بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی چیست؟ آیا این کرم اثرات سوختگی را به طور کامل از بین می برد؟ تهیه کرم ترمیم کننده سوختگی در خانه امکان پذیر است؟ پاسخ همه این سوالات را با خواندن این مقاله خواهید گرفت. معمولا بسته به درجه سوختگی آثاری که از آن روی پوست باقی می ماند متفاوت است در درجه‌های عمیق و شدیدتر سوختگی صدمات جبران ناپذیری بر پوست وارد می شود که با هیچ کرمی قابل درمان نیست.

معمولا استفاده از بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی پوست برای رفع صدمات ناشی از سوختگی های سطحی و متوسط است. برای معرفی بهترین کرم ترمیم کننده ابتدا باید در مورد سوختگی و انواع آن اطلاعات کسب کنیم و همین طور میزان صدماتی که بر پوست وارد می کند و بعد از آن طرز تهیه کرم ترمیم کننده سوختگی در خانه را شرح می دهیم.

سوختگی و انواع آن

معمولا سوختگی زمانی صورت می گیرد که پوست بدن در اثر برخورد با چیزی که دمایی بسیار بالاتر از حد معمول داشته باشد و می تواند آثاری خفیف تا شدید در پوست ایجاد کند. سوختگی های پوستی بر اساس شدت به سه درجه تقسیم می شود:

تهیه کرم ترمیم کننده سوختگی در خانه
تهیه کرم ترمیم کننده سوختگی در خانه

سوختگی درجه ۱

خفیف‌ترین نوع سوختگی که فقط سطح پوست ( لایه اپیدرم ) را درگیر می کند سوختگی درجه ۱ می گویند که بر اثر برخورد پوست با شیء داغ، قرار گرفتن در معرض آفتاب، برخورد پوست با آب جوش و غیره به وجود می آید این نوع سوختگی تقریبا برای همه اتفاق می افتد و مشکل جدی ایجاد نمی کند.

علائم سوختگی درجه ۱ عبارت است از:

  • قرمز و ملتهب شدن ناحیه آسیب دیده
  • احساس درد و سوزش
  • متورم شدن پوست

سوختگی درجه ۲:

در سوختگی درجه ۲ ناحیه آسیب دیده کمی عمیق تر می شود و به غیر از اپیدرم لایه درم را نیز دربر می گیرد و میزان درد و التهاب آن بیشتر است، مدت بیشتری طول می کشد تا بهبود یابد.

علائم سوختگی درجه ۲:

  • درد و التهاب بیشتر
  • قرمزی ناحیه آسیب دیده
  • تورم
  • تاول

در سوختگی درجه ۲ چنانچه فقط سطح پوست را درگیر کرده باشد جای علائم روی پوست باقی نمی ماند اما اگر عمیق تر باشد ممکن جای تاول باقی بماند یا رنگ آن ناحیه از پوست تغییر کند که می توانید با تهیه کرم ترمیم کننده سوختگی در خانه آثار به جا مانده را از بین ببرید.

سوختگی درجه ۳:

در سوختگی درجه ۳ علائم ایجاد شده بر پوست فراتر می رود و شدت جراحات بیشتر می شود، تا دو لایه از پوست به طور کامل آسیب می بیند شدت جراحات باعث می شود پوست به رنگ سیاه، قهوه ای، زرد یا سفید در بیاید در این سوختگی استخوان ها و تاندون ها نیز آسیب می بیند همچنین انتهای عصب نیز دچار صدمه می شود بنابراین چندان دردناک نیست معمولا مدت زمان بهبود طولانی است و عوارض سوختگی باقی می ماند.

علائم سوختگی درجه ۳:

  • تغییر رنگ پوست به سفید
  • سیاه شدن رنگ پوست پس از مدتی
  • تغییر رنگ به پوست به قهوه ای
  • زبر یا حالت چرمی پیدا کردن پوست
  • ایجاد تاول

معمولا آثار سوختگی بعد از بهبود به جا می ماند که با مصرف بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی می توان آن را محو کرد.

سوختگی درجه ۴

سوختگی درجه ۴ بسیار شدیدتر است و صدمات بسیار بیشتری به بدن وارد می کند شدت سوختگی به قدری زیاد است که می تواند باعث مرگ نیز بشود میزان آسیب به عمیق ترین لایه های پوست و حتی عضلات، استخوان ها و تاندون ها باعث از بین رفتن آن می شود.

مقاله پیشنهادی: خواص سیر برای پوست و مو چیست؟ آیا سیر معجزه پوست و مو است؟

عواملی که باعث ایجاد سوختگی می شود

عوامل زیادی باعث سوختگی پوست بدن می شوند که سوختگی به وسیله آتش عام ترین است از دیگر دلایلی که باعث سوختن پوست بدن می شود:

  • سوختگی در اثر اصطکاک: زمانی که در اثر برخورد جسم سخت به پوست شدیدا باعث کشیده شدن آن می شود که هم خراش پیدا می کند و هم می سوزد به این نوع سوختگی در اثر اصطکاک می گویند این نوع سوختگی در اثر تصادف با موتور یا دوچرخه  و یا کشیده شدن پوست، روی فرش مشاهده می شود. در ادامه مقاله توضیح خواهیم داد که با تهیه کرم ترمیم کننده سوختگی در خانه می توان آن را درمان کرد.
  • سوختگی در اثر سرما: هوای بسیار خشک باعث انجماد پوست و در نهایت سوختگی آن می شود زمانی در دمای انجماد به مدت طولانی قرار می گیرید پوست خشک می شود و شروع به خونریزی می کند.
  • سوختگی بر اثر حرارت: وقتی چیزی که حرارت زیادی دارد را لمس کنید درجه حرارت پوست به قدری افزایش می یابد که سلول های پوست می میرند و باعث سوختگی می شود برخورد با فلزات داغ، ریختن مایعات داغ روی پوست، شعله های آتش نمونه هایی از این نوع است.
  • سوختگی بر اثر اشعه ها: تابش بیش از حد انواع اشعه ها بر روی پوست باعث سوختگی آن می شود مانند اشعه ایکس، و یا پرتو درمانی که برای درمان سرطان به کار می رود.
  • سوختگی بر اثر برق: هنگامی که پوست بدن با جریان الکتریکی تماس پیدا می کند باعث سوختگی آن می شود
روش تهیه کرم ترمیم کننده سوختگی در خانه
روش تهیه کرم ترمیم کننده سوختگی در خانه

درمان انواع سوختگی

اغلب سوختگی های خفیف قابل درمان در خانه هستند و نیازی به مراجعه به پزشک نیست اما اگر علائم سوختگی شدید باشد و بیشتر از ۱۰ درصد بدن را درگیر کرده باشد رفتن به بیمارستان الزامی است. معمولا پزشکان برای درمان سوختگی از اقدامات زیر را انجام می دهند:

  • درمان با استفاده از آب: احتمال داردتیم پزشک از اولتراسوند برای پاکسازی بافت زخم های ناشی از سوختگی استفاده کنند.
  • تزریق مایعات برای جبران کمبود آب بدن: مایعات را از طریق ورید(IV ) تزریق می کنند تا علاون بر جبران کمبود آب بدن از نارسایی اندام نیز جلوگیری کنند.
  • تجویز مسکن های قوی و ضداضطراب: از آنجایی که در تمام مدت درمان بیمار درد زیادی را تحمل می کند همچنین هنگام پانسمان ممکن است مضطرب شود تجویز این داروها الزامی می شود.
  • کرم و پماد سوختگی: در طی روند درمان برایکمک به ترمیم بافت های آسیب دیده از پماد و کرم های مخصوص استفاده می شود که از بروز عفونت جلوگیری می کند و زخم را ترمیم می کند.
  • پانسمان: پزشک از پانسمان های مخصوص برای بهبود زخم استفاده می کند معمولا  در مراکز سوختگی برای پوشاندن ناحیه آسیب دیده از گاز خشک استفاده می کنند.
  • تجویز دارو برای رفع عفونت: چنانچه در طول درماندچار عفونت شوید از آنتی بیوتیک (IV ) برای شما تجویز می شود.
  • تزریق واکسن کزاز: که معمولا پس از درمان سوختگی تجویز می شود
  • فیزیو تراپی و کار درمانی: اگر میزان سوختگی به حدی باشد که عضلات و مفاصل را نیز درگیر کرده باشد علاوه بر درمان از تمرینات فیزیوتراپی برای بهبود بخشیدن عملکرد مفاصل و انعطاف پذیر شدن آن استفاده می کند. همچنین با این روش هماهنگی و قدرت عضلات نیز بهتر میشود. برای اینکه در انجام فعالیت های روزمره به مشکل برنخورید از کار درمانی برای شما کمک می گیرند.

خرید بهترین ترمیم کننده پوست و مو با کیفیت بالا و قیمت مناسب

روش جراحی و سایر روش های درمانی

  • کمک به تنفس بهتر: اگر از ناحیه گردن و یا صورت دچار سوختگی شده باشید ممکن راه تنفسی مسدود شده باشد در این صورت پزشک از لوله مخصوص استفاده کرده و آن را از قسمت نای وارد بدن می کند تا بهتر نفس بکشید.
  • تامین غذا: در سوختگی های شدید افراد دچار سوء تغذیه می شوند و برای جبران از لوله مخصوصی  استفاده می کنند که از بینی تا معده امتداد دارد و غذای بدن را تامین می کند.
  • کاهش جریان خون در اطراف زخم: هنگامی که زخم دلمه (اسکار) می بندد ممکن است باعث کاهش جریان خون شود که اگر در ناحیه قفسه باشد ممکن تنفس را با مشکل رو به رو کند بنابراین پزشک برای جلوگیری از این امر اسکار را برش می دهد.
  • پیوند پوست: چنانچه میزان بافت های اسکار زیاد باشد از عمل پیوند پوست  کمک می گیرد در این روش از قسمت های سالم پوست برداشته و به قسمت هایی که دچار اسکار شده پیوند می زنند
  • جراحی پلاستیک: روش دیگر که می تواند ظاهر سوختگی را بهتر و عملکرد مفاصل را بیشتر کند جراحی پلاستیک است.
چگونه در خانه کرم ترمیم کننده سوختگی تهیه کنم
چگونه در خانه کرم ترمیم کننده سوختگی تهیه کنم

درمان سوختگی در خانه

در مواردی که سوختگی خفیف است می توانید با انجام اقدامات زیر به درمان آن بپردازید:

ناحیه سوخته را خنک کنید

این کار برای پایین آوردن دمای بدن و تسکین درد استفاده می شود عضو صدمه دیده را در زیر آب سرد قرار دهید و یا از کمپرس سرد و مرطوب استفاده کنید توجه داشته باشید که از یخ استفاده نکنید و آن را مستقیم بر ناحیه سوخته قرار ندهید زیرا با عث می شود آسیب دیدگی بیشتر شود.

حلقه و یا هر چیزی که در محل سوختگی است را بردارید

این کار را باید به سرعت انجام دهید قبل از اینکه ناحیه متورم شود

از تخلیه تاول ها جدا خودداری کنید

تاول های آبدار از بروز عفونت جلوگیری می کند که در صورت ترکیدن باید با آب و صابون محل مورد نظر را شسته و با پماد آنتی بیوتیک پوشش دهید چنانچه مشاهده کردید در محل مورد نظر بثورات ظاهر شده از زدن پماد جلوگیری کنید.

لوسیون بزنید

برای مرطوب کردن پوست و تسکین درد می توانید از لوسیون، کرم و یا حتی آلوئه ورا استفاده کنید تا از خشک شدن پوست جلوگیری شود.

ناحیه سوخته را پانسمان کنید

می توانید با استفاده از گاز استریل محل سوخته را پانسمان کنید و دقت داشته باشید که فشار وارد نکنید این کار باعث عدم ورود هوا می شود درد را می کاهد و از تاول ها محافظت می کند.

مسکن بخورید

چنانچه درد سوختگی آزار دهنده باشد از مسکن استفاده کنید

واکسن کزاز بزنید

حتی المقدور واکسن کزاز را بزنید و دقت داشته باشید که هر ۱۰ سال یکبار این کار را تکرار کنید.

ضد آفتاب

سوختگی شما در هر نوعی که باشد بعد از بهبود محل مورد نظر را با ضد آفتاب پوشش دهید. همچنین با تهیه کرم ترمیم کده سوختگی در خانه می توانید از التهاب آن کم کنید ناحیه صدمه دیده را مرطوب کرده و از باقی ماندن آثار لک و اسکار جلوگیری کنید.

درمان سوختگی پوست
ساخت کرم ترمیم کننده سوختگی در خانه

استفاده از بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی پوست

معمولا در سوختگی های جزئی بعد از بهبوی اثری از عوارض آن باقی نمی ماند اما در موارد شدیدتر پوست دچار اسکار می شود که ظاهر بدی را برا فرد ایجاد می کند انواع مختلفی پماد وجود دارد که در حین درمان می توان از آنها استفاده کرد.

استفاده از بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی باعث بازسازی و ترمیم سلول های آسیب دیده پوست می شود که عامل ایجاد اسکار، جای زخم و…است. این کرم ها از لحاظ شدت تاثیر به سه دسته تقسیم می شوند:

  • ملایم : کاربرد آن برای رفع لکه های ناشی از آفتاب سوختگی و جای جوش است
  • متوسط: برای محو سوختگی ها، اسکار، جای جوش عمیق و جای زخم ها استفاده می شود
  • قوی: برای درمان زخم های ایجاد شده بعد از جراحی، جای زخم عمیق

ترکیبات بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی

انواع کرم های ترمیم کننده از لحاظ ترکیبات ساخت به دو دسته تقسیم می شوند:

ترمیم کننده حاوی عصاره گیاهان

معمولا این نوع از ترمیم کننده ها با عصاره های گیاهان موثر تولید می شود و در آن از مواد شیمیایی استفاده نشده بنابراین ضد التهاب هستند، پوست را آبرسانی می کنند. بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی گیاهی برای درمان سوختن پوست ناشی از قرار گیری در معرض آفتاب، استفاده از لیزر و اپیلاسیون همچنین سوختگیهای درجه ۱ به کار می رود

ترمیم کننده حاوی سرامید

سرامید نوعی ماده شیمیایی است که کاربرد آن برای تقویت تولید کلاژن سازی پوست با سرعت بالا است. بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی سرشار ازسرامید بوده و به احیای زخم های عمیق، اسکار، سوختگیهای متوسط تا شدید ناشی از آفتاب و لیزر می پردازد، پوست را مرطوب نگه می دارد و التهاب پوستی را می کاهد.

تفاوت بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی با پماد

کرم های ترمیم کننده پوست با پماد ها شاید در ظاهر شبیه هم باشند و کارکردهایی مشابه داشته باشند اما در واقع تفاوتهای زیادی با هم دارند اولین تفاوت آنها این است که پمادها بیشتر به عنوان دارو شناخته می شوند و استفاده از آنها جنبه درمانی دارد اما بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی به احیای اثرات سوختگی می پردازد که قبلا بهبود یافته است و شکل ظاهری نامطلوبی دارد. از پمادها در حین درمان استفاده می شود تا از بروز عفونت جلوگیری شود و یا از بروز آن جلوگیری کند و بعد از آن با کمک به سلول های پوستی در بازسازی موجب بهبود آن می شود.

مقاله پیشنهادی: معرفی برند داو Dove و پرفروشترین محصولات این شرکت

تفاوت دیگری که بین پماد و بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی وجود دارد در ترکیب مواد اولیه آنها است  معمولا در تولید کرم ها از پایه آب و روغن به طور مساوی استفاده می شود اما در تهیه پماد فقط از چربی استفاده می شود. مساوی بودن آب و چربی در کرم باعث نفوذ سریع آن در پوست می شود اما چربیِ پماد، آن را مانند عایقی روی سطح پوست نگه می دارد تا از خشکی پوست جلوگیری کند وبه طور کلی کرمها جنبه آرایشی و پمادها جنبه درمانی دارند.

عملکرد کرم ترمیم کننده سوختگی

مانند پل عمل می کند

بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی با نفوذ در بافت پوست مانند پل عمل می کند و قسمت های آسیب دیده را به هم وصل می کند و  سلول های مرده را از خود عبور می دهد.

نواحی ترمیم شده را براق و صاف می کند

در مرحله بعدی نواحی آسیب دیده را مانند قسمت های سالم پوست بدن از لحاظ رنگ و شکل ظاهر در می آورد و با وجود روغن های طبیعی آن را براق می کند و جلا می دهد.

انعطاف پذیری پوست را افزایش می دهد

با افزایش انعطاف پذیری پوست توسط بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی فعالیت آن نیز افزایش پیدا می کند و شما می توانید بدون اینکه ترس از بدتر شدن ناحیه آسیب دیده داشته باشید آن را حرکت دهید.

بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی خانگی
بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی خانگی

انتخاب بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی پوست

برای اینکه بتوانید بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی را انتخاب کنید باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا بیشترین تاثیر را از کرم ترمیم کننده دیافت کنید.

  • میزان صدمات پوست خود را بررسی کنید

 قرار است برای ترمیم چه قسمتی از بدن اقدام کنید و میزان جای زخم یا اسکار چقدر است؟ بر اساس آن می توانید بهترین کرم ترمیم کننده پوستی با درجه اثر ملایم، متوسط یا قوی را انتخاب کنید

  • به مواد به کار رفته در کرم ترمیم کننده دقت کنید

 بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی حاوی مقدار زیادی مرطوب کننده است و پوست را خشک نمی کند همچنین ماده سرامید که عملیات کلاژن سازی پوست را سرعت می دهد.

  • عدم حساسیت پوست به ترمیم کننده

 بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی از بروز حساسیت در پوست جلوگیری می کند و در صورت آلرژی به آن باید مصرف آن را قطع کنید

  • حاوی SPF باشد

 بهترین کرمترمیم کننده سوختگی حاوی مقداری SPF است تا از ناحیه آسیب دیده در مقابل خورشید محافظت کند.

  • دارای ویتامین باشد

 از مهمترین ویتامین ها A و C و E می باشد همه این ویتامین ها برای تقویت پوست لازم است خصوصا ویتامین E که در ترمیم سلول های آسیب دیده نقش مهمی بر عهده دارد

  • نیاسین آمید

  بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی حاوی نیاسین آمید است این ماده به کمک سرامید می آید و موجب بهبود بافت سطحی پوست می شود و آن را صاف می کند و مانع از آسیب به آن می شود همچنین مانع از خشکی پوست است.

  • لیکوپن

ماده ای است که باعث رنگ در میوه ها و گیاهان می شود وجود لیکوپن در بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی مهم است زیرا از پوست در برابر آفتاب سوختگی مراقبت کرده و با افزایش تولید کلاژن در بدن بافت آسیب دیده را ترمیم می کند.

خرید محصولات آرایش موی سر با کیفیت بالا و قیمت مناسب

بهترین زمان استفاده از کرم ترمیم کننده

بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی زمانی بیشترین تاثیر را دارد که در یک زمان مشخصی از آن استفاده شود با توجه به اینکه در طول روز به دلیل فعالیت های زیاد  و قرار گرفتن در محیط باز و نور آفتاب و تماس با انواع آلاینده ها و استفاده از لوازم آرایشی است اصولا زمان مناسبی برای استعمال کرم ترمیم کننده نمی باشد کما اینکه نور خورشید میزان اثر دهی آن را ضعیف می کند.

بهترین زمان استفاده از این محصول شب هنگام است که بدن در حال استراحت، پوست کاملا تمییز است و در آرامش هستید به گفته دگتر آنجو متیلمو متخصص پوست و زیبایی پوست بدن از ساعت ۱۰ شب فعالیت بازسازی خود را آغاز می کند و تا نیمه شب ادامه می دهد بنابراین می توانید از بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی در این زمان استفاده کنید تا در هنگام خواب پوست، سلول های آسیب دیده خود را بازسازی کند.

کرم سوختگی
کرم سوختگی

طرز تهیه کرم ترمیم کننده سوختگی در خانه

شما هم میتوانید با ترکیب مواد موجود در خانه تان به صورت دست ساز بهترین کرم ترمیم کننده که مناسب پوست شما است را بسازید فقط توجه داشته باشید که احتمالا این کرم های دست ساز در ترمیم اسکارها و زخم های ناشی از سوختگی های شدید چندان کاربردی نداشته باشد اما برای محو لکه های ناشی از سوختگی های سطحی، جای جوش و لکه های صورت و غیره موثر است در ادامه به دستور یک کرم دست ساز می پردازیم.

بهترین کرم ترمیم کننده خانگی

شما می توانید با ترکیب ۴ ماده ارگانیک بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی را تهیه که فوق العاده خواص برای پوست دارد و برای آسیب های مختلف پوستی مفید است. مواد تشکیل دهنده این کرم عبارتند از:

  • روغن شی باتر :می توان گفت که بهترین دوست برای پوست روغن شی باتر است زیرا به محض استعمال شدیدا آن را مرطوب و نرم می کند و تمامی مواد و ویتامین های مورد نیاز پوست را در خود دارد همچنین یک ماده فوق العاده برای ترمیم آسیب های پوست است.
  • روغن آفتابگردان: روغن آفتاب گردان التهاب پوست را می کاهد و مرطوب می کند در این کرم به مقدار کمی از آن لازم دارید
  • روغن اکالیپتوس: روغن اکالیپتوس یک میکروب کش قوی است پوست را ضد عفونی می کند و برای ترمیم انواع زخم ها، سوختگی ها، بریدگی ها و خراش ها فوق العاده عمل می کند.
  • روغن بادرنجبویه: روغن بادرنجبویه نیز بسیار تسکین هنده است و استرس و اضطراب را آرام می کند و بسیار رایحه دلپذیری دارد و برای رفع بی خوابی و کم خوابی مفید است.

مقدار مواد لازم برای تهیه بهترین کرم ترمیم کننده سوختگی

روغن اکالیپتوس ۴ قطره

روغن بادرزنجبویه ۱۰ قطره

روغن آفتابگردان ۱ قاشق غذاخوری

روغن شی باتر ۳/۱ فنجان

طرز تهیه:

ابتدا روغن شی باتر را در حرارت می گذاریم تا ذوب شود و آن را در ظرف بزرگی که نسبت به روغن واکنشی نشان نمی دهد بریزید و سایر مواد دیگر را اضافه نموده و می گذاریم به مدت ۲۵ دقیقه در یخچال بماند. سپس مخلوط را که کمی جامد شده را به وسیله همزن برقی به مدت ۳۰-۴۰ ثانیه هم میزنید تا کرم حالت خامه ای و نرم شود و اندازه آن دو برابر شود. این کرم خیلی زود سفت می شود بنابراین می توانید کمی آن را ذوب کنید.

منابع

medlineplus.gov
webmd.com
mayoclinic.org
healthline.com
tmpatchup.com

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

نه + 11 =