علائم بیماری پوست مرغی را بر روی پوست بدن خود مشاهده کرده اید؟ معمولا در کدام نواحی بدنتان ایجاد می شود؟ آیا در مورد نحوه درمان پوست مرغی اطلاعی دارید؟ پیشنهاد می کنیم برای دانستن جواب سوالات این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

پوست مرغی که نام علمی آن کراتوز پیلاریس است از جمله بیماری های پوستی شایع است که به صورت برجستگی های ریز به رنگ قرمز یا قهوه ای بر روی پوست ایجاد می شود. این برجستگی های ریز شباهت زیادی به پوست مرغ یا غاز هنگامیکه پر کنده شده اند دارند بنابراین به پوست مرغی معروف شده است.

در این مقاله خواهید خواند: بیماری پوست مرغی چیست؟ علائم بیماری پوست مرغی چیست؟ روش های درمانی آن و درمان خانگی همچنین پوست مرغی بعد از اپیلاسیون و درمان آن و تمامی نکاتی که برای درمان پوست مرغی لازم است بدانید.

علائم بیماری پوست مرغی چیست
علائم بیماری پوست مرغی چیست

بیماری پوست مرغی چیست؟

بیماری پوست مرغی، از جمله بیماری های بی خطر پوستی است و باعث تغییرشکل و ظاهر پوست می شود. درحقیقت این بیماری بر اثر وجود سلول های مرده پوست در قسمت فولیکول مو به وجود می آید و برجستگی هایی به رنگ قرمز یا قهوه ای را بر روی پوست ایجاد می کند.

علائم بیماری پوست مرغی معمولا روی بازوها، ران ها، گونه ها و یا باسن دیده می شود و قابل انتقال به دیگران نیست. در دوران بارداری ممکن است علائم بیماری پوست مرغی بیشتر شود همچنین در فصل زمستان به علت رطوبت کم در هوا که پوست تمایل به خشک شدن دارد علائم تشدید می شود.

برای درمان پوست مرغی باید بگوییم که هیچ روش درمانی و یا دارو برای پاکسازی کامل پوست از این بیماری وجود ندارد درحال حاضر روش های درمانی فقط برای کاهش علائم پوست مرغی و جلوگیری از تشدید آن است.

علائم بیماری پوست مرغی چیست؟

مهم ترین و گویاترین علائم بیماری پوست مرغی وجود برجستگی های ریز قهوه ای یا قرمز بر روی پوست است  این علائم می تواند در هر نقطه ای از بدن که فولیکول مو رشد می کند ظاهر شود بنابراین شما نمی توانید آن را در کف دست یا پای خود مشاهده کنید.

سایر علائم این بیماری پوستی عبارت است از:

  • برجستگی های سفید، صورتی، قرمز، قهوه ای یا سیاه ( بسته به رنگ پوست)
  • پوست خارش دار و ملتهب است
  • خشکی پوست
  • زبر شدن پوست هنگامیکه برجستگی ها را لمس می کنید
  • هاله ای قرمز یا صورتی در اطراف برجستگی ها
علائم اولیه بیماری پوست مرغی
علائم اولیه بیماری پوست مرغی

علت بروزعلائم بیماری پوست مرغی

اصلی ترین دلیل بروز علائم بیماری پوست مرغی جمع شدن کراتین در منافذ باز پوست است شاید سوال پیش آید که کراتین چیست؟ نوعی پروتئین موجود در پوست است که از آن در برابر عفونت و سایر مواد مضر مراقبت می کند.

اگر بخواهیم روشن تر توضیح دهیم باید بگوییم هنگامی که کراتین منافذ پوست را مسدود می کند مانع از رشد فولیکول مو می شود بنابراین دقیقا در ناحیه رشد مو برجستگی کوچک به وجود می آید که علائم بیماری پوست مرغی است. چنانچه آن برجستگی را باز کنید یک موی ریز از آن بیرون خواهد زد.

چرا کراتین منافذ پوست را مسدود می کند؟ علت آن هنوز مشخص نشده اما محققان فکر می کنند که با بیماری درماتیت آتوپیک و بیماری های ژنتیکی ارتباط داشته باشد.

خرید بهترین برندهای کرم ضدلک و ضد جون با کیفیت بالا و قیمت مناسب

چه کسانی به علائم بیماری پوست مرغی مبتلا می شوند؟

علائم بیماری پوست مرغی بیشتر در افرادی دیده می شود که دارای

  • پوست خشک
  • اگزما
  • ایکتیوز ولگاریس
  • تب یونجه
  • چاقی
  • تبار سلتیک

هستند همچنین در زنان بیشتر از مردان و در کودکان و نوجوانان نیز بیشتر مشاهد شده است. علائم بیماری پوست مرغی معمولا در اواخر دوران نوزادی و یا در سن بلوغ دیده می شود و تا ۲۰ سالگی کم کم محو و نهایتا تا ۳۰ سالگی به طور کامل از بین می رود.

بیماری پوست مرغی در افرادی که پوست روشن دارند بیشتر است همچنین برای زنان در دوران بارداری و نوجوانان در دوران بلوغ  به علت تغییرات هورمونی که در بدنشان ایجاد می شود احتمال تشدید آن زیاد است.

درمان بیماری پوست مرغی
درمان بیماری پوست مرغی

درمان پوست مرغی

برای درمان پوست مرغی معمولا علائم بیماری به قدری واضح است که پزشکان برای تشخیص علائم پوست مرغی نیازی به آزمایش یا نمونه برداری ندارند. همانطور که قبلا اشاره کردیم هیچ درمانی برای رفع کامل علائم بیماری پوست مرغی وجود ندارد و فقط با استفاده از برخی محصولات می توانید علائم را کاهش دهید.

بیماری پوست مرغی معمولا در درمان مقاومت نشان می دهد بنابراین کاهش علائم بیماری پوست مرغی با گذشت زمان صورت می گیرد هر چند که با افزایش سن به خودی خود و بدون درمان از بین می رود.

در ادامه شما را با محصولاتی که با مصرف آنها می توانید علائم بیماری پوست مرغی را کاهش دهید را توضیح می دهیم:

کرم یا لوسیون هایی برای لایه برداری از سلول های مرده پوست

کرم، لوسیون و یا اسکراب مورد استفاده باید دارای ترکیبی از مواد آلفا هیدروکسی اسید، اسیدلاکتیک، سالیسیلیک اسید باشد زیرا این ترکیب هنگام برخورد با سلول های مرده آنها را از پوست جدا کرده و همچنین موجب مرطوب شدن آن می شود.

 این نوع کرم، لوسیون و یا لایه بردار بدون نسخه پزشک نیز در دسترس هست نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که اسیدهای موجود در این محصولات ممکن است باعث ایجاد گزگز و قرمزی پوست شود بنابراین برای کودکان نباید استفاده شود.

مقاله پیشنهادی: چقدر در مورد انواع زرد زخم میدانید؟ آیا میتوان در خانه زرد زخم را درمان کرد؟

کرم هایی برای رفع انسداد فولیکول های پوست

کرم هایی که حاوی ویتامین A (رتینوئیدهای موضعی) که مانع از مسدود شدن فولیکول مو و افزایش گردش سلول های پوستی می شود.

نکته ی مهمی که باید ذکرکنیم این است که این کرم ها ممکن است باعث خشکی و تحریک پوست شود بنابراین برای استفاده باید با پزشک مشورت کنید در صورت باردار بودن بهتر است با کمک پزشک خود  روش دیگری را برای درمان انتخاب کنید.

استفاده مداوم از محصولات ذکر شده علائم بیماری پوست مرغی را کاهش می دهد اما با قطع مصرف دوباره به حالت اول باز می گردد.

در صورتی که از طریق مصرف محصولات ذکر شده تاثیری در روند بهبودی بیماری پوست مرغی نداشت ممکن است پزشک معالج نوعی لیزر سبک برای کم شدن تحریکات  پوستی را پیشنهاد دهد.

همچنین استفاده از لیزر می تواند باعث بهبود بافت پوست شود و رنگ  پوست را محو کند با از بین رفتن برجستگی ها احتمال دارد لکه های قهوه ای رنگی روی پوست ظاهر شود که در این صورت پزشک متخصص چند جلسه درمان با میکرودرم ابریژن را برای بیمار تجویز کند.

درمان خانگی بیماری پوست مرغی
درمان خانگی بیماری پوست مرغی

نکاتی برای کمک به کاهش علائم بیماری پوست مرغی

رعایت نکات زیر، به طور کامل باعث درمان پوست مرغی نمی شود اما به کاهش علائم آن کمک زیادی می کند.

زمان حمام خود را کوتاه کنید و از آب گرم استفاده نکنید

استحمام طولانی مدت و استفاده از آب گرم در شست و شوی پوست موجب از بین رفتن سبوم یا روغن بدن می شود که موجب التهاب و خشکی می شود و در افزایش علائم بیماری پوست مرغی موثر است بهتر است زمان استحمام به ۱۰ دقیقه کاهش پیدا کند.

با پوست بدن خود با ملایمت رفتار کنید

برای شست و شوی پوست خود از صابون های ملایم و فاقد عطر استفاده کنید تا خشک نشود همچنین می توانید از لیف به آرامی برای لایه برداری از پوست استفاده کنید زیرا اسکراب زیاد پوست باعث از بین رفتن فولیکول پوست و تحریک آن شده وعلائم بیماری پوست مرغی را تشدید کند.

بعد از شست و شوی پوست آن را به آرامی با حوله ای نرم خشک کنید طوری که مقداری رطوبت روی پوست باقی بماند.

از محصولات لایه بردار بدون نسخه  استفاده کنید

دقت کنید که در این محصولات از ترکیبات آلفا هیدروکسی اسید، سالیسیک اسید استفاده شده باشد زیرا علاوه بر اسکراب پوست آن را مرطوب و نرم می کند و لایه برداری باید مرحله قبل از مرطوب کردن پوست باشد.

پوست خود را مرطوب کنید

بعد از شست و شو و خشک کردن با حوله در حالی که کاملا رطوبت از روی پوست خشک نشده از یک مرطوب کننده که حاوی وازلین، گیلیسیرین و لانولین است استفاده کنید تا علاوه بر آب رسانی مجدد از رطوبت پوست محافظت کند.

در طول روز از مرطوب کننده استفاده کنید

رطوبت کم موجب خشکی پوست می شود بنابراین یک کرم مرطوب کننده همراه خود داشته باشید و پوست خود را مرطوب کنید.

از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید

پوشیدن مداوم لباس تنگ باعث اصطکاک و آسیب به پوست می شود بنابراین از پوشیدن آن اجتناب کنید.

درمان خانگی با طب سمتی پوست مرغی
درمان خانگی با طب سمتی پوست مرغی

درمان خانگی علائم بیماری پوست مرغی

علائم بیماری پوست مرغی باعث می شود که ظاهر پوست شما زیبایی و سلامت خود را از دست بدهد و التهاب و خارش آن هر چند کم آزار دهنده است بنابراین می توانید با استفاده مواد طبیعی ارزان قیمت که در هر خانه ای پیدا می شود علاوه بر درمان باعث  جوانی و شادابی پوست بدن خود نیز بشوید. برخی از شناخته شده ترین موادی که برای رفع علائم بیماری پوست مرغی مفید است عبارت است از:

اسکراب روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بارزترین مواد طبیعی برای درمان انواع بثورات جلدی از جمله علائم بیماری پوست مرغی است. عصاره نارگیل به علت قدرت زیاد در رطوبت رسانی، موجب آرام شدن التهاب و خارش شده و همچنین باکتری های مضر روی پوست را نیز از بین می برد.

طرز تهیه و استفاده از اسکراب روغن نارگیل برای درمان پوست مرغی :

شکر سفید و شکر قهوه ای هر کدام ۱ قاشق غذاخوری

روغن نارگیل ۲ قاشق غذاخوری

ابتدا روغن نارگیل را کمی حرارت دهید و شکر را در آن مخلوط کنید و در نواحی که علائم بیماری پوست مرغی مشاهده می شود بزنید بعد از و تا ۳ دقیقه ماساژ دهید و در انتها با آب پوست خود را بشویید از این اسکراب روزانه استفاده کنید.

درمان بیماری های پوستی
درمان بیماری های پوستی

لایه برداری پوست با سرکه سیب

سرکه سیب نیز یکی دیگر از مواد طبیعی است که در هر خانه ای پیدا می شود، علاوه بر استفاده خوراکی به صورت موضعی برای پوست نیز مفید است. سرکه سیب علاوه بر داشتن آنتی اکسیدان دارای اسید مالیک است از ویژگی های آن می توان به جا کردن سلول های مرده و درمان علائم بیماری پوست مرغی اشاره کرد اسید سالیسک نوعی از اسید هیدروکسی است.

نحوه استفاده از سرکه سیب به عنوان لایه بردار

به دو شکل از سرکه سیب می توان استفاده کرد:

  1. سرکه و آب را به میزان مساوی مخلوط کرده و با پنبه بر روی علائم بیماری پوست مرغی بزنید و بعد از چند دقیقه بشویید و خشک کنید.
  2. تهیه  یک نوع اسکراب که مخلوطی از سرکه سیب و روغن نارگیل و عسل است که مواد لازم شامل:

سرکه سیب ۱ قاشق غذاخوری

روغن نارگیل ۱ قاشق غذاخوری

عسل ۱ قاسق چای خوری

مواد را فوق را با هم ترکیب کنید و روی ناحیه صدمه دیده بزنید و بگذارید خشک شود سپس بشویید.

در این اسکراب سرکه سیب مثل یک لایه بردار شیمیایی سلول های مرده پوست و کراتین مسدود شده در فولیکول را از بین می برد و عسل و روغن نارگیل نیز به آبرسانی و نرمی پوست کمک می کند.

درمان پوست مرغی با آلوئه ورا

آلوئه ورا از معروفترین گیاهانی است که برای هر نوع ناراحتی پوستی مفید می باشد از ژل آن نیز برای آبرسانی و همین طور آرام کردن تحریکات و می توان برای کاهش علائم بیماری پوست مرغی استفاده کرد. نحوه مصرف:

ابتدا ژل آلوئه ورا را جدا کنید و بر روی موضع قرار دهید اجازه دهید ۵-۱۰ دقیقه روی پوست بماند و پوست را ماساژ دهید آنگاه با پد پنبه ای یا یک دستمال ژل را پاک کنید از این روش می توانید هر چند وقت یک بار و در طول روز ۲-۳ بار استفاده کنید.

جوش شیرین و درمان پوست مرغی

جوش شیرین را به عنوان ارزانترین و مقرون به صرفه ترین ماده طبیعی  می توان نام برد علاوه بر آن خاصیت ضد باکتریایی و قدرت لایه برداری آن بی نظیر است.

 برای اینکه از جوش شیرین به عنوان اسکراب استفاده کنید نیاز به ۲-۳ قاشق غذاخوری از این ماده به همراه کمی آب که به صورت خمیر درآید.

سپس خمیر را بر موضع مورد نظر بمالید و بگذارید ۳-۵ دقیقه روی پوست بماند سپس بشویید.

با یک رژیم غذایی سالم به درمان پوست مرغی کمک کنید

مصرف انواع لایه بردارها، پمادها و کرم ها تنها بخشی از درمان علائم بیماری پوست مرغی است و داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند به عنوان راه حلِ مکملِ درمان پوست مرغی باشد.

استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و مواد مغذی مانند ویتامین A و E می توانند برای درمان موثر باشد.  بنابراین:

روزانه بین ۳-۵ وعده میوه و سبزی بخورید

برای جذب بیشتر ویتامین E و A می توانید از سبزیجات برگ سبز و گوجه فرنگی، کدو تنبل و انبه را به سبد غذایی خود اضافه کنید.

گوشت بدون چربی و غذاهای سرشار از امگا۳

نقش اپیلاسیون در پوست مرغی
نقش اپیلاسیون در پوست مرغی

علت بروز پوست مرغی بعد از اپیلاسیون

هنگامی که موهای بدن را اپیلاسیون می کنید بر روی پوست علائمی ایجاد می شود که بسیار شبیه به علائم بیماری پوست مرغی است. اما دلیل بروز پوست مرغی بعد از اپیلاسیون چه می تواند باشد؟

دلیل آن التهابی است که در اثر کشیده شدن پوست و کنده مو در فولیکول مو است که باعث بروز بثورات قرمز رنگ و خارش دار روی پوست می شود که به آن فولیکولیت نیز می گویند که حتی ممکن است چرکی هم باشند.

مقاله پیشنهادی: انواع لاک ناخن کدام ها هستند و کدام بهتر است؟

دلیل چرکی بودن آن این است که هنگام اپیلاسیون به فولیکول پوست آسیب می رسد این صدمه باعث می شود که پوست نتواند از نفوذ  باکتری استاف که روی سطح پوست زندگی می کند جلوگیری کند در نتیجه وارد فولیکول مو شده  و باعث عفونت سطحی پوست می شود اما با تسکین پوست خود به خود از بین می رود و خطر جدی به دنبال ندارد.

موی فرو رفته چیست؟

دقیقا در زمانی که التهاب پوست تسکین پیدا کرده و موها مجددا قصد رشد کردن پیدا می کنند جوش های ریز قرمز رنگی روی پوست ایجاد می شود. دلیل آن هم به خاطر آسیب به فولیکول و مسدود شدن آن  است که موی رشد کرده نمی تواند به بیرون پوست رانده شود.

 در نتیجه در زیر پوست جمع شده و موجب پیدا شدن جوش های ریز و قرمز می شود که التهاب و خارش ندارد اما اگر بخواهید آن را دستکاری کنید احتمال عفونی شدن عمیق تر پوست زیاد می شود.

به هر حال علائم پوست مرغی بعد از اپیلاسیون ظاهر نازیبایی به پوست می دهد که می توانید با انجام راهکارهایی که در ادامه معرفی می کنیم به بهتر شدن آن کمک کنید.

مراقبت از پوست

اقداماتی که برای پوست مرغی بعد از اپیلاسیون باید انجام دهید

برای اینکه  دچار پوست مرغی بعد از اپیلاسیون نشوید باید نکاتی بهداشتی که شاید کم اهمیت به نظر برسد را رعایت کنید. انجام اقدامات منوط به بعد از اپیلاسیون نیست و شما باید قبل از اپیلاسیون نیز نکاتی را مد نظر داشته باشید.

قبل از اپیلاسیون

برای اپیلاسیون کردن به مرکزی مراجعه کنید که از بهترین وکس یا موم استفاده می کند زیرا موم با کیفیت پایین سبب تحریک شدید پوست می شود.

اپیلاسیون کارتان حرفه ای باشد و بتواند شما را در مورد علائم پوست مرغی و نحوه مدیریت آن آگاه کند.

خرید محصولات آرایشی کانتورینگ و هایلایت با کیفیت بالا و قیمت مناسب

بلافاصله بعد از اپیلاسیون

برای تسکین تحریکات پوست مرغی بعد از اپیلاسیون می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید و یا اینکه دوش آب سرد بگیرید.

پوشیدن لباس گشاد بعد از اپیلاسیون را فراموش نکنید زیرا لباس تنگ باعث برخورد لباس با پوست و تشدید التهاب می شود.

برای درمان پوست مرغی بعد از اپیلاسیون از مصرف لوسیون و کرم هایی که حاوی عطر هستند جدا خودداری کنید زیرا سبب تشدید علائم بیماری می شود.

در صورت تمایل می توانید از پماد یا کرم حاوی کورتیزون برای درمان پوست مرغی استفاده کنید.

برای جلوگیری از تشدید التهاب پوست مرغی بعد از اپیلاسیون تا ۲۴ ساعت از فعالیت زیاد پرهیز کنید.

دو روز بعد از اپیلاسیون

همچنان لباس گشاد بپوشید زیرا پوست هنوز ملتهب است و باعث تشدید تحریک می شود

به جای استفاده از محصولات بهداشتی حاوی عطر، مواد طبیعی برای آبرسانی و آرامش التهاب ناشی از علائم بیماری پوست مرغی را جایگزین کنید.( در ادامه مقاله بیشتر توضیح خواهیم داد)

تا رسیدن موعد اپیلاسیون بعدی سعی کنید برای درمان پوست مرغی می توانید از اسکراب استفاده کنید این کار باعث جدا شدن سلول های مرده شده و پوست را پاکسازی کرده همچنین کیست های مویی زیر پوست را نیز آزاد و برای اپیلاسیون بعدی آماده می کند.

روش های خانگی برای درمان پوست مرغی بعد از اپیلاسیون

آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاه دوست داشتنی که از پوست شما تحت هر شرایطی محافظت می کند. کافی است برای درمان پوست مرغی بعد از اپیلاسیون مقداری از ژل آلوئه ورا را در ناحیه اپیلاسیون شده قرار داده و ماساژ دهید تا سبب تسکین و آبرسانی و تغذیه از مواد مغذی موجود در آن شود.

روغن درخت چای  مناسب بیماری های پوستی
روغن درخت چای مناسب بیماری های پوستی

روغن درخت چای

ماده ای که ارگانیک است و دارای خواص بسیار که برای سلامتی پوست مفید می باشد. تاثیر روغن درخت چای در روند درمان پوست مرغی بعد از اپیلاسیون به دلیل دارا بودن خواصی مثل ضد باکتری و ضد ویروسی بودن، آرام کننده التهاب است که از عفونی شدن پوست جولگیری می کند و باعث ترمیم فولیکول مو می شود.

روغن درخت چای را نباید به تنهایی استعمال کرد زیرا احتمال واکنش آلرژیکی وجود دارد بنابراین باید به ازای یک قطره از این روغن، ۱۰ قطره روغن زیتون و یا نارگیل را ترکیب و بعد مصرف کنید.

اسکراب شکر

شما می توانید به سادگی با مواد طبیعی در دسترس یک اسکراب تهیه کرده و از آن برای درمان پوست مرغی بعد از اپیلاسیون استفاده کنید.

طرز تهیه اسکراب شکر :

شکر  نصف فنجان

روغن نارگیل یا زیتون نصف فنجان

مواد فوق را با هم ترکیب کنید و روی موضع مورد نظر با حرکات دورانی ماساژ دهید.

از خاصیت این اسکراب علاوه بر لایه برداری از سلول های مرده پوست، کاهش التهاب، به جلوگیری از رشد موها، درون پوست می توان اشاره کرد.

باید این نکته را مد نظر داشته باشید که این درست است که علائم بیماری پوست مرغی با پوست مرغی بعد از اپیلاسیون شبیه به هم است اما مدت زمان درمان پوست مرغی بعد از اپیلاسیون بسیار کمتر است.

برای درمان بیماری پوست مرغی باید صبور باشید و نکات گفته شده در این مقاله را رعایت نمایید.

منابع

healthline.com
nhs.uk
aad.org
mayoclinic.org
helloglow.co

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

یک × دو =