کنند. از جمله این مکمل ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کافئین: کافئین یکی از موادی است که در سراسر جهان و توسط افراد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و اگر آن را قبل از انجام هر نوع فعالیت ورزشی استفاده کنید باعث بهبود عملکرد شما خواهد شد. کافئین توانایی جسم در تولید نیرو را افزایش داده و برای انجام ورزش هایی مانند دو میدانی، دوچرخه سواری و کار با وزنه انتخاب مناسبی به شمار میرود.

سیترولین: این ماده در واقع یک اسید آمینه است که به صورت طبیعی در جسم تولید می شود و در برخی از غذاها نیز می توان آن را مشاهده نمود. اگر شما از مکمل سیترولین استفاده کنید جریان خون در بافت های بدن شما افزایش پیدا می کند. بررسی ها نشان دهنده آن است که مصرف این ماده در طول زمان موجب افزایش حجم عضله شده و به شما کمک می کند تا بدون خستگی اقدام به انجام ورزش های مورد نظر خود نموده و به تمرینات بدنی خود ادامه دهید.

بتا آلانین: این ماده یکی دیگر از اسیدهای آمینه ای است که به طور طبیعی در جسم تولید می گردد و از بروز خستگی عضلانی در هنگام ورزش جلوگیری به عمل می آورد و به افزایش حجم عضله در هنگام ورزش کمک فراوانی می نماید.

HMB: بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات که به صورت اختصار به آن HMB گفته می شود مولکولی است که در هنگام تجزیه اسید آمینه لوسین در بدن تولید می گردد و پس از انجام ورزش های طولانی و سخت به تجزیه پروتئین های ماهیچه ای منجر می شود. همانگونه که قبلا به آن اشاره کردیم باید به این موضوع توجه کنید این است که تمامی انواع پودر افزایش وزن که در مورد آنها صحبت کردیم را باید زیر نظر متخصص و پزشک خود مصرف کرده و از مصرف خودسرانه آن پرهیز کنید، زیرا می توانند مشکلات جبران ناپذیری برای جسم شما به وجود آورند.

پودر افزایش وزن کودکان

در قسمت های قبل به صورت کامل در مورد پودرها و مکمل هایی که بزرگسالان می توانند از آن برای افزایش وزن خود استفاده کنند سخن گفتیم و در این قسمت می خواهیم در مورد پودر چاقی کودکان نیز به نکات مهمی اشاره کنیم. زیرا علاوه بر بزرگسالان، کودکان نیز با مشکلات متعددی در زمینه کمبود وزن مواجه هستند و می توان آن را با استفاده از غذاهای سالم و پودر افزایش وزن کودکان به خوبی درمان نمود. شایان ذکر است که کودکان به علل مختلف با کمبود وزن مواجه می شوند که از جمله آنها می توان به بیماری های مزمن، ژنتیک، اشتهای ضعیف و حتی رفتارهای پرخاشگرانه اشاره نمود که باعث می شوند کودک انرژی خود را از دست داده و میلی به غذا نداشته باشد. در چنین شرایطی بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به پزشک متخصص مراجعه نموده و با بررسی ها و آزمایشات دقیق ابتدا علت اصلی کمبود وزن او را پیدا کرده و اگر مشکل جدی در این زمینه وجود نداشت، آن گاه سعی کنید با استفاده از غذاهای سالم و مقوی به افزایش وزن کودک خود کمک کنید.

شیوه های افزایش وزن طبیعی کودکان

اگر احساس می کنید که کودک شما اشتهای کمی دارد و چندان علاقه ای به مصرف مواد غذایی نشان نمی دهد، می توانید به جای سه وعده غذایی بزرگ، وعده های غذایی کوچک را چندین مرتبه در روز برای او فراهم آورده و از غذاهایی که کالری بالایی دارند برای این امر استفاده نمایید. به عنوان مثال ماست پر چرب، میوه های خشک، پنیر و انواع گوشت ها و غلات انتخاب خوبی در این زمینه به شمار میروند. همچنین شما می توانید غذاهای مورد علاقه او را تهیه کرده و درون آنها از مواد غذایی پر کالری و سالم استفاده نموده و او را تشویق به خوردن آنها نمایید. سعی کنید در برنامه غذایی کودکان خود مصرف نوشابه، آبنبات، چیپس و پفک را به حداقل خود برسانید، زیرا این گروه از مواد غذایی با وجود این که حاوی مقادیر فراوانی از کالری می باشند، اما به هیچ عنوان مواد مغذی و ضروری کودکان برای رشد مانند پروتئین، فیبر، مواد معدنی، ویتامین ها و … را با خود به همراه ندارند و نه تنها به درمان بیماری کمبود وزن و لاغری آنها کمک نمی کنند، بلکه ممکن است آنها را با بیماری های جسمی متعددی نیز مواجه نمایند.

چاق شدن
پودر افزایش وزن

انواع پودر چاقی کودکان

با وجود این که پزشکان و متخصصان به هیچ عنوان استفاده از انواع پودر افزایش وزن کودکان را توصیه نمی کنند و همواره به والدین تاکید دارند که سعی کنید از طریق غذاهای سالم و مقوی اقدام به افزایش وزن کودک خود نمایید، اما در برخی از موارد پدر و مادرها ترجیح می دهند در کنار غذاهایی که فرزند آنها مصرف می کند از انواع پودر چاقی کودکان نیز استفاده نمایند. دو نمونه از سالم ترین این پودرها شیر خشک و سرلاک است که حتی می توان در دوران نوزادی نیز آنها را با مشورت پزشک در دسترس کودکان قرار داد و به این صورت تمامی مواد مورد نیاز جسم آنها برای رشد را در اختیار آنها قرار داد. به جز این دو پودر نمونه های دیگری از انواع پودر چاقی کودکان در بازار یافت می شود که از جمله آنها می توان به پروتئین، پودر حاوی کربوهیدرات و سایر مکمل ها اشاره نمود.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که همواره سعی کنید مواد غذایی سالم و مقوی را در دسترس کودکان خود قرار داده و به شیوه های مختلف آنها را تشویق به مصرف این غذاها نمایید و استفاده از پودر چاقی کودکان و مکمل هایی که در این زمینه وجود دارند را به عنوان گزینه نهایی بررسی کنید و قبل از استفاده از هر نوع پودر و مکملی حتما از نظر یک متخصص کودکان در این زمینه بهره ببرید تا همواره سلامتی و شادابی جسمی کودکان خود را حفظ کرده و با فراهم آوردن مواد ضروری و مورد نیاز آنها، بهترین زمینه را برای رشد و بالندگی نوزادان و کودکان خود فراهم آورید.

منابع

healthline.com
livestrong.com
verywellfamily.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

20 + هجده =