قطعاً حمام کردن و دوش گرفتن معمولی برای پاکسازی بدن از انواع آلودگی ها می باشد. اما بیشتر افراد تصور می‌ کنند که حمام کردن فقط محدود به تمیز کردن موها و صابون زدن به بدن است و این افراد هر روز این کار را انجام می‌ دهند. اما باید بدانید که حمام کردن قواعد زیادی دارد که اگر قواعد و تکنیک های لازم را انجام دهید قطعا دوش گرفتن در زیبایی پوست و چهره شما تاثیر زیادی می‌ گذارد. از مهمترین رازهای دوش گرفتن با تکنیک استفاده از برس خشک برای لایه برداری است. برای اینکه لایه های خارجی پوست پاکسازی شوند نیاز است که حدود دو دقیقه برس‌ های سیلیکونی را بر روی بدن خشک کشیده تا غدد لنفاوی بهبود پیدا نمایند و سمومی که در سلول های مرده پوست هستند خارج شوند.

 مورد بعد آبرسانی به موها است که حتما باید این کار را انجام داد، برای اینکه موها براق و صاف شوند. برای صاف نمودن موها لازم است از انواع آبرسان ها و سرم های حاوی روغن زیتون برای موها استفاده شود. همچنین قبل از اینکه بخواهید استحمام کنید حتما از ماسک سریع صورت استفاده کنید این ماسک ها موجب باز نمودن منافذ پوست می شوند و پوست را روشن تر می نمایند. بهترین ماسک ها برای استفاده در حمام ماسک های ژله ای هستند که تا قبل از شستن موها  بهتر است که روی صورت باقی بمانند. در مرحله آخر، شستشوی پوست باید با استفاده از شامپوهای مخصوص بدن یا لوسیون ها انجام شود.

مزیت های حمام کردن با دوش آب سرد

دوش آب سرد فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. از جمله فواید حمام کردن با آب سرد باید به کاهش افسردگی اشاره نمود. همچنین دوش آب سرد به چربی سوزی کمک نموده و موجب سلامت قسمت های مختلف از بدن می‌ شود، بنابراین حمام کردن با آب سرد مزیت هایی دارد که با حمام کردن با آب گرم متفاوت است. اولین مزیت دوش آب سرد این است که باعث افزایش هوشیاری بدن می شود. افرادی که انرژی کمی برای فعالیت دارند با دوش گرفتن با آب سرد سطح هوشیاری آنها افزایش پیدا می‌ کند و جریان خون در برابر بدن آنها بیشتر می شود.

حمام کردن
حمام کردن

همچنین دوش آب سرد به بهبود وضعیت پوست و مو هم کمک می‌ کند. یکی از بهترین روش ها برای حفظ ظاهر پوست و مو شستن پوست و مو با آب سرد است، بنابراین بهترین راه برای به وجود آوردن پوستی شاداب و شفاف و از بین بردن آلودگی ها دوش گرفتن با آب سرد می باشد که موجب درخشان تر نمودن پوست و مو می شود. هنگام دوش گرفتن با آب سرد سیستم ایمنی بدن تقویت شده و بهبود پیدا می‌ کند. دوش آب سرد به کاهش بیماری های قلبی کمک نموده و در سلامت قلب موثر است. ضمن اینکه موجب کاهش فشار خون می شود و سرخرگ هایی که در نزدیکی قلب بسته شده اند را باز می کند. دوش گرفتن با آب سرد به کاهش وزن هم کمک زیادی می نماید و موجب چربی سوزی در بدن می شود.

روش صحیح حمام کردن چگونه است؟

تمامی ما انسانها از کودکی آموخته ایم که با یک روش متداول در حمام بدن خود را بشوییم؛ اما روش صحیح حمام کردن را نمی دانیم. ما در این مطلب قصد داریم به شما نحوه حمام کردن صحیح و درست را آموزش دهیم تا عادت های اشتباه را شناسایی کنید و آنها را با روش های درست جایگزین نمایید. اول اینکه باید بدانید حمام کردن باید چند بار در هفته باشد، در هوای سرد و خشک استحمام باید یک بار در هفته باشد. اما چگونه باید درست و صحیح دوش بگیریم اول اینکه باید دمای آب مناسب باشد، پس از خیس نمودن بدن با استفاده از آب ولرم باید یک لیفت یا دستمال را آغشته با صابون و شامپو بدن نمود و از قسمت پایین بدن تا قسمت بالا بدن را کشید حتی بین انگشتان را هم باید تمیز نمود.

 پس از شست و شوی بدن با مواد شوینده باید به درستی آبکشی اولیه انجام شود که مطمئن باشید کف صابون و شامپو بر روی بدن شما وجود ندارد. مرحله بعدی شستشوی بدن هنگام دوش گرفتن است که باید تمامی قسمتهای بدن را دست بکشید تا بدن شما کاملا پاکیزه گردد. در موقع حمام کردن اگر مراحل به ترتیب انجام شود و در آخر موهای سر شستشو داده شوند قطعاً حمام کردن به روش صحیح انجام می گردد، اما اگر در ابتدا موهای سر شسته شوند قطعاً در انتهای استحمام هم باید موها شسته شوند و این مورد ممکن است که به مو آسیب برساند.

خرید انواع لوازم حمام، شامپو سر و بدن

نحوه شستن بدن در حمام به صورت اصولی 

حمام کردن همانند دیگر کارهای روزمره نیاز به یادگیری به روش صحیح دارد. نحوه شستن بدن در حمام به صورت اصولی به این صورت است که حتماً باید از قسمت پایین به بالا بدن شسته شود. همچنین شامپو و یا صابونی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد متناسب با نوع پوست باشد. نوع لیف و یا پارچه ای که به بدن کشیده می‌ شود هم باید بر اساس نوع پوست افراد انتخاب شود، اگر افرادی که پوست حساس دارند با استفاده از لیفهای ضخیم حمام کنند قطعا پوست آنها آسیب می بیند. پس توجه به این نکات باعث می شود تا حمام کردن دلپذیرتر شود. شستن بدن در حمام با استفاده از صابون یا شامپو بدن باید به صورت کامل و دو بار انجام شود.

 پس از شستن بدن و آبکشی تمامی نقاط بدن و پاک کردن کفها از روی بدن باید موها با شامپوی مخصوص مورد شستشو قرار بگیرند، پس از شستشوی موها حتماً باید به خوبی با انگشتر لابلای موها را تمیز نمود تا اینکه صابون یا شامپو بر روی پوست سر باقی نماند. باقی ماندن مواد شوینده بر روی پوست و مو باعث آسیب رساندن به پوست و موی افراد می‌ گردد. پس خیلی مهم است که با دوش گرفتن اصولی و درست تمامی آلودگی ها و یا کف های باقی مانده از روی پوست را پاک کنید تا پوست و موی سالم داشته باشید. پس از حمام کردن هم با حوله های لطیف و نرم، اقدام به خشک کردن قسمت های مختلف بدن خود نمایید.

دلایل علمی مهم برای حمام کردن صحیح 

لازم است بدانید که در تمامی قسمتهای بدن ما میدان الکتریکی وجود دارد که با جریان مداوم خون در رگها این میدان ایجاد می‌ شود. به هنگامی که از قسمت بالای سر تا پایین انگشتان پا آب سرازیر می شود رگ ها که دارای اندازه های کوچک هستند به جریان خون خود ادامه می‌ دهند. به طور مثال ریختن یک لیوان آب بر روی سر به کاهش لخته شدن خون در مویرگ های مغز کمک زیادی می‌ کند که این کار باعث می‌ شود تا رگهای مغزی در طی سال‌ های طولانی مسدود نشود و در نتیجه منجر به خونریزی مغزی و سکته های مغزی نگردند.

همچنین یکی دیگر از اندام های مهم در بدن قلب است که خیلی سریع نسبت به مغز واکنش نشان می‌ دهد. اگر ضربان قلب افزایش پیدا نماید، مانع از بروز سکته های قلبی و سکته های مغزی می گردد. به همین دلیل هم بهتر است که با حمام کردن به صورت اصولی و درست با آب گرم ضربان قلب را تنظیم نمود تا موجب پیشگیری از بروز سکته های مختلف گردید. برای اینکه بتوان با حمام کردن از بروز بیماری‌ های متعدد جلوگیری نمود حتما باید از آب ولرم استفاده کرد. همچنین مدت زمانی که استحمام می کنید باید کوتاه باشد. در هنگام رفتن به حمام حتما قسمت های مختلف از بدن مثل کشاله ران، زیر بغل و زیر سینه ها باید کاملاً تمیز و عاری از آلودگی شود.

حمام کردن

نکات مهم در مورد حمام کردن

بهترین حمامی که می توان در آن بدن را شستشو داد حمامی است که فضای بزرگی دارد و سقف آن بلند می باشد؛ ضمن اینکه آبی که برای شستشوی مورد استفاده قرار می گیرد هم باید تمیز باشد. لازم است بدانید که به هنگام استحمام کردن نباید به طور ناگهانی در زیر دوش قرار بگیرید ،به این خاطر که ممکن است به بدن شما شوک وارد شود و سنگ کوب نمایید پس بهتر است برای دوش گرفتن از آب ولرم استفاده کنید. هیچ گاه با شکم پر به حمام نروید، چون مواد غذایی درون معده دچار انقباض می‌ شوند و گاهی اوقات ممکن است که معده درد شدید به وجود آورند. حمام رفتن قبل از بروز گرسنگی و بعد از اینکه غذاها هضم شدند مفید است و موجب کاهش چاقی می شود. بهتر است که در حمام به صورت نشسته حمام کنید، به این خاطر که با نشستن سموم از بدن خارج می شوند.

 استحمام کردن به مدت طولانی باعث بروز خشکی پوست می گردد، پس مدت زمان استحمام را کاهش دهید. برای حمام کردن می‌ توانید در هفته یکبار با آب گرم به حمام بروید. اما افرادی که دوست دارند به صورت روزانه استحمام نمایند می توانند با آب سرد هر روز به حمام بروند. حمام کردن برای برخی از افراد دارای بیماری مثل تب و لرز و یا ورم اعضا مضر می باشد. اگر می خواهید پس از حمام کردن پوستی صاف و بدون خشکی داشته باشید، بهتر است از صابون های طبیعی که حاوی روغن زیتون هستند استفاده کنید. استفاده از هر نوع شوینده و شامپو باعث می شود تا پوست و مو آسیب ببیند. همچنین از خوردن و نوشیدن در حمام اجتناب کنید به این خاطر که موجب انسداد رگ های قلبی و عروقی می شود.

باید‌ها و نباید‌های روش صحیح حمام کردن 

اگر می خواهید که پس از استحمام کردن به مو و بدن شما آسیب نرسد حتما  باید و نبایدها و روش صحیح حمام کردن را بدانید. اول اینکه نباید زیاد دوش بگیرید، دوش گرفتن زیاد باعث می شود تا پوست بدن دچار خشکی شود و همچنین رشد موها کمتر گردد بنابراین کوتاه دوش بگیرید. کوتاه دوش گرفتن بسیاری از بیماری ها را از بین می برد. به هنگام استحمام با آب داغ دوش نگیرید، آب داغ باعث از بین بردن چربی سطح پوست می‌ شود و در نتیجه در کوتاه مدت به چین و چروک پوستی می‌انجامد.

حمام کردن
حمام کردن

به هنگام رفتن به حمام موهای خود را زیاد نشوید و بهتر است که از شستن مکرر موها با مواد شوینده خودداری کنید، به این خاطر که شستن مداوم مو باعث خشکی و ریزش آن ها می گردد. موهایتان را خیلی کم هم نشویید به این خاطر که اگر به هنگام شستن موها تعادل را رعایت نکنید در پوست سر شوره ایجاد می‌ شود و در نتیجه منجر به خارش پوست می گردد. بیشتر بر روی مناطق کثیف پوست تمرکز کنید. معمولاً برای شستن بدن در حمام بهتر است که فضاهایی مثل کشاله ران، پاها و زیر بغل بیشتر مورد شستشو قرار بگیرند. شستشوی بدن را از بالا به پایین شروع کنید تا پوستی تمیز و شاداب داشته باشید.

فواید حمام کردن برای سلامتی بدن

از مهمترین فایده های حمام کردن برای سلامتی بدن باید به کاهش افسردگی اشاره نمود استحمام  باعث می شود تا حس مهتری ایجاد شود و حس آرامش بیشتری در افراد به وجود آید. همچنین استحمام سبب می‌ شود تا افراد خواب راحت تری داشته باشند. اشخاصی که در طول شبانه روز سخت کار می کنند پس از حمام کردن به راحتی می خوابند و خستگی از تن آنها خارج می‌ شود. در واقع استحمام به کاهش اسپاسم عضلانی کمک نموده و دردهای عضلات را کمتر می‌ کند. همچنین لازم است بدانید که استحمام باعث کالری سوزی می شود.

 هنگام رفتن به حمام متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌ کند و در نتیجه به کاهش چربی ها کمک زیادی می نماید. استحمام علائم بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا را هم کاهش می دهد. بخار موجود در حمام به کاهش سرفه های شدید کمک نموده و گرفتگی بینی را باز می‌ کند ضمن اینکه موجب کاهش عطسه می شود. آب ولرم و ترکیب آن با روغن نارگیل و زیتون باعث آبرسانی بیشتر به پوست شده و حساسیت های پوستی را هم کمتر می نماید. افرادی که می خواهند در هفته یک بار حمام نمایند بهتر است که از آب ولرم استفاده کنند. آب ولرم موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و مانع از بروز بیماری‌ های پوستی می گردد. بنابراین نباید از حمام کردن غافل شد. برای استحمام روزانه بهتر است که آب سرد مورد استفاده قرار گیرد تا تمامی سموم از بدن دفع می شوند و پوست صورت و بدن آسیب نمی بیند.

منابع

majalesalamat.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

11 − شش =