مراقبت مو در زمستان یکی از مهمترین دغدغه هایی است که بسیاری از افراد در این فصل با آن مواجه هستند؛ با وجود این که فصل زمستان زیبایی ها و جذابیت های منحصر به فرد خود را دارد و یکی از زیباترین فصل هاست، اما می تواند برای موهای ما آسیب های فراوانی به همراه داشته باشد. به همین سبب یکی از مهمترین نکاتی که ما باید به آن توجه کنیم این است که شیوه های مراقبت مو در زمستان را به خوبی یاد گرفته و در طول این فصل به خوبی رعایت کنیم تا موهای ما دچار آسیب نشوند. در ادامه مقاله به برخی از بهترین شیوه های نگهداری از موها در این فصل اشاره خواهیم کرد، اما قبل از آن باید به این نکته بپردازیم که چرا موهای ما در فصل زمستان آسیب می بینند؟ پس با ما همراه باشید.

فصل زمستان و مراقبت مو در زمستان

همانگونه که میدانید هوا در فصل زمستان سرد و در عین حال خشک است و حتی اگر در این فصل شاهد باران و برف نباشیم، اما همچنان خشکی فراوانی با خود به همراه دارد که این امر می تواند بر روی موهای ما تاثیرات منفی بگذارد. بنابراین دمای پایین هوا، خشکی آن و بادهای شدید می توانند رطوبت موجود میان بافت موها را از بین ببرند. از بین رفتن رطوبت میان بافت موها موجب می شود که شکل ظاهری موها بی روح و شکننده به نظر برسد. حتی هوای زمستانی می تواند به پوست سر ما نیز آسیب هایی وارد کند، همانگونه که میدانید براقی و درخشندگی موهای ما تا حدود بسیار زیادی به چربی موجود در کف سر بستگی دارد، اما هوای خشک و سرد باعث ایجاد اختلال در تولید چربی می شود و براقیت و زیبایی موها را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر شما نیز در جایی زندگی می کند که زمستان های سرد و طولانی دارد، حتما با خشکی موها و وز شدن آنها در این فصل به خوبی آشنا هستید. تمامی موها از هر جنس و بافتی که باشند در این فصل تحت تاثیر قرار می گیرند و دچار مشکلات متعددی می شوند.

ساختار مو نیز شباهت فراوانی به پوست دارد و برای این که بتواند همواره نرم و سالم بماند نیاز است که از آن به خوبی مراقبت نمایید. در واقع باید به همان میزان که به پوست صورت خود اهمیت داده و همواره سعی می کنید آن را با استفاده از محصولات مراقبت پوستی مرطوب و نرم نگه دارید، باید برای موهای خود نیز اهمیت فراوانی قائل شوید تا از آسیب زمستان و هوای سرد در امان مانده و زیبایی و جذابیت خود را تا رسیدن فصل بهار حفظ کنند. خوشبختانه راه حل های بسیار زیادی وجود دارند که شما می توانید از آنها استفاده کرده و زیبایی و جذابیت موهای خود را چند برابر نمایید. ما در این قسمت به برخی از مهمترین این روش ها اشاره می کنیم.

مراقبت مو در زمستان
مراقبت مو در زمستان

مراقبت از پوست سر

کارشناسان عقیده دارند که قبل از پرداختن به مراقبت مو در زمستان باید مراقبت از موها با پوست سر را در نظر گرفت! یعنی قبل از آن که بخواهید از موهای خود در برابر خشکی و سردی فصل زمستان محافظت کنید، باید این روند را از پوست سر خود آغاز کنید. زیرا در کنار فولیکول های مو که در این قسمت رشد کرده اند صدها غدد چربی میکروسکوپی وجود دارد که مسئول تولید چربی و روغن برای محافظت از موهای ما بوده و آنها را به خوبی تغذیه می کنند. اگر پوست سر شما به هر علتی دچار خشکی شود که این موضوع در فصل های پاییز و زمستان بسیار اتفاق می افتد، غدد چربی نیز قدرت خود را از دست داده و منبع چربی موهای ما خشک می شوند. این امر باعث می شود که موهای ما بدون پوشش و محافظ باقی مانده و در با قرار گرفتن در معرض هوای سرد زمستانی زیبایی و استحکام خود را از دست بدهند.

با ادامه این فرایند موها خشک و شکننده می شوند و ممکن است دچار ریزش و شوره گردند. همچنین ممکن است شما بیش از هر زمان دیگری با مشکل خارش در کف سر خود مواجه باشید که تمامی این امور موجب توقف رشد موها در فصل زمستان می گردد. خوشبختانه این روزها انواع و اقسام شامپوها، روغن ها و درمان های تخصصی برای تغذیه پوست سر وجود دارد که می توان از آنها استفاده نمود. محصولات مراقبت از پوست سر شامل پپتیدها، پروتئین ها و عصاره های گیاهی هستند که باعث ایجاد تعادل در سطح چربی و روغن کف سر می شوند. برخی دیگر نیز التهابات به وجود آمده در این قسمت را تسکین داده و به رشد و زیبایی هر چه بیشتر موها کمک فراوانی می نمایند. بنابراین اگر بتوانید از این شامپوها، روغن ها و نرم کننده ها در طول هفته استفاده کنید، نه تنها پوست کف سر شما به خوبی تغذیه می شود، بلکه احتمال شکنندگی موها نیز به حداقل خود رسیده و خشکی آن از بین می رود.

مقاله پیشنهادی: فواید خاک رس برای پوست و مو

بهترین شامپوهای روزانه

یکی از بهترین شیوه های مراقبت مو در زمستان این است که از شامپوهای روزانه مناسب برای شستشوی موهای خود استفاده نماییم. خوشبختانه شامپوهای روزانه ای که برای این امر طراحی شده اند ریشه موها را به خوبی آبرسانی کرده، اگر بافت آنها دچار آسیب شده باشد به خوبی ترمیم نموده و حتی احتمال بروز موخوره و شوره را به صفر میرساند. در بسیاری از مواقع شنیده ایم که سعی کنید برای شستشوی موهای خود تنها از یک شامپو استفاده کرده و آن را مرتبا عوض نکنید، اما بسیاری از کارشناسان و متخصصان عقیده دارند که در فصل زمستان حتما باید شامپوی خود را تغییر دهید و اگر تا کنون از شامپوهایی استفاده می کردید که به موهای شما حجم داده و آنها را براق و شفاف می کردند، آنها را با شامپوهای مراقبت از پوست سر و مو عوض کنید و از شامپوهایی استفاده کنید که بتوانند موهای شما را آبرسانی کرده و چربی مورد نیاز کف سر را تامین نمایند.

زیرا در ترکیبات موجود در شامپوهای معمولی که در سایر فصل ها استفاده می کنید مواد شیمیایی تقریبا سختی مانند سدیم لورت سولفات وجود دارد. این ماده با وجود این که قدرت تمیز کنندگی و درخشان کنندگی بالایی برای موها دارد، اما چربی و روغن موجود در پوست سر را از بین می برد و آسیب هایی که به موها در فصل زمستان وارد شده است را تشدید می کند. بنابراین یکی از مهمترین کارهایی که در این فصل باید انجام دهید این است که شامپویی مناسب با موهای خود انتخاب کرده و که علاوه بر آبرسانی به ترمیم بافت های آسیب دیده آن در اثر سرما و خشکی نیز کمک فراوانی نماید. بهترین نوع این شامپوها با استفاده از موادی مانند روغن آرگان تهیه شده اند که تمامی آسیب های وارد شده به مو را در کوتاه ترین زمان ممکن ترمیم نموده و موهایی زیبا و براق برای شما به ارمغان می آورند.

مراقبت مو در زمستان
مراقبت مو در زمستان

استفاده از شامپو مخصوص موهای خشک

یکی از بهترین جایگزین ها برای مراقبت مو در زمستان استفاده از شوینده مناسب می باشد شما می توانید به جای شامپوهای معمولی از شامپو مخصوص موهای خشک استفاده کنید، زیرا یک محصول مراقبت از مو بسیار عالی بوده و فواید شگفت انگیزی برای موهای شما به همراه دارد. شامپوهای معمولی در فصل زمستان ممکن است روغن و چربی طبیعی کف سر و موها را از بین ببرند، اما اگر از یک شامپوی خشک و آبرسان استفاده کنید بسیاری از این آسیب ها درمان می شوند.

بنابراین سعی کنید موهای خود را حداقل یک بار در طول هفته با استفاده از شامپوهای طراحی شده برای موهای خشک شستشو دهید و از کارایی بی نظیر آن برخوردار شوید. این امر باعث محافظت هر چه بیشتر فولیکول موها در برابر هوای سرد و خشک زمستان خواهد شد. همچنین اگر یک شامپوی خشک و مناسب برای موهای خود انتخاب کرده و از آن استفاده کنید، پس از گذشت مدت کوتاهی مشاهده خواهید کرد که موهای شما حجیم و براق شده و زیبایی منحصر به فردی پیدا کرده اند. اگر شما در فصل زمستان یک روز کاری شلوغ و خسته کننده داشته اید، پیشنهاد می کنیم موهای خود را با یک شامپوی خشک و مراقبت کننده شستشو داده و خستگی آن را از بین ببرید.

خرید انواع محصولات مراقبت از مو با کیفیت بالا و قیمت مناسب

نرم کننده های مو در زمستان

در کنار تمام شامپوهای مراقبت کننده ای که در این فصل از آن استفاده می کنید، مصرف شامپوهای نرم کننده را نیز نباید فراموش کرده و استفاده از آنها را در برنامه هفتگی خود بگنجانید. در فصل زمستان نه تنها موها فر و مجعد می شوند، بلکه رطوبت خود را نیز از دست داده و خشک و بی روح می گردند. در چنین شرایطی استفاده از یک نرم کننده عالی بهترین انتخاب برای برطرف کردن این مشکلات می باشد، به خصوص اگر نرم کننده خویش را به همراه یک شامپوی آبرسان و درمان کننده مشکلات پوست سر استفاده کنید.

به طور کلی شامپوهای نرم کننده برای تغذیه موهای شما طراحی و تولید شده اند و استفاده از آنها باعث می شود که موها رطوبت خود را حفظ کرده و از آسیب موخوره در امان بمانند. همچنین درخشندگی و براقیت بسیار خوبی به موها داده و آنها را زیباتر از همیشه می نمایند. معمولا در ترکیبات اکثر نرم کننده ها موادی وجود دارد که به درمان موهای آسیب دیده کمک فراوانی نموده و آنها را از آسیب بیشتر در امان نگه می دارند. حتی اگر موهای شما در فصل زمستان رنگ طبیعی خود را از دست داده و به نوعی مات و کدر می شوند، می توانید با استفاده از یک نرم کننده مناسب دوباره رنگ و زیبایی موها را به آنها برگردانید. بنابراین برای مراقبت مو در زمستان به دنبال یک نرم کننده عالی و استاندارد برای موهای خود باشید تا نه تنها آنها را نرم و لطیف نماید، بلکه به خوبی آبرسانی کرده و رطوبت مورد نیاز موها را در دسترس آن ها قرار دهد. ترکیبات این نرم کننده ها به گونه ای انتخاب شده اند که قادرند به عمق موهای شما نفوذ کرده و آسیب به وجود آمده در اثر سرما و خشکی هوا را به حداقل خود برسانند.

استفاده از کلاه
مراقبت مو در زمستان

استفاده از ماسک مو در زمستان

علاوه بر استفاده از شامپو و نرم کننده های مناسب، از ماسک مو نیز غافل نشوید؛ زیرا در ترکیبات ماسک مو مواد قدرتمندی وجود دارند که به خوبی تمامی مواد مغذی پوست را در اختیار آن قرار داده و از ایجاد خشکی و بی حالتی آن جلوگیری به عمل می آورد. در ترکیبات بسیاری از این ماسک ها روغن های طبیعی و عصاره های گیاهی سازگار با مو وجود دارند که شما می توانید با خیال راحت از آنها استفاده نموده و نه تنها به خوبی اقدام به رطوبت رسانی موهای خود نمایید، بلکه بافت های آسیب دیده مو و پوست سر را به خوبی درمان نمایید.

اگر شما پس از شستشو موهای خود ماسک مخصوص مو را به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه بر روی موها قرار دهید، نرمی، زیبایی و خوش حالتی آنها را به خوبی مشاهده خواهید کرد و اثرات شگفت انگیز آن برای ساعت ها و حتی روزها بر روی موها باقی خواهد ماند و از آنها به خوبی محافظت خواهد نمود. بنابراین برای مراقبت مو در زمستان هرگز ماسک مو را فراموش نکنید، به خصوص اگر موهای شما خشک و شکننده هستند. البته باید به این نکته توجه کنید که ماسک های طراحی شده برای مو باید به میزان کم مورد استفاده قرار گیرند، زیرا درون آنها روغن های سنگینی وجود دارد که اگر در طول هفته بیش از یکبار از آنها استفاده کنید موهای شما را به شدت چرب می کند. از جمله بهترین ماسک هایی در فصل زمستان می توان از آنها استفاده کرد شامل ماسک های هیدراته، ماسک مرطوب کننده و ماسک تغذیه کننده می باشد. بهترین ترکیباتی که درون این ماسک ها وجود دارد شامل روغن آرگان، روغن نارگیل و عسل است که می تواند موهای شما را به بهترین شکل ممکن تغذیه کرده و از بروز آسیب های زمستانی پیشگیری کند.

روغن کاری موها در زمستان

یکی از مهمترین شیوه هایی که می توان از خشکی و آسیب دیدگی موها در فصل زمستان جلوگیری به عمل آورد استفاده از روغن های مناسب می باشد، زیرا پوست سر در فصل زمستان به میزان فراوانی روغن و چربی خود را از دست می دهد و این امر می تواند برای فولیکول موها صدمات مختلفی را به همراه داشته باشد. شما می توانید در طول هفته به مدت یک یا دو بار کف سر و موهای خود را به آرامی ماساژ دهید تا این روغن ها به خوبی جذب پوست سر و ریشه موها شده و اثرات خوبی از خود برجای بگذارند. این روغن ها علاوه بر تقویت موی سر، باعث بهبود گردش خون در رگ ها شده و ریشه مو را به خوبی تغذیه می کند. از جمله بهترین و طبیعی ترین روغن هایی که می توانید برای درمان خشکی موهای خود در فصل زمستان استفاده کنید شامل موارد زیر می باشد:

  • روغن نارگیل
  • روغن بادام
  • روغن آرگان
  • روغن کنجد
  • روغن زیتون

خوشبختانه تمامی روغن هایی که از آنها نام بردیم به شیوه های کاملا طبیعی تهیه شده اند و درون آنها هیچ نوع ترکیب شیمیایی وجود ندارد و استفاده از آنها نه تنها آسیبی به مو وارد نمی کند، بلکه مواهب بسیار زیادی به همراه دارد. معمولا متخصصان پوست توصیه می کنند این روغن ها را شبها قبل از خواب بر روی موهای خود استفاده کرده و صبح پس از بیداری آن را شستشو دهید.

مقاله پیشنهادی: معرفی محصولات و برند فلورانس

موهای خود را بپوشانید

یکی از بهترین و عالی ترین روش های مراقبت مو در زمستان این است که آنها را با استفاده از روسری یا کلاه بپوشاند. زیرا قرار گرفتن موهای ما در معرض باد سرد و خشک این آسیب ها را تشدید می کند و شما می توانید با پوشاندن آنها از بروز این مشکل تا حدود زیادی جلوگیری کنید. معمولا پیشنهاد می شود که اگر کلاه شما از جنس الیاف پشمی است، آن را با استفاده از یک پارچه ساتن یا ابریشمی بپوشانید تا از به وجود آمدن اصطکاک میان موهای شما و کلاه جلوگیری به عمل آید.

محافظت از موها
مراقبت مو در زمستان

بهترین حالت این است که ابتدا یک روسری از جنس ابریشم یا ساتن پوشیده و سپس بر روی آن کلاه یا شالی از جنس پشم یا پنبه قرار دهید. سعی کنید قبل از قرار دادن کلاه یا روسری بر روی موهای خود آنها را با استفاده از محصولات مرطوب کننده چرب و نم دار کنید تا هوای سرد و خشک نتواند به درون کلاه نفوذ کرده و زیبایی و جذابیت موها را تحت تاثیر قرار دهد. استفاده از این مواد موجب می شود در تمام ساعاتی که بیرون از خانه به سر می برید و کلاه یا روسری بر روی سر شما قرار دارد، رطوبت مورد نیاز موها تامین شده و استفاده از کلاه ضخیم باعث خشکی بیش از اندازه آن نشود.

پس از شستشوی موها، آنها را تنها نگذارید

یکی از بزرگترین مشکلاتی که می تواند خشکی و بی حالتی موها را در فصل زمستان بیشتر کند این است که پس از شستشوی موها آنها را به حال خود رها کنید. به عنوان مثال اگر با موهای خیس بخوابید و یا به بیرون از منزل بروید، می تواند آسیب های فراوانی برای آنها به وجود آورد. زیرا در چنین شرایطی موها به هم گره خورده و شکنندگی آن ها بیش از حد می شود. همچنین اگر موهای شما برای مدت طولانی خیس بمانند ساقه مو منبسط شده و ممکن است بسیار حساس و شکننده شود. اگر بر روی موها رنگ موجود داشته باشد، خشک نکردن آن می تواند رنگ را محو کرده و زیبایی آن را از بین ببرد.

برخی از افراد موهای خود را با استفاده از مالش شدید حوله خشک می کنند که این کار به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود، زیرا مالش موها با حوله به ریشه آنها آسیب وارد می کند. بنابراین بهترین کاری که باید انجام دهید این است که موهای خود را با حرارت ملایم سشوار خشک کنید. یکی دیگر از نکات مهم برای مراقبت مو در زمستان این است که در این فصل سعی کنید کمتر به موهای خود حالت دهید، زیرا استفاده از اتوی مو باعث شکنندگی موها شده و رطوبت آنها را از بین می برد. پس از این که موهای خود را با استفاده از یک حرارت ملایم و عالی خشک کردید، برای شانه کردن آنها از یک شانه دندان پهن استفاده کنید و آنها را از وسط شانه کرده و به آرامی شانه را به سمت پایین هدایت کنید تا فشار چندان زیادی بر روی موهای شما ایجاد نشود و به آنها آسیبی وارد نگردد.

نکات پایانی در مورد مراقبت مو در زمستان

در این قسمت به سایر شیوه هایی که می توانید توسط آن در فصل زمستان از موهای خود مراقبت کرده کنید به صورت مختصر اشاره می کنیم:

  1. از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید: اگر در طول فصل زمستان از مواد غذایی سالم استفاده کنید، مسلما اثرات ویتامین، مواد معدنی، پروتئین و آنتی اکسیدان های موجود در آن به خوبی به ریشه موها رسیده و به رشد و تغذیه آنها کمک فراوانی می نمایند.
  2. در فصل زمستان از نوشیدن آب غافل نشوید: کم آبی یکی از مهمترین علت های خشک شدن موها در فصل زمستان است، بنابراین سعی کنید در طول روز حداقل از ۸ لیوان آب استفاده کنید.
  3. شستشوی موها را به حداقل خود برسانید: اگر موهای شما چرب است، آنها را هر ۲ روز یکبار شستشو دهید و اگر موهای شما خشک است، شستن آنها هر ۴ روز یک بار کافی است. زیرا شستشوی زیاد روغن و چربی طبیعی موها را از بین می برد و این امر ممکن است خشکی آنها را تشدید کند.
  4. موهای خود را کوتاه کنید: یکی از عالی ترین روش های مراقبت مو در زمستان این است که آنها را کوتاه کنید، زیرا این کار سبب می شود مواد مغذی که به موهای خود می رسانید بیشترین اثر را بر روی آنها گذاشته و موها را به خوبی تغذیه و آبرسانی کنند. برای انجام این کار ماهی یک بار ۱ سانتی متر از موهای خود را کوتاه کنید.

در پایان باید بگوییم زمستان فصلی است که رطوبت موهای شما را از بین برده و خشک می کند؛ امیدواریم با مطالبی که برای شما عنوان نمودیم بتوانید بهترین مراقبت را از موهای خود در فصل زمستان انجام داده و نرمی، لطافت و خوش حالتی آنها را حفظ کنید.

منابع

zubulka.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

2 × 4 =