فواید گل محمدی (گل سرخ)

فواید روغن گل محمدی چیست؟ چرا از روغن گل ها استفاده می شود؟ آیا فواید روغن گل محمدی محدود به پوست است؟ آیا گل سرخ با گل محمدی تفاوت دارد؟ گل سرخ برای چی خوبه؟

روغن گل محمدی که آن را با نام گل سرخ نیز می شناسند فواید بیشماری در حوزه سلامت به خصوص سلامت پوست و مو دارد. خواص روغن گل سرخ برای لک صورت برای همگان روشن و واضح شده است همچنین فواید روغن گل محمدی برای سلامت مو نیز ثابت شده می باشد.

اما برای استفاده صحیح از هر ترکیبی نیاز به شناخت علمی و دقیق تر و مکانیسم تاثیر گذاری آن داریم که در ادامه آن را شرح می دهیم علاوه بر آن استفاده صحیح از روغن گل سرخ برای لک صورت و بهره بردن از فواید روغن گل محمدی برای مو و استفاده از گل محمدی در ماسک را توضیح می دهیم.

فواید روغن گل محمدی
فواید روغن گل محمدی

گل محمدی چیست؟

گل محمدی یا گل سرخ یکی از قدیمی ترین انواع گل رز در جهان می باشد این گیاه علاوه بر ظاهر زیبایی که دارد به عنوان گیاه دارویی برای حوزه زیبایی و سلامت پوست و مو استفاده می شود. این گل با نام های Rosa damascena و Rose of Castile نیز شناخته می شود.

علاوه بر پودر و دمکرده گل محمدی از روغن گل محمدی نیز استفاده زیادی در حوزه پوست و مو می شود هرچند این روغن خواص متعددی برای سلامت کلیه اعضای بدن دارد.

فواید روغن گل محمدی برای پوست
فواید روغن گل محمدی برای پوست

گل سرخ برای چی خوبه؟

شاید شما هم از جمله کسانی باشید که از خود پرسیده اید به طور کلی گل سرخ برای چی خوبه؟ از گل سرخ در درمان بیماری هایی مانند:

  1. درد شکم
  2. درد قفسه سینه
  3. خونریزی بیش از حد قاعدگی
  4. مشکلات گوارشی
  5. سرفه
  6. یبوست
  7. التیام زخم

فواید روغن گل محمدی برای پوست و مو بسیار زیاد بوده و دلیل علمی این اتفاقات به خوبی شناخته شده است و نمی توان تنها به موارد فوق اکتفا کرد.

مقاله پیشنهادی: بهترین ماسک برای مو های مختلف چیست؟

گل سرخ برای سرفه

برای بهره بردن از اثرات این گل زیبا در رفع سرفه می توانید از دمکرده این گل استفاده کنید بدین طریق که چند گلبرگ گل سرخ را در آب ریخته و چند دقیقه بجوشانید سپس آن را صاف کرده و ا عسل میل کنید.

سرفه در اثر عفونت های باکتریایی و ویروسی ایجاد می شود و خاصیت ضد میکروبی گل محمدی می تواند اثرات نامطلوب هر گونه میکروارگانیسم عفونت زا در بدن را از بین برد و سرفه و هرگونه عفونت را در بدن کاهش دهد.

کاهش تب

همانطور که راجع به خواص ضد میکروبی گل محمدی صحبت کردیم این نکته بیان کردیم که این گل می تواند تمامی عفونت های موجود در بدن را از بین ببرد بنابراین با رفع عفونت زایی در شخصی که دارای تب بالا است می تواند تب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین اثرات ضد میکروبی دم کرده گل محمدی بر روی لثه و دندان ها نیز موثر بوده و آلودگی های دهانی را نیز از بین می برد.

بهترین روغن ها برای پوست
بهترین روغن ها برای پوست

گل سرخ در درمان بواسیر

بواسیر یا هموروئید بیماری است که به علت  متورم شدن سیاهرگ هایی که در روده و مقعد هستند به وجود می آید. گل سرخ با داشتن فیبر بالا می تواند برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر باشد به این صورت که می توانید دم کرده آن را برای درمان هرگونه بیماری گوارشی استفاده کنید.

دفع سموم بدن

دمکرده گل سرخ ادرار آور بوده و باعث می شود که تمامی سموم بدن از بدن دفع شود. این دم کرده کبد را از تمامی سموم پاک می کند. به علت داشتن فیبر بالا و به این دلیل که فیبر تمامی سموم را به خود جذب می کند و سپس آن را دفع می کند این گل با داشتن فیبر بالا سیستم گوارشی را نیز پاک سازی می کند. توجه داشته باشید که گل محمدی ضد اسهال است؛ در ترکیب این گل تانن وجود دارد که نوعی ماده منقبض کننده می باشد بنابراین گل محمدی می تواند برای درمان اسهال نیز موثر باشد.

درمان ورم پا

برخی مواقع در بعضی افراد تورم و التهابات پا به چشم میخورد. مالیدن روغن گل محمدی به پا با توجه به اینکه این روغن خاصیت تسکین درد را دارد باعث رفع درد در پا می شود همچنین این روغن گردش خون را بهبود بخشیده و با افزایش گردش خون در پا التهابات و هرگونه سوزش و خارش را از بین می برد و سلول های پا را با مواد مغذی موجود در خون تغذیه می کند.

گل محمدی و درمان افسردگی

تحقیقات مختلف این موضوع را ثابت کرده اند که گل محمدی در تسکین اعصاب و آرامش بخشیدن به ذهن و روح فرد می تواند مفید باشد هرچند هنوز مکانیسم اثر این گل روی اعصاب مشخص نمی باشد. این گل برای زنانی که یائسگی را تجربه می کنند و علائمی مانند گرگرفتگی دارند نیز موثر هستند و موجب تسکین این علائم می شود.

 فواید روغن گل محمدی برای مو
فواید روغن گل محمدی برای مو

ترکیبات موجود در گل محمدی

فواید گل محمدی مربوط به اجزای شیمیایی درون آن می باشد که این گل را در حوزه سلامت شگفت انگیز کرده است. اجزای شیمیایی این گل شامل:

  • آنتوسیانین، سیترنلول، دی سیلوکسان، فلاونوئیدها
  • گالیک اسید، سیترال، کربوکسیلیک اسید، هانیکوزان، کوئرستین، میرسن
  • ویتامین C، ویتامین A، ویتامین E

این ترکیبات به ویژه برای رفع لک صورت مناسب بوده و خواص روغن گل سرخ برای لک صورت مدیون حضور آن ها می باشد. محصولات مشتق شده از گل محمدی علاوه بر پودر آن گلاب و روغن گل محمدی تهیه می شود. که این محصولات تمامی فواید گل محمدی را در خود دارند.

  فواید روغن گل محمدی برای بدن
فواید روغن گل محمدی برای بدن

روغن گل محمدی چگونه تهیه می شود؟

با توجه به خواص روغن گل سرخ برای لک صورت این روغن در درمان استفاده می شود. فواید روغن گل محمدی که از گلبرگ های تازه درست شده است بیشتر است.

این روغن طی یک فرآیند سخت به دست می آید. به دلیل حضور میزان کمی روغن در هر گل تعداد زیادی گل برای تهیه روغن گل محمدی نیاز است. برای به دست آوردن یک قسمت روغن به سه هزار قسمت گل نیاز است.

بلغارستان یکی از کشور های تولید کننده این روغن می باشد. یک اونس روغن گل بلغاری از ۶۰ هزار شکوفه گل رز تولید می شود. این روغن تحت عنوان “طلای مایع بلغارستان” نامیده می شود، زیرا هر اونس روغن گل بلغاری گرانتر از هر اونس طلای واقعی است.

خرید محصولات رفع ترک پا با قیمت مناسب

روغن گل محمدی اصل

برای بهره بردن از خواص روغن گل سرخ برای لک صورت باید در هنگام خرید به یکسری نکات توجه کنید. روغن گل محمدی اصل باید کمرنگ و نیمه جامد باشد علاوه بر آن باید بوی خوب گل محمدی را به همراه داشته باشد و نباید هیچ گونه بو ماندگی بدهد. آیا روش های تولید روغن گل محمدی را میدانید؟

سه فرایند اصلی برای تولید روغن گل محمدی وجود دارد.

  1. تقطیر بخار
  2. استخراج با حلال
  3. استخراج با دی اکسید کربن
روغن گل محمدی برای چی خوبه
روغن گل محمدی برای چی خوبه

فواید روغن گل محمدی برای پوست و مو

همان طور که اشاره کردیم روغن گل محمدی شامل اجزای بسیار مفیدی می باشد که فواید روغن گل محمدی به خاطر حضور این اجزا می باشد. اما ارتباط اجزای موجود در این روغن با خواص روغن گل سرخ برای لک صورت چیست؟ فواید روغن گل محمدی برای مو چیست؟ برای پاسخ به این سوال تک تک اجزای روغن را نام برده و تاثیر هریک را در فواید روغن گل محمدی بررسی می کنیم.

سیترال

این ترکیب در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی نظیر مرطوب کننده ها ،عطرها ، لوسیون ها و محصولات حمام رایج است. این ترکیب دارای خواص ضد میکروبی قوی بوده و در سنتز ویتامین A نقش دارد. بنابراین می تواند در ضد عفونی کردن پوست نقش موثری داشته باشد.

اوژنول (Eugenol)

این ترکیب نیز خاصیت ضدعفونی کننده و ضد التهابی دارد. از اوژنول به غیر از استفاده به عنوان ضد عفونی کننده موضعی ، در عطر و طعم دهنده مواد غذایی نیز استفاده می شود.

روغن های حاوی ویتامین ث
روغن های حاوی ویتامین ث

ویتامین C و انواع تاثیرات آن

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که این ویتامین و خواص آن را نشناسد. ویتامین C معجزه زیبایی برای پوست و مو شناخته می شود و حضور زیاد این ویتامین در روغن گل محمدی بر فواید روغن گل محمدی افزوده است.

مقاله پیشنهادی: سرطان پوست چیست؟

کلاژن سازی

کلاژن مهمترین پروتئین پوست بوده که به پوست خاصیت کشسانی می دهد. ویتامین C به کلاژن سازی پوست کمک می کند در واقع یکی از ضروریات تولید کلاژن ویتامین C می باشد. با افزایش سن تولید این پروتئین در بدن کاهش یافته و در نتیجه پوست چروکیده می شود از فواید روغن گل محمدی می توان به اثرات ضد پیری و تولید کلاژن نام برد.

درمان لکه های صورت

علاوه بر موارد گفته شده هنگامی که شخص در معرض آفتاب قرار میگیرد تجمع ملانین در پوست زیاد شده و لکه ها از طریق اثر مستقیم آفتاب ایجاد می شوند. خواص روغن گل سرخ برای لک صورت در اینجا به کمک افراد آمده است. حضور ویتامین  Cدر این روغن با کند کردن روند تجمع ملانین روی پوست مانع از ایجاد لکه هایی می شود که در اثر آفتاب بوجود می آیند.

همچنین این روغن لکه هایی که ناشی از جوش هستند را نیز با ممانعت از تجمع ملانین ها از بین می برد بنابراین خواص روغن گل سرخ برای لک صورت دو جانبه می باشد یعنی هم برای لک آفتاب و هم برای لک ناشی از جوش موثر می باشد.

برای تیرگی زیر چشم چیکار کنم
برای تیرگی زیر چشم چیکار کنم

آبرسانی و رفع تیرگی زیر چشم

ویتامین C موجود در روغن گل سرخ آبرسانی را برای پوست زیر چشم بهبود می بخشد این خود باعث شده تا فواید روغن گل محمدی برای پوست زیر چشم نیز بر کسی پوشیده نباشد. این ویتامین کمک می کند تا خطوط و تیرگی زیر چشم از بین برود و همچنین پوست مربوط و صاف بماند. این تنها بخشی از فواید روغن گل محمدی برای پوست می باشد.

علاوه بر استفاده از روغن گل محمدی برای پوست زیر چشم می توانی از دمکرده این گل برای پاکسازی چشم از هرگونه آلودگی استفاده کنیم و مشکلات قرمزی و سوزش چشم را از این طریق بر طرف کنیم.

خواص آنتی اکسیدانی

این ویتامین خواص آنتی اکسیدانی دارد و خواص آنتی اکسیدانی در هر ماده ای موجب می شود که آن ماده بتواند رادیکال های آزاد را به راحتی از بین ببرد و از بدن محافظت کند. رادیکال های آزاد دارای الکترون اضافه هستند که این الکترون اضافه باعث می شود رادیکال های آزاد تمایل به واکنش بیشتری داشته باشند. رادیکال های آزاد با عوامل مختلفی مانند قرارگیری در معرض نور خورشید به وجود می آیند.

با از بین رفتن رادیکال های آزاد از واکنش های نامطلوب در سلول جلوگیری می شود و سلول از مسیر صحیح منحرف نشده و تمایل به سرطانی شدن در سلول از بین می رود. بنابراین برای نام بردن یکی از فواید روغن گل محمدی می توان به اثر ضد سرطانی آن اشاره کرد.

درمان آفتاب سوختگی

ویتامین سی با تسریع روند تولید و تقسیم میتوز در سلول ها آفتاب سوختگی را درمان می کند و سلول های مرده و قدیمی و آسیب دیده جای خود را به سلول های جدید می دهند. بنابراین در هنگام آفتاب سوختگی نباید از فواید روغن گل محمدی چشم پوشی کرد.

تقویت فولیکول های مو

ویتامین سی باعث می شود تا مواد مغذی بیشتر و بهتر به فولیکول های مو برسد در نتیجه فولیکول ها تقویت شوند و به طبع آن ریشه مو قوی تر می ماند و از ریزش مو جلوگیری به عمل می آید. بنابراین فواید روغن گل محمدی برای مو نیز بسیار مهم می باشد

چرا ویتامین ای خوبه
چرا ویتامین ای خوبه

ویتامین E و انواع تاثیرات آن

حضور ویتامین E نیز یکی دیگر از دلایل فواید روغن گل محمدی برای پوست و مو می باشد. تاثیر این ویتامین در سلامت پوست و مو اثبات شده می باشد. این ماده نیز مانند ویتامین C خواص آنتی اکسیدانی دارد که شرح داده شد.

التیام و تسریع روند بهبود پوست

ویتامین E باعث می شود که در مناطقی که پوست آسیب دیده و تخریب شده است مانند هنگامی که پوست در معرض آفتاب قرار می گیرد و یا هنگامی که پوست زخم می شود، سلول های پوستی سریعتر ترمیم شود. در واقع ویتامین E یکی از ضروریات مرحله میتوز سلولی می باشد. به این ترتیب حضور ویتامین C مانع از ترمیم ناقص پوست و حضور لک در پوست می شود و عملکرد این ویتامین تاییدی بر خواص روغن گل سرخ برای لک صورت می باشد.

حفظ رطوبت و کشسانی پوست

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی می باشد که نقش بسیار مهمی در حفظ رطوبت و خاصیت کشسانی پوست دارد این ماده باعث می شود دیواره مویرگ ها مستحکم تر شده و و با کاهش افتادگی پوست اثرات پیری در پوست کمتر به چشم بخورد. بنابراین علاوه بر خواص روغن گل سرخ برای لک صورت می توان از اثرات ضد پیری این روغن نیز بهره برد.

تسریع گردش خون

ویتامین ای باعث می شود جریان گردش خون سرعت بیشتری پیدا کند و در نتیجه مواد مغذی به سلول ها به خصوص سلول های مو سر بیشتر و بهتر برسد. در نتیجه سلول ها متابولیسم بهتری داشته باشند و مو دچار ریزش نشود. همچنین پوست شاداب تر و شفاف تر از حالت عادی جلوه می کند که این ها همگی از فواید روغن گل محمدی می باشد.

تنظیم هورمون ها

ویتامین ای هورمون های موجود در بدن را تنظیم می کند و اثر چاقی یا ریزش مو و یا مشکلات قاعدگی در زنان را که  به علت اختلالات هورمونی ایجاد شده است را رفع می کند. رفع این مشکلات نیز از دیگر اثرات فواید روغن گل محمدی می باشد که در هنگام استفاده از خواص روغن گل سرخ برای لک صورت به صورت دوجانبه شخص از این خواص نیز بهره می برد.

روغن گل محمدی چه ویتامینایی داره
روغن گل محمدی چه ویتامینایی داره

حضور ویتامین A در روغن گل محمدی و تاثیرات آن

ویتامین A یکی از شناخته شده ترین ویتامین ها در زمینه سلامت پوست و مو می باشد حضور این ویتامین محکم ترین نشانه تایید فواید روغن گل محمدی برای مو و خواص روغن گل سرخ برای لک صورت می باشد.

درمان آکنه

برای درمان آکنه باید به این نکته اشاره کنیم که از فواید روغن گل محمدی خواص ضد میکروبی آن می باشد که به دلیل حضور ویتامین A در این روغن است. همچنین ویتامین A با از بین بردن چربی های اضافی پوست مانع از تجمع آلودگی ها و چربی ها شده و پوستی بدون آکنه بر جای می گذارد بنابراین اثرات ضد آکنه از دیگر فواید روغن گل محمدی می باشد.

درمان شوره سر

ویتامین A همانطور که اشاره کردیم دارای خواص ضد میکروبی بوده و در مو این اثر باعث می شود که پوست سر از اثر هرگونه قارچ باکتری و شوره عاری شود و بدین ترتیب ریشه مو قوی مانده و با بهره بردن از فواید روغن گل محمدی ریزش مو اتفاق نمی افتد.

کدام روغن آبرسان مو است
کدام روغن آبرسان مو است

آبرسان مو

ویتامین A موجب حفظ رطوبت و آبرسانی بیشتر به مو ها شده در نتیجه مو ها حالت خشک و وز پیدا نمی کنند و شکنندگی در مو ها ایجاد نمی شود.

درمان خشکی لب و روشن شدن پوست

همانطور که میدانیم خشکی لب به دلیل کمبود ویتامین A، B، C می باشد. روغن گل سرخ با داشتن ویتامین های متعدد به ویژه ویتامین A و C در درمان خشکی و پوسته پوسته شدن لب موثر می باشد و پوست لب شما را با پاکسازی ملایم روشن و لطیف می کند.

ماسک گل محمدی و ماست

تا اینجا راجع به فواید گل محمدی برای پوست و مو اشاره کردیم و دریافتیم که با استفاده از روغن گل سرخ نه تنها از خواص روغن گل سرخ برای لک صورت بهره می بریم بلکه از اثرات آن برای تقویت مو نیز می توانیم استفاده کنیم. اما برای بهره بردن از تمامی فواید گل محمدی بهترین ماسک ترکیبی که می توان از آن استفاده کرد ماسک گل محمدی و ماست می باشد.

خرید محصولات سلامت دهان و دندان با قیمت بسیار مناسب

برای تهیه ماسک گل محمدی و ماست نه تا ده عدد گلبرگ متوسط گل محمدی را با یک قاشق ماست کم چرب ترکیب کرده و خوب هم بزنید. لازم است تا ماسک گل محمدی و ماست را به مدت بیست دقیقه روی پوست نگه دارید و سپس با آب سرد آبکشی کنید. این ماسک تمامی فواید گفته شده برای گل محمدی را برای پوست دارد.

مضرات گل محمدی
مضرات گل محمدی

مضرات روغن گل محمدی

با وجود دانستن فواید روغن گل محمدی در مصرف این روغن باید مضرات روغن گل محمدی را نیز در نظر بگیریم. در زیر نکاتی برای استفاده از این روغن را بیان می کنیم.

مقاله پیشنهادی: انواع رژ لب که در بازار وجود دارد

خطر ایجاد سنگ کلیه

همانطور که اشاره شد روغن گل محمدی سرشار از ویتامین C می باشد هر چند این ویتامین به فواید روغن گل محمدی اضافه می کند اما در صورت استفاده غلط می تواند به مضرات روغن گل محمدی نیز بیفزاید. یکی از مضرات روغن گل محمدی که توسط ویتامین C ایجاد می شود این است که در صورت استفاده زیاد از حد از روغن گل محمدی و یا سایر مشتقات گل محمدی امکان ابتلا به سنگ کلیه در اشخاص به وجود می آید.

این خطر به ویژه برای کسانی که برای این بیماری مستعد هستند بیشتر می باشد بنابراین تنها به بدلیل فواید روغن گل محمدی در مصرف آن زیاده روی نکنید. همچنین زیاده روی در مصرف گل سرخ باعث می شود شخص از لحاظ قوای جنسی ضعیف شود.

چرا بناید هر روغنی را برای پوست و مو استفاده کرد
چرا بناید هر روغنی را برای پوست و مو استفاده کرد

توصیه به عدم مصرف در بیماران خونی خاص

ویتامین C یکی از عوامل جذب آّهن در خون می باشد بنابراین با وجود فواید روغن گل محمدی مصرف این روغن برای افرادی مانند افراد مبتلا به بیماری تالاسمی باید زیر نظر پزشک باشد.

توجه به تداخلات دارویی

در هنگام استفاده از روغن گل محمدی به تداخلات دارویی آن توجه کنید. برخی گیاهان دارویی ممکن است با همدیگر دچار تداخل مصرف باشند و برای بدن نه تنها مفید نبوده بلکه مضر نیز باشند. تداخلات دارویی ممکن است مشکلاتی مانند تنگی نفس، سردرد، حالت تهوع، احساس سوزش در معده و … را در بدن ایجاد کنند. بنابراین در هنگام مصرف روغن این گل علاوه بر دانستن فواید روغن گل محمدی تداخلات دارویی آن را نیز بررسی کنید.

مصرف خود سرانه در موارد حساس

درست است که فواید روغن گل محمدی بسیار زیاد است اما توصیه می شود در صورتیکه قصد دارید برای درمان بیماری خاصی آن را استفاده کنید حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید و از عدم واکنش های آلرژیک در بدن خود نسبت به این روغن اطمینان حاصل کنید.

همچنین از فواید روغن گل محمدی برای بیماری خاص خود مطمئن شوید. زیرا در صورتی که فواید روغن گل محمدی در بیماری شما اثبات نشده باشد امکان ایجاد نتیجه منفی وجود دارد. فراموش نکنید که در صورت بارداری استفاده از این گل زیبا توصیه نمی شود و ممکن است سلامت جنین و مادر را به خطر بیندازد.

منابع

blackpaint.sg
huffpost.com
ncbi.nlm.nih.gov
draxe.com
superfoodly.com
en.wikipedia.org

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

شش + 1 =