فواید روغن اسطوخودوس برای انواع بیماری با رایحه ای مشخص و کاربردهای بیشمار قرن هاست که مورد توجه و استفاده عموم قرار گرفته است. در گذشته، رومی ها و مصریان از اسطوخودوس به عنوان عطر و حمام و پخت و پز انواع غذا استفاده می کردند. از آن زمان، بسیاری به مزایای بیشماری که در اسطوخودوس وجود دارد پی برده اند و از روغن اسطوخودوس برای مو، پوست و … استفاده های گوناگونی دارند.فواید روغن اسطوخودوس برایفواید روغن اسطوخودوس برای انواع بیماری با رایحه ای مشخص و کاربردهای بیشمار قرن هاست که مورد توجه و استفاده عموم قرار گرفته است. در گذشته، رومی ها و مصریان از اسطوخودوس به عنوان عطر و حمام و پخت و پز انواع غذا استفاده می کردند. از آن زمان، بسیاری به مزایای بیشماری که در اسطوخودوس وجود دارد پی برده اند و از روغن اسطوخودوس برای مو، پوست و … استفاده های گوناگونی دارند.

استفاده از روغن اسطوخودوس برای مو و به صورت موضعی برای پوست و در داخل بدن برای کاهش احساس تنش و تقویت خواب آرام و غیره بسیار موثر است. فواید روغن اسطوخودوس برای درمان انواع بیماری موجب شده است تا توجه بسیاری از افراد به این سمت و سو کشیده شود.

فواید روغن اسطوخودوس برای بدن
فواید روغن اسطوخودوس برای بدن

روغن اسطوخودوس دقیقا چیست؟

روغن اسطوخودوس که با نام علمی Lavandula angustifolia نیز شناخته می شود، نوعی روغن اساسی است که از گل اسطوخودوس گرفته می شود. اگرچه این گیاه در حال حاضر در سطح جهانی رشد می کند، اما اسطوخودوس بومی مدیترانه، شبه جزیره عربستان و روسیه نیز از کیفیت عالی برخوردار است.

روغن اسطوخودوس برای مو با یک فرآیند تقطیر با بخار استخراج می شود که در آن گل ها بخار داده می شوند، بخار گرفته می شود و روغن جدا شده و از آب جمع می شود. این روغن تاثیری بر روی موهای شما دارد که دور از تصور شماست. چقدر از فواید روغن اسطوخودوس برای پوست و موی خود بهره می برید؟ آیا می دانید از فواید روغن اسطوخودوس برای درمان بیماری های خاصی استفاده می شود؟

فواید روغن اسطوخودوس برای سلامتی

روغن های اساسی و آروماتراپی به عنوان یک سلامتی کل نگر شهرت زیادی کسب کرده اند. روغن های اساسی عصاره های مایع گیاهان هستند که می تواند برای کمک به همه چیز از استرس تا خواب، سلامت هورمون ها تا تمیز کردن خانه و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد. اما هر اسانس منحصر به فرد است و مزایای خاص خود را دارد. آنچه شما باید بدانید در مورد این که چگونه یکی از محبوب ترین روغن های اساسی، روغن اسطوخودوس، می تواند باعث بهبود رفاه زندگی شود، در این مقاله آمده است.

فواید روغن اسطوخودوس برای هر مشکلی در هر سنی موجب محبوبیت بیش از پیش این گیاه به شکل های مختلف شده است که یکی از رازهای بازخورد این گیاه تا به امروز بوده است و از آن به صورت روغن، دمنوش، بخور، قرص های گیاهی و … استفاده می شود.

فواید روغن اسطوخودوس برای پوست
فواید روغن اسطوخودوس برای پوست

به شما کمک می کند تا خواب را جدی بگیرید

حتما از خود سوال می کنید که فواید روغن اسطوخودوس برای خواب به چه شکلی است و چطور می تواند خواب را تنظیم کند؟

پایه و اساس یک سبک زندگی سالم با خواب شروع و با آن خاتمه می یابد. اگر متوجه شدید که شب هنگام دچار خواب زدگی و یا مشکلات کم خوابی و بی خوابی دارید، فواید روغن اسطوخودوس برای درمان این مشکل بهترین و به صرفه ترین است. فواید روغن اسطوخودوس برای قبل از خواب و تسکین اعصاب و بدن بهترین هستند.

مقاله پیشنهادی: فواید روغن هسته انار از پوست تا مو

فواید روغن اسطوخودوس برای درصد زمان خواب عمیق در مردان و زنان سالم را افزایش می دهد. این حتی برای کسانی که از بی خوابی رنج می برند اثرات مفیدی دارد. استنشاق روغن اسطوخودوس دو بار در هفته و به مدت ۲۰ دقیقه در یک زمان باعث تسکین سیستم عصبی و بهبود کیفیت خواب برای زنان مبتلا به بی خوابی در مقایسه با یک روغن بدون روغن اسطوخودوس می شود.

به مدیریت استرس کمک می کند

قدرت تسکین دهنده روغن اسطوخودوس به اینجا ختم نمی شود. در یک مطالعه، محققان دریافتند که فواید روغن اسطوخودوس برای اضطراب عمومی بسیار موثر است. به مدت شش هفته، گروهی از شرکت کنندگان داروی کاهش اضطراب لورازپام را مصرف کردند در حالی که گروه دیگر دوز خوراکی روغن اسطوخودوس را مصرف کردند. در پایان دوره آزمایشی، هر دو گروه کاهش تقریبا یکسان اضطراب را گزارش کردند. به ترتیب ۴۵ و ۴۶ درصد از استرس هر دو گروه کاهش را مشاهده کردند.

فواید روغن اسطوخودوس برای مو
فواید روغن اسطوخودوس برای مو

پوست خشک را تسکین و جای گزش را درمان می کند

همانطور که فواید روغن اسطوخودوس برای ذهن تسکین دهنده است، می تواند برای آرامش بدن نیز معجزه کند. شراره های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس به خوبی به فواید روغن اسطوخودوس برای التهاب واکنش نشان داده اند.

خرید با کیفیت ترین و بهترین فیس واش و پاک کننده با قیمت مناسب

توانایی روغن اسطوخودوس برای آرام کردن پوست تحریک شده بسیار عالی است به طوری که مصرف کنندگان بعد از استفاده از این روغن سریعا نتایج و رضایت حاصل از آن را اعلام کردند. حتی می تواند به عنوان یک جایگزین طبیعی برای بهبود نیش حشرات مزاحم مورد استفاده قرار گیرد، وقتی با کمی جوش شیرین مخلوط شده و روی گزش ها بمالید دیگر خبری از درد و خارش نیش وجود ندارد.

می تواند با عفونت های قارچی مقابله کند

به نظر شما چه چیزی مشترکی در بین عفونت های مخمری، پای ورزشکاران و کرم حلقوی وجود دارد؟ در واقع هر یک از آنها شکل متفاوتی از عفونت قارچی هستند که در صورت ایجاد قارچ های آزار دهنده در قسمت های مرطوب بدن اتفاق می افتد. جالب است بدانید که خاصیت بارز و شایع که به عنوان فواید روغن اسطوخودوس برای باکتری و قارچ می باشد معجزه آسا است، به طوری که آنها را برای همیشه ریشه کن خواهد کرد.

فواید روغن اسطوخودوس برای ریزش مو
فواید روغن اسطوخودوس برای ریزش مو

به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند

برخی معتقدند که فواید روغن اسطوخودوس برای ریزش و درمان موهای آسیب دیده نیز جوابگو است. استفاده از روغن اسطوخودوس برای مو طبق یک برنامه روال مراقبت از پوست و مو می تواند در نهایت رضایت شما را به همراه داشته باشد. به طور معمول روغن اسطوخودوس را یک بار در روز و به مدت چهار هفته استفاده کنید تا در زمانی کوتاه رشد موهای خود را دو چندان کنید و آسیب های وارد شده به مو را به مرور ترمیم کنید. روغن اسطوخودوس برای مو بدین گونه عمل می کند که می تواند بر روی تعداد فولیکول تا عمق و ضخامت مو تاثیرات شگفت انگیزی داشته باشد.

خاصیت ترمیم زخم

زخم های جزئی، در صورت استفاده موضعی روغن اسطوخودوس سریعتر از محلول های دیگر مانند نمک و ید در یک دوره پنج روزه زخم ها را می بندد. با آزمایشات انجام شده طی یک دوره مشخص متخصصین بر این باورند که فواید روغن اسطوخودوس برای ترمیم زخم های سطحی فوق العاده است و می تواند رضایت شما را به دنبال داشته باشد.

فواید روغن اسطوخودوس برای زیبایی پوست
فواید روغن اسطوخودوس برای زیبایی پوست

درخشش طبیعی پوست

روغن اسطوخودوس به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی ستایش می شود و طالبان بسیاری دارد، که باعث می شود یک رقیب با کیفیت در برابر محصولات شیمیایی باشد که باید در برنامه مراقبت از پوست تمیز شما باشد. فواید روغن اسطوخودوس برای پوست و بدن بسیار زیاد است و از همین رو در لوسیون یا کرم های صورت مورد استفاده قرار گرفته است که باعث افزایش قدرت آنتی اکسیدانی پوست قبل از خواب می شود و به دلیل رایحه درمانی آرام بخشی که دارد در خواب راحت تر به شما کمک می کند.

مقاله پیشنهادی: از فواید ویتامین F چه میدانید؟

علائم پیری را کاهش می دهد

با افزایش سن، پوست ما نرم می شود و دچار لکه هایی می شود که به راحتی رقم و چین و چروک را در سنین مختلف افزایش می دهند و اعتماد به نفس فرد را پایین می آورند. فواید روغن اسطوخودوس برای استفاده در محصولات مختلف جهت بازسازی سلول های پوست مورد ستایش قرار گرفته است. از برترین فواید روغن اسطوخودوس برای ترمیم زخم، کاهش چشمگیر چین و چروک، درمان زخم، لکه ها و سایر علائم پیری را تحت تاثیر خود قرار می دهد و به پوست درخشش و لطافت خاصی را هدیه می کند.

فواید روغن اسطوخودوس برای درمان جوش و آکنه
فواید روغن اسطوخودوس برای درمان جوش و آکنه

درمان کننده آکنه و جوش

جوش و آکنه نه تنها به دلیل مسدود شدن منافذ پوست بلکه به دلیل عدم تعادل هورمونی نیز بروز می کنند. فواید روغن اسطوخودوس برای کنترل و تسکین استرس و اضطراب سبب مشهوریت و محبوبیت این روغن فوق العاده شده است که به نوبه خود باعث حفظ سطح هورمونی مناسب در بدن می شود و همچنین به دفع سموم از خون کمک می کند. به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی قوی، روغن معطر نقش مهمی در مبارزه با باکتری ها و میکروب ها دارد که در نهایت منجر به درمان جوش، آکنه و سایر عفونت های پوستی می شود.

رشد مو را تقویت می کند

فواید روغن اسطوخودوس برای درمان مشکلات مو و پوست سر نیز کاربردی است، این روغن دارای خواص ضد میکروبی می باشد که نه تنها گردش خون را در پیازهای مو بهبود می بخشد بلکه از بروز عفونت های مختلف مو نیز جلوگیری می کند و به طور فعال در تشکیل کلاژن نقش دارد. برای احیای موهای بی روح و کم حجم بسیار مفید است؛ استفاده منظم از روغن باعث بهبود بافت مو، درخشش و تحریک رشد مو می شود که با کاهش موثر استرس، از ریزش و سفیدی زودرس مو نیز جلوگیری می کند.

روغن اسطوخودوس برای رشد مو
روغن اسطوخودوس برای رشد مو

آیا روغن اسطوخودوس واقعا باعث رشد مو می شود؟

چندین مطالعه علمی نشان می دهد که روغن های خاصی رشد مو را تقویت می کنند که فواید روغن اسطوخودوس برای مو را نمی توان در این بین نادیده گرفت چرا که این روغن یکی از پرطرفدارترین محصولات در افزایش رشد مو می باشد.

روغن های اساسی در مقابل روغن های حامل

روغن اسطوخودوس برای مو بهترین گزینه درمان نگرانی های خاص مو هستند. روغن اسطوخودوس مسائل مربوط به پوست سر شما را هدف قرار می دهد و بر این اساس نگرانی های شما را برطرف می کنند. از روغن های حامل به طور ایده آل باید برای رقیق سازی روغن های اساسی استفاده شود که با ترکیب روغن اسطوخودوس با هر روغن دیگری در کمترین زمان ممکن شاهد رشد موهای خود خواهید شد. روغن اسطوخودوس برای موهای آسیب دیده، مجعد، رنگ شده، وز، شکننده، نازک و … می تواند تاثیرات حیرت آوری را به همراه داشته باشد.

روغن اسطوخودوس برای مو
روغن اسطوخودوس برای مو

روغن اسطوخودوس برای مو

شوره سر معمولا به دلیل کمبود بیش از حد پوست سر، رطوبت هوا و عدم رعایت بهداشت اتفاق می افتد و در نهایت منجر به خارش و پوسته پوسته شدن می شود. یکی از فواید روغن اسطوخودوس برای درمان شوره سر و مبارزه با شپش است. کیفیت ضد میکروبی روغن اسطوخودوس در واقع آنقدر قوی است که می توان حتی از آن برای جلوگیری از شپش سر استفاده کرد!

از فواید روغن اسطوخودوس برای درمان شوره سر بیشتر بدانیم

روغن اسطوخودوس معطر و خنک می باشد که با خواص ضد میکروبی قوی و وزن مخصوص، به عمق ریشه های مو نفوذ می کند و پوست سر را مرطوب می کند. همچنین خشکی را برطرف می کند و از خارش جلوگیری می کند. که به دلیل داشتن رایحه قوی و خاصیت ضد باکتریایی قوی، شپش سر و سایر عفونت های پوست سر را نیز دور نگه می دارد. به جهت درمان قطعی این مشکل از روغن های درخت چای، روغن اسطوخودوس و روغن بادام ۵ قطره را با هم مخلوط کرده و قبل از خواب آن را در سراسر پوست سر خود ماساژ دهید. این کار را برای دو هفته دنبال کنید تا از شر شوره سر و شپش خلاص شوید.

برای شوره سر چی خوبه
برای شوره سر چی خوبه

زخم ها را التیام می بخشد

این روغن معطر به دلیل اثرات ضد باکتریایی، ضد عفونی کننده نقش مهمی در تسکین درد و بهبود زخم های ناشی از سوختگی یا گزش حشرات دارد. جدا از فواید روغن اسطوخودوس برای تقویت پوست و مو، این روغن گیاهی بی نظیر به طور موثری باعث التیام زخم ها، جلوگیری از عفونت های پوستی و در درمان بیماری های آلرژیک مانند بثورات، خارش و احساس سوزش تاثیرگذار است.

مقاله پیشنهادی: دانستنی های سبوم پوست صورت و سبوم پوست مو

فشار خون و ضربان قلب بالا را کاهش دهید

فشار خون بالا موجب انعکاس استرس بیشتری به قلب می شود و خطر عوارض سلامتی مانند سکته و حمله قلبی را افزایش می دهد. اسانس و فواید روغن اسطوخودوس برای درمان این مشکل نیز چاره ساز بوده است. و علاوه بر آن در کنترل فشار خون و ضربان قلب نیز تاثیری بسزا داشته است.

چجوری از اسطوخودوس  استفاده کنم
چجوری از اسطوخودوس استفاده کنم

روش استفاده صحیح از روغن اسطوخودوس

همانطور که فواید روغن اسطوخودوس برای خواب، اعصاب، پوست، مو و سیستم های درونی بدن موثر است، روش های بیشماری برای استفاده از آن وجود دارد. که به طور معمول به صورت موضعی برای سلامت پوست و مو استفاده می شود. وقتی نوبت به پوست شما می رسد، مباحث زیادی وجود دارد که توجه ها را به خود مجذوب می کند.

از جمله فواید روغن اسطوخودوس برای کمک به پوست تحریک شده یا ملتهب می باشد، اما فقط در صورتی که در یک روغن حامل یا روغن خنثی مانند نارگیل، آرگان یا زیتون وجود داشته باشد. این مخلوط را می توان دقیقا مانند لوسیون یا مرطوب کننده، یک یا دو بار در روز استفاده کرد و از مزایای بیشمار آن بهره مند شد. برای سلامت مو، می توانید چند قطره روغن اسطوخودوس را به عنوان یک منبع ویتامین مقوی بر روی سر خود ماساژ دهید، یا به هر شامپو یا نرم کننده ای که استفاده می کنید دو یا سه قطره اضافه کنید.

روغن مفید برای مو
روغن مفید برای مو

چگونه اسانس اسطوخودوس با کیفیت بالا پیدا کنیم؟

هر زمان که شما در حال خرید یک روغن اساسی هستید، مهم است که به دنبال چیزهای خاصی روی بطری محصولات باشید. می توانید بگویید که یک روغن کیفیت بالایی دارد اگر در آن روغن، نام و نام علمی روغن های فعال و روغن های حامل ذکر شده باشد و روی آن برچسب کلمه درمانی باشد.

این روغن باید در یک بطری شیشه ای تیره قرار داشته باشد که باعث تغییر رنگ آن نشود. حتما حین تهیه روغن اسطوخودوس تاریخ انقضا را نیز بررسی کنید! فراموش نکنید که این روغن به دلیل نحوه استخراج گیاه اسطوخودوس نسبتا مقرون به صرفه است، بنابراین قیمت چندانی ندارد.

خواص بخور اسطوخودوس برای پوست

از دیگر موارد پرکاربرد در میان مصرف کنندگان استفاده از بخور اسطوخودوس برای است که همانند یک ضد عفونی کننده قوی و فوق العاده عمل می کند، بنابراین یک ماده افزودنی خارق العاده برای پاک کننده ها و شفاف کننده های پوست مستعد آکنه یا چربی می باشد. در حالی که هم بوی عصاره اسطوخودوس و هم داروهای خوراکی روغن اسطوخودوس برای بهبود خلق و خو و ایجاد آرامش در ذهن نشان داده شده است، این که چای یا بخور اسطوخودوس می تواند مزایای مشابهی داشته باشد جای تعجبی ندارد!

از طرفی خواص بخور اسطوخودوس برای پوست به گونه ای است که بعد از استفاده به دلیل تقویت گردش خون شاهد تغییرات اساسی در پوست خود خواهید شد که یکی از بارزترین آنها روشن و کشیده شدن پوست است. به جهت دریافت مستقیم بیشتر خواص بخور اسطوخودوس برای پوست خود می توانید از این بخور هفته ای دو مرتبه استفاده کنید تا منافذ شما پاکسازی و پوست شما صاف و شفاف تر شود.

از بین بردن چروک زیر چشم
از بین بردن چروک زیر چشم

روغن اسطوخودوس برای دور چشم

استفاده از روغن اسطوخودوس برای دور چشم به طور منظم می تواند به خواب بهتر کمک کرده و چین و چروک پنجه کلاغی اطراف چشم را کاهش دهد. همچنین به دلیل خواص منحصر به فردی که دارد به تخلیه هر نوع مایعی که در چشم شما موجب تورم می شود کمک می کند و به راحتی آن را از چشم شما خارج می کند.

فواید روغن اسطوخودوس برای چشم های بی نظیر است. بهترین روغن ضروری برای استفاده در زیر چشم می باشد، زیرا مقرون به صرفه است و به راحتی در دسترس عموم قرار می گیرد و در حفظ زیبایی پوست موثر هستند. باید به یاد داشته باشید که روغن های اساسی خود را رقیق کنید و در جلوگیری از استفاده مستقیم آن به چشم کوشا باشید.

طریقه مصرف روغن اسطوخودوس برای مو

یکی از دلایل اصلی ضعیف شدن مو رشد میکروبی باکتری ها در سطح پوست سر است. شما فقط به چند قطره روغن اسطوخودوس نیاز دارید که می توانید یک یا چند نوع را در یک شامپو یا نرم کننده مخلوط کنید تا هر بار پس از استفاده شامپو یا نرم کننده از مزایا روغن اسطوخودوس بهره مند شوید. توجه داشته باشید که اگر مقداری از روغن اسطوخودوس را مستقیما به پوست سر خود بریزید، ممکن است باعث تحریک شوند.

بنابراین طریقه مصرف روغن اسطوخودوس برای مو را به یاد داشته باشید، برای راحتی شما عزیزان طریقه مصرف روغن اسطوخودوس برای مو بر روی برچسب برخی از محصولات به جهت رقیق سازی درج شده است، هرگز بیش از مقدار توصیه شده استفاده نکنید. اگر به گیاهانی مانند گل میخک حساسیت دارید، روغن اسطوخودوس را در ناحیه کوچکی از پوست خود آزمایش کنید تا ببینید آیا نسبت به روغن اسطوخودوس واکنشی دارید یا خیر.

به پوست چی بزنیم
به پوست چی بزنیم

ترکیب روغن اسطوخودوس و رزماری

برای بهره مند شدن از فواید روغن اسطوخودوس برای پوست، مو و … شما می توانید این روغن را هر چیزی ترکیب کنید. باید به یاد داشته باشید که هر روغن اساسی از ۵۰ تا ۱۰۰ ماده شیمیایی معطر تشکیل شده است، بنابراین وقتی چند روغن را با هم مخلوط می کنید، در واقع دو ماده معطر و مقوی را با هم مخلوط کرده اید. شما می توانید با ترکیب روغن اسطوخودوس و رزماری و سه قاشق غذاخوری از روغن های بدون بو مانند روغن زیتون را به پوست سر خود و ماساژ آن به مدت ۱۰ دقیقه شاهد درمان شوره سر خواهید بود.

خرید بهترین برنده های ریمل با قیمت مناسب

خواص روغن اسطوخودوس برای لک صورت

گفته می شود که فواید روغن اسطوخودوس برای انواع پوست به ویژه پوست بالای ۳۵ سال مفید است. یکی از خواص روغن اسطوخودوس برای لک صورت این است که باعث تغییر سلول سالم در انواع پوست می شود و دارای خواص ضد التهابی می باشد.

روغن این گیاه می تواند برای کاهش ظاهر زخم ها و استفاده در اگزما، پسوریازیس و پوست مستعد لک مفید باشد. همچنین به عنوان یک آرامبخش و ضد افسردگی مشهور است، که استرس را کاهش می دهد و باعث درمان مشکلات پوستی و کاهش لکه های صورت می شود.

خواص روغن اسطوخودوس برای لک صورت می تواند بسیار زیاد باشند و حتی ممکن است شما را متعجب کنند. خواص روغن اسطوخودوس برای لک صورت در مرور زمان موجب شده است تا شاهد رفع انواع نگرانی های پوستی شوید.

چرا باید از روغن اسطوخودوس استفاده کنیم
چرا باید از روغن اسطوخودوس استفاده کنیم

فواید و مضرات روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس علیرغم همه اثرات تسکین دهنده و فواید شگفت انگیز آن اعم از درمان سردردهای میگرنی، دندان درد، رگ به رگ شدن، درد عصب، زخم و درد مفصل استفاده می کنند. برخی از افراد نسبت به این آلرژی دارند و واکنشی که افراد تجربه می کنند نسبتا خفیف که در صورت درمان سریع می توان آن را به حداقل رساند. علائم واکنش آلرژیک به روغن اسطوخودوس مانند هر درماتیت تماسی از جمله بثورات، خارش و قرمزی است.

در واقع موضوع مورد بحث فواید و مضرات روغن اسطوخودوس است که به دلیل فواید روغن اسطوخودوس مضرات آن دیده نمی شود. هر چه از فواید روغن اسطوخودوس برای شما بگوییم کم گفته ایم، این روغن دارای خواص و تاثیرات بیشماری است که یک کتاب چندصد صفحه ای را می طلبد برای نوشتن مزایا و تاثیر آن بر روی اعضای مختلف بدن که می تواند همانند یک معجزه باشد.

منابع

webmd.com
doterra.com
everydayhealth.com
healthline.com
rxlist.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

4 + 4 =