روتین پاکسازی پوست می تواند به اندازه غذا خوردن و خوابیدن برای بدن اهمیت داشته باشد زیرا پوست از بافت فعال تشکیل شده که برای زنده ماندن نیاز به مواد مغذی، اکسیژن و از همه مهمتر رطوبت دارد. بدین ترتیب انجام کارهایی که بتواند پوست را سالم و شاداب نگه دارد اهمیت می یابد به دلیل قرار گرفتن پوست در مقابل آفتاب، سرما و گرما، آلودگی، استرس باعث بروز مشکلاتی می شود بنابراین لازم تا با انجام کارهایی تعادل و سلامت را به آن برگردانید.

اهمیت روتین پوستی زمانی مشخص می شود که بدانیم سهل انگاری و عدم رسیدگی به پوست منجر به بروز انواع مشکلات و از همه بدتر علائم پیری زودرس می شود. در این مقاله می خواهیم از جواب دادن به این سوال که روتین مراقبت از پوست چیست شروع کنیم و به شرح نکات مهم در هنگام انتخاب محصولات مربوط به پاکسازی برای انواع پوست بپردازیم.

روتین مراقبت از پوست چیست؟

پوست برای اینکه در طول شبانه روز بهترین عملکرد خود را داشته باشد نیازمند مراقبت و تنظیم است عوامل روانی و شرایط نامساعد محیطی موجب به هم خوردن تعادل آن و درنتیجه بروز مشکلاتی در پوست می شود روتین مراقبت از پوست شامل سلسله مراحلی است که با استفاده از محصولات خاصی به پاکسازی و تعادل پوست کمک می کند روتین پاکسازی پوست برای رسیدن به این هدف معمولا ۳ مرحله را پشت سر می گذارد:

  1. پاکسازی: شستن پوست
  2. تونینگ: متعادل کردن پوست
  3. آبرسانی: آبرسانی و نرم کردن پوست

در واقع هدف اصلی روتین مراقبتی، تعادل در پوست و تمرکز برای رفع عیوب آن است کریستینا هولی متخصص مراقبتهای پوستی می گوید: ” مراحل روتین پاکسازی پوست فرصتی در اختیار شما قرار می دهد که شاهد تغییرات در خود باشید” پوست با افزایش سن نیاز به مراقبت بیشتری دارد بنابراین در هر رده سنی محصولاتی که به عنوان روتین استفاده می کنید متفاوت خواهد بود.

مقاله پیشنهادی: بهترین رژیم غذایی پوست چیست؟ چی باید بخوریم و چی نباید بخوریم!!!؟

نکته ای که در انجام روتین پاکسازی پوست باید در نظر داشته باشید مسئله زمان است تا کنون هیچ محصولی تولید نشده که تاثیر فوری بر روی پوست داشته باشد اگر می خواهید تاثیرات روتین مراقبت از پوست را ببینید حداقل باید چند هفته از شروع آن گذشته باشد.

روتین پاکسازی پوست
روتین پاکسازی پوست

روتین مراقبتی چه اهمیتی برای پوست دارد؟

شاید انجام روتین پاکسازی پوست کاری سخت و پر هزینه به نظر برسد اما در واقع اینطور نیست زیرا در طول زمان شما متوجه تاثیرات فوق العاده آن بر روی پوست خود می شوید دلایل اهمیت روتین پوستی عبارت است از:

سلول های پوست روزانه می میرند

اگر امروز در مقابل آینه قرار گرفتید و از سلامت پوست خود مطمئن شدید امیدوار نباشید که فردا هم چنین باشد زیرا سلول های پوست در هر دقیقه می میرند و پوستی که امروز سالم و زیبا است فردا ممکن است چنین نباشد اگر به آن اهمیت ندهید پوست تیره و مات خواهد شد و پوست زیبایی خود را از دست خواهد داد.

پوست جوان تر به نظر می آید

همه  تمایل دارند پوستی بی نقص و در عین حال جوان داشته باشند اهمیتی ندارد که شما در چه سنی روتین پاکساز پوست خود را آغاز کرده باشید با انتخاب مناسب ترین برنامه بر اساس پوست خود می توانید آن را زیباتر کنید. لایه برداری و آبرسانی های منظم، باعث می شود هر نوع سلول مرده (که باعث کدر و تیره شدن رنگ پوست می شود) از پوست جدا شده و به آن طراوت بخشد با گذر زمان و افزایش سن این شادابی خود را بیشتر نشان می دهد.

زیبایی پوست یک فرایند مادام العمر است

اگر دوست دارید که ۳۰ سال دیگر هم پوستی شاداب و زیبا داشته باشد به کارهایی که الآن انجام می دهید و محصولاتی که برای مراقبت از آن انتخاب می کنید بستگی دارد داشتن پوست زیبا فرایندی است که در طول عمر ایجاد می شود بنابراین اگر می خواهید در آینده پوست شما به زیبایی حالا باشد به طراحی روتین پاکسازی پوست خود اقدام کنید.

خرید انواع محصولات مراقبت از پوست و بدن با کیفیت بالا و قیمت مناسب

باعث می شود پوست بی عیب به نظر بیاید

اغلب افراد با بیشتر شدن سن خود نگران لکه ها و چین و چروک می شوند یک روتین پاکسازی پوست که از بهترین محصولات استفاده شده باعث می شود که شما پوست خود را تحت کنترل درآورید بنابراین دیگر نگران نخواهید بود و خواهید دید که چهره شما بی عیب و نقص به نظر خواهد آمد.

پیشگیری از ناراحتی های پوستی بهتر از درمان آن است

با پیشگیری کردن از بروز ناراحتی های پوستی به وسیله برنامه مراقبت از پوست قوی می توانید از پرداخت هزینه های درمانی در آینده جلوگیری کنید. اگر میزان هزینه و روند درمان و مدت زمان بهبود ناراحتی های پوستی را در نظر بگیرید خواهید فهمید که بهترین و عادلانه ترین سرمایه گذاری را برای پوست خود انجام می دهید.

پوست سالم و شاداب به شما اعتماد به نفس بیشتری می دهد

برعکس اکثر افراد که فکر می کنند یک آرایش زیبا باعث اعتماد به نفس می شود اما داشتن پوستی سالم و عاری از هر گونه بیماری اعتماد به نفس بیشتری را به شما هدیه می دهد معمولا در دیدارها چهره اولین و موثرترین عضو برای معرفی شخصیت شما می باشد بنابراین مهم است که به پوست خود به طور کافی رسیدگی کنید.

یک روتین مراقبتی خوب باعث ایجاد روال های سالم دیگر می شود

زمانی که یک روتین پاکسازی پوست قدرتمند را وارد چرخه زندگی خود کرده و آن را تبدیل به عادتی مفید کنید خواهید دید که در انجام دیگر اقدامات بهداشتی نیز اثر می گذارد و شما می توانید برنامه مراقبت از دهان و دندان، مو و پوست سر و غیره نیز به چرخه عادت های سودمند خود اضافه کنید این به زیباتر شدن شما و سلامت کلی بدن نیز بسیار کمک می کند.

اگر با خواندن دلایل بالا متقاعد شدید که داشتن روتین پاکسازی پوست اهمیت زیادی دارد وقت آن رسیده که به دنبال روتین مخصوص پوست خود باشید در ادامه به نکات مربوط به روتین های مخصوص طیف های پوستی اشاره می کنیم.

بهترین روتین پاکسازی پوست
روتین پاکسازی پوست

روتین مراقبتی برای انواع پوست

انسان ها دارای طیف های پوستی متفاوتی هستند که هر کدام از آنها برای بقای خود نیازمند به انجام سلسله کارهایی هستند که ممکن است متفاوت تر از بقیه باشد بنابراین لازم است که نوع پوست خود بشناسید نیازهای آن را شناسایی کنید و بر اساس آن یک روتین مراقبتی مخصوص را طراحی کنید. داشتن برنامه مراقبت از پوست حرفه ای به انتخاب محصولات مناسب و با کیفیت نیز ارتباط مستقیم دارد. انواع روتین پاکسازی پوست برای انواع طیف های پوستی عبارت است از:

روتین مراقبت از پوست حساس

پوست حساس از جمله طیف های پوستی است که استفاده از هر محصولی برای مراقبت از آن خالی از اشکال نیست  زیرا احتمال دارد عکس العمل شدید از خود نشان دهد پس اگر دارای پوست حساسی هستید باید در انتخاب محصولات مراقبتی بسیار دقت کنید. شما باید در ابتدا بدانید که پوست حساس به چه چیزهایی نیاز دارد سپس آنها در این محصولات جستجو کنید. زمانی که نیازمندی های پوست را شناختید و محصولات مورد نظر را انتخاب کردید نوبت به طراحی روتین پاکسازی پوست می رسد.

علائم پوست حساس

پوست حساس آن دسته از طیف پوستی است که نسبت به معمولی ترین مواد نیز واکنش نشان می دهد این مواد در حالت عادی باعث تحریک نمی شوند و عکس العمل پوست های حساس کاملا غیر طبیعی است این عوامل تحریک کننده برای هر فردی ممکن است متفاوت باشد. علائمی که بروز می دهد شامل قرمزی و برجستگی های کوچک و احساس سوزش یا خارش است.

نکته: پوست حساس لزوما با ما متولد نمی شود و ممکن است در برهه زمانی هنگام برخورد با عامل محیطی به آن دچار شویم.

نیازهای پوست حساس را بشناسید

از آنجایی که واکنش افراد به مواد ممکن است متفاوت باشد بنابراین برای شناخت بهتر نیازهای پوست خود باید چک لیستی تهیه کنید و در آن مواد یا عواملی را که باعث تحریک پوست شما می شود را وارد کنید همچنین نوع تحریک نیز باید ثبت شود. به عنوان مثال احتمال دارد پوست شما در برخورد با نور آفتاب دچار تحریک شده و شروع به قرمز شدن و یا لکه دار شدن کند و یا اینکه ملتهب شده و دچار خارش یا سوزش شود.

مراقبت های پوستی
روتین پاکسازی پوست

چه محصولاتی برای پوست حساس مناسب است؟

هنگام انتخاب محصول برای روتین مراقبت از پوست حساس ابتدا دقت داشته باشید که به طور تخصصی برای این طیف پوستی تولید شده باشد در غیر این صورت از محصولاتی استفاده کنید:

  • که فاقد عطر و مواد عطری باشد
  • عاری از رنگ های مصنوعی باشد
  • الکل نیز از دیگر موادی می باشد که باعث ایجاد تحریک در پوست می شود
  • از یک لوسیون پاک کننده استفاده کنید که فاقد سولفات باشد ملایم بوده و پوست شما را تحریک نکند.
  • تونر انتخابی شما بهتر است حاوی مواد ضد التهابی مانند بیزابولول و همچنین عصاره هایی همچون عصاره چای سبز، چای سفید، بابونه باشد
  • بتاگلوکان ماده موثر دیگری است که وجود آن در محصولات انتخابی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و میزان حساسیت پوست را به مرور زمان کاهش می دهد.
  • ضد آفتابی انتخاب کنید که حاوی دی اکسید تیتانیوم باشد زیرا میزان تحریک پوست را کم می کند.
  • محصولات مناسب این نوع پوست باید از موادی تشکیل شده باشد که سد دفاعی پوست را تقویت کند موادی همچون هیالورونیک اسید، روغن نارگیل، ویتامین E ، شی باتر، آلوئه را، روغن آفتاب گردان، روغن زیتون از بهترین ها برای روتین مراقبت از پوست حساس است.
مراقبت از پوست ترکیبی
روتین پاکسازی پوست

روتین مراقبت از پوست ترکیبی

پوست ترکیبی از تجمع  پوست خشک و چرب تشکیل شده اهمیت داشتن یک روتین مراقبت از پوست ترکیبی زمانی بیشتر می شود که بدانید از برنامه های مربوط به پوست خشک و یا چرب برای آن نمی توانید استفاده کنید.

علائم پوست ترکیبی

معمولا چهره ای که دارای پوست ترکیبی است در نواحی T شکل  شامل پیشانی، بینی و چانه آثار چربی مشهود است  و همچنین در دیگر نواحی مانند گونه ها، فک و خط مو دارای علائم ناشی از خشکی مانند پوسته پوسته و قرمزی می باشد.

نیازهای پوست ترکیبی

یک روتین مراقبت از پوست ترکیبی در درجه اول باید قویا پوست را آبرسانی کند، جذب رطوبت متعادل شدن ترشح سبوم را در پی دارد روتین صبحگاهی با عصر گاهی در انجام مراحلی تفاوت هایی داشته باشد به علت اینکه پوست ترکیبی دارای دو نوع واکنش متفاوت به مواد است بنابراین باید از محصولاتی استفاده کنید که از ترکیبات طبیعی و ملایم تولید شده باشد تا به هر دو ناحیه پوست آسیبی وارد نکند.

چه محصولاتی برای پوست ترکیبی مناسب است؟

در هنگام خرید محصولات روتین مراقبت از پوست ترکیبی به نکات زیر دقت کنید:

  • برای پاک کردن پوست از پاک کننده ای استفاده کنید که هر گونه مواد تجمع یافته روی صورت را به خوبی پاک کند
  • از تونرهای فاقد الکل در مرحله بعد از پاکسازی استفاده کنید که بتواند  PHپوست را تنظیم و از تحریک پوست خودداری کند
  • ·         سرم های درمانی که قدرت آبرسانی قوی دارد و حاوی هیالورونیک اسید می باشد را انتخاب کنید
  • از یک مرطوب کننده قوی برای کل صورت که هم نواحی چرب و هم نواحی خشک را پوشش دهد استفاده کنید
  • یک ضد آفتاب سبک با SPF30  بهترین گزینه برای پوست ترکیبی است

برای روتین شبانه:

  • برای پاکسازی آرایش باید از محصولی استفاده کنید که به خوبی مواد آرایشی را از منافذ پاک کند بدون اینکه باعث بسته شدن آن گردد آب میسلار بهترین گزینه برای این نوع پوست است.
  • محصول شوینده باید ملایم باشد و به خوبی بتواند باقی مانده آلودگی را از روی صورت پاک کند
  • استفاده از لایه بردار باید ۱ بار در هفته باشد تا تمامی سلول های مرده را پاک و نواحی خشک را آرام کند.
  • سرم های انتخابی برای روتین پاکسازی پوست ترکیبی در شب باید قوی تر باشد همچنین مرطوب کننده باید حاوی مقدار زیادی نرم کننده باشد.
  • اگر پوست ترکیبی دارای آکنه است محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی اسید سالیسیلیک است
  • نوشیدن آب فراوان در از بین بردن علائم خشکی بسیار کاربرد دارد.
راز داشتن پوستی سالم
روتین پاکسازی پوست

روتین مراقبت از پوست نوجوانان

 نوجوانی یکی از حساس ترین دوران زندگی هر فردی است که بیشترین درگیری را با پوست خود دارد در این برهه زمانی کمتر کسی پیدا می شود که از شرایط پوست خود راضی باشد بیشترین علائمی که نوجوانان معمولا از آنها رضایت ندارند بروز آکنه و جوش های سرسیاه که به دلیل ترشح زیاد چربی  رخ می دهد است. ترشح برخی هورمون ها در این دوران باعث تحریک و بزرگ شدن غده های چربی و در نتیجه سبوم بیشتر تولید می شود همچنین منافذ نیز باز شده و موجب بروز جوش های سرسیاه می شود.

اهمیت استفاده از روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان

دوران نوجوانی دوران گذر از کودکی به جوانی است در این برهه زمانی اتفاقات زیادی در بدن می افتد برنامه روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان باعث می شود که پوست آنها در بهترین شرایط ممکن قرار بگیرد ناراحتی های آن رفع و متوقف می شود همچنین در آینده از بروز علائم پیری زودرس جلوگیری می شود.

برای اجرای یک روتین پاکسازی خوب در این دوران شما نیاز دارید که  متناسب با نیازهای پوست خود دست به انتخاب مناسب ترین محصولات بزنید و نکات مراقبت از پوست را هر روز رعایت کنید.

نکات مرطوب به روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان

مهمترین نکاتی که در حین اجرای روتین پاکسازی پوست برای نوجوانان باید رعایت شود:

یک پاک کننده ملایم برای پوست خود انتخاب کنید

یک پاک کننده ملایم مانع از خشکی و یا تحریک پوست می شود آن را با ملایمت و با حرکات دورانی روی پوست خود پخش کنید و مطمئن شوید که تمامی نقاط صورت از پاک کننده پوشیده شده است. سعی کنید برای شستشوی صورت از صابون استفاده نکنید مگر اینکه مخصوص این کار باشد زیرا منافذ را تحریک می کند و موجب تولید آکنه و جوش می شود.

دقت کنید شوینده انتخابی شما حاوی اسید سالیسیلیک یا لاکتیک باشد زیرا میزان ترشح چربی را کنترل کرده و پوست را به خوبی آبرسانی می کند و منافذ باز را می بندد همچنین به حل آلودگی های روی پوست کمک می کند.

پوست خود را مرطوب نگه دارید

پوست شما در طول شبانه روز به ۲ بار مرطوب شدن نیاز دارد می توانید مرطوب کننده های بدون روغن انتخاب کنید تا علاوه بر سبک بودن، منافذ را مسدود نکند. در صورتی که مستعد آکنه زدن هستید می توانید از ژل های مرطوب کننده نیز استفاده کنید. انتخاب یک مرطوب کننده ای که حاوی ضد آفتاب باشد نیز گزینه ای عالی برای شما است زیرا از پوست در برابر تشعشعات مضر خورشید محافظت می کند. اگر پوست حساسی دارید از مرطوب کننده فاقد عطر استفاده کنید.

در هفته ۱ بار لایه برداری کنید

لایه برداری منافذی را که مسدود شده باز می کند اسکراب های حاوی خاک رس بهترین نوع برای انتخاب است زیرا هم ضد عفونی می کند  هم قابض طبیعی است همچنین لایه بردار های شیمیایی AHA و اسید سالیسیلیک نیز بسیار مناسب برای تمیز کردن منافذ پوست می باشد. در صورت تمایل می توانید از اسکراب های خانگی نیز استفاده کنید.

آکنه ها را درمان کنید

برای درمان آکنه های نوجوانی می توانید  پاک کننده های گوگردی را انتخاب کنید آنها کمی ملایم تر از اسید سالیسیلیک عمل می کند و با خشک کردن آکنه ها آن را درمان می کنند همچنین ضد التهاب هستند. این محصولات شامل کرم، کف و ژل های بنزوئیل پراکسید می باشند که هم ضد عفونی کننده و هم ضد التهاب هستند و برای درمان آکنه سودمند می باشند.

از پوست در برابر صدمات آفتاب محافظت کنید

مصرف ضد آفتاب حاوی اکسید روی و فاقد چربی با داشتن حداقل SPF 30 از ملزومات این دوران است. زمان بیرون رفتن از منزل اقدام به پوشیدن لباس آستین دار، کلاه لبه دار و زدن عینک کنید تا از پوست خود بیشتر محافظت کنید.

از دستکاری کردن صورت خود پرهیز کنید

قبل از دست زدن به صورت خود آنها را بشویید و اگر آرایش دارید آن را پاک کنید هر بار دست زدن بی مورد باعث گسترش آلودگی و بروز آکنه جدید می شود. از کندن جوش ها جدا خودداری کنید زیرا باعث پخش شدن عفونت شده التهاب پوست بیشتر می شود و بافت پوست آسیب می بیند.

لوازم آرایش خود را تمیز نگه دارید

سعی کنید که لوازم آرایش خود را در اختیار شخص دیگری قرار ندهید خصوصا اگر محصولات مربوط به چشم و لب باشد. همچنین در مدت زمانی مشخص براش ها و وسایلی که با پوست در ارتباط است را خوب بشویید زیرا ممکن است به باکتری آلوده باشند و باعث تجمع آن در پوست شود.

قبل از خواب حتما آرایش خود را پاک کنید

پاک کردن آرایش قبل از خوابیدن نکته بسیار مهمی است، آن را تبدیل به یک عادت کنید تا از مسدود شدن منافذ توسط آلودگی های پوست و مشکلات بعدی جلوگیری کرده باشید برای پاک کردن آرایش می توانید از آب میسلار استفاده کنید که منافذ را به خوبی پاک و ضد عفونی می کند استفاده از آب میسلار را در برنامه روتین پاکسازی خود بگنجانید.

رژیم غذایی متعادل داشته باشید

رژیم غذایی شما باید حاوی مقدار فراوانی از سبزیجات سبز رنگ و میوه ها باشد از مصرف مواد غذایی که حاوی قند مصنوعی و چربی است خودداری کنید زیرا به التهاب بیشتر پوست شما دامن می زند. مصرف شیر گاو نیز باید متوقف شود و به جای آن می توانید از شیر بادام یا شیر جو دوسر استفاده کنید. غذاهایی مانند ماهی، آجیل ها و آووکادو را فراموش نکنید زیرا سرشار از اسیدهای اشباع می باشند.

روتین پوستی شب قوی داشته باشید

سعی کنید روتین پاکسازی پوست شبانه شما از محصولاتی باشد که قدرت کافی در تمیز کزدن منافذ از انواع آلودگی ها را داشته باشد همچنین پوست شما به قدر کافی مواد معدنی، ویتامین ها و رطوبت دریافت کند.

سبک زندگی خود را سالم کنید

مسئولیت سلامت بدن شما به عهده خود شماست سعی کنید این مسئولیت را از همین سنین به عهده بگیرید سلامت پوست به سلامت کلی بدن ارتباط مستقیم دارد پس ورزش کنید، غذای سالم بخورید، به مقدار کافی آب بنوشید، خوب بخوابید و از استرس دوری کنید و از گرفتن رژیم های آماده خودداری کنید.

منابع

nytimes.com
raycochrane.co.uk
stockpilingmoms.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

هفت + یازده =