خواص آلوئه ورا برای پوست چه میتواند باشد و چقدر در جوانسازی پوست تاثیر گذار است؟ آیا از فواید آلوئه ورا برای موهایتان آگاه هستید؟  از خواص آلوئه ورا برای ابرو چه می‌دانید؟ برای رسیدن به جواب این سوال‌ها خواندن این مقاله را از دست ندهید.

آلوئه ورا یکی از ارزشمندترین گیاهان است که برای درمان بسیاری از ناراحتی‌های پوستی می‌توان روی مزایای آن حساب کرد. طرز استفاده از آلوئه‌ ورا برای پوست صورت به دو شکل است: یکی استفاده از خواص ژل آلوئه ورا برای پوست به صورت موضعی و یا استفاده از محصولات بهداشتی که حاوی عصاره این گیاه با ارزش است.

در این مقاله شما با آناتومی این گیاه، مواد مغذی تشکیل دهنده‌ی آن، مزایای  و مضرات آلوئه ورا برای پوست آشنا خواهی شد همچنین در ادامه  در مورد تاثیر آن بر روی مو و اینکه چگونه از آلوئه ورا برای مو استفاده کنیم، ابرو را شرح خواهیم داد.

خواص آلوئه ورا برای پوست
خواص آلوئه ورا برای پوست

مروری بر تاریخچه آلوئه ورا

قدیمی‌ترین سند تاریخی که خواص آلوئه ورا در آن نوشته شده به ۶۰۰۰ سال پیش در مصر باز می‌گردد که به “گیاه جاودانگی” معروف بود و فراعنه مصر از آن به خوبی استفاده می‌کردند. در لاتین نیز کلمه “آلو” به معنای واقعی و “ورا” به معنی “ماده تلخ درخشان” می‌شناختند.

 در اروپا نیز آلوئه ورا برای اولین بار حدود ۲۰۰۰ سال پیش در یونان به عنوان دارو به رسمیت شناخته شد پزشکان معروف آن زمان مثل بقراط و دیوسکوریدس از خواص آلوئه ورا برای پوست و درمان انواع بیماری‌های پوست، مو، زخم و چشم تجویز می‌کردند.

آلوئه ورا در طب ۵۰۰۰ هزار ساله هندی ارزشمند شمرده شده و همچنین در دیگر تمدن‌ها مثل یونانی، آفریقایی، مایایی نیز برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شد.

در زمان اسکندر مقدونی از آلوئه ورا برای درمان زخم‌های سربازانی که در نبرد زخمی شده بودند استفاده می‌کردند. گیاه آلوئه ورا برای اولین بار توسط عرب‌ها در خاورمیانه با عنوان ” گل صحرا” معرفی و داد و ستد شد.

آناتومی گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا در واقع نوعی گیاهی است بدون بوته که از لحاظ بصری به کاکتوس شباهت دارد، دارای برگ‌های پهن و ضخیم، آبدار و گوشتی که حداکثر تا ۲ متر رشد می‌کند. برگ‌های آلوئه ورا از سه لایه تشکیل شده است:

۱)لایه اول شامل یک ژل شفاف و بی‌رنگ است که ۹۹ درصد آن را آب تشکیل داده و مابقی آن گلوکومنان، اسیدهای آمینه، لیپیدها، استرول‌ها و ویتامینه‌ها هستند.

 2) لایه میانی از لاتکس که شیره‌ای زرد رنگ است که حاوی آنتراکینون‌ها، گلیکلیدها است، تشکیل شده.

 3) لایه ضخیم خارجی که همان پوست است، که از ۱۵-۲۰ سلول تشکیل شده و عملکرد محافظتی دارد و کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها را سنتز می‌کند. داخل پوسته نیز از بسته‌های عروقی تشکیل شده که مسئول حمل موادی مانند آب (آوند) و نشاسته ( نشاسته) است.

خواص آلوئه ورا برای جوانسازی پوست
خواص آلوئه ورا برای جوانسازی پوست

مواد مغذی تشکیل دهنده‌ی آلوئه ورا

ویتامین‌ها: حاوی ویتامین‌های B1, B2, B6, B12  و همچنین ویتامین C, E, A  است. علاوه بر آن سرشار از اسید فولیک، کولین و آنتی اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. همه ویتامین‌های نام برده یک پکیج کامل از خواص آلوئه ورا برای پوست است.

آنزیم‌ها: از ۸ آنزیم تشکیل شده به نام‌های، آلیاز، آلکالین فسفاتاز، آمیلاز، برادی کیناز، سلولاز، لیپاز و پراکسیداز. برادی کیناز آنزیمی است برای کاهش التهاب بیش از حد پوست ( البته در استفاده موضعی بر روی پوست). مابقی آنزیم‌ها برای کنترل قندها و چربی‌ها است.

مقاله پیشنهادی: بهترین پاک کننده پوست مناسب با پوست شما چیست؟

مواد معدنی: کلسیم، کروم، مس، سلنیوم، منیزیم، منگنز، پتاسیم، سدیم، روی را شامل می‌شود که تعداد کمی از آن‌ها آنتی اکسیدان است و مابقی برای کارایی مناسب سیستم‌های مختلف آنزیمی در مسیرهای مختلف متابولیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قندها: شامل مونوساکاریدها ( گلوکوز، فروکتوز) و پلی‌ساکاریدها ( گلوکومنان، پلی مانوز )

آنتراکینون: به عنوان مسکن، ضد باکتری، ضد ویروس عمل می‌کند.

اسیدهای چرب: ۴ استروئید گیاهی را فراهم می‌کند، کلسترول، کامسترول، B سیزوسترول و لوپول. همه این‌ها ضد التهاب هستند و علاوه بر آن لوپول خواص ضد عفونی کننده و ضد درد دارد.

هورمون‌ها: اکسین‌ها و جیبرلین‌ها که به ترمیم زخم‌ها کمک می‌کند و عملکرد ضد التهابی دارد.

خواص ژل آلوئه ورا برای چروک پوست
خواص ژل آلوئه ورا برای چروک پوست

خواص ژل آلوئه ورا برای پوست

پوست بدن تنها عضو محافظ اندام‌های درونی است، بنابراین اهمیت دارد که به مشکلات آن رسیدگی و از آن به خوبی مراقبت کنید. امروزه استعمال خواص ژل آلوئه ورا برای پوست در درمان انواع مشکلات پوستی امری ثابت شده است. وجود مواد مغذی بی‌نظیری مثل انواع ویتامین‌های A ،  C، E  و گروه B ،  آنتی اکسیدان و… خواص آلوئه ورا برای پوست را تبدیل به اکسیر جادویی کرده است در ادامه به برخی از فواید آلوئه ورا برای پوست و درمان بیماری‌های پوستی خواهیم پرداخت.

درمان سوختگی و آفتاب سوختگی

خواص ژل آلوئه ورا برای پوست  آفتاب سوخته یا سوختگی به دلیل وجود کربوکسی پیتیداز است که با تسکین دادن التهاب و قرمزی ناحیه آسیب دیده پوست اثر می‌گذارد  و در مرحله بعد با لایه برداری سلول‌ها مرده و رساندن رطوبت کافی باعث بهبود آفتاب سوختگی می‌شود. از دیگر خواص آلوئه ورا برای پوست سوخته  پلی ساکاریدها است که به  بازسازی سلول‌های پوستی کمک می‌کند.

به رطوبت رسانی پوست کمک می‌کند

از ویژگی‌های مثبت استعمال خواص ژل آلوئه ورا برای پوست آبرسانی آن و حفظ رطوبت، با نفوذ در منافذ پوست است بدون اینکه آثار چربی بر روی پوست بماند زیرا ۹۵ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد، بر خلاف اغلب کرم‌های مرطوب کننده موجود که موجب چرب شدن پوست می‌شود. خواص آلوئه ورا برای پوست علاوه بر رطوبت رسانی موجب حفظ رطوبت در پوست نیز می‌شود که این امر در دراز مدت باعث سلامتی و جانی پوست می‌شود.

پسوریازیس و اگزمای پوستی  را درمان می‌کند

پسوریازیس و اگزما دو بیماری آزار دهنده است که به شدت پوست را خشک می‌کند و موجب تحریک و خارش و ظاهر شدن قرمزی پوست می‌شود  اما با استفاده مداوم از خواص آلوئه ورا برای پوست، التهابات ناشی از این دو بیماری را آرام کرده و عفونت‌های سطح پوستی نابود و خارش و قرمزی آن را درمان می‌کند. کافی است که از خواص ژل آلوئه ورا برای پوست استفاده کنید تا با ایجاد حس خنکی و آرامش التهابات ناشی از این دو بیماری را تخفیف دهد.

خواص ژل آلوئه ورا برای کلاژن سازی
خواص ژل آلوئه ورا برای کلاژن سازی

بریدگی‌های سطحی و زخم‌ها را درمان می‌کند

هنگامی که پوست شما زخم یا خراش سطحی برمی‌دارد شما می‌توانید با استفاده از خواص آلوئه ورا برای پوست خود، آن را ضد عفونی کرده (به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی)، به دلیل خنک کنندگی درد آن را کاهش داده و با تقویت تولید کلاژن روند بهبودی زخم یا خراش را کوتاه کنید.

خواص آلوئه ورا برای پوست صورت

خرید محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی عصاره آلوئه ورا

از آنجایی که صورت محور توجه قرار دارد، داشتن پوست جوان و عاری از هر گونه آسیب آرزوی همه افراد است. خواص آلوئه را برای پوست صورت می‌تواند کمک زیادی به رفع مشکلات پوست صورت شود در زیر به تعدادی از این مشکلات اشاره می‌کنیم:

خواص آلوئه ورا برای جوش صورت

از خواص آلوئه ورا برای جوش صورت می‌توان به ضد التهابی ، ضد باکتری و وجود آنتی اکسیدان اشاره کرد که  با خاصیت ضد التهابی پوست را تسکین داده و با خاصیت ضد باکتری پوست را ضد عفونی کرده و با آنتی اکسیدان موجب درمان جوش‌های صورت می‌شود. یکی دیگر از خواص آلوئه ورا برای جوش صورت اسید سالیسیلیک است که  منافذ باز پوست را کوچک کرده و جوش‌های سر سیاه را نابود می‌کند.

از بین بردن جای جوش
از بین بردن جای جوش

خواص آلوئه ورا برای جای جوش

خواص آلوئه ورا برای جای جوش مربوط به آلوئین موجود در آن است که لکه‌های قرمز برجای مانده از جوش‌ها را بهبود می‌دهد. معمولا جوش‌ها بعد از بهبودی لکه‌های قرمز رنگی از خود به جای می‌گذارند  شاید خواص آلوئه ورا برای جای جوش چندان موثر نباشد اما به خوبی می‌تواند قرمزی باقی مانده از جای جوش را برطرف کند.

خواص آلوئه ورا برای پوست پف کرده و تیره

 پف و حلقه‌های سیاه دور چشم از آزار دهنده ترین موارد روی پوست است اما از خواص آلوئه ورا برای پوست دور چشم این است که با داشتن خاصیت آنتی اکسیدان و ویتامین E موجب خنک کنندگی پوست و در نتیجه‌ی آن پف چشم از بین رفته و همچنین تیرگی آن برطرف می‌گردد.

مقاله پیشنهادی: ترک پوستی چگونه ایجاد می شود وراه درمان آن چیست؟

خواص آلوئه ورا برای پوست جوان و بدون چروک

 با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌هد و چروک می‌گردد و باعث افتادگی آن می‌شود. استعمال خواص آلوئه ورا برای پوست باعث ترمیم سلول‌های پوستی و سفت شدن آن و در نتیجه از پیری و چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند. بی‌علت نیست که در تولید بسیاری از محصولات مربوط به چین و چروک از خواص آلوئه ورا برای پوست نیز استفاده می‌کنند.

فواید آلوئه ورا برای لک صورت

  لک‌های صورت یکی از ماندگارترین مشکلات پوستی است که در زیبایی پوست تاثیر منفی می‌گذارد. استفاده از آلوئه ورا برای لک صورت به پاکسازی پوست صورت و همچنین تقویت آن برای تولید سلول  جدید منجر می‌شود و در نهایت لک های پوستی به مرور محو می‌شوند. همینطور می‌توانید برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید از خواص  آلوئه ورا برای پوست صورت با موادی مثل لیمو مخلوط  نموده  و استفاده کرد. از دیگر خواص آلوئه ورا برای لک صورت این است که از ایجاد لک جدید پیشگیری می‌کند.

بهترین ژل طبیعی برای سلامتی
بهترین ژل طبیعی برای سلامتی

خواص آلوئه ورا برای پوست خشک

 خواص آلوئهورا برای پوست خشک بدین شرح است که در واقع آلوئه ورا با داشتن پلی ساکاریدها به جنگ با خشکی پوست می‌رود. پیش‌تر در مورد وجود پلی ساکاریدها در آلوئه ورا صحبت کردیم این ماده در واقع نوعی زنجیره مولکولی با خاصیت آبرسانی است که ماده رایج بسیاری از مرطوب کننده‌ها به شمار می‌رود. طریقه مصرف آلوئه ورا برای پوست خشک هم به شکل استفاده از خواص ژل آلوئه ورا برای پوست صورت است و هم به صورت ماسک با ترکیب مواد دیگر که رطوبت را بیشتر حفظ کند.

طریقه مصرف آلوئه ورا برای پوست

طریقه مصرف آلوئه ورا برای پوست بدین شکل است که ابتدا باید برگ آن را تهیه کرده و یا اینکه ژل آماده آن را خریداری نمایید. در صورتی که برگ آن را دارید باید ژل داخل برگ را تخلیه کنید.

  • ابتدا برگ را به خوبی بشویید و سپس خشک کنید، سپس در ظرفی قرار داده به مدت پانزده دقیقه بگذارید تا لاتکس ( مایع زرد رنگ) خارج شود
  • از قسمت انتهایی برگ که نازک تر است آن را برش دهید، اگر همچنان داخل آن لاتکس دارد بگذارید تا خارج شود.
  • برگ را فشار دهید طوری که مواد درون آن نرم شود بعد از آن می‌توانید به وسیله‌ی یک قاشق یا چاقو ژل آن را خارج نمایید.
  • ژل را داخل یک ظرف در دار ریخته و در یخچال قرار دهید و تا دو هفته در یخچال ماندگاری دارد.

طرز استفاده از آلوئه ورا برای پوست صورت

طرز استفاده از آلوئه ورا برای پوست  صورت بدین شکل است که

ابتدا صورت خود را به خوبی بشویید و خشک کنید

از نوک انگشتانتان برای پوشاندن صورت با ژل استفاده کنید. مقداری ژل بردارید و به آرامی روی پوست قرار داده  و با حرکات دورانی کل صورت را بپوشانید

 کمی صبر کنید تا ژل روی صورت بماند سپس صورت را آب سرد شسته و خشک کنید

 از خواص آلوئه ورا برای پوست صورت تسکین هر نوع  التهاب پوستی، لایه برداری، پاک شدن از هر نوع آلودگی می‌باشد.

طرز استفاده از آلوئه ورا برای پوست صورت چرب

طرز استفاده از آلوئه ورا برای پوست صورت چرب می‌تواند به شکل تهیه یک اسکراب یا یک مرطوب کننده قوی باشد. برای درست کردن اسکراب می‌توانید  شکر قهوه‌ای و ژل آلوئه ورا را مخلوط کنید. ترکیب این دو ماده بر روی پوست موجب جدا شدن سلول‌های مرده که  روزنه‌های پوست را مسدود کرده می‌شود و در عین حال پوست را آبرسانی می‌کند. نحوه استفاده از خواص آلوئه ورا برای پوست چرب به این شکل است که مخلوط را روی پوست صورت به آرامی ماساژ دهید ولی مراقب باشید به پوست دور چشم نزنید مدت زمان استفاده از آلوئه ورا در این اسکراب ۱-۲ دقیقه می‌باشد سپس با آب خنک شسته و خشک کنید  2 بار در هفته می‌توانید از این اسکراب استفاده کنید.

درمان پیری پوست چیست
درمان پیری پوست چیست

طریقه‌ مصرف آلوئه ورا برای پوست خشک

استعمال خواص آلوئه ورا برای پوست خشک می‌تواند یک ایده خوب باشد زیرا رطوبت پوست را تامین و حفظ می‌کند. طریقه مصرف آلوئه ورا برای پوست خشک می‌تواند با ترکیب آن با دیگر مواد طبیعی از جمله خیار باشد برای اثر بخشی بهتر می‌توانید از چند قطره لیموی تازه نیز استفاده کنید و ترکیب را بر روی پوست خشک خود بگذارید مدت زمان استفاده از آلوئه ورا در این ماسک حدود ۲۰ دقیقه است.

خرید انواع برند کرم دور چشم با کیفیت بالا و قیمت مناسب

 مضرات آلوئه ورا برای پوست چیست؟

تا کنون گزارشی مبنی بر مضرات آلوئه ورا برای پوست آن هم به شکل استفاده‌ی موضعی، به غیر از موارد نادری که باعث ایجاد آلرژی‌های پوستی می‌گردد، نشده است. رعایت نکات زیر می‌تواند به استفاده بهتر از خواص آلوئه ورا برای پوست  کمک کند.

از مضرات آلوئه ورا برای پوست ایجاد حساسیت است اگر تاکنون از ژل آلوئه ورا برای پوست خود استفاده نکردید، علائم حساسیت به آلوئه ورا را با تست پچ بسنجید:

مقدار کمی از ژل را در جایی مثل مچ دست بزنید و ۲۴ ساعت صبر کنید و واکنش بدن خود را بسنجید.

در صورت بروز قرمزی، خارش و التهاب پوست علائم حساسیت به آلوئه ورا است که از مصرف آن باید خودداری کنید.

کسانی که به لاله، سیر، پیاز حساسیت دارند احتمال اینکه به آلوئه ورا نیز آلرژی داشته باشند زیاد است.

برای نتیجه گیری بهتر از آلوئه ورا مدت زمان استفاده از آلوئه ورا ۵- ۱۰ دقیقه در نظر داشته باشید.

از خواص آلوئه ورا برای پوست‌هایی که زخم و یا بریدگی‌های عمیق استفاده نشود زیرا باعث گرفتگی روده و یا اسهال شدید شود.

همچنین خانم‌های باردار بهتر است که از آلوئه ورا استفاده نکنند زیرا ممکن سبب انقباض رحم و سقط جنین شود.

خواص ژل آلوئه ورا برای مو
خواص ژل آلوئه ورا برای مو

فواید آلوئه ورا برای مو

بعد از خواص آلوئه ورا برای پوست صورت، نوبت به مو می‌رسد، از آنجایی که پوست و مو همیشه در کنار هم قرار می‌گیرند بد نیست که در مورد فواید آلوئه ورا برای مو هم مطالبی را بیان کنیم از جمله فواید آلوئه ورا برای مو عبارت است از:

باعث تسکین خارش پوست سر می‌شود

از فواید آلوئه ورا برای پوست سر، وجود اسیدهای چرب در آن است که باعث رفع التهاب پوست می‌شود. معمولا این التهاب و خارش موجب پوسته  شدن و به اصطلاح شوره زدن سر می‌شود. نوع شدیدتر این بیماری به درماتیت سبورئیک است که در پوست سر فرد مبتلا به آن دچار بثورات قرمز مایل به صورتی به همراه پوسته ‌های ریز همراه است . گاهی این پوسته‌ها بسیار چرب و به رنگ سفید است که معمولا نوزادان به این بیماری مبتلا می‌شوند. استفاده از خواص آلوئه ورا برای پوست سر درمان التهاب ناشی از این بیماری است و هیچ گونه عوارضی برای نوزاد ندارد.

موهای چرب را عمیقا تمیز می‌کند

 فواید آلوئه ورا برای موی چرب از بین بردن سبوم اضافی تولید شده توسط پوست سر می‌شود. علاوه بر آن از خواص آلوئه ورا برای پوست سر این است که هر گونه باکتری و قارچ را نابود می‌کند و به ساقه مو آسیبی نمی‌زند. ماحصل  فواید آلوئه ورا برای مو، شادابی و سلامت آن است.

خواص ژل آلوئه ورا برای رشد مو
خواص ژل آلوئه ورا برای رشد مو

باعث تقویت و ترمیم موهای سر می‌شود

 از دیگر فواید آلوئه ورا برای موها این است که سرشار از ویتامین‌های A، C، E  می‌باشد. وجود این سه ماده باعث کمک به گردش سلول و تقویت موها می‌شود همچنین ویتامین B12  موجود در آن باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

باعث رشد بیشتر موها می‌شود

استفاده مداوم از خواص آلوئه ورا برای پوست سر باعث تمیز شدن پوست، مو، همچنین تقویت و رشد موها نیز می‌شود. فواید آلوئه ورا برای مو کمک به رشد و تقویت بیشتر آن است.

آیا جنس مو در نحوه استفاده از فواید آلوئه ورا برای مو تاثیر می‌گذارد؟

تفاوت در جنس مو تفاوت در نوع مراقبت از آن را نیز به همراه  دارد. همین طور موها با توجه به تراکم، نازکی و یا کلفتی، فر یا صاف بودن نیز در تاثیر یک محصول پاسخ متفاوتی می‌دهد. افرادی که دارای موهای بسیار خشکی هستند می‌توانند از فواید آلوئه ورا برای موی خود استفاده کنند. استفاده از خواص آلوئه ورا برای پوست سر این افراد با موهای خشک باعث جذب رطوبت کافی می‌شود.

چگونه از آلوئه ورا برای مو استفاده کنیم؟

 اینکه چگونه از آلوئه ورا برای مو استفاده کنیم به جنس مو مربوط می‌شود خواص آلوئه ورا برای پوست و مو به قدری زیاد است که نیازی به مواد دیگر نیست. برای استفاده از آن کافی است که ژل را مستقیما روی سر مالش دهید.(البته از قبل در مورد عدم واکنش آلرژیک مطمئن شوید) و در نهایت با یک شامپوی ملایم موها را شسته و خشک می‌کنید.

برای نتیجه گیری بهتر می‌توانید هفته ۲-۳ مرتبه این کار را تکرار کنید در صورتی که علائم حساسیت به آلوئه ورا را در خود احساس کردید می‌توانید از محصولات بهداشتی که از خواص آلوئه ورا برای پوست و مو در آن استفاده شده، مصرف کنید.

رشد ابرو با آلوئه ورا
رشد ابرو با آلوئه ورا

خواص آلوئه ورا برای ابرو

تا اینجا ما در مورد خواص آلوئه ورا برای پوست و مو صحبت کردیم و از تاثیرات شگفت انگیز این گیاه با خبر شدیم. می‌توان گفت که خواص آلوئه ورا برای ابرو نیز کاربرد دارد و اگر ابروهای شما مدت زمان زیادی است که اصطلاحا خالی شده می‌توانید  از آلوئه ورا برای تقویت ابروهای خود استفاده کنید.

پیش از این از فواید آلوئه ورا برای مو گفتیم، برای ابروها نیز این نکته قابل ذکر است که  آنزیم‌های پروتئولیتیک که در آلوئه ورا وجود دارد موجب ترمیم سلول‌های مرده‌ی پوست می‌شود، گردش خون را نیز افزایش می‌دهد و فولیکول‌های مو را آبرسانی می‌کند.

به دو شکل می‌توان ازخواص آلوئه ورا برای ابرو استفاده کرد:  روش اول ژل آلوئه ورا را مستقیما روی ابرو قرار دهید، ۳۰ دقیقه صبر کنید، آنگاه با آب ولرم بشویید.

روش دوم نیز اضافه کردن مقداری روغن کرچک به ژل آلوئه ورا است (قاشق غذا خوری ژل به ازای ۳ قاشق غذا خوری روغن کرچک). برای نتیجه گیری کامل تا چند هفته هر روز این کار را انجام دهید.

ماسک آلوئه ورا

برای این که بتوانید از خواص آلوئه ورا برای پوست خود، درمان مشکلات آن‌ها به طور کامل بهره ببرید بهترین روش استفاده از آن تهیه ماسک آلوئه ورا است. برای تهیه این ماسک هم می‌توانید از آلوئه ورا به تنهایی استفاده کنید و یا اینکه برای تاثیر گذاری بیشتر از خواص آلوئه ورا برای پوست آن را با دیگر مواد طبیعی نظیر عسل، لیمو و… استفاده کنید تا برای پاکیزگی، تقویت و مراقبت از پوست و موی سر مفیدتر باشد.

منابع

ncbi.nlm.nih.gov
greatist.com
bebeautiful.in
pharmeasy.in
medicalnewstoday.com
healthline.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

ده − پنج =