با شروع فصل سرما بیشتر افراد به خشکی پوست دچار می‌ شوند که این امر باعث می‌ شود پوست آنها زبر شده یا به اصطلاح ترک بخورد. خشکی پوست در سرما یک مشکل آزار دهنده است که اگر به آن رسیدگی نشود ممکن است به بیماری های حادتری تبدیل گردد، پس حتماً باید به خشکی پوست به هنگام سرما اهمیت داد و در صدد رفع آن گردید. اما از دلایلی که در فصل سرما موجب خشک شدن پوست می شوند باید به درجه حرارت بدن و میزان رطوبت کم در هوا اشاره نمود. معمولاً در فصل سرما رطوبت در هوا کمتر می‌ شود و و خشکی پوست در افراد بیشتر می گردد.

 در فصل پاییز و زمستان آسیب به پوست بیشتر می‌ شود و در بسیاری از موارد موجب تحریک و خارش شدید در قسمت های مختلف پوست می گردد. معمولاً در فصل زمستان هوای بیرون از خانه سرد بوده و وزش باد باعث از بین بردن رطوبت پوست می شود و در نتیجه به خشکی پوست می انجامد. معمولا افرادی که دارای پوست های حساس تر هستند، با رسیدن فصل سرما خیلی سریع پوست آنها دچار خشکی شده و آسیب می بیند. در این موارد حتما باید با استفاده از نکات مهمی که در ادامه مطلب برای رفع خشکی پوست اشاره می شود، اقدام به برطرف نمودن این موارد کرد تا پوست بدن و صورت خراب نشود. 

علائم خشکی پوست در سرما

خشکی پوست در سرما
خشکی پوست در سرما

بیشتر افرادی که در فصل پاییز و زمستان به خشکی پوست دچار می شوند، علائم بارز بسیار زیادی دارند که مهمترین علائم به هنگام خشکی پوست در سرما قرمزی سطح پوست است. اگر قسمت هایی از پوست قرمز و ملتهب شدند باید بدانید که پوست دچار خشکی شده است. همچنین مورد دیگر نشان دهنده خشکی پوست سفت شدن پوست بدن و صورت است. به دلیل اینکه آب پوست به صورت کامل از بین می رود پوست بسیار سفت شده و سطح آن قرمز می گردد که همین امر نشان دهنده خشک شدن پوست می باشد. مورد دیگری که بیشتر پزشکان به افرادی که پوست‌ های حساس عنوان می‌ کنند این است که در صورت پوسته پوسته شدن قسمتهای مختلف از پوست خود حتماً باید به پزشک مراجعه کنند تا موجب کاهش خشکی پوست خود گردند.

 ترک خوردن پوست و خونریزی هم از دیگر علائم نشان دهنده خشکی پوست در سرما هستند که افراد مختلف در فصل سرد سال باید به این نوع علائم توجه کنند و در صورت اینکه دچار هر یک از این مشکلات شدند، به فکر درمان آن باشند. خشکی پوست علاوه بر اینکه بر ظاهر اثر می گذارد یک نوع مشکل آزار دهنده می باشد که گاهی اوقات با درد و سوزش همراه است. افرادی که دچار خشکی پوست می شوند در مدت زمان کوتاه پوست آنها ترک خورده و زخم می شود که ترک خوردن زخم ها به سوزش شدید می انجامد و در نتیجه این بیماری موجب اذیت نمودن فرد می گردد. پس بهتر است که با رسیدن فصل سرما راه های پیشگیری از خشکی پوست را امتحان کنید تا بتوانید پوستی سالم داشته باشید.

راه های رفع خشکی پوست در سرما 

بهترین راه برای رفع خشکی پوست در سرما مرطوب کردن پوست با استفاده از مرطوب کننده های پوستی است. افرادی که دارای پوست های مختلط می باشند، می‌ توانند از مرطوب‌ کننده‌ هایی استفاده کنند که فاقد چربی هستند. اما افرادی که پوست‌ های حساس و خشک دارند حتماً باید از مرطوب‌ کننده‌ هایی استفاده نمایند که هیچ گونه عطر و بو ندارند. همچنین در فصل سرما میزان مصرف کافئین هایی مثل قهوه باید کمتر شود، به این خاطر که کافئین سبب خشک شدن پوست می شود و در نتیجه به افزایش خشکی پوست در سرما کمک می کند.

 در فصل سرما برای رفع خشکی پوست می توان از موادی که حاوی چربی امگا ۳ هستند استفاده شود. این نوع چربی بیشتر در آجیل، ماهی و تخم کتان وجود داشته که سبب رساندن چربی به پوست می شود. همچنین لازم است بدانید که در فصل زمستان نباید آب خیلی داغ را مورد استفاده قرار داد. به هنگام استحمام کردن بهتر است که با آب ولرم بدن را مورد شستشو قرار داد.  پس از حمام کردن چرب کردن پوست با روغن زیتون هم راهی مناسب برای رفع خشکی پوست در سرما می باشد که به کاهش خشکی پوست کمک می‌ کند. افرادی که می خواهند در فصل زمستان از منزل خارج شوند حتماً باید از کرم‌ های ضد آفتاب هم استفاده نمایند. به این خاطر که در مکان‌ هایی مثل ارتفاعات اشعه ماورا بنفش خورشید بیشتر است و در نتیجه پوست به خشکی بیشتر دچار می شود. 

خرید انواع مرطوب کننده مناسب پوست

انواع محصولات مراقبتی پوست ویژه زمستان

برای رفع خشکی پوست در سرما محصولات مختلف وجود دارد که انواع محصولات مراقبتی پوست ویژه زمستان نیز توسط تولیدکنندگان محصولات بهداشتی تولید و به بازار عرضه شده اند تا افرادی که دارای پوست های خشک و حساس هستند، بتوانند با استفاده از این محصولات مراقبتی موجب پیشگیری از بروز خشکی پوست خود گردند. این نوع محصولات حاوی چربی امگا ۳ بوده و در ترکیبات خود حاوی عصاره‌ های روغن زیتون و روغن نارگیل هستند که سبب رطوبت رسانی بیشتر به بافت پوست می شوند و از خشکی پوست در فصل زمستان جلوگیری می‌ کنند. این نوع محصولات مراقبتی در بازار از برندهای مختلف وجود دارند که هرکدام سازگار با پوستی متفاوت هستند. اگر شما به دنبال خرید محصولات مراقبتی پوست به ویژه زمستان هستید، حتما باید در مورد آنها اطلاعات کافی به دست آورید سپس با توجه به نوع پوست خود این نوع محصولات را برای مراقبت از پوستتان در فصل سرما انتخاب نمایید.

 البته افرادی که میزان خشکی پوست آنها در فصل زمستان بسیار زیاد است حتما باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنند و از طریق پزشک متخصص اقدام به خرید انواع محصولات مراقبتی پوست ویژه زمستان نمایند، تا علاوه بر اینکه بتوانند پوست خود را درمان کنند به کاهش تیرگی پوست هم کمک زیادی نمایند. محصولات مراقبتی پوست از کرم های ضدآفتاب و کرم شب و روز تشکیل می شوند که در کنار آنها استفاده از کرم های مرطوب کننده هم کارساز بوده و مانع از خشکی پوست می گردد. این نوع محصولات مراقبتی هیچگونه عطر و بویی ندارند و بیشتر موجب رطوبت رسانی و کلاژن سازی در پوست می شوند و مانع از بروز خشکی پوست می گردند.

جلوگیری از خشکی پوست در سرما 

به هنگام شروع فصل سرما افرادی که دارای پوست های حساس هستند به خشکی پوست مبتلا می‌ شوند. اما راه هایی برای جلوگیری از خشکی پوست وجود دارد که بهترین آن ها تنظیم رژیم هایی است که از پوست مراقبت می کند. به هنگامی که هوا سردتر می‌ شود درمان‌ های متفاوتی برای پوست وجود دارد که بهترین آنها استفاده از مرطوب کننده ها می باشد. در فصل زمستان باید مرطوب کننده ها بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند و از ماسکهای اسکراب یا لایه بردار باید کمتر استفاده شود. به این خاطر که ماسک های لایه بردار موجب کاهش چربی پوست می‌ شوند در نتیجه به خشک شدن پوست کمک می‌ کنند.

 نوشیدن مقدار زیادی آب در فصل زمستان موجب افزایش رطوبت می شود و در نتیجه به صاف ماندن پوست کمک می کند. بهتر است که در طی شبانه روز حدود ۸ لیوان آب مورد استفاده قرار بگیرد. در هنگام تغذیه استفاده از مکمل های حاوی امگا۳ و امگا۶ هم می‌ تواند کمک زیادی به تولید کلاژن و هیالورونیک اسید بیشتر در پوست نماید و تا حد زیادی سبب کاهش از بین رفتن چربی پوست گردد. در فصل زمستان برخی از افراد می‌ توانند از دستگاه های بخار گرم استفاده کنند که با گرفتن پوست صورت و بدن خود در جلوی دستگاه بخور می توانند موجب پیشگیری از بروز خشکی پوست شوند. درمان های خانگی زیادی برای پیشگیری از خشکی پوست در فصل سرما وجود دارد که بهترین آنها استفاده از روغن های گیاهی سالم مثل روغن زیتون و روغن نارگیل است.

پیشنهاداتی مقرون به صرفه برای رفع خشکی پوست در سرما

خشکی پوست در سرما
خشکی پوست در سرما

برای درمان خشکی پوست به هنگام رسیدن فصل سرما می توان روش های مقرون به صرفه را نیز به کار برد تا در مدت زمان کوتاهی بدون عوارض  تاثیرات آن را مشاهده کرد. یکی از بهترین کارها به هنگام رسیدن فصل زمستان و خشک شدن پوست، ماساژ یوگا صورت است که با این کار می توان جریان خون موجود در زیر پوست را افزایش داد و به کاهش خشکی پوست کمک کرد. کافی است که به هنگام ورزش های یوگا از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید و با حرکات یوگا صورت موجب برطرف نمودن خشکی پوست خود شوید.

 همچنین راه دیگر برای برطرف نمودن خشکی پوست استفاده از ماسک های خانگی است که برای تهیه این ماسک ها می توانید از محصولاتی که در خانه دارید مثل شیر، بابونه، گلاب و خیار استفاده نمایید و به آب رسانی بیشتر به پوست خود کمک کنید. این نوع مواد خوراکی خاصیت آبرسانی دارند و سبب کاهش خشکی پوست می شوند. برای شستشوی صورت یا حمام حتما باید از آب ولرم استفاده کنید، آب بسیار داغ در فصل زمستان به کاهش چربی پوست کمک نموده و در نتیجه منجر به خشکی بیشتر پوست می شود. بهتر است رژیم غذایی خود را در فصل زمستان تغییر دهید؛ به طور مثال در یک شبانه روز از سبزیجات و غذاهای سالم استفاده کنید و از خوردن آجیل یا تنقلات پرهیز نمایید. در فصل زمستان پوست اطراف چشم دچار خشکی بیشتری می شوند که با استفاده از کرم‌ های دور چشم به راحتی می توان رطوبت رسانی را به این قسمت ها انجام داد.

بایدها و نبایدها به هنگام خشکی پوست در سرما

برای اینکه بتوان از خشکی پوست در زمستان جلوگیری کرد می توان پس از حمام کردن از روغن نارگیل به صورت موضعی استفاده نمود. همچنین خوردن شیر و یا ماساژ پوست با شیر می‌ تواند موجب کاهش خشکی پوست شود. عسل هم از دیگر محصولاتی است که به رطوبت رسانی به پوست کمک نموده و موجب بهبود بافت پوست می شود، ضمن این که خاصیت ضد التهابی دارد. ژل آلوئه ورا هم از دیگر محصولاتی است که  با آبرسانی بیشتر به پوست صورت و بدن می تواند خشکی پوست قسمت های مختلف را کاهش دهد. اما نباید هایی هم به هنگام خشکی پوست وجود دارد که مهمترین آنها حمام کردن مداوم است. اگر در زمان خشکی پوست مداوم به حمام بروید خشکی پوست تشدید می شود.

خشکی پوست در سرما
خشکی پوست در سرما

 همچنین قسمت هایی از پوست که دچار خشکی شده است را نباید با آب خیلی داغ شستشو دهید. استفاده از لوسیون هایی که الکل دارند موجب تحریک پوست شده و خارش پوست را تشدید می‌ کند پس از این نوع لوسیون ها نیز استفاده نکنید. بهتر است که از تماس مکرر با مواد شوینده پیشگیری نمایید. ضمن اینکه با استفاده از لباس هایی که بافتی نرم دارند موجب کاهش تحریک قسمت خشک پوست شوید. بهتر است در هنگام خشک شدن پوست بدن بدون پوشش در معرض سرما قرار نگیرید.

نکات مهم برای کاهش خشکی پوست در زمستان 

اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که با رسیدن فصل زمستان دچار مشکلات حاد پوستی می شوید بهتر است که یک سری نکات را برای پیشگیری از خشکی پوست مد نظر قرار دهید. به طور مثال از دستگاه بخور برای حفظ رطوبت در محیط هایی که کاملاً بسته هستند استفاده نمایید. رطوبت‌ رسانی با استفاده از دستگاه بخور بیشتر می شود و در نتیجه خشکی پوست در فصل زمستان کمتر می شود. همچنین دمای وسایل گرم کننده در فضا را کاهش دهید، نباید محیطی که در آن زندگی می کنید خیلی گرم باشد به این خاطر که گرمای زیاد موجب خشکی پوست می شود.

 بهتر است در هنگام استحمام در فصل زمستان از آب خیلی داغ و زمان طولانی برای دوش گرفتن استفاده نکنید. حدود ۱۰ دقیقه در حمام ماندن با آب ولرم به رطوبت رسانی پوست کمک می کند و مانع از خشکی پوست می شود. همچنین از محصولات مراقبتی پوست ویژه زمستان استفاده کنید. اکثر محصولات مراقبت از پوست در زمستان از پاک کننده های ملایم  و بدون بو هستند که با استفاده از آنها می‌ توان بسیاری از خشکی های پوست را از بین برد. ممکن است که در فصل سرما قسمتهای مختلف بدن مانند پوست لب ها هم ترک خورده و خشک شوند؛ در این صورت می‌ توان از بالم لب استفاده نمود. در فصل زمستان برای کاهش خشکی پوست دست حتما از کرم های مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. به هنگام رفتن به بیرون در روزهای ابری زمستان حتما از ضد آفتاب استفاده نمایید؛ به این خاطر که در فصل زمستان اشعه خورشیدی بیشتر بوده و پوست خیلی سریع تر تحریک شده و خشک می شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

16 − یازده =