ضرورت حضور ویتامین های رشد مو

ویتامین های رشد مو به رشد و سالم ماندن مو سر کمک شایانی می کنند. به طور کلی ویتامین ها مواد ضروری هستند که باعث می شوند همه سلول های بدن به درست ترین شکل ممکن کار کنند. مو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیاز به ویتامین برای رشد مجدد مو، نیاز به ویتامین برای رشد سریع مو و همچنین نیاز به ویتامین برای تقویت ساقه مو بسیار ضروری است.

اما اصلی ترین ویتامین های رشد مو کدام ویتامین ها هستند؟ تقویت ساقه مو با انواع ویتامین ها چگونه ممکن است؟ مواد غذایی مورد نیاز مو چیست؟ از چه راه هایی می توان مواد مغذی برای مورد نیاز مو را تامین کرد؟ همه این سوالات در حوزه سلامت مو مهم بوده و با دانستن بیشتر راجع به ساختار مو و عملکرد ویتامین ها برای مو، بهتر و بیشتر می توانیم به موهای خود رسیدگی کنیم.

چگونه مو رشد می کند؟

روند رشد مو یک  فرآیند جالب می باشد. طبق آکادمی پوست آمریکا (AAD) هر فرد با تعداد حدودی ۵ میلیون فولیکول مو متولد می شود. از این تعداد، حدود ۱۰۰۰۰۰ فولیکول مو در پوست سر وجود دارد. هنگامی که مو شروع به ریزش می کند، AAD می گوید حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز در هر فردی از دست می رود؛ مو از ریشه و از ته فولیکول زیر پوست فرد رشد می کند.

خون موجود در پوست سر به فولیکول می رود و اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز مو و ویتامین های رشد مو را به ریشه و ساقه مو می رساند. وقتی موها شروع به رشد می کنند، از طریق پوست به مو فشار وارد می شود و مو از کنار غده چربی عبور می کند. طبق AAD، از این غده چربی روغنی به پوست می رسد که مو را براق و نرم می کند.

ویتامین های رشد مو کدامند
ویتامین های رشد مو کدامند

چه چیزی می تواند به رشد مو های شما کمک کند؟

بسیاری از خصوصیات مربوط به مو به مسایل ژنتیکی بر میگردد اما در این میان همه چیز نیز وابسته به ژنتیک نیست و حضور ماسک ها و مواد غذایی که بتوانند ویتامین های رشد مو و مواد مغذی برای مو را تامین کنند می تواند در سلامت مو موثر واقع شوند.

انواع ویتامین های رشد مو

ویتامین ها رشد مو تعداد زیادی دارند که برخی از آن ها را نام برده و سعی می کنیم اثرات هر یک را بررسی کنیم تا بتوانیم با شناخت بهتر استفاده صحیح تری نیز از انواع ویتامین های رشد مو داشته باشیم. ویتامین های رشد مو شامل ویتامین C، ویتامین D، بیوتین، ویتامین E و تعدادی ویتامین های دیگر می باشند.

مقاله پیشنهادی: درمان خانگی موخوره با مواد طبیعی

بیوتین

یکی از ویتامین های رشد مو بوده و یک ویتامین محلول در آب است این ویتامین از خانواده ویتامین B است. این ویتامین همچنین به عنوان ویتامین H نیز شناخته می شود. بدن برای تبدیل برخی مواد مغذی برای مو به انرژی به بیوتین نیاز دارد. علاوه بر آن که بیوتین یکی از ویتامین های رشد مو می باشد، ویتامین ضروری برای سلامت ناخن و پوست نیز می باشد.

اگر بیوتین کافی برای بدن تامین نشود، ممکن است شخص به علت عدم تامین مواد غذایی مورد نیاز مو، دچار ریزش مو یا بثورات قرمز پوستی شود. با این حال، کمبود ویتامین B در افراد نادر است. در بیشتر موارد، بیوتین دریافتی از رژیم غذایی کافی است تا شخص بتواند از فواید سلامتی آن بهره مند شود. در ادامه این نکته را بیان می کنیم که چگونه بیوتین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از مصرف زیاد آن جلوگیری شود.

ویتامین های رشد مو چه هستند
ویتامین های رشد مو چه هستند

آنچه تحقیقات در مورد بیوتین و رشد مو می گوید

تا اینجا فهمیدیم که بیوتین یکی از ویتامین های رشد مو می باشد اما اثر و مکانیسم آن چیست؟ کراتین یک پروتئین اساسی است که مو، پوست و ناخن های شما را تشکیل می دهد. واضح است که بیوتین زیرساخت های کراتینه بدن شما را بهبود می بخشد.

تحقیقات در مورد اثرات بیوتین بر روی رشد مو کم است. اما به عنوان مثال، در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، به زنانی که موهای کم پشت داشتند، مکمل خوراکی پروتئین دریایی (MPS) حاوی بیوتین به میزان دو بار در روز و به مدت ۹۰ روز داده شد.

خرید انواع سرم مو با قیمت مناسب

در آغاز و پایان مطالعه، تصاویر دیجیتالی از مناطق آسیب دیده پوست سر گرفته شد. این مطالعه نشان داد که زنانی که از بیوتین استفاده کردند، در مناطق تحت تأثیر ریزش مو رشد قابل توجهی داشته اند، آنها همچنین ریزش مو کمتری داشتند.

مصرف روزانه توصیه شده

در میان ویتامین های رشد مو کمبود ویتامین بیوتین نادر است، اما برای تامین مواد مغذی برای مو براساس سن، جنس و سلامت کلی فرد مصرف ویتامین بیوتین می تواند متفاوت باشد. متخصصان برای هر فرد ۱۰ ساله یا مسن تر بین ۳۰ تا ۱۰۰ میکروگرم در روز، نوزادان و کودکان تا ۳ سال ۱۰ تا ۲۰ میکروگرم در روز، سنین ۴ تا ۶ سال ۲۵ میکروگرم و سنین ۷ تا ۱۰ سال ۳۰ میکروگرم در روز را پیشنهاد می کنند.

همچنین زنان باردار یا شیرده ممکن است به سطح بالاتری از بیوتین نیاز داشته باشند. با بهره بردن از مقدار صحیحی از بیوتین به عنوان یکی از ویتامین های رشد مو علاوه بر سلامت کلی بدن از ریزش مو نیز میتوانید جلوگیری کنید.

برای رشد مو چی بخوریم
برای رشد مو چی بخوریم

غذاهای غنی از بیوتین

مواد غذایی مورد نیاز مو که در تامین مواد مغذی برای مو نقش دارند بسیار زیاد هستند برای تامین ویتامین های رشد مو اگر به دنبال تامین بیوتین هستید احتمالا میزان توصیه شده را از غذا روزانه خود دریافت می کنید با این وجود می توانید از گوشت های کبد و کلیه، زرده تخم مرغ، آجیل مانند بادام، بادام زمینی و گردو، غلات، موز، گل کلم، قارچ بهره ببرید.

مکمل های بیوتین

اگر نیاز به افزایش مواد مغذی برای مو به ویژه نیاز به بیوتین به عنوان یکی از ویتامین های رشد مو دارید می توانید از مکمل های موجود در بازار نیز استفاده کنید. مکمل های بیوتین به صورت کپسول یا قرص بدون نسخه در دسترس هستند و می توانند به خوبی مواد مغذی برای رشد مو را تامین کنند.

در هنگام خرید مکمل به خوبی روی بسته را بخوانید و از مارکی که به آن اطمینان دارید خرید کنید. مصرف مکمل بیوتین برای تامین ویتامین های رشد مو اغلب بدون عارضه جانبی می باشد اما ممکن است در برخی افراد ایجاد حالت تهوع و اسهال کند.

مصرف مکمل ها همراه با مواد غذایی از عوارض جانبی آن کم می کند. همواره در استفاده از مکمل ها برای تامین مواد مغذی مو از دستورات روی برچسب پیروی کنید مگر در مواردی که پزشک خلاف آن را دستور دهد.

ویتامین رشد مو توی چیه
ویتامین رشد مو توی چیه

سایر فواید بیوتین

اگرچه بیوتین را به عنوان یکی از ویتامین های رشد مو معرفی کردیم اما این ویتامین فواید دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، بیوتین یکی از چندین ویتامین B است که متابولیسم سلولی را به درستی هدایت می کند. بیوتین گلوکز را از کربوهیدرات ها به انرژی بدن تبدیل کرده و به اسیدهای آمینه در انجام عملکردهای طبیعی بدن کمک می کند. همچنین تصور می شود که بیوتین باعث کاهش التهاب، کاهش قند خون و کاهش کلسترول بد خون می شود.

مقاله پیشنهادی: ماسک مو برای ریزش مو را چگونه در خانه بسازیم؟

خطرات و هشدارها

استفاده از بیوتین به عنوان یکی از ویتامین های رشد مو خطر زیادی ندارد و چون این ویتامین محلول در آب است به راحتی مقدار اضافه آن از بدن دفع می شود. اما با این وجود برای افزایش دوز بیوتین به عنوان یکی از مواد مغذی برای مو با پزشک خود برای رفع هر گونه تداخل دارویی با بیوتین مشورت کنید.

همچنین اگر شاهد تغییراتی در پوست خود بعد از افزایش دز بیوتین بودید به پزشک مراجعه کنید پزشک معمولا با بررسی سطح پایین ویتامین C، سطح پایین ویتامین B6، سطح بالای قند خون، کاهش تولید انسولین به این نکته که شاید مصرف بیوتین شما زیاد است پی می برد.

ویتامین های رشد مجدد مو
ویتامین های رشد مجدد مو

چه مدت تا زمانی طول می کشد تا نتایج را مشاهده کنید؟

در مصرف بیوتین به عنوان یکی از ویتامین های رشد مو باید چندین ماه و به صورت روزانه و ثابت از بیوتین استفاده کنید اگر از غذا برای افزایش دز بیوتین استفاده می کنید باید همه وعده غذایی شما شامل بیوتین باشد.

همچنین اگر از مکمل استفاده می کنید نیز باید میزان مصرف ثابتی داشته باشید تحقیقات نشان داده اند که حدودا ۹۰ روز طول می کشد تا نتایج حاصل شوند و اولین نشانه ها شامل افزایش رشد و درخشش مو می باشد.

بنابراین بیوتین علاوه بر این که می تواند به عنوان مواد مغذی برای مو معرفی شود می تواند یک ویتامین برای رشد مجدد مو نیز باشد. همچنین اگر دچار ریزش مو هستید این ویتامین می تواند با تقویت ساقه مو از ریزش مو جلوگیری کند.

چی برای مو خوبه
چی برای مو خوبه

ویتامین C

این ویتامین نیز به عنوان یکی دیگر از ویتامین های رشد مو شناخته می شود. کمبود این ویتامین در بدن باعث می شود مواد غذایی مورد نیاز مو تامین نشود و ریشه مو با کاهش مواد مغذی و اکسیژن مواجه شود و در نهایت با سست شدن ریشه مو، مو دچار ریزش می شود. علاوه بر آن شل شدن دندان ها، خونریزی از بینی و لثه ها خشکی پوست و موخوره و کم خونی از اثرات کمبود ویتامین C در بدن می باشد.

تاثیر ویتامین C روی مو

ویتامین C پیش از آن که جزو مواد مغذی برای مو می باشد به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود که می تواند مو را از اثر رادیکال های آزاد محافظت کند. همچنین ویتامین C نقش بسیار موثری در تولید کلاژن مو دارد همان طور که می دانیم کلاژن یکی از پروتئین های ساختاری مهم در مو می باشد.

بنابراین مصرف ویتامین سی می تواند تقویت ساقه مو را به همراه داشته باشد. همچنین ویتامین C می تواند باعث افزایش جذب آهن و رفع کم خونی در شخص شده و به این دلیل به عنوان ویتامین برای رشد سریع مو از آن یاد می شود. بنابراین اثر ویتامین C به عنوان یکی از ویتامین های رشد مو از چندین جهت قابل بررسی است.

چیکار کنم موی سرم رشد کنه
چیکار کنم موی سرم رشد کنه

مواد غذایی حاوی ویتامین C

بسیاری از میوه ها و سبزیجات منبع خوبی برای تامین ویتامین C هستند. برای مثال مرکبات می توانند در تامین ویتامین های رشد مو از جمله ویتامین C نقش موثری داشته باشند به عنوان مثال یک پرتقال متوسط حدود ۷۰ میلی گرم ویتامین C دارد که ۷۸ درصد از میزان روزانه نیاز به ویتامین C را تامین می کند.

نیمی از گریپ فروت حاوی ۴۴ میلی گرم یا ۷۳ درصد از میزان نیاز روزانه بدن به ویتامین C می باشد، همچنین آب یک لیمو ۱۳ میلی گرم یا ۲۲ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند. سایر مرکبات نیز می توانند در تامین مواد مغذی برای مو به ویژه ویتامین C به فرد کمک کنند.

مصرف مکمل های ویتامین C

ویتامین C یکی از ویتامین های رشد مو می باشد این ویتامین نیز محلول در آب است. برای تامین ویتامین C برای مو می توانید از انواع سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنید اما توجه داشته باشید بدن انسان نمی تواند ویتامین C را تولید و یا ذخیره کند، بنابراین استفاده از رژیم غذایی صحیح حاوی ویتامین C بسیار مهم می باشد. مصرف ویتامین C باید به صورت مکرر و به اندازه و منظم باشد. میزان بهینه مصرف ویتامین C به عنوان یکی از ویتامین های رشد مو حدود ۹۰ میلی گرم می باشد.

مواد معدنی مورد نیای موی شما
مواد معدنی مورد نیای موی شما

دیگر اثرات ویتامین C

ویتامین C علاوه بر این که جزو یکی از مواد مغذی برای مو محسوب می شود به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی تاثیرات مثبتی بر سلامت پوست و عملکرد ایمنی بدن دارد ویتامین C همچنین برای سلامت استخوان ها دندان ها و رگ های خونی مفید می باشد.

مقاله پیشنهادی: خواص پاپایا برای بدن، پوست و مو

عوارض مصرف زیاد ویتامین C

مصرف بیش از اندازه ویتامین C باعث عوارضی مانند سنگ کلیه، اسهال  اختلالات گوارشی و حالت تهوع می شود.

برای پر پشت شدن موی
برای پر پشت شدن موی

ویتامین D

به عنوان یک ویتامین مورد نیاز برای استحکام استخوان ها به خوبی شناخته شده است بسیاری از افراد در سطح جهان (حدود ۱۳ درصد از جمعیت جهان) از کمبود این ویتامین رنج می برند. از ویتامین D می توان به عنوان یک ویتامین برای رشد مجدد مو نام برد.

ویتامین D گاهی اوقات با عنوان ویتامین آفتاب نیز یاد می شود زیرا در پاسخ به نور خورشید در پوست تولید می شود. این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی است که ویتامین های D1 ، D2 و D3 عضوی از این خانواده هستند.

فواید ویتامین D

همانطور که میدانیم ویتامین D در جذب کلسیم و فسفر و مستحکم شدن استخوان ها نقش دارد. تحقیقات جدید نشان می دهد که ویتامین D می تواند به پیشگیری از انواع بیماری ها مانند افسردگی، دیابت، سرطان پوکی و نرم شدن استخوان و بیماری های قلبی کمک کند.

ویتامینهای تقویت کننده ساقه موی
ویتامینهای تقویت کننده ساقه موی

تامین ویتامین D برای بدن

از ویتامین D به عنوان ویتامین برای رشد سریع مو استفاده می شود، در معرض آفتاب قرار گرفتن یکی از راههای تامین ویتامین D به عنوان یکی از ویتامین های رشد مو می باشد. پوست میزبان نوعی کلسترول است که به عنوان پیش ماده ویتامین D عمل می کند، وقتی این ترکیب در معرض اشعه UV-B از خورشید قرار می گیرد، به ویتامین D تبدیل می شود.

همچنین می توانید از طریق برخی غذاها و مکمل ها میزان ویتامین D مورد نیاز برای بدن را تامین کنید. از جمله مواد مغذی برای مو که می تواند ویتامین D را نیز برای بدن تامین کند انواع ماهی ها و غذاهای دریایی و قارچ ها و بسیاری از مواد دیگر هستند. ویتامین D مشتق از آفتاب می تواند دو برابر بیشتر و طولانی تر از ویتامین D که از مواد غذایی تامین می شود در بدن باقی می ماند.

تاثیر ویتامین D روی مو

تا کنون تحقیقات زیادی روی ویتامین D به عنوان یکی از موثرترین ویتامین های رشد مو انجام شده است. با مطالعاتی که روی بررسی ریزش مو و مصرف ویتامین D در افراد مختلف صورت گرفته است این موضوع روشن شده است که  ویتامین D بر روی افزایش تعداد فولیکول های مو و همچنین بلوغ آن ها تاثیر دارد، اما مکانیسم دقیق آن هنوز مشخص نیست.

اسیدهای چربی که در این ویتامین وجود دارند باعث می شوند تا چربی هایی که برای تولید کلاژن ضروری هستند راحت تر در دسترس سلول ها قرار بگیرند و بدین ترتیب شوره سر و ریزش مو را درمان می کنند. تاثیر ویتامین D به عنوان یکی از ویتامین های رشد مو مربوط به جذب کلسیم توسط این ویتامین نیز می باشد زیرا کلسیم نیز در ساختار مو نقش مهمی دارد.

نقش ویتامین دی در رشد مجدد موی
نقش ویتامین دی در رشد مجدد موی

دز بهینه ویتامین D

در هنگام مصرف مکمل های ویتامین های رشد مو بهتر است از قبل از سطح آن ویتامین در بدن خود مطمئن شوید تا بتوانید دز بهینه برای بدن خود را تشخیص دهید. برای اکثر افراد، حدود ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ (IU) برای مصرف یک روز توصیه می شود. با این حال، در شرایط خاص ممکن است به بدن به دوز بسیار بیشتری نیاز داشته باشد. به ویژه اگر سطح اولیه ویتامین D در بدن شخص کم باشد یا شخص خیلی کم در معرض آفتاب قرار گیرد و یا به دلیل ریزش مو نیاز بیشتری به ویتامین های رشد مو داشته باشد.

خرید انواع محصولات تقویت کننده مو با قیمت مناسب

مصرف مکمل های ویتامین D

برای بهره بردن از ویتامین های رشد مو از طریق مکمل ها بهتر است به کشور سازنده و کیفیت محصول توجه ویژه ای داشته باشیم. با این حال در میان ویتامین های رشد مو در رابطه با مکمل های ویتامین D بهتر است بدانیم که به طور کلی دو نوع مکمل ویتامین D در بازار وجود دارد که اعم از D2 (ergocalciferol)  و  D3 (cholecalciferol)می باشد. معمولا D2 از گیاهان و D3 از حیوانات حاصل می شود. تحقیقات نشان داده اند که مصرف D3 سطح ویتامین دی کلی بدن را به طور موثر تری نسبت به ویتامین D2 افزایش می دهد.

مصرف مکمل های ویتامین D برای گیاه خواران

برای تامین انواع ویتامین های رشد مو به خصوص ویتامین D برای افرادی که رژیم غذایی گیاه خواری را انتخاب کرده اند باید به این نکته توجه  کنیم که بسیاری از مکمل های ویتامین D موجود در بازار از منابع حیوانی تهیه می شوند که مورد پسند گیاه خواران نمی باشند. با این وجود تعدادی مکمل های ویتامین D تهیه شده از منابع گیاهی وجود دارد که اغلب ویتامین D2 حاصل از گیاهان معمول تر از ویتامین ‌D3 می باشد اما ویتامین D3 گیاهی نیز در انواع مکمل ها یافت می شود که از گلسنگ ها تهیه شده است.

ویتامین ای
ویتامین ای

ویتامین E

ویتامین E به عنوان یکی از ویتامین های ضروری برای رشد مو می باشد که تقریبا در همه مواد غذایی یافت می شود. به همین دلیل، بیشتر افراد در معرض کمبود این ویتامین نیستند. با این حال، اختلالات ناشی از جذب این ویتامین در انواع بیماری ها مانند فیبروز کیستیک و انواع بیماری کبدی ممکن است باعث کمبود این ویتامین در بدن شود.

افزایش میزان ویتامین E حتی بدون مکمل نیز آسان است. به عنوان مثال، یک استراتژی عالی این است که مقداری دانه آفتابگردان یا بادام به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین می توانید با خوردن غذاهای کم چربی، سطح ویتامین E را از طریق غذاهای کم چربی افزایش دهید. افزودن یک قاشق غذاخوری روغن به سالاد شما می تواند تفاوت چشمگیری در سطح این ویتامین ایجاد کند.

تاثیر ویتامین E بر مو

این ویتامین نیز تاثیر آنتی اکسیدانی قوی داشته و با رادیکال های آزاد به طور موثری مقابله می کند. مطالعات نشان داده اند که رادیکال های آزاد نقش بسیار زیادی در ریزش مو دارند بنابراین تصور می شود نقش ویتامین E در کاهش ریزش مو مربوط به اثر آنتی اکسیدانی آن باشد. تحقیقات دیگر نشان داده اند که ویتامین E باعث افزایش جریان خون در بدن شده و از این طریق باعث می شود تا مواد مغذی بیشتری به فولیکول های مو برسد.

چقدر ویتامین ای بخورم
چقدر ویتامین ای بخورم

دز بهینه مصرف ویتامین E

به طور متوسط بزرگسالان هر روز فقط به ۱۵ میلی گرم (IU22.4) ویتامین E نیاز دارند. موسسه ملی بهداشت بیش از ۱۵۰۰ IU ویتامین E طبیعی و یا ۱۱۰۰ IU ویتامین E مصنوعی در روز را توصیه نمی کند.

مصرف مکمل های ویتامین E

همیشه قبل از استفاده از ویتامین E روی پوست، پوست سر یا موها، آن را رقیق کنید. زیرا روغن ویتامین E رقیق نشده می تواند باعث تحریک پوست یا ایجاد بثورات پوستی شود. همانطور که گفتیم ویتامینE  موجود در رژیم غذایی افراد برای بدن کافیست و مصرف مکمل ها به صورت خودسرانه می تواند برخی عوارض جانبی را افزایش دهد.

خطرات استفاده زیاد از ویتامین E

دوزهای بالای ویتامین E می تواند: تولید هورمون تیروئید را مختل کند، استخوان ها را ضعیف کند، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد؛ بنابراین مهم است که قبل از افزودن مکمل ویتامین E به رژیم غذایی با پزشک خود صحبت کنید.

منابع

healthline.com
healthline.com
healthline.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

2 − یک =