زینک برای رشد مو عالی است، برای این که این ادعا را اثبات کنیم با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. بسیاری از افراد موهای سالم را نشانه سلامت و حتی زیبایی می دانند. مانند هر قسمت دیگر از بدن شما، موها نیز برای داشتن سلامت و رشد به انواع مواد مغذی نیاز دارند که در حقیقت، بسیاری از کمبودهای تغذیه ای با ریزش مو ارتباط مستقیم دارند. بسیاری از متخصصان و افرادی که به شخصِ آن را تجربه کرده اند به استفاده زینک برای رشد مو تاکید فراوانی دارند. البته عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون ها نیز زینک رشد مو تاثیرگذار هستند پس نباید انتظار نتیجه یکسان را داشت. اما مصرف بهینه مواد مغذی کلیدی مانند زینک برای رشد مو می تواند برای هر فرد ایده آل باشد و عوارض زینک بسیاری را متحیر کرده است و سوالات بسیاری از قبیل موارد زیر در ذهن مصرف کنندگان نقش بسته است:

  1. بهترین زمان خوردن زینک برای رشد مو چه وقتی است؟
  2. به نظر شما قرص زینک برای چی خوبه؟
  3. آیا قرص زینک چاق کننده است؟
  4. عوارض زینک کدامند؟

ریزش مو

قبل از مصرف زینک برای رشد مو و این که قرص زینک برای چی خوبه باید علل ریزش مو را بدانید تا بتوانید تاثیر بهتری روی بدن و موهای خود با استفاده از زینک برای رشد مو داشته باشید. به طور متوسط ​​روزانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ رشته مو از بین می رود، که یک امر کاملا طبیعی است. ریزش بیش از حد متوسط ​​می تواند نگران کننده باشد و ممکن است توسط هورمون ها، ژنتیک، رژیم غذایی نامناسب، سن، اشعه های ماوراء بنفش، استرس، عفونت، مواد شیمیایی، کاهش وزن یا بیماری های خاصی ایجاد شود.

اغلب، ریزش مو به دلیل تغذیه نامناسب ایجاد می شود. که زینک برای رشد مو می تواند به بازیابی سلامت مو و رشد مجدد آن کمک کند. خوشبختانه، مکانیسم بیولوژیکی پشت طاسی مردان خیلی پیچیده نیست. در حقیقت، همه اینها به دو عامل برمی گردد، ژنتیک و هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون یا DHT است، تستوسترون یک هورمون حیاتی در بسیاری از خصوصیات سنتی مردان و همچنین رشد عضلات می باشد.

فایده زینک برای رشد مو
فایده زینک برای رشد مو

هر آنچه از موها باید بدانید

موهای شما یک زنجیره طولانی از پروتئین ها را تشکیل می دهند که در بیشتر قسمت های بدن شما وجود دارند. این پروتئین را با نام کراتین می شناسیم که بیشتر موهای شما متشکل از این عنصر است و رشد مو را در سطح سلولی تحریک می کند. یک فولیکول موی سالم به طور متوسط ​​می تواند هر ماه تا نیم اینچ رشد کند، یعنی حدود شش اینچ در سال است.

با افزایش سن یا به دلیل برخی شرایط خاص بدنی، عملکرد سلول های رشد مو تضعیف شده و منجر به کاهش تولید فولیکول های جدید مو می شود. که در نتیجه، موهای شما شروع به نازک شدن می کنند و ممکن است برخی از افراد با طاسی روبرو شوند.

عواملی که می توانند در ریزش مو نقش داشته باشند

ژن ها

ژن های شما ممکن است یک عامل اصلی در ایجاد ریزش مو و در نهایت طاسی باشد. به اطرافیان خود نگاه کنید اگر اعضای نزدیک خانواده شما موهای نازکی دارند یا ریزش مو را تجربه کرده اند، این احتمال وجود دارد که شما نیز با همین مسئله روبرو شوید و برای جلوگیری از ریزش شدید می توانید زینک را برای رشد مو و تقویت ریشه آنها استفاده کنید.

اشعه ماوراء بنفش

اشعه ماوراء بنفش خورشید به همان اندازه که برای پوست مضر است می تواند سلامت موهای شما را به خطر بیندازد. اشعه ماوراء بنفش باعث آسیب به موها و خشکی مو می شود که در نتیجه شکستن مو و ریزش آن را به دنبال دارد.

تغییرات هورمونی

بارداری، یائسگی و سایر شرایط مرتبط با هورمون ممکن است رشد موهای شما را تحت تاثیر قرار دهد. این ممکن است موقت و یا حتی دائمی باشد که در صورت دائمی بودن شما با ریزش شدید مو روبرو می شوید. علت شایع این عدم تعادل سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است که همراه با سایر علائم و نشانه ها منجر به کیست در تخمدان های زن می شود و می تواند ریزش موی شدید را در پی داشته باشد. قطع برخی از انواع قرص های جلوگیری از بارداری می تواند باعث عدم تعادل هورمونی موقت شود. زنانی که دچار عدم تعادل هورمونی می شوند، می توانند موهای کم پشت یا ریزش مو را در پوست سر تجربه کنند.

مقاله پیشنهادی: کاربرد کرم ترمیم کننده برای پوست چیست و بهترین کرم ترمیم کننده کدام است؟

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا بیماری است که وقتی سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش ناگهانی مو می شود. شما می توانید موهای هر نقطه از بدن، از جمله پوست سر، داخل بینی و گوش، مژه یا ابروهای خود را از دست دهید. برای درمان این بیماری می توان از زینک برای رشد موی این مناطق کمک گرفت و حتی اگر از دسته افرادی هستید که ریش شما به درستی رشد نکرده است می توانید با استفاده مداوم از زینک به رشد ریش خود کمک و آن را تقویت کنید.

چگونه می توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

موارد زیادی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از ریزش بیشتر موها انجام دهید و یکی از به صرفه ترین آنها استفاده از زینک برای رشد موها است. از بستن موهای دم اسبی و هر مدل دیگری که به ریشه مو فشار زیادی وارد می کنند خودداری کنید. چرا که با گذشت زمان، این سبک ها به طور دائمی به فولیکول های مو آسیب می رسانند و موجب ریزش آنها می شود.

درست که با مصرف زینک برای رشد مو می توان به آنها کمک کرد اما این در حالی است که رژیم های خاصی می توانند باعث بدتر شدن آن شوند. اگر در حال حاضر ریزش مو دارید، سعی کنید زینک را فراموش نکنید و یک شامپوی مناسب را با توجه به مو و پوست خود انتخاب کنید. یکی دیگر از موارد بسیار مهم این است که در انتخاب محصولات و ابزارهای آرایشی حساسیت بیشتری به خرج دهید زیرا یکی از عوامل اصلی ریزش مو هستند. نمونه هایی از محصولات یا ابزارهایی که می توانند بر ریزش مو تاثیرگذار باشند عبارتند از:

  1. سشوار
  2. شانه های گرم شده
  3. اتو مو
  4. رنگ کردن موها
زینک برای رشد مو در حال ریزش
زینک برای رشد مو در حال ریزش

زینک برای رشد مو

اگر قصد دارید از زینک برای رشد مو استفاده کنید بهتر است قبل از هر چیز اطلاعات عمومی خود را در این زمینه بالا ببرید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن بهره ببرید و شاهد نتیجه فوق العاده ای از استفاده زینک برای رشد مو باشید.

مطالعات زیادی انجام شده است که نشان می دهد مصرف مقدار معینی از زینک برای رشد مو می تواند منجر زینکش مجدد مو و جلوگیری از ریزش آن شود. زینک برای رشد مو لازم و ضروری است و در عین حال یک عنصر کمیاب می باشد. این عنصر در بدن انسان وجود دارد اما برای بسیاری از فرآیندهای بیوشیمیایی ضروری است و به همین دلیل برای رشد مو کافی نیست و باید از مکمل ها کمک گرفت.

برخی از فرآیندهای اساسی وابسته به زینک شامل تولید مثل سلول، تولید و حفظ سطح هورمون ها، سنتز پروتئین و جذب ویتامین ها و سایر مواد معدنی می باشد. وقتی سطح زینک در بدن برای تامین نیازهای متابولیکی بدن کافی نباشد، با ریزش شدید مو و عوامل دیگر روبرو خواهید شد.

نشانه های کمبود زینک در بدن

یکی از نشانه های اصلی کمبود زینک، ریزش مو است. علائم و نشانه های دیگر شامل اسهال، ضایعات پوستی، پسوریازیس و تحلیل رفتن عضلات بدن می باشد که در ایجاد و تشدید آکنه نقش دارد. در صورت تداوم و عدم درمان، کمبود زینک می تواند منجر به بی اشتهایی و سایر اختلالات اشتها، کاهش وزن، طاسی سر، اختلال در مهارت های حرکتی و عملکردهای شناختی در کودکان، ذات الریه، دیسمنوره و حاملگی پریشان در زنان باردار می شود.

گروه افرادی که بیشتر در معرض کمبود زینک هستند شامل افراد مسن، بی اشتها، الکلی ها، رژیم های محدود و کسانی که بیماری هایی مانند کرون و سلیاک دارند که باعث سو mala یا جذب عمومی می شود و این علائم در صورت تامین نکردن زینک کافی به بدن می تواند به مرور خطرناک تر شوند.

قرص زینک برای رشد مو
قرص زینک

قرص زینک برای چی خوبه؟

دلایل زیادی وجود دارد که ما نیاز به زینک در بدن داریم و این بدان معنا نیست که در مصرف آن زیاده روی کنیم زیرا در صورت سهل انگاری با عوارض زینک روبرو خواهیم شد. فراموش نکنید که استفاده بیش از حد چیزهای خوب هم همیشه خوب نیستند و این در مورد زینک نیز صدق می کند. دلایل محکم استفاده از زینک برای رشد مو عبارتند از:

  1. ساخت سلول های سالم
  2. تنظیم هورمون ها
  3. کمک به جذب مواد مغذی

مصرف مقدار زیاد زینک برای رشد مو در بدن می تواند سطح (DHT دی هیدرو تستوسترون) را افزایش دهد. شاید کمی عجیب به نظر برسد، زیرا حتی اگر سطح DHT افزایش یابد، تولید هر ماده مفید در بدن محدود می شود. زینک برای رشد مو و به تنظیم سطح هورمون ها کمک می کند، این یکی از دلایل موثر بودن آن در پیشگیری و درمان ریزش مو می باشد.

بهترین زمان برای خوردن زینک

همانطور که مستحضر هستید کمبود زینک باعث ریزش مو می شود، زینک بیش از حد نیز می تواند در بدن نه تنها جذب سایر مواد معدنی ضروری مانند منیزیم و آهن را مختل کند، بلکه باعث تولید تستوسترون نیز می شود. سطح بالای تستوسترون همراه با عدم تعادل هورمونی دیگر جزو عوارض زینک هستند که به کم پشت شدن مو و در نهایت ریزش مو ختم می شود، بنابراین علاوه بر اهمیت بهترین زمان برای خوردن زینک به میزان آن توجه داشته باشید.

خرید انواع شامپو تقویت کننده حاوی زینک

به نوعی، این خبر خوبی است زیرا به این معنی است که زینک برای رشد مو و فولیکول های آن بسیار مهم است. دوزهای بالای زینک باعث مهار آناژن و کاتاژن می شود که مراحل رشد مو را برای دستیابی به بهترین تعادل زینک مهم دارند. میزان توصیه شده مصرف روزانه زینک ۸ الی ۱۱ میلی گرم است اما دوز توصیه شده روزانه ماده معدنی ۱۵ میلی گرم به صورت کلات می باشد. برخی از متخصصان ریزش مو میزان مصرف زینک برای رشد مو را ۲۵ میلی گرم در نظر می گیرند.

زینک برای رشد مو چجوری بخورم
جلوگیری از ریزش مو

چگونه زینک از ریزش مو جلوگیری می کند؟

به راستی زینک برای رشد مو به چه شکلی عمل می کند و چگونه منجر به پیشگیری از ریزش مو می شود؟ برای درک این که چگونه زینک از ریزش مو جلوگیری می کند، مهم است بدانید که کمبود زینک چگونه می تواند منجر به ریزش مو شود. کمبود زینک منجر به تغییر در ساختار پروتئین فولیکول های مو می شود و در نهایت منجر به تضعیف یکپارچگی ساختاری آنها شده است. این بدان معناست که موهای جدید سریعتر از آنچه که باید رشد کنند ریزش دارند.

اهمیت زینک برای زینکش مجدد مو بر نقش اساسی این ماده معدنی در تولید DNA و RNA قرار داده است. این یک نیاز برای تقسیم کارآمد سلول های فولیکول است که منجر به بهبود مرحله آناژن از چرخه رشد مو می شود. علاوه بر این، اثر زینک در برگشت ریزش مو به دلیل واکنش های آنزیمی منفی در استفاده موضعی از این ماده معدنی نشان داده شده که نظر افراد زیادی را به سمت خود کشانده است.

مزایای زینک برای رشد مو

سلول های مو یکی از سلول های سریع رشد در بدن فرد است. بنابراین آنها برای هماهنگی با فعالیت و رشد خود به مواد مغذی و انرژی زیادی احتیاج دارند. نقش زینک به سادگی اتصال به فولیکول های مو و تحریک رشد نیست. از آنجا که زینک نقش های متنوعی از جمله:

  1. کمک به رشد و تقسیم هر سلول را دارد.
  2. ایجاد DNA، سنتز پروتئین و تولید هورمون ها از جمله (هورمون تیروئید)

معمولا ویتامین C ، A و E به عنوان آنتی اکسیدان های قوی توجه بسیاری را به خود جلب کرده اند و زینک جزو یکی از آنها می باشد. در واقع آنتی اکسیدانی بسیار شگفت انگیز و قوی می باشد که سلول های موی شما را از جمله رادیکال های آزاد را نجات می دهد. زینک به تولید سبوم یا روغن های طبیعی مو کمک شایانی می کند و این روغن ها رطوبت کافی پوست سر و همچنین میکروب ها و پوسته پوسته های ناخواسته را به تعادل می رساند.

منابع غذایی زینک
منابع غذایی زینک

معرفی بهترین منابع زینک

روش های زیادی وجود دارد که می توانید زینک بدن را به میزان کافی در بدن دریافت کنید تا زینک برای رشد مو تاثیری مثبت داشته باشد. انواع غذاهای خوشمزه حاوی زینک هستند، از جمله:

  • گوشت قرمز، طیور
  • جوانه گندم، دانه کدو تنبل، بادام زمینی، میگو، زرده تخم مرغ، شیر، پنیر
  • محصولات سویا، جگر گاو، کلیه ها
  • صدف، خرچنگ

اینها فقط تعدادی از مواد غذایی غنی از زینک و بسیاری از مواد مغذی دیگر مورد نیاز بدن ما هستند. مصرف مکمل زینک از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا حتی اگر منابع غذایی زینک در رژیم های غذایی اکثر افراد رایج باشد، فقط ۳۰٪ زینک موجود در بدن جذب می شود. زینک نباید در کنار غذای فیبری مصرف شود زیرا فیبرهای غذایی مواد معدنی را متصل کرده و از جذب آنها جلوگیری می کنند. مکمل و منابع زینک به اشکال مختلفی وجود دارند که عبارتند از:

مقاله پیشنهادی: کاربرد دستگاه آکواپیل ۵ کاره چیست؟

  1. سولفات، استات، گلوکونات
  2. آسپارتات، آلژینات، سیترات
  3. پیکولینات و مونومتیونین (ZMA؛ همچنین حاوی منیزیم آسپارتات و ویتامین B6 است.)
مواد غذایی مفید برای موها
مواد غذایی مفید برای موها

از شامپوهای مناسب استفاده کنید

شما باید علاوه بر مصرف زینک برای رشد مو از یک شامپوی برای جلوگیری از ریزش مو انتخاب و استفاده کنید. برای بهبود حالت مو از محصولی استفاده کنید که حاوی کربنات زینک باشد. همچنین با مرطوب سازی می توان پوسته های سر را به مرور زمان درمان کرد.

شامپوی حاوی زینک DHS را به شما پیشنهاد می کنیم زیرا حاوی فرمولاسیون نرم کننده و بهبودی دهنده مو است که می تواند پوست سر را مرطوب و در رشد موها موثر باشد. جالب تر این که برای انواع پوست سازگار است، بنابراین اگر پوست حساسی دارید دیگر نیازی به نگرانی نیست. شما با یک تیر می توانید دو نشان بزنید و با مصرف حاوی زینک برای رشد مو با شوره سر خداحافظی کرده و در تنظیم PH پوست سر خود نقش داشته اید.

آیا قرص زینک چاق کننده است؟

در صورت استفاده زیاد از قرص زینک باید منتظر عوارض زینک باشید اما چاقی جزو عوارض زینک محسوب نمی شود! بسیاری از افراد قبل از این که زینک را برای رشد مو استفاده کنند این سوال را بارها با خود تکرار می کنند که آیا قرص زینک چاق کننده است؟ به راستی آیا قرص زینک چاق کننده است؟ نمی توان به طور قطعی گفت که زینک روی چاقی یا لاغری افراد هیچ تاثیری ندارد و همه این موارد به نحوه استفاده از قرص زینک برای رشد مو بستگی دارد.

کمبود زینک و چاقی به طور گسترده ای به عنوان مشکلات شایع در بین خانم ها و آقایان شناخته شده هستند. علاوه بر این، کمبود زینک در افراد چاق شایع تر است و به هیچ عنوان با مصرف زینک برای رشد مو نمی توان عامل چاقی را مصرف زینک دانست. با دانستن این که چاقی بیماری التهاب سیستمیک است و زینک نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد، این فرضیه را مطرح می کنیم که چاقی همزمان و کمبود زینک باعث تشدید عملکرد ایمنی متابولیک می شود که منجر به افزایش التهاب سیستمیک می شود.

عوارض زینک

شاید کمی برای شما جای تعجب داشته باشد که اگر زینک برای رشد مو مفید است چطور می توان به عوارض زینک اشاره کرد! منابع غذایی بسیاری سرشار از زینک هستند که قبلا به آنها اشاره شده است. صدف دارای بالاترین مقدار زینک می باشد که با حداکثر ۴۹۳٪ ارزش در یک وعده ۳ اونسی ۸۵ گرم میزان زینک برای رشد مو بدن هر فرد را تامین می کند.

خرید انواع ماسک مو با عصاره های مختلف

مسمومیت زینک می تواند از طریق مکمل های غذایی، از جمله مولتی ویتامین ها، یا به دلیل بلعیدن تصادفی محصولات خانگی حاوی زینک رخ دهد پس جهت جلوگیری از هر گونه عوارض زینک در میزان مصرف زینک برای رشد مو دقت بیشتری به خرج دهید، اگر متوجه شوید که کمبود زینک دارید، مصرف بیش از حد آن کار آسانی است! اما به عشق موهایتان این کار را نکنید. چرا؟؟ از آنجا که روی بسیار کم باعث ریزش مو می شود، مقدار زیاد آن نیز می تواند باعث ریزش مو شود. از جمله عوارض زینک را در ادامه برای شما آورده ایم.

حالت تهوع و استفراغ از عوارض زینک

حالت تهوع و استفراغ معمولا یکی از عوارض جانبی مسمومیت زینک می باشد. اثربخشی مکمل های زینک برای رشد مو و درمان سرماخوردگی نشان داده که به ترتیب در رشد و تقویت مو را افزایش و مدت زمان سرماخوردگی را کاهش می دهد. که میان مصرف کنندگان ۴۶٪ از آنها حالت تهوع را یکی از عوارض زینک گزارش داده اند. دوزهای بیشتر از ۲۲۵ میلی گرم مقوی است و به این معنی که منجر به حالت تهوع و استفراغ می شوند.

چرا نباید زیاد روی کرد
چرا نباید زیاد روی کرد

درد معده و اسهال

در صورت نداشتن برنامه و میزان مصرف مناسب زینک برای رشد مو عوارض زینک بیشتر از فواید آن خواهد بود. به طور معمول با استفاده زینک برای رشد مو، برخی افراد با درد معده و اسهال همراه با حالت تهوع و استفراغ روبرو می شوند. گرچه این علائم شایع نیستند، اما تحریک روده و خونریزی از دستگاه گوارش برای برخی از افراد اتفاق افتاده است که می تواند خطرناک باشد.

علائم شبه آنفولانزا

بدون شک مصرف بیش از حد هر چیزی نه تنها فایده ای ندارد بلکه می تواند اثرات مضر زیادی را به دنبال داشته باشد و عوارض زینک بسته به سیستم بدنی هر فرد و استفاده بی رویه از زینک برای رشد مو ممکن است علائم آنفولانزا مانند تب، لرز، سرفه، سردرد و خستگی را به دنبال داشته باشد. در صورتی که با هر عوارض زینک روبرو شدید به پزشک مراجعه کنید.

خصوصیات دیگر زینک

مکمل زینک مزایای بسیاری دارد که هر چه از آن بگوییم کم گفته ایم. پوست با اثرات مفید زینک، که به حفظ زیبایی آن کمک می کند، رشد می کند. زینک دارای اثرات ضد پیری زیادی است، به خصوص که سیستم ایمنی و آنتی اکسیدانی را در برابر پیری و بیماری های مرتبط با توجه به سن تحریک می کند.

مزایای ضد پیری مکمل زینک نیز شامل موارد زیر است:

  • محافظت از سلول در برابر استرس اکسیداتیو
  • پیشگیری در برابر پیری پوست

بنابراین نمی توان گفت با مصرف قرص زینک برای رشد مو تنها بر روی رشد و یا پیش از ریزش آنها تاثیر دارد. این ویتامین به قدری حائز اهمیت است که با مصرف مداوم و اصولی از آن می توان به نتیجه مطلوبی دست یافت.

منابع

myhairdoctor.com
skinkraft.com
healthline.com
healthline.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

یک × چهار =