فواید ویتامین Q10چیست؟

فواید ویتامین Q10 باعث شده است تا این ویتامین در دنیای سلامتی از جایگاه خاصی برخوردار باشد. Q10 یک ماده مغذی ضروری است که تقریبا در همه سلول های بدن انسان وجود دارد و با مصرف برخی غذاهای زیر می توان این ویتامین را به صورت مستقیم تامین کرد. Q10 تقریبا در هر سلول از بدن یافت می شود و یک ماده محلول در چربی می باشد که ویتامین مانند است و در تبدیل غذا به انرژی کمک شایانی می کند. از آسیب رادیکال های آزاد و سمی محافظت می کند و به طور طبیعی در بدن تولید می شود و در بسیاری از غذاها وجود دارد. منابع غذایی حاوی ویتامین  Q10 عبارتند از:

  1. ماهی
  2. مرغ، تخم مرغ
  3. آجیل
  4. گل کلم، کلم بروکلی و مارچوبه
  5. غلات کامل

مواردی که اشاره شد تنها چند منبع غنی از ویتامین Q10 هستند که در تولید انرژی و همانند سازی این ویتامین نقش حیاتی دارد. یکی از فواید ویتامین Q10 این است که Q10 به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و رادیکال های آزاد و مضر را به راحتی خنثی می کند. عوامل مختلفی می توانند سطح Q10 در بدن کاهش را دهند که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

  1. افزایش سن
  2. داروهایی که برای کاهش کلسترول استفاده می شوند مثل مصرف استاتین
  3. جهش های ژنتیکی که بر تولید Q10 تاثیرگذار هستند

توجه داشته باشید که کمبود Q10 می تواند بیماری های زیادی را به همراه داشته باشد، از جمله:

  • بیماری قلبی
  • سرطان
  • بیماری آلزایمر

ویتامین کیوتن برای چی خوبه؟

اما سوال اصلی این است که فواید ویتامین Q10 چیست و ویتامین کیوتن برای چی خوبه؟ دلایل استفاده از ویتامین کیوتن چیست و چرا با وجود تولید طبیعی این ویتامین توسط بدن باید حتما مواد غذایی حاوی ویتامین کیوتن را بیشتر استفاده کرد؟ چقدر از فواید ویتامین Q10 اطلاعات دارید؟

فواید ویتامین Q10 چیست؟
فواید ویتامین Q10 چیست؟

فواید ویتامین Q10 روی قلب

سلامت قلب رابطه مستقیمی با ورزش و خوراک شما دارد و هیچ راه میانبری برای بهبود سریع آن جز عمل جراحی وجود ندارد، بنابراین قبل از این که سلامت قلب خود را به خطر بیندازید بهتر است که به تغذیه و ورزش روزانه خود اهمیت بیشتری دهید. کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک نوعی بیماری قلبی است که در آن دیواره های قلب آن به شکل عجیبی ضخیم می شوند و باعث نامنظم شدن ضربان قلب و پمپاژ خون برای قلب می شوند.

مصرف Q10 برای بهبود عملکرد قلب، ضربان قلب و کاهش ضخامت دیواره قلب بسیار عالی است. مکمل های بسیاری وجود دارد که می تواند به طور همزمان روی قلب و رگ های خونی تاثیرگذار باشد، فواید ویتامین Q10 به گونه ای است که نه تنها روی قلب بلکه مشکلات مربوط به آن را درمان و حتی ممکن است برای همیشه شما را از شر دردهای مرتبط با آن خلاص کند. کمبود ویتامین کیوتن در بدن به معنی خطر بیشتر برای مشکلاتی مانند بیماری های قلبی و گرفتن مویرگ های اطراف قلب است.

بهترین زمان مصرف کیوتن چه موقعی است؟

یکی از سخت ترین موارد در مورد شروع مصرف مکمل های غذایی این است که بهترین زمان مصرف کیوتن چه موقعی است؟ زیرا تاثیر بسیاری از داروها و مکمل ها به زمان و نحوه مصرف آنها بستگی دارد که کیوتن از این موضوع مستثنا نیست و از آنجایی که یک آنزیم محلول در چربی است، بنابراین مصرف مکمل کیوتن با یک وعده غذایی سبک تاثیر بیشتری دارد. با این تفاسیر اگر بخواهیم در مقابل سوال این که بهترین زمان مصرف کیوتن چه موقعی است جواب منطقی بدهیم باید بگوییم این به سبک زندگی شما بستگی دارد و در هر وعده ای که غذای سبک تری مصرف می کنید می توانید به راحتی از این مکمل استفاده کنید.

خرید محصولات بهداشتی حاوی Q10 با قیمت مناسب و کیفیت بالا

کیوتن و ضد چروک

کیوتن و ضد چروک ها رابطه ای تنگاتنگ با یکدیگر دارند، مرطوب سازی به تنهایی می تواند به چین و چروک های پوست کمک و ظاهری یکدست را به شما هدیه دهد. مرطوب کننده ها، لوسیون ها، کرم ها، ژل ها و سرم های ساخته شده از آب، روغن، ویتامین کیوتن و سایر مواد مانند پروتئین، گلیسیرین، و … جزو بهترین محصولات زیبایی هستند. اغلب کرم های ضد چروک مرطوب کننده هایی با ترکیبات ویژه هستند که فواید به نسبت بیشتری دارند. با اضافه کردن ترکیبات فوق می توان شاهد بهبود رنگ پوست، بافت، خطوط ریز چین و چروک و … در پوست بود. کیوتن و ضد چروک دو کلمه همیشه همراه هستند که به کاهش چین و چروک های دور چشم کمک کرده و از پوست در برابر آفتاب محافظت می کند.

جالب است بدانید تقریبا ۸۰٪ از پوست و یک سوم از تمام پروتئین در بدن از کلاژن تشکیل شده است. فواید ویتامین Q10 به حمایت از تولید کلاژن کمک و در افزایش بازسازی سلول ها، محافظت از اندام های ظریف مانند پوست اطراف چشم، تقویت استخوان ها، تاندون ها و مفاصل و حفظ قابلیت ارتجاعی پوست کمک می کند.

فواید ویتامین Q10 برای مو
فواید ویتامین Q10 برای مو

تاثیر q10 بر موها

اگر می خواهید با یک محصول و تغذیه یک ویتامین از شر شوره سر، ریزش مو، موخوره، خشکی، شکنندگی و تغییر رنگ و تضعیف شدن موها خداحافظی کنید به جرات می توانم بگویم که فواید ویتامین Q10 برای موها دقیقا همان چیزی است که بسیار از افراد به دنبال آن هستند. تاثیر q10 بر موها به گونه ای است که با یکبار استفاده از آن به راحتی شاهد تغییرات و تقویت موها خواهید بود. از مهمترین تاثیر q10 بر موها می توان به رشد سریع و نرمی و براق شدن آنها اشاره کرد که با یکبار استفاده بعد از مدت زمان کوتاه شاهد فواید ویتامین Q10 روی موها خواهید بود.

تقویت تولید کراتین و آنتی اکسیدان عالی برای مشکلات مو

اولین علل تاثیر q10 بر موها به دلیل خاصیت ضد پیری بر سلامت پوست و مو می باشد، سنتز کراتین پروتئین در سلامت مو نقش مهمی دارد که تاثیر q10 بر موها در مدتی کوتاه به وضوح دیده می شود و در اصل به پروتئین هایی که روند پیری را به تعویق می اندازند کمک می کنند. تاثیر q10 بر موها به دلیل وجود یک آنتی اکسیدان قوی شما را حیرت زده خواهد کرد، رادیکال های آزاد باعث آسیب اکسیداتیو به DNA و سلول های بدن می شوند که با آسیب رساندن به موها در نهایت دچار خشکی، شکنندگی، ریزش و موخوره می شوند.

برای این که بتوان از تمامی این مشکلات جلوگیری کرد باید به دنبال منبعی از آنتی اکسیدان بود چرا که تاثیر q10 بر موها به دلیل اکسیدان های مفید در آن می باشد. تاثیر q10 بر مو زمانی موثر است که با کمبود برخی از ویتامین ها روبرو نباشید، کمبود ویتامین هایی همچون کیوتن می تواند بر سلامت موها تاثیر مستقیمی داشته باشد، زیرا تاثیر q10 بر موها در روند انتقال الکترون تنفس سلولی هوازی بسیار چشمگیر است. تاثیر q10 بر موها به قدری زیاد است که هر چه از آن برای شما بگوییم کم گفته ایم. کمبود اکسیژن در خون منجر به ضعیف شدن فولیکول های مو می شود و اینجاست که می توان شاهد تاثیر q10 بر موها بود، دیگر تاثیر q10 بر موها این است که خون را به بهترین شکل تحریک می کند و با فعال شدن اکسیژن در کنار تامین ویتامین مورد نیاز به رشد موها کمک می کند.

چی برای پوست خوبه
چی برای پوست خوبه

فواید ویتامین Q10 برای پوست

تا به اینجا از فواید ویتامین Q10 برای مو گفته ایم که فوق العاده است، اما مزایای شگفت انگیز ضد پیری برای پوست همه نظرها را به این سمت و سو کشانده است. پوست بزرگترین اندام بدن هر فرد می باشد که از اهمیت بالایی برخوردار و ممکن است برخی برای حفظ زیبایی خود دست به هزینه های گزافی بزنند. پوست خواه یا ناخواه در معرض رادیکال های آزاد قرار می گیرد که علائم پیری زودرس را به دنبال دارد. این رادیکال های آزاد نه تنها در محیط وجود دارند، بلکه در داخل بدن نیز یافت می شوند که می توانند مسائل داخلی مانند عدم تعادل هورمونی و آسیب سلولی و همچنین مسائل خارجی مانند خطوط ریز چین و چروک، لک های تیره و افتادگی پوست را ایجاد کنند.

استفاده از منابع و فواید ویتامین Q10 به صورت موضعی و خوراکی می تواند بر روی پوست تاثیر داشته باشد و با افزایش تولید انرژی سلول های پوست و ایجاد یک لایه محافظت آنتی اکسیدانی، اثرات رادیکال های آزاد را به صورت معجزه آسایی کاهش می دهد. گنجاندن ویتامین  Q10در برنامه روزانه مراقبت از پوست می تواند علائم پیری زودرس ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب را کاهش و حتی باعث کاهش خطوط و چین و چروک های پوستی شود، از مهمترین فواید ویتامین Q10 در داخل بدن، کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست می باشد.

دیگر فواید ویتامین Q10

درمان سردرد: با افزایش سن، تعداد رادیکال های آزاد در بدن افزایش می یابد و می توانند آسیب های جدی به بدن وارد کنند. یکی از مضرات رادیکال های آزاد این است که می تواند میزان انرژی در سلول های مغز را کاهش و منجر به سردرد و میگرن شود. Q10 می تواند عملکرد سلولی را بهبود بخشد و التهاب را کاهش دهد که در نتیجه بر روی سردردهای مزمن و میگرنی تاثیر مثبت دارد و می تواند به طور کامل آنها را درمان کند.

مبارزه با علائم دیابت: سطح بالای قند خون در افراد دیابتی به اعصاب آسیب جدی میرساند که باعث درد، سوزن سوزنی شدن و بی حسی می شود و به عنوان نوروپاتی دیابتی شناخته می شود. Q10 با کاهش استرس اکسیداتیو که منجر به آسیب سلولی می شود، با علائم دیابت مقابله می کند. تامین ویتامین کیوتن می تواند به تنظیم سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین را کاهش دهد.

گردش خون: اکسید نیتریک (NO) مولکولی است که با گشاد شدن رگ های خونی به بهبود گردش خون کمک می کند. رگ های خونی سالم با تولید NO، اجازه جریان خون بهتر و جلوگیری از تنگی عروق را فراهم می کنند. رادیکال های آزاد مانند سوپراکسید روی خنثی کردن NO نقش دارند و از اتساع رگ های خونی جلوگیری می کنند که در نتیجه گردش خون را کاهش می دهند. Q10 سوپراکسید را خنثی و سطح اکسید نیتریک را افزایش می دهد و این دقیقا چیزی است که رگ های خونی برای گردش بهتر خون به آن احتیاج دارند.

درمان سرطان پوستی
درمان سرطان پوستی

درمان برخی از سرطان های پوستی با مکمل کیوتن

کمبود کوآنزیم Q10 با افزایش خطر ابتلا به سرطان های پوستی ارتباط دارد که با مصرف کوآنزیم Q10 همراه با سایر آنتی اکسیدان ها بیماران مبتلا به سرطان پوست را درمان می کند. مصرف کوآنزیم Q10 از طریق دهان بیماری ریه به نام بیماری انسدادی مزمن ریوی را بهبود و عملکرد ریه و تحمل شرایط ورزش های سنگین برای افراد مبتلا به COPD را فراهم می کند که با ورزش نیز می توان یک پوست سالم و جوان داشت.

افزایش باروری

میزان باروری با افزایش سن به دلیل کاهش تعداد و کیفیت تخمک های موجود در زنان کاهش می یابد. Q10 مستقیما در این فرایند نقش دارد و با افزایش سن علاوه بر تاثیرگذاری روی تخمک ها تولید Q10 نیز کاهش می یابد و باعث می شود بدن در محافظت از تخمک ها و آسیب اکسیداتیو مقاوم نباشد.

درمان مشکلات ریوی

از بین تمام اعضای بدن، ریه ها بیشترین تماس با اکسیژن را دارند که باعث می شود در معرض آسیب اکسیداتیو بیشتری قرار بگیرند. افزایش آسیب اکسیداتیو در ریه ها و محافظت ضعیف از آنتی اکسیدان ها و کمبود ویتامین Q10، می تواند منجر به بیماری های ریوی مانند آسم و بیماری های انسدادی مزمن مربوط به ریه شود. کمبود مکمل Q10 باعث افزایش التهاب در افراد مبتلا به آسم و نیاز آنها به داروهای استروئیدی را بیشتر می کند.

حرف پایانی

Q10 مانند یک ویتامین است که فواید زیادی برای سلامتی دارد از آنجایی که این ماده در تولید انرژی سلول نقش دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند برخی بر این باورند که هر چه این مکمل را بیشتر مصرف کنند به نفع آنهاست، همانطور که میدانید بدن تا یک رده سنی این ویتامین را به طور طبیعی تولید می کند که بعد از آن رده سنی کاهش می یابد و باید به عنوان یک جایگزین طبیعی به آن نگاه کرد و در استفاده آن زیاده روی نشود در غیر این صورت نه تنها سودی برای سلامتی ندارد بلکه می تواند مشکلات حادتری را به همراه داشته باشد.

منابع

everydayhealth.com
clevelandheartlab.com
hairguard.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

هجده − نه =