نگاهی اجمالی به موی خشک

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا موی خشک و شکننده ای دارید؟ عوامل محیطی مانند گرما، هوای سرد و استفاده بیش از حد از ابزار شنیون مو و استفاده از راهکار های نامناسب میتواند به مو شما آسیب برساند و خشکی مو را به همراه داشته باشد اما با این وجود، انتخاب روشی صحیح، ترفند و یا تعویض محصول خود می توانید به موهایی درخشان و نرم برسید آسیب دیدن در این متن درباره درمان موی خشک و آسیب دیده و نحوه ی مراقبت از آن ها با شما صحبت خواهیم کرد.

عوامل خشکی مو
عوامل خشکی مو

چه عواملی باعث خشکی مو می شود؟

هنگامی که پوست سر شما قادر به تولید روغن کافی نیست، جنس موهای شما خشک می شود هر رشته مو سالم دارای یک لایه محافظ به نام کوتیکول است کوتیکول موهای شما را از آسیب آفتاب محافظت می کند وقتی موهای شما سالم است، لایه های کوتیکول رطوبت را حفظ می کند اما وقتی موی شما کوتیکول خود را از دست بدهد، دیگر نمی تواند رطوبت قبلی را حفظ کند موی خشک ممکن است به دلایل زیر نیز ایجاد شده باشد:

  • پیری
  • شرایط آب و هوایی سرد یا گرم
  • شنا در آب کلر
  • شستن مکرر مو
  • شامپو های خشن و نامناسب
  • خشک کردن منظم با سشوار، صاف کردن با اتو
  • درمان موی خشک با مواد شیمیایی
  • سیگار کشیدن
چرا موی خشک دارم
چرا موی خشک دارم

دلایل شایع ایجاد موی خشک

علت های مختلفی برای موی خشک وجود دارد که شامل: عوامل محیطی، عوامل ژنتیکی، عوامل بهداشتی و همچنین عوامل شخصی می باشد دلیل خشکی مو در افراد مختلف متفاوت است برخی از این موارد عبارتند از:

شستشوی بیش از حد موها

شستن بیش از حد موهایتان باعث می شود روغن طبیعی و رطوبت موهای شما از بین برود و باعث شکنندگی و آسیب دیدن مو ها شود.

خشک کردن بیش از حد

گرما، رطوبت و هیدراتاسیون را از مو خارج می کند زیاده روی در استفاده از سشوار باعث می شود موها خشک شوند.

تغییر آب و هوا

تغییرات ناگهانی در آب و هوا یا گرمای بیش از حد و خشکی هوا برخی از مهمترین دلایل تعیین کیفیت موهای شما است آب و هوای گرم دقیقاً مانند گرمای سشوار عمل می کند و باعث می شود موهای شما رطوبت خود را از دست داده و خشک به نظر برسد.

سوء تغذیه

مو جزئی از بدن است اگر بدن شما قادر به دریافت مواد مغذی کافی نباشد، بدیهی است که موهای شما نیز فاقد تمام آن مواد مغذی خواهد بود در حالی که ممکن است به خشکی منجر نشود اما مطمئناً باعث می شود موهای شما ناسالم به نظر برسند.

آنورکسیا نرووزا

آنورکسیا نرووزا نوعی اختلال در خوردن است که در آن فرد به بیزاری از غذا دچار  می شود، با این فکر که ممکن است منجر به افزایش وزن شود این بیماری به عدم تغذیه منجر می شود و باعث می شود موهای شما خشک شود.

مقاله پیشنهادی: دانستنی های سبوم پوست صورت و سبوم پوست مو

Scurvy

این یک بیماری کمبود ویتامین C است که به طور عمده بر لثه ها و سلامت دهان تاثیر می گذارد با این حال، در طولانی مدت، ممکن است روی کیفیت موهای شما تاثیر بگذارد علائم دیر هنگام این بیماری به صورت موی خشک ظاهر می شود.

ژنتیک

ژنتیک نقش مهمی در تعیین بافت و همچنین رنگ مو دارد به غیر از موی خشک طبیعی، یک بیماری وجود دارد که به عنوان سندرم مو غیرقابل کنترل شناخته می شود، که با موی خشک و فر (مجعد) مشخص می شود  این حالت معمولاً در سنین ۳ تا ۱۲ سالگی ظاهر می شود و با رشد غیر طبیعی مو همراه است که در جهت خلاف رشد اصلی قرار دارد و ممکن است آنقدر شدید شود که فرد نتواند موهای خود را شانه بزند یا جدا کند.

دلیل موی خشک من
دلیل موی خشک من

خرید انواع ژل، ماسک و شامپو متناسب با موی شما

چرا موی خشکی داریم

نگران موی خشک خود نباشید ابتدا باید موی خشک را بهتر بشناسیم و با راهنمایی مناسب، موی خشک دوباره تقویت می شود تقریبا مراقبت نامناسب از مو میتواند موی خشک را به وجود آورد اما با این وجود، موی خشک میتواند دلایل دیگری نیز داشته باشد چند نمونه از دلایلی که باعث می شود موی شما خشک شود عبارتند از:

ماساژ ندادن پوست سر

بله، درست شنیدید شما باید به موی خود اهمیت بدهید ماساژ باعث تحریک پوست سر، افزایش گردش خون و تولید سبوم می شود این کار حتی برای موهای سالم نیز ضروری است اگر ساقه مو به اندازه کافی سبوم از ریشه دریافت نکند، موی خشک و شکننده ظاهر می شود شما می توانید همانطور که شامپو میزنید و دوش می گیرید، موهای خود را به آرامی ماساژ دهید و این کار را در روال همیشگی خود قرار دهید تا موهایی سالم داشته باشید.

شانه زدن بیش از حد

از شانه کردن مکرر موها خودداری کنید بیشتر شانه ها به طور صحیح طراحی نشده اند و باعث آسیب زدن به موهای شما می شوند بهتر از از شانه هایی استاندارد استفاده کنید همچنین توجه داشته باشید که تا حد امکان به آرامی و به ندرت شانه بزنید.

موهای خود را بیش از حد شستشو می دهید

موی خشک نباید روزانه شسته شود روغنهای اساسی با هر شامپو از موها شسته می شوند نتیجه: مو و پوست سر خشک می شوند و موها فاقد درخشش هستند این قانون از انگشت شست را اعمال کنید: فقط در حد ضرورت و هرچه نادرترین زمان ممکن بشویید شامپو زدن هر دو تا سه روز به طور معمول کافی است.

دوش با آب گرم

یک دوش گرم بعد از یک روز طولانی میتواند باعث از بین رفتن خستگی شود اما برای موهای شما مناسب نیست اگر به صورت مکرر با آب گرم دوش میگیرد این کار را تمام کنید چون باعث خشکی مو می شو به جای آن بهتر است موها را در آب ولرم بشویید اگر می توانید موهای خود را در آب سرد بشویید این کار باعث می شود موی خشک نرم تر شود.

استفاده نادرست از محصولات مو

محصولات مو برای موی خشک و موهای آسیب دیده یکسان نیستند موی خشک فاقد روغن طبیعی هستند موهای آسیب دیده با رنگ کردن و دکلره سفت می شوند مراقب باشید که از محصولات مراقبتی که برای موی خشک طراحی شده است، مصرف کنید.

استفاده نادرست از اتو مو و سشوار

چه سشوار، اتو مو هرگز نباید از این وسیله ها با حرارت زیاد استفاده کنید این کار نه تنها باعث آسیب رساندن به مو می شود بلکه باعث خشک شدن آن نیز می شوند برای محافظت موی خشک در برابر دمای اتو مو، از محافظت کننده مو استفاده کنید همچنین می توانید از ماسک مو در حمام استفاده کنید ما به شما استفاده از ماسک موی کراتینه دار بیورلی را پیشنهاد می کنیم شما با استفاده از این ماسک مو می توانید موی خشک و آسیب دیده ی خود را تقویت کنید.

چگونه از موی خود مراقبت کنم
چگونه از موی خود مراقبت کنم

مراقبت از موی خشک

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود موهای شما خشک به نظر برسد از جمله استفاده از محصولات خشن برای مراقبت از مو و شستن بیش از حد موهایتان در آکادمی پوست آمریکا (AAD)، قرار گرفتن در استفاده از مواد شیمیایی برای مو، رنگ مو و سایر محصولات مو به خشن هستند می توانند باعث ایجاد موی خشک شوند.

مقاله پیشنهادی: راهکار هایی در مورد موی چرب

از مرطوب کننده موی خشک به طور صحیح استفاده کنید

بیشتر افراد بعد از شستشوی مو از مرطوب کننده استفاده می کنیم اما ممکن است روش صحیح استفاده از مرطوب کننده را ندانید برای استفاده از مرطوب کننده باید از نوک مو شروع کنید، مو را ماساژ داده و بعد به سمت ریشه مو بروید بیشتر افراد از زدن مرطوب کننده به ریشه مو میترسند اما جالب است بدانید، فناوری ها در فرمول های جدید تغییر کردند و شما به راحتی می توانید از مرطوب کننده بر روی ریشه موی خشک استفاده کنید.

مواد مناسب را پیدا کنید

ما باید از یک محصولی استفاده کنیم که بر پایه ی آب باشد استفاده از یک محصول بر پایه ی آب باعث می شود موی خشک رطوبت کافی را دریافت کند همچنین می توانید به روغن های طبیعی و کرم هایی مانند کره شی (درخت روغن قلم)، روغن آووکادو و یا روغن آرگان اضافه کنید تا رطوبت از دست رفته مو را برگردانید.

استفاده از مرطوب کننده به طور منظم

مرطوب کننده عمیق یا ماسک مو باعث تقویت، تغذیه و درخشش به موی خشک و کم آب می شود بعد از زدن مرطوب کننده می توانید یک کیسه پلاستیکی را روی موهای خود بزارید، گرما کوتیکول ها را باز کرده و باعث می شود مرطوب کننده به پوست نفوذ کند.

روغن برای درمان موی خشک و آسیب دیده
روغن برای درمان موی خشک و آسیب دیده

در استفاده روغن برای موی خشک محتاط باشید

روغن ها قرن هاست که برای مراقبت از مو استفاده می شوند اگر از روغن برای موی خشک یا آسیب دیده استفاده می کنید، مراقب باشید بیش از حد از آن استفاده نکنید شما به طور طبیعی چربی در موهای خود دارید و لیپید ها هم نوعی چربی هستند روغن ها ممکن است برای موهای شما سنگین باشد، بنابراین با به صورت قطره قطره روی نوک مو یا نواحی آسیب دیده شروع کنید قبل از استفاده حتما موی خود را بشویید، زیرا روغن تمایل به جذب خاک، گرد و غبار و آلاینده ها دارند و به مرور زمان باعث چربی مو شما می شوند.

برای احیای موی خشک از ماسک استفاده کنید

ماسک های مو بین خانم ها بسیار محبوب است عمدتاً دو نوع ماسک مو وجود دارد ماسک پروتئین برای افرادی که پشت سر هم موی خود را رنگ و دکلره می کنند، اما اگر موی خشک دارید، باید ماسک مرطوب کننده برای موهای خود انتخاب کنید بسته به نوع مو می توانید یکبار در هفته استفاده کنید در حقیقت، برای اینکه موهای شما سالم به نظر برسد و از خشک شدن و شکنندگی آن جلوگیری کند، باید به جای مرطوب کردن معمولی سعی کنید یک یا دو بار در هفته از ماسک مو به عنوان یک درمان برای موی خشک استفاده کنید.

مرطوب کننده هوا و  درمان موی خشک و آسیب دیده
مرطوب کننده هوا و درمان موی خشک و آسیب دیده

استفاده از دستگاه رطوبت ساز هنگام شب

ممکن است در فصل زمستان هوای اتاق شما خشک شود خشکی هوا می تواند موهای شما را خشک کند استفاده از دستگاه رطوبت ساز هنگام شب باعث جلوگیری از خشک شدن و آسیب دیدن موهای شما می شود.

جلوگیری از خشکی مو
جلوگیری از خشکی مو

نکاتی برای جلوگیری از ایجاد موی خشک

از شستن روزانه مو خودداری کنید

شستن بیش از حد موها و یا استفاده از شامپو های خشن و نامناسب، روغن طبیعی پوست سر را از بین می برد و باعث خشک شدن موها می شود با استفاده از یک شامپوی ملایم و مناسب موهای خود را تقویت کنید.

مقاله پیشنهادی: مداد ابروی مناسب من چیست؟ چه مداد ابرویی خوب است؟

زیاده روی در استفاده از سشوار

به جای خشک کردن مو با سشوار، موهای خود را در حوله بپیچید اگر می خواهید با موهای مرطوب بخوابید، از یک بالش ساتن استفاده کنید تا تمام رطوبت مو را را جذب نکند طبق یک مطالعه، رها کردن موهای شما برای مدت طولانی بهتر از خشک کردن موها با سشوار است.

دوش سرد بگیرید

آب گرم میتواند روغنهای موجود در پوست سر را خشک کند، این کار باعث می شود که موهای شما خشک شود بعد از زدن شامپو و نرم کننده، دوش سرد را برای آب کشی آخر انتخاب کنید.

درمان موی خشک و آسیب دیده با پوشیدن لباس مناسب
درمان موی خشک و آسیب دیده با پوشیدن لباس مناسب

کلاه بپوشید

پرتوهای اشعه ماوراء بنفش و آلودگی میتواند بر موهای شما تاثیر بگذارد همانطور که میتواند به پوست شما نیز آسیب برساند برای جلوگیری از خشک شدن روغن های طبیعی، هنگام بیرون رفتن از خانه موهای خود را با کلاه محافظت کنید.

در آب دریا شنا نکنید

نمک موجود در آب میتواند رطوبت موهای شما را از بین ببرد اگر در آب دریا شنا کردید، بعد از آن از یک مرطوب کننده سبک استفاده کنید با این کار یک لایه محافظ به موهای شما اضافه می شود و از خشک شدن آن جلوگیری می کند.

فروش ویژه انواع تقویت کننده و نرم کننده موی سر گیاهی

مواد شیمیایی

مواد شیمیایی موجود در مواد رنگ مو روغنهای طبیعی موجود در موهای شما را از بین می برد ممکن است بعد از مدتی نوک موهای شما آسیب ببیند و خشک شود  برخی روزها از شامپو پرش کرده و در صورت رنگ کردن موهای خود به نرم کننده ها بچسبید.

موهای خود را مالش ندهید

در حین خشک کردن حوله، بیشتر افراد تمایل دارند موهای خود را به شدت با حوله مالش دهند این کار منجر به اصطکاک بیش از حد بین ساقه موها می شود و باعث می شود که مرطوب بودن خود را از دست بدهند با موهای خود کمی ملایم باشید و در عوض قسمت به قسمت  موهای خود را خشک کنید و یا فقط موهای خود را در یک حوله نرم بپیچانید تا مقداری از آب اضافی را جذب شود.

درمان موی خشک و آسیب دیده
درمان موی خشک و آسیب دیده

داروهای خانگی موثر برای درمان موی خشک و آسیب دیده

برخی از داروی خانگی برای درمان موی خشک و آسیب دیده موثرهستند شما می توانید با پیاده سازی این راهکار ها دوباره موهای نرمی داشته باشید این راهکار ها را می توانید هفته ای یک یا دو بار استفاده کنید تا موهای شما ترمیم شود.

چای شست و شوی مو
چای شست و شوی مو برای درمان خشکی مو

۱. شستشوی مو با چای براق

خوردن چای بیش از یک وعده یک داروی عالی برای گلو درد است چای یک تقویت کننده عالی برای مو و شستشوی مو است که درخشش طبیعی به موهای شما می بخشد بعد از شامپو، از چای تازه دم کرده و شیرین نشده برای شستشوی نهایی استفاده کنید از آنجا که چای باعث تقویت رنگ مو شما می شود، افرادی که موی سیاه و تیره ای دارند میتواند از چای سیاه استفاده کند، در حالی که به موی بور استفاده از چای بابونه توصیه می شود می توانید هر وقت دوست دارید از این ترفند استفاده کنید.

بهترین روغن برای موهای خشک و وز
بهترین روغن برای موهای خشک و وز

۲. مرطوب کردن موی خشک با روغن داغ

نصف فنجان روغن زیتون را گرم کنید اما مراقب باشید جوش نخورد این روغن را به موهای خود ماساژ داده و آن را با کلاه بپوشانید و با یک حوله سر خود را ببندید تا حرارت حفظ شود بگذارید ۴۵ دقیقه روی سر باشد تا رطوبت ایجاد شود بعد از آن شامپو بزنید و بشویید.

بهترین شامپو برای موهای خشک و وز
بهترین شامپو برای موهای خشک و وز

۳. شامپو تقویت شده با پروتئین

برای تقویت رشته های مو و ترمیم موی خشک و شکننده، باید کمی پروتئین را به موهای خود تزریق کنید این کار را می توان با استفاده از یک روش درمانی مو متشکل از یک تخم مرغ مخلوط شده با مقدار کمی شامپو انجام داد آن را به مدت پنج دقیقه نگه دارید و سپس خوب بشویید اگر به روش خانگی به روشی که مایل به رفتن نیستید، تعداد زیادی درمان پروتئین در فروشگاه های عرضه محصولات زیبایی محلی شما وجود دارد دستورالعمل های مشخص شده را دنبال کنید و رشته های شما سالم و قوی در هیچ زمان و به هیچ وجه نخواهد بود.

خشکی مو و شست و شو در خانه
خشکی مو و شست و شو در خانه

۴. شستشوی موهای خانگی

اگر شناگر هستید، مواد شیمیایی موجود در استخر و عناصر خشن در آب دریا می توانند موهای شما را شکننده و خشک کند بنابراین قبل از شنا، موهای خود با این روش سریع و آسان محافظت کنید کافی است ۴/۱ فنجان سرو سیب رقیق شده با ۴/۳ فنجان آب را مخلوط کرده و موهای خود را با آن تمیز کنید بعد از آن می توانید از یک مرطوب کننده نیز استفاده کنید.

 درمان موی خشک و آسیب دیده با آووکادو
درمان موی خشک و آسیب دیده با آووکادو

۵. پوره آووکادو

آووکادو مواد معدنی، ویتامین ها و اسیدهای چرب ضروری زیادی دارد این روش درمانی برای موی خشک را امتحان کنید تا درخشش به موهای شما بازگردد یک آووکادو رسیده و پوره شده را با تخم مرغ ترکیب کنید تا خمیر یکدست بدست بیاید این مخلوط را هنگامی که موهای شما مرطوب است روی مو به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید و بعد خوب بشویید اگر موهای خیلی خشک و شکننده ای دارید، حداقل باید یک بار در هفته این روش را انجام دهید حتی اگر موهای سالمی داشته باشید، استفاده از این مخلوط موجب تقویت و درخشان تر شدن موهای شما می شود.

 روغن نارگیل و خشکی مو
روغن نارگیل و خشکی مو

۶. روغن نارگیل

روغن نارگیل یک اکسیر فوق العاده برای درمان موی خشک و  آسیب دیده است و روی موهای ضخیم و سنگین نتیجه ی عالی ای دارد موهای خود را بعد از مرطوب کردن کاملاً با روغن مالش دهید به غیر از روغن نارگیل، می توانید از روغنهای گیاهی مانند بادام شیرین، زیتون یا روغن جوجوبا استفاده کنید برای مرطوب کردن عمیق، موهای خود را روی یک حوله دور موهای خود بپیچانید و بعد از ۲۰ دقیقه موهای خود را بشویید.

۷. مرطوب کننده طبیعی بدن

رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، مانند اسید گاما-لینولنیک، برای مرطوب نگه داشتن موی خشک بسیار عالی است یک روش آسان برای افزودن امگا ۳ به رژیم غذایی مصرف روزانه کپسول های روغن بذر کتان، روغن گل گاوزبان یا روغن گل پامچال است طبق مطالعات درباره ی موی خشک، می توانید کپسول ۲۵۰ میلی گرم از هر یک از این روغن ها را یک تا سه بار در روز مصرف کنید اگر می خواهید امگا ۳ مستقیم از منبع غذایی باشد، غذاهایی مانند سالمون، ماهی تازه، صدف، حلیم، ماست، تخم مرغ و نان و ماکارونی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

درمان موی خشک و آسیب دیده با تخم مرغ
درمان موی خشک و آسیب دیده با تخم مرغ

۸. تخم مرغ

تخم ها سرشار از پروتئین هستند و برای پوست و مو بسیار مفید هستند پروتئین موجود در تخم مرغ به رشد مو کمک می کند و همچنین باعث ضخیم شدن تار مو می شود پروتئین ها در پوست سر به فولیکول های مو نفوذ می کنند و باعث قوی تر شدن آنها می شوند اگر از تخم مرغ برای درمان موی خشک استفاده می کنید باید دو عدد تخم مرغ را در یک کاسه بریزید و آن را روی موی خشک مالش دهید بعد از ۲۰ دقیقه موهای خود را بشویید، چهار بار در هفته این روش را برای موی خشک تکرار کنید تا نتایج بهتری بگیرید.

  روغن زیتون و درمان موی خشک و آسیب دیده
روغن زیتون و درمان موی خشک و آسیب دیده

۹. روغن زیتون به عنوان مرطوب کننده برای موی خشک

احتمالاً قبلاً در مورد این مورد شنیده اید زیرا روغن زیتون دارای مزایای زیادی است، از جمله احیای موی خشک و مرطوب کردن آن نصف فنجان روغن زیتون را گرم کنید و آن را روی موهای خود بمالید موهای خود را در یک حوله بپیچید و بگذارید حدود ۴۵ دقیقه بماند بعد از آن موها را شامپو و آبکشی کنید.

۱۰. عسل

عسل یک ماده مرطوب کننده طبیعی است، به این معنی که می تواند رطوبت موم های را به موهای شما بدهد و به همین صورت نگهدارد اگرچه ممکن است کمی چسبناک به نظر برسد، اما درمان موی خشک با عسل بسیار ساده است ½ فنجان عسل را با ¼ فنجان روغن زیتون مخلوط کنید موهای خود را بشویید و وقتی هنوز مرطوب است، مخلوط را روی موها ماساژ دهید از پوست سر شروع کنید  و به ریشه موی خود بمالید بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و بعد آن را با آب گرم بشویید در صورت لزوم یک بار در ماه یا بیشتر از این روش برای  درمان موی خشک و آسیب دیده استفاده کنید.

منبع

johnfrieda.com
globalnews.ca
salonbrazyl.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

پنج + هجده =